Je spousta dětí, kterým nevyhovuje sedět. Pojďme je učit venku, říká Justina Danišová
6.1.2021 18:11 | PRAHA
(Ekolist.cz)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Justina Danišová / Učíme se venku
Justina Danišová je profesí původně učitelka geologie a biologie, která se v současnosti věnuje učení venku a svobodné hře dětí. Tvoří publikace pro děti, metodiky pro učitele a lektoruje semináře pro rodiče, pedagogy a další průvodce dětí. Tvoří aktivity pro weby ucimesevenku.cz, jdeteven.cz a svobodnahra.cz a spolupracuje se vzdělávacím centrem Tereza.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Justina Danišová
Dnes se učí venku.
Licence | Některá práva vyhrazena
Někteří učitelé mají skvělé hodiny uvnitř a ven se jim nechce. Tak proč je tam nenechat.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxhere
To, co se děti naučí venku, si často lépe pamatují, protože s tím mají spojenou silnější emoci.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Justina Danišová / Učíme se venku
Zlomky nemusí být jen na papíře.
Foto | Justina Danišová / Učíme se venku
Na učení venku není potřeba zahrada. Stačí i schody před budovou nebo bezpečné místo na chodníku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Justina Danišová / Učíme se venku
Venku snadněji vzniká spolupráce a silnější vztahy mezi spolužáky i k učitelům.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Zuzka Havlínová / Zuzka Havlínová
Roušky jako motivace učit venku.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | Naše zdravotnictví
I do online výuky je dobré zapojit úkoly na zahradě nebo v parku. Třeba pozorování ptáků na krmítku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Justina Danišová / Učíme se venku
To mě nenapadlo, že učení venku může vypadat i takhle!
Foto | Justina Danišová / Učíme se venku
Tématu učení venku se věnuje i aktuální číslo magazínu Pražská EVVOluce. Stáhněte si jej zdarma.
reklama
Dále čtěte |
Brněnští vědci pomohli otevřít naučnou lesnickou stezku v Mongolsku
Evropský klimatický pakt hledá nové ambasadory pro boj s klimatickou krizí
Ministerstvo životního prostředí vyčlenilo 70 milionů korun na environmentální vzdělávání
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
pp
pavel peregrin
6.1.2021 07:16Některé myšlenky jsou jistě zajímavé, nicméně tento typ výuky se dle mého mínění může úspěšně dít pouze tam, kde je příroda v blízkém dosahu školy.Nedovedu si představit, jak by se třída přesouvala na určené místo, probíhala výuka a přesouvala se zpět, pokud na vyučovací hodinu je 45 minut. To by z toho učení asi moc nezbylo. Ale asi to jde, když se podle paní takto někde učí nebo se pak učí více hodin venku, aby odpadly přesuny.pro školy ve velkém městě, pokud zrovna vedle není park, je to asi passé.
Ale stejně si nedovedu dost dobře představit, jak třídní "zlobiči" se najednou stávají těmi tahouny. Z vlastní dávné zkušenosti vím, že u nás ve třídě, při práci na pozemcích, se právě ti výtečníci ještě víc odvazovali a udržela je na přijatelné uzdě pouze představa důkladných pár facek od učitele, což dnes pochopitelně nejde. Nevěřím na nějaký přerod v hlavách žáčků, protože v populaci se rodí pořád totéž procento úspěšných, průměrných a podprůměrných a tím, že dnes pomalu každý bude mít střední, neřku-li vysokou školu, se to nemůže změnit. Řekl bych, že je to takové lhaní si do vlastní kapsy. Nezanedbatelný význam zde určitě hraje také mentalita každého národa, Češi nejsou Němci, Němci nejsou Francouzi, Francouzi Finové apod. a každému vyhovuje něco jiného, paušalizovat se podle mého nedá. Češi nad sebou dle historie potřebovali vždy pevné vedení, a tím nemyslím zrovna nadvládu jiného národa, ale prostě pevný řád i z vlastních řad. Pak to šlape.
Odpovědět
Ale stejně si nedovedu dost dobře představit, jak třídní "zlobiči" se najednou stávají těmi tahouny. Z vlastní dávné zkušenosti vím, že u nás ve třídě, při práci na pozemcích, se právě ti výtečníci ještě víc odvazovali a udržela je na přijatelné uzdě pouze představa důkladných pár facek od učitele, což dnes pochopitelně nejde. Nevěřím na nějaký přerod v hlavách žáčků, protože v populaci se rodí pořád totéž procento úspěšných, průměrných a podprůměrných a tím, že dnes pomalu každý bude mít střední, neřku-li vysokou školu, se to nemůže změnit. Řekl bych, že je to takové lhaní si do vlastní kapsy. Nezanedbatelný význam zde určitě hraje také mentalita každého národa, Češi nejsou Němci, Němci nejsou Francouzi, Francouzi Finové apod. a každému vyhovuje něco jiného, paušalizovat se podle mého nedá. Češi nad sebou dle historie potřebovali vždy pevné vedení, a tím nemyslím zrovna nadvládu jiného národa, ale prostě pevný řád i z vlastních řad. Pak to šlape.
SP
Svatá Prostoto
6.1.2021 11:38 Reaguje na pavel peregrin" ... při práci na pozemcích, se právě ti výtečníci ještě víc odvazovali ... " ... no no, škola hrou, tak jsme to jen vzali doslova. Za těch občasných pár facek to stálo:-))).
Jinak vážně ... souhlas s tím, že jako jedna z možností zpestření výuky je to fajn. Ale jen někdy, někde a s někým. Myslím, že kdyby drahá Justina nafasovala v roli ředitelky nějakou základku, tak by to její nadšení celkem ochladlo. Bo někteří by to jistě uvítali, nicméně počet nepotěšených kantorů, rodičů i žáků by rozhodně nebyl zanedbatelný a nalézání nějakého funkčního kompromisu by asi byla výzva. A že jich je ve školství i tak víc než dost.
Ono se to třeba hezky maluje, pokud si vezmeme za "zdrojový materiál" bývalé žáky lesních školek. Jenže to chce dodat kolik procent předškoláků chodí právě do nich.
Ale opakuji, jako dílčí inspirace ... proč ne.
Odpovědět
Jinak vážně ... souhlas s tím, že jako jedna z možností zpestření výuky je to fajn. Ale jen někdy, někde a s někým. Myslím, že kdyby drahá Justina nafasovala v roli ředitelky nějakou základku, tak by to její nadšení celkem ochladlo. Bo někteří by to jistě uvítali, nicméně počet nepotěšených kantorů, rodičů i žáků by rozhodně nebyl zanedbatelný a nalézání nějakého funkčního kompromisu by asi byla výzva. A že jich je ve školství i tak víc než dost.
Ono se to třeba hezky maluje, pokud si vezmeme za "zdrojový materiál" bývalé žáky lesních školek. Jenže to chce dodat kolik procent předškoláků chodí právě do nich.
Ale opakuji, jako dílčí inspirace ... proč ne.
JČ
Jirka Černý
6.1.2021 11:34Jistě to není špatný nápad a celkově by to mohlo fungovat. Jen pro boha děti neseznamujte s pamětníky! Tím si naprosto odrovnáte dějepis. Vím co mi vyprávěl děda o válce a jejím konci, nedávno jsem četl na toto téma knihu a bylo to jak z jiného světa. Pamětníky nemůžete nechat vyprávět dětem, obvzlasť když jim slouží paměť.
Odpovědět
pp
pavel peregrin
6.1.2021 12:16 Reaguje na Jirka ČernýAno zvláště pokud jim slouží paměť, to je velice trefné. Pak by se mohli také dozvědět, že to, co jim dnes předkládají ve škole, bylo úplně jinak. Historie je ošidná věc z pohledu výkladu a záleží, na jaké straně onon vykladač stojí. Ale tak tomu bylo bohužel vždy.
Odpovědět
JD
Jiří Daneš
6.1.2021 16:56 Reaguje na Jirka ČernýPřesně, pamětníkům, kterým slouží paměť by mělo být pod přísnými tresty zakázáno, aby se stýkali se školou povinnými dětmi a mládeží vůbec. Pokud to nebude zakázáno, bude to výroba lhářů z pedagogů na školách všech stupňů, snad jen jesle budou výjimkou.
Když si vybavím jak co bylo, co jsem na vlastní kůži prožil a porovnám to třeba s novou historickou literaturou a tom samém a uvážím, že tak možná postupovali historici při psaní svých studií vždy, tak si říkám: Byl ten KarelIV., nebo nebyl?
Odpovědět
Když si vybavím jak co bylo, co jsem na vlastní kůži prožil a porovnám to třeba s novou historickou literaturou a tom samém a uvážím, že tak možná postupovali historici při psaní svých studií vždy, tak si říkám: Byl ten KarelIV., nebo nebyl?
LB
Lukas B.
6.1.2021 20:13no je to na dlouhou diskusi. třeba na Marešově chatě nebo u nás na sněhu nebo při kosení (a loni se nám to nepovedlo a moc nás to mrzí).
obecně soudím, že zglajchšaltované školství je dávno přežitek a že mnoho je cest, které vedou k cíli. ale obecně má ve škole svoji nezastupitelnou roli jak hra a objevování, tak dril (násobilku a zlomky sice hrou se zavařovačkama pochopíte, ale nenaučíte se používat nástroj) a frontální výuka (čím dál víc, jak se z trivia stává vzdělání, diferenciální počet se zavařovačkama na louce se prachsakra vleče). celé je to potřeba nějak vybalancovat. a ať se budeme bránit jak chceme, nic nenaděláme, nůžky se otevřou, bude tady skupina, co od školy chtějí "hlídání zadarmo", bude tady skupina hravých lesáků, a skupina zastánců tereziánsko-metternichovského modelu frontálního zápřahu (a další cesty). každé dítě je jiné a každá rodina je jiná.
ono vzdělání už pár desetiletí neznamená jednu z mála cest z bídy a potu tváře špatně placené manuální dřiny (aspoň tedy v bohaté a rozežrané evropě). pár procent skutečně pracujících (ať už vzdělaných či makáčů) hravě uživí a bohatě zabezpečí všechny ostatní, a sociální smír se mnohem lépe zabezpečí, když se většinové školství posune trošku víc od výkonu někam k pocitu, že na výsledku nezáleží.
Odpovědět
obecně soudím, že zglajchšaltované školství je dávno přežitek a že mnoho je cest, které vedou k cíli. ale obecně má ve škole svoji nezastupitelnou roli jak hra a objevování, tak dril (násobilku a zlomky sice hrou se zavařovačkama pochopíte, ale nenaučíte se používat nástroj) a frontální výuka (čím dál víc, jak se z trivia stává vzdělání, diferenciální počet se zavařovačkama na louce se prachsakra vleče). celé je to potřeba nějak vybalancovat. a ať se budeme bránit jak chceme, nic nenaděláme, nůžky se otevřou, bude tady skupina, co od školy chtějí "hlídání zadarmo", bude tady skupina hravých lesáků, a skupina zastánců tereziánsko-metternichovského modelu frontálního zápřahu (a další cesty). každé dítě je jiné a každá rodina je jiná.
ono vzdělání už pár desetiletí neznamená jednu z mála cest z bídy a potu tváře špatně placené manuální dřiny (aspoň tedy v bohaté a rozežrané evropě). pár procent skutečně pracujících (ať už vzdělaných či makáčů) hravě uživí a bohatě zabezpečí všechny ostatní, a sociální smír se mnohem lépe zabezpečí, když se většinové školství posune trošku víc od výkonu někam k pocitu, že na výsledku nezáleží.
pp
pavel peregrin
6.1.2021 20:49 Reaguje na Lukas B.V posledním odstavci nacházím dost dobrou definici sociálního parazitismu, na který si budeme muset zvyknout.
Odpovědět
LB
Lukas B.
6.1.2021 21:07 Reaguje na pavel peregrinkdyž to tak čtu, tak jsem to možná napsal zbytečně nejednoznačně a až konfliktně. na tom, že je potřeba nějak zabavit a zaměstnat čím dál vyšší procento práceschopné populace a dát jim smysl života a uchránit je před splínem nepotřebnosti není nic špatného. dokonce se domnívám, že to je jedna z největších výzev naší doby pro bohatý severozápad - zůstane-li ovšem bohatým severozápadem tak, jak jej známe.
Odpovědět
pp
pavel peregrin
7.1.2021 12:28 Reaguje na Lukas B.Právě že jste to napsal až moc dobře, já s tím naprosto souhlasím. S postupující náhradou lidské práce bude nutno ty lidi něčím zaměstnat,již ale i v nynější době se vyskytuje značné procento lidí, kteří, aniž by ve své "práci" přinášeli hodnoty, plat mají oproti lidem hodnoty tvořícím vyšší a to není dobře. Ale vybalancovat to je a bude čím dál větším oříškem-každý se chce mít dobře.
Odpovědět
MG
LB
Lukas B.
7.1.2021 13:20a abych něco konstruktivního, co by se mohlo udělat hned teď, v situaci distanční výuky: přesunout školu mimo prime-time světla a slušného počasí venku. den je krátký, učáí se přes počítač, začíná se v devět, končí se ve čtyři a venku konečně aspoň trochu napadlo a školáci chodí sáňkovat pod lampy veřejného osvětlení.
Odpovědět