Zprávy / Doprava
6.3.2012 01:50 | PRAHA
(Ekolist/ČTK)
 Praha uvažuje o zavedení nízkoemisních zón, které by regulovaly vjezd do města pro automobily, které nesplňují určité limity na obsah škodlivin ve výfukových plynech. Informoval o tom dnes pražský magistrát. Kvůli zónám také vznikla pracovní skupina, která má jejich zavedení prověřit. 
 Stalo se již tradicí, že na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět jsou uváděny i filmy s environmentální tématikou. Letos je jim věnována kategorie s názvem Takzvaná civilizace. Na životní prostředí zaměřené snímky jsou ale představovány napříč tématickými sekcemi. 
24.2.2012 10:46 | PRAHA
(Ecomonitor)
 Zatímco Češi hodlají postavit kvůli lepší splavnosti na Labi v Děčíně jez za šest miliard, Německo se rozhodlo lodní dopravu na Labi značně omezit. Obří investice tak ztrácí smysl, píše server Aktuálně. 
 Reklamní billboardy by měly do pěti let přestat hyzdit krajinu u českých silnic. Minulý týden o tom rozhodli poslanci. Výjimkou mohou být provozovny, které mají přímou souvislost se silniční dopravou, tedy například čerpací stanice, motoresty, restaurace nebo servisy. Současné reklamní tabule budou muset od silnic zmizet do pěti let. 
 O tom, že lodní doprava, vojenské sonary a další lidské aktivity ovlivňují život velryb, se ví již dlouho. Ve středu byla zveřejněna studie, která rozborem velrybího trusu prokázala, že hluk vytváří dlouhodobý stres a fyzicky těmto savcům škodí. 
 Pro pražskou magistrálu se tunely nechystají, uvažuje se jen o tunelu u Národního muzea. Zklidnit magistrálu před otevřením tunelu Blanka, jak si přejí městské části, se asi nepovede. O pěti milionech na přípravu zklidnění magistrály se bude jednat. Tak ve zkratce reagoval náměstek pro dopravu Josef Nosek na nedávné požadavky Prahy 2, 4 a 7. 
4.2.2012 02:53 | POLOCHIC VALLEY/PÍSEK
( Ecomonitor)
 Zastrašování, nátlak a násilí. To je jen krátký výčet událostí, které zažili guatemalští domorodci při vyhánění ze svých kukuřičných farem. Zábor půdy, jehož důvodem je prosperitu slibující pěstování biopaliv, není podle žurnálu Scientific American ve světě ničím novým. 
 Ministerstvo dopravy navrhlo zjednodušit kácení stromů podél silnic a železnic. Místo povolení, které musí vydat například obecní úřad, by ke kácení stačilo jen oznámení. Proti návrhu se postavili jak ochránci přírody, tak výbor pro životní prostředí. Při úterním projednávání novely zákona o pozemních komunikacích však ministr dopravy ze svého požadavku ustoupil. 
 Biopaliva mají nahradit ropu, protože jejich dopad na klima je mírnější než u fosilních paliv. Podle dokumentů, které unikly Evropské komisi, ale vychází nafta vyrobená ze surovin jako palmový olej, sojové boby nebo řepka olejka hůře, než výroba paliva ze surové ropy.

 Toyota přišla na způsob, jak vyrábět hybridní auta a elektromobily bez využití vzácných kovů jako je neodym nebo dysprosium. Rudy, z nichž se získávají, se těží převážně v Číně, která ale jejich vývoz omezuje. Toyota ve své studii uvádí, že pokud zůstanou ceny těchto vzácných prvků na své současné hodnotě, mohla by se její alternativní technologie uplatit do dvou let, píše agentura Reuters. 
 Starostové tří pražských městských částí chtějí po pražském magistrátu pět milionů na zlidštění magistrály. Podle nich je potřeba s proměnou hlavní pražské dopravní tepny začít co nejdříve, aby se zprovozněním tunelu Blanka byla již magistrála přestavěna na klidnou městskou třídu. 
 Billboardy podél dálnic a rychlostních silnic jsou podle ministerstva dopravy i podle neziskových organizací pro řidiče nebezpečné. Odvádějí pozornost řidičů a případný střet s konstrukcí poutače může být pro posádku vozu osudný. Ministerstvo předložilo poslanecké sněmovně novelu zákona, která navrhuje do pěti let reklamy kolem dálnic a rychlostních silnic mimo obce zakázat. Kromě bezpečnosti provozu by to přispělo i životnímu prostředí. Podle ochránců přírody se totiž billboardy negativně podepisují na krajinném rázu a a ty osvětlené vytvářejí tzv. světelný smog.

 Znečištěné ovzduší ohrožuje stále více lidí. Překročené koncentrace prachu ohrožovaly v roce 2010 již polovinu obyvatel České republiky, rozšířilo se i území, kde byly limity překročeny. Ukazuje to Zpráva o životním prostředí ČR v roce 2010, kterou ve středu schválila vláda. 
 Stlačený zemní plyn zdá se má mezi alternativními palivy slušně našlápnuto. Čerpací stanice jsou skoro v každém kraji, řidiči mohou využívat i domácí čerpací stanice. Autům na stlačený plyn věří i velké firmy jako DHL, Pražské služby nebo Česká pošta, která jich chce hned několik stovek koupit. Pro běžné užívání je krokem vpřed, že s auty na CNG lze od loňského roku parkovat i v podzemních garážích. 
 Řidiče ve Frankfurtu nad Mohanem čeká od letoška novinka: do města mohou vjet pouze v případě, že jej jejich automobil vybaven speciální zelenou nálepkou. Ta osvědčuje, že vůz splňuje přísné nároky na emise škodlivin a prachu. Stejná novinka potkala i řidiče v Krefeldu, Osnabrücku a Stuttgartu. Německá města se tak brání proti znečištěnému ovzduší a hlavně proti prachu.

 Ve Španělsku již začala fungovat první dobíjecí stanice pro elektromobily, která se nevyčerpá ani nezpůsobuje znečištění, informuje server Abc.es. Stanice mění sluneční světlo na elektřinu díky pergolám se solárními panely, k nimž lze elektrovozy připojit. 
25.12.2011 01:01 | PRAHA/CIUDAD DE MEXICO
( Ecomonitor)
 První let na biopalivo se v Mexiku uskutečnil v srpnu, nicméně už se očekává, že čím dál tím víc mexických leteckých společností bude nabízet tzv. zelené lety. Lídrem je společnost Aeroméxico, která nedávno zahájila provoz linky na biopalivo mezi Mexikem a Kostarikou, informuje server VeoVerde.com. 
 Podpořit nové nápady, které berou ohledy na životní prostředí a zároveň by mohly zvýšit konkurenceschopnost evropského průmyslu, se minulý týden rozhodla Evropská komise. Rozjela tzv. Akční plán pro ekologické inovace, jenž má usnadnit podnikatelům s novými technologiemi nebo užitečnými nápady prosadit se na trhu. 
 Městský soud v Praze nedovolil otevřít pobočku Bauhausu v Brně-Ivanovicích. Podle jeho rozhodnutí má životní prostředí přednost před ekonomickými zájmy soukromé firmy. Soud rozhodoval o tom, zda je možné dokončenou stavbu otevřít, přestože vydaný stavební certifikát právně napadli aktivisté a místní občané. 
 Od nového roku bude ve Vídni cestování veřejnou dopravou levnější. Město chce přilákat pravidelné cestující a proto snižuje cenu roční tramvajenky. Zlevnění by si zasloužili i cestující v českém hlavním městě, tvrdí pražští zelení. A hned navrhují, kde vzít peníze na pokrytí výpadku za jízdné – zdraží se parkování. 
 Nedělejte z České republiky osamělý skanzen uhlí a jádra, vzkázali na prosincovém sjezdu členové Strany zelených současné vládě. Podle delegátů pardubického setkání hrozí zemi, že skončí zcela bez vlivu na okraji Evropské unie, nebo že se česká energetika stane osamělým ostrovem uhlí a jádra. Zelení se přihlásili k silnější integraci Evropské unie a Novému údělu evropských zelených. 
 V roce 2008 se iniciativa Auto*Mat vsadila s tehdejším primátorem Pavlem Bémem (ODS), že výstavba tunelového komplexu Blanka nebude vyšší než vysoutěžených 25,7 miliard korun. Již rok je téměř jasné, že částka bude vyšší, primátor však vzkazuje, že za zdražení může nové vedení města. 
 Plán Evropské unie na snížení emisí skleníkových plynů z dopravy o 60 procent se do roku 2050 podaří splnit jen těžko. Leda by Evropa víc vsadila na kola. Alespoň to tvrdí Evropská cyklistická federace. Pokud by totiž Evropané jezdili na kole stejně často jako Dáni, rázem by bylo splněno 26 % evropského závazku, tvrdí studie cyklistické federace. 
Konec roku přinesl dvě internetové mapy. Jedna se zaměřuje na Jihomoravský kraj a lidem ukazuje umístění různých ekologicky zaměřených podniků a institucí. Druhá cílí na Pražany, kteří jezdí nebo by rádi jezdili po Praze na kole. 
 Automobilový průmysl v USA čelí novým úsporným standardům Baracka Obamy. Ten požaduje, aby v roce 2025 auta ujela 54 mil na jeden galon paliva (22 km na litr). Prodejci vozů se však opatření brání, bojí se toho, aby dosažení této mety nebylo na úkor bezpečnosti nových vozů, píše PlanetArk. 
 Každý den se v Evropě vydávají na cestu miliony hospodářských zvířat. Řadu z nich čeká pobyt v kamionech, který bude trvat desítky hodin ve stísněných podmínkách. Proti převážení zvířat na velkou vzdálenost se staví evropská kampaň, která chce omezit cesty s živými zvířaty na maximálně osm hodin. 
 Obyvatelé Kalifornie by se za čtyřicet let mohli budit do světa, ve kterém bude většina věcí na elektřinu – auta, vytápění domů, ale i průmyslová výroba. Vědci z laboratoře univerzity Berkeley spočítali, na co musí Kalifornie vsadit, pokud chce radikálně snížit emise skleníkových plynů. Možné to prý je, ale ne bez jádra nebo vylepšených tepelných elektráren. 
 Vypadá to, že rok 2011 byl pro anglické netopýry dobrým rokem. Podle údajů z každoročního monitoringu, prováděného britskou Správou vodních toků (British Waterways), se jejich počet oproti loňsku navýšil o 9 %. Blížící se chladná zima může hibernujícím netopýrům jedině prospět, píše Guardian. 
 Elektrické dráty, silnice nebo průmyslové zóny nebude i nadále možné na zemědělské půdě stavět bez poplatku. Umožňoval by to přílepek k zákonu o podporovaných zdrojích energie, který předložil hospodářský výbor. Samotný navrhovatel však označil dotčené body jako nehlasovatelné. I nadále bude stát za vyjmutí ze zemědělského půdního fondu platit. 
 Občanské sdružení „VMO Brno“ a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli na stavbě Královopolských tunelů, které tvoří část městského okruhu v Brně. Sdružení v minulosti podalo několik správních žalob na stavbu kvůli nedostatečné ochraně proti hluku. 
|
|