Zprávy zelené domácnosti
Automobilová doprava, dopady globálních změn klimatu, problémy s odpadem, těmito a dalšími tématy se zabývají dokumentární filmy o životním prostředím, které v Praze uvede ve dnech 10. – 18. března 2010 mezinárodní festivalu Jeden svět. Letos jim patří sekce Zelené výzvy. 
Podíl biodieselu a dalších zelených paliv by se mohl snížit na méně než dosud požadovaných 10 % celkové spotřeby pohonných látek v roce 2020. Řada studií totiž ukazuje, že snaha nahradit z deseti procent tradiční fosilní paliva pohonnými látkami z obnovitelných zdrojů přináší negativní dopady na životní prostředí, píše agentura Reuters. 
„Abychom dokázali odstranit závislost na ropě, musíme vymyslet násilím něco, co bude levnější nežli surovina tekoucí ze země," uvedl ekonom Tomáš Sedláček. „Nějaké rozumné procento ekologických aut na silnicích neuvidíme dříve, než za patnáct až dvacet let," komentoval Radek Špicar ze Škoda Auto. Debaty o alternativních vozech, která se konala po projekci dokumentu Kdo zabil elektromobil? (Who Killed the Electric Car?), se kromě Tomáše Sedláčka a Radka Špicara zúčastnil i Jaromír Vegr ze sdružení Elektromobily a Milan Smrž z Eurosolaru.

Známkou „prospěl“ zhodnotil Auto*Mat úsilí pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera v uplynulém roce. Slovní hodnocení výkonu magistrátu zapsané na vysvědčení ale obsahuje řadu výhrad. 
Téměř měsíc platí na některých místech v pražských ulicích omezení rychlosti přes den ze 70 km/h na 50 km/h. Důvodem je snížení hluku. Zpomalit na 80 km/h je nutné v noci i na Jižní spojce, kde doposud platila od 23 hodin do 6 hodin rychlost 100 km/h. Padesát kritických míst se současným omezením bylo vytipováno akčním plánem na základě strategické hlukové mapy, zpracované na podnět Ministerstva zdravotnictví ČR. Jaký ale bude dopad na snížení hluku v Praze bude těžké, ne-li nemožné zhodnotit. Výsledky totiž není s čím srovnávat. 
Přibližně 80 % z 1308 dotázaných respondentů je spokojených s celkovou úrovní a kvalitou dopravy v hlavním městě. Anketa z roku 2009 přinesla výsledky toho, jak cestující vnímají služby Pražské integrované dopravy (PID). 
Ropné společnosti, výrobci automobilů a motorů a prodejci pohonných hmot vyzvali Obamovu administrativu, aby nezvyšovala množství etanolu povinně přimíchávaného do benzinu, jelikož není dostatečně otestován vliv takového paliva na stávající motory, píše agentura Reuters. 
Sílící kritika biopaliv podnítila kanadskou vládu k tomu, že si minulý týden objednala studii o dopadu výroby biopaliv na životní prostředí, píše agentura Reuters. 
Stěny podél dálnic jsou stavěny především jako protihlukové bariéry a pro vizuální oddělení silnice od okolí. Studie NOAA a Environmental Protection Agency ale nyní přišla s informací, že tyto překážky mohou mít význam i při snižování množství zplodin uvolňovaných dopravními prostředky do okolí. 
|
1.12.2025 | Petra Kozáková a Zuzana Kučerová
26.11.2025 | Kateřina Štrossová
|