https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/obce-a-mesta-se-ptaji-co-bude-s-mistni-agendou-21.nastroj-udrzitelneho-rozvoje-jim-ministerstvo-vypnulo
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Obce a města se ptají, co bude s místní Agendou 21. Nástroj udržitelného rozvoje jim ministerstvo vypnulo

13.9.2024 05:25 | PRAHA (Ekolist.cz)
Riegrovy sady v Praze.
Riegrovy sady v Praze.
„Dnes jsem tu jako radní pro místní Agendu 21. Zítra máme zastupitelstvo a po něm budu radním pro udržitelný rozvoj,“ řekl v pondělí Jan Liška z Prahy 14. Jeho slova zazněla u kulatého stolu, který k tématu místní Agendy 21 svolal nezávislý senátor Marek Hilšer, který tak vyslyšel zoufalé volání měst a obcí.
 
Na první pohled se pro obyvatele Prahy 14 s přejmenováním pozice radního nic zásadního nezmění, městská část dál bude postupovat v souladu s udržitelným rozvojem. Změna v titulu radního ale dobře ilustruje deziluzi a zklamání měst a obcí, které se do místní Agendy 21 v minulosti zapojily a kterým nyní chybí servis z Ministerstva životního prostředí. To loni Místní agendu 21 personálně a finančně podvázalo s tím, že chystá restart tohoto nástroje.

Je velmi pravděpodobné, že jste o místní Agendě 21 dosud neslyšeli. Nebo slyšeli, ale pojem se vám nenaplňuje konkrétním obsahem. To není chyba na vaší straně, je to dáno tím, že název není nijak intuitivní. A ne každá obec jej používá.

Ve zkratce, místní Agenda 21 je pro obce a města nástroj, jak zavést strategické řízení a plánování, jak do rozhodování o osudu obce zapojit veřejnost a hlavně jak směřovat obec k udržitelnému rozvoji. Tak, aby to bylo měřitelné a ověřitelné.

Místní Agenda 21 je pro obce nástroj dobrovolný a v době největší slávy jej využívalo na 120 obcí, dnes jich je asi 40. Čili, hodnoceno počtem zapojených obcí, žádná hitparáda, a někomu může dávat smysl, že v době škrtů ministerstvo sáhlo i sem.

Viděno optikou kvality života a přínosu pro obce se šetří na špatném místě. V posledku jde o několik nízkých milionů na cca čtyři stálé úvazky a na externí hodnotitele ročně.

Ministerstvo sice jasně neřeklo, že místní Agendu 21 ruší, ale způsob restartu, kdy obce rok nemají od státu podporu a nevědí, co bude, kdy není na stole ani žádný návrh, jak místní Agendu 21 ministerstvo plánuje restartovat, dává tušit, že se samovolný konec Místní agendy 21 prostě vyčeká, nebo že se nová podoba spustí v době, kdy už obce ztratí zájem. Mezi zasvěcenými lidmi panuje silná obava, že to s Místní agendou nemusí dopadnout dobře.

Kulatý stůl, svolaný nezávislým senátorem Markem Hilšerem, měl po roce od vypnutí ministerské podpory pojmenovat situaci, v jaké se místní Agenda 21 nyní nachází a kam směřuje.

Pozici ministerstva přišel vysvětlit ředitel odboru finančních a dobrovolných nástrojů Tomáš Kažmierski. Podle ministerstva by byl dosavadní model místní Agendy 21 finančně neudržitelný, zejména pokud by počet zapojených obcí narostl. Ministerstvo aktuálně nemá finanční ani lidské zdroje pro audity. Jak ale z výpovědí zástupců obcí vyplývá, zrovna externí audity jsou v Místní agendě 21 tím, co nástroji dává jeho velkou přidanou hodnotu.

Podle ministerstva místní Agenda 21 dospěla do stavu, kdy je nutný restart. Na něm se prý již pracuje, vznikl expertní tým, kde je kromě zástupců ministerstva životního prostředí i zástupce ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva financí, zástupce Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, Svazu měst a obcí, ale i sociolog Ivan Gabal nebo bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík.

Ministerstvo se tedy pustilo do revize místní Agendy 21, ale jak připustil Tomáš Kažmierski, ani po roce není k dispozici žádný materiál, který by se dal ukázat odborné veřejnosti k připomínkování.

Nicméně několik ministerských myšlenek restartu u kulatého stolu zaznělo. Jednak by se celý nástroj měl přejmenovat, protože Místní agenda 21 není intuitivní termín. Jednak by se celý nástroj měl napojit na unijní Taxonomii a ESG. Inspiraci by nová verze místní Agendy 21 mohla hledat i v Cílech udržitelného rozvoje, které vyhlásilo OSN.

Ministerstvo také uvažuje, že by zapojení do budoucí podoby místní Agendy 21 mohlo pro obce být plusový bod v dotačních titulech.

Lenka Heuerová z konzultační společnosti pro oblast ESG Fair Venture, která se kulatého stolu také účastnila, doporučila myšlenku napojení ESG opustit, leda by ministerstvo chtělo obcím ukázat, jak se uvařit v pekelném kotli. Ani Taxonomie podle ní není pro potřeby obcí a měst to pravé ořechové. Zejména pokud motivací ministerstva je místní Agendu 21 zjednodušit a zpřehlednit.

Co bylo u kulatého stolu pozoruhodné, jak se na místní Agendu 21 dívali zástupci měst a obcí, které ji kdysi vzaly vážně, někdy i proti vůli svých řadových úředníků nástroj zavedly a řízení města podle principů udržitelného rozvoje používají.

Podle výpovědí, které u kulatého stolu zazněly například od starosty Velkého Meziříčí Alexandrose Kaminarase, bývalé starostky Mníšku pod Brdy Magdaleny Davis, podle zmíněného radního z Prahy 14 Jana Lišky, radního Prahy 10 Milana Maršálka či vedoucí odboru strategického rozvoje města Ostravy Jany Klečkové, ale i zástupců konzultačních firem, akademiků či městských tajemníků je místní Agenda 21 veskrze užitečný nástroj.

Určitě by potřeboval zbavit nedostatků. Například nástroj myslí hlavně na obce a města, ale městské části či městské obvody mají trochu jinou pozici. Městské části či městské obvody potřebují do reportů data, která má v gesci jejich magistrát a která nemusí být snadné získat. Města a obce by uvítaly zjednodušení administrativy.

Všechny jejich věcné a kritické připomínky se ale jevily jako věci, které by se měly řešit aktualizací pravidel za pochodu a které nejsou důvodem pro vypnutí systému a následné zavedení systému zcela nového.

Co místní Agenda 21 městům dává, že za ní bojují? Volení zástupci poukazují na to, že místní Agenda 21 leckde vydrží i přes kotrmelce, které na radnici co čtyři roky mohou proběhnout kvůli volbám. Pokud město opravdu přijme principy Místní agendy 21 vážně a fungování úřadu se podle nich nastaví, stane se z Místní agendy 21 přirozený přístup, jakási červená nit, která spojuje úředníky, volené zástupce a veřejnost. A i po povolební výměně politiků může obec dál pokračovat v trajektorii udržitelného rozvoje.

Politici si také pochvalovali místní Agendu 21 jako nástroj, který v obcích zavádí strategické plánování a řízení, přináší provázanost strategických dokumentů mezi sebou a s udržitelným rozvojem jako ústřední myšlenkou.

Zmiňovali i participaci, tedy zapojení občanů do rozhodování. Není to u nás běžný přístup, je pro vedení měst nepohodlný a zdlouhavý. Zástupci měst s místní Agendou 21 ale participaci uznávají jako přínosnou. Protože jak chcete řídit obec, když se nezeptáte lidí, co vlastně chtějí a potřebují?

Jako další nedocenitelný benefit místní Agendy 21 zmiňují externí audity svých vlastních hodnotících zpráv. Pravidelný vnitřní reporting naplňování Místní agendy 21 a jeho důsledná oponentura od externích auditorů přináší cennou zpětnou vazbu, která obcím pomáhá odhalit slepé skvrny či ukázat, kde se inspirovat a kudy se vydat dál.

Zástupci měst zmiňovali, že kromě metodického vedení jim nyní právě chybí externí hodnotitelé. Pro letošek se ministerstvo rozhodlo ušetřit cca 1,4 milionu a externí audity stoplo s tím, že místní Agendu 21 je nejdřív nutné reformovat.

Na tom, že by bylo dobré místní Agendu 21 aktualizovat, panovala u kulatého stolu veskrze shoda. Poslední její revize se udála v roce 2017. Ale také panovala shoda na tom, že nástroj jako takový je funkční a není nutné jej stopnout a budovat nový nástroj na zelené louce. Spíš by na místě byla analýza toho, co se přežilo a úprava parametrů Místní agendy 21 za chodu.

Zástupci ministerstva si vyslechli žádosti starostů, radních a dalších odborníků, že je důležité zachovat strategický rámec, strategické plánování a externí oponentury.

Klíčovou proměnou teď bude čas. Místní agenda 21 na obcích a městech pojede nějakou dobu díky setrvačnosti a díky srdcařům. Jak ale také zaznělo, pokud místní Agenda 21 zanikne či se její restart nepovede, bude to pro města a obce nenahraditelná ztráta. Jiný takto komplexní nástroj udržitelného rozvoje měst a obcí totiž není.


reklama

 
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Halina Holá

13.9.2024 06:32
Dobrovolný nástroj místní Agenda 21 byl mrtvý ještě před tím. Důkazem je, že ani po 36 letech jeho existence neví šéfredaktor Ekolistu, jak se píše.
Odpovědět
Martin  Mach Ondřej

Martin Mach Ondřej

13.9.2024 07:37 Reaguje na Halina Holá
Au.
Děkuji za upozornění, opraveno.
Odpovědět
MP

Michael Pondělíček

17.9.2024 13:00
To co udělalo MŽP je logické, za cca 20 let existence Agendy 21 v České Republice pod křídly NSZM a kuratelou Skupiny MA 21 RVUR (předtím kupodivu také fungovala Agenda 21 v asi 30 různých místech a o tom se nemluví) se udělalo minimum činností za obrovské peníze, doslova stovky milionů korun se "proházely oknem" v jalových "projektech na oko", hodnoceních několika měst a jiných subjektů (cca 10-20 měst) a účastníků tzv. kritérií Agendy 21 (jejich počet byl vždy maximálně něco přes 100 a to i s tím, že tam byla nejčetnější kategorie Zájemci), to vše z více jak 6258 obcí v ČR. Agenda 21 přitom byla shrnuta a prakticky ukončena již k roku 2002, tedy 10 let po Riu. Agenda 21 byla uznána jako příliš ukecaný koncept a přešlo se na tzv. Akci 21. Akce 21 však díky péči NSZM do ČR nikdy nedorazila, výsledky byly jakýchkoli akcí byly zveličovány a doslova pár městských subjektů se vždy našlo jako výkladní skříň aktivit MŽP. Tento koncept byl tak neduživý, že v celém obsahu nedokázal za 20 let existence oslovit více jak 600 subjektů z řad měst a obcí v ČR (tedy ani ne 1/10 z celku) a řada z nich z po zjištění skutečného stavu prchala z tohoto spolčení velmi rychle (Hradec Králové, Kladno, Liberec a jiní). Ano, vybraná města si na aktivitách s NSZM trochu pomohla a někteří jednotlivci si na tom postavili svou úřední nebo politickou kariéru (Chrudim, Litoměřice, Křižanov, aj.). V principu můžeme být rádi, že tento penězovod do některých municipalit a do NSZM, byl vloni ukončen a kromě marného povyku několika dotčených (včetně NSZM) to nevzbudilo větší pozornost. To je správně a není jasné proč by měli vzkřísit světově dávno ukončený koncept z 90 let oživovat takoví zkamenělí pardálové jako Bursík nebo Gabal, kteří patří bohužel také do dávné minulosti... Celosvětově se udržitelnost ubírá dnes jinými cestami a můžeme jen s napětím sledovat, co zanedlouho nahradí už dnes mírně vyžilé Sustainable Development Goals platné ještě chvíli. Děkujeme a na Agendu 21 z 90tých let si můžeme tak zavzpomínat.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist