https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/blazek-petr-je-potreba-zachovat-svobodu-podnikani?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Blažek: Jako sedlák si myslím, že se Evropa řítí hlavou proti zdi

13.4.2023
Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Jako sedlák si myslím, že se Evropa řítí hlavou proti zdi a vzpamatovává se vždy, až když si o tu zeď rozbije ústa. U elektřiny vzala konečně na milost jadernou energetiku, u spalovacích motorů se začalo alespoň diskutovat, ale bohužel ještě není všem ideologickým nesmyslům konec.
reklama

 
Při prvních velkých povodních v letech 1997 a 2002 se ukázalo, jak lidé ztratili kolektivní paměť. Stačilo pár let druhé poloviny 20. století, kdy k nám příroda byla milostivá, a lidé zapomněli na nebezpečí povodní a stavěli si nemovitosti, kde se jim zlíbilo.

Ostatně toto už se dnes mnohde děje znova.

A podobné je to bohužel i v jiných oblastech lidské činnosti.

Již několik generací lidí v Evropě nezažilo epidemie, hlad nebo nedostatek energie. Zvláště poslední generace městské elity je vychovávána v prachových peřinách, kde prakticky nikdy nezažili ani výpadek elektrického proudu. To způsobilo absolutní odtržení lidí od reality. Takže tito lidé dnes například odmítají očkování, nebo jim připadá zbytečné produkovat potraviny a energie s nějakým přesahem. Vždyť elektřina teče ze zásuvky a potraviny rostou na regále v supermarketu.

Tím, že pracují převážně v kancelářích státních institucí nebo nějakých nadnárodních koncernů, si neuvědomují ani potřebu energie na chod jejich úřadů. To za ně řeší většinou někdo jiný.

Bohužel tyto skutečnosti vedou k tomu, že se tito lidé nechají snadno zblbnout.

Již minimálně 10 let běží zelená propaganda napříč celou unií. Tato propaganda, jako každá jiná, aby byla úderná, funguje heslovitě a zkratkovitě. Jenže v tom se mnoho lidí ztrácí a pak místo zamyšlení nad tím, jak to dělat lépe, dochází spíše k vymývání mozků (bohužel zvláště u mladší generace).

A na těchto lidech leží naše budoucnost.

Oni sedí na různých postech státní a unijní správy a vymýšlí, jak budeme žít za 15 let, čím budeme cestovat, co budeme jíst a ve finále i plánují, co tou dobou věda vynalezne a jak bude svítit slunce a foukat vítr.

To už jsme bohužel jednou zažili, komunisté také poroučeli větru, dešti a jak to dopadlo všichni víme. To, co mnohdy čteme na stránkách Ekolistu nebo Seznamu, si vůbec nezadá s agitkami padesátých let. A kdo s nimi jakkoliv polemizuje je ropák, agrobaron nebo uhlobaron – nepřipomíná vám to něco.

Ještě nikdy v minulosti žádný úředník ani dotace nepřispěli k rozvoji lidstva. Vždy to byl elán lidí, podnikatelů, vynálezců, vizionářů, kteří vymýšleli, vyráběli a stavěli nové věci. I takový výzkumný ústav, když tam nebudou ti správní lidé, tak z něj žádné dotace nic kloudného nedostanou.

A přesto se dnes děje to, že lidem bereme svobodu podnikání a svěřujeme naší budoucnost do rukou úředníků. Bruselské orgie s dotacemi již předstihly socialistické RVHP. Oni rozhodují, co se kde, v jakém množství a za jakých podmínek bude vyrábět. Pomocí tzv. taxametrie určují komu a za jakých podmínek půjčují banky.

A tak například nyní vyšlo najevo, že rok po vypuknutí války mají zbrojovky problém s financemi na výrobu munice, protože je před lety nějaký úřednický aparát zařadil do stejného stupně taxametrie jako nějaké hazardní hry. V Evropě se vůbec nevyrábí střelná bavlna – základ střelného prachu. No a jak už to v unii bývá, tak se vyčlenily dvě miliardy eur dotací, aby se to dohnalo.

Podle mého názoru by úředníci měli maximálně zasahovat tam, kde hrozí ztráta suverenity v zásobování strategickým materiálem. Což se právě v několika minulých letech ukázalo. Nedokázali jsme si vyrobit roušky, vsadili jsme na dovážený plyn, likvidujeme těžký průmysl a zemědělství.

Řeči, že musíme mít pouze ekonomiku s vyšší přidanou hodnotou, nás nenakrmí ani nám nepostaví silnice nebo domy. Evropa musí být soběstačná v takovýchto základní ukazatelích a zároveň to musí být i ekonomicky únosné. Právě proto je to potřeba nechat na těch podnikatelích, ti a následně trh vymyslí nejlacinější řešení. Stát by mohl dotovat maximálně nějaký pilotní projekt, třeba po dobu 3-5 let, ale pak už všechno musí fungovat samo. Jinak zabředáme do dotačních smyček z kterých se nevyhrabeme jinak než krachem.

Vrcholem ekonomiky i ekologie je energetika. Na její úrovni závisí vše od cen produktů až po výši inflace a samozřejmě i míra znečištění životního prostředí.

Současná krize ukazuje, jak se díky drahým energiím rozjela inflace a zdražilo téměř vše. Jestli chceme změnit svět, tak musíme v první řadě vybudovat nízkoemisní energetické zdroje, které budou nabízet levnou energii ve dne v noci, v létě v zimě.

Řeči o tom, že nějakou energii ušetříme, jsou víceméně zbožným přáním. Za prvé se všechno převádí na elektřinu a za druhé lidé tráví v práci stále méně a méně času, a pak se chtějí bavit. A je jedno jestli někdo jezdí na hory, nebo druhý chodí do bazénu, vždy to znamená spotřebu energií.

Utrácet miliardy za OZE, které pracují pouze občas, nám bohužel levnou energii nezajistí. Například koncem minulého roku byly 3 týdny, kdy prakticky nefoukalo ani nesvítilo, takže elektřina z OZE byla prakticky nulová. I když zvýšíme počet OZE třeba 100x, tak v takovém období bude zase čistá nula.

Znovu opakuji, je potřeba mít dostatek LEVNÉ energie a pak už státní úředníci nemusí řešit nic. Lidé, firmy, podnikatelé, města, obce, ti všichni si snadno a rychle spočítají, co je pro ně levné a efektivní. A pak si sami i bez dotací vyberou vozidla ne elektrický pohon. A kde to efektivní není, tak nastoupí vodík nebo syntetická paliva.

Ale opět, když nebude levná elektrická energie, nebude z toho nic. Naopak, lidé budou topit vším, co hoří a jezdit budeme v autech starých 50 let jak na Kubě. Když polovina lidí nebere ani průměrný plat, tak drahé energie a následné inflace způsobí sociální bouře (částečně už začaly), které nás rozhodně k žádné ekologii neposunou.

Vědci nás trvale ubezpečují o tom, že se mění klima a do budoucna bude počasí více extrémní. Všichni ekoaktivisti se tímto ohání. Ale místo, abychom se připravovali na extrémy, tak se modlíme k zelenému bohu. Slibujeme mu, jak všechno vrátíme před průmyslovou revoluci, budeme zase závislí pouze na počasí a doufáme, že se na nás zelený bůh přestane zlobit. Což je bohužel dnešní zelená ideologie.

My se nemůžeme moc ohlížet do minulosti, tam bylo klima chladnější. My musíme hledět do budoucnosti, kde nás čeká klima teplejší a s tím spojené extrémní sucha nebo naopak deště. To znamená: mít zabezpečené zdroje energie, ať různé typy jaderných zdrojů, ale i neustále udržovat zásobníky s palivem. Když sázíme stromy, tak takové, které jsou odolné proti suchu. Když budujeme nádrže na vodu, tak takové, které zabezpečí kvalitní vodu déle než jednu sezonu. Když zasahujeme do zemědělství, tak to dělat tak, abychom byli soběstační v produkci potravin (stačí v rámci Evropy) a ne, že budeme provozy likvidovat a potraviny dovážet.

Není přece možné, aby nám byrokratický aparát nařizoval, co a kdy budeme orat. Já sám pocházím ze zemědělské rodiny a zemědělstvím se živím celý život. A přesto nevím, na rozdíl od státních úředníků, kdy začnu příští rok sít. Jestli 25. února, nebo 25.dubna, jestli začnu sklízet 5. června, nebo 5. srpna. Jestli se tou dobou budu topit v blátě, nebo bude takové sucho, že do země nezaryjete ani dláto. To všechno jsem za svůj profesní život zažil a přesto nám tito lidé předepisují tabulky s termíny, jak máme hospodařit. A my jim musíme v předstihu hlásit co a kde budeme dělat. K tomu všemu nám zakazují další účinné látky na ošetřování rostlin a omezují se dávky hnojení.

Pracujeme v přírodě s biologickým materiálem. Na vývoji dnešního zemědělství se za posledních 200 let podílelo mnoho vědeckých kapacit. Existuje státní úřad Rostlinolékařská správa, kde sedí vzdělaní lidé v oboru a mají za úkol nás jednou za čas proškolit v oblasti ošetřování rostlin. Nechápu, jak je možné, že při rozhodování o tom, co se zakáže nebo povolí, nejsou v první řadě oslovováni tito lidé. O naší budoucnosti necháme rozhodovat amatéry. Je to naprosto stejné, jako kdyby úředník nařizoval doktorovy, co, kdy a jak vyléčit nebo vyříznout.

Evropa byla a je bohatá hlavně díky svobodě podnikání. V tomto směru nad námi čnějí ještě Spojené státy. Jestliže zde podnikání zařízneme různými byrokratickými opatřeními, z kterých plynou výše uvedené skutečnosti, tak samozřejmě padneme. Půlmiliardová Evropa neovlivní chod zbývajících současných 7,5 miliardy lidí. A ti nás nebudou muset ani porážet vojenskou silou, my se kvůli systému rozpadneme sami.


reklama

foto - Blažek Petr
Petr Blažek
Autor je sedlák.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (215)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

13.4.2023 06:33
Nejsem ropák ani uhlobaron ani agrobaron. Ale raději přemýšlím o tom, kdy bude možné na jaře sít a sázet a jestli nebude ve žních pršet netradičně tak, ze většina pšenice zůstane nesklizená na poli.
To, co se děje v rámci klimatické změny, je právě zvyšování nejistoty pro zemědělce. Mnoho zemědělců nemá ještě zaseté jarní ječmeny, měsíc po termínu. Protože když to šlo, byl ještě únor, pak už nebyla leckde kvůli mokru šance.
A klimatická změna je to, proti čemu je namířena Zelená dohoda pro EU. Já věřím, že se transformace naší energetiky podaří, i včetně transformace zemědělství, i když to už příliš mnoho změn již nepotřebuje. Téměř máme splněno. Ale i starší sedláci se musí učit a neopakovat jen staré mantry.
Je to o komplexu opatření. I o regulaci cen v supermarketech.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.4.2023 07:07 Reaguje na Katka Pazderů
Zkuste si to přečíst ještě 2x a přemýšlet, zda lze poručit větru dešti. V minulosti lidé se přizpůsobili a přežili doby ledové i meziledové. Nyní jsou pyšní a arogantní. Představují si, že CO2 je jen jeden a snadno zvládnutelný prvek.
Werich: Nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní.
Rabi: Všechno je jinak.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.4.2023 07:28 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Odpovědět
PE

Petr Eko

13.4.2023 10:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
Víte, ono je to ještě trochu jinak..
Zelená politika souvisí se světovou GEOPOLITIKOU !! Svět se začíná dělit na dva bloky - rostoucí Asijský (Čína, Rusko, Indie atd, resp. BRICS) a upadající Euroatlantický (USA + EU).. NO a zde USA nepotřebují konkurekci, takže EU vedou do záhuby - směrem k deindustrializaci (viz přesun průmyslu do USA vlivem vysokých energií.)!
A aby to nebylo "moc nápadné", tak to zabalili do chutné omáčky zvané Green deal a podstrčili evropským ovcím do žlabu.. V tom je podstata celého problému. USA nepotřebuje konkurenta,jen vazala, copak to není jasné ??
Další věcí je, že do nejvyšších pater politiky (Brusel) se záměrně dostávají ne zcela schopní lidé, kteří vše vidí "ideologicky a ekologicky" a úpadek Evropy tím jen zesilují.
A řešení je nasnadě - až se rozpadne EU, padnou i restrikce a dotace. Snad to není daleko..
Tož asi tak, budou zajímavé časy.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

13.4.2023 11:02 Reaguje na Petr Eko
1***
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 12:01 Reaguje na Petr Eko
To je značně zjednodušující a nepřesný názor. Důvodem, proč USA nedobrovolně přijaly pozici světového četníka, byly především velmocenské ambice Německa od počátku 20. století... no a od té doby už si to žije vlastním životem
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:17 Reaguje na Jakub Graňák
Hluboký omyl, Amíci měli Hitlera naprosto a totálně v paži a do války se zapojili až na prosby zoufalých Anglánů. Měli dost vlastní války v Pacifiku.
Jenže po skončení 2.sv. války se SSSR cítil mocný a začal šířit komunismus po světě "ohněm a mečem", za demokracii se tomu dokázali postavit se zbraní v ruce pouze Američani. To byly ty hnusné války v Koreji a Vietnamu. A od té doby se čeká, že právě Amíci vyřeší všechny světové konflikty a pokud to skutečně udělají (válka proti terorismu, Jugoslávii, Libyi, Kuvajt atd.), tak je jim za to silně nadáváno. Pokud to neudělají (Sýrie), je to ještě horší.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 14:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Hluboký omyl - mluvím o době první světové války...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:10 Reaguje na Jakub Graňák
Tehdy byly USA úplně jinde a ve světě znamenaly kulový.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 17:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Hybaj do školy, právě vstup USA do války znamenal pro němce poslední ránu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:33 Reaguje na Jakub Graňák
Jenže to byla ta poslední, tak výraznou sílu (jako třeba od 2. války doposud) tenkrát fakt neměly.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.4.2023 06:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Poslední a nejdůležitější, jinak by se válka táhla ještě roky. Američani dodali od r 1917 tisíce licenčně vyráběných tanků Renault Ft 17, automobilů, děl, munice. Nebýt toho, tak němec postupně ukončil válku na východě, poněvadž tam po Brestlitevském paktu dohnal rusáky až někam na úroveň Kavkazu a mohl s prstem v rypáku vrhnout všechny síly na západní frontu a to by bylo Francouzům a Angličanům, už tak šeredně vyčerpaným, sakra ouvej
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.4.2023 12:41 Reaguje na Petr Eko
O upadajícím Západu od vás východoblokařů slýcháme už víc jak padesát let. :D A považovat ruské šmejdstvo za rostoucí ,,blok,, je slušný bizár. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:19 Reaguje na Petr Eliáš
Přesně tak, ale snad poprvé označil Ameriku jako zdegenerovanou a před bankrotem Velký Lenin.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:23 Reaguje na Petr Eliáš
Tady nastává dost silný problém:
Lavrov: „Naše speciální vojenská operace je navržena tak, aby skoncovala s bezohlednou expanzí a směřováním k úplné dominanci Spojených států na mezinárodní scéně, a pod nimi i zbytku západních zemí.“
Bohužel, tehnhle záměr na "změnu světového uspořádání" potvrdil i strýček Si, což může znamenat skutečnou katastrofu, kde hlupy mužik bude už jen za užitečného idiota.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

13.4.2023 14:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Problém můžete vidět i na YouTube pokud si dáte zadání agroxyy !! Způsob pěstování a chovu hospodářských zvířat je silně odlišný od farmařství v ČR a trochu jiný než v EU. Youtube má zatím výhodu v politické necenzůře ,kdy se tam může vyjadřovat kdokoli at Putin nebo Klaus!! U farmářů v americe i asii nebo i ČR a EU. Při sledování jednotlivých příspěvků tam pochybuji o dosaženém profesním vzdělání po roce1990 a vstupu do EU s tím, že se nahradilo profesní zemědělské socialistické vzděláním evropským EU !! Rozdíl je i po třiceti letech vidět mezi ČR a evropskými mikrostáty v ekonomice a přežití. Na ekolistu jsou aktivní nejen absolventi zemědělských a lesnických škol ale i tamní učitelé a profesoři. Proto je třicetiletou jejich ostudou , že v praxi se toho mění minimum. Svádí se to na strakovku a Babiše, ale z těch nikdo na přírodních pozemcích nepracuje a nepracoval !! Vyprdněme se na Uljanova a Gottwalda a dělejme to co nás živí. Většina z nás má dokončené profesní vzdělání,držme se ho , politologie může časem dopadnout jako marxleninysmus a tajemníci na ov,kv, měv, uv, minulosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:14 Reaguje na Krejcar Stanislav
Nerozumím řeči vašeho kmene, co jste chtěl sdělit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:35 Reaguje na Petr Eko
Pán byl na školení v Kremlu, že? Dobře dával pozor, chválím.
Odpovědět
sv

sv

16.4.2023 22:38 Reaguje na Petr Eko
A pak ses probudil s rukou v geopolitickém nočníku. Už fantasmagorie na téma "rostoucí blok BRICS" tě usvědčila z toho, že víš kulové ale totálně kulové. BRICS je pojem, který si vymysleli novináři pro označení těchto zemí. Fakticky neexistuje žádný oficiální blok, žádná mezinárodní smlouva, žádná dlouhodobá spolupráce, prostě nic. Naopak tyhle země jsou tvrdí konkurenti pokud ne rovnou nepřátelé (např. mezi Indií a Čínou dochází už roky k regulérním bojům o hranice a každý z nich stojí minimálně desítky mrtvých. Kdyby ta hranice nevedla extrémně obtížným terénem, tedy Himalájem - info pro nedovtipné geopolitické hurvínky tvého ražení, tak tady máme další plnokrevnou válku), rusácko je "rostoucí" tak maximálně směrem dolů. Ta země je v rozkladu, a právě čína si už na východní rusácko tedy sibiř brousí zuby. Ostatně číně dřív velké kusy dnes rusáckého území (včetně Vladivostoku) patřilo a je jasné, že číňani si ho budou chtít vzít zpátky až nastane čas, Indie je západní spojenec, který má rusáky na háku, už i letadla kupuje od Francouzů.
Green deal, hurvínku, je výplod německých levičáků, taková rozšířená verze tzv. energiewende. A s energiewende přišel kdo, hurvínku? S energiewende přišel agent fsb Schroder, který dnes má teplé korýtko u gazpromu a rosněfti. Odtud vítr vane, hurvníku ... z kremlu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

13.4.2023 07:07 Reaguje na Katka Pazderů
Paní Pazderů, problém je v tom, o čem psal p. Blažek. Že tyto "transformace" zhusta vytvářejí amatéři, nad jejichž nápady a nařízeními, viz. třeba ta orba, se musí praktik buď trpně pousmát nebo se jít ožrat. Přibývají další a další nesmyslná nařízení, která se mezi sebou kolikrát tlučou a mám pocit, že sami lidé na SZIF se v tom nemohou vyznat.
Takhle si tedy smysluplnou transformaci rozhodně nepředstavuji.A jen na okraj- ječmen můžete v pohodě sít i v tom únoru.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.4.2023 07:29 Reaguje na pavel peregrin
1**
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

13.4.2023 19:20 Reaguje na pavel peregrin
Však píšu, když šlo sít ječmen, byl ještě únor, pak už bylo mokro.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.4.2023 07:11 Reaguje na Katka Pazderů
Tak to ano, v původním příspěvku to máte trochu zmateně napsané.
Odpovědět
TJ

Tomáš Jelínek

13.4.2023 08:34 Reaguje na Katka Pazderů
Největší problém je, že někdo, před lety nakukal EU, že snížením emisí CO2 se zastaví globální změna klimatu. Všichni odborníci pracující v této oblasti vědí, že nezastaví. A to hned z několika důvodů. Prvním je cyklus CO2 v přírodě, kdy ten kratší se odhaduje na 30let. To znamená, že pokud by se udála nějaká změna s obsahem CO2 v atmosféře, tak první výsledky budou vidět právě za tuto dobu. Druhý a mnohem podstatnější je ten, že nikdo nediskutuje setrvačnost takového to procesu. My nedokážeme zastavit bouřku nad Horní Dolní a kasáme se, že zastavíme globální proces, jehož setrvačnost přesahuje jakékoli lidské možnosti a představivost. Je to asi jako kdyby mravenci vyšli na D1 a chtěli zastavit rozjetý kamión. Jak je správně napsáno v článku, je třeba investovat především do toho, co zcela neodvratně přijde.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.4.2023 08:47 Reaguje na Tomáš Jelínek
Jaký někdo? Všichni dobře víme, že to byli zelení aktivisté, protože mechanismus vzniku CO2 produkovaného prakticky všemi lidskými technologickými procesy umožňuje zeleným exponentům lidskou společnost příslušně alarmisticky vystrašit a vzápětí vystrašenou ideologicky zelěně zpracovanou společnost mocensky ovládnout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:25 Reaguje na Tomáš Jelínek
Pokud ti mravenci dokázali ten kamión rozjet, mají dost síly jej zase zastavit. Bohužel, nikdo jiný.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 22:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Zkuste to s lavinou, bude to úleva pro všechny okolo, hlupáku.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.4.2023 08:36 Reaguje na Katka Pazderů
A takto uvažuje ekologista. Děkuji Vám za názorný příklad.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

13.4.2023 10:01 Reaguje na Katka Pazderů
Paní Parderů, přemýšlet ještě neznamená, že něco kloudného vymyslíte.
Je třeba vědět pouze myslet je k ničemu. Jinak článek výše za 1*
Odpovědět
PE

Petr Eko

13.4.2023 10:11 Reaguje na Katka Pazderů
Mohla by nam paní Katka říci, kolik polí osela, sklidila atd.. ?? Čili zda má nějakou PRAXI, aby zde mohla kázat svá moudra..
Od stolu z tepla kanceláře je všechno krásné a "greenové" (zelené), ale praxe je někdy zcela opačná.
Možná by Vám pomohlo si sundat ty růžové brýle a vyrazit na brigádu do nějakého zemědělského podniku. Co Vy na to ??
Už se těším na první reportáž...
Odpovědět
KM

Karel Marel

13.4.2023 14:29 Reaguje na Petr Eko
Sundat brýle - nasadit gumáky a vidle do ruky...
Odpovědět
KM

Karel Marel

13.4.2023 14:26 Reaguje na Katka Pazderů
Už jen slovní spojení "nemá zaseté jarní ječmeny , měsíc po termínu..." vás usvědčuje z naprosté ignorace.....pamatuji že v červenci na mandelíky chumelilo...příroda porušila agrotechnické lhůty asi....takoví jako vy povedou tenhle svět do záhuby, pak bude třeba začít od piky,budeli to ještě možné.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

13.4.2023 20:52 Reaguje na Katka Pazderů
Hm takže prší netradične. Fakt by ma zaujímalo ako by ste chceli aby pršalo, aby to bolo pre vás v poriadku? Skúste sa zamyslieť nad tým, či tie požiadavky na ideálne počasie nemáte trošku prehnané. Fakt si myslíte, že ak by bolo menej CO2 v ovzduší tak by pršalo inak, pravidelne tak aby sa dalo pekne zasiať a potom by zase polialo? Nebolo to tak, že všetci na Ekoliste plakali, že je málo snehu, na jar všetko vyschne a nebude žiadna vlaha, lebo na jar už nepršiava?
Odpovědět
FV

F V

16.4.2023 09:24 Reaguje na Katka Pazderů
Zajímalo by mne čím se živíte? Mám na mysli profesi a zaměstnáňlní.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.4.2023 07:31
ANO, tady se projevuje ta odtrženost lidí ( městských ), od zemědělství, přírody !
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.4.2023 07:34
EU je řízena ideology a podle toho to vypadá. Zatím ještě jde prožírat to, co vytvořily předchozí generace, ale už i to brzy dojde a nikdo nám nepůjčí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 07:50 Reaguje na Richard Vacek
Není dobré posuzovat Evropu podle našeho propadajícího se babišistánu, prakticky všude jede rozvoj, především v čistá energetice. Sice evropskou rychlostí, 2 - 4% ročně, ale se snad nejvýkonnější ekonomikou světa je to pořád dost.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.4.2023 08:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi byste se měl probudit. V odkaze je souhrn klíčových technologií a jakou roli v nich hrají jednotlivé státy. Ve většině to je Čína, pak USA a pak už téměř nic.
https://techtracker.aspi.org.au/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:27 Reaguje na Richard Vacek
Zkuste se podívat nejlépe na globus, jak je velká Evropa a pak do tabulky, kolik má obyvatel.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

13.4.2023 09:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Možná jste si nevšiml, ale dá se již říci, že žijeme několik let v propadajícím se fialastanu, ale v porovnání dluhového propadu jsou ty vaše evropské vzory na tom ještě mnohem a mnohem huř.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:19 Reaguje na Milan Dostál
Tady by bylo dobré si uvědomit, komu ty státy (nejen evropské) dluží a proč jim pořád ten někdo půjčuje, když to nemůžou nikdy splatit.
Po OSMI letech dezolátního babišistánu se to za rok a půl nespraví, zvláště, když přišla nejhorší energetická krize od 70. let. Kterou zvládli mimochodem zcela excelentně. A k tomu válak na Ukrajině a 600 tisíc připrchlíků.
Při téhle zátěži fakt nejsem schopen říci, jestli je ta vláda dobrá nebo špatná.
Odpovědět

Radek Čuda

13.4.2023 16:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Čím více si ty státy půjčují, tím více z vyprodukované hodnoty padne na náklady související se správou toho neustále narůstajícího dluhu.

A je úplně jedno, komu dluží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:37 Reaguje na Radek Čuda
Tak napiš. Komu dluží a proč jim pořád půjčuje.
Odpovědět

Radek Čuda

14.4.2023 15:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Dluží kde komu a neustále se to mění ... to už tak vyplývá z faktu, že značná část deficitů je financována veřejně obchodovatelnými cennými papíry, že.

A proč by nepůjčovala? Řeč je o dopadech nákladů spojených s financováním státního dluhu na fiskální politiku, ne na bonitu jednotlivých zemí. I když ta je mnohdy také všelijaká ... ještě že mají ECB.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

13.4.2023 09:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže ta "čistá energetika" je jen díky obrovským dotacím rvaným do vyvolených opatření. To není přirozený proces v rámci obecných pravidel. Funguje to jako ozdravování populace soustavným podáváním antibiotik.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:26 Reaguje na Jiří Svoboda
Není to tak zlé, dotace na OZE sice byly pro rozjezd nutné, ale dnes už ubývají.
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecka-vlada-oznamila-nejvetsi-snizeni-prispevku-oze-20lete-historii
https://oenergetice.cz/elektrarny-evropa/enbw-planuje-vystavbu-nejvetsiho-nemeckeho-solarniho-parku-obejit-se-ma-bez-podpory
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/bosch-si-nemecku-zajistil-pomoci-ppa-dohod-100-gwh-rok-ze-solarnich-elektraren-bez-podpory/


Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

13.4.2023 17:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale, ale! Odpuštění daní, emisní povolenky, to, že odebírám elektřinu hlavně v době jejího nedostatku a nic za to navíc neplatím..., to vše je podpora OZE!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:39 Reaguje na Jiří Svoboda
Platím vždy za všechno a emisní povolenka je pokuta za špinavost, ne podpora OZE. Jaderky ji taky neplatí.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.4.2023 05:45 Reaguje na Pavel Hanzl
A co NZÚ, to není podpora OZE ?
Dotace na pořízení TČ, panelů,....
Odpovědět

Radek Čuda

13.4.2023 16:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejvýkonnější ekonomikou světa jsou už hezkých pár let USA. A ten rozdíl mezi nimi a EU se stále zvětšuje.

A té inovativnosti lze říci například toto ... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-singer-inteligence-je-v-evropske-unii-popelkou-aspon-ta-umela-227685#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 22:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Evropský přínos "čisté energetiky" je to, že cokoli energeticky náročnější dováží, a výjimkou betonových sloupů FVE. To je vše.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 07:44
Pan autor pláče velmi intenzivně a někdy celkem oprávněně. Dotační a regulační šílenství je sice z velké části vytvořeno médii, ale skutečnost asi taky nebude příliš růžová.
Jenže mu tam uniklo zase to nejdůležitější, proč se to všechno dělá. Klimatická tragédie už nám drtí palce a lidstvo musí zásadně změnit svoje postupy. Tohle si uvědomuje nejvíc právě nejvyspělejší část lidstva, Evropa. Která mimochodem celou průmyslovou revoluci vymyslela.
Všichni kritici se předhánějí v bedákání, ale NIKDY jsem od nich neslyšel, jak to udělat jinak a lépe.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

13.4.2023 09:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Jinak a lépe je docela jednoduché. Na základě dostupných a neustále se zlepšujících informací chránit životní prostředí. Na základě vědeckého a technologického pokroku vytvářet prostředky, které mohou být zpětně použity na ochranu životního prostředí. To, musí probíhat postupně, ne zadlužováním budoucích generací s vírou, že se stane něco.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:38 Reaguje na Milan Dostál
Tohle všechno přece dávno probíhá a ještě daleko více věcí (dekarbonizace energetiky), jenže to jde pomalu a klimatická tragédie nepočká, až se lidé dostatečně vymudrují.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

13.4.2023 10:31 Reaguje na Pavel Hanzl
1
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

13.4.2023 20:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Ach jaj zase tie rozdrtené palce. Trpíte veľmi?
Odpovědět
OG

Ondřej Glac

13.4.2023 07:49
Asi není spravedlivé chtít po sedlákovi přesné logické myšlení, nicméně bych upozornil na názor, že dotace ani úředníci nikdy nepřispěli k pokroku lidstvaů to je naprosto subjektivní. Dnes celý vědecký aparát jede na dotace. I v minulosti se objevitel málokdy obešel bez pomoci státu nebo mecenáše. Tady bych autorovi připomněl, jak sám kritizuje lidi, podle kterých se energie bere v zásuvce. Podobně ale on předpokládá, že fungování státu je samozřejmá věc a naprosto podceňuje práci úředníků, protože si zvykl na relativně vysoký standard státní správy.
Jinak v mnohém souhlasím, jen ten požadavek levné energie mi připadá naivní. Dlouhé generace jsme vyrůstali v prostředí, kde byly "brambory pečený málo maštěný". Teď přichází doba, kdy můžou být maštěný 3x, ale sotva vařený. Musíme se na to adaptovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 07:56 Reaguje na Ondřej Glac
No právě. Pan sedlák si nevšiml, že zemědělství je sice dost významé odvětví, ale tvoří pouze pár drobných procent státního HDP a zaměstnává jen procenta lidí (přesná čísla neznám), takže se podle jeho potřeb společnost chovat nebude. Čověk, který nechodí v montérkách a kladivem do něčeno nemlátí, zcela evidentně nic nedělá a jen parazituje na tom, kdo mlátí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

13.4.2023 08:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže to zemědělství , tím nemyslím jen naše, živí lidi na této planetě a protože to zatím zvládá s minimem lidí, stalo se opomíjeným a podceňovaným.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 08:21 Reaguje na pavel peregrin
To je rozvojem průmyslu a tím zemědělské techniky i chemie, takže nevím, co na tom kdo opomíjí. Produktivita práce je tam obrovská.
Odpovědět

Martin Černý

13.4.2023 08:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta vysoká produktivita zemědělství, která uvolnila kvanta lidí do jiných oborů, je tu právě díky dostupné energii z fosilních paliv, ať už na zemědělskou techniku a zpracovatelský průmysl, tak velkou měrou i na výrobu umělých hnojiv. Nic z toho zatím neumíme udělat jinak, a až to budeme umět (technologie se samozřejmě vyvíjejí), náklady na přechod budou enormní - už teď jsou. A my si na ten přechod musíme vydělat - ale jak, když si v Evropě zakážeme levnou energii a jádru házíme klacky pod nohy jak se dá, takže ztratíme (už jsme ji ztratili) konkurenceschopnost a pak ty technologie budeme ještě dráž kupovat jinde (Čína)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:33 Reaguje na Martin Černý
Mrkněte si na tohle. Tudy vede cesta třeba pro Friku, už dávno to mělo jet.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/na-par-minut-oracem-sef-vw-herbert-diess-vyzkousel-elektrick/r~4bd7af00edf211eb9106ac1f6b220ee8/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed
Odpovědět

Radek Čuda

13.4.2023 16:32 Reaguje na Pavel Hanzl
A už to po těch skoro 2 letech jede?

Moc ne, že? A co se zkusit zamyslet nad tím PROČ. Tohle na Babiše nebo Putina hodíte celkem těžko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:39 Reaguje na Radek Čuda
Víte, že to nejede? Třeba jo, čort znajet.
Odpovědět

Radek Čuda

14.4.2023 15:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Já myslím, že odborníka vašeho kalibru bude hračkou zjistit produkci elektrických traktorů, stejně jako jejich výrobce a odběratele.

Ale nemusíte, protože ne, nejede.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.4.2023 08:48 Reaguje na Pavel Hanzl
OPOMÍJÍ TO TI,
kteří jsou od toho zemědělství i přírody, zcela odtrženy.
Už věří tomu, že potraviny rostou v regálech márketů !
Odpovědět
pp

pavel peregrin

13.4.2023 08:16 Reaguje na Ondřej Glac
Já bych si vás dovolil trochu poopravit. Jistě, že vývoj byl vždy více či méně závislý na mecenášství, jenže to se nedá nazývat dotacemi. Mecenáši sponzorovali nápady, které se jim zdály být nadějné a u kterých velice často předpokládali svůj vlastní budoucí zisk, s vyjímkami, abych byl objektivní.
Ale to se nedá naprosto nijak srovnávat se současnou dotační politikou, programově řízenou, kde na ní participují řady naprosto jinak neužitečných lidí, kteří svoji"užitečnost" zakládají na kulatém razítku. Či myslíte, že by stát nešlo řídit s podstatně menším množstvím úřednictva? Podívejte se někdy na strukturu c.k. úřadů.
A požadavek levné energie? Proč naivní? Výroba energie z jádra snad naivní není a dále, pokud ČR produkuje přebytek, není snad důvod kupovat na burze elektřinu za draho. Nebo je to jinak? Je potřeba sponzorovat Německo etc? Zde bude zakopaný pes, ale to nikdo z politiků nepřizná, že.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 08:25 Reaguje na pavel peregrin
ČR produkuje elektřinu i na vývoz a nikdo nemá zájem ji prodávat levno u nás (zvláště Křetínský a Tykač), když ji může zadraho prodat ven. A potom taky musíme zadraho kupovat, když je nedostatek, tohle běží přece pořád a trvale. Proto vznikly ty gigantické zisky energetických firem, který si stát zase stáhne přes windfalltax. Aspoň doufám.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.4.2023 08:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Výroba elektřiny měla zcela zůstat v držení státu !
Stejně tak pitná voda + jejich distribuce i plynu a odpadové hospodářství.
Sociální smír ve státě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:08 Reaguje na smějící se bestie
To bychom už asi fakt svítili loučemi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:42 Reaguje na smějící se bestie
"nic než stát, nic mimo stát". fašisti
"zdnárodněním průmyslu k zářným zítřkům". komunisti
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 22:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdsyby Tykař nekoupil ty uhelky, tak by je ČEZ odstavil, protože pro ně neměl uhlí. To mu totiž vozí Křetínský z Německa, a Čr by byla čistým importérem.
Odpovědět
OG

Ondřej Glac

14.4.2023 08:52 Reaguje na pavel peregrin
Požadavek levné energie je naivní, protože energie z jádra nebyla ani nebude levná.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

15.4.2023 13:19 Reaguje na Ondřej Glac
Myslíte, že antropogenni energie ekoteroristu bude levnější???
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.4.2023 22:55 Reaguje na Ondřej Glac
Ano, naprostý souhlas.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

16.4.2023 22:48 Reaguje na pavel peregrin
Blbý Peregrine, CEZ nemá monopol na výrobu elektřiny v CR. Tudíž nemůže pokrýt ani CR spotřebu elektřiny.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.4.2023 08:39 Reaguje na Ondřej Glac
Je podstatný rozdíl, jestli se dotuje (investuje) do vědy a výzkumu, nebo jestli se vyhazují peníze oknem (dotují) na nákup elektrovozu, zateplení domu, pořízení jiného kotle.
To první by mělo být i úkolem vlády, protože tam se peníze vrátí až dlouhodobě. To druhé je věc každého z nás a není moc důvodů abychom se skládali na dotaci pro bohatého majitele pražské nemovitosti aby si mohl změnit typ vytápění.
Obdobně zbytečné je dotovat zemědělství, řada zemí to vůbec nedělá. Některé dříve dotovaly a dnes už nedotují (např. Nový Zéland).
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 22:28 Reaguje na Ondřej Glac
Ano, to znamená přebujelou státní správu zredukovat, a poslat je na pole.
Odpovědět
PZ

Petr Zedníček

13.4.2023 07:54
"To, co mnohdy čteme na stránkách Ekolistu nebo Seznamu, si vůbec nezadá s agitkami padesátých let. A kdo s nimi jakkoliv polemizuje je ropák, agrobaron nebo uhlobaron – nepřipomíná vám to něco."
tak jestli vás někdo počastuje ropákem nebo uhlobaronem, tak to je ještě dobré. Minimálně poslední 2roky jste ruská filcka, troll, dezolé, rusofil, chcimírek a hlavně dezinformátor.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 08:34 Reaguje na Petr Zedníček
Tyhle kategorie se dost často překrývají, k tomu ještě přidejte antivaxlera.
Proč?
V každé populaci bylo vždy určité procento většinou neúspěšných lidí, kteří byli vždy zásadně proti všemu. Nadávali ale jen v hospodě, teď k tomu mají soc. sítě.
Tohle ale mistrně využili ruští demagogové, kteří na nich postavili budování pátých kolon ve všech státech Evropy, velmi až fatálně se jim to podařilo v USA. I pro nás je to v současnosti největší nebezpečí, které má potenciál zničit ČR jako stát.
Jak se jim to podařilo?
Klíčem je otočit lidem vnímání světa naopak a naprosto nejšílenější lži se stanou pravdou.
Příklad:
Multimiardář v péřovce za desítky tisíc žvaní na demonstraci proti chudobě a po zádech ho plácá odborář, který ho nedávno veřejně obvinil, že ve svých firmách neplatí lidem ani minimální mzdu!!! A dav se může nadšením počůrat!!
To se fakt už úplně všichni zbláznili? Takový šaškec nezažijete ani v Bohnicích...
Odpovědět
PZ

Petr Zedníček

13.4.2023 08:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry, ale dnes dostaneš jednu z nálepek od novodobých komsomulců, už za malou kritiku systému/státu/EU.
Neřeším nějakého politika.
Mimochodem na současných vládních a nevládních politicích najdu za poslední rok dost podobné bizáry, lži a dezinformace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 12:56 Reaguje na Petr Zedníček
Kritiky je všude vagón, ovšem nikde jsem načetl, jak to udělt jinak a lépe.
M8m pocit, že se dnašní politici poměrně ostře oddělují na notmální (a je úplně fuk, jestli pravicoví nebo levicoví), kteří se snaží o fungování státu a makají na tom, jak úspěšně, je jiná otázka.
Proti nim stojí ti, kteří mají v programu pouze destrukci, žádný jiný postup nenabízí. Pouze svalit vládu a dál nic. Tohle by bylo v extrémně napnuté situaci tvrdě devastující a je to přímo Putinovým záměrem.
Odpovědět
PZ

Petr Zedníček

13.4.2023 14:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Vůbec nevím na co reagujete.
Návodů typu nereguluj (co2, tuny předpisů), nech to na trhu, méně globalizace apod tu už bylo dávno před rokem 2019.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:44 Reaguje na Petr Zedníček
Reaguji na ty vaše bizáry na všech stranách politického spektra. Já je všude skutečně nevidím a hodinky nejsou to samé, co holínky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.4.2023 08:08
Autor článku pouze žádá , aby stát nestrkal zobák do podnikání , nepředepisoval lidem jak mají žít a ctil zdravý rozum.
V tomhle jsem se stal skeptikem , ta podobnost současné EU s režimem, který jsme před 33 roky opustili, je více než zarážející.

Stopro souhlasím, že místo zelených experimentů na lidech bychom měli rychle adaptovat sídla a krajinu na horší časy a max. posílit národní bezpečnost stabilními zdroji energie včetně obnovy potravinové soběstačnosti.
Proč ? Protože průser je na cestě.Pouze nevíme kdy dorazí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 08:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dotační šílenství mi připadá skutečně vadné. Otázkou ale je, na kolik to ale nafukují média. Proto naše vláda chce seřezat dotace o desítky miliard, vláště v sektorech, kde mají extrémní zisky.
Boj s klimatem musí probíhat na všech úrovních naráz, včetně budování OZE i jádra. Ale adaptaci krajiny mají v gesci pouze místní lidé, především zemědělci. A právě tam se dojí dotace zcela bezuzdným způsobem, práce malého bagru plus úpravy kolem stojí klidně za týden přes 10 miliónů. Jenže tohle není vina státu, ale místních mafií.
Odpovědět
PZ

Petr Zedníček

13.4.2023 08:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Přečti si zprávy od NKÚ za posledních 10 let. Místo toho aby se systém , alespoň trochu zlepšoval jde opačnou cestou.
Jo uvidíme, jak nakonec poškrtají dotace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 12:37 Reaguje na Petr Zedníček
No právě. Dotační šílenství babišistán je jeden z důvodů dnešního srabu.
Odpovědět
PZ

Petr Zedníček

13.4.2023 14:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, a to si jako myslíš, že kdzbz tu babiš nebyl 10let bylo by to nějak jinak? Vsadím se, že za 1-za 2 roky, až NKU bude hodnotit výsledky současné vlády a jejich práce, budeme číst stejně hrozné výsledky typu: "Nalili jsme tam v meziobdobí o 50% více prostředků a systém je stale více a více neefektivní" Klidně bych si na to vsadil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:47 Reaguje na Petr Zedníček
To by bylo skutečně jinak, Kalousek šetřil velmi poctivě a hlavně na nesmyslných dotacích, co mohl.
Vzpomínám si, jak ho málem řóchlo, když si bába zkorumpoval komáry a socany, aby mu prodloužili dotace na biopaliva.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.4.2023 05:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Chcháácháá, padákový chemik opilec Kalousek. Tak to máte na co vzpomínat
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

14.4.2023 08:51 Reaguje na Petr Pekařík
Pekaříku, takhle o Kalouskovi mluví opředevším český odpad a sajrajt, který se vyznačuje tím, že jim Kalousek zkrouhl výsluhy. Vy jste prosím bývalý lampasák, fízl, bachař nebo bengo?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.4.2023 08:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Gesci budou mít, až jim do toho přestanou kecat zelený aktívisti a mnohdy i státní správa !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 12:38 Reaguje na smějící se bestie
Ty předražený zakázky řídí místní samosprávy i místní parapodnikatelé. Na těžbu dotací mají specializované firmy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.4.2023 08:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
tak jest !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.4.2023 08:10
Přesně a trefně napsáno.
Jen bych poznamenal, že problémem přestává být zelená ideologie, protože se začíná prosazovat a projevovat zelený teror. Aktivisté s výrazným deficitem inteligence, kteří se lepí k silnicím by ani tak nevadili, ti se dají snadno zpacifikovat, ale v poslední době se zelený teror začíná projevovat mnohem nebezpečněji, viz třeba dnešní zpráva:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-svycarske-babicky-ovlivni-i-osud-ceska-klimaticky-lockdown-hnaly-k-soudu-228983
jak se s tím evropská společnost vyrovná, bude ještě dost zajímavé.
Ještě bych chtěl trochu poopravit autora. Termín "střelná bavlna" se už dávno nepoužívá. To je historický termín, kdy se před nějakými cca 150 lety začal černý střelný prach přímo nahrazovat bavlnou, která se podrobila nitraci v nitrační směsi a poté se jednoduckým způsobem promyla vodou a usušila. Dneska je správný termín nitrocelulóza neboli hluboce nitrovaná celulóza. Kdy se nějaká přírodní celulózová hmota, třeba ta bavlna podrobí nitraci a poté zpracuje v organických rozpouštědlech do formy nějaké želatinové hmoty až rozpustného laku. Je to nenahraditelný základ dnešních moderních střelných prachů, protože takový střelný prach produkuje při výstřelu málo kouře a plamene a potom jeho zplodiny nejsou příliš korozívní, takže hlavně umožňují vyšší počet výstřelů a mezi střelbami méně korodují. Nitrocelulóza se potom ještě používá pro výrobu homogenních tuhých pohionných hmot pro menší a levnější rakety a v civilní praxi pro výrobu některých průmyslových trhavin a snad ještě i pro výrobu některých barev, laků a plastů.
Stejné problémy s evropským předpisem REACH ale mají zbrojovky i s hlavními trhavinami pro výrobu munice, trinitrotoluenem a hexogenem a další problémy mají s normálním platebním stykem. Kdy jim evropské banky na základě bruselské zelené taxonomie nejen odmítají financovat investice i provozní náklady, ale brání jim i v běžném platebním styku při nakupování surovin i pri prodeji jejich produktů.
Zkrátka zelený Brusel hubou podporuje Ukrajinu a její spravedlivý boj proti ruské okupaci, ale reálnými činy Brusel podporuje Putina, russkou okupaci Ukrajiny a ruské zabíjení, vraždění a ruský terorismus civilních obyvatel na Ukrajině.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.4.2023 08:32
Děkuji. 1*.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.4.2023 08:56
Pan Blažek mi mluví z duše a nemohu nic, než souhlasit. Jen si myslím, že
na zeď jsme už leckde narazili a nesmyslně do ní mlátíme hlavou v naději,
že ji prorazíme. EU ze sebe dělá šaška a vlezdprdélku, což už chápou i
někteří politici postavení v tváří v tvář realitě všedních dnů. Bohužel
jiní jsou poslušnými slouhy čekající v naději na korýtka v Bruselu. Kdo
je lokajem EU, tak bude dozajista i loajálním ouřadou a rebely si EU
rozvracet přece nenecháme!
Pan Blažek hezky popsal i výstavbu v záplavových zónách, kde je lákadlem nízká cena pozemků a kde se lidé mylně domnívají, že když jim někdo denně hustí do hlavy informace o suchu, tak už povodně nehrozí. Nač pak budou
přehrady, poldry, protivodňové hráze, údržba koryt řek atd.? Nestavět, nebudovat, neudržovat. To sice nic nestojí, ale následky stojí miliardy.
U nás je posledních deset let boom výstavby domků typu bungalovů přímo
v místech, kde by takové domy měly v roce 1997 vodu až ke komínu. Jeden
schůdek do bytu z okolního terénu býval výsadou chudých chalupníků, ale
ti bohatší tam mívali alespoň metr vysoká sokl a teprve na něm podlahu bytu. Lidé staví a spoléhají se na to, že bude POUZE sucho, ale z reality je vyvede pojišťovna, která jim odmítá dům pojistit. Nechápou chudáci proč,
když je oficiálně přece stále víc sucho. Ono je, ale někde a zcela kvůli
něčemu jinému. Půdě jsme ukradli rostlinné zbytky, hmyz a bakterie. Místy
jsme ji zastavěli, zabetonovali a zaasfaltovali. Rozliv řek jsme sice uzavřeli do příbřežních hrází, ale nepokročili jsme ani o píď s poldry
a přehradami. Ono bude na přírodě, aby to lidem opět připomněla a ukázala,
že kdo není připraven, tak bývá nejenom překvapen, ale přímo vyděšen.
Souběh zhuntované půdy, odlesnění a absence suchých poldrů nám zase jednou
ukáže, že tisíciletá povodeň nemusí přijít jednou za tisíc let, ale už za
týden, měsíc, či rok.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 10:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Tímto ovšem dáváte do značné míry za pravdu mojí "filosofii" jejíž jádro tkví v tezi, že za svou hloupost si má nést odpvědnost každý sám. Když si postavím barák v záplavové zóně, tak holt musím příjmout i odpovědnost za důsledky, které to zákonitě musí přinést. Hluboce zakořeněný nešvar individualizace zisků a socializace ztrát je dle mého soudu jedním z hlavních hybatelů (kromě - avšak nejen - všeobecného úpadku mentální úrovně lidí) sučasné ztráty kontaktu s realitou. Představa, že já se rozšoupnu a za případný průser budou platit ostaní, celá společnost, stát, je extrémně nezodpovědná. Podstatou naších snah by mělo být především podobným situacím předcházet, pokud se chceme držet nějaké efektivity a smysluplnosti vynakládaných prostředků, nikoli s křížkem po funuse socializovat škody vzniklé špatnými rozhodnutími jednotlivců.

Nemusíte mít strach, dál už to nemíním rozebírat, pozice jsme si vyjasnili už minule:-)
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

13.4.2023 09:39
Jenže autor používá podobnou demagogii jako jím kritizovaní moc zelení aktivisté a navíc píše moc nesmyslů. Levná energie kterou se tak ohání není žádná samozřejmá spása. Když je něco levné, lidé s tím špatně hospodaří a plýtvají. Autor je úplně mimo, když si myslí, že lidé si volí levná a efektivní řešení. Kdyby tomu tak bylo, nejsme v krizi v jaké jsme a nežijeme v tak bezbřehé spotřební společnosti, která za 50 let nespotřebovala budoucnost x generacím.
Co takhle, když by nebyl dočasně dostatek energie, omezit svoje aktivity ?
Autor trefně poukazuje na absurdnost městského života, ale v tomhle uvažuje podobně.
Další nesmysl je, že náš čeká teplejší období. Většina vědců se shoduje na tom, že vlivem zpomalováním oceánských proudů a s tím spojených změn proudění vzduchu Evropu i jiné části světa čeká chladnější období.
A stěžování si na zákaz používání nebezpečných látek je taky dost mimo.
Rostlinolékařská správa je protipól zelených radikálů, takže stejně neobjektivní přístup.
Ale jinak autor napsal i několik dobrých myšlenek. Jen na ně nemá použitelné řešení. Když nebudou dotace, ekonomika se zhroutí. Je si jistý, že mimoevropské ekonomiky jsou bezdotační ? Já si tím jistý nejsem. Ale vím, že kdyby nebyly dotace, budou trh ovlivňovat cla a ta se používají stovky let, protože bez nich stát udržitelně fungovat nemůže.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

13.4.2023 10:11 Reaguje na Tomáš Zeman
Má být samozřejmě "spotřebovala budoucnost ..."
A ještě něco. Proti zdi se řítí nejen Evropa ale většina lidstva.
Jinak než pořádným nárazem se neproberou. A to autor neřeší genderové a podobné sluníčkářské úchylnosti, které jdou s tím, co mu na rozhodování o společnosti, vadí ruku v ruce.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:05 Reaguje na Tomáš Zeman
Proti zdi se řítí celý zemský ekosystém a žádné probrání už nenastane, bo to bude konečná. Alespoň pro lidstvo v současné podobě. Pokud se nestačí dřív vyhubit jadernou válkou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.4.2023 11:17 Reaguje na Tomáš Zeman
Levná energie je základ přežití. Lidé začali s levnou energií již u mamutů. pokračovali na koně a soby. Když došli, tak se naučili pěstovat dobytek a obilí jako zdroj levné energie. Pak začali používat i otroky jako levnou energii. A když došli, říše zkrachovaly. No tak zavedli nevolnictví. Osvobození nastalo, když se naučili využívat energie fosilu. Drahá energie znamená úpadek státu. Je to sebeobětování ve jménu boha (GAIA, Příroda, Klima změna). A pokud se někdo obětuje, vždy se najde někdo jiný, co se neobětujte, ale zvítězí.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

13.4.2023 11:45 Reaguje na Slavomil Vinkler
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:48 Reaguje na Slavomil Vinkler
5-
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pojem "drahá energie" je silně pofidérní, asi jako "drahá manželka". Ale tohle je o energii, pokud jsem to už neposílal.
https://www.stream.cz/top-5-to-nejlepsi-ze-sveta/mimozemske-civilizace-od-urovne-1-do-7-my-jsme-pouze-na-0-72-64517045
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

13.4.2023 18:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
Dobytek a obilí zdroj levné energie ?? :-)) To byla těžce drahá energie. Navíc máte zmatek i v té chronologii.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.4.2023 19:03 Reaguje na Tomáš Zeman
Proti dřívějšímu životu lovce a sběrače to byla levně získaná energie, navíc na výrazně menší rozloze, tudíž mnohem ekologičtější.
Jako lovci a sběrači skrz ty soby, jeleny a bizony potřebovalo tak 20 lidí - jedna lovecká tlupa trvale a udržitelně přírodní zdroje minimálně tak z 1000 kilometrů čtverečních. Skrz dobytek a obilí potřebovalo stejné množství lidí - 20 lidí k trvale udržitelnéu životu přírodní zdroje z tak 5 - 10 kilometů čtverečních.
Mnohem víc setak m stávalo, že v přechodné době lovci a sběrači vykrádali potraviny a zabíjeli zvířata prvobytně pospolným zemědělcům, nikdy to nebylo naopak.
Ostatně ten konflikt popisuje i bible v podobě konfliktu mezi Kainem a Abelem. kain byl předobraz lovce toulajícícho s ekrajinou a Abel byl předobraz zemědělce lopotícího se na poli a s dobytkem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:49 Reaguje na Radim Polášek
A dorazila to dívčí válka, kterou začaly genderové problémy a tím upadla levná energie ženské u plotny.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.4.2023 05:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Svět zachránil Hanzl se svými OZE
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.4.2023 22:29 Reaguje na Petr Pekařík
Už aby to bylo.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

15.4.2023 08:15 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.4.2023 23:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Pěkné.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.4.2023 18:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
1***
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:47 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud považujete otroka, kterého jste musel ulovit, ubytovat, živit a hlavně hlídat a cvičit, s výkonen 50 - 100 W po dobu max 10 hodin denně za cha cha "levnou energii", tak to máte fakt blbý.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.4.2023 05:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Podepište mi glejt a já vám to ukážu, vy 20ti watovko
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

14.4.2023 08:53 Reaguje na Pavel Hanzl
No, uznejte, že ten antropogení energie otroka byla levnější, než antropogení energie Hunžlinga okupujícího Veveří.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 22:41 Reaguje na Tomáš Zeman
Mne připadá, že ještě absurdnější je vesnický způsob života, protože z vesnice se stala periferie města, kde si čeští pepíci zkouší svou emeryknvejoflajf, a žijí mnohem neudržitelněji, než lidé ve městech.
Odpovědět
JL

Josef Linhart

13.4.2023 10:48
A co takhle vrátit se k regionálnímu hospodaření.Ubylo by tisíce kamiónu co k nám vozí v zimě banány,pomeranče a pod.Na dovolenou vlakem a né autem nebo letadlem.Ale to by byl průšvih.To by ti zelení nepřežili.Žít z toho co se u nás vypěstuje a vyrobí.Žijeme si nad poměry a globalizace kterou nějaký blb vymyslel a propaguje nás časem zahubí.Ale je to moderní.A tak co.Hlavně aby ti odborníci z kanceláří byli dobře placeni drželi tu správnou ideologii.Čím by se jinak živili.Prací v zemědělství,no fuj.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

13.4.2023 10:57 Reaguje na Josef Linhart
s tím s vámi souhlasím. Ale regionální hodspodaření má taky své limity anejsem si jistý, jestli by dokázalo uživit lidi v celém našem státě.
Rozhodně by to některé regiony pozvedlo.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.4.2023 12:20 Reaguje na Michal Uhrovič
Taky souhlasím. Jenže je pozdě, zemědělství podvázáno dotacemi EU z nichž si nejvíce utrhnou na západě Evropy.
Jediní rozumní byli Poláci, kteří si před vstupem do EU vydupali trvalou výjimku a dnes jejich zemědělství prosperuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 12:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jakou vyjímku máte na mysli?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.4.2023 13:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Daň z příjmů fyzických osob jsou v Polsku povinni platit pouze ti zemědělci, kteří se zabývají některou ze specifických vybraných činností, jako je například skleníkové hospodářství, produkce drůbeže, produkce hub, včelařství, velkochov prasat, produkce kožešinových zvířat nebo chov bource morušového. Tyto specifické zemědělské produkty vyrábí pouze cca 2-5 % zemědělců, což znamená, že rozhodující většina polských zemědělců, jako jedněch z mála zemědělců v EU, neplatí daň z příjmů, ale právě zemědělskou daň. Rovněž v případě čerpání dotací z EU z nich polští zemědělci nemusejí odvádět žádné daně. Zemědělci zdanění touto daní nemusí vést účetnictví.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 14:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nic nám nebrání zavézt takovéto národní formy podpory i u nás, zhola nic... Jenže u nás, vlivem struktury sektoru, budou z takového přístupu profitovat především ti, kteří už tak mlaskají přespříliš
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.4.2023 15:11 Reaguje na Jakub Graňák
Omyl, už je pozdě , to bylo součástí přístupových dohod bývalých socialistických zemí do EU.
ČR nic, Poláci všechno. Pro úplnost - EU byla tvrdě proti, ale PL tehdy řekli, že do EU nevstoupí a Brusel hodil zpátečku.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 15:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
Přesně tak, ti se neklaněli, ale tvrdě bojovali. Tak jak na Babiše hleděli, proč proboha bazíruje na jádru, když trendy jsou úplně jiné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 16:56 Reaguje na Karel Zvářal
Muhehehhe bába bazíroval na jádru cha cha? A projevilo se to tak, že zrušil tendr na dostavnu Temelína a jiný nevypsal?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 17:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejde tu o AB, ale zabedněnost Bruselu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:53 Reaguje na Karel Zvářal
Jakou? V té době přece Angláni stavěli Hinkley Point, Finové Outi.... a Haikiviki a Maďaři Paks. jen pokud vím, možná je jich více. A co udělal teda AB?
Mohli jsme už dávno stavět Temelín a Brusel by neřekl ani ťok.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.4.2023 08:51 Reaguje na Pavel Hanzl
A co staví semínko, holalá?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 15:59 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nic není věčné... ani tohle, jen to zkrátka chce mít koule a umět si dupnout
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 16:21 Reaguje na Jakub Graňák
Když jsme v sedmdesátkách projížděli Polskem, přišlo mi až směšné, kolik jsme potkávali koní a koní... U nás v tu dobu to byla výjimka, na pole jedině Zetorem. Dnes jsem rád, že u malorolničení vydrželi, že se nenechali doblbnout (aspoň většina) nevyhnutelnými trendy.

Zajímá mě, jak je to dnes, kolik ještě je podíl koní, nebo už většinově převládá technika - asi malotraktory, Terry a pod, ne?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 16:30 Reaguje na Karel Zvářal
U nich jo, aspoň z toho co vidím kolem, tak menší traktory a o dost diverzifikovanější produkce. Přímo přes potok jsou na polské straně tři zelináři po pár ha - to je u nás utopie. Ale nevím jak je to hlouběji ve vnitrozemí, pořád jsme si vzájemně pohraničím. Na Osoblažsku kdo provozuje živku, tak prodává do Polska, nad našima potravinářema už dávno zlomili hůl
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 16:38 Reaguje na Jakub Graňák
Díky za info. Tehdy jsem to nechápal, proč tak vyvádějí, že naši to maj určitě promyšlený... Až čas ukázal, že měli důvod. My jsme se porazili sami. A ty místní zelináře jim tiše závidím.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 16:52 Reaguje na Karel Zvářal
Čím jsem starší, tím víc si vážím těch, co jdou cestou postupné, byť pomalejší "evoluce". Ty revoluční změny mi příjdou, že nadělají víc škody jak užitku, obzvlášť nahlížíme-li to z dlouhodobější perspektivy
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 17:14 Reaguje na Jakub Graňák
1* Až dnes chápu, že udělali dobře, když se osamostatnili. Stačilo, že mírotvorce vytvořil hladové doliny, ale družstva fungují dále - nespěchali na "reformy". Z většiny našich jsou brownfieldy nebo sklady.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 18:45 Reaguje na Karel Zvářal
Největší prda na tom je to, že je to uplatnitelné napříč veškerými obory lidské činnosti, od energetiky až po ochranu rostlin...
Zdrhám, už se nám do toho motají "místní"... přeju hezký večer
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 17:13 Reaguje na Karel Zvářal
U nás komáři totálně zlikvidovali selský stav (na rozdíl od Polska) a ten se po plyšákovi obnovit už nepodařilo. I když se třeba ministr Lux výrazně snažil.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 17:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Stejná chyba s opačným znaménkem.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 18:42 Reaguje na Karel Zvářal
Přesně...
Odpovědět

Radek Čuda

13.4.2023 16:37 Reaguje na Jakub Graňák
S ohledem na to, jak sílí snaha omezit jednotlivým suverénním státům do čehokoli zasahovat, váš optimismus nesdílím. Rozhodně ne v případě ČR.

A když se k tomu navíc ještě ani nechce ...

Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 16:55 Reaguje na Radek Čuda
Pořád to není o ničem jiném, než o lidech. Nejsem optimista, jsem skeptik (a věřte, že tím svoje okolí dost dožírám:-)), ale k něčemu se člověk upínat musí, jinak si to může jít hodit
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 17:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
Proti čemu byla EU tvrdě proti?
V zemích EU mají dotace často zastropované na 100 ha, u nás neomezeně a Agrofert je největší příjemce EU dotací celkově, bere asi 2x tolik, jako druhý. Což je velký sedlák francouzský. Potom je jasné, proč je to u nás v dupě.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 15:16 Reaguje na Jakub Graňák
Kdo tomu sešupu a "špatnému nastavení" udal tón? Kdo měl jiné priority (banky), než zemědělství a žp (ekoteroristy)? Jediný z polistopadových ministrů J. Lux byl za snahu změnit kurs ostrakizován a vysmíván. I to možná přispělo...

Proto si můžeme gratulovat: Tak už máme, co jsme chtěli... Na příkladu tohoto sektoru je vidět, jak relativní jsou pojmy pokrok či národní zájmy. "Co jde prodat, prodejme, vše potřebné dovezem"... Kdo jiný takto může uvažovat, než prodejná...
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 15:57 Reaguje na Karel Zvářal
Máte pravdu, poslední skutečný ministr zemědělství byl Lux, sice vzpomínám, že tehdy ho můj otec moc v lásce neměl, ale s odstupem času uznal, že to se zemědělstvím myslel dobře a hlavně s perspektivou
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 17:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
Produkce drůbeže a chov prasat, skleníky a ty další obory v Polsku dělají méně, než 5% produkce? Fakt? A všichni platí zemědělskou daň, no dobře. Jaká je to výhoda a co s tím má EU a vyjednávání o přistoupení? Daňová politika je záležitosti státu a všude je to jinak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 13:02 Reaguje na Josef Linhart
Regionální hospodaření je totální nesmysl. Zkuste se podívat, co máte kolem sebe a na každou tu ptákovinu byste musel mít u nás fabriku!! Tuhle "sdamostatnost" razil občas nějaký diktátor (třeba Ceaucescu) a Rumunsko se výrazně propadlo i v rámci bolševika.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.4.2023 14:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Regionální hospodaření je myšleno v zemědělství , a tady by skutečně opodstatnění mělo.
Mouka, máslo, mléko, vejce, maso, ovoce a zelenina - vše lze v ČR vyprodukovat. A kdyby byla skutečná snaha státu , nejen vyprodukovat, ale i prodat valnou část produkce na domácím trhu. To by se ovšem muselo chtít.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 14:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
1* V poslední době začínám nabývat přesvědčení, že celý ten zázrak s globalizací je snad dílo ďáblovo. Nejen kvůli C stopě, ale z principu. Pominu drahé koření a exotické plody, tam je to samozřejmé, ale komodity, které jste vyjmenoval, je ostudou státu dovážet odjinud. V zemi, která se pyšnila jedním z nejmodernějších zemědělství, jsme spadli do pozice poslušného pejska, který pod stolem tiše čeká, co na něho zbude. Nakonec, až to z nějakých důvodů se zhroutí, nebude tu nikdo, kdo by tuto tradiční práci producenta zvládal, zato budeme mít zástupy dealerů, řidičů, managerů..., ale k práci v zemědělství tu zůstane hrstka posledních zoufalců. To je jeden z atributů, který mi na dnešní "moderní" době nesmírně vadí, nikdy dříve bych si nemyslel, že něčeho podobného se dožiju.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 15:16 Reaguje na Karel Zvářal
Tohle ale bylo zřejmé už v první polovině devadesátých let. Když jsme s otcem rozjeli v roce 94 "domácí" jatku a začali stavět malou mlíkárnu, tak si okolní zemědělci klepali na čelo, po pár letech a až do dneška ho mají za proroka - tedy ti co ty devadesátky přežili...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 15:24 Reaguje na Jakub Graňák
A obojí provozujete stále?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 15:54 Reaguje na Karel Zvářal
Ne, koncem devadesátých let nás převálcovala "nová doba". Ale do té doby to fungovalo fakt dobře - zhruba polovinu cca 150 prasat ročně jsme prodali ze dvora, mlíka moc ne. Ránu do vazu nám zasadila platební neschopnost mlíkárny, která skončila vytunelována jedním nejmenovaným tehdy ještě budoucím ministrem zemědělství. Si pamatuju jak vždycky napranej vyřvával na tatu, že je sto let za opicema, že budoucnost je v dotacích na plochu a extenzivním chovu hovězího. Co naděláte - stačilo pár let, aby jsme se odstřihli úplně a byli by jsme tu dodneška. Jen dodám, že odbyt byl díky poloze pár kilometrů od dvou měst skvělý a lidi nám rvali ruky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 16:26 Reaguje na Jakub Graňák
To byla blbá léta, hotové neštěstí. A když potom nějaký pitomeček se začne do vidláků navážet... co by žral, nebýt selského stavu?-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.4.2023 16:47 Reaguje na Karel Zvářal
Ony to tehdy docela dost pohřbily banky, nutno dodat, že částečně odůvodněně - těch nesplacených nevymahatelných úvěrů vzniklých při budování nových "elit" bylo zkrátka hafo a nikdo nebral ohled jestli nám odběratel dluží tři miliony za mlíko - o tom jaká to je pro menší podnik rána do cashflow myslím máme dobrou představu oba. Toš tak aspoň víte proč bývám občas tak nabroušenej:-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 17:18 Reaguje na Jakub Graňák
Tehdy se na ztráty z nepřipravenosti nehledělo, bralo se to ideologicky - za vše může trh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 17:30 Reaguje na Karel Zvářal
To bylo období vlády ČSSD (1998 - 2006) a především Miloše Zemana.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.4.2023 17:42 Reaguje na Pavel Hanzl
To už bylo dávno po boji.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.4.2023 19:55 Reaguje na Karel Zvářal
Tehdy ale ještě fungovaly částečně vytunelované JZD. Jejich šéfové a předsedové věděli, že to vedou do bankrotů, protože životaschopná část zemědělského podnikání určená k přežití už byla dávno soukromá a čekalo se jen, až družstvo zbankrotuje a jeho pole převezmou ti noví soukromí. Takže oni neodkládali z prodaných produktů peníze na odpisy a na další povinné fondy, tehdy to ještě bylo možné a nikdo to v jejich účetnictví nesledoval. A o to potom mohli prodávat za nižší cenu a udržovat ty nižší ceny. Dokud se traktory a další zařízení družstva nerozpadly. A tak ekonomicky likvidovali první soukromé zemědělce a zemědělské podnikatele, co s nimi museli soutěžit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 17:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dřív psali, že vše, co se u nás vyprodukuje se tu spotřebuje a ještě vyvážíme. Dnes vznikl monopol a to může být úplně jinak, předražené babišoviny by jinde asi nekoupili.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

13.4.2023 19:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
V zásadě kupuji jen regionální potraviny - vyrobené v ČR nebo mám svoje. Stačí být náročnější ve výběru.
Odpovědět
JL

Josef Linhart

13.4.2023 20:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
Díky,Vy jste to pochopil.
Odpovědět
JL

Josef Linhart

13.4.2023 20:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
Díky,Vy jste to pochopil.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.4.2023 19:44 Reaguje na Josef Linhart
Regionální hospodaření má ale nálepku drobné a neekonomické produkce. A ta drobná produkce se dá dlouhodobě dělat, tedy aby to ti lidi, co to dělají vydrželi a ještě k tomu přitáhli potomky, kteří by v tom pokračovali jen dvěma způsoby. Buďto za prvé se zelenými řečmi a propagandou a agrodivadlem zajistí, že lidi dobrovolně za ty produkty platí násobně vyšší cenu než je normální. Nebo za druhé pokud zemědělec se svou rodinou přijme životní úroveň rusa nebo černocha ze zaostalé Afriky a podobně. Tou cestou jdou částečně Poláci.
Ale aby regionální produkce byla dostatečně levná a ekonomická a současně životní úroveň zemědělce byla dostatečně vysoká, jak je u nás obvyklé, musí být přiměřeně velká na přiměřeně velké rozloze, by byly dostatečné úspory z velikosti. A potom to znamená, že bude produkovat tolik, že se stejně ty produkty budou muset rozvážet. Ale ne na tisíce kilometrů, ale třeba na 20 - 40 kilometrů, ne víc.
A toto by se správně u nás mělo podpořit. Podpořit regionální produkci, ale současně dostatečně velkou produkci.
Jinak to je asi nejvíc o společenské dohodě, co všechno bychom chtěli a v jakém rozsahu mít volně v prodeji mimo sezónu, kdy se to musí dovážet třeba i tisíce kilometrů. A bez čeho se v zimě a na jaře obejdeme nebo to nahradíme konzervovanými verzemi. Například zavařenými nebo sušenými.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 22:46 Reaguje na Josef Linhart
Globalizaci jste vymyslel vy tím, že jste si koupil počítač s americkým OS, který smontoval třináctiletá číňanka za hrst rýže, a jedinou činnost, kterou na tmto vyvíjíte, že se patláte ideologické zvratky.....takto jste značně nedůvěryhodný. Komunikujte s námi prostředky, které jste vyprodukovali lokálně v rámci komunity.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

13.4.2023 12:36
Jsem rád, že dnes je to po dlouhé době diskuze na ekolistu bez osobních invektiv a urážek. A vypadá to, že se i diskutující poslouchají. Konečně. Snad to tak vydrží a bude to bez nálepek nadále. Ta společnost je teď tak rozdělená, že bez pokusu se tolerovat a kompromisů nemá šanci na smysluplnou existenci.
Odpovědět
KM

Karel Marel

13.4.2023 14:22
Málo platno, autor má recht, leč není jiná cesta než nechat společnost padnout na hubu....moudrosti předků nevěří.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 17:39 Reaguje na Karel Marel
Myslíte starého pana filosofa Marxe? ten žádný pád na hubu nedoporučuje.
„Ruský medvěd bude schopný všeho, dokud ví, že ostatní zvířata se mu nebudou bránit. Existuje pouze jediný způsob, jak se chovat k mocnosti, jakou je Rusko – neukázat strach. Jestliže se Evropa dá na ústup, nebude to znamenat jenom porážku, ale bude to trvalé ujařmení.“ Karel Marx 1856
Odpovědět
RM

Roman Mysík

13.4.2023 15:16
Máme pohled jepice, která je zcela paf z toho, že po obědě prší, protože co paměť jepic sahá, od rána nikdy nepršelo. Hladiny oceánů už byly o sto metrů výše i níže, podíl plynů v atmosféře lítal o desítku procent a svět šel dál. Buď se přizpůsobíme, nebo vyhyneme. Planeta si poradí i bez lidí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.4.2023 16:32 Reaguje na Roman Mysík
Napsal jste to výstižně a pravdivě. Lidé se mají učit, jak se
přizpůsobit změnám a ne se marně snažit ty změny zastavit a vrátit
zpět. Být EU v době ledové, tak by taky bránila oteplování a naopak
by bránila zalednění? Naši předci se naučili odívat do kůží a nosit
do sněhu boty. Po úbytku zvěře se vrhli na zemědělství a netrvali
pouze na lovu. Vezměme si z nich příklad a nechtějme zakonzervovat současný stav a to doslova ve všem ! Původnost fauny a flóry je do
budoucna reálná? Nikoliv a bude to stejné jako s lidskými rasami.
Agresivnější a pohlavně aktivnější přečíslí tolerantní a stále
méně se množící a totéž platí u nepůvodních tvorů a rostlin.
Darwin to popsal už velmi dávno, ale dnešní ekologové to NECHTĚJÍ připustit za žádnou cenu. Marný boj nelze nikdy vyhrát, pokud se
mění podmínky pro život a organismus se jim odmítá přizpůsobit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 17:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy to nepochopíte nikdy, přitom je to tak jednoduché.
Odpovědět
Anyr

Anyr

13.4.2023 17:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Ty jsi fakt produkt... :)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.4.2023 18:56 Reaguje na Anyr
Není energie. To zavání: jak jde ožralec po náměstí a nadává, vajíčka nejsou, eletrika není. , Zastaví se u něj policista a dí. Pane za takové řeči se za Hitlera střílelo. Kur.. patrony nejsou.
Připravte si životopis na téma: Již v mládí jsem měl rád rýži.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 22:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
No, to půjde blbě, já to s tím štětečkem moc neumím :)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.4.2023 07:43 Reaguje na Daniel Višňovský
Veliký učitel M. říkal: Učit se, Učit se, Učit se, Učit se. V knížce je vše.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.4.2023 07:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
Navíc, je to světový jazyk i strýček Google ho umí a jde psát z klávesnice.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 17:33 Reaguje na Roman Mysík
Pán má velkorysou mysl, nějaký milión nebo stovka miliónů let semo tamo ho nerozhází. Jenže my řešíme klima za 50 let, tehdy nás už může fatálně zdecimovat.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.4.2023 17:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Pouze 38 % Američanů je ochotných platit 1 dolar měsíčně za řešení změny klimatu, ukázal nový průzkum. :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já za to skutečně nemožu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.4.2023 17:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebo tohle ? Čína zdvojnásobila spotřebu uhlí před potenciálními letními výpadky el. energie
Reuters, 12. dubna 2023
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 21:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nejhorší špinavec světa je schopen kvůli mamonu zničit celou Zeměkouli. Evropa se aspoň snaží.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 23:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne kvůli mamonu, ale kvůli produkci technologií potřebných pro OZE. Spotřeba uhlí v Číně úzce koreluje s expotem FVE do Evropy.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.4.2023 06:06 Reaguje na Daniel Višňovský
A Hanzl skáče radostí nad panely
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.4.2023 19:57 Reaguje na Roman Mysík
Přesně tak .
1**
Odpovědět
Pe

Petr

13.4.2023 17:13
Autor si stěžuje na něco, co přitom sám požaduje.
Kritika přílišného byrokratického řízení a úředně-ideologického plánování, že vše by si měl řídit trh a svobodné podnikání - a o pár řádků dál rady jaké energetické zdroje se smí stavět, jaké plodiny se smí pěstovat, čím se smí hnojit a ošetřovat, jaké stromy se smí sázet...
Takže poučení z bajky zní: Co sám nerad, nečiň jinému.

Odpovědět
PB

Petr Blažek

16.4.2023 07:45 Reaguje na Petr
Nechat stavět energetické zdroje, které se sami zaplatí, jak to ostatně u JE duposud bylo není snad nic špatného. Pouze požaduji aby se investorům neházeli klacky pod nohy a to ani tím, že dotujete a upřednostňuje v síti jiný zdroj.
Čím máme hnojit a co pěstovat to nám právě nařizují úředníci a proti tomu se ohrazuji.
Odpovědět
Anyr

Anyr

13.4.2023 17:43
Tendenční "článek" a politická agitka. Hodno tak Parlamentních listů.

NIC víc *yawn*
Škoda času.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.4.2023 18:49 Reaguje na Anyr
Ty dočkej času jako husa klasu. Rusové kdysi říkali vtip.
Sedí dva židé v Sevastopolu na schodech a drží si oči zešikma. Na povídá Kchon. Jak dlouho si ty oči budeme držet? A Roubíček dí: Oni Kchon, je lepší si dlouho držet oči, než být hned mrtvej.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.4.2023 08:30 Reaguje na Anyr
Naopak je to článek praktika, což ty bohužel nemůžeš chápat.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.4.2023 18:01
Nedávno vyšla důležitá nová studie o změně klimatu.
Nemluvím o souhrnné zprávě Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC)
s nesmyslným nadpisem „Urgentní opatření v oblasti klimatu mohou zajistit budoucnost, ve které se bude žít“a ale o novém článku v Journal of Geophysical Research-Atmospheres od skupiny vědců z amerického Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA).

Hanzl , držte si klobouk !

Podle brožurek IPCC mělo oteplování ve střední troposféře(cca 5km od povrchu) mít hodnotu 0.16 C/ dekádu , realita je však 0.09 C/dekádu, cca o 40% méně.
Přitom klimatické modely IPCC říkají, že účinek oteplování v důsledku skleníkových plynů (GHG) bude nejsilnější, zejména ve střední troposféře.

V dalším výzkumu Christy a matematik Richard McNider ukázali, že rychlost oteplování podle satelitů naznačuje, že klimatický systém může být pouze z poloviny tak citlivý na skleníkové plyny než průměrný model používaný IPCC pro projekci budoucího oteplování.

Otázka pro Hanzla : " Co je větší , Čína nebo Vatikán ?"

celý článek zde: https://financialpost.com/opinion/ross-mckitrick-the-important-climate-study-you-wont-hear-about?mc_cid=6d99bd6c90&mc_eid=7920069880

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.4.2023 19:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak když je tam Christy a McKitrick tak to bude určitě pravda. No, ale raději bych to po nich přepočítal, když je McKitrick známý tím, jak se ztrapnil když se snažil vyvrátit Mannův graf. ;-)

Zkus přelouskat toto, ty brožurko. ;-)

https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/03/TAR-02.pdf
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 22:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
"I proto není překvapením, co nám zpráva IPCC, která je souhrnem více než 14 tisíc vědeckých prací a dílem 234 autorů z 65 zemí, vlastně ukazuje: zabránit......atd."
Nějak mám pocit, že tohle má x násobně vyšší váhu, než článek v časopisu (předpokládám seriózním), kde samozřejmě uveřejňují veškeré alternativní názory, což dává celému systému větší věrohodnost.
Když uveřejnuili i teorii prof. Žarkovové, než se zjistilo co je to za cypovinu....
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.4.2023 23:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, Korán také psali největší učenci své doby. A Ajatolláhové tímto dodnes zdivočele tlukou okolo sebe, ne nepodobně, jako vy Podnebníci tou zprávou IPCC. Jenom je zvláštní, že některá obecně povědomá fakta Korán vůbec neobsahuje - třeba povinnost žen se zahalovat. Tenhle poznatek mám od jedné nejmenované saudskoarabské princezny, která má doktorát z islámské teologie. Vy tou zprávou IPCC okolo sebe tlučete úplně přesně, jako Ajatolláh koránem, a přitom jste z toho nečetl ani stránku. I když na Vás by lépe seděl příměr s horlivým poilitrukem, který okolo sbe tluče Leninovými sebranými spisy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.4.2023 07:51 Reaguje na Daniel Višňovský
Já bych spíše: Soudruh poručík Troník.
Odpovědět
MV

Martina Vránová

14.4.2023 10:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
Díky, pane Vinklere! Za příspěvek a za zdroj.
Na základě dlouhodobého pozorování a různého samostudia mám už dlouhou dobu stejný pocit (nikoli tedy úplnou jistotu) - je to o dost jinak, než nám panel IPCC dlouhodobě líčí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.4.2023 14:01 Reaguje na Martina Vránová
Opravdu paní Vránová? A četla jste něco od IPCC, nebo jen věříte usvědčeným lhářům jako je Vinkler nebo ten McKitrick? :-)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.4.2023 20:11 Reaguje na Petr Eliáš
Ty jsi se pasoval na arbitra pravdy? Neblekotej tady nesmysly o usvědčených lhářích, smrkáči!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

15.4.2023 13:28 Reaguje na pavel peregrin
Tak zrovna Vinkler je provařený lhář stejně jako ty jsi provařený komouš, dědku. :D
Odpovědět
JH

JH

14.4.2023 07:30
Tyhle kavárenské debaty o tom, jak městská elita deptá venkov jsou celkem k ničemu. Pokud je zemědělství založeno na dotacích, tak je musí někdo kontrolovat a rozdělovat. Na to je bohužel potřeba armáda úředníků a s tím spojená byrokracie. V čistě tržním prostředí by život zemědělce byl asi jednodušší, ale to by všude na světě, a především v Evropě museli všichni zrušit systém dotací. Je ale pravda, že podmínky pro zemědělce jsou často nastavovány od stolu a v reálu nedávají příliš smysl. Což ale není vina nějaké městské elity, ale lidí, kteří tato pravidla zavádějí. Nevím, čemu autor říká městská elita, ale lidé ve městě zpravidla řeší stejné problémy, jako na vesnici. Všichni chtějí žít ve zdravém prostředí, a z toho vyplývají snahy o snižování emisí, ochranu vody před znečištěním atd. Že se toho často chytají různí zelení pošuci je druhá věc, ale tvrdit, že za všechno může rozežranost nějaké městské elity je zhruba stejně pravdivé, jako tvrdit, že za všechno může řepka a glyfosát. Má smysl diskutovat věcně o jednotlivých problémech, jako je třeba hmyz a pesticidy, nitráty ve vodě, eroze atd. Ale bojovat s nějakou nedefinovanou zelenou ideologií ničemu nepomůže.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.4.2023 07:53 Reaguje na JH
Bojovat s ideologií nepomůže hned. Obvykle až narazí na realitu. A někdy je potřeba, zejména na severozápadě od nás dojít až k totální porážce.
Odpovědět
JH

JH

14.4.2023 10:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já nevím, s jakou ideologií chcete bojovat. Ale mám pocit, že už to tady bylo - vytvořím si třídního nepřítele, svedu na něj všechny problémy lidstva a potom se s ním po dělnicku vypořádám. A pokaždé, když se to zkoušelo tak to dopadlo blbě.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.4.2023 09:51 Reaguje na JH
Ano věcně diskutovat o to právě jde. Když zakážeme jednu účinnou látku tak co se bude dít dál, čím se to bude nahrazovat. Bohužel to se neděje a tak dochází mnohdy paradoxně k navýšení spotřeby pesticidů. A takových příkladů je napříč společností mnoho. Prostě žádný úředník ať volený nebo dosazený nemá patent na rozum, aby rozhodoval o budocnosti.
Odpovědět
JH

JH

15.4.2023 11:52 Reaguje na Petr Blažek
Jenomže je otázka, kdo tu racionální debatu povede. Když se řeší otázka pesticidů, tak nejčastější reakce českých zemědělců je, že používají nejméně pesticidů na světě. Což může být i pravda, ale nijak to neřeší např. problém výskytu pesticidů v české vodě. Takže zkratkovitou propagandu s jednoduchými hesly určitě nepoužívají jen zelení a věcné argumenty se v tom poměrně dost ztrácejí. A úředník nemá patent na rozum, ale o budoucnosti rozhodovat musí.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.4.2023 14:31 Reaguje na JH
Zrovna u těch pesticidů v článku nabízím řešení . Teď jste to vzal zkratkovitě vy. Na světě žije 8 miliard lidi . U nás v zemědělství nepracuje ani jedno procento obyvatel. Navíc trvale ubývá zemědělská půda , za posledních 100 let cca 25%. Takže neexistuje žádné dobré řešení . Samozřejmě můžeme zemědělství zlikvidovat a potraviny ekologicky dovážet třeba z Brazílie nebo můžeme spáchat hromadnou zelenou sebevraždou.
Ale já si myslím , že je potřeba hledat nejmenší zlo. A u toho musí být opravdoví odborníci a je jedno jestli jde o zemědělství , energetiku nebo auta.
Odpovědět
JH

JH

15.4.2023 15:56 Reaguje na Petr Blažek
Myslíte, že řešení je v zapojení odborníků z Rostlinolékařské správy? Vy jste asi živého úředníka v životě neviděl, jenom víte, že jsou blbí. O tom, co se zakáže nebo povolí určitě rozhodují odborníci a určitě nejsou hloupější, než rostlinolékařská správa. Ale jejich rozhodování musí splnit celou řadu požadavků, v případě např. pesticidů taky dopad na zdraví člověka a životní prostředí, dále jsou tam různé lobistické a politické tlaky. Takže to není jednoduché a taky jsou to jen lidi, takže občas opravdu vymýšlejí blbosti. Nějaké zelené přesvědčení v tom taky hraje roli, ale není to jediný faktor. Nicméně i ten zelený světonázor má racionální základ – zemědělství, energetika a další výroba mají dost zásadní dopad na prostředí, ve kterém žijeme. Takže ne všechno, co považujete za zelené šílenství je zelené šílenství.
Že „na světě žije 8 miliard lidí, …můžeme spáchat zelenou sebevraždu atd.“ to je zrovna příklad té zkratkovité propagandy, o které jsem mluvil. Racionální diskusi s odborníky to nepomůže.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

16.4.2023 07:38 Reaguje na JH
Budete se divit, ale všichni zemědělci si úředníků užijí až do aleluja. Neříkám, že mezi nimi nejsou slušní lidé, ale bohužel převažuje většina, kteří nás mají kontrolovat a nepoznají řepku od řepy. A stejně takoví lidé rozhodují o rozvoji našeho zemědělství.
Odpovědět
JH

JH

16.4.2023 07:46 Reaguje na Petr Blažek
Ne úplně věřím tomu, že vás kontrolují úředníci, kteří nerozeznají řepku od řepy. V každém případě ale ti, co kontrolují a ti, co rozhodují jsou trochu odlišné skupiny.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

16.4.2023 08:12 Reaguje na JH
Jestliže k vám přijdou úřednice s papírem v ruce kde mají obrázek jak má pole vypadat tak to o něčem svědčí - to jsme zažili. A k těm politikům, kolik diskuzí už jsme zažili právě okolo řepky a klidně jsme mohli stát u pšenice. Pokud ta řepka nekvete tak ji většina lidí ani nepozná - ovšem všichni vědí jak škodí přírodě a že jí je zaseto moc.
Odpovědět
JH

JH

16.4.2023 09:45 Reaguje na Petr Blažek
Máte asi stejně naivní představy o státní zprávě jako ti vaši politici o řepce. Až vám bude zase chodit politik po poli, nechte si pořádně vysvětlit, proč mu ta řepka reálně vadí a zkuste přijít na to, co s tím udělat. Jinak se racionální debaty nedočkáte.
Odpovědět
MV

Martina Vránová

14.4.2023 10:16
Nebudu reagovat na žádný z příspěvků, mnohé se mi moc líbí, jen krátce - článek pana Petra Blažka je SKVĚLÝ! Zachycuje celou podstatu, jádro věci. Je v něm zkušenost a moudrost odborníka i sedláka.
Asi si ho vytisknu.
Odpovědět
JD

Jan Dressler

15.4.2023 20:54
Pisatel vložil do příspěvku vše, co má na srdci. Těžko diskutovat.

Ale při letmém čtení vynikne - " ... zakazují další účinné látky na ošetřování rostlin a omezují se dávky hnojení". Ponecháni sami sobě, vyhubili by podnikatelé v zemědělství hmyz ("účinné látky") a otrávili podzemní vodu už úplně ("neomezené dávky hnojení"). Životní prostředí "sedlákům" nepatří.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.4.2023 23:47 Reaguje na Jan Dressler
1*
Odpovědět
PB

Petr Blažek

16.4.2023 07:35 Reaguje na Jan Dressler
Ano těžko diskutovat. Mluvíte stejně demagogicky jako kdybych vám vyčítal ,že k psaní svého komentáře používáte elektřinu - večer převážně z uhlí.
At se vám to líbí nebo ne tak bez umělých hnojiv a alespoň některých pesticidů lidstvo neuživíme. V tom je právě zakopaný pes , v racinálním přístupu k tomu co lze a co nelze současnými technickými prostředky zvládnout. Neříkám, že to třeba za 15 let nebude jinak, ovšem nejdříve to musíme vyřešit technicky a teprve potom tu změnu udělat. Obráceně je to sebevražda.
Odpovědět
JH

JH

16.4.2023 07:49 Reaguje na Petr Blažek
Ale kus pravdy má, životní prostředí nepatří jen sedlákům.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.4.2023 17:57 Reaguje na Jan Dressler
Nemluvte o něčem, čemu ani za mák nerozumíte a pokud už chcete mluvit, tak si pronajměte půdu, stroje a zkuste si v zemědělství podnikat, pak vás tyhle plky rychle přejdou, to vám garantuju.
Odpovědět
JC

Jan Chloupek

17.4.2023 15:33
Stejné obavy jako má p.Blažek, tak mám také. Současní lidé už neuvědomují, že naše civilizace vyrostla na dostatku elektr. energie, fosilních paliv a umělých hnojiv. Snahy změnit to skokem do jiných tzv. eko. náhražek budou mít stejně tragický výsledek jako skokem prováděná Kulturní revoluce v Číně. Společnost směřuje ke kolapsu, neboť neustále ubývá lidí na skutečnou práci a to zejména v technických oborech. Pořád přibývá lidí který jsou více a více závislý na technické civilizaci a právě proto asi chtějí tu závislost zničit ! Když týden nepůjde elektrika, tak velká část národa se stane absolutně zoufalou. Navíc pořád přibývá lidí ve městech, kteří sní o tom, že na venkově bude divoká příroda. Bude jedině, ale až počet obyvatel klesne na desetinu současného stavu a chleba, brambory budou na příděl.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist