https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/energeticti-experti-marice-energii-jsou-dusledkem-dlouhodobe-chybejici-legislativy-resenim-je-podpora-flexibility-a
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Energetičtí experti: Mařiče energií jsou důsledkem dlouhodobě chybějící legislativy, řešením je podpora flexibility a akumulace

6.2.2025
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Aktuální vývoj ohledně problematiky maření elektřiny je důsledkem dlouhodobě chybějící legislativy v oblasti akumulace a nedostatečné transpozice evropského designu trhu do českého právního rámce. Na problematickou situaci dlouhodobě upozorňují energetičtí experti, včetně Sdružení pro agregaci flexibility (SAF), fungující v rámci Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT. SAF předkládá i několik návrhů řešení.
 

„Současná situace je ekonomicky, ekologicky i sociálně neudržitelná a ohrožuje efektivitu a udržitelnost českého energetického trhu. Přitom jsou to pouze legislativní nedostatky, které neumožňují jinak dostupným zdrojům flexibility (baterie, KVET, řízení spotřeby a ostatní decentrální zařízení) využití jejich potenciálu. Místo toho dochází k zbytečnému maření energie, což je při tomto rozsahu v evropském kontextu bezprecedentní,” vysvětluje Petr Řeháček, ředitel SAFu.

Problém pomalé implementace pravidel Evropské unie (EU) je umocněn také tím, že fungování energetického zákona dle jeho novely Lex OZE III svazuje připravované EDC. To představuje nový subjekt trhu s elektřinou působící vedle Operátora trhu s elektřinou (OTE). Dané nastavení již nyní komplikuje současnou situaci a přináší větší nejistotu ohledně udržitelnosti rozvoje trhu v dalších letech.

Klíčová opatření pro efektivní akumulaci

Pro řešení současné situace navrhuje SAF několik vzájemně provázaných opatření. Klíčovým krokem je implementace přechodného systému pro vyhodnocování akumulace energie, který by fungoval do plného spuštění plánovaného EDC. Součástí tohoto řešení je i úprava vyhlášky o pravidlech trhu s elektřinou a tarifní struktury, který připravuje ERÚ. Cílem je zajistit funkční systém akumulace v maximálním možném rozsahu již od začátku účinnosti novely Lex OZE III, ideálně od 1. července 2025. Vzhledem k senátní vratce novely zpět do Sněmovny možná o 1-2 měsíce později, ale bez jakýchkoliv dalších průtahů.

Druhým opatřením je zavedení ekologických limitů pro zdroje flexibility. Tento krok má motivovat účastníky trhu k využívání efektivních a ekologických technologií namísto současných neefektivních řešení, jako jsou například dieselagregáty nebo zařízení přímo mařící elektřinu. Nové limity by měly vstoupit v platnost bezprostředně po zavedení akumulace. Tímto způsobem bude možné postupně nahradit neefektivní zdroje lepšími alternativami při zachování kontinuity regulačního výkonu v rámci Služeb výkonové rovnováhy ČEPS.

Třetím důležitým krokem je co nejrychlejší zavedení nezávislé agregace na trhu s flexibilitou. Dané systémové řešení by mělo odpovídat minimálně rozsahu, který SAF navrhoval již v říjnu 2023 v rámci připomínek k návrhu EDC. Přestože jde o klíčovou součást evropského trhu s elektřinou, v Česku se zavádí až osm let po platnosti příslušných unijních pravidel. Tento mechanismus je přitom zásadní pro celkový rozvoj trhu s flexibilitou a využití potenciálu decentralizovaných zdrojů, včetně domácností a elektromobility.

Zpoždění v implementaci evropských pravidel

Představená opatření mají za cíl pomoci vyřešit současnou bezprecedentní situaci a přispět k ekologizaci energetického sektoru. Zároveň budou také představovat argumenty v rámci nápravného řízení, které unijní orgány vedou s Českem ohledně pozdní implementace evropské legislativy. Negativní důsledky zpoždění se projevují i na tuzemském energetickém trhu, například ve formě financování zisků z plýtvání energií všemi spotřebiteli.

„Popsané důsledky, i případné další budoucí komplikace a náklady, by nemusely nastat, pokud bychom dodržovali termíny stanovené unijními orgány pro transpozici pravidel trhu. Stejně tak kdyby účinnost energetického zákona nebyla pevně vázána na nový regulovaný subjekt EDC a další zpožděné transpozice. Dlouhodobě jsme před těmito dopady varovali. Místo toho jsme dospěli do fáze, kdy se tématem staly naprosto nesmyslné mařiče energií či nasazování dieselagregátů. Námi navrhovaná a dlouho prosazovaná opatření by přispěla k posílení stability české energetiky, nápravě vzniklých chyb a efektivnímu přechodu na zelenou energii, jak je požadováno evropskými regulacemi,” říká Jan Fousek, ředitel Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT.


reklama

Další informace |

Asociace pro akumulaci energie (AKU-BAT CZ) sdružuje nejvýznamnější subjekty aktivní v oblasti ukládání energie, flexibility, vodíku či elektromobility. Členy jsou významné energetické a technologické firmy, investoři do obnovitelných zdrojů, banky, mezinárodní i tuzemští výrobci baterií, průmyslové podniky, teplárny, asociace, univerzity, poradenské a právní firmy, společnosti zabývající se výstavbou nabíjecí infrastruktury, vývojem SW pro energetiku, obchodem s elektřinou a flexibilitou.

SAF je součástí asociace AKU-BAT, cílem sdružení je podpora rozvoje agregace elektřiny a využití flexibility v energetice. SAF koordinuje technické záležitosti a jednotná obchodní a legislativní stanoviska za sektor agregace.

Energetičtí experti

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

6.2.2025 07:04
Mařiče energie nejsou nějaké pochybení, zanedbání vlády, je to čistý důsledek toho, na co upozorňovali tkzv. dezoláti, lidé, kteří tkzv. nechápají progresivitu vývoje.
Je to přesně a úplně to samé jako násilná kolektivizace za socializmu, revoluční zcelování polí- topte čím chcete, jezděte do práce jak chcete, že zbankrotujete? To nás progresivní ekology vůbec nezajímá. Jdete proti pokroku, proti státu!

Bez akumulce, bez efektivní regulace, aby FV měla odběr, přeci vždy musí přijít mařiče. Při odstavení současných fungujících zdrojů a nahrazení za nefungující, vždy přijde kolaps.

Prostě nesmyslně dotovat FV bez promyšleného programu je cesta ke zkáze. To ekolog. aktivisté nevěděli, to vláda ještě neví? Na to někdo přišel až s mařiči? Kam se to proboha řítíme?

Podpora výstavby FV je naprosto nesmyslná, za chvíli FV budou všude a maříče prostě n u t n ě budou muset být.
Žádná regulace, akumulace tomu zabránit nemůže! Je třeba proto podporovat akumulaci, ne FV, distribuci - el. vedení, regulaci, vymýšlet programy využití elektřiny, ne nejdříve rozsáhlé FV parky a pak vymýšlet, co s tím! Není možné bezhlavě podporovat připojování FV parků do sítě!
Je třeba mít peníze na JE, rychle budovat plyn elektrárny, abychom mohli odstavovat uhelné, ne opět nesmyslně nelogicky naopak- odpojit uhlí a nemít plyn.
Obyčejný člověk musí mít pozemek, přístup na pozemek, pak teprve může začít stavět. Nemůže to dělat naopak!
Jak takto vůbec může fungovat vláda, jak EU?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.2.2025 07:40 Reaguje na Honza Honza
dobře napsané...
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.2.2025 16:48 Reaguje na Honza Honza
Pozorujeme zajímavý jev. Král je nahý. Holá prdel svítí do dáli. Počet dvořanů, kteří jsou závislí na pozitivním hodnocení králova zevnějšku je ale tak veliký, že pár křičících hlasů "copak to nevidíte" zvládnou dál v klidu ignorovat.

A tupé stádo se dál nechá oblbovat a kýve hlavou, že ti nahoře určitě vědí, co je dobré, tak se do toho nebudeme míchat.
Odpovědět
sv

s v

22.2.2025 14:32 Reaguje na Viktor Šedivý
Chápu viktorku, máš holou prdeI. Avšak, bureš a ksčssd, tedy ti kteří mají tohle na triku, naštěstí nemají s krály nic společného. A že se necháš oblbovat a kýveš není nic překvapivého.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.2.2025 16:18 Reaguje na Honza Honza
Perfektní - až na jednu výhradu.
Pokud mám věřit tomu, že cílem je omezení produkce CO2, tak nemohu souhlasit s tím, že bychom měli rychle budovat plynové elektrárny. To totiž není boj proti CO2, nýbrž jen a pouze proti uhlí.
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

6.2.2025 07:37
Mařiče jsou přímým důsledkem obnovitelných zdrojů, které v principu nelze regulovat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.2.2025 07:51 Reaguje na Ivan Brezina
Ač s přístupem p. Březiny ke Kokořínsku nesouhlasím, s tímto tvrzení o kOZE souhlas.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.2.2025 10:29 Reaguje na Ivan Brezina
Máme tu ale i spoustu spotřebičů, jejichž zapnutí lze do jisté míry odsunout a pomoci tak regulaci sítě. Jenže k tomu není finanční motivace.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.2.2025 12:25 Reaguje na Jiří Svoboda
Ale to se přeci dávno děje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.2.2025 13:39 Reaguje na Emil Bernardy
V malém rozsahu ano, ale ten potenciál je zoufale nevyužit a doplácíme na to všichni tím, že musíme přispívat na mařiče a zbytečně moc baterií a záložních zdrojů.

Nebojte, toto nám vše naúčtují a stěžovat si můžeme jít u šraňkaře.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.2.2025 07:56
Tak dlouho zelení šílenci ve vedení EU i pražští eurohujeři popírali přírodní zákony , až je realita dohnala k pláči.
Tzv. mařiče energie jsou pouze zmaterializovanou pravdou o novodobém zeleném náboženství , které OZE postavily na úroveň Krista.
Na rozdíl od něho však zázraky dělat neumějí, Kocourkov hadra!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.2.2025 09:37 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pro srovnání akumulace OZE by bylo potřeba zhruba 20 tisíc baterek -á 5 MWh, nebo 200 Dlouhých strání. Cha.
Odpovědět
va

vaber

6.2.2025 09:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
To ovšem výrobcům baterií nebrání v tvrzení ,že baterie jsou řešení.
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.2.2025 12:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ty baterky taky budou, nebojte se!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.2.2025 12:59 Reaguje na Honza Honza
Budou, Budou, a už i jsou, jaké svět neviděl. ALE MY SE NEDOČKÁME. A AŽ BUDOU, JE ČAS NA OZE.
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.2.2025 08:47
Jak je to možné (pokračování úvahy):
Je to důsledek selhání liberalizmu, svobody, volné rovné svobodné soutěže.
Zakladatel, obhajovatel liberalizmu u nás byl V. Klaus. Přitom i Klaus se zpronevěřil liberalizmu velkou privatizací = nesvobodnou nečestnou podporou českých firem, podporovatelů ODS.
Byl to kolaps bank, 3x dražší dálnice, tunel Blaník, za Babiše neúměrná podpora firem, včetně Agrofertu, důchodců = jeho podporovatelů s výsledkem 40 tis mrtvých - nejvíce v EU. Za nynější vlády nedemokratická podpora energet. firem.
Ti, kdož to kritizují nejsou dezoláti, nemusí být odpůrci liberalizmu, konzervat. stran. Jedině konstruktivní objektivní kritika nás může posunovat dopředu.

Je to selhání vedení EU, EU nemůže být liberální demokratická instituce. EU není federace, její vláda jako federace nefunguje.
Je to nesourodý spolek frakcí=zájmových skupin, opět to správně odhalil Klaus.
I EU má opodstatnění, je třeba se tomu přizpůsobit, ponechat svobodu jedn. státům, od EU požadovat to, co může splnit = spolupráci nikoli řízení Evropy.
Aby EU lépe fungovala, musí nejprve přijít příprava , úplně stejně jako u FV: sjednocování norem, zákonů, přechod na jednotný jazyk - angličtinu = úřední jazyk.

Toto selhání se projevuje i v řešení války, Putina- jakýkoli ozbrojený konflikt s Putinem = absolutní zmar a zkáza ČR, stačí jedna bomba na Temelín, druhá na vltavskou kaskádu.
Přitom řešení je jasné, přišel s ním nedemokratický Trump, proč ne demokratický Biden, vedení EU, Leyenová?
Je to prostě spolupráce EU a USA, donucení Arabie snížit ceny , omazit obchod s Ruskem, přestat odebírat ruský plyn a je konec Putina, za půl roku mu zkolabuje hospodářství.
Proč se toto už dávno, místo miliard na válku, nezorganizovalo? Naopak přísné tresty všem kteří obchod podporují - Maďarsko, Fico.
Odpovědět
va

vaber

6.2.2025 09:32 Reaguje na Honza Honza
Neboj se , až bude jeden vládce světa ,svět se stane rajskou zahradou. Bude jeden názor a žádná opozice. Všichni budou sťastní, něco jako v sci-fi filmech USA.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.2.2025 09:47 Reaguje na vaber
Ale to popsal už Stanisław Lem Futurologický kongres.
Odpovědět
va

vaber

6.2.2025 09:51 Reaguje na Slavomil Vinkler
No jo ,ale dnes k tomu šťastnému světu kráčíme mílovými kroky a jásající plebs se těší.
Odpovědět
va

vaber

6.2.2025 09:39
Máme vždy nová řešení na staré problémy a hlavně novou podporu,myšleno dotace, něčeho jiného, jako řešení. Nestačilo by zrušit jen ta stará špatná rozhodnutí.
Legislativně se vždy zajistí ,aby zrušit stará špatná rozhodnutí i ta nová, nešlo.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.2.2025 10:07
dovolím si zdarma nabídnout námět na investigativně-zábavný článek pro ekolist. ekolist uveřejňuje články lidí, kteří jsou označováni (sebe sami označují) za experty a to co říkají je někdy velmi podivuhodné a je na snadě podezření, že jsou to buď lidé blátivého vzdělání, nebo lháři (zmírním to, tedy sdělovatelé pravd značně neúplných). pamatujete si, jak tuhle jistého agrobarona zpytovali, kolik žaludků má kráva? jaká to byla legrace? tak udělejme něco podobného pro "experty". prostě jednoduché otázky na úrovni druhého stupně základní školy. takové slovní úlohy. například:
1. mobilní telefon pracuje s napětím 5 Voltů a má baterii s kapacitou 4000 miniampérhodin. kolik kilowatthodin je teoreticky možno do baterie uskladnit (zanedbejme ztráty)?
2. pan Novák seče trávu elektrickou sekačkou. jelikož má velkou zahradu, používá prodlužovačku dlouhou 100 metrů. sekačka má výkon 1000 wattů. kolik výkonu se ztratí v prodlužovačce (pro jednoduchost předpokládejme, že příkon = výkon a sekačka jede stále naplno a zásuvka dává 230 V/50Hz a prodlužovačka je 3x1,5mm2 mědi a)?
3. hladina horní nádrže přečerpávací elektrárny je o 500 metrů výše než hladina dolní nádrže. kolik energie se uskladní přečerpáním vody, která by se vešla do krychle o hraně 100 metrů (zanedbejme všechny ztráty a předpokládejme konstantní převýšení během přečerpávání)? a kolik takových přečerpávaček potřebujeme na zazálohování slunečních a větrných elektráren o výkonu stejném jako jeden z bloků v dukovanech (přibližně 500 megawattů) na uskladnění energie na týden inverzního počasí (bez větru a slunce)?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.2.2025 16:28 Reaguje na Lukas B.
Bohužel - tak jak píšete už dnes samozvané "experty" (ve skutečnosti ale polovzdělance) neusvědčíte, že jsou nevzdělanci.
Dotázaný Ty Vaše otázky zadá AI - a je vymalováno...
Pracovat s mobilem, to oni umějí.
Odpovědět
MM

Milan Milan

6.2.2025 13:42
To není důsledek liberalismu, kapitalismu nebo nějakého jiného ismu. Na klima to žádná positiva nemá, ale na ŽP se pohrnou tuny elektroodpadu a plastů. To je taky brutální kšeft, vysavač peněženek a státních rozpočtů, vymyšlený korporáty a politicky a hlavně dotačně mohutně podpořený EU a státem. Kolosální ukázka absence rozumu, neúcty k lidem, prosperitě, demokracii i životnímu prostředí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.2.2025 16:44 Reaguje na Milan Milan
Omyl. Je to přímý důsledek zeleninismu!

(Od leninismu se odlišuje zelenou barvou, jemnějším vnějším povrchem a podstatně propracovanější destrukcí společnosti, zejména ekonomiky.)
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.2.2025 13:47
Říkávalo se tomu "rovnák na vohejbák".

Řešením je samozřejmě vůbec nezřizovat (neutrácet neefektivně peníze za) zdroje, které vyrábějí extrémně velká množství nepotřebné elektrické energie.

Odpovědět
JO

Jarka O.

6.2.2025 15:44
• S p. Řeháčkem nesouhlasím, k p. Fouskovi nemá cenu se vyjadřovat. Vznikl prostě nový chytrý obchod s elektrickým odpadem od zelených pokrytců. Dělat se musí, stačí se podívat na nadbytečné plochy ftv v SRN, které nejen likvidují krajinu, ale jsou nevyužitelné, prodlužuje se i návratnost investic do nich. Za cenu elektřiny a inflaci může vláda, ne fény. Ftv a VtE by se neměly stavět, dotaci by měly dostat stabilní zdroje E, jako MVE, VE N.Heřmínovy, a JE. Stavba VE Heřmínovy odpovídá „pravidlům udržitelnosti“ ESG, mj.- Vztahy s komunitami a podpora místních projektů, i uhlíkovému výmyslu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.2.2025 17:05 Reaguje na Jarka O.
No ale N. Heřminovy, to je výkonově jen plivnutí do eletriky. Normálně tam teče jako když bejk šč...
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.2.2025 07:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Stabilní plivnutí. Pro SM dobré, víceúčelové. Proto taky velká přehrada, nebo hlubší, jestli možno.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist