Erik Schwarzbach: Klima České republiky a jižní Moravy v roce 2020
Srážky: Podle dat ČHMÚ byly vloni srážky po šesti podprůměrných letech nadprůměrné, ale nijak výjimečné. Následující grafika znázorňuje roční úhrny srážek v ČR, Jihomoravském kraji a v Miroslavi.
Grafika dokládá, že přes velké meziroční výkyvy srážek dlouhodobě neubývá ani nepřibývá. Statistický trend je téměř nulový a zcela neprůkazný.
Rozložení srážek minulého roku bylo ovšem velmi atypické, jak dokládá následující grafika průběhu srážek v r°Ce 2020 ve srovnání s průměrem posledních 60 let.
Od ledna do dubna byly srážky velmi nízké, v květnu průměrné a od června do října neobvykle vysoké. Tím se přerušilo šestileté období sucha s podprůměrnými srážkami. Srovnáme-li rozložení srážek prvních a posledních 15 let zkoumaného období, zjistíme i při vyloučení atypického roku 2020, že letní srážkové maximum se posunulo z června na červenec a počátek podzimu je srážkově bohatší, jak znázorňuje další grafika:
Teplota. V protikladu ke srážkám se projevuje globální změna klimatu na teplotním průměru a průběhu teplot během roku v ČR i v našem regionu mnohem výrazněji. V ČR dosáhla průměrná teplota 9.13 °C, což sice nebyl teplotní rekord, nicméně jde o hodnotu významně nad průměrem posledních 10 let, který činil8,92 °C. Průběh teplot posledních 60 let dokládá následující graf:
Podle hodnot trendu se za posledních 60 let Česká republika oteplila o 2,0 °C a Jihomoravský kraj o 2,1 °C. K výrazným změnám došlo i v průběhu teplot během roku, jak je znázorněno na následující grafice:
Nejvýrazněji se oteplily zimní měsíce, o 2,5 °C, a letní, o 2,0 °C. Méně se oteplilo jaro, o 1,7 °C, a nejméně podzim, jen o 0.7 °C. Léto se prodloužilo. Počet měsíců s teplotním průměrem nad 16 °C vzrostl z jednoho na tři. Naopak v zimě měsíců s teplotou pod 0 °C ubylo ze tří na dva, z nichž únor měl v průměru jen -0,06 °C. Rok 2020 byl pouze v květnu o něco chladnější než v šedesátých letech, ale vyznačoval se mimořádně teplými zimními měsíci. V žádném měsíci neklesla jeho průměrná teplota pod 0 °C. Současná průměrná roční teplota v ČR odpovídá teplotě jaká bývala v šedesátých letech v Toulouse v jižní Francii nebo v Záhřebu v Chorvatsku.
Změna klimatu se může zdát pro náš region i celou ČR výhodná.. Na jižní Moravě se již dají úspěšně pěstovat fíky a mohli bychom tu asi pěstovat i odolnější citrusy jako třeba klementinky. Zdání ale může být falešné. Fyzikální a biologické zákonitosti nelze oklamat. Zvýšení teploty nutně vede ke zvýšení výparu z půdy i rostlin. To nutně vede při stagnaci srážek k úbytku vody v krajině a vzniku sucha. Občasný výskyt srážkově bohatých let jako v minulém r°Ce sice sucho zmírní nebo vyrovná deficit do hloubky zhruba 1 m, v hlubších vrstvách ale sucho přetrvává nebo zesiluje. Plodiny citlivé na nedostatek vody, zejména chmel, ale i řepa, brambory i jiné, mohou být ohroženy. Nejvíc však již nyní trpí současnou změnou klimatu porosty smrku a borovice lesní. Smrkové porosty jsou decimovány jednak tím, že se v důsledku vyšší teploty a delší vegetační doby počet generací kůrovce zvýšil z původně dvou na tři až čtyři, čímž se zvedl rozmnožovací potenciál kůrovce zhruba miliónkrát (každá samička vyprodukuje až 3000 potomků), jednak proto, že smrkové porosty trpí suchem a tím ztrácejí odolnost. Borovice lesní hyne především nedostatkem vláhy a vysokými teplotami, pro které není uzpůsobena. Opatření k zadržování vody v krajině, snížení hustoty lesních porostů a jiné vhodné změny hospodaření v krajině sice mohou zmírnit následky změn klimatu, ale oteplování nezastaví a více srážek nepřinesou.
Změny klimatu a jejich dopady v ČR jsou jen kamínkem v mozaice globální klimatické krize, kterou generální tajemník OSN považuje za nejvážnější ohrožení lidstva, větší než války a epidemie. OSN vyzývá členské země k vyhlášení stavu klimatické nouze a na poplach bijí světové vědecké komunity i papež František. Mladí oprávněně hlasitě rebelují. I nová vláda USA v čele s J. Bidenem si stanovila boj s oteplováním klimatu jako jednu z priorit. I my bychom se měli připojit svým podílem a nespoléhat na naše nerozhodné politiky. Mnoho regionů a obcí má všechny předpoklady k tomu, aby dosáhly během několika let klimatické neutrality (neutrální je vše, co nezvyšuje obsah skleníkových plynů v atmosféře) nebo energetické soběstačnosti. To se týká i našeho města s 3000 obyvateli. Počítáme-li, že průměrná domácnost spotřebovává zhruba 1000 W a počet domácností by byl 1000 (je jich méně), potřebovali bychom v našem městě na pokrytí spotřeby elektřiny zhruba 1 MW. Z biologického odpadu z domácností, zemědělských podniků a místní čističky odpadních vod by se mohl získávat bioplyn k výrobě elektřiny a tepla. Dřevěný odpad tlející neužitečně v městských lesích by se mohl štěpkovat a a ze štěpek vyrábět dřevoplyn nebo z nich přímo kogenerací produkovat elektřinu i teplo. Na „větrňáku“, stával kvůli příznivým větrům větrný mlýn a počátkem 20. století dokonce tehdy moderní větrná turbína. Tradice místa by se oživila, kdyby se tam postavila malá moderní větrná elektrárna o výkonu 1 MW. Kdyby všechny domy v Miroslavi měly na střeše fotovoltaickou elektrárničku o výkonu 1 kWp, byly by to dalších skoro 1 MW. Všechny tyto zdroje, propojené inteligentně do sítě, by hravě pokryly potřeby našeho města a mohly vytvářet i zisk. Existují dotační fondy na ochranu životního prostředí, které by se daly využít. Co chybí, je zatím politická vůle, jak na místní, tak i nejvyšší úrovni. Místo toho, aby se vymýšlelo jak takovou vizi uskutečnit, vymýšlejí se důvody, proč to nejde, např. zastaralá restriktivní legislativa, která tomu brání. Ale ta přece jde změnit, když jsou pro to důvody a politici a strany se o to zasadí. Že to jde, ukazují příklady z vyspělejších sousedních zemí, kde již nejen mnohá města, ale celé regiony jsou energeticky soběstačné nebo klimaticky neutrální. Zkusme to také!
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (93)
Pavel Hanzl
5.2.2021 07:53Je sice jen načrtnut a obec by se asi neobešla bez dotací energie v době kdy nesvítí a nefučí, ale ušetřit reálně 80% roční spotřeby elektřiny je přece jednoznačná výhra.
DAG
5.2.2021 09:18To navržené řešení je ovšem diskutabilní. Ono to vypadá, že když budeme mít energii z přírodních zdrojů, tak jsme neutrální. To ovšem není pravda. Energii stojí všechno. Servis výroba sesbírání a doprava klacků do bioplynky, bioplynka, elektrárna.
Aby nakonec uhlíková stopa nebyla větší.
Určitě je také rozumné podívat se na stranu spotřeby. Kontaktní izolace polystyrenem se uhlíkově vrátí za jednu sezónu. Podle mě by se v ČR na straně spotřeby mělo začít.
Třeba pak zjistíme, že větrné elektrárny nebudeme potřebovat.
Pavel Hanzl
5.2.2021 14:35 Reaguje na DAGVelmi dobře vychází vodní elektrárny, ovšem ty nemůžete stavět všude, taky celkem dobře vychází fve panely, které vyrobí za svoji existenci 100x tolik energie, než spotřebují na svoji výrobu, včetně recyklace.
A pokud bychom vyráběli panely pomocí OZE (fve elektřiny a zeleného vodíku pro sklářské pece), tak je to skutečně čistá energie sakumprdum.
Milan G
5.2.2021 12:10Jinak průměrná roční spotřeba české domácnosti, tři osoby, je 2500kWh. Ano článek hezký, ale s realitou na štíru. Stačilo by asi tak kdyby 100 lidí strčilo svoje elauto do nabíječky a s největší pravděpodobností by bylo po idylce. Stejný problém by nastal pokud by např. polovina lidí v obci měla TČ.
Pavel Hanzl
5.2.2021 12:48 Reaguje na Milan GMilan G
5.2.2021 13:18 Reaguje na Pavel HanzlMilan G
5.2.2021 13:19 Reaguje na Milan GPavel Hanzl
5.2.2021 14:22 Reaguje na Milan GWatt je jednotka výkonu (který trvá jakoukoliv dobu) a Watthodina je nožství energie, kterou ten výkon vyrobí za hodinu.
Pokud někdo k životu potřebuje 1000W (1kW) tak to potřebuje asi stále, tj. 24 hodin denně.
Pokud vy tvrdíte, že rodina spotřebuje té energie 2500kWh ročně, tak to podělím 365 a mám zase spotřebu energie za jeden den.
Jak jinak to chcete porovnat?
Milan G
5.2.2021 15:46 Reaguje na Pavel HanzlPetr Blažek
5.2.2021 12:21Bohužel řešení není tak jednoduché. Řešení, které autor navrhuje jsou sice hezká, ale pouze podpůrná. Není možné v našich klimatických podmínkách se spoléhat na slunce, když v zimním období i několik měsíců prakticky nesvítí. A snažit se přes zemědělství propracovat k uhlíkové neutralitě je silně krátkozraké. Organické zbytky a odpady ze zemědělství by se měly zaorávat a tím ukládat uhlík zpět do země. A ne jak se to už bohužel děje i dnes to prohánět přes bioplynky a do půdy vracet černou vodu.
Chybí koncepce tvrdých zdrojů elektrické energie do budoucna. Něco co nahradí uhelné elektrárny a dosluhující jaderné elektrárny. A to se vůbec nepočítá s obrovským nárůstem spotřeby do dopravy ať už přes bateriové vozy nebo auta na vodíkový pohon.
Pavel Hanzl
5.2.2021 12:53 Reaguje na Petr BlažekU nás může být dědina soběstačná minimálně z 80%, ovšem města a průmysl je někde jinde.
Ale Němci mají jen z fve víc, než půlku naši celoroční spotřeby elektřiny. A to je údaj z roku 2020, nevím, kolik to bude za 10 let.
Petr Blažek
5.2.2021 16:13 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.2.2021 16:32 Reaguje na Petr BlažekPetr Blažek
5.2.2021 18:48 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.2.2021 18:59 Reaguje na Petr BlažekNormální domovní fve se počítá tak, že pokryje spotřebu 9 měsíců v roce, listopad, prosinec, leden musíte dokupovat.
Neexistuje ideální zdroj.
Petr Blažek
5.2.2021 19:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.2.2021 11:52 Reaguje na Petr BlažekPetr Blažek
6.2.2021 13:51 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
5.2.2021 13:06ČR potřebuje asi 1kW elektřiny na hlavu a tomu odpovídá asi 40% emisí CO2. Více jak třetinu elektřiny vyrábíme bezemisně, tedy aby Miroslav byla bezemisní jen ve výrobě elektřiny, musela by vybudovat 2 MW trvale dodávajících zcela bezemisních zdrojů elektřiny. To by mohly být třeba 2 x 2 MWp větrné elektrárny, 4 MWp fotovoltaických elektráren a zhruba 2 MWp na biomasu. To, že je taková kombinace bezemisní je docela iluzorní, ale budiš. Jak ale Miroslav odbourá zbývajících 60 % své uhlíkové stopy, o tom se v článku, bohužel, nepíše.
Autor jistě zažil éru, kdy frčelo dávat si socialistické závazky a jejich splnění na papíře bylo důvodem k bujaré oslavě. Možná i za několik let "klimaticky neutrální" Miroslav by o něco takového stála.
Pavel Hanzl
5.2.2021 14:27 Reaguje na Jiří SvobodaJá se obávám, že to je dnes skutečný mor celé společnosti a my už máme velmi silnou šanci na to zdechnout.
DAG
5.2.2021 14:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.2.2021 16:35 Reaguje na DAGDAG
5.2.2021 18:55 Reaguje na Pavel HanzlUhelná komise doporučila odchod od uhlí v roce 2038.
Ekologisti tvrdí, že to je pozdě, ale odborníky z uhelné komise tedy zřejmě také nepřesvědčili.
Pavel Hanzl
6.2.2021 11:58 Reaguje na DAGTahle vláda se chová tak, že velmi rychle přijdeme o energetickou soběstačnost, závěry nějaké uhelné komise si můžete strčit do špic, protože rozhodnou kačky.
Naše uhláky skončí bankrotem nebo befelem, odhaduji že v tomhle desetiletí a náhradu nemáme a mít nebudeme.
Ale nějaká tragédie to být nemusí, už dnes je v EU přebytek levné energie z OZE.
Jiří Svoboda
5.2.2021 19:26 Reaguje na Pavel HanzlMarek Drápal
5.2.2021 15:18 Reaguje na Jiří SvobodaDlouhodobě nerozumím snaze diskutérů používat argumenty typu "ad hominem". Často s naprostou neznalostí skutečnosti, jako je tomu i v tomto případě (v době socialismu autor pracoval v západním Německu).
Marek Drápal
5.2.2021 17:54 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.2.2021 18:53 Reaguje na Marek DrápalDiverzifikace znamená, že existují tisíce (statisíce?) malých zdrojů, které spolu komunikují a vzájemně se doplňují. Je to daleko složitější, ale stabilnější a tím bezpečnější. Výrazným prvkem je, že většina elektřiny se spotřebuje na místě, takže vůbec nezatěžuje přenosovou soustavu, taky je především fve velmi vhodná na nabíjení elektromobilů.
V tom je budoucnost energetiky (samozřejmě mastodonti JE tam taky patří), ale kdo zaváhá (což my děláme velmi intenzívně), tak se mu to do budoucnosti silně vymstí.
Marek Drápal
6.2.2021 10:43 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.2.2021 12:03 Reaguje na Marek DrápalNa to bychom potřebovali pokrýt panely asi 0,5% území celého státu (což vypadá šíleně moc) ale je to asi 5% zpevněných ploch. Což už tak děsivě nevypadá.
Marek Drápal
6.2.2021 22:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.2.2021 19:39 Reaguje na Marek DrápalAle jak to dopadne? Ani ťok.
Jiří Svoboda
6.2.2021 19:41 Reaguje na Marek DrápalOmlouvám se autorovi za svůj argumentační prohřešek. Na jeho nepřesnosti a značné naivitě ale trvám - pro to jsou v článku dostatečné věcné podklady.
Když už jste zmínil Německo, vám nepřipomínají Energiewende a Green Deal či uhlíková neutralita 2050 socialistické závazky? Jen s tím rozdílem, že plnění socialistických závazků skoro nic nestálo.
Marek Drápal
7.2.2021 11:27 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
7.2.2021 11:47 Reaguje na Marek DrápalPokud máme efektivně činit pro ochranu klimatu, je třeba přinutit politiky, aby přijali systémová obecná proklimatická pravidla, a o tom, co se má dělat, by nerozhodovali politici ale nedeformovaný volný trh.
Katka Pazderů
7.2.2021 21:52 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
13.2.2021 19:38 Reaguje na Katka PazderůPavel Hanzl
5.2.2021 19:03Pavel Hanzl
6.2.2021 12:05 Reaguje naAle se zvýšením odparu té vody reálně silně ubylo.
Vladimir Mertan
5.2.2021 19:13Petr Eliáš
6.2.2021 08:44 Reaguje na Vladimir MertanVladimir Mertan
6.2.2021 13:23 Reaguje na Petr EliášJiří Svoboda
6.2.2021 19:47 Reaguje na Vladimir MertanVladimir Mertan
6.2.2021 21:03 Reaguje na Jiří SvobodaPetr Eliáš
6.2.2021 22:28 Reaguje na Vladimir Mertanhttps://www.researchgate.net/publication/299512816_Prazsky_tepelny_ostrov_intenzita_a_dlouhodobe_zmeny_za_ruznych_synoptickych_podminek_in_Czech
https://www.in-pocasi.cz/clanky/teorie/tepelny-ostrov-prahy-12.8.2015/
Vladimir Mertan
7.2.2021 08:12 Reaguje na Petr EliášJiří Svoboda
7.2.2021 11:58 Reaguje na Vladimir MertanVladimir Mertan
7.2.2021 15:10 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
7.2.2021 16:43 Reaguje na Vladimir MertanJá vám řekl jasné důvody podporující CO2 teorii současné klimatické změny, vy tu šermujete jakýmisi jmény a hokejkami, aniž byste věděl, oč jde.
Vladimir Mertan
8.2.2021 07:33 Reaguje na Jiří SvobodaPetr Eliáš
9.2.2021 10:36 Reaguje na Vladimir MertanJiří Svoboda
13.2.2021 19:45 Reaguje na Vladimir MertanTak vidíte jak nám ty naše myšlenky do sebe zapadají.
Petr Eliáš
7.2.2021 17:23 Reaguje na Vladimir MertanKde na to pan Ložek upozorňuje? Četl jsem jeho knihu ,,Zrcadlo minulosti,, a nic takového tam nepsal.
Pokorný se občas plete. Např.:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ladislavn-metelka-o-klimatu-tvrdi-nesmysly-i-lide-akademicky-vzdelani
O Andrášovi toho moc nevím, na co upozorňuje.
Co se týká té hokejky, tak něco zajímavého k přečtení je text od p. Metelky s názvem Spor o hokejku. Např. zde:
http://zmeny-klima.wz.cz/metelka-hokejka/Metelka_spor_o_hokejku.pdf
Jiří Svoboda
7.2.2021 17:44 Reaguje na Petr EliášVladimir Mertan
8.2.2021 07:35 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
9.2.2021 10:25 Reaguje na Vladimir MertanZajímaly by mě studie, ze kterých v tom článku pan Ložek čerpal.
Bohužel ale v článku nejsou uvedeny zdroje.
Vladimir Mertan
9.2.2021 18:01 Reaguje na Petr EliášČo sa týka mňa, verím že za časť zmien je zodpovedný človek a určitý podiel môže mať aj CO2. Nevylučujem ani to čo povedal v prednáške Petr Pokorný, že CO2 má síce malý vplyv, ale poslúžil ako ovládač relé a spustil oveľa väčší okruh kúrenia. Ale takým ovládačom mohlo byť hocičo, aj zmeny krajiny, zmeny morských prúdov, zmena farba morí.....
Vašek
5.2.2021 19:50"Změny klimatu a jejich dopady v ČR jsou jen kamínkem v mozaice globální klimatické krize, kterou generální tajemník OSN považuje za nejvážnější ohrožení lidstva, větší než války a epidemie"
Kontrolní otázka na vojáka v roce 1914. Vojíne, můžete si vybrat, buď budete válčit 4 roky, budete raněn, budete mít tyfus, po válce Španělskou chřipku a vaše rodina bude strádat, nebo půjdete teď domů a budete tam mít o 2 stupně tepleji. Vyberte si.
Být tím vojínem, beru cestu domů. Myslím, že i moji předci, kteří bojovali za císaře pána a jeho rodinu, by si takto vybrali. Je vidět, že generální tajemník ještě v žádné válce nebojoval a nebyl válkou postiženým civilistou.
"OSN vyzývá členské země k vyhlášení stavu klimatické nouze a na poplach bijí světové vědecké komunity i papež František"
Jakou autoritou je dnes OSN a papež? Máme je brát vážně? Pokud ano, tak proč?
"Mladí oprávněně hlasitě rebelují"
Mladí by se měli místo rebelování kvalitně vzdělávat, aby tak snadno nepodléhali manipulacím.
"To se týká i našeho města s 3000 obyvateli. Počítáme-li, že průměrná domácnost spotřebovává zhruba 1000 W a počet domácností by byl 1000 (je jich méně), potřebovali bychom v našem městě na pokrytí spotřeby elektřiny zhruba 1 MW"
Když už je autor statistik, měl si dát tu práci a sehnat si konkrétní data o celkové roční spotřebě elektřiny ve své obci. Nejlépe rozdělená po jednotlivých měsících, či ideálně po týdnech. Bez toho je informace výše naprosto o ničem.
"Z biologického odpadu z domácností, zemědělských podniků a místní čističky odpadních vod by se mohl získávat bioplyn k výrobě elektřiny a tepla. Dřevěný odpad tlející neužitečně v městských lesích by se mohl štěpkovat a a ze štěpek vyrábět dřevoplyn nebo z nich přímo kogenerací produkovat elektřinu i teplo."
Kolik elektřiny a tepla je schopna obec Miroslav dlouhodobě produkovat z místních odpadů?
Jak rychle přibývá "neužitečně tlející dřevěný odpad" v místních lesích? Fakt by stačil na každoroční alespoň zimní dodávky tepla pro obec? Vsadím svoje boty, že ne.
Není náhodou lepší bioodpad kompostovat a výsledný produkt zaorávat do polí a drobné dřevo nechat zetlít v lese, aby se do půdy dostala alespoň nějaká organika navíc?
Mám pocit že klimaalarmisté jsou nyní v dost schizofrenní situaci. Jednou chtějí biomasu pálit, potom zase zaorávat. Paní Kateřina dokonce ani neví co s ní má dělat. Mají to holt dnes těžké.
"Na „větrňáku“, stával kvůli příznivým větrům větrný mlýn a počátkem 20. století dokonce tehdy moderní větrná turbína. Tradice místa by se oživila, kdyby se tam postavila malá moderní větrná elektrárna o výkonu 1 MW."
Pokud se jedná o obec Miroslav u Znojma, tak tam se dle větrných map pohybuje průměrná rychlost větru kolem 5-5,5 m.s ve výšce 100 m nad povrchem.
Toto jsem našel o větrných elektrárnách:
Nejvýznamnější podmínkou pro provoz větrné elektrárny je průměrná rychlost větru
v dané oblasti. Rychlost je zásadní parametr, protože energie větru roste se třetí mocninou
rychlosti větru. To znamená, že i malá odchylka v rychlosti větru se výrazně projeví na
získaném množství elektřiny. Zjišťuje se buď dlouhodobým měřením ve výšce, ve které bude
větrná turbína umístěna nebo z větrné mapy. Pro větrné elektrárny se pokládá za spodní
hranici efektivnosti rychlost větru asi 4,5 m.s-1. Ve vnitrozemí jsou výhodnější lokality ve
vyšších nadmořských výškách, obvykle nad 500 m.n.m.[1].
Elektrárna začíná dodávat energii do sítě při rychlosti větru 3 až 5,5 m.s-1. Jmenovitého
výkonu dosahuje při rychlosti větru 13 až 15 m.s-1. Nad touto rychlostí již výkon nestoupá a
při rychlostech větru nad 25 m.s-1 se větrný motor zabrzdí a odstaví. Stojící elektrárna musí
odolávat rychlosti větru až 60 m.s-1[1].
Podle toho by větrná elektrárna v Miroslavi pracovala s dost nízkou efektivitou.
"Všechny tyto zdroje, propojené inteligentně do sítě, by hravě pokryly potřeby našeho města a mohly vytvářet i zisk."
Vím že je to otřepaný dotaz, ale pro úplnost ho položit musím. Odkud se bude brát elektřina za dlouhých zimních inverzí, kdy nefouká a nesvítí?
"Že to jde, ukazují příklady z vyspělejších sousedních zemí, kde již nejen mnohá města, ale celé regiony jsou energeticky soběstačné nebo klimaticky neutrální."
Pak by se slušelo uvést ty mnohé případy.
Ale s Kněžicemi na mě fakt nechoďte. To je projekt za obrovské peníze, který funguje jen díky masivním dotacím a svážením suroviny do bioplynky ze širokého okolí. Jako model to funguje, ale plošné řešení to skutečně není.
Pavel Hanzl
6.2.2021 14:50 Reaguje na VašekNaštěstí si vybral to, co si vybral, protože si vybírat nemohl.
Jenže já se obávám, že my si vybrat už můžeme a vybererme si ty dva stupně....a výsledek za 100 let bude ten, co píšu.
Pavel Hanzl
6.2.2021 15:53 Reaguje na VašekJenže není potřeba jít systém odzdikezdi, ideální je dělat pro OZE maximum rozumného a zbytek dokoupit. Tj. celá obec může být samostaná z 80%, což je rozhodně lepší, než současný stav. Proč ani do tohoto nejdeme?
Vladimir Mertan
6.2.2021 01:09Petr Eliáš
6.2.2021 09:10 Reaguje na Vladimir Mertanhttps://www.esrl.noaa.gov/gmd/obop/mlo/aboutus/faq.html
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/about/co2_measurements.html
Ano, zvýšení teploty znamená nárůst extrémních jevů v atmosféře.
https://www.jpl.nasa.gov/edu/news/2019/10/18/nasas-eyes-on-extreme-weather/
https://www.youtube.com/watch?v=tOy0v1S-0qU
Vladimir Mertan
6.2.2021 09:23 Reaguje na Petr EliášJeště jedno malé odbočení: Během velmi studeného období mladšího dryasu bylo počasí v chladnějším období roku podstatně bouřlivější než v teplejších dobách. Tento zdánlivý paradox souvisí s málo vnímanou skutečností, že bouřlivější a větrnější počasí je daleko více ovlivněno gradientem (rozdílem) teploty mezi teplými a studenými oblastmi než absolutním zvýšením teploty. A nyní, kdy se (zatím) nejvíce otepluje Arktida, je tento rozdíl teploty (a tedy „motor“ cirkulace) o něco menší, zatímco v chladnějších dobách, třeba na začátku tzv. malé doby ledové, se vyskytovaly skutečně monstrózní zimní větrné bouře, kdy třeba na pobřeží Severního moře zahynuly desítky tisíc lidí a město Rungholt bylo doslova odplaveno.
https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/klima-o-rychlosti-zmen.A201202_203259_p_klima_wag
Je všeobecne známe, že práve Malú dobu ľadovú u nás sprevádzali zničujúce krupobitia a obrovské búrky. Často sa tiež vyskytovali tornáda.
Vladimir Mertan
6.2.2021 09:33 Reaguje na Petr EliášČo sa týka merania CO2, tak existujú aj staršie merania a Vy to viete. https://journals.sagepub.com/doi/10.1260/095830507780682147 Od roku 1812 koncentrácia CO 2 v severnej hemisférickom vzduchu kolísala a okolo roku 1825, 1857 a 1942 vykazovala tri vysoké maximá, ktoré ukazovali viac ako 400 ppm.
Petr Eliáš
6.2.2021 10:08 Reaguje na Vladimir MertanK tomu vašemu druhému měření (tedy k té práci na kterou odkazujete) existuje zajímavý komentář, doporučuji přečíst. ;)
https://www.rug.nl/research/portal/files/14453908/2007EnergyEnvironMeijer.pdf
Miroslav Vinkler
6.2.2021 07:46Dejte mi energetický zdroj pro RD, který 100% pokryje moji spotřebu RD , a já budu spokojený.
Bohužel nic takového zatím není možné, pominu-li extrémně drahý soubor zařízení ,jehož cena by n násobně překračovala cenu standardní energie ze sítě a šlo by o ekonomickou sebevraždu.
I přesto si myslím, že malá komunální energetika by se měla prioritně podporovat, nabízí skutečně celou řadu výhod. Zejména nezávislost na vnějším světě a slibuje základní energetickou bezpečnost obce.
Vladimir Mertan
6.2.2021 08:28 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
6.2.2021 08:51 Reaguje na Vladimir MertanTak to chodí, když o věcech rozhodují lidé, kteří tomu nerozumí, navíc vše hrazeno z veřejných rozpočtů.
Pavel Hanzl
6.2.2021 14:54 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
6.2.2021 14:57 Reaguje na Miroslav VinklerAle i těch 100% bude v pohodě z fve, pokud vás nezajímá struktura....
Petr Blažek
6.2.2021 18:07 Reaguje na Pavel HanzlObráceně to bohužel nejde, protože pořád žijeme v klimatickém pásmu kde je větší spotřeba v zimě, zvlášť když se ruší spousta lokálních topenišť a nahrazují se zdroji na elektřinu. A je jedno jestli to jsou elektrokotle nebo tepelná čerpadla. Pořád to běží na elektřinu.
Pavel Hanzl
7.2.2021 08:54 Reaguje na Petr BlažekTakže pro nás by byl model třeba takový:
Jádro udělá základní zatížení, dnes je to třeba 30%.
Přes léto ve velkém fve, něco málo VE, vodní, biomasa atd atd. Noc není problém, tu zvládají lokální akumulátory, případně paroplyny, přečerpávačky atd.....
Na zimu (min 3 měsíce, spíš 5) je potřeba oživit studené zálohy v plynových nebo modernějších uhelných elektrárnách, které by se startovaly jen jednou ročně.
Tím by se mohlo ušetřit třeba 80% uhelné energie.
To je současný stav, který nemá technický problém.
V dalším kole je potřeba spustit (budovat se musí už teď) velké kapacity v akumulátorech, především vodíkových, které by časem přebraly to zimní uhlí.
Jenže je potřeba přestat žvanit a pohnout p.delí a začít něco dělat, celá Evropa v tom jede už dávno.
Pavel Hanzl
7.2.2021 08:57 Reaguje na Pavel HanzlVašek
7.2.2021 15:29 Reaguje na Pavel HanzlNaše největší (Dlouhé stráně) vyrobí tolik elektřiny, kolik vyrobí 2 bloky Temelína za 1,5 hodiny. Takže to energetiku přes noc určitě nespasí.
Pane Hanzle, vy určitě jen nežvaníte a p.delí jste již jistě také pohnul a spoustu užitečného v oblasti energetiky vykonal. (ale možní i v jiných oblastech)
Buďte od té dobroty a pochlubte se nám tu s výsledky vaší práce.
Jistě nejen já, bych se rád inspiroval.
I za ostatní děkuji.
Pavel Hanzl
7.2.2021 19:49 Reaguje na VašekA žvaním tady jen já?
Pavel Hanzl
7.2.2021 20:09 Reaguje na VašekPetr Blažek
7.2.2021 20:33 Reaguje na Pavel HanzlPetr Blažek
7.2.2021 20:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.2.2021 09:02 Reaguje na Miroslav Vinklerhttps://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%BD_sob%C4%9Bsta%C4%8Dn%C3%BD_d%C5%AFm
Marek Drápal
7.2.2021 11:02 Reaguje na Pavel HanzlMiroslav Vinkler
7.2.2021 13:31 Reaguje na Marek DrápalDrahé a technicky náročné, ekonomika v háji.
Dobré pro lidi co nemají hluboko do kapsy a jsou silně zelení.
Vašek
7.2.2021 16:00 Reaguje na Miroslav VinklerŠkoda že neuvádějí náklady na výstavbu.
Jen ty panely s akumulátory jsem spočítal na cca 400 tisíc. Něco bude stát ovládací elektronika.
Obávám se, že je to opět jen hezký modelový případ, co technika dokáže, ale v dohledné budoucnosti je to finančně nenávratné.
Když uvážím, že v rodinném domě spotřebuji elektřinu za cca 15 tisíc, tak je návratnost kolem 30 let. Otázka je, jestli elektronika a akumulátory budou touto dobou ještě v kondici.
Stejně jak je uvedeno výše, pokud by se přešlo masově z uhlí na pelety, stoupne razantně jejich cena.
Dosud mi také nikdo nevysvětlil, čím budou topit lidé na neplynofikovaném venkově, když jim zelení zruší uhlí. Znám konkrétní případ, kdy si v bytovce vyměnili starý čoudící kotel na uhlí moderním automatem. Výsledkem je nižší spotřeba levnějšího drobného uhlí, nízká pracnost obsluhy, odpadne každodenní zatápění, je méně popela a hlavně není žádný kouř.
Osobně nepovažuji uhlí za největšího strašáka na světě. A to přesto, že mám dva obsousedy, kteří uhlím topí a neumí to. Takže je někdy problém několik hodin vůbec otevřít okno.
Pavel Hanzl
7.2.2021 19:52 Reaguje na Miroslav VinklerErik Schwarzbach
7.2.2021 16:56Vašek
7.2.2021 17:46 Reaguje na Erik SchwarzbachČili jak velké množství energie z něj můžete každoročně získat?
Čím nyní topí občané Miroslavi?
Jak velký přínos fve očekáváte v období říjen až březen? Případně v noci?
Ano, za velkých nákladů ušetříte přes léto určité množství elektřiny, ovšem přes zimu budete stejně závislý na síti.
Jiří Svoboda
7.2.2021 18:36 Reaguje na Erik SchwarzbachMožná za 10-20 let to opravdu bude vypadat podle vašich či Hanzlových představ. To ale neznamená, že již teď máme vyšilovat. Nechme věci se vyvinout a neutahujme šrouby přes závit. Efektivní ochrana klimatu je o něčem úplně jiném než o těchto líbivých akcích.
Vladimir Mertan
9.2.2021 08:20 Reaguje na Erik Schwarzbachekonomické škody a 3. predstavou, že zníženie emisií CO2
zabráni klimatickým zmenám by mohlo znemožniť účinné
opatrenia, ktoré je treba vykonať, aby ľudstvo bolo schopné prekonať (nepochybne sa dostaviace) klimatické zmeny." Inak predstava, že hnitím dreva vzniká predovšetkým metan je chybná, podobne ako ďalšie vaše úvahy. https://is.muni.cz/el/1431/jaro2014/Bi7535/um/ekolhub_3b_saprofyt_rozklad2_system.pdf
https://fraxinus.mendelu.cz/vyuka/soubory/TMZD_BC/Povinne_predmety/Chemie_dreva/Prirozeny_rozklad_drevni_hmoty.pdf
Katka Pazderů
7.2.2021 21:48Držím palce v Miroslavi.