https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jann-skalik-nesmyslny-kanal-dunaj-odra-labe-by-odcerpal-penize-ktere-potrebujeme-na-obnovu-krajiny
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Skalík: Nesmyslný kanál Dunaj-Odra-Labe by odčerpal peníze, které potřebujeme na obnovu krajiny

5.10.2020
Na tomto místě u obce Nowa Wieś v blízkosti města Kędzierzyn se uskutečnil dne 8. prosince 1939 slavnostní výkop průplavu Odra-Dunaj. Ilustrační snímek.
Na tomto místě u obce Nowa Wieś v blízkosti města Kędzierzyn se uskutečnil dne 8. prosince 1939 slavnostní výkop průplavu Odra-Dunaj. Ilustrační snímek.
Foto | Jaroslav Kubec / Wikimeda Commons
Hnutí DUHA upozorňuje, že vládou dnes schválené přípravě stavby kanálu stojí v cestě cenná přírodní území na české straně hranice s Polskem. Se stavbou by souviselo odlesnění níže položených cenných území, regulace řek a vysušení dosud mokrých částí povodí, čímž by přispělo k většímu riziku povodní.
 

Odhadované náklady stavby 15 miliard Kč by se mohly podle stavařů dostat na nejméně 311 miliard korun za návazný úsek Dunaj-Odra, který by nebyl výnosný před rokem 2080. Téměř po celé délce navrhovaného kanálu a podél řek Moravy a Labe již přitom existuje modernizovaná železniční síť, jejíž přepravní výkon nevyužívá svoji plnou kapacitu.

Hnutí DUHA v září představilo doporučení pro vládu, které by vedlo k lepšímu zachycení vody v krajině a pomohlo povodním zabránit a zároveň by vedlo ke tvorbě desetitisícům nových pracovních míst v regionech.

Nemůžeme si dovolit nyní utopit desítky či ve výsledku dokonce stovky miliard korun v ničení přirozených toků našich řek. Pokud budeme betonovat obrovská koryta, proti kterým se místní lidé bouří a málokdo je potřebuje, nezbudou nám peníze na zachycení vody přímo v krajině - abychom zabránili povodním a tragickému suchu.

Hnutí DUHA představilo srozumitelný plán na využití evropských prostředků, podle kterého bychom mohli vrátit život tisícům kilometrům našich řek, vytvořit meze, remízky a aleje v krajině a zrušit škodlivé meliorace. Abychom na to ale měli peníze, nesmíme je vyplýtvat v nesmyslných a megalomanských projektech, jako je kanál Dunaj-Odra-Labe.


reklama

 
foto - Skalík Jan
Jan Skalík
Autor je koordinátor kampaně Zachraňme lesy Hnutí DUHA.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jaroslav Studnička

5.10.2020 14:39
Chápu smysl článku, nicméně článek je ve velmi amatérském podání...
Páteřní železniční koridory jsou na hraně kapacity. Na podobné stavby a projekty spojené s obnovou krajiny nemůžete čerpat finanční prostředky z totožných fondů EU. Taktéž případná výstavba kanálu by znamenala mnoho nových pracovních míst v daných regionech.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

5.10.2020 15:41 Reaguje na Jaroslav Studnička
Osobně si myslím, že celá akce DOL je ukázkou profesního nevzdělání. Jen za přispění svého postavení prezidenta. Mnoho pracovních míst v regionu, je i dnes. Kdy se na tato místa povolávají zahraniční pracovníci, jež posléze vadí starousedlíkům. MZ je stejně omylným jako v případě kauzy rdaktora Peroutky. Ale je to omluvitelné vzhledem k jeho věku a neprověřeným poradcům jež mu dělají ostudu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.10.2020 15:54 Reaguje na Krejcar Stanislav
Nerozporuji, nicméně pokud studie proveditelnosti byla zadána již v roce 2011, tak to zcela úplně nesouvisí s aktuálním smýšlením M. Zemana.
No, možná jsem již trochu alergický na prohlašování ekologických organizací ohledně nových pracovních míst :-).
Odpovědět
BR

Bohuslav Rosendorf

5.10.2020 18:26 Reaguje na Krejcar Stanislav
6ijete v 21. století . Už téměř nejsou neomezení vládci a už vůbec ne v ČR . Nepleťte do článku DOL Zemana . Ten opravdu nemá se stavbou ani s plánováním nic společného . K plivnutí si vyberte jiný článek na jiných novinách .
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.10.2020 14:44
Proti zvrácenému záměru výstavby DOL je zapotřebí využít všech prostředků.
S Duhou se rozcházím v některých věcech. ale v tomto má naprostou pravdu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2020 17:41
Já si nejsem jist, že ta stavba z Polska do Ostravy je skutečně nutno spojovat s DOL. Už dost práce je tam už uděláno, řeka je většinou už zničena, dokončení by mělo logiku jenom v tom dodělání. Ale DOL je totální nesmysl, ale tohle možná s tím nenmá nic společného, čort znajet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2020 17:44
Naše železniční síť jede nadoraz a je potřeba především postavit rychlodráhu napojenou na celoevropskou TGV. Jmenuje se to samozřejmě jinak, ale my jsme slíbili, že do roku 30 budeme mít úsek z Prahy na hranice směrem na Berlín.
Ovšem nedávno vyhozený úžasný ministr dopravy Ťok jasně řekl, že neude ani ťuk. Tam bych napřel síly a ne do debilního DOL.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.10.2020 19:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Jakmile ji začnete projektovat, začnou to duhatci a pod. zdržovat. Tady je to víceméně připravené, stavební uzávěra byla v dotčených místech vyhlášena už za Rakousko-Uherska. Takže duhatci a spol. mají méně možností to mařit (třeba nákupem nudličkovitých pozemků).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2020 20:00 Reaguje na Jan Šimůnek
Zcela nesmyslné, jak dycky. Stavební řízení má v rukách státní správa a ta taky rozhoduje. Samozřejmě je nutno, aby se mohli vyjádřit všichni, kteří k tomu mají co říci, ale naše byrokracie je výrazně nechopná a ráda se na ekology vymlouvá.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2020 08:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Právě zde se, na rozdíl od nějakých železničních koridorů, nikdo moc vyjadřovat nemůže, protože nabyl pozemek, ať již koupí nebo dědictvím, s tím, že je na něm tohle věcné břemeno.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

10.10.2020 10:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Nic není připravené, že je stavební uzávěra ještě nic neznamená. Jen to, že by tam neměly být nějaké stavby. Celý komplex vlivu na krajinu a přírody by se teprve musel v vyhodnotit a závěry by nebyly by pro tento záměr zcela jistě příznivé.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.10.2020 17:57
Nechci se již pouštět do další nesmyslné diskuse, protože na doporučení
komise pro zjištění proveditelnost( myslím, že byla složená z odborníků
z různých oborů a ne pouhých aktivistů) přijala vláda rozhodnutí o
přípravě úseku z Kožle do Ostravy. Tím by to pro mne skončilo, nebýt
dezinformace DUHY o zničení Hraničních meandrů Odry. Kanál je má obejít
a být řešen tak, aby se v něm nenarušil vodní režim. Je tak vidět,
o co jde pánům z DUHY a že jim není cizí užití dezinformace. Pokud
mylná informace vyplývá z pouhé neznalosti projektu, tak je to o to
horší, že se vyjadřuje k něčemu, o čem nic neví. V tom případě je to
pouze spolek amatérů a nedivím se tak i jejich jiným počinům. Dál
se už k tomu nemíním vyjadřovat a budu čekat tak, jak čekal můj děda
a otec na prvé kopnutí do země, čemuž díky vládní nestabilitě už ani
za svého života nevěřím.
Odpovědět
MG

Milan G

5.10.2020 18:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Ale už přeci tady na Ekolistu bylo několikrát prokázáno, že nátlakový spolek hnutí duha účelově lže.
Já se vám divím, že vy se tomu divíte.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

10.10.2020 10:08 Reaguje na Břetislav Machaček
No odboroníci ekologové a biologové a pododní tam zcela jistě nebyli a byl bych opatrný v hodnocení tzv. aktivistů. Lidé v Hnutí Duha a jiných nevl. ekolgikých jsou často lidé vzdělaní v oboru biologe, mají publikace v prestižních časopisech. Je otázkou, zda vůbec máte na toto hodnocení kvalifikaci. Absolvování tzv. vysoké školy života na to zcela jistě nestačí, stejně jako VŠ technického směru..A hlavně nevěřte všemu, co se uvádí ve studiích k tomuto záměru a zámeru DOL...Často to jsou informace vycucané z prstu, zvláště ty z oblasti biologie a ochrany přírody, protože skuteční odborníci v tomto oboru v těchto týmech nebyli
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.10.2020 18:12
Kanál DOL považuji za nesmyslný a zvrácený megalomanský projekt. A nesmírně drahý; dávám Hnutí Duha za pravdu, že ty peníze pak budou chybět (např. na rozšíření stávajících jaderných elektráren a útlum výroby elektřiny z uhlí).

Vzhledem k častým obdobím sucha a nedostatku vody v řekách nepovažuji lodní dopravu provozovanou ve velkém měřítku za perspektivní. Mým favoritem je železniční doprava.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.10.2020 19:22
Hnutí DUHA je proti všemu pozitivnímu. Bojují za bídu a úpadek, jako ostatně i další zelené organizace. Dělají to už dlouho, takže jejich postoj nijak nepřekvapuje.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

10.10.2020 10:10 Reaguje na Jan Šimůnek
No kdákat si tady i jinde můžete cokoliv, ovšem realita je dost vzdálená Vašim výkřikům..
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.10.2020 19:36
Samozřejmě považuji nefunkční průplav za funkční tunel na peníze, ale jelikož hnutí Duha má stejnou pověst jak dozorce v Osvětimi, je třeba hledat rozumné a demokratické cesty k zabránění stavby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2020 07:36 Reaguje na Michal Ukropec
Jediná možnost je zvolit si do vedení státu normální politiky a dohlédnout, aby na žádný DOL nešla ani koruna. Tak, jak nejde na pořádání OH v Praze nebo osídlování Paroubkova Marsu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.10.2020 19:03 Reaguje na Pavel Hanzl
A vedení státu máme z Božího požehnání nebo dopuštění?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2020 22:37 Reaguje na Michal Ukropec
Umíte číst? Píšu přece "zvolit".
Odpovědět
MK

Michal Konečný

5.10.2020 23:21
Zajímalo by mě, co by chtěl někdo vozit lodí v roce 2060? Švédskou rudu ze Štětína do Budapešti? Uhlí z Katovic do Brna? Pomeranče ze Španělska po moři do Olomouce?
Rok 2060: Uhlí jsme zrušili, plyn teče rourou, obnovitelné zdroje nepotřebují dopravu. Stavební hmoty budeme vyrábět lokálně, protože levněji. Význam vodní "hmotové" dopravy bude rok od roku klesat. Subdodávky automobilkám do počítačem řízených skladů nemůžete po vodě posílat.
Exotické ovoce? Jak dlouho v naší rychlé a přesné době pojede zboží po vodě? Jak dlouho po železnici? Jak dlouho po silnici?
Vláda s tím vrtí psem, aby zamluvila své průsery. Nemocný prezident má možná jeden významný důvod: Kanál by významně zkrátil cestu ruských ponorek z Petrohradu do Sevastopolu.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.10.2020 07:10 Reaguje na Michal Konečný
V tomto, ani žádném jiném z možných vesmírů, Poláci dobrovolně nedovolí rusákovi přepravovat vojsko a zbraně přes svoje území
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2020 07:33 Reaguje na Michal Konečný
Hmotová doprava asi moc klesat nebude, ale po vodě se v Evropě nedopravuje stejně uždnes prakticky nic. Ale ty ruské ponorky by byly fakt čurina, pokud by nenapršelo, ležely by na dně s půlkou ve vzduchu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2020 08:17 Reaguje na Michal Konečný
Spoustu stavebních a jiných materiálů buď nemáme, nebo je nebudeme mít v tom roce 2060, protože budou vytěženy. Je docela možné, že dojde k renesanci uhlí, protože klimatická lež se do té doby zhroutí. Je velmi pravděpodobné, že už nebude ani EU, protože ta tč. degeneruje daleko rychleji než nebožtík SSSR. Je docela možné, že na západ od bývalé železné opony budou agresívní islámské státy se snahami o expanzi na východ, dokonce i s omezeným množstvím jaderných zbraní, a že bude nutné se spojit třeba s ďáblem, jak to udělal Churchill, abychom se proti nim ubránili.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2020 08:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Pardon, poslední věta je reakcí na příspěvek pana Graňáka.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.10.2020 08:57 Reaguje na Jan Šimůnek
Aniž bych se Vás chtěl nějak dotknout, Vy asi Poláky moc neznáte, že? Oni radši všichni hrdinně a pateticky padnou, než by se paktovali se svým odvěkým nepřítelem. Narozdíl od nás mají s rusákem a jeho povahou nájezdnické hordy bohaté zkušenosti, viz. např Katyň, nebo "osvobození Varšavy" atd. atd. Spíš si dovolím tvrdit, že to budou právě Poláci, kdo nakonec bude muslimům čelit nejlépe, jak už v historii mnohokrát dokázali.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2020 18:53 Reaguje na Jakub Graňák
S Rusy nicméně bude nutno mít v případě takové války korektní vztahy už proto, aby nám nevpadli do zad, jako Polákům v roce 1939. Ideální by bylo jim nabídnout nějaké území, třeba bývalou NDR (předpokládám, že "osis" by raději Rusy než muslimy).
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.10.2020 20:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Zaprvé rusáci budou mít co dělat s vlastní početnou muslimskou komunitou a zadruhé už se nemůžou dočkat až nám do těch zad budou moci vpadnout. Jejich geopolitická doktrína je založená na dobytí celé eurasie od oceánu k oceánu, nikdy tomu nebylo jinak
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2020 22:54 Reaguje na Jakub Graňák
Já bych se asi nebál, první událostí bude, že Čína si přivlastní Sibiř i s celým nerostným bohatstvím.
A nebude muset dojít vůbec k válce, už dnes tam žije x násobně více Číňanů, než Rusů a pokud by tam vyhlásili "Krymské referendum", tak je to jasný.
Pak může ale úplně zoufalý mužik napadnout Východní Evropu, jenže NATO je taky x násobně silnější.
Prostě budou muset ti idioti pracovat, což zrovna jim nezávidím.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.10.2020 07:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Já být krymská Tatarka, od rozpadu SSSR stále více atakovaná islámskými radikály (za naprostého nezájmu ukrajinské policie, protože Ukrajina je v rozkladu a navíc ve vleku lidskoprávních aktivistů, podporujících "lidské právo" náboženských fanatiků obtěžovat a ohrožovat normální lidi a nikoli právo normálních lidí nebýt obtěžován a ohrožován), a stále více se obávající, že mě i s dcerami unesou a provedou nám násilím ženskou obřízku (jak se to v posledních letech před odtržením Krymu dělo), tak hlasuju o přechod k Rusku, které tyhle fanatiky fyzicky likviduje, "všemi deseti".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2020 15:26 Reaguje na Jan Šimůnek
Kdybych nevěděl, že jste jen ruský robot, tak bych si myslel, že drogujete lysohlávky nebo jiné halucinogeny.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2020 18:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Nedroguji, byť jsem s nimi kdysi pracoval. Jen odhaduji budoucí vývoj v Evropě. Rád bych se mýlil, ale nejsem takový optimista, abych přání zaměňoval za realitu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2020 22:40 Reaguje na Jan Šimůnek
Vzhelem k tomu, že vaše názory jsou zcela opačné, než je realita, tak vaše prognózy vyjdou asi taky přesně opačně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2020 22:49 Reaguje na Jan Šimůnek
V současné době je jediný muslimský agresivní stát Rusko.
https://www.ivcrn.cz/islam-a-rusko/

"Moskva je dnes největší muslimské město v Evropě (nepočítáme-li Istanbul), jen v samotné Moskvě je dnes více muslimů jako v celé Velké Británii". copy
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.10.2020 19:09 Reaguje na Pavel Hanzl
A co Turecko, okupující kus Kypru, napadající Řecko, podporující islámské extrémisty v Libyi a zbytky Islámského státu v Sýrii? Co Pákistán, který je dlouhá léta ve válce s Indií a okupuje část jejího území? Co Írán, nepokrytě pracující na "islámské jaderné bombě"?

V Rusku jsou sice muslimové, ale proti radikálům a fundamentalistům se postupuje velmi tvrdě. Tak, že by to naši pachatelé dobra nerozdejchali. Proto taky i muslimové na Krymu hlasovali v naprosté většině pro odchod z Ukrajiny (která téhle verbeži ponechávala volnou ruku) a potom vstup do Ruska. Prostě chtěli žít jako normální lidé a nechtěli se nechat permanentně obtěžovat příkazy a zákazy od radikálních islamistů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.10.2020 22:18 Reaguje na Jan Šimůnek
V Rusku z radikálů postavili ISIL. Což se jim ale nepodařilo, tak je tam mají zátky. O jejich násilnost se samozřejmě nedozvíme.
Názor, že se tam postupuje proti nim tvrdě jste si pouze vymyslel. V armádě místy přímo velí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.10.2020 08:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Vznik ISIL neměl s Ruskem naprosto nic společného. Naopak, Rusko bylo jediný stát (vedle legitimní syrské vlády a syrských Kurdů), který proti ISIL opravdu důsledně bojoval. Kdyby mu póvl z NATO (USA a Turecko) systematicky nepřekážel, tak byl ISIL dávno záležitostí minulého času.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

5.10.2020 23:21
Odpovědět
MK

Michal Konečný

5.10.2020 23:22
Odpovědět
va

vaber

6.10.2020 08:53
v každém jiném státě na západ od nás , by byl takový kanál už dávno postaven
Hnutí DUHA jsou odborníci kteří vždy přesně a nejlíp vědí co je dobré a co špatné a nyní dokonce počítají peníze ,když jejich jiné chytré návrhy by ekonomiku zruinovaly
vykopeme díry v lesích a krajině,uděláme meze a remízky a máme po starostech s vodou, to je najivní představa zelených mozků
co já jsem viděl ,tak remízky ,tedy křoví,se likviduje v krajině ve velkém a místo nich se vysazují úhledné řady deformovaných stromků a pod nimi se tráva pečlivě seká a tím se likviduje přirozené prostředí , za peníze na obnovu krajiny
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2020 18:56 Reaguje na vaber
V tomto s vámi souhlasím.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

6.10.2020 11:47
Absurdní stát to na pohled....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist