https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/komora-oze-pripominky-k-zakonu-o-urychleni-vyuzivani-obnovitelnych-zdroju-energie
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komora OZE: Připomínky k zákonu o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie

30.7.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Pouze pět větrných elektráren a jednotky kusů modernizovaných bioplynových a malých vodních elektráren byly uvedeny do provozu v prvním pololetí letošního roku. Česko je totiž stále jedním z nejhorších míst v Evropě, co se týče délky potřebné pro získání povolení pro stavbu obnovitelných zdrojů. Komora OZE proto představila své návrhy, které mají rozvoj čisté energetiky zrychlit. Týkají se nového zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, který Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo do meziresortního připomínkového řízení (končí tento týden).
 
Nový zákon dokončuje rozsáhlé změny stavební a energetické legislativy i předpisů týkajících se ochrany přírody a měl by celý proces zrychleného povolování obnovitelných zdrojů dokončit. Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem pro místní rozvoj připravilo i postup pro tzv. akcelerační zóny nebo třeba další posunutí výkonových hranic pro licenci a povolení.

„Pro zrychlení rozvoje je potřeba obcím – na celém území ČR, nikoliv pouze v připravovaných akceleračních oblastech – umožnit vyšší míru autonomie. Obce by měly mít možnost překonat překážku plošných zákazů „shora” a měly by mít jistotu části výnosu od provozovatelů i v případech, kdy se nedohodnou s provozovateli přímo,” řekl Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů energie.

„Potřebujeme rovněž konkrétní, jasná pravidla pro stavbu obnovitelných zdrojů, především větrných elektráren, v lese a transparentní, nediskriminační přístup pro využití státních lesních pozemků. Nový zákon o zrychlení OZE je někdy chybně chápán jako zákon o akceleračních oblastech, ale takový výklad je nepřesný a soustředit se jen na pár procent území Česka by zbrzdilo rozvoj energetiky,” dodal Štěpán Chalupa.

„Česko má přes šest tisíc obcí a rozvoj obnovitelných zdrojů se bez jejich aktivního zapojení neobejde. Navrhujeme proto motivovat obce, na jejichž území budou realizovány projekty větrných či solárních elektráren, zákonem garantovanou minimální pravidelnou roční fixní platbu od provozovatelů. Obce by měly přejít z defenzivy do aktivního partnerství na rozvoji OZE, který přinese jejich obyvatelům zdravé životní prostředí,” řekl Martin Bursík, hlavní poradce v Komoře obnovitelných zdrojů energie a prezident Evropské federace obnovitelných energií (EREF).

„Tento zákon je poslední z velkých legislativních změn, kterými se poslední roky snažíme intenzivně zjednodušit a zefektivnit povolovací proces, abychom zajistili rychlejší rozvoj obnovitelných zdrojů a naplňování strategických cílů státu. Nyní dále upravujeme výkonové hranice pro veřejný zájem, licenci i stavební povolení,” řekl René Neděla, vrchní ředitel sekce energetiky na MPO.

„Návrh zákona se týká urychlení výstavby OZE na celém území státu, nejen v akceleračních zónách. Určitě neplatí, že v akceleračních zónách bude výstavba OZE automaticky povolena, zatímco mimo tyto zóny zakázána. Zóny pouze budou indikovat, kde se veřejný zájem výstavby OZE nedostává do zásadních konfliktů s jinými významnými veřejnými zájmy, tedy například ochranou přírody či kulturních památek, bezpečností a obranou státu a podobně. A zóny také budou znamenat, že část prověřování zde již bude odpracována v koncepční fázi, proto může být povolovací řízení záměru rychlejší,“ upřesnil Radim Misiaček, koordinátor přípravy akceleračních zón na MŽP.


reklama

 
Další informace |
Komora obnovitelných zdrojů energie (Komora OZE) je největší česká asociace sdružující profesní asociace jednotlivých obnovitelných zdrojů energie včetně průmyslových výrobců technologií a vědeckých institucí. Podporuje využívání obnovitelných zdrojů energie, trvalé zvyšování jejich podílu na spotřebě energie v Česku a jejich udržitelný rozvoj. Sjednocuje a obhajuje zájmy členů. Šíří odborné informace a osvětu o využívání obnovitelných zdrojů energie.
Komora OZE

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JO

Jarka O.

31.7.2024 10:20
Hnus, velebnosti. Odevzdání státních lesů cizím lobistům na OZ zajistí zdravé životní prostředí (od Bursíka to sedí) a naplní strategický cíl státu? Jaký cíl a kterého státu? Budou VtE i místo lesu spekulantské cizí šlechty? Naopak by toto mělo skončit a všechny peníze z MF (emisní povolenky) měly jít na stavbu JE, aby nebylo potřeba likvidovat lesy. Vždyť se takhle vylidní, vysuší a oteplí krajina. A neodporuje to zákonu EU o obnově přírody, to nepoškodí ekosystémy? I v Polsku se místo lesa staví ftv. Němci si VtE hned za domem nenechají postavit. Snad bude mít parlament rozum a nenechá lobisty řádit.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

31.7.2024 17:28 Reaguje na Jarka O.
Nevím jak často jste v Německu. Ale bohužel tato země je zářný příklad jak zaříznout v rámci záchrany planety vlastní zemědělství. Ceny pachtovného za půdu pro bioplynové stanice 2x převyšují normální nájmy a ceny pod fve 4x. Takže každá další generace si dvakrát rozmyslí jestli se pachtit na poli a ve chlévě, nebo půdu pronajmout a nedělat prakticky nic.
Odpovědět
JO

Jarka O.

31.7.2024 21:35 Reaguje na Petr Blažek
Ano, v NDR. Oni by i chtěli něco dělat, ale...Mám tam známou, která shodou náhod pracuje s ochranou půdy. Zemědělství v NDR už prý kvůli stále novým nápadům z EU skomírá. Možná je ten pronájem na ftv pro zemědělce východisko. Všechno je to dotované, Německo je bohaté, ale bez odběru el z okolních států by jim ten cirkus nefungoval. Nechápu to, ta krajina s ftv vypadá hrozně. BPS jsou trochu jiné, můžou je stavět tam, kde je živočišná výroba, jinak nemají smysl, ne?
Odpovědět
PB

Petr Blažek

1.8.2024 17:19 Reaguje na Jarka O.
Já jsem rozhodně nemyslel NDR, tam se tak často nedostanu. Jezdím a srovnávám s Bavorskem , což je podle mne takové srdce Německa.
Ale podmínky hospodaření a nájmů se pravděpodobně napříč Německem moc lišit nebudou.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

1.8.2024 17:24 Reaguje na Jarka O.
BPS v Německu měli největší rozvoj zhruba před deseti lety. A nedělejte si iluze , většina krmiva pro železné krávy jsou žito a kukuřice. K tomu skupují od okolních menších zemědělců hnůj a kejdu. Takže místo aby zaorávalo organické zbytky a hnojiva tak se přeženou přes BPS a do půdy se leje černá voda(digestát).
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.8.2024 19:28 Reaguje na Petr Blažek
O nájmech nic nevím, možná nebudou rozdílné, ale bylo by to špatně, protože východ Německa je personálně i finančně jinde. Sedláci v Bavorsku si svoje živobytí ubrání i politiky si uhlídají, na východě moc ne.
Družstevní BPS asi nevadí. Kolik % kukuřice dávají přímo do BPS, 2 nebo 80%? Z kuku se dělal bioetanol, dnes krmivo. Do BPS by měl jít rostlinný, živočišný odpad, kejda, a ve výsledku získáte tekuté NPK hnojivo, asi to jde. Takhle jsem to zaslechla.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

1.8.2024 21:39 Reaguje na Jarka O.
Bohužel si myslím, že máte růžové brýle. Sedláci v Bavorsku, stejně jako jinde stárnou a mladá generace má dnes na výběr. Notabene. když všude slyší jak zemědělci vlastně zničili planetu, tak už ani nemají chuť pokračovat v oboru kde nemáte žádný respekt.
Co se týče německých dotací, tak dle plánu zelených vlád, jim postupně ubývají a nyní přišla na řadu zelená nafta. Proto tam byly na jaře takové protesty. A nemylte se, ekonomika nakonec dostihne každého. A já nevím jak vy, ale já jsem radši když si na svoje živobytí vydělám, než byl závislý na dávkách nebo dotacích. Možná, že jsem zastaralý a nemoderní.
Co se týče BPS, tak i v Německu je to hlavně velký byznys rozjetý z velké části za dotace a podporovaný zaručenými platbami za elektřinu. Mají tam menší BPS, ale i obrovské kam se sváží kukuřice i stovky kilometrů. Ostatně minimálně 2 takové jsou blízko našich hranic. Jedna u Lipska a jedna v Bavorsku směrem na Degendorf. Rostlinný a živočišný odpad se používá do 20% (spíš méně) z jednoho prostého důvodu - nemá energii. Tak se speciálně pro BPS pěstuje žito, které se v květnu poseká a potom následuje kukuřice. Každá tato sklizeň znamená (zvláště, když je vlhko) nadměrné utužení půdy odvozovými prostředky. Sklízí se krmivo plné vody a jedná se o stovky tun z hektaru. Na poli prakticky nezbyde žádná organická hmota. Toto krmivo se uskladní v silážních jamách, aby se mohlo celý rok sypat do BPS. Tam ho zpracují bakterie, které lidově řečeno prdí bioplyn. To znamená, že všechnu organiku zpracují na spalitelné uhlovodíkové plyny a zbyde digestát - černá voda obsahující stopové prvky hnojiv. A aby se zemědělci této vody zbavili tak ji musí opět rozvézt a aplikovat na pole, což je další těžká rána, neboť se zase jedná o tisíce kubíků.
Nikde jsem se nedočetl kolik nafty je potřeba na výrobu jedné kwh z takového procesu. Ale věřte, že teče proudem . Krmivo pro BPS musí být více nařezáno než pro dobytek, protože bakterie nemají zuby. A těžká doprava (denně taková BPS sežere i více než 100 tun) spolyká také svůj díl, nemluvě o tom jak likviduje okolní vedlejší silnice.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.8.2024 23:52 Reaguje na Petr Blažek
Asi mám růžové brýle. Měla jsem vždycky dojem, že v Bavorsku je vztah k sedlákům, zemědělství a půdě kladný, proto mě ftv na jejich polích a loukách kolem vesnic dost znechutily. Nikdy jsem si v Bavorsku nevšimla spousty polí na kukuřici a žito (ozimé?)se sklizní na jaře. A takže v květnu něco znovu zasejí a mají 2 sklizně?
Nebyly to, co znáte Vy, právě začátky BPS? To nevypadá na něco pozitivního pro půdu. BPS jsou drahé a dotační, o tom žádná. Dánsko má velkochovy prasat a v BPS zpracují kejdu a nasekaný odpad. Tady máte krátký odkaz o bavorských BPS s "vysokým obsahem kejdy", ale nepíšou, kolik % kejdy ve směsi tím míní.
https://www.lfl.bayern.de/iba/energie/031607/
Odpovědět
PB

Petr Blažek

3.8.2024 22:38 Reaguje na Jarka O.
S Dánskem a Holandskem je to trochu jinak. Tam mají velký podíl živočišné na relativně málo polí. Tyto státy těží z toho, že mají přístavy, kam se vozí levné obilí z celého světa. Tím pádem se stává, že mají více kejdy než dokážou a mohou aplikovat na své pole. Takže jedno řešení bylo, že se kejda rozvážela po Evropě a druhé je prohnat to bioplynkou. Ale jak říkám to je specifikum oblastí, kde mají blízko moře a přístavy.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.8.2024 22:33 Reaguje na Petr Blažek
Ano, při nadvýrobě masa to má jakž takž smysl. Ty státy exportují masné výrobky, mají i vlastní rejdaře, a mohou si dovolit takhle investovat a silně dotovat. BPS nejsou pro jednotlivce, který má 5 kravek a 2 čuníky. V českých podmínkách je možná v rámci koloběhu uhlíku znovu vyvážená živočišná a rostlinná výroba, navracení organického uhlíku v kompostu a hnoji do půdy, a zakládání družstev jako na západě, pak bude fungovat cirkulární ekonomika. Na energetiku jsou BPS taky neefektivní.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.8.2024 12:00 Reaguje na Petr Blažek
Jen dodám, že větší BPS na nadbytečný odpad asi může být pro schopnější družstva ok investice do šetření a samozásobení, zatímco zemědělská výroba „zelené“ elektřiny v BPS s pěstováním, jak jste ho popsal, vypadá na drahou legraci. Smysl na snížení emisí by dávaly dotace do stavby JE. V tomhle článku: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zemedelci-investice-do-mensich-farem-vitaji-ne-vsechny-si-je-ale-mohou-dovolit
stojí:“..bude ministerstvo kontrolovat, zda podnik není součástí skupiny více propojených podniků, a na investice nastavilo limity..“ přitom výborný ministr nabízí dotace na snížení emisí, tak ale na aspoň trochu efektivní BPS ty slibované dotace nebudou. Nevím, jestli chápu tu větu správně, že on nemá moc rád družsta anebo nebo to není o družstvech…
Odpovědět
PB

Petr Blažek

2.8.2024 15:45 Reaguje na Jarka O.
Žádný zemědělský podnik, který hospodaří na půdě, nemá "nadbytečný odpad". Všechno co vyprodukuje může bez problému zkompostovat a nebo přímo aplikovat na pole.
BPS na nadbytečný odpad má význam pouze jako doplněk čističek odpadních vod a likvidace bioodpadu u větších měst.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.8.2024 22:35 Reaguje na Petr Blažek
V ČOV to funguje, už delší dobu.
Odpovědět

Radek Čuda

31.7.2024 14:24
"Obce by měly přejít z defenzivy do aktivního partnerství na rozvoji OZE, který přinese jejich obyvatelům zdravé životní prostředí,” řekl Martin Bursík ..."

Tedy zdravé životní prostředí si zrovna jako horizont plný vrtulí nepředstavuji. Znám to z Říše a je to teda hnus.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.8.2024 14:36
Hlavně by se ta ministerstva měla postarat o to, aby se za elektřinu platilo/kasírovalo spravedlivě, tedy podle spotových cen při započtení ceny za emise uhlíku. Pokud se to tak neudělá, brzy narazíme a zjančíme se z problémů se stabilizací sítě.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist