Lukáš Kroča: Tříhektarová orchidejová louka rozryta divočáky
Místy vysoká tráva a rozvolněné křoviny prasatům poskytly bezpečné útočiště pro hledání potravy v půdě. Škody způsobené černou zvěří jsou vysoké a zatím nevyčíslené. Lokalita je po celé svojí ploše rozryta s různou densitou. Řada vzácných rostlin byla vyryta přímo.
Z ochranářského hlediska můžou takto disturbované plochy představovat příležitost pro větší vegetační zapojení konkurenčně slabých vzácných druhů rostlin i pro hmyz vyhledávající narušený drn. Zachování druhové rozmanitosti na lokalitě je však podmíněno především pravidelným kosením, které bude odteď kvůli rozrytí komplikované. Problém by mohl být vyřešen finančně a organizačně náročným zavedením pastvy nebo technickou úpravou povrchu.
Prase divoké bylo do poloviny minulého století vzácnou zvěří. V 18. století bylo na našem území takřka vyhubeno. Vzácná bývala i zbylá spárkatá zvěř. Naopak populace drobné zvěře vykazovaly větších abundancí.
Současné přemnožení spárkaté zvěře způsobuje značné škody v zemědělství, lesnictví a ochraně přírody. Negativně je tímto fenoménem ovlivněna i dopravní bezpečnost a epidemiologická situace (např. africký mor prasat, 2017).
Přemnožená zvěř způsobuje řadě lidí škody na zahradách a v případě prasat ohrožuje i bezpečnost lidí samotných. Škody si pak většina postižených vlastníků hradí sama. V případě větších škod mohou zajišťovat finanční kompenzaci místní myslivecká sdružení, často za podpory obce.
Jaká je příčina přemnožení zvěře? Jedná se o důsledek intenzifikace zemědělství, kdy je v postkolektiviální krajině scelených polí soustředěno méně – pro zvěř rušivých – lidských aktivit a zvěř má taky více možností úkrytu v masivně se rozšiřujících křovinatých porostech? Jde o konceptuální změnu naší myslivosti, kdy už není údělem myslivce chránit pozemky před zvěří, ale chamtivě je zneužívat k chovu zvěře? Pravděpodobně obojí a možná ještě něco.
Přikrmování zvěře zvyšuje její početnost. Paradoxem je, že myslivci jsou ze zákona povinni zvěř přikrmovat (během nevegetační sezóny). Za účelem komerčního lovu bývá zvěř přikrmována i po celý rok, aby se naučila chodit na kýžené místo. Děje se tak například při odlovu medvědů na Slovensku, což má za následek jejich přemnožení, ztrátu plachosti a neschopnost samotného obstarání si dostatečného množství potravy mimo krmeliště a lidská sídla.
Sympatičtější než současná myslivost je mi způsob regulace zvěře například v oblastech USA, kde přikrmování není běžnou praxí. Několik týdnů jsem se o situaci zajímal v přírodě státu Colorado, kde jsem na téma hovořil i s místními lovci. Natrefit na spárkatou zvěř je tady oproti ČR vzácností i přes to, že zde zvěř nevykazuje zdaleka takovou plachost.
Osobně se domnívám, že nejen pro ochranu biodiverzity je stěžejní zaměřit úsilí především na zavedení větších změn v současných přístupech k zemědělství, lesnictví, myslivosti a rybářství. Velmi nepříznivé změny v pojetí těchto oblastí lidské činnosti byly způsobeny během socialistické kolektivizace a dodnes jsou znát.
Pokud chceme efektivně řešit problém s přezvěřením krajiny, je třeba provedení větších změn ve stávající myslivecké legislativě. Otázkou je, zdali bude někdy možné toho dosáhnout, jestliže samotní zákonodárci jsou často myslivci. Smysl má upozorňovat na problém ze všech stran, které jsou vysokými stavy zvěře postiženy (zemědělství, ochrana přírody atd.).
Proto i já píšu tento článek o zničené orchidejové louce.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (81)
Petr Pekařík
25.6.2022 10:15Jinak před dobou , kdy tu Maruška Terezie nechala čuníky zlikvidovat bylo prase divoké velmi hojné. Jen to až tak moc nevadilo, člověk tvořil ne ekotlupy , ale tlupy obyčejné.
david matoušek
27.6.2022 07:15 Reaguje na Petr PekaříkZbyněk Šeděnka
27.6.2022 07:35 Reaguje na Petr PekaříkMajka Kletečková
27.6.2022 15:44 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaTomáš Pilík
28.6.2022 09:13 Reaguje na Majka KletečkováPetr Pekařík
1.7.2022 17:03 Reaguje na Majka KletečkováVlků je tu proti Skandinávii min 4x více/km2 , kde už povolují odstřely.. Tak kde je chyba
Roman Sofín
27.6.2022 11:35 Reaguje na Petr PekaříkMajka Kletečková
28.6.2022 13:45 Reaguje na Roman SofínPetr Pekařík
1.7.2022 17:05 Reaguje na Majka KletečkováTi vlci půjdou do černé až budou padat hlady. Nenechají se přece rozpárat bachnou nebo i lončákem
Majka Kletečková
27.6.2022 15:46 Reaguje na Petr PekaříkMartin Králík
27.6.2022 07:39Zbyněk Šeděnka
27.6.2022 10:58 Reaguje na Joska MalýMajka Kletečková
28.6.2022 16:37 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaAlena Lyskova
27.6.2022 09:11Hlavním viníkem jsou ochránci ať už čehokoli.
Pepa
27.6.2022 10:17 Reaguje na Alena LyskovaAlena Lyskova
27.6.2022 10:38 Reaguje na PepaPR "Vřesová stráň" také než jí začali chránit Vaši ochránci byla překrásná louka s chráněnými rostlinami. V období péče firmou EKOJOB se vytratily všechny chráněné rostliny a zarostla kopřivama a náletem.
Po dvou letech spásání kozama se letos nedaly vstavače ani spočítat. To byla krása. Vaši ochránci nám za práci a dřinu napařili pokutu 70.000,- Kč.
Ještě, že ta příroda je neúplatná a odměnila nás nespočtem květů překrásných. Stálo to za to mám foto mohu je zaslat do redakce ekolistu.
DAG
27.6.2022 10:48 Reaguje na Alena LyskovaDneska se tam za peníze pasou ovce.
Nicméně nic není černobílé. Bohužel si to pisatel článku zjevně neuvědomuje a přebírá, dnes již zaběhlou, propagandu některých ekoorganizací.
Jiří Hušek
27.6.2022 10:52 Reaguje na Alena LyskovaAlena Lyskova
27.6.2022 11:53 Reaguje na Jiří HušekMěli jsme v našem rybníku kapry i sumce, žab nespočet. Dnes tam nejsou ani ty žáby. Proč myslíte? Pomalu zmizí i ty vydry, protože nebudou mít co žrát. Nepomůže ani ochrana to je příroda. Když něco chráníte jen mu prodlužujete život a trápíte ostatní. Teď mají nový koníček chrání a vysazují zmije, dopadne to stejně o vlku už raději nemluvím je to zbytečné. Podívejte se na medvědy na Slovensku musí o tom jednat vláda, jako by neměli jiné starosti. Medvěd tam působí tragédie.
Syn dělal na Hrebienku v tatrách sochy z ledu. Medvěd jim tam vešel přímo do hotelu, zašel si do kuchyně pro jídlo, v přízemí bylo asi 5 osob syn to natočil z balkonu. Kdyby vstoupil do místnosti kdy byli ubytovaní nechci pomyslet co se mohlo stát.
Zbyněk Šeděnka
27.6.2022 12:04 Reaguje na Alena LyskovaJosef Mozek
27.6.2022 12:28 Reaguje na Alena LyskovaPetr Eliáš
27.6.2022 12:29 Reaguje na Alena LyskovaRadim Polášek
27.6.2022 13:56 Reaguje na Petr EliášAle co je podstatné, potoky meandrovaly a i potok s malým průtokem měl v každém druhém ohybu vymletou hlubokou tůň se spoustou kořenů stromů ve vodě, podemleté břehy a podobně. Kde se ryby mohly před lovící vydrou snadno schovat. Dneska jsou ty potoky napřímené, to znamená mnohem kratší koryta a mnohm méně vody v korytu a tím je v něm logicky mnohem méně ryb. A když se tam dostane vydra, tak v těch meliorovaných korytech je to s rybami totéž jako když se hladové vydře ty ryby nasypou do vany, vyloví je bez problémů všechny. Už proto, že její instinkty jsou nastaveny na ty tůně s kořeny, kde spoustu ryb nechytne, protože se jí v těch kořenech ztratí.
Úplně stejně je ten rozdíl u jiných predátorů, třeba kormoránů, ale i u sucha.
DAG
27.6.2022 14:03 Reaguje na Radim PolášekV minulém týdnu jsem viděl přejetou vydru mezi Humpolcem a Pelhřimovem. Asi šla z Kojčic u Pejřimova :)
Majka Kletečková
27.6.2022 15:51 Reaguje na Radim PolášekDobře jste to vystihl. Mám stejnou zkušenost - např. na Staré řece v jižních Čechách žijí vydry nepřetržitě, nikdo je tam nepronásleduje, je tam spousta volavek, přesto tam bylo a stále je hodně ryb.
Radim Polášek
27.6.2022 14:34 Reaguje na Alena LyskovaZa komunistů šli lidi do důchodu v 60 letech a pokud se myslivec trochu šetřil a měl štěstí, se v aktivném věku tu myslivost naučil a potom ji v důchodu nejméně 10 let mohl aktivně provozovat, než už mu to organismus nedovolil. Byl to potom ten myslivec, co mohl zůstával celé noci venku v přírodě nebo chodit a pozorovat v přírodě celé dny. A právě pouze takový myslivec si dokázal poradit i s takovou chytrou a skrytě žijící zvěří jako jsou divoká prasata.
Dneska skoro všichni myslivci chodí do lesa pouze na pár hodin, protože prostě dnes obětovat víc času na zájmovou činnost, která myslivce neživí, si nemohou dovolit. V lese jsou tak spíš jen hosté a zvládnou tak do náhody na několikáté návštěve posedu střelit třeba srnčí. Ale střelit prasata v takovém počtu, aby je mohli regulovat, na to už prostě nemají.
Majka Kletečková
28.6.2022 16:14 Reaguje na Radim PolášekPetr Pekařík
1.7.2022 17:12 Reaguje na Majka KletečkováKarel Zvářal
1.7.2022 20:03 Reaguje na Petr PekaříkMajka Kletečková
1.7.2022 20:52 Reaguje na Petr PekaříkMajka Kletečková
1.7.2022 21:15 Reaguje na Majka KletečkováKarel Zvářal
1.7.2022 21:55 Reaguje na Majka KletečkováTomáš Pilík
28.6.2022 09:32 Reaguje na Alena Lyskova2) Kolektivizace zemědělství a její zdokonalení od revoluce po současnost je na vině za situaci zcela zásadní mírou (velikost půdních bloků, skladba, druh a rozmanitost pěstovaných plodin), protože je obecně známo, že na vývoj populací druhů má nejzásadnější vliv stav prostředí, pak až predační tlak (v případě divočáků lovecký tlak) - ten může být sebevětší, ale pokud má daný druh ideální podmínky prostředí, stavy se nesníží.
3) Když navrhujete při zjištění zvýšených stavů okamžitě jednat, napište sem prosím konkrétní druh jednání v případě divočáků v 50 ha lánu kukuřice nebo řepky. Třeba jste vymyslela něco převratného, tak se s námi podělte.
4) Se zbytkem v podstatě souhlasím.
Majka Kletečková
28.6.2022 16:32 Reaguje na Tomáš PilíkMyslíte, že kdyby se obnovil tenhle zvyk ze socíku, vedlo by to k významně nižšímu přemnožení černé zvěře?
Souhlasím s tím, že obrovské lány kukuřice nebo řepky jsou problémem, který přispívá vedle dalších faktorů k rychlému množení divočáků.
Tomáš Pilík
28.6.2022 22:26 Reaguje na Majka KletečkováRadim Polášek
29.6.2022 08:16 Reaguje na Majka KletečkováNěkteří lidi se tak za socíku rozhodli jako svou hlavní činnost dělat svůj koníček, třeba myslivost nebo jiný, to je jedno jaký. A do práce chodili jen na těch 8 hodin, protože stejně i kdyby se tam snažili jak chtěli, tak by vydělali stejně nebo jenom o trošičku víc než kdyby se nesnažili. A proto si vybírali takové pracovní pozice, kde by mohli v případě potřeby, pokud to v práci šlo dobře, i odpočívat.
Co se týká odstřelu divokých prasat, tam se podle mne oproti dřívějčšku nic nezměnilo. Pravidelný úspěch, nejen náhodný, může mít jen myslivec, který ten lovecký revír dokonale zná, to znamená každý měsíc je v tom lese na posedu nebo někde jinde desítky hodin a pozoruje a sleduje. Prasata jsou totiž příliš chytrá, žijí příliš skrytě a ostražitě a často se stěhují, takže bez velice dobré znalosti života v tom revíru to prostě nejde.
Časem se možná uplatní nová technika, například shora dronem by měla být dobře vidět prasata v obilí a v řepce, v kukuřici o něco hůř, ala taky by to mělo jít. Něco takového jako myslivecký dron, třeba rovnou s nočním viděním kde by byla nainstalována kulovnice se stabilizací, kterou ovládá obsluha dronu, by mohla snížit stavy prasat velice účinně.
Josef Mozek
27.6.2022 12:27Lukas B.
27.6.2022 14:26 Reaguje na Josef MozekSlavomil Vinkler
27.6.2022 14:57 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
28.6.2022 08:07 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
27.6.2022 14:59 Reaguje na Lukas B.Evžen Zelený
27.6.2022 13:02DAG
27.6.2022 13:43 Reaguje na Evžen ZelenýRadim Polášek
27.6.2022 14:11 Reaguje na DAGPo druhé světové potom byly nějaké rozbité obory s chovy prasat.
Potom k tomu přispělo přechodné rozbití myslivosti komunisty, kdy téměř všichni myslivci byli z myslivosti po komunistickém převratu 1948 vyhozeni, protože to byli vesměs majitelé pozemků, od všelijakých velkostatkářů po drobnější sedláky.
A než se noví "dělničtí" myslivci rozkoukali, prasata se uchytila ve velkých družstevních sjednocených lánech a už šla jen velmi obtížně zničit.
Majka Kletečková
28.6.2022 13:51 Reaguje na DAGRadim Polášek
27.6.2022 13:45Takhle splácané nesmysly dohromady v propagandistický článek, ze kterého čiší snaha vyřadit stávající organizace, které o přírodu pečujím zejména ymslivce, a o tu přírodu pečovat nově, zeleně, aktivisticky.
Tak především ani myslivost, ani kolektivizace venkova nemají na přemnožení divočáků vliv. Divočáci jsou úplně stejně přemnožení třeba v Německu, kde v bývalém Západním Německu kolektivizace prokazatelně nebyla a v celém Německu je myslivost založena na trochu jiných principech než je u nás.
Petr Eliáš
27.6.2022 14:06 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
27.6.2022 14:13 Reaguje na Petr EliášProtože "Velké lány kukuřice tvoří pro prasata častokrát lepší podmínky než samotný les." a to tam kolektivizace prokazatelně nikdy nebyla.
Radim Polášek
27.6.2022 14:15 Reaguje na Radim PolášekPetr Eliáš
27.6.2022 14:54 Reaguje na Radim PolášekA než se noví "dělničtí" myslivci rozkoukali, prasata se uchytila ve velkých družstevních sjednocených lánech a už šla jen velmi obtížně zničit.
Takže evidentně kolektivizace a rozlehlé lány energeticky vydatné potravy mají vliv na přemnožení prasat.
Břetislav Machaček
27.6.2022 19:49 Reaguje na Petr Eliášnapsáno a tam přece nebyla kolektivizace! Jsou už
problémem celé západní Evropy a víte proč? Začalo
to útlocitnými milovníky zvířat a tlakem na lovce,
aby přibylo dob hájení. Dnes je pozdě bycha honit,
když už scházejí ti znechucení lovci, kteří stále
více v průměru stárnou a nejsou schopni celé noci
vysedávat na posedech. Zkuste někdy sám sedět
v mrazu na posedu v noci a když přijde černá,
tak ji zradí toulavý pes(nebo vlk?) a je po lovu.
Na újeď se přijdou kouknout zvědavci a černá tam
nepřijde i dva dny, protože cítí pach psů těch
zvědavců a někdy dokonce sabotérů lovu. Někteří
myslivci rekrutující se z řad VIP nemají čas a
chuť vysedávat v mrazu kvůli černé a ti chudší
dnes nemají ani na členství ve spolcích. Lidová
myslivost byla o lidech ochotných lovit to, co
je třeba a VIP myslivost je o lovu trofejových
kusů. Proto to dopadlo, jak to dopadlo a mělo
by platit jako v minulosti, že trofejový kus
si zaslouží pouze ten, který odlovil určitý počet
problémových kusů zvířat. Bohužel to už neplatí
a tak není zájem lovit ani tu černou a škodnou.
Petr Eliáš
28.6.2022 10:17 Reaguje na Břetislav MachačekV roce 1960 odlovili okolo 2500 kusů. V roce 1990 už to bylo 55 tisíc. V současnosti je to okolo 250 tisíc kusů. I přesto, že se počet držitelů loveckých lístků meziročně 20/21 snížil o cca 1100.
Za úbytek myslivců mohou především myslivci:
,,Lze však uvést, že nezbytnou změnu stávajícího negativního trendu mají ve svých rukou především myslivci. Mnohde chybí intenzivní práce s mládeží, ochota k umožnění adeptské praxe a přijímání nových členů do spolků, ochota vysvětlovat veřejnosti nezbytnost myslivecké činnosti tak, jak je definována v právních předpisech. Rovněž různé excesy, které plynou z nepochopení právního základu myslivosti některými myslivci (a kteří ji považují za prostředek sloužící toliko k vlastnímu loveckému vyžití) limitují pozitivní vztah veřejnosti k myslivosti.,,
Časopis MYSLIVOST. Článek Myslivecká statistiky 2020/2021.
(https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/MYSLIVOST-Straz-myslivosti/2021/Rijen-2021/MYSLIVECKA-STATISTIKA-2020-2021)
To že se v zemi, kde neproběhla kolektivizace, přemnoží prasata ještě neznamená, že u nás na přemnožení nemá kolektivizace vliv. Samozřejmě, že když prasatům vytvoříte obrovský lán energeticky vydatné plodiny, která jim poskytuje vše co potřebují, tak se budou množit jak diví. A v kombinaci s dalšími faktory nakonec dojde k přemnožení.
Tomáš Pilík
28.6.2022 22:30 Reaguje na Petr EliášPetr Pekařík
1.7.2022 17:23 Reaguje na Petr EliášTakže myslivci střelí prasat hodně a zase je to špatně , protože jich nestřelili víc? Zkuste si jít na naháňku , kde se do tlaku namíchají cyklisté nebo běhavci z místní satelitní vesničky. Totéž u posedu. Ve vesnicích se objevila armáda mimoňů , kteří prostě chtějí odpočívat a ne poslouchat bučení krav , večerní střelbu, kokrhání kohouta apod.. Oni chtějí odpočívat skoro v přírodě. Výměry energetických plodin se zvedly až z příchodem dotovaného kapitalismu řízeného břídily slepě propagujících biomasu apod.
Petr Eliáš
1.7.2022 17:46 Reaguje na Petr PekaříkOpravdu se výměra zvýšila až s příchodem kapitalismu? Tak trochu lžete.
Třeba kukuřice. V 50. letech cca 50 tisíc hektarů. V 80. letech cca 450 tisíc hektarů. Po 89 se výrazně zvýšily výnosy na hektar. ;)
https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2019/cislo-4/prehlizena-promena-zemedelstvi.html
Karel Zvářal
28.6.2022 12:27 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
28.6.2022 14:19 Reaguje na Karel Zvářalpolitrucký rubikon viny předků na dnešní
stav. To, co zpackala nová garnitura
ekologistů s hájením, lány biomasy a
biopaliv nechce vidět a ani to, že ti
méně bohatí si myslivost nemohou už ani
dovolit. Mnohde to ani nemohou, protože
po restitucích je to revír "knížete" a
jeho hostů. Bratranec takto zhnusen po
restituci prodal pod cenou kvéry a tři
roky nešel ani do lesa, aby se neplakal nad vybíjením trofejní zvěře cizáky
a množením ostatní na množství a nikoliv
na kvalitu. Někde restituce, jinde nájmy
zbohatlíky a lov pouze něčeho a množení
zbytku(černá a sika) s přesahem mimo honitbu. Polsko je u nás zásobárnou černé a tak si chlapi alespoň mají co střelit,
když už nejsou zajíci a bažanti. Ona už nefunguje ani ta známá bažantnice u
Šilheřovic, která doplňovala okolí i v
době, kdy už se přirozeně nemnožili.
Každé MS (myslivecké sdružení) chovalo
bažanty a hájili kousek revíru pro ně,
ale i ostatní zvířata a ptáky. Tak se
tam mohly bez obav z predace množit
koroptve, čejky, skřivani atd. Dnes je
tam prd a zbyly pouze vzpomínky nás,
kteří víme proč už to tak dělával
Rotschild v Šilheřovicích a Larisch na
Karvinsku. Hájili, chovali a bylo. Dnes
je tu prd i bez lovu kdysi stovek kusů
zajíců a bažantů. Dnes jsou to maximálně desítky lišek, kun a nějaký ten jezevec. No a nebýt srnčí a černé, tak už ty
myslivce nemá mít co v revíru držet.
Karel Zvářal
28.6.2022 15:08 Reaguje na Břetislav MachačekA ano, ještě štěstí, že máme smeťáky. Myslivcům přikrmování vytýkají, ale že na skládkách odpadu jsou jejich ikony závislé, je legrační i smutné zároveň. Těch 200 krkavců na zimovišti se denně na jedné takové skládce stravuje, ale až po vyhnízdění. Čím se ta černá komanda živí (rozptýlení) v době hnízdění, si lze snadno domyslet. Kadavery "plné broků" to určitě nejsou.
Petr Eliáš
28.6.2022 15:24 Reaguje na Břetislav MachačekKdybyste nebyl totální ignorant (stejně jako pseudoodborník Zvářal) a neměl v hlavě jen ty ,,ekologisty,, tak by jste si dokázal dohledávat informace a dávat je do souvislostí. Bohužel, vy toho nejste absolutně schopen, proto tu furt tlačíte tyhle vaše chujoviny a vydáváte je za pravdu. A ani nejste schopen držet se tématu - v každém příspěvku máte větu k tématu a pak A4 různých chujovin mimo téma.
Možná byste přišel na to, že úbytek polního ptactva začal již za socíku a na vinně je převážně způsob zemědělského hospodaření. Třeba u koroptví došlo k brutálnímu poklesu již za socíku. To samé u zajíců.
A kdyby pro vás statistiky nebyla, jak jste tu jednou směšně komentoval, jen věc pro hlupáky bez rozumu (protože statistice absolutně nerozumíte), tak byste si všiml že počty prasat nápadně korelují s výměrou kukuřice a dalších plodin (prasat přibývalo i za socíku).
Takže ano - mohou za to i předci a kolektivizace!
https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/ochrana-druhu/ptaci-zemedelske-krajiny/
Radim Polášek
29.6.2022 08:32 Reaguje na Petr EliášZa zmínku taky stoj, že v té době došlo v tehdejším Československu taky k výraznému úbytku našich sov plošným používáním prvních verzí otrávených návnad na hlodavce.
Petr Eliáš
29.6.2022 09:11 Reaguje na Radim Polášek,,Mezi hlavní důvody úbytku ptáků zemědělské krajiny patří především změny ve způsobech zemědělského hospodaření a v celkovém přístupu ke krajině, zejména odvodňování mokřadních lokalit v posledním století nebo socialistické scelování pozemků. Také nástup chemie a rychlé mechanizace přispěl k poklesu početnosti celé řady ptačích druhů.,,
A stejně tak u sov jsou otrávené návnady jen jedním z mnoha faktorů úbytku sov.
Radim Polášek
30.6.2022 10:50 Reaguje na Petr EliášOd té doby jsem zachytil několikrát, jak se o tom psalo.
Radim Polášek
30.6.2022 10:55 Reaguje na Radim PolášekByla to jedna z prvních názorných ukázek u nás a pro nás, že v přírodě všechno souvisí se vším.
Karel Zvářal
28.6.2022 18:09 Reaguje na Břetislav Machačekhttps://www.youtube.com/watch?v=ICyk3Puae2c
Lukáš Kroča
27.6.2022 19:54 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
29.6.2022 08:36 Reaguje na Lukáš KročaMajka Kletečková
27.6.2022 16:03Po příchodu nového zákona o myslivosti, který se schválil v roce 1947 a platil od 1. ledna 1948, byly sjednoceny podmínky, a ty podmínky vzhledem k těm prasatům se dávaly dohromady velmi komplikovaně, protože na Slovensku žila prasata dlouhodobě ve volnosti, v Čechách, na Moravě a ve Slezsku byla chována v té době už nějakých 175 let jenom v oborách. A protože se ukázalo jako nemožné ve slovenských podmínkách prasata soustředit do obor, tak se to udělalo naopak – povolil se po dlouhých 177 letech chov prasat ve volnosti právě v Čechách, na Moravě i ve Slezsku. Ta prasata ve volnosti se začala velmi rychle množit. Ten zákonodárce nevzal v úvahu jednak jejich množivost, jednak jejich rychlost pohybu.
Když se podíváme na úlovky, tak jak rostly po tom roce 1950, tak zjistíme, že v podstatě se napřed dostaly na tisíce, v roce 1975 to poprvé bylo přes 10 tisíc, a během 21. stol. se už dvakrát stalo, že se ten úlovek přiblížil čtvrt milionu jedinců.
Zdroj: https://dvojka.rozhlas.cz/meteor-o-premnozenych-divocacich-ockovani-a-hrobech-na-marsu-8705184?player=on#player
Břetislav Machaček
27.6.2022 19:59 Reaguje na Jakub Graňákprotože bude zablokován vývoz z dané oblasti a nezájem je chovat
při zvýšených veterinárních omezeních. No a to už ani nehovořím
o BIO chovech v ohradách venku, které nechtějí ani ta minimální
veterinární omezení. Jinak mám obavu, že majstrštyk ze Zlínska se
už nebude opakovat a mor se opravdu nebude dařit zvládat. Polsko
a Německo je příkladem, jak to nestíhají. K nám (Bohumínsko)
přicházejí do pravidelně odlovené krajiny posily z Polska a pouze
díky posledním mohykánům lidové myslivosti jsou vždy odloveni.
Jakub Graňák
27.6.2022 21:27 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
28.6.2022 14:57 Reaguje na Jakub Graňákbude stát platit škody do kdy, než se pokusí o zavedení vakcinace jako u zbytku chovného hejna
Českých hus v Jižních Čechách. Vakcinují se prasata,
hovězí, koně, psi, kočky, lišky atd. V přírodě není
ptačí chřipka mimo vodního ptactva problémem pouze proto, že už je toho ostatního( bažanti, koroptve) poskrovnu. Být tu ty stavy jako před 30 a více léty, tak by to byla pohroma. Pokud je vakcinace možná
a účinná, tak nevidím důvod ptáky z velkochovů
pouze vybíjet. I u včel se už u moru likvidují
pouze zasažená včelstva na stanovišti( podle %
zasažených včelstev) a nikoliv jako kdysi vše.
V zahraničí včely sice antibiotiky nevyléčí, ale
udrží včelstva ve stavu schopném přežít s morem.
Aktivní blbi ještě nedávno utráceli i papouška,
který nebyl nikdy mimo klec v obýváku a neměli
slitování nad jeho starou majitelkou. Později
nemilosrdně v mém okolí vybili vše na jedné
straně ulice a na druhé nic. Váš nápad nechat
morem vymřít černou nesdílím, protože i černá
má v rozumném množství své místo v přírodě.
Ano v ROZUMNÉM množství, ale to musí být dílem
MYŠLENÍ myslivců a nikoliv zbohatlíků lovících
pouze zvěř trofejní a nelovit to, co je nutno regulovat. Kritika obyčejných myslivců je dílo ekologistů, kteří žijí v bludu samoregulace a divočiny ve zdejší kulturní krajině. Já s tou
kritikou nesouhlasím, protože to smrdí utopií
a nedouctvím.
Jakub Graňák
28.6.2022 18:09 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
28.6.2022 21:13 Reaguje na Jakub Graňákjak to bude za pár let bioenergetiky nevím.
Nakonec asi ten mor bude sice drsným, ale
účinným způsobem redukce černé zvěře. Prostě
výsledky ekologismu se dostavují naplno a
téměř do celé přírody. Pak ještě mor na vysokou, aby neničila neoplocené mladé lesy
a bude tu nádherně ticho a pusto bez zvířat.
Radim Polášek
29.6.2022 08:42 Reaguje na Břetislav MachačekPotom ale tady budeme muset mít mnohem dokonalejší opaření, aby mor plodu nepronikl do chovů prasat, tudíž znatelně dražší vepřové. A pokud mor plodu pronikne, tak budeme kupovat třeba rok až dva roky vepřové za dvoj, trojnásobnou cenu.