Martin Hanousek: Absurdní příběh o tom, když podle Ministerstva zemědělství rybník není rybník
V roce 2023 mne oslovili aktivní občané a spolek ze Svobodných Dvorů (místní část Hradec Králové), že Magistrát města Hradce Králové povolil významné až masivní navýšení odběrů vody z Bohdaneckého rybníka pro potřeby zavlažování polí (zeleniny) a to na dlouhých 10 let do roku 2032. Vzhledem ke klimatické krizi a s ní spojenými suchy je bezpochyby opatrnost na místě.
Bohdanecký rybník je vodní plocha, která vznikla těžbou štěřkopísku a postupně se zazemňuje. Nemá žádný přítok, vodou je dotován z podzemních vod. Její součástí je i několik ostrůvků a rozsáhlé rákosiny. Jedná se o významnou hradeckou ornitologickou lokalitu, která je cenným přírodním ostrovem v silně degradované krajině. Byla zde zjištěna řada chráněných druhů, ačkoliv podrobný průzkum doposud udělán nebyl.
Příkladem zaznamenaných druhů může být čírka modrá, husa velká nebo moták pochop či moudivláček lužní. Čerpání a významné změny ve výšce vodní hladiny způsobené velkými odběry vody pro zavlažování polí bezpochyby negativně ovlivní zdejší vodní ptactvo i jiné chráněné druhy s vazbou na vodní prostředí i samotný vývoj vodní plochy. Za těchto okolností by měl být takový vliv posouzen, což se nestalo.
Pro potřeby článku část absurdit vynechám a popis zjednoduším. Ve spolupráci s místními a spolkem a spoluvlastníky pozemků jsme uvedli tyto tři okruhy námitek.
1) Spoluvlastníci nejsou účastníky správního řízení. Je paradoxní, že účastníky řízení byly úřady vybráni jen někteří spoluvlastníci pozemků vodní plochy a okolních břehů a někteří nikoliv (tj. ti, kteří s odběry vody nesouhlasí). Jedná se o nerovný přístup úřadů.
2) Záměr zasáhne zvláště chráněné druhy živočichů a žádný úřad neposoudil vliv záměru na chráněné druhy.
Tento problém by si zasloužil samostatný článek. Jedná se o systémový nedostatek a selhání druhové ochrany. Problematikou by se proto mělo zabývat Ministerstvo životního prostředí (nebo AOPK ČR) a to minimálně formou nějaké metodiky. Velká část řízení, jež ovlivňují různé přírodní fenomény a chráněné druhy je vedena obcemi s rozšířenou působností – zde ORP Hradec Králové. Příslušným orgánem k vydávání výjimek je však krajský úřad, zde Krajský úřad Královéhradeckého kraje.
Problém je v tom, že ORP vydávají často stanoviska, v nichž se vyjadřují k zájmům pouze v jejich gesci. Opomíjejí tak vyjádření k chráněným druhům s odůvodněním, že tuto problematiku řeší krajský úřad. Důsledkem tohoto postupu je skutečnost, že krajský úřad se k těmto řízením nedostane a tudíž se nemůže ani vyjádřit. Z toho plyne, že při menších a středně velkých stavbách či jiných zásazích, se žádný úřad zvláště chráněnými druhy nezabývá a nevyžaduje jejich ochranu. To je mj. okamžik, kdy je velmi cenná a nenahraditelná účast veřejnosti ve správních řízeních. I v případě Bohdaneckého rybníka nikdo chráněné druhy neřešil.
Ve finále Ministerstvo zemědělství (!!!), tedy vodoprávní úřad, se odmítl chráněnými druhy zabývat s tím, že „k záměrům čerpání vody se orgán ochrany přírody běžně nevyjadřuje a tato povinnost není v zákoně o ochraně přírody a krajiny zakotvena. Povolené nakládání s vodami vodní plochu Bohdanecký rybník natolik neovlivňuje, aby mohlo dojít k jeho poškození nebo zničení. To znamená, že z pohledu orgánu ochrany přírody nebylo třeba pro povolované nakládání s vodami vydávat závazné stanovisko orgánu ochrany přírody a krajiny.“
Dle mého názoru Ministerstvo zemědělství vůbec nemá pravomoc rozhodovat o tom, zda k zásahům do biotopu zvláště chráněných druhů ve smyslu zákona o ochraně přírody a krajiny dochází a hodnotit jeho míru. K tomu si mělo právě vyžádat relevantní stanoviska příslušných orgánů ochrany přírody a krajiny. Vždyť ani netuší, jaké druhy se tam vyskytují, natož aby mohlo hodnotit onen vliv. Navíc Ministerstvo zemědělství se mýlí, když zmiňuje vydávání závazného stanoviska, zde je vydáváno rozhodnutí o výjimce po příslušném řízení.
3) Mělo být vydáno závazné stanovisko k zásahu do významného krajinného prvku.
Za největší absurditu považuji přístup úřadů k problematice významného krajinného prvku. Namítali jsme, že Bohdanecký rybník je významným krajinným prvkem ze zákona a k zásahu do něj mělo být vydáno příslušné závazné stanovisko.
Odbor životního prostředí Magistrátu města Hradce Králové, jako vodoprávní úřad, záležitost významného krajinného prvku neřešil.
Krajský úřad Královéhradeckého kraje v zamítnutí odvolání proti povolení čerpání vymyslel neuvěřitelnou s prominutím pitomost: „Z hlediska porušení zákonnosti je třeba odmítnout námitky odvolatelů o tom, že se napadené rozhodnutí nezabývá zásahem do významného krajinného prvku z hlediska zákona o ochraně přírody a krajiny (..). Podle ust. §3 citovaného zákona jsou definovanými VKP lesy, rašeliniště, vodní plochy, rybníka, jezera, údolní nivy – tzn. prvky vzniklé dílem přírody, nikoliv umělé vodní plochy vzniklé těžbou nerostů.“ K tomu snad otázka pro čtenáře. Kolik znáte v České republice rybníků, které jsou „prvky vzniklé dílem přírody“?
Proti tomuto odborně nesprávnému názoru Krajského úřadu Královéhradeckého kraje jsme podali podnět Ministerstvu životního prostředí a připomněli jsme mu jeho metodiku, tj. Věstník Ministerstva životního prostředí z roku 2006 – částka 9, která jako významný krajinný prvek jezero definuje: „Vodní plochy vzniklé po těžbě nerostných surovin, tzn. zatopením lomů, příp. vzniklé jiným způsobem jako důsledek lidské činnosti, jejímž smyslem nebylo vytvoření a užívání jezera, jsou za jezera považovány, i když nevznikly přírodními procesy, ale antropogenní činností. Převážná část těchto vodních ploch totiž svými vlastnostmi přírodní jezera připomínají, velmi často vytvářejí cenné přírodní ekosystémy, téměř totožné s ekosystémy jezer vzniklých vlivem přírodních sil, čímž přispívají k udržení ekologické stability krajiny a utváří její typický vzhledů, proto je nezbytné zabezpečit jejich zachování. Z těchto důvodů je nezbytné k nim přistupovat jako k významným krajinným prvkům, tudíž je nezbytné vydávat v souladu s § 4 odst. 2 zákona stanoviska orgánu ochrany přírody k zásahům, které by mohly mít negativní vliv na jezerní ekosystém.“
Ministerstvo životního prostředí naše námitky akceptovalo a konstatovalo: „Ministerstvo uvádí, že rybník jako významný krajinný prvek ve smyslu ustanovení § 3 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně přírody není možno vnímat pouze jako vodní dílo s typickými stavebními prvky určené především k chovu ryb, ale významným krajinným prvkem je třeba pro splnění účelu zákona o ochraně přírody označit každou vodní plochu, která jako ekologicky a estetiky hodnotná část krajiny utváří její typický vzhled. Ministerstvo životního prostředí považuje názor Krajského úřadu Královéhradeckého kraje, že významným krajinným prvkem je jenom takový rybník, který vznikl dílem přírody, za naprosto nepřijatelný. Není kompetencí vodoprávních úřadů učinit si závěr, že daný rybník není významným krajinným prvkem ve smyslu zákona o ochraně přírody,(..).“
Jelikož v České republice existuje absurdní systém, kdy správa vod je rozdělena mezi několik ministerstev, tak Ministerstvo životního prostředí konstatovalo, že rozhoduje o odběrech podzemních vod, nikoliv povrchových (ačkoliv hladina v rybníce je dána hladinou podzemní vody), tak že nám sice dává za pravdu, ale rozhodnout může o povrchových vodách jen Ministerstvo zemědělství, jako nejvyšší vodoprávní úřad a že mu náš podnět postupuje.
A výsledek?
Ministerstvo zemědělství rozhodlo, že náš podnět není oprávněný, protože „Bohdanecký rybník je sice v názvu rybníkem, nicméně jde o vytěženou pískovnu, která je trvale zavodněna. Nemá nápustní a výpustní zařízení. Nejde ani o jezero. Dle zákona o ochraně přírody a krajiny tedy nejde o významný krajinný prvek a nejde ani o vyhlášený významný krajinný prvek.“ K tomu dodám, že Ministerstvo zemědělství si vyžádalo stanovisko příslušného orgánu ochrany přírody a krajiny, tj. odboru životního prostředí, Magistrátu města Hradce Králové, který se přiklonil k výkladu Ministerstva životního prostředí a našemu názoru, že se o VKP jedná. Přesto rozhodlo, že to VKP není, ačkoliv je to v rozporu s názorem MŽP, že výklad věci má dělat příslušný orgán ochrany přírody a že výklad není v kompetenci Ministerstva zemědělství.
Závěr
Zákonem o ochraně přírody a krajiny mají být chráněny významné krajinné prvky a chráněné druhy. Do daného řízení byla zapojena řada úřadů, přesto se žádný nezabýval tím, jaké chráněné druhy v daném území žijí a neposoudil tedy ani logicky vliv na tyto chráněné druhy. Nedošlo k řádnému vyhodnocení zásahů do významného krajinného prvku. K záměru se mohli vyjádřit jen náhodně vybraní vlastníci vodní plochy, pozemků.
Jedná se o krásný příklad toho, jak důležitá je účast veřejnosti v řízeních, ač to zatím nedopadlo dobře. Je smutné, že současná vláda, ale vesměs i politici napříč politickým spektrem dělají vše pro to, aby zásadně omezili možnost veřejnosti v účasti ve správních řízeních. Je to špatně a takovým způsobem budeme žít v absurdním státě ovládaném byrokracií, což naznačuje i tento konkrétní příklad. Vláda by měla napřít své síly na omezování zbytečné byrokracie, mj. tím, aby správa vod přešla na jedno ministerstvo – Ministerstvo životního prostředí – a aby byly odstraněny nesmyslné překryvy, střety a nejasné výklady podobné jako jsou v této konkrétní kauze. Mohl by to být jeden z kroků k naplnění programového prohlášení vlády, které ochranu životního prostředí, přírodních zdrojů, krajiny, přírody, biodiverzity a klimatu deklaruje jako klíčovou prioritu vlády.
Velmi rád přijmu rady, jak byste v dané věci a řízení pokračovali vy? Já jsem mj. podal podnět k vyhlášení dané plochy jako přechodně chráněné plochy.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (31)
Miroslav Vinkler
6.1.2024 08:35Osobně bych volil správní žalobu prostřednictvím Krajského soudu na HK , zastoupený příslušným odborem.
Máte dvě možnosti , obrátit se na organizaci Frank Bold , nebo sáhnout přímo na AK zabývající se ŽP , jeden tip bych měl AK JUDr. Svoboda , brno.
http://www.akpetrsvoboda.cz/
Mnoho štěstí!
Jaroslav Řezáč
6.1.2024 09:03 Reaguje na Miroslav VinklerTo, že se zaobírá primárně zemědělstvím, by nemělo být MZ zproštěno posouzení vlivu na biologickou rozmanitost. To pak tam můžou sedět roboti, kteří budou razítkovat kdejakou blbost.
Nedělský Petr
7.1.2024 00:20 Reaguje na Miroslav VinklerPodle mapy je to bývalé štěrkoviště kousek od Labe, podle vrstevnic ve výšce pod 250 m n.M., výška jezu V HK je podle internetu 246 m n.m.. To štěrkoviště fakt není rybník, je syceno spodní vodou která pomalu proudí v těch štěrkách a hladina v tom štěrkovišti je závislá hlavně na kolísání hladiny podzemní vody. Jak je i podle článku na něm existuje odběr (asi to budou jednotky až desítky litrů za vteřinu), to brutální zvýšení odběru jak píše pan Hanousek budou maximálně další jednotky až desítky litrů. Pokud se bude realizovat odběr v téhle výši ( a zemědělské odběry jsou většinou nárazové, několik hodin denně, ne každý den) tak se stane maximálně to, že hladina na pár hodin klesne o pár mm. Článek neobsahuje informace, že stávající odběr lokalitu nějak poškozuje, že dochází ke snížení hladiny v době odběru. Tipuju tedy, že v tomto případě nejde o ohrožení zajímavé lokality, ale o lokální spor mezi těmi, kteří lokalitu nějak užívají a ekologii si berou jen jako zbraň kterou vytáhnou jako tu nejsnadnější, která vytáhnout jde.
No a myslím, že pan Hanousek tohle všechno jako krajinný ekolog a „odborník“ na vodní hospodářství (viz jeho životopis) ví.
Druhá výhrada je právní, nebo vodoprávní. Úroveň úředníků na vodoprávních úřadech na úrovni ORP je sice různá, na krajích je to už výrazně lepší a na obou ministerstvech jsou minimálně ty odbory, co se zabývají odvoláními na úrovni. Proto se domnívám, že pokud jde o celý povolovací i odvolávací proces, tak funguje a žádná úroveň si nedovolí (a zejména kvůli 10l odběrů) cokoliv ohýbat. Metodický výklad MŽP není závazný stejně tak jako metodický výklad kteréhokoliv jiného ministerstva. Možná nemá každý úředník stejný názor jako pan Hanousek, ale výsledkem celého odvolacího procesu bude naprosto jistě rozhodnutí, které odpovídá českému právu a kvůli tak titěrné záležitosti si skutečně nikdo prsty pálit nebude.
To že regionální politik III. kategorie píše sebeoslavné články do Ekolistu se tu sem tam objeví, to že do těch článků napíše jen co se hodí je také obvyklé, u pana Hanouska tedy sebereflexi hledat nebudu.
Jak si ale Vy můžete dovolit hodnotit úředníky z HK jako podjaté když o té kauze nevíte (pokud pominu zkratkovitý a účelový popis pana Hanouska) prakticky nic.
Zkuste někdy využít možnost se k věcem, o kterých moc nevíte nevyjadřovat.
Michal Ukropec
7.1.2024 10:23 Reaguje na Nedělský PetrJaroslav Řezáč
6.1.2024 08:58Martin Hanousek
6.1.2024 17:35 Reaguje na Jaroslav ŘezáčMartin Hanousek
6.1.2024 14:17 Reaguje na Pavel SelingerRadim Polášek
6.1.2024 10:18Mnohokrát se už totiž stalo, že takzvaní ochránci přírody takhle "vyjí na měsíc", neboli plocha, kde je něco, co zaslouží ochranu, je v katastru nemovitostí obyčejné pole, produkční les nebo tady v tomto případě lom či důl na štěrkopísek. A to je potom jasné, že úředníci rozhodnou tak, jak třeba tady rozhodli, protože formálně tam není co chránit.
Ochránci přírody, místo aby v takovém případě pro ochranu přírody skutečně něco dělali neboli začali proces, aby ta plocha byla formálně zapsaná na katastru nemovitostí správně, protože jedině tak se dá rozjet skutečná a legální ochrana toho místa, určení způsobu, jak se o to starat, která organizace se o to bude starat a další.
Jenomže bohužel ochránci přírody jsou velice často založením aktivisti, pro které je atraktivnější vyhledávat a účastnit se konfliktů, s majiteli, se státní správou, s podnikem, který má na té ploše nějaký zájem než prostě na té věci pracovat, legálně a dlouhodobě na tom, aby se z toho skutečně nějaká chráněná plocha významného krajinného celku stala.
A potom se tady píšou takové jednostranné aktivistické články, které nic neřeší, jen jejich autoři a další zelení aktivisté si na nich honí své aktivistické ego.
Slavomil Vinkler
6.1.2024 11:45 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPolášek má v zásadě pravdu.
Martin Hanousek
6.1.2024 14:22 Reaguje na Slavomil VinklerVladimír Kavka
6.1.2024 13:26 Reaguje na Radim PolášekMartin Hanousek
6.1.2024 14:20 Reaguje na Radim PolášekViktor Šedivý
8.1.2024 21:01 Reaguje na Martin HanousekMilan Milan
6.1.2024 15:09Martin Hanousek
6.1.2024 17:40 Reaguje na Milan MilanSlavomil Vinkler
6.1.2024 19:07 Reaguje na Martin HanousekOno ten dojem tady zavedli někteří zelení. Jde o modlu bezzásahovosti, i když středoevropská příroda je 20 tisíc let ovlivňována a modelována lidskou činností.
Ad b) všechny vzácné, cenné přírodní prvky jako výše uvedená vodní plocha, výsypka dolu, opuštěný cvičák, atd... je třeba co nejdříve rozpoznat. A pak ihned začít zavádět řízení o ochraně. O9chrana však nemůže být chápána jako bezzásahovost.
Slavomil Vinkler
6.1.2024 19:11 Reaguje na Slavomil VinklerV. Kolar
8.1.2024 10:54 Reaguje na Slavomil VinklerNedělský Petr
6.1.2024 16:16karel krasensky
6.1.2024 20:28Slavomil Vinkler
7.1.2024 10:19 Reaguje na karel krasenskyRybníky vodu spíše spotřebovávají(odpařují) a znečišťují, pokud jsou to kapříny. Proto mělo už AOPK dávno tu nádrž zaevidovat jako PP.
Každá půda někoho je a postavit dálnici jako veřejný zájem nejde natož rybník. Na tom pohořel už KUK , kdy propagovalo obnovu rybníků, ale protože držby půdy už byla u sedláků, v zásadě to nešlo.
Slavomil Vinkler
7.1.2024 13:58Vladimír Kavka
7.1.2024 21:12 Reaguje na Slavomil VinklerKarel Marhoul
8.1.2024 10:48Viktor Šedivý
8.1.2024 21:06Lenka Filipová
15.1.2024 12:31Nechápu přístup vodoprávních úřadů, včetně jednoho z těch ústředních (pro pobavení máme 4 ústřední vodoprávní úřady…MZem. MŽP, Min. dopravy ČR a Min. obrany ČR).
Podle § 2 odst. 1 zák.č. 500/2004 Sb., v platném znění, správní orgán uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem svěřena. Ministerstvo zemědělství není příslušné posuzovat, zda nakládání s vodami bude znamenat zásah do VKP či ovlivnění biotopů zvláště chráněných druhů. Rovněž ORP nepřísluší se vyjadřovat z hlediska chráněných druhů, ale nic nebrání na tuto skutečnost upozornit. Vyhláška 183/2018 Sb., v platném znění, definuje doklady, pro vydání povolení nakládání s vodami, včetně závazných stanovisek, vyjádření, souhlasů dotčených orgánů. Ve výčtu je uveden orgán ochrany přírody. Konstatování Ministerstva zemědělství, že k záměrům čerpání vody se orgán ochrany přírody běžně nevyjadřuje a povolené nakládání s vodami pro Bohdanecký rybník neovlivňuje, a tudíž orgán ochrany přírody se nemusí jakkoliv vyjadřovat, je šokující. Obzvlášť je překvapivý názor Ministerstva zemědělství, že nejde o VKP, a to přesto že MŽP říká opak.
Doporučuji vyhledat rozhodnutí NSS 2 As 198/2023 -32, kdy předmětem řízení je pokuta za odběr vody z vodního toku bez souhlasu orgánu ochrany přírody. Nebo rozsudek MSPH 18 A43/2022-40, kdy i chov kachen na rybníku může být klasifikován jako škodlivý zásah do VKP.
Především odběratel vody z Bohdaneckého rybníka by měl ve svém vlastním zájmu ošetřit problematiku VKP či výjimek. To, že je nositelem povolení k nakládání s vodami, ho nevyviní z možné pokuty za poškození VKP či biotopu zvláště chráněných druhů. Bohdanecký rybník není rybníkem a jezerem v pravém slova smyslu, ale je z hlediska zák.č. 114/1992 Sb., v platném znění, významným krajinným prvkem a pravděpodobně i biotopem zvláště chráněných druhů. Pro dotčení zájmů chráněných zák.č. 114/1992 Sb., v platném znění, není podstatné jak je území nazýváno, nebo jak je vedeno v katastru či jak vzniklo, ale zda naplňuje definice VKP cit. zákonem .