https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/matej-hollan-jisty-pokrok-tu-je.pred-100-lety-by-za-zaplavy-mohli-zidi-dnes-jsou-skodnou-ekologove
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Matěj Hollan: Jistý pokrok tu je. Před 100 lety by za záplavy mohli Židi, dnes jsou škodnou ekologové

17.9.2024
Řeka Opava v Nových Heřminovech, ilustrační snímek.
Řeka Opava v Nových Heřminovech, ilustrační snímek.
Foto | MartinVeselka / Wikimedia Commons
Tento lynč na ekology a Hnutí DUHA - Přátelé Země Česká republika na prvním místě je zvlášť nechutný. Od médií, českého Twitteru i bohužel některých ministrů.
 
Celý a jediný problém je v tom, že český stát postupuje ve výstavbě veškeré zdejší infrastruktury šnečím tempem, protože má líné a špatně motivované úředníky a legislativu takovou, aby nic nešlo dělat. Ale nyní, aby u toho nevypadal blbě, bude nyní hledat viníka na straně těch, kteří po desetiletí upozorňují na to, že existují daleko ke krajině i lidem příznivější řešení, což dokládají odbornými studiemi profesionálů.

A když teď stojí ministr Výborný a huláká, že se ta přehrada musí postavit BEZ DISKUZE a vychází články, že nemáme přehradu, protože bohužel žijeme v právním státě, tak je takřka jisté, že tímto bezhlavým způsobem postaveném na pohrdání právním státem opět dojedeme.

O této přehradě slýchám asi čtvrt století jako o nejvíc vodohospodářky negativním řešení dané situace. Ty debaty se rozeběhly zejména po povodních 1997. Ekologicky smýšlející profesionálové (včetně vodohospodářů z povolání) sdruženi kolem Unie pro řeku Moravu vypracovali alternativní a daleko levnější a pro krajinu a obyvatele Heřminov příznivější řešení. Ty lidi znám dobře. Jsou to ti stejní, co desetiletí bojují za to, aby se komunisty kanalizované toky vrátily do přirozenějších koryt, aby se pamatovalo na místa pro rozliv, aby se nemyslelo, že přírodě jde poručit a že záplavy jsou báchorky z pohádek.

Tito lidé v čele s Ing. Václavem Čermákem, jedním z prvních porevolučních radních nebo náměstků města Brna, se - proti státu - bili za to, aby se předcházelo povodním. Upozorňovali na ekologickou katastrofu, která vznikne výstavbou Nových Mlýnů. Vždy byli na straně ochraně přírody a krajiny a obydlí! A stát to učili.

Variantní řešení ochrany Krnova a Opavy stát zná dlouho. Desítky let. Ale přistupuje k tomu, jako všude jinde - razí jen to jediné své řešení, namísto toho, aby skutečně vyhodnotil varianty a rozhodl se pro tu, která je nejracionálnější.

Tím, že toto vyhodnocování nedělá, ani tady, ani u jiných projektů, pochopitelně naráží u soudů. Proč by se lidé a obce měli nechat dobrovolně zatopit, když prokazatelně existuje i jiná řešení, akorát se o nich stát nechce bavit?

O Nových Heřminovech vyšlo v časopise Veronica mnoho článků, na webu Unie pro řeku Moravu si můžete přečíst příslušné studie.

Hnutí Duha je naše nejprofesionálnější ekologická organizace, jenom díky nim nezničila ODS za svých vlád Šumavu a tamní lesy a pralesy mají šanci se i po kůrovci. Museli jsme to tehdy ale ubránit doslova rukama. Hnutí Duha stojí za obnovou přirozených lesů a za obnovou krajiny, která dokáže hospodařit s vodou. Oni jsou profesionálové, ne tento hloupý stát.

To, že Krnov a Opava je opět takto pod vodou, je katastrofa. Každý rozumný člověk musí vidět, že se musí „něco“ udělat.

Buď to ale teď stát začne drtit na sílu, čímž se 100% dostane do konfliktu s obyvateli a hrozí, že u soudu opět neuspěje, nebo k tomu přistoupí racionálně, a skutečně se podívá na variantní řešení.

Nevím, které řešení je tváří v tvář proběhlé katastrofě to správné, ale musí to vědět stát. Ne tupě razit jedinou variantu.

Lynč na ekologicky myslící vodohospodáře tomu rozhodně nepomůže.


reklama

 
foto - Hollan Matěj
Matěj Hollan
Autor je muzikolog a politik.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (64)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Anyr

Anyr

17.9.2024 11:58
No ono je to hodně i tím, že stále žije mnoho těch, kteří se bili v hruď za rušení mezí a remízků, odvodňování krajiny a svádění řek do umělých koryt. Těch, kteří tu krajinu prostě zničili, i když rozumím, že tehdy je to asi nenapadlo, jaké důsledky to bude mít. Inu, třeba bychom to bez nich nevěděli ani my.

A taková subjektivní myšlenka ještě - nevím, jestli by to nebylo vhodné nepřispívat lidem na neustálou obnovu domů v těch nejhorších záplavových lokalitách - a co na tom, že pradědek byl bejk, mocí mermo tam musel postavit a stalo se z toho "rodinné dědictví".
Ono to pak ty lidi snad přestane bavit, dokola tam dávat peníze, když jim je co desetiletí/dvacetiletí bere voda.
Navíc, pokud se nepletu, extrémní počasí má být stále častější.
Odpovědět
HH

Honza Honza

17.9.2024 12:35 Reaguje na Anyr
To právě dělají tyto nesmyslné dotace, povolenky, byrokracie, zasahování státu do všeho. Proti tomu vždy bojoval V klaus.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.9.2024 12:41 Reaguje na Honza Honza
1*
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.9.2024 12:47 Reaguje na Honza Honza
V.Klaus: já nastavil ekonomickou transformaci. Že se kradlo, podvádělo a zabíjelo, za to nemůžu já, ale ministři spravedlnosti a vnitra. Oni to měli ohlídat.
Váš premiér Klaus.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.9.2024 12:51 Reaguje na Anyr
1**
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.9.2024 20:26 Reaguje na Anyr
domnívám se, že jsme se nepoučili... narovnané toky řek a vytvoření umělých koryt je jedna věc a to, že řeka při povodních vytéká nejmenším odporem je výsledek ŽE NEURVALE ZASE VRACÍME VYTVOŘENÉ KORYTO POVODNÍ DO TOHO UMĚLÉHO.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.9.2024 20:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pane Řezáči, před silou přírody jsme takhle malincí. Asi jako obránci Sevastopolu před moždíři Thor a Odin, nebo jako Frantíci na Maginotu před Těžkým Gustavem. To je taková síla "životodárné" vody, která se šmahem (během několka dní průtrže) mění ve smrtící tekutou lavinu.

Nemůžete vést koryto původní trasou, když kolem je zástavba. Můžeme jen uvažovat o dimenzování profilu koryta, neb na velkou vodu platí velký objem (nádrží i koryt). "Tradiční parametry" jsou při 500mm vkuse nedostačující.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.9.2024 21:55 Reaguje na Karel Zvářal
Pane Zvářale, to je možné, ale ta voda teče pořád stejně...z kopce do údolí.
Lítáme do kosmu a nejsme schopni zkultivovat krajinu
přírodně blízkých řešení?

Ono je otázka, jestli nám ta " příroda" neukazuje právě tu naší CHOROBNOU HAMIŽNOST PO "ÚSPĚŠÍCH", přitom ignorujeme přírodní procesy a zákonitosti.

Samozřejmě, že platí předimenzované koryto, ale my tu vodu taky potřebujeme.
V zástavbě se koryto nafukovat nedá, nehledě na to, že jsme přímo zodpovědní za to, jak vypadá krajina a jakou má absorpci z hlediska podzemních vody a zadržování vody, tedy nejen biologických hodnot, ale i funkcí.

Jestli to bude levné, nebude, ale JAK ZNÁM POLITIKY PROSADÍ NĚJAKOU ILUZI OCHRANY, PROTOŽE SYSTÉMOVÁ ŘEŠENÍ NEJSOU LEVNÁ.
STEJNĚ TAK ZEMNÍ VAL JE JEN ILUZE BEZPEČNÍ, JAK SE V OSTRAVĚ PŘESVĚDČILI...
NIC JINÉHO NEŽ HLEDAT DALŠÍ ŘEŠENÍ, NAVAZUJÍCÍ ŘEŠENÍ SYSTÉMOVÁ ŘEŠENÍ DĚLAT NEJDE.

ZANALYZOVAT CO JE JEŠTĚ MOŽNÉ PROTÁHNOUT KORYTY ŘEK A CO UŽ SE BUDE MUSET ODVÁDĚT MIMO ZÁSTAVBU A UKLÁDAT VODU V KRAJINĚ, TECHNICKÝMI OPATŘENÍMI.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.9.2024 21:59 Reaguje na Jaroslav Řezáč
PSAL JSEM TO JINDE, ALE ASI JSTE SLEPÝ

PŘESTĚHUJTE/ME SE NA KOPEC a kašleme na zažité rituály
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.9.2024 08:45 Reaguje na Anyr
je to drsné, ale tyhlety háelpéčka s plačícími obyvateli co patnáct let vyplavených domů jsou důsledek toho, že ačkoli jim to žádná příčetná pojišťovna nepojistí, tak se v každé vládní koalici najde dost populistů a nějak jim to dorovná a oni si do krásně zrekonstruujou a za patnáct let máme to háelpéčko znova.
samozřejmě nejsem netvor a s vyplavenými soucítím. ale pomáhat jim aby si to postavili na stejném místě znova?
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

18.9.2024 16:01 Reaguje na Lukas B.
Velkou vinu na psychické újmě mají novináři vytvářející primitivní reportáže = "všem" srozumitelné příběhy. Jenže každá reportáž (o postižených) je zároveň edukace (pro všechny). Nemluvím o dojičích emocí, to je vyloženě škodná.

Zcela jinou odezvu by měly zprávy a rozhovory s mapou Q5 Q20 Q100 v ruce a otázkou na pár lidí okolo: Kdepak na této mapě z roku 2010 se nachází váš dům? Jste v bílé, modré nebo fialové barvě? Víte o tom (podcenili) nebo vás to dosud nezajímalo (ignorovali)? Koupili jste si za 10-20-30 let nový bazén a auto, fajn vaše volba. A kolik jste vedle toho investovali do zabezpečení proti vodě? Fajn, vaše zodpovědnost.
Anebo ještě chytřeji i jako pomoc těm lidem: a koupíte si další kusy nábytku zase z levně rychle dřevotřísky nebo z něčeho odolného? A hlavně: co jste dělali od pondělka do pátku 9.-13./IX když Vám ČHMU opakovali, že o víkendu nejspíš poplavete? Víte kde je nad Váma limnigraf a umíte ho najít na internetu do 20 sekund nebo si donekonečna čtete kraviny o chemtrails? Který srážkoměr sledujete, když prší? atd. atd.
https://www.edpp.cz/online-povodnova-mapa-cr/
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.9.2024 16:54 Reaguje na Daniel Fiala
Hodně lidí TV nemá, nebo koukají na všechno možné, ale "politiku" (24) a zprávy ostentativně ignorují. Kdo sleduje - a těch byla většina, stihla vyklidit dvorek, garáž i spodní patro. Takže ano, když to takto bude příště, nikoho by to nemělo překvapit ve spánku...
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.9.2024 08:40 Reaguje na Daniel Fiala
ano, dlažba v přízemí se jen vystříká vapkou, dřevěnou podlahu nezbyde než vytrhat. a ano, za pět dní času k dobru se dá komplet odstěhovat celé přízemí do patra a nábytek třeba do místní sokolovny jen s pár sousedy a s vozejkem za auto. ale to jsou trochu hraběcí rady, já jsem z rodiny, kde jsou všechny nemovitosti na kopci.

mimochodem, nápadně koreluje doba, kdy se údolní nivy se začaly zastavovat, s dobou, kdy se začaly odjevovat plechové cedulky "pojištěno u banky slavie" a začalo fungovat nějaké sociální zabezpečení a lidé, kteří přišli o všechno, nemuseli táhnout žebrotou, ale měli aspoň ten starobinec a chudobinec.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

19.9.2024 13:44 Reaguje na Lukas B.
hraběcí ... náš ústav napočítal celou ČR a další povodně budou!
Tu úvahu musí udělat DNESKA každý majitel v modré i fialové zóně. Pořád ještě žije spousta koumáků a kutilů, kteří dokáží udělat ocelové desky na šrouby, potom proniká pouze podzemní = více filtrovaná voda a ne tolik bahna. Ale musí se to každoročně trénovat, čistit, udržovat. Jako podélné hráze aby nepraskly, jako rybniční hráze atd...
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.9.2024 13:54 Reaguje na Daniel Fiala
ano, spousta lidí vytopených při minulých povodních rekonstruovala velmi dobře a předvídavě (klapka na kanalizaci, těsné dveře, u totálních rekonstrukcí zvednutá úroveň parteru apod.) víceméně pohrabou trávník, zasadí nové rybízy, vyvětrají a vymalují a hotovo. jiní si nalepili koberce, namontovali plovoučky, postavili bazény, nakoupili auta...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

22.9.2024 19:12 Reaguje na Lukas B.
Akorát si to trochu pletete. Tady nejde ani tak o vodu a bahno tedy vytopení( je to samozřejmě děs) ale o to aby ten rybíz bylo kde zasadit. Bylo co vyvětrat a na co položit ty koberce. Když vám chybí stěna stěží ji vymalujete. Tady ta voda nezaplavuje ale trha, ničí odnáší. A odnáší hlavně infrastruktůru. Jde o cesty ,silnice, mosty, elektrické vedení, vodovodní řád, železnice. Všechny cesty se sbíhají k té hlavní většinou údolní. Tady musí udělat hlavní úvahu stát a začít měnit infrastruktůru. Voda ukázala co umí a kudy chce téct. Jak vidím, jsme nepoučitelní a zase již hned začínáme řeky vracet do jejich předpovodńového koryta. Zase budeme budovat meandry a posléze se divit že na ně velká voda sere a teče tím nejpřímějším směrem a bere sebou všechny ty zachráněné břehové porosty co ucpou a následně strhnou první možný most. Jen doufám, že místní bobří se dnes koupají již někde u Otrokovic.
Odpovědět
JK

Jaroslav Kříž

17.9.2024 12:32
Ekologové? Já myslel, že za to může vláda.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.9.2024 12:57 Reaguje na Jaroslav Kříž
Můžou za to lidé, co tam žijí. Ale nemůžou se dohodnou, kdo za to může víc
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.9.2024 21:36 Reaguje na Jaroslav Kříž
kočko-myší bitvy kdo za to může nikam nevedou....teď mají přijít krajinný architekti a ekologové navrhnout systémová opatření...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.9.2024 21:43 Reaguje na Jaroslav Řezáč
co asi tak zmůže krajinný architekt pod rovným, táhlým horským údolím (jednom ze tří), pod nímž je na soutoku město piva

změna klimatu by měla znamenat i změnu pohledu, což se zřejmě nedaří ani jedné ze zainteresovaných stran, bych řekl
Odpovědět
HH

Honza Honza

17.9.2024 12:42
obnova přirozených lesů = zafixování stejnověké smrkové monokultury
zachycování vody = pomocí dobrovolníků a stát. dotací ne z peněz norm. hospodářské výroby. Kolik toho za těchto podmínek hnutí Duha zvládne? Vždyť ještě musí být miliardy na FV a elektroauta?
Třeba došlo k nedorozumnění - ODS chtěla zničit hnutí Duha, ne Šumavu - V. Klaus by byl pro.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.9.2024 12:43
Zajisté že ekológové mohou za hodně - ty plusové drobnosti, jim to nezachrání !
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

17.9.2024 12:47
"Jistý pokrok tu je. Před 100 lety by za záplavy mohli Židi, dnes jsou škodnou ekologové"
Skutočne stupídny nadpis, tzv. podsunutý argument (slaměný panák).
Podstatou klamu je předložit (obvykle slabý až hloupý) argument, který se podobá argumentu protistrany, ale který ve skutečnosti protistrana nezastává..."
Btw. Profil priehrady Nové Heřminovy bol registrovaný Zemskou vládou ve Slezsku už v r. 1911. Asi nevedeli o Židoch...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.9.2024 12:49 Reaguje na Peter Sládek
nastudujte si dějiny naší země ve 20.století, prosím.
příklad: https://www.holocaust.cz/zdroje/clanky-z-ros-chodese/ros-chodes-1998/brezen-13/zide-v-sudetech/
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

17.9.2024 14:18 Reaguje na Peter Sládek
Nadpis článku považuji za velmi výstižný. Na rozdíl od Vás.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.9.2024 13:01
Tahle poznamka o "sumavskych pralesech" (kde ze vlastne nejake zbyly? hlavne pak z tech, co je "Klaus" chtel vykacet jeste pred kurovcem?) dostatecne ilustruje uroven clanku

Hnutí Duha je naše nejprofesionálnější ekologická organizace, jenom díky nim nezničila ODS za svých vlád Šumavu a tamní lesy a pralesy mají šanci se i po kůrovci. Museli jsme to tehdy ale ubránit doslova rukama
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

17.9.2024 13:07 Reaguje na Miloš Zahradník
Toto je lepšie. "Oni jsou profesionálové, ne tento hloupý stát."
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.9.2024 13:21
Matěje Hollana jsem dlouho nečetl. Asi je to tím, že už 32 let nebydlím v Brně. Ale tento levicově ekologistický příspěvek jen dokazuje jeho revolučnost a neznalost. Takže můj názor. DUHA je nejhorší a nejprolhanější škodná.
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.9.2024 13:26 Reaguje na Michal Ukropec
A ty jsi co? Povídej. :)
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.9.2024 14:32 Reaguje na Petr Elias
Akvarista, terarista, rybář, včelař, předseda ZO zahrádkářů a autorizovaný stavitel vodohospodářských staveb. Mám i myslivecké zkoušky. Tak trochu se zajímám o přírodu.
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.9.2024 15:43 Reaguje na Michal Ukropec
Tož určitě. :D :D
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.9.2024 16:41 Reaguje na Petr Elias
Alespoň nejsem deviant praktikující komunisticko-fašistické metody. A srovnávat se s Židy, je už hodně přes čáru. Přitom autor oslavuje a podporuje Palestinský teror. Inu humanista a ekologista v jednom.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

18.9.2024 09:55 Reaguje na Michal Ukropec
Ještě se máte v mnohém co vzdělávat. <rl>
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.9.2024 10:09 Reaguje na rýpal lesní
Bohužel je toho mnoho.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.9.2024 10:09 Reaguje na rýpal lesní
Bohužel je toho mnoho.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.9.2024 13:28
Já si myslím, že státní úředníci a Hnutí duha si nemají co vyčítat. A když dají hlavy dohromady, vzniknou krásné paskvily jako třeba fotovoltaický tunel, komunitní energetika, hlubinné úložiště jaderného odpadu, Zelená úsporám, zelené střechy... Může mi dát někdo příklad, co se opravdu povedlo?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.9.2024 16:42 Reaguje na Jiří Svoboda
Zdražování energií.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.9.2024 13:50
Díky ním Šumavu nezničila ODS, nýbrž pak oni sami, že zrovna to zmiňuje, je nablblé.
Přirovnávat sebe k židům? Fuj, chucpe. Ale jak se škůdci země teď dělají malincí, jakoby ani neexistovali, nejen v článku od téhle osoby, ale třeba i v komentářích od Eliáše: Oni nic, oni muzikanti.
Pokud chtějí být u jednání o stavbách, ok, s daňovými přiznáními a domicily. To by mělo platit ostatně i pro volby, v Dánsku např. funguje, že Dán platící daně v cizině doma nevolí. Novelizovat zákon by nebyl problém.
PS: Heřmínovy jsou poničené.
VÚV:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/ustav-protipovodnova-opatreni-byla-ucinna-vhodne-by-bylo-usnadnit-povolovani-353078
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.9.2024 15:16 Reaguje na Jarka O.
Tak ty jedeš slušné bomby. ;)
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

17.9.2024 13:51
Cituji z iDnes: "Přehrada v Nových Heřminovech by podle Hnutí Duha Jeseníky záplavy jen pozdržela. Chystaná stavba podle hnutí jen komplikuje vznik opatření v obcích."
To se mi jen zdá. Každá přehrada s nějakou retenční kapacitou má schopnost alespoň snížit špičku povodňové vlny. Ale i kdyby šlo jen o "pozdržení", i to má význam, získá se čas na další opatření, evakuaci, atd. A jak by nižší průtok v obcích komplikoval vznik opatření, to už vůbec netuším.
Hnutí Duha by nemělo nechat za sebe mluvit ideologické mimoně.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.9.2024 16:46 Reaguje na Ladislav Metelka
Proč? Je dobré vědět kdo jsou jejich příznivci a koho Duha oslovuje.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

17.9.2024 14:06
Přehrada vznikne. Vymlouvat se se že zdržovali i jiní a ještě víc... No, co čekat jiného než nedospělý postoj. K prohlášení, že DUHA "zachránila" Šumavu nemám další komentář... snad jen... a NP České Švýcarsko zachránil podle pana Holana žhář nebo žhář v součinnosti s ponecháním kůrovcových souší a neúdržbou cest a nevznikem požárních nádrží pro hasiče?
Odpovědět
rl

rýpal lesní

18.9.2024 10:00 Reaguje na Dalibor Motl
Jste demagog. <rl>
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

17.9.2024 14:26
Za povodně může velikost povodí a množství srážek a reliéf krajiny. Pokud spadne 400 mm/m2, tak to je jak když se na každý meter vylijí 2 sudy vody. Na povodí malého potoka, který je široký cca 1m a má délku 16km a má povodí cca 50km2, spadne 20 000 000 000 litru vody. tj 20 mil m3. Odtok bude cca 1/3, tedy 7 mil m3 to je jezero o hloubce cca 1 m a čtverec 1km na 1km(100ha zaplavené plochy). Na 10 km je potřeba tedy cca 10 vodních děl o výměře cca 10ha.
Povodně asi budou vždy jen je třeba omezit škody, které způsobí. Nestavět v zátopových oblastech, nechat v nivách prostor na rozlití a v intriviálech postavit hráze. Každá překážka vodě (poldr, rybníček atd), která ji zdrží dá šanci lidem se připravit. Dnes je předpověď srážek na vysoké úrovni a lze předem manipulovat s toky a rozfázovat jednotlivé vlny, a tím snížit následky povodně, ale nelze poručit větru dešti.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.9.2024 14:34 Reaguje na Jaroslav Vozáb
je to přesně tak.
A tady je příklad, když na povodně není připraveno nic
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-svet-povodne-zpusobene-tajfunem-yagi-si-v-barme-vyzadaly-nejmene-226-obeti-40488982
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

17.9.2024 14:36 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Malá upřesnění:
1. Jednotka mm/m2 je blbost.
2. Srážky z vrstevnaté oblačnosti, jako byla tahle, se dají předpovědět celkem dobře. Z kupovité oblačnosti je to daleko horší.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

17.9.2024 15:15 Reaguje na Ladislav Metelka
Jednotka mm/m2 je blbost, ano jen jsem psal rychleji, než jsem myslel... je to jen mm. Jen jsem chtěl poukázat na jednoduché počty z obecné školy, které nechtějí někteří pochopit. A potřebu značného množství pozemků, které tyto opatření potřebují. Ty cumulonimbus(y) jsou však měřitelné radarem , pak je to otázka 1/4 h než to někam doteče. Ale pokud to není supercela, tak se to odehraje jen na malém území.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.9.2024 17:02 Reaguje na Jaroslav Vozáb
👍
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.9.2024 14:47
Efekt: Postavení přehrad zmenší plochu oblastí ohrožených záplavami na tocích pod nimi. Podobně by fungoval DOL, jeho části.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

17.9.2024 22:14 Reaguje na Jarka O.
navrhuji to zastřešit
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

17.9.2024 16:07
K zatopení vlastní obce Nové Heřminovy by přece nemělo vůbec dojít. Naopak, součástí projektu přehrady jsou opravy a rozšíření obce. V projektu je též obsažen návrat trasy Opavy do meandrujících koryt, stejně jako několik dalších suchých poldrů - tedy přírodě blízkých možností k rozlivům a vsakování. Nechápu tedy odmítání občanů Nových Heřminov, stejně jako leckteré vaše námitky.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

18.9.2024 12:33 Reaguje na Ota Blažek
Téměř se nemluví o tom, že na přehradu navazují velmi rozsáhlá další opatření včetně "přírodě blízkých", která tak hlasitě prosazují ekologové. Je to škoda, také jsem o tom nevěděla a překvapilo mě, jak rozsáhlý a hlavně rozmanitý celý projekt je. Myslím si, že "nezmiňování" navazujících opatření a zdůrazňování pouze přehrady je záměr. https://prehradanoveherminovy.cz/o-prehrade/protipovodnova-ochrana/
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

17.9.2024 16:30
Děkuji za článek. Konečně rozumný a smysluplný názor, který ukazuje, kude se ubírat. A děkuji i za ten časový "harmonogram" chrápání úředníků za státní peníze poplatníků. Všechna připomínková řízení mohla být už dávno vyřešená.
Odpovědět
JV

Jiří Vavřík

18.9.2024 07:33
Naprostý souhlas s autorem článku panem Hollanem. Přehrada, řešení jednoduché
ale když si vzpomenu na mého dědu a jeho selská moudra, když se rozčiloval když se rozorávaly meze a jak se a když se kácely topoly-větrolamy, jednou na to lidi doplatí. Když lidé bydlí v místě stavby přehrady i více jak 100let, vyženete je tak jak to bylo za minulého režimu? Pan Řezáč to níže popsal velice dobře. V blízkosti vody bych ale nikdy nestavěl dům a pokud ano, tak opravdu riskuji ty povodně. Nutno se ještě zamyslet proč dochází k oteplování planety. Musíme dovážet elauta z Číny? Musíme dovážet oblečení z Indie? Musíme dovážet maso z Argentiny? Vše v takové míře jak dosud? Ekonomika a ekologie se nemají rádi, ale je nutno hledat řešení prosím, ale ne už vůbec v Bruselu.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

18.9.2024 08:27
Tohle je ale ve své podstatě nesmyslný spor, jestli přehradu nebo zkapacitnění koryt řek, jak je to v té studii. Ono totiž bude potřeba obojí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.9.2024 08:55
ono to moc nezaznívá, ale obrovskou pochvalu zaslouží povodí vltavy, když měli plán a dodrželi jej a naštěstí byla předpověď včas. a tak manipulacemi na vltavské kaskádě udělali z něčeho, co mělo potenciál vyplavit Prahu a Drážďany jako před dvaceti lety jen takovou běžnou situaci s třetím povodňovým stupněm.

jo a přehrada není nepodobná lockdownu při epidemii - umí roztáhnout špičku do delší doby.

no a samozřejmě záleží, kde ta přehrada má být. třeba jizera tekla v Jablonečku o víkendu v jednu chvíli přes 200 kubíků (a vysoký jez ve vilémově se proměnil v takovou nezřetelnou vlnku), a žádná velká tragédie se na jizeře neudála - a prakticky se předvedlo, že (snad už ve fázi plánování odstřelená) přehrada Vilémov nemá žádný povodňový smysl, pár vyplavených hřišť a garáží v údolní nivě nejsou ohrožené desetitisíce obyvatel.
Odpovědět

Radek Čuda

18.9.2024 15:48 Reaguje na Lukas B.
K poslednímu odstavci si dovolím doplnění ... a taky záleží, zda stejnou parádu, nebo i větší nelze udělat prostřednictvím jiných opatření, která mohou být jednak levnější, jednak nemusí znamenat takový zásah do krajiny a práv vlastníků dotčených pozemků.

Nevím samozřejmě jak tomu je zde, ale min při výstavbě dopravní infrastruktury se stát (MD/SŽ/ŘSD) prostě pro něco rozhodnou, namalují si to a pak se to snaží rvát na sílu klidně proti všem. A pak se diví, když jim do toho hází vidle kde kdo a u následných soudů pak dopadají často velmi neslavně.

Tady možná ta přehrada je optimálním řešení, ale min v některých médiích se z ní dělá svatý grál a o nějakých alternativách se zcela mlčí. Což působí dost všelijak.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

18.9.2024 16:23 Reaguje na Lukas B.
Všichni jsou zajedno, že IZS a HSZ super, ale největší vavříny by měly putovat do ČHMU. Ještě nikdy jsem neviděl ředitele varovat týden dopředu. Sice měli shodu 7 modelů, ale šli do toho od začátku naplno. To oni dali IZS a HZS dva nebo tři dny fóra a to oni "zachránily" ne desítky ale stovky miliard. Kéž by to někdo dokázal spočítat, až jim zase bude jednou nějaká vláda osekávat rozpočet.
Odpovědět

Radek Čuda

18.9.2024 16:38 Reaguje na Daniel Fiala
Tady se rád přidám, min v Praze jim to vycházelo opravdu velmi dobře ... až mě tím občas štvali ... bo jsem doufal, že třeba bude o trochu líp :-))).
A nebylo a sedělo to.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.9.2024 08:30 Reaguje na Radek Čuda
ano, v tom je vidět, jaký obrovský pokrok ty modely na počasí za posledních šestadvacet let udělaly. také díky datům ze stanic just-in-time.

mimochodem, kolik z nás tady diskutujících vědělo v roce 1997 co je to internet, natož mělo a aktivně používalo e-mail?
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

19.9.2024 13:53 Reaguje na Lukas B.
prioritou čhmú po 1997 byl rozvoj informačních systémů, protože lidi zahynuly neb nevěděly, že mají utíkat = chyběly informace (a historická zkušenost).
V Praze 02 byly už bariéry a prognózy, jenmže se v klíčový okamžik utopil LG V.Chuchle a než to stačili Němcovi opravit, tak už to v TV bylo "nadmíru vítečné".
Sledujete, kolik čidel se utopilo letos? Ale ani to bych nikomu nevyčítal, neumíme všechno, nota bene po boji to je chucpe. Jen důrazně trvat (=dát na to prachy!) na opravě chyb a revizi všeho.

Ad internet 97: jasně, bezva, ale jděte se lidí do chalup optat, kolik z nich má na displeji ten klíčový limnigraf, srážkoměr atd ... asociální sítě každý (98 %). Začněte u SDH ... to je o edukaci!!!
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

19.9.2024 14:07 Reaguje na Daniel Fiala
vÝtečné, auvajs.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.9.2024 14:23 Reaguje na Daniel Fiala
internet právě slouží těm meteorologům, že jim nemusí někdo fyzicky odečíst sloupec rtuti a diktovat do telefonu čísla (trochu přeháním samozřejmě). a i ten největší ignorant když si pustí bednu nebo matlá na telefonu se k té dramatické předpovědi počasí nějak dostane.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

18.9.2024 09:50
Velmi výstižné a pravdivé, osvědčuji ze všech tří pohledů a životní zkušenosti.
A pro zastánce názoru zprava rovnou uvádím, že za tohle komunisti nemohou.
<rýpal lesní>
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist