Michal Berg: Jak se městu Gent podařilo přejít z aut na cyklodopravu?
Parkování kol je další věc. Od roku 2015 přidali 12000 parkovacích míst - pro kola. Cílem je, aby každý měl od domu místo na parkování kola do 100 metrů. Vedle nádraží je obrovské parkoviště, jeho část je krytá, ta je pro abonenty.
Projekt Cycling embassy vznikl ve spolupráci města a škol. Nabízí 8000 kol k půjčení, včetně cargo kol, a také několik míst pro cykloservis nebo pro drobné opravy.
Integrovaný parkovací systém pro auta pak oceňuje parkování na ulici jeho reálnou cenou a motivuje k parkování pod zemí, na kraji města a používání kol nebo MHD.
Důležité bylo také omezení tranzitní dopravy z jedné čtvrti do jiné. Taková doprava musí použit okružní trasu a nemůže z jedné čtvrti kličkovat do druhé malými uličkami.
Kromě toho se jim podařilo postavit nezanedbatelná čísla kilometrů cykloinfrastruktury, mostů nebo podjezdů, aby byla jízda na kole bezpečná a pokud možno oddělená od ostatního provozu. To vše za cca 10 let, ve městě které je celkem historické, takže toho místa v centru nemá nadbytek.
Pod těmito fotkami na twitteru se sešlo pár argumentů “kopcem”. Tedy že jinde, kde jsou kopce, by to nešlo. Na to mám jen jednu odpověď: Milí zlatí, sedněte si jedinkrát na elektrokolo a zjistíte, že ten argument dávno neplatí. Já žiju ve městě, které je v horách a denně zažívám to, že problém nejsou kopce, ale chybějící infrastruktura.
Každopádně si projděte fotky z Gentu a pokud jste v nějaké funkci, která může dopravu ovlivňovat, zajeďte se tam podívat.
PS: jako bonus je mezi snímky obrázek cyklonosiče na věc, kterou byste na kole asi nečekali.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (31)
Pepa
22.10.2022 08:31smějící se bestie
22.10.2022 08:49 Reaguje na PepaChtěl bych je vidět, jak jezdí denně z Barrandovského sídliště na Chodov, Háje, nebo Kobylisy, například a zpět.
Pavel Hanzl
22.10.2022 10:18 Reaguje na smějící se bestieDnes jezdím na elektrice a je to pohoda úplná.
Jenže schází ty cyklošky, silnice jsou nebezpečné a na chodnících jsou lidi...přitom by stačilo půl pruhu na silnici..
Auta ho můžou využívat naplno, když tam není zrovna cyklista, ten má přednost.
Joska Malý
25.10.2022 00:57 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
22.10.2022 18:51A ty nedávno byly a víme, jak to dopadlo.
Jinak tohle je taky argument ... "Já žiju ve městě, které je v horách a denně zažívám to, že problém nejsou kopce, ale chybějící infrastruktura." ... Bergovi je jednak 40, jednak je ze Vsetína, který má nějakých 25 tis. obyvatel a 58 km2 ... tam se dá pomalu všude chodit pěšky.
On ani ten Gent není zase tak velký a hlavně, když se podívám co tam stojí MHD ... https://www.delijn.be/en/tickets/ ... tak chápu, že to kolo má něco do sebe.
Katka Pazderů
24.10.2022 21:11 Reaguje na Svatá ProstotoLukas B.
24.10.2022 21:59 Reaguje na Katka Pazderů1. jiná struktura osídlení. nebaví mě to znova vypisovat. gůglujte. německo-beneluxký prostor nemá velká centra nad milion, ale souměstí řádu jednotek statisíců
2. jiná struktura ekonomiky. je-li městys na houmofisu, na podivném dotačním sektoru ekonomiky nebo na perpetu mobile služeb, může se chovat "divně". má holt vejfuk jinde, třeba tisíc kilometrů na východ nebo na druhém koci planety. všeho jen do času.
Svatá Prostoto
25.10.2022 11:44 Reaguje na Katka PazderůPlus velikost obou měst, fakt, že Praha je navíc centrem pro celý váš kraj ... a nejen ten ... a nejsem si jist, jak by ty statisíce dojížděčů uvítali přesednutí z příměsta na kola.
Město krátkých vzdáleností ... vy jste si četla nějaké brožurky z IPRu, ne? Bo to je úchylárna jak cyp. Tady na jedné straně praskají školy ve švech a úspěch je se na nějakou vůbec dostat, a ty budete blbnout s městem krátkých vzdáleností.
Hlavně když to píšete vy, co bydlí u Kralup a učí v Suchdole na hnojárně ... pokud tedy TOHLE není ta krátká vzdálenost, v tom případě se Boháčovi & spol. omlouvám:-)))
Richard Vacek
23.10.2022 08:38Richard Vacek
23.10.2022 15:49 Reaguje naViktor Šedivý
23.10.2022 16:47 Reaguje na Richard VacekPomocí zákazů lze lidi dotlačit do kdejakých nesmyslů.
Co občané opravdu chtějí je celkem jasné.
Lukas B.
23.10.2022 20:36 Reaguje na Viktor Šedivý(mimochodem, koukněte na strejdu gůgla, jak dlouho dělník u forda v montovně vydělával na plechovu lízu, čili model T)
Viktor Šedivý
24.10.2022 08:04 Reaguje naPřitom z druhé strany jsou lidem jako ideální dopravní prostředek vnucována kola s pomocným motorem.
Takže zanedlouho něco jako ty velorexy uvidíme, jen to nebude "racionálně redukované auto" ale "přerostlý bicykl".
Lukas B.
24.10.2022 09:24 Reaguje na Viktor Šedivýměstská levná autíčka (od 16 let, omezení výkonu a do 50 km/h) jsou všechno jiné než levná.
Pavel Hanzl
24.10.2022 10:26 Reaguje na Viktor ŠedivýSvatá Prostoto
24.10.2022 11:23 Reaguje na Pavel HanzlStačí se podívat na nabídku automobilek ... CitiGo je possmrti, Fabča v kombíku taky, v Kolíně se dělá už jen Toyota, bo PSA to s těmi prcky vzdali ...
Pavel Hanzl
24.10.2022 10:27 Reaguje naPavel Hanzl
24.10.2022 10:35 Reaguje na Lukas B.Kouzelný případ se stal někdy za první republiky, kdy mladý syn fabrikanta s novým, plechovým autem, se někde skutálel ze schodů a přežil to.
Takže byl plech označen za superbezpečný materiáll, bo starší auta s dřevěnou karosérií se při havárii rozštípaly a krutě dořezaly celou posádku. Zlatý věk automobilismu!!
Svatá Prostoto
24.10.2022 11:27 Reaguje na Pavel HanzlRichard Vacek
24.10.2022 05:29 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
24.10.2022 10:28 Reaguje na Richard VacekSvatá Prostoto
24.10.2022 11:30 Reaguje na Pavel HanzlA jestli někdo věří tomu, že by po tom 2035 nedošlo během pár let k reálnému zákazu aut se spalovacím motorem, tak ať si to užije ... já tedy ne.
Richard Vacek
24.10.2022 16:47 Reaguje na Pavel HanzlNapříklad takové ekologické známky (plakety), které si musíte pořídit, pokud jste tak zaostalý, že chcete se svým smradlavým vehiklem do řady měst.
Nebo buzerace, kdy parkovat můžete jenom v okolí svého bydliště a jinde vás nechtějí.
Říká se tomu vaření žáby - krůček po krůčku.
Karel Ploranský
7.1.2023 18:23A podobné je to s Gentem, potažmo s celým Holandskem.
Kdyby Gent byl v kopcovitém terénu, tak by jeho obyvatelé každého, kdo by jim vnucoval ježdění na kole, poslali do kamsi.
Argument s elektrokolem zní přesvědčivě - ale ta infrastuktura, po které pan Berg volá, by musela zahrnovat především spolehlivou ochranu proti krádežím. Protože na elektrokolo nemá každý - a i pro toho kdo na ně má znamená jeho ztráta citelnou újmu.
Karel Ploranský
7.1.2023 18:35V mém rodném městě se na kole jezdilo málo, protože je to furt s kopce do kopce. V Budějovicích k tomu nikdo environmentálně uvědomělý nemusel obyvatele přemlouvat - že je to výhodné, na to přišli docela sami...
A podobné je to s Gentem, potažmo s celým Holandskem.
Kdyby Gent byl v kopcovitém terénu, tak by jeho obyvatelé každého, kdo by jim vnucoval ježdění na kole, poslali do kamsi.
Argument s elektrokolem zní přesvědčivě - ale ta infrastuktura, po které pan Berg volá, by musela zahrnovat především spolehlivou ochranu proti krádežím. Protože na elektrokolo nemá každý - a i pro toho, kdo na ně má, znamená jeho ztráta citelnou újmu. Takže na něm pojede jen když ví, že ho bude mít během pracovní doby spolehlivě zabezpečené, nebo ještě lépe přímo pod dohledem. A to zdaleka není možné pro každého a na každém pracovišti. Kdopak nechá elektrokolo na parkovišti podobnému tomu na snímku?