https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/michaln-berg-zatimco-andrej-babis-klimaticke-politice-nerozumi-s-petrem-fialou-to-bude.stejne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal Berg: Zatímco Andrej Babiš klimatické politice nerozumí, s Petrem Fialou to bude... stejné

22.10.2021
V Evropském parlamentu je jasná většina pro snižování emisí. Na ilustračním snímku elektrárna Opatovice.
V Evropském parlamentu je jasná většina pro snižování emisí. Na ilustračním snímku elektrárna Opatovice.
Foto | Petr1888 / Wikimedia Commons
Zatímco doposud nás na evropské úrovni reprezentoval někdo, kdo klimatické politice nerozumí, s panem Fialou to bude... stejné. Tento příspěvek ukazuje, že má o fungování trhu s emisními povolenkami špatné informace a požaduje něco, co není možné "předjednat".
 
Současná podoba pravidel obchodování s povolenkami neumožňuje pustit na trh více povolenek, pokud o to třeba někdo požádá. Pokud by někdo chtěl změnit pravidla, je potřeba absolvovat celý dlouhý proces, včetně shody s Evropským parlamentem, což je v podstatě vyloučeno.

V Evropském parlamentu je totiž jasná většina pro snižování emisí a pustit na trh více povolenek je s tímto v přímém rozporu. Je naopak snaha snižovat množství povolenek, zejména těch, které jsou rozdávány zdarma průmyslu.

Kromě toho je dodržení pravidel, včetně trajektorie snižování množství povolenek na trhu, klíčové pro ty, kdo doposud investovali do modernizace a ekologizace provozů. Najednou by byli za tuto investici potrestáni a zvýhodněni by byli naopak ti, kdo nemodernizovali.

Ceny povolenek mají současném zvýšení cen energií jen cca 10-20% podíl, na rozdíl od cen plynu. Většinu zemí v EU, zejména ty, které svou produkci energie dekarbonizovali dříve, navíc situace na trhu ETS příliš nezajímá a nemají zájem do toho zasahovat.

Pokud je hlavním faktorem zvyšování cen energie plyn, je na místě snižovat závislost na tomhle fosilním palivu, ne jej využívat více, jak by mnozí chtěli. Teze o tom, že plyn je "přechodový zdroj", je v reálném čase ukazuje jako mylná.

Vedle toho jsou klíčové investice do úspor a energetické efektivity, protože spoustu té drahé energie prostě vypustíme marně do luftu. V tomto jsme za poslední roky hodně zaspali a mohli jsme ušetřit mnohem více. Zpátky k povolenkám: ano, má smysl řešit (jak Komise už činí), zda nejsou někde předmětem přehnané spekulace, ale určitě nemá smysl se upínat k tomu, že by jakkoli prošla změna systému, kterou Petr Fiala navrhuje. Nic takového prostě "nepředjedná".


reklama

 
foto - Berg Michal
Michal Berg
Autor je český politik a podnikatel v oblasti IT, od ledna 2020 spolupředseda Zelených.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (47)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

22.10.2021 16:19
Pane Berg, to záleží jaké mantře věříte...Fiala je konzervativní politik, takže to spíš nebude o tom, jestli něčemu rozumí či ne ale o hodnotách, které zastává. Obecně se dá říci, že to co dělá Brusel je startér utopie
Odpovědět
TK

Tomáš Kvítek

22.10.2021 17:11
Klimatické politice rozumí jen 99% odborníků-viz levicový Guardian. Ostatním lidem z toho rozum zůstává stát. Tj. asi 99,99% lidí na planetě.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.10.2021 19:30 Reaguje na Tomáš Kvítek
Zapomněl jste na Grétu. To je klimatická ikona a odbornice numero uno. Nebo klimakterická ikona? Nevím, teď v tom nemám jasno.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

23.10.2021 09:56 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Dostudovala vůbec základku nebo jí to tak nějak "dali"?
Odpovědět
TK

Tomáš Kvítek

23.10.2021 14:54 Reaguje na Tomáš Kvítek
Pane Bergu,
vy jste iťák a jak rozumite klimatu a klimaticke politice Vy? Vaše kritika je relevantni, ale nemístná. Vy jistě diky mládí rozumite všemu, že. Obdivuji vás a hlavně závidím tu vaši drzost.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.10.2021 19:06 Reaguje na Tomáš Kvítek
Něco mi říká, že když Vás podobné na deset minut přinutíme nevypouštět ani mikrogram CO2, tak bude po klimatickém problému natotata. Nejulevnější řešení, které bude vyhovovat všem, a předpokládám i Vám. Jak vůbec můžete žíst s tím, že vypouštíte antropogenní CO2 dýcháním, co? Taková nehoráznost. Dejchejte si v uzavřeném cyklu, nebo nedejcehte vůbec.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.10.2021 17:14
A ví Fiala vůbec, co je konzervatismus ?
Odpovědět
sv

22.10.2021 19:51 Reaguje na smějící se bestie
Jisté je, že bureš neví vůbec nic.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.10.2021 19:42
Zdá se mi dost srandovní, když ajťák kritizuje profesora historie a češtiny, že nerozumí klimatické politice. A když si dám do souvislosti to, že Zelení ve volbách získali asi jedno procento a neprolezli do Sněmovny, dost mi to připomíná bajku o lišce a hroznech. Ty hrozny totiž, protože byly pro tu lišku nedosažitelné, tak byly určitě kyselé. -)))
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.10.2021 19:47
Zdá se mi dost srandovní, když ajťák kritizuje profesora historie a češtiny, že nerozumí klimatické politice. A když si dám do souvislosti to, že Zelení ve volbách získali asi jedno procento a neprolezli do Sněmovny, dost mi to připomíná bajku o lišce a hroznech. Ty hrozny totiž, protože byly pro tu lišku nedosažitelné, tak byly určitě kyselé. -)))
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2021 19:49
Tak trochu jiný pohled ...

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-za-drahou-elektrinu-muze-nemecka-energiewende-178614

... podstatně realističtější.

A Berg by měl spíš zpytovat svědomí z toho, že jako spolupředseda nebyl schopen SZ dostat ani přes to jedno umrněné procento.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.10.2021 20:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak za ten článek 1*, nelze nic vytknout. To je prostě realita současné energetické politiky EU.
Článek si ukládám, přijde vhod, až opět nastoupí expert Hanzl :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 11:00 Reaguje na Svatá Prostoto
V článku je dobře popsáno, jak gigantické kapcity v OZE už v Eropě vyrábí, bohužel, akumulace je stále problém.
V článku je jasně vidět ropácký názor, který vůbec nepočítá s technickým vývojem, nemá sám vůbec žádný návod k řešení.

Na větrném pobřeží (které je v Evropě dlouhé přes 10 tisíc km) je průměrně v roce méně než 10 bezvětrných dní. Ale i ty vytváří problém.
Proto se velmi intenzivně vyvíjí mohutné elektrolyzéry, některé se už staví, spouštět se mají od roku 2023.
Tím by se měla dát překonat nestabilita OZE, jádro už dnes dělá základní stabilitu sítě. V Německu se rozjíždí debata v nejvyšších kruzích o smysnosti odsavování dalších JE.
Tož uvidíme, na ruského mužika nikdo do budoucna nespoléhá....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Vyvíjejí se, mají se spouštět, měla dát překonat, rozjíždí se debata ... kua, vy jste na PŠM dával sakra pozor, co:-)? Hotový Pavka Morozov:-))).

S Říší se zklidněte, bez Zelených se vláda nesestaví ... na SPD+CDU/CSU to tentokrát fakt nevypadá ... ti na odstavení JE jednoznačně trvají a vsaďte boty, že neuhnou. Bude úspěch když se je podaří přesvědčit ať přestanou házet vidle do NS2.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 15:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Před 5 lety tvrdili, že půlka elektřiny by se měla do roku 20 vyrábět z oze. A loni to bylo 55%.

Evropa není feudální, zaprděné a prolhané Rusko.

Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

22.10.2021 21:17
V současné době se ke zvýšení cen zemědělských plodin (protože se neurodilo), přidává i rostoucí cena plynu. A má to všechno jeden společný jmenovatel. Klimatický rozvrat.
Kdo se připravil, bude mít elektřinu stále za 10 tisíc za dům. Kdo se nepřipravil, bude mít náklady vyšší. Ale bylo nám přidáno, tak nám ty vyšší ceny zase něco uberou. Na lid musí být přísnost.
Odpovědět
TK

Tomáš Kvítek

22.10.2021 21:29 Reaguje na Katka Pazderů
Klimatický rozvrat je co? Kdo vymyslel tuhle blbost? Rostoucí ceny energií má na svědomí přiblblá a nekompetentni energetická politika Němců, coby hybatelů EU a povolenky navrch. Cena plynu roste, protože letos nesvítí slunce a ani z neduje tolik vitr. Proto se topí plynem coby fosilnim palivem. A když je něčeho málo, tak cena roste.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.10.2021 19:26 Reaguje na Tomáš Kvítek
Klimatický rozvrat je prosím pěkně rozvrat způsobený klimateroristy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.10.2021 22:36 Reaguje na Katka Pazderů
Jestli se váš svět a vnímání okolí soustředí pouze na váš dům, pak máte pohled velmi omezený.
Zvýšené náklady za energie ovlivní naprosto vše...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2021 07:31 Reaguje na Jaroslav Studnička
když zchudneme materiálně a egoisticky a objevíme více duševní rovnováhy tak to za to stát bude... lidské ego a virtualizace vztahů a to i k přírodě potřebuje pořádně proplesknout a tohle je takové napřesdržku, které si tahle společnost mentální lenosti, hlouposti a "chytrých kapes" zaslouží
Odpovědět
RP

Radim Polášek

25.10.2021 18:49 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, když zchudneme, tak zblbnene, protože ztratíme přístup k placeným informačním kanálům a k placenému vzdělávání. Které je z principu mnohem méně ovlivněno ideologií než je to bezplatné.
A když zblneme, tak časem zchudneme ještě podstatně víc, protože se staneme jako společnost mnohem víc ovlivnitelní ideologií a propagandou. A o to více nebudeme mít přístup k placeným informačním kanálům a k vzdělávání, tak o to víc zblbneme.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.10.2021 16:09 Reaguje na Katka Pazderů
Jste pomýlená. Produkce potravin celosvětově roste - dokonce rychleji než počet lidí, takže na člověka připadá stále vyšší a vyšší energetický příděl. Nejprve se seznamte s fakty, někdo by bludu o klimatickém rozvratu mohl věřit.
https://www.fao.org/faostat/en/#data/FBS/visualize
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.10.2021 19:09 Reaguje na Katka Pazderů
A jak jste připravená na to, až Vás vymetou z toho státního krmnníku, a navštíví Váe axekutor, protože v tu ránu jste smluvní partner úřadu práce, který nic užitečného neumí? Víte o tom, že to Vaše "přidánio" je na docela brutální dluh, a realita je taková, že Vaše nenažraná rodina prožírá ročně asi o 300 tisíc víc, než je ekonomická realita?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2021 09:03
Bojovat proti povolenkám je celkově na nic, protože jsou příjmem státu. Tak právě z nich se mají dělat ty kompenzace.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.10.2021 09:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale pak jsme zpátky u klasického socialistického přerozdělování. Proti tomu druhu ekonomily, co prý nas přivedla na buben,se přece cinkalo na náměstích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2021 15:54 Reaguje na Jarka O.
Trochu to připomíná, to určitě.
Ale rozsah je zcela marginální a hlavně to nešéfujou komunisti. Když dva dělají totéž, není to totéž.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.10.2021 19:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte pravdu. Komunisti přerozdělovali od bohatých
k chudým a EU od všech hlavně k bohatým a taky k
těm, kdo v tom "umí chodit". Na povolenky doplácejí všichni spotřebitelé proto, aby dostali dotace ti,
kteří produkují nekonkurenční a nestálou energii.
Dotace na výstavbu, podpora provozu, zajištěný odbyt + zajištění záloh a akumulací jinými provozovateli. To žádný jiný zdroj mimo OZE nedostane a tak už
není v některých zemích konkurencí. Deformace trhu proto zamávala s energetikou v EU tak, že si
to uvědomí i ti, kterým to bylo doposud jedno a
kteří pochopí o čem je politika EU. Ano, nejsou
jako Jánošík, či komunisté. To máte holou pravdu.
Je to snad poprvé, kdy s vámi souhlasím.
Odpovědět
sv

24.10.2021 00:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Máš tam chybu. SPrávně je to takto. Komouši přerozdělovali od chudých k sobě a zbytek zdevastovali a teď jsou nadšenými podporovateli EU nesmyslů.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.10.2021 13:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Víte, p. Macháčku, já neřeším, jestli dřívější páni brali od chudých nebo zbohatlých (stř. třída). Po péči Němců stejně moc opravdu bohatých Cechů nezbylo. Ale se dá srovnat, co se teda za ty "ukradené" a "projezené'" peníze vybudovalo. A v tom srovnání vyhrává systém národní nad globalistickým. Ten se ted navíc při zkoušení prototypů nových výrobků, tím při změně průmyslu a tím zvýšené devastaci zdrojů a prostředí, které se navíc můžou ukázat být slepou uličkou, schovává za ochranu přírody. To je podlé. Jak se jmenuje párty, která to zrovna vede, neřeším. Ti, co řeší komunisty 32 let po jejich odchodu (bohužel ne jejich dětí), jsou dřívější komanči se špatným svědomím. A že jich je v evropských organizacích nalezlých dost.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.10.2021 19:14 Reaguje na Jarka O.
Němcům můžeme poděkovat za to, že tady nějaká střední třída je, protože německé firmy platí lépe, než české, české soukromé firmy platily lépe, než socialistické národní podniky. Kdo podle Vás tvořil za komoušů tu "střední třídu", co? A ano, komouše je potřeba řešit neustále, ovšešm ne ty s černenými řidičáky, ale ty, které mají myšlení jako komouši, vypadají jako komouši, vyjadřují se jako komouši, a i přes ten mnonitor smrdí jako komouši. A tohle kriterium vy splňujete beze zbytku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.10.2021 19:49 Reaguje na Daniel Višňovský
Nemám zájem mluvit s takovým člověkem. Odpovím, ale tuším, že pak už bude nutné nechat mazat. Redakce nám toto právo dává. Měla jsem kamarádku z latinoamerické země. Dost obyvatel té země odešlo do USA dělat pucfleky a podobné práce, což cti netratí. Ovšem když se vrátili, dělali že sebe tak nafoukané naboby a lepšolidi, že je lidi té země nesnášeli, navíc vsichni věděli, že šlo o navoněnou bídu. Zkuste povídat svá moudra u vás v kanadě, jestli tam nějaké česko někoho zajímá, zapalujte si doutníky dolary, kupte si 3 8válce, mám se fajn a nemám důvod tohle závidět ani obdivovat. Kritéria z příběhu mé známé splňujete. Nekdo myslí sociálně, jiný na prachy tak, až to přes monitor páchne, pane kádrováku. Z dřív pamatuju jen dělníky,rolníky a prac. inteligenci, to byli mí rodiče, sousedi byli dělníci.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.10.2021 19:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Komunisté přerozdělovali od bohatých k chudým, jo??? Ukradli lékařce a narvali to hornické lepmlácké parazitické špíně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 11:09 Reaguje na Břetislav Machaček
V kapitalismu je člověk vykořisťován člověkem, v komunismu je to přesně naopak.
Kapitalismus je nespravedlivé rozdělení bohatsví, socialismus je spravedlivé rozdělování bídy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, nějaký bug či co ... nenapsal jste blbost!

Holt vždy je nějaká naděje:-).
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.10.2021 09:15
Snaha se cení. Povolenky se zavedly po Kjótu, konečně jim to v bruseli někdo aspoň řekne nahlas. Naštěstí není babiš sám, má v zádech aspoň tu Francii. Nevím, jestli je pravda tvrzení v článku, že "dekarbonizované" země (Francie), situace na trhu ETS nezajímá a nechtějí ji menit. Takže se tam sjely jen kvůli plynu? Východ EU ETS zajímá určitě.
Odpovědět
va

vaber

23.10.2021 10:08
klimatické politice rozumí jen spekulanti s emisními povolenkami,
ostatní jsou jen naivní troubove, co veří, že emisní povolenky mají zachránit planetu
Odpovědět
JK

J. Kloutvorová

27.10.2021 15:37 Reaguje na vaber
Jedna věta o dvaceti slovech to vystihla přesně.
Odpovědět
ms

23.10.2021 12:41
Od předsedy naprosto marginální politické Strany zelených, která je prodchnuta ideologií a aktivismem,se asi nedalo čekat nic jiného. Emisní povolenky začaly na 5 eurech za tunu CO2, nyní jsou na 64 eurech. Utrhly se zcela ze své funkce nástroje k tlaku na ekologizaci emisních zdroj a staly se z nich cenné papíry pro politickou a finanní elitu světa. Co říci na fakt, že do nich investovaly i americké penzijní fondy? Podnikatel v energetice ví, že ETS jsou už jen kladivem na to, aby zbankrotoval. Je to jen nová tvrdá daň státu. Ale přesto dnes uhelné zdroje i s ETS jedou, protože plynové zdroje také s ETS jsou ve výsledcích ještě dražší. Emisní povolenky zdražují každou kWh o 1,60 Kč, to platí i babička z Horní Dolní spolu s příspěvkem solárním baronům na OZE a z tohoto výnosu mají být posílány "zelené žebračenky"? To je nějaké perpetuum mobile, ne? Raketově rostoucí ceny elektřiny dostihnou všechny, i ty, co mají zatím na fixní čas pevné ceny. Paak Češi zjistí, že podstatnou část výdělků dají za elektřinu a teplo. A to produkujeme 1 kWh z uhlí za 0,15 Kč, z jádra za 0,25 Kč. Poděkujme ideologii Green Deal a jejich pomateným stoupencům ze zelených stran za ožebračení Čechů a zničení českého průmyslu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.10.2021 14:08
Úspory? Kdo jezdí do práce autem alespoň 50 km, tak na dojíždění spotřebuje více energie než na vytápění rodinného domu. Tak kde u dojíždění ušetří? Že pojede na kole 50 km tam a 50 km zpět?
Cestou není zvykat si na energetickou (a jinou) chudobu, ale stavět nové zdroje energie. Cestou není navléknout si doma svetr, bát se rozsvítit, vařit si šlichtu z bramborových šlupek, chodit v děravých botách, bát se jít do hospody nebo divadla a koukat, jak magoři mrhají prostředky na "zachraňování" planety.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 15:10 Reaguje na Richard Vacek
Má jezdit elektrikou a zaměstnavatel má mít nad parkovištěm panely. Tudy cesta vede a ledaskde už i funguje.
Odpovědět
Jj

Jaryn jarynovič

23.10.2021 15:42
V Evropě (Čechách a na Moravě zvláště) vládnou debili a idioti...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

23.10.2021 19:33
Kvůli emisním povolenkám klesl zájem o uhlí a stoupl zájem o plyn. Když se na vyváženém trhu zvýší zájem o komoditu o 20 % a není to čím pokrýt, logicky stouple cena klidně o 200 %. Takže říkat, že za to můžou emisní povolenky jen okrajově, je korektní jen v zelených kruzích.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

25.10.2021 18:31
Pane Bergu co je to za termín "přehnaná spekulace"? Ty emisní povolenky by snad něměly být předmětem "žádné" spekulace. Měl by to v první řadě být příjem státu a ne příjem spekulantů.
Odpovědět
DA

DAG

26.10.2021 08:01
Prosím Vás diskutující. Já už jsem z toho nešťastný. Může mi někdo vysvětlit, to myslím opravu bez jakékoliv ironie, kde budeme tu energii brát.
Jsem zastánce zelené elektřiny, ale chápu, že musí existovat stabilita sítě a dostatečná záloha, když nesvítí a nefouká.
Uhlí je prý špatné, i když dle mého konečná uhlíková stopa s plynem je stejná. Němci nechtějí povolit jádro jako zelený zdroj a chtějí plyn. Teď tu čtu, že ti kdo spoléhali na plyn fatálně chybovali a není to cesta. Čím teda tu elektriku vyrobíme, když nebude foukat a svítit?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

26.10.2021 09:04 Reaguje na DAG
No a to jsem někde slyšel či četl (nevím kolik je na tom pravdy), že chtějí zakázat i krby, krbová kamna na dřevo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.10.2021 10:26 Reaguje na DAG
Z akumulátorů a vodíku, jednoduché, ne ;-)? Zkuste tohle:
https://www.konzervativninoviny.cz/energetika-kam-se-podel-zdravy-rozum/
Líbí se mi tam tento odstavec: ...je užitečné vědomě zapomenout na dětinskost tzv. distribuované energetiky, na zásobování prostorově rozptýlenými malými zdroji. Z předešlých poznámek je snad zřejmé, že energetická síť se musí promyšleně centrálně řídit. Kromě toho zdroje malého jmenovitého výkonu jsou z podstaty méně ekonomické než technologicky podobné větší. Jejich menší ekonomičnost je z celospolečenského hlediska ztrátou. Zvětšování jmenovitého výkonu zdrojů ve 20. století z hodnot od jednotek megawatt k 1500 – 2000 MW není svévole, nýbrž cílené úsilí dosáhnout lepší účinnosti a výrobních i investičních nákladů na vyrobenou jednotku produktu. Omezení velikosti výrobní jednotky shora má však pro konkrétní síť rozumný důvod. Poruchový výpadek výkonu velké jednotky vzhledem k celkovému zatížení soustavy musí být bezpečně zregulovatelný...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 16:01 Reaguje na DAG
Můžu vám pouze vysvětlit, jak je to myšleno:
Velmi rychle se musí budovat OZE, u nás především fve nejlépe ve vytěžených lomech po hnědém uhlí, přetoky ukládat do vodíku.
Diverzifikovat zdroje, tj. naprat fve panely úplně všude, kde to má nějaký smysl.
Jak se objeví SMR reaktory, měnit výtopny KVET za tuhle technologii.
Až budeme schopni postavit JE, jít do toho.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist