Miroslav Patrik: VIRUS versus český stát
Připomeňme, že hned první den nouzového stavu se vláda usnesla na zahájení přípravy budování asi dvacetikilometrového úseku plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe z Ostravy-Svinova k hranici s Polskem za patnáct miliard korun. Nejprve se ovšem mají posuzovat vlivy kanálu na životní prostředí. Než tato absurdita skončí v zapomnění, studie nás budou stát stovky milionů korun.
Mohlo by se tedy zdát, že jeden zmar stíhá druhý. Ale není tomu tak úplně. Státní mašinérie sice stále pokračuje v přípravě sporných tras dálnic, ale za zády má veřejnost, která ji kontroluje. Během října občanské spolky dokonce vyhrály dva obtížné soudní spory o vedení dálnice D52 kolem Mikulova a dálnice D1 kolem Přerova.
Krajský soud v Ostravě na začátku října na základě žaloby rakouského spolku VIRUS (Verein Projektwerkstatt für Umwelt und Soziales) zrušil územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova a tři týdny nato na základě žalob spolků Děti Země a Krajina Dluhonice zrušil i územní rozhodnutí pro obchvat Přerova. Krajské úřady v Brně a v Olomouci totiž porušily zákon.
Odůvodnění druhého rozsudku není ještě k dispozici, ale k prvnímu rozhodnutí soud jasně uvádí, že rakouský spolek byl z územního řízení vyloučen nezákonně, neboť došlo k „popření čl. 3 odst. 9 Aarhuské úmluvy, který výslovně v případě právnické osoby zakazuje diskriminaci vzhledem k jejímu místu registrace nebo k místu skutečného centra jejího působení“. Stručně řečeno, pokud rakouský spolek splnil požadavky českých zákonů, byl účastníkem řízení se všemi svými právy.
Rozsudek také připomíná, že ochrana životního prostředí se dá prosazovat nejen se znalostí zákonů vlastní země, ale je dobré znát i zákony sousedních států. Pokud se třeba za několik let budou u nás povolovat nové jaderné bloky v Dukovanech, budou se řízení kromě českých spolků moci zúčastnit i ty rakouské. A stejně tak by se české spolky mohly účastnit řízení o rozšiřování povrchového hnědouhelného dolu u polského města Turów blízko naší hranice.
Státní politické a byrokratické struktury jsou při povolování dálnic stále znovu usvědčovány z podceňování odborných analýz, chaotického způsobu rozhodování, špatné komunikace apod. Naštěstí je česká občanská společnost dostatečně silná na to, aby českému establishmentu účinně oponovala – nejen při přípravě dálnic.
reklama
Další informace |
Text byl psán pro kulturní čtrnáctideník A2, kde vyšel 4.11.2020.

Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (73)
Břetislav Machaček
17.1.2021 09:36a uvažují o přejmenováni nejvytíženějších ulic na Patrikovu a Dětí Země. Doufám, že přijede osobně odhalit nové tabulky označujících tyto ulice.
Bude určitě jaksepatří přivítán občany a pozůstalými po obětích dopravy.
Toto je přesně to chování, co diskredituje ochranu přírody jako celek.
Jan Šimůnek
17.1.2021 10:46 Reaguje na Břetislav MachačekProstě odchod z EU je nejrozumnější řešení, jak vlivy těchto škůdců a zločinců eliminovat.
Jan Šimůnek
17.1.2021 13:22 Reaguje naPavel Hanzl
17.1.2021 15:36 Reaguje na Jan ŠimůnekPo válce bylo odsouzeno naprosté minimum udavačů a konfidentů. Většinu si přetáhla Stb, případně Kgb a oni pak dělali dost významnou podporu boleševické moci u nás.
Jan Šimůnek
17.1.2021 17:35 Reaguje na Pavel HanzlJinak např. na brněnské LF se popravení konfidenti pitvali na anatomických pitvách ještě na začátku 70. let. Teprve před mým nástupem do studia začali intenzívněji objíždět domovy důchodců.
Pavel Hanzl
17.1.2021 18:36 Reaguje na Jan ŠimůnekZ brněnských zbrojovek znám více případů, že Sudeťáci ve vedení kryli průšvihy, které by vyšetřovalo gestapo.
Často ale z důvodu, že měli z říšských Němců sami strach.
Jan Šimůnek
18.1.2021 10:05 Reaguje na Pavel HanzlKrytí průšvihů se dělo v Německu běžně (jako ostatně i za komunistů u nás). Je to vlastnost totalitního režimu, kterého se občané bojí víc než nepřítele.
Na tohle téma měl kdysi článek František Novotný, který srovnával dva podobné průšvihy ve válečném průmyslu v Německu a USA. V těch USA to pracovníci přiznali a byla sjednána náprava, v tom Německu to z obav před likvidací (včetně rodiny) zatloukali a projevilo se to v nižší bojeschopnosti. Už tedy nevím přesně, o co konkrétního šlo, snad to bylo něco s letadly.
Říští Němci se obecně chovali slušněji než Sudeťáci, alespoň podle vzpomínek rodičů i jiných pamětníků. Zase to byl jeden z faktorů, které motivovaly odsun.
Pavel Hanzl
17.1.2021 14:49 Reaguje na Břetislav MachačekJiří Daneš
17.1.2021 16:54 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.1.2021 18:40 Reaguje na Jiří DanešJiří Daneš
18.1.2021 01:51 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
18.1.2021 10:08 Reaguje na Jiří DanešJinak existuje bonmot, že největším agitačním úspěchem Rakušanů je to, že vyvolali dojem, že Hitler byl Němec a Mozart Rakušan.
Břetislav Machaček
17.1.2021 17:14 Reaguje na Pavel Hanzlza člověka, když vám dělá radost, že se odkládají už
schválené stavby kvůli nějakým dodatečným námitkám.
Vám se hlavně líbí heslo čím hůře, tím lépe, když jde
o stavby této vlády. Ty stavby jsou ale pro lidi a ne
pro vašeho úhlavního nepřítele. Je mi z vás špatně,
styďte se!
Jaroslav Studnička
17.1.2021 17:55 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
17.1.2021 18:16 Reaguje na Břetislav MachačekMě taky silně vadí, že ten obchvat není hotový, jezdím tudy občas do Rakous. A taky vím, že to není kaše téhle vlády.
Jenže já, když hodnotím jakékoliv jednání kohokoliv, tak se snažím napřed pochopit, proč to dělá a to dřív, než ho odsoudím.
A pokud soud rozhodl jak rozhodl, tak si myslím, že měl vážný důvod. Tím, že to v článku není napsáno, tak jsem odhadl, že je to kvůli aroganci našich úředníků, která je skutečně někdy dost děsivá.
To je celý, je to skutečně nepochopitelné a je nutno v tom hledat zlý úmysl?
Břetislav Machaček
18.1.2021 10:31 Reaguje na Pavel Hanzlvznese, tak soud koná a řízení zastaví a nebo vrací
k přezkumu. Pokud se najde ekoterorista a námitky
vznese, tak soud musí konat ze zákona. Nebýt tu
ten ekoterorista, tak soud nemá co projednávat.
Nyní se vláda i parlament už poučili a změnili
raději rovnou zákon za fanatického odporu těch
ekoteroristů, kterým zbydou leda námitky bez
odkladného plnění. Stavba se schválením stavebního
řízení rozjede a pozdější námitky nebudou mít
vliv na samotné zahájení stavby. Konečně moudré
rozhodnutí, kdy se mají námitky vznášet pouze
v průběhu stavebního řízení. Vezměte to tak, že
chcete stavět rodinný dům a jsou v rámci řízení
osloveni všichni sousedé. Nemají námitky, stavba
se povolí a pak se s jedním sousedem pohádáte.
On účelově napadne stavební rozhodnutí, které
vám po zastavení soudem v daném termínu propadne
a začínáte znovu. A to je soused a ne nějaký cizí
člověk z druhé strany republiky a nebo z Rakous.
Fandit takovým lidem, je jako být stejný jako
oni a být proti lidem, kteří oddálením stavby trpí
a nebo přinášejí i lidské oběti. Slušný člověk
se nemůže s tímto ztotožnit i kdyby to byl třeba spolubojovník proti politickému odpůrci. Ty DZ
ale podobně "bojovaly" doposud proti všem a asi
budou i nadále. Je to pouze potížismus daný
povahou člověka a žádná moudrá ochrana přírody.
Břetislav Machaček
18.1.2021 10:31 Reaguje na Pavel Hanzlvznese, tak soud koná a řízení zastaví a nebo vrací
k přezkumu. Pokud se najde ekoterorista a námitky
vznese, tak soud musí konat ze zákona. Nebýt tu
ten ekoterorista, tak soud nemá co projednávat.
Nyní se vláda i parlament už poučili a změnili
raději rovnou zákon za fanatického odporu těch
ekoteroristů, kterým zbydou leda námitky bez
odkladného plnění. Stavba se schválením stavebního
řízení rozjede a pozdější námitky nebudou mít
vliv na samotné zahájení stavby. Konečně moudré
rozhodnutí, kdy se mají námitky vznášet pouze
v průběhu stavebního řízení. Vezměte to tak, že
chcete stavět rodinný dům a jsou v rámci řízení
osloveni všichni sousedé. Nemají námitky, stavba
se povolí a pak se s jedním sousedem pohádáte.
On účelově napadne stavební rozhodnutí, které
vám po zastavení soudem v daném termínu propadne
a začínáte znovu. A to je soused a ne nějaký cizí
člověk z druhé strany republiky a nebo z Rakous.
Fandit takovým lidem, je jako být stejný jako
oni a být proti lidem, kteří oddálením stavby trpí
a nebo přinášejí i lidské oběti. Slušný člověk
se nemůže s tímto ztotožnit i kdyby to byl třeba spolubojovník proti politickému odpůrci. Ty DZ
ale podobně "bojovaly" doposud proti všem a asi
budou i nadále. Je to pouze potížismus daný
povahou člověka a žádná moudrá ochrana přírody.
Břetislav Machaček
18.1.2021 10:40 Reaguje na Břetislav Machačekpochopíte pane Hanzl, když si to přečtete dvakrát.
Pavel Hanzl
18.1.2021 16:53 Reaguje na Břetislav MachačekTen pes je zakopaný v pojmu "ekoterorista", což je pro vás univerzální viník, který má jiné názory než vy.
Ten zákon posiluje jen aroganci ouředníků a korupci, v babišistáně z principu není možno udělat rozumný zákon pro lidi (mximálně omylem). Protože princip korporátní (tj. fašistické) oligarchie je vždy protilidový.
Břetislav Machaček
18.1.2021 18:22 Reaguje na Pavel HanzlTen zákon je obšlehnutý z Polska
a Slovenska a tam Babiše nemají.
I na západ od nás Patriky nikdo
neposlouchá a pouze je ignorují.
Pavel Hanzl
19.1.2021 08:56 Reaguje na Břetislav MachačekTo je totalita.
V normálních zemích se vyslechnou všichni, ale po určitém procesu včetně odvoláních se záležitost uzavře a staví se. Nebo se nestaví.
Trvá to vždycky pár let, ale je to plně funkční i demokratické.
Nevím, proč by to takhle nemohlo fungovat i u nás.
Jan Šimůnek
19.1.2021 08:21 Reaguje na Pavel HanzlJsou pochopitelně státy, kde by se ta aktivistická lůza musela trestně i ekonomicky zodpovídat za ty mrtvé navíc, kteří v té Plzni jsou jasně prokazatelní. Jak oběti dopravních nehod na průtazích městem, tak i oběti ekology uměle udržované nízké kvality ovzduší.
Vladimír Wagner
17.1.2021 10:21Pavel Hanzl
17.1.2021 15:47 Reaguje naSvatá Prostoto
17.1.2021 16:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.1.2021 18:22 Reaguje na Svatá ProstotoVina je jednoznačně na celém národě. Otázkou ale je, PROČ jsme si nedokázali za 30 let prakticky ideálních podmínek vytvořit funkční, demokratický stát pro lidi.
Já to promyšlené mám, ale je to na celý článek. Navíc je v tom příliš neprokazatelných důkazů a velké nebezpečí záměny "hladiny významnosti".
Jan Šimůnek
18.1.2021 10:09 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.1.2021 16:58 Reaguje na Jan ŠimůnekNejlépe z Východu jsme měli našlápnuto my, pak Baltici. Ti si pozici udrželi a jsou na tom x krát lépe, než my. Celkem dobře jedou Rumuni a Slováci, potácí se částečně Polsko a totální propadák je Maďarsko a hlavně my.
Příčiny jsou celkem jasné.
Jan Šimůnek
19.1.2021 08:23 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.1.2021 09:01 Reaguje na Jan ŠimůnekA zjistěte si, čemu on říká hybridní válka, případně "aktivní opatření", jak proběhla naše mediální válka o brdský radar. Tam je zakopaný ten čokl.
Jan Šimůnek
19.1.2021 11:09 Reaguje na Pavel HanzlOno jde totiž o to, že proti masívnímu úderu ze strany Ruska by nám ten radar byl v podstatě k ničemu. Ten by byl tak rozsáhlý, že by zahltil protiraketovou obranu a postačující část raket (případně samostatně manévrujících hlavic) by prostě prošla, radar neradar. A výstraha o pár sekund (či zlomků sekund) dřív by neměla praktický význam.
Uplatnil by se jako včasná výstraha vůči útoku, který je možné reálně současnými prostředky odvrátit (tedy ojedinělá střela nebo malý počet střel, kde by bylo možno na každou poslat deset a více kousků antiraket a jiných podobných prostředků). Navíc by mohl přispět k identifikaci útočníka (pokud by to tedy nebyla ta loď), což by bylo v případě útoku ze strany Ruska irelevantní. Byl by vhodný spíš proti teroristům (modelová situace: raketa odpálená sebevražednými teroristy z velké nákladní lodi), případně teroristickým režimům typu Íránu, ISIL apod.
A, pochopitelně, proto byl solí v očích všech progresivistů, kteří kolaborují s islámem až se z nich kouří.
Jiří Svoboda
17.1.2021 15:46 Reaguje na Vladimír WagnerPavel Hanzl
17.1.2021 15:45Pokud se v nějakém státě dostane k moci něco tak příšerného, jako u nás, není možno necht to zničit cokoliv třeba s nevratnými následky. Netvrdím, že je to zrovna obchvat Mikulova, ale my k tomu máme nakročeno celkem dobře.
Jiří Svoboda
17.1.2021 15:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.1.2021 16:50 Reaguje na Jiří SvobodaSvatá Prostoto
17.1.2021 16:58 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
17.1.2021 17:02 Reaguje na Pavel Hanzl"Pokud se v nějakém státě dostane k moci něco tak příšerného, jako u nás, ..." Přál bych Vám zažít Protektorát Čechy a Morava, kdy na každém radiopřijímači visel štítek s nápisem : Naslouchání cizího nepřátelského rozhlasusu se trestá těžkým žalářem i smrtí, a že tobylo myšleno vážně jste mohl vidět podle plačící sousedky, které přišel z koncentráku lístek s oznámením smrti jejího manžela a otce jejich dětí, mých kamarádů. Jste nesoudný dobráček.
Jan Šimůnek
17.1.2021 17:38 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
17.1.2021 18:29 Reaguje na Jiří DanešJsme stále do značné míry demokratickou zemí a tu "příšernost" si zvolil Národ Český, Národ Masarykův ve svobodných volbách!!!!!!!!!!!!
Dovedete si představit, co by na to asi tak řekl právě Pan President Masaryk??
Jarda Vesničan
17.1.2021 20:13 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
18.1.2021 10:14 Reaguje na Jarda VesničanA ekologům o to životní prostředí vůbec nejde. To názorně předvádí i autor článku, který dělá vše proto, aby ten obchvat, snižující emise z dopravy a mající i další benefity pro životní prostředí, pokud možno nikdy nestál. Konec konců, to předvedly ekologické organizace v souvislosti s obchvatem Plzně. Bylo i spočteno, kolik plzeňáků ty jejich aktivity odskákalo zdravím a kolik jich na ně předčasně zemřelo.
Pavel Hanzl
18.1.2021 17:05 Reaguje na Jarda VesničanJan Šimůnek
19.1.2021 11:12 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
18.1.2021 01:55 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
18.1.2021 10:10 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
17.1.2021 17:56 Reaguje na Pavel HanzlVladimír Hošek
17.1.2021 19:02Lukáš Kašpárek
18.1.2021 07:06 Reaguje na Vladimír HošekJan Šimůnek
18.1.2021 10:16 Reaguje na Lukáš KašpárekVladimír Hošek
18.1.2021 13:16 Reaguje na Lukáš KašpárekMilan G
17.1.2021 22:18Divné je, že A5 nemá vliv na obyvatele dolních rakous, tak jaký vliv by asi měla na Rakušáky česká dálnice. Tohle je typický případ účelového zdržování.
Co nám, ale ve své dobrotivosti zapomněl Patrik prozradit, že Nejvyšší správní soud v tomto případě zrušil podivný rozsudek soudu v Ostravě, ačkoliv to musel vědět.
,,Nyní je podle něho jasné/Patrika/, že se rakouské spolky za splnění českých zákonů budou moci zúčastnit třeba i povolování výstavby jaderných bloků v jaderné elektrárně Dukovany,, Tak to ani omylem, chápu že to je přání všech pátých kolon v ČR které jsou financovány z Rakous, ale to určitě ne. Žvanit můžou, ale zapříčinit zrušení stavby JE to by bylo tak trochu mimo.
Co se týká Přerova, kdybych tam bydlel tak bych neprodleně zavítal do Brna a Patrikovi bych rozbil tlamu, jiná slova nenacházim. Všechno totiž směřuje k tomu, že se stavbou je konec. Vyjímka z EIA platí jen do podzima letošního roku. Takže přerováci až budete stát ve frontě na náměstí nebo kolem nádraží vzpomeňte si na toho šmejda, který to vše zavinil.
Proč Patrik nenapadnul stavební povolení v roce 2019 na : Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba. Součástí stavby je i nové přemístění místní komunikace Dluhonice – Přerov. Teď už nepůjde posunout dálnici blíže k Přerovu jelikož tam už není místo. Z toho je patrné, že Patrik neřeší věc komplexně, ale jen „prudí“ u konkrétní stavby u které mu to vyjde.
Chyba je v tom ,že v ČR se může někdo víckrát odvolat ve stejné věci a to i v pokročilých stupních přípravy. Třeba v Polsku nebo Rakousku se můžete odvolat jen v procesu EIA, v dalších stupních přípravy je odvolání nepřípustné. Jestli se nepletu v Německu nemůže soud zrušit už vydané stavební povolení. V ČR se můžete odvolat proti stavebnímu povolení což je v podstatě poslední příprava stavby protože máte podezření, že ta stavba naruší biotop nějaké vodní žoužele, takže přezkum povolení. Anebo si někdo vzpomene, že chce aby dálnice vedla jinou trasou/Dluhonice/, protože to je lepší podle něho. Anebo se řeší zimní údržba v rámci EIA i když podle praxe se to řešilo právě při stavebním povolením.
Na konec jedna poznámka ke krajskému soudu v Ostravě. Z mého pohledu divný soud, zrušil přerovské územní rozhodnutí a i mikulovské, zde ho ovšem klepl přes prsty Nejvyšší správní soud a tak Ostrava musí rozhodnout znova. Podle toho co jsem někde četl se Ostravský soud pokoušel zrušit zákon o zrychlené EIA u liniových staveb až ho musel zarazit Ústavní soud. Na základě tohoto se domnívám, že žádný soud ani žádný soudce by neměl mít možnost tyto věci soudit.
Milan G
17.1.2021 22:40 Reaguje na Milan GLukáš Kašpárek
18.1.2021 07:09 Reaguje na Milan GPan Patrik opravdu hájí zájmy obyvatel této země, jen né celé společnosti, ale pouze těch co ctí právo a pořádek a těch co jim na této zemi záleží.... což vy evidentně nejste....
Jan Šimůnek
18.1.2021 10:24 Reaguje na Lukáš KašpárekProblém s ekologickou legislativou (do níž se navíc ještě montuje EU) je ten, že je zcela nepřehledná a některé její partie stojí proti sobě. Takže řada projektů se dostává do situace, že jedněm zákonům a ustanovením vyhovuje a jiným nikoli, a když se to opraví podle těch jiných, tak je to zase v rozporu s těmi, kterým vyhovovala ta neopravená verze.
Obávám se, že tahle zmatky nadělali lidé jako autor tohoto článku záměrně, aby se u nás nedalo nic postavit. měli na to Bursíka a dodnes mají různé aktivisty na ministerstvu ŽP, kteří v tom pokračují. Jistěže využili i mentální impotenci poslanců a senátorů. Na druhé straně ani od geniálního poslance či senátora nelze očekávat zjištění, že navrhovaný paragraf o silnicích, přidávaný jako přílepek k zákonu o chovu hlemýžďů je v rozporu s paragrafem o silnicích, přidaném před deseti lety jako přílepek k zákonu o nakládání se starými pneumatikami. :-)
Milan G
18.1.2021 16:08 Reaguje na Lukáš KašpárekVladimír Hošek
18.1.2021 16:34 Reaguje na Lukáš KašpárekLukáš Kašpárek
18.1.2021 07:05Je mi jasné, že je trnem v oku všem šmejdům a dokonce i hlupákům, kteří se těmito šmejdy nechají oblbnout, ale pokud dá nějaké státní (krajské, obecní) rozhodnutí nebo přístup k soudu a vyhraje ho, tak je jasné, že PRAVDA je na jeho straně, a že je jeho snaha SPRÁVNÁ a UŠLECHTILÁ!
Není dál o čem diskutovat.....
Vladimír Hošek
18.1.2021 07:55 Reaguje na Lukáš KašpárekPan Patrik je přesně ten typ aktivisty, který nadřazuje papírové a formální záležitosti nad reálné enviromentální dopady a potřeby. A je ochoten za každou cenu využít každé neurčitosti v zákonech a formálních možností házet vidle do všeho, co může, i když to v reálu má vést jen ke zdržení nebo to má dokonce škodlivé enviromentální dopady. Prostě to udělá jen proto, že to lze. Je to přesně ten člověk, který svou činností diskredituje veškeré enviromentální aktivistické hnutí.
Diskutovat je potřeba, protože pokud má ČR tolik nejednoznačností a dvojsmyslů v zákonech, tak je to třeba řešit. To je jediný přínos pana Patrika, že tyto nesmysly v zákonech odhaluje.
Karel Tejkal
18.1.2021 09:34 Reaguje na Lukáš KašpárekJan Šimůnek
18.1.2021 10:24 Reaguje na Karel TejkalBřetislav Machaček
18.1.2021 10:38 Reaguje na Jan Šimůnekani nemá kde docvakovat.
Radek Čuda
18.1.2021 13:51Jarek Schindler
18.1.2021 21:36A jak to vypadá v praxi:
"Průběh územního řízení pro dálnici D0136 Říkovice – Přerov o změně územního rozhodnutí č. 32/2006
27.03.2017 = ŘSD ČR podává žádost
26.04.2017 = MM Přerov řízení přerušuje
28.08.2017 = MM Přerov řízení přerušuje
29.01.2018 = MM Přerov řízení přerušuje
04.04.2018 = MM Přerov oznamuje zahájení územního řízení
23.04.2018 = Děti Země posílají námitky č. 1 s upozorněním na riziko tzv. systémové podjatosti vedení Přerova
07.05.2018 = Děti Země posílají námitky č. 2
20.06.2018 = KÚ v Olomouci uznává námitky o podjatosti a pověřuje MM Olomouce vedením územního řízení
06.09.2018 = MM Olomouc řízení přerušuje
15.05.2019 = MM Olomouc oznamuje, že spis byl doplněn
17.06.2019 = Děti Země posílají námitky č. 3
16.08.2019 = MM Olomouc oznamuje, že spis byl doplněn
16.09.2019 = Děti Země posílají námitky č. 4
Toto opravdu považuji pouze za účelové zdržování. Jak znepříjemňovat okolí život. Pan Patrik by se měl někdy v dopravní špičce postavit v Přerově na nějaký přechod u křižovatky řízené světly a vysvětlit místním jak za ně srdnatě bojuje. Řekl bych, že doprava, světla nesvětla by se velice zrychlila.