https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/pavel-sidak-stredoceska-dalnice-v-roce-2024-nerealne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Šidák: Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!

22.7.2019
Dálnice D3 (někdy zvaná Budějovická dálnice) je plánovaná a z části rozestavěná dálnice z Prahy přes Tábor a České Budějovice na česko-rakouskou hranici Dolního Dvořiště - Wullowitz, kde se má spojit s připravovanou rakouskou rychlostní silnicí S10. Ilustrační snímek.
Dálnice D3 (někdy zvaná Budějovická dálnice) je plánovaná a z části rozestavěná dálnice z Prahy přes Tábor a České Budějovice na česko-rakouskou hranici Dolního Dvořiště - Wullowitz, kde se má spojit s připravovanou rakouskou rychlostní silnicí S10. Ilustrační snímek.
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je zcela nereálné. Schvalovací proces kontroverzního projektu je prakticky na začátku. Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstvo dopravy klame veřejnost a možná i premiéra.
 

Na setkání premiéra, ministrů dopravy a životního prostředí se starosty obcí ležících na trase středočeského úseku dálnice D3, jež se konalo ve středu 17. července v Jílovém u Prahy, premiér uvedl jako termín zahájení výstavby tohoto dálničního úseku rok 2024.

Toto datum, které premiér získal z vyjádření Ministerstva dopravy a které následně převzala média, je však zcela nereálné. Schvalovací proces středočeské D3 je totiž – přestože se o dálnici mluví již několik desítek let – prakticky na samém začátku a nabírá zpoždění. Kritici upozorňují na zásadní vady a nepřesnosti zanesené v projektové dokumentaci, které v praxi znamenají pro okolní obce vážná rizika. Nejde zde o to, kdo by si dálnici přál či nepřál, ale o zákonný aspekt stavby, zda je projekt dobře připravený, zda ho jeho političtí propagátoři dostatečně znají a zda bude středočeská D3 pro území ČR a jeho obyvatele prospěšná.

Projekt má za sebou zanesení do zásad územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR, aktuálně přezkoumáváno správním soudem), posouzení vlivu na životní prostředí EIA (ovšem připravené na základě zastaralých podkladů; proces EIA se bude částečně opakovat). Nyní se připravuje dokumentace pro územní rozhodnutí (krátce po neúspěšném zahájení bylo přerušeno).

Záměr dosud neprošel řízením o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů. Záměr tedy neprošel ani územním řízením (včetně závazných stanovisek a vyjádření všech dotčených subjektů), nemá dokumentaci pro stavební povolení a pochopitelně ani stavební povolení a vyřešeno není ani vypořádání vztahů s vlastníky dotčených pozemků.

Proti stavbě dálnice se v tuto chvíli ostře staví již 11 obcí na trase a řada souvisejících správních úkonů je napadána soudně. Petice iniciativy Alternativa středočeské D3 požaduje zvýšení bezpečnosti a průjezdnosti páteřní silnice I/3 (vč. obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína), které by mohlo dopravě v regionu pomoci mnohem dříve a levněji než problematická středočeská D3.

Ta nejen že nevyřeší místní dopravní problémy, ale situaci by naopak mohla ještě zhoršit, neboť přitáhne do daného území další dopravu, především zahraniční tranzit s kamiony. Zničila by tak cenné přírodní lokality (a dostupné rekreační zázemí nejen pro Pražany), znehodnotila by v dnešní době již tak ohrožené vodní zdroje a krajinu by otevřela necitlivým zásahům developerských společností.


reklama

 
foto - Šidák Pavel
Pavel Šidák
Autor je tiskový mluvčí iniciativy Alternativa středočeské D3.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

22.7.2019 14:52
Kecy v kleci. Každý pitomý argument se hodí, protože na rozdíl od tvrzení v článku si tahle skupina prostě dálnici nepřeje :-) Jenže individuální i nákladní doprava je potřeba, stojí na ní životní úroveň lidí, takže se iniciativa řadí mezi principiální škodiče a nibmy uřvance :-)
Odpovědět
Anyr

Anyr

22.7.2019 22:06 Reaguje na
:) Mně většinou zcela a úplně stačí, když ty, Padevět, Zvářal, Mozek, Šimůnek, hunter a podobní narcisti a škůdci pod články nadáváte. Potvrzuje to správnost vývoje lidstva a dává to naději těm lepším. :)
Odpovědět
ig

22.7.2019 22:58 Reaguje na Anyr
Těší mě, že vy lepší budete žít v tom správném světě bez aut, silnic a podobných moc moc ošklivých věcí :-) :-) :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.7.2019 13:27 Reaguje na Anyr
Měl jste před časem možnost odstěhovat se do Pol-potovské Kambodži. Tam to fungovalo téměř přesně podle vašich ideálů.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

23.7.2019 11:47 Reaguje na
V principu nelze než souhlasit, ale...
Argument, že na nákladní i osobní dopravě stojí životní úroveň lidí, mne nutí k zamyšlení, jestli je pro dobrou životní úroveň opravdu nutné dopravovat (a často vůbec vyrábět) všechno to zboží, které se dopravuje a silnice zahlcují kamiony.
Příklad za všechny: Nemyslím si, že číkoliv životní úroveň by poklesla, kdyby se např. v Budějovicích prodávalo jen mléko z Madety a ne z Kunína nebo Olmy Olomouc. A naopak v Olomouci jen to z Olmy a ne odněkud z Karlovarska nebo z Madety. Proč se vozí sem a tam tovar, který tvoří z 90 procent jen voda? Opravdu je rozdíl v kvalitě a vlastnostech mlék z jednotlivých mlékáren takový, aby mělo smysl honit po přetížených silnicích ty tisíce tun vody?
Podobných příkladů toho, že ta šílená řeka zboží k "životní úrovni" v podstatě nijak nepřispívá, by se daly najít stovky.
Odpovědět
ig

23.7.2019 16:29 Reaguje na Karel Ploranský
To vožení komodit sem a tam je trochu na palici :-) ale nenapadá mě co s tím. Kdyby se zdražily poplatky za silnice (už teď jsou vyšší než kolik se do silnic "vrazí") tak stoupnou i ceny jiného zboží, kde se bez transportu neobejdeme. Navíc neznáme důvody proč to dopravují, může to být cena, okamžitá dostupnost, náhrada při nějaké poruše, zálohování zdrojů nebo třeba jen že ředitel jednoho dodavatele je blb se kterým není rozumná dohoda :-) A to se už arbitrárně řeší hodně těžko.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.7.2019 09:59 Reaguje na Karel Ploranský
Konkrétně ty mlékárny vyrábějí různé výrobky a vzájemně si trh doplňují. Nebo chcete, jako za komunistů, stávat půlhodinovou frontu na jeden typ jogurtu a jeden druh sýra? Protože přesně tohle je ideálem zelených.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.7.2019 15:43
Vezmete-li si mapu ČR, rozestavěnost trasy D3 Č.Budějovice -Praha na stránkách ŘSD, schválení Zásad rozvoje Středočeského kraje krajským zastupitelstvem,kde je i D3 , pak bych se chtěl autora článku zeptat na jediné - když ne tudy, tak kudy navrhujete D3 vést ?
Podotýkám, že dálnice Praha-Č.B. je skutečně potřebná a zajímalo by mě jak to navrhuje Alternativa středočeské D3 řešit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.7.2019 13:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tihle lidé si prostě žádné dálnice nepřejí. Za ideální bych považoval je distancovat od zboží a služeb, které jsou na existenci silniční a dálniční sítě závislé.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.7.2019 18:52
Souhlas s oběma pány níže. Protestujeme proti antikoncepci, proti potratům, proti baby-boxům, proti hnusným děcákům, zkrátka proti všemu. Protestanti z povolání... Bohužel, v té naší slavné demokracii to máme tak, že drtivé většině společnosti dovede dokonale otrávit život skupina zvláště praštěných jedinců.

Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist