Pavel Šidák: Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
Na setkání premiéra, ministrů dopravy a životního prostředí se starosty obcí ležících na trase středočeského úseku dálnice D3, jež se konalo ve středu 17. července v Jílovém u Prahy, premiér uvedl jako termín zahájení výstavby tohoto dálničního úseku rok 2024.
Toto datum, které premiér získal z vyjádření Ministerstva dopravy a které následně převzala média, je však zcela nereálné. Schvalovací proces středočeské D3 je totiž – přestože se o dálnici mluví již několik desítek let – prakticky na samém začátku a nabírá zpoždění. Kritici upozorňují na zásadní vady a nepřesnosti zanesené v projektové dokumentaci, které v praxi znamenají pro okolní obce vážná rizika. Nejde zde o to, kdo by si dálnici přál či nepřál, ale o zákonný aspekt stavby, zda je projekt dobře připravený, zda ho jeho političtí propagátoři dostatečně znají a zda bude středočeská D3 pro území ČR a jeho obyvatele prospěšná.
Projekt má za sebou zanesení do zásad územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR, aktuálně přezkoumáváno správním soudem), posouzení vlivu na životní prostředí EIA (ovšem připravené na základě zastaralých podkladů; proces EIA se bude částečně opakovat). Nyní se připravuje dokumentace pro územní rozhodnutí (krátce po neúspěšném zahájení bylo přerušeno).
Záměr dosud neprošel řízením o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů. Záměr tedy neprošel ani územním řízením (včetně závazných stanovisek a vyjádření všech dotčených subjektů), nemá dokumentaci pro stavební povolení a pochopitelně ani stavební povolení a vyřešeno není ani vypořádání vztahů s vlastníky dotčených pozemků.
Proti stavbě dálnice se v tuto chvíli ostře staví již 11 obcí na trase a řada souvisejících správních úkonů je napadána soudně. Petice iniciativy Alternativa středočeské D3 požaduje zvýšení bezpečnosti a průjezdnosti páteřní silnice I/3 (vč. obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína), které by mohlo dopravě v regionu pomoci mnohem dříve a levněji než problematická středočeská D3.
Ta nejen že nevyřeší místní dopravní problémy, ale situaci by naopak mohla ještě zhoršit, neboť přitáhne do daného území další dopravu, především zahraniční tranzit s kamiony. Zničila by tak cenné přírodní lokality (a dostupné rekreační zázemí nejen pro Pražany), znehodnotila by v dnešní době již tak ohrožené vodní zdroje a krajinu by otevřela necitlivým zásahům developerských společností.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Anyr
22.7.2019 22:06 Reaguje naJan Šimůnek
26.7.2019 13:27 Reaguje na AnyrKarel Ploranský
23.7.2019 11:47 Reaguje naArgument, že na nákladní i osobní dopravě stojí životní úroveň lidí, mne nutí k zamyšlení, jestli je pro dobrou životní úroveň opravdu nutné dopravovat (a často vůbec vyrábět) všechno to zboží, které se dopravuje a silnice zahlcují kamiony.
Příklad za všechny: Nemyslím si, že číkoliv životní úroveň by poklesla, kdyby se např. v Budějovicích prodávalo jen mléko z Madety a ne z Kunína nebo Olmy Olomouc. A naopak v Olomouci jen to z Olmy a ne odněkud z Karlovarska nebo z Madety. Proč se vozí sem a tam tovar, který tvoří z 90 procent jen voda? Opravdu je rozdíl v kvalitě a vlastnostech mlék z jednotlivých mlékáren takový, aby mělo smysl honit po přetížených silnicích ty tisíce tun vody?
Podobných příkladů toho, že ta šílená řeka zboží k "životní úrovni" v podstatě nijak nepřispívá, by se daly najít stovky.
Jan Šimůnek
26.7.2019 09:59 Reaguje na Karel PloranskýMiroslav Vinkler
22.7.2019 15:43Podotýkám, že dálnice Praha-Č.B. je skutečně potřebná a zajímalo by mě jak to navrhuje Alternativa středočeské D3 řešit.