Petra Kolínská: Nový stavební zákon byty nezlevní a životnímu prostředí uškodí
V oficiálních vládních materiálech k návrhu stavebního zákona je uvedeno, že návrh je předložen s 360 zásadními rozpory, které se týkají základních pilířů návrhu. Vážné výhrady k návrhu mají i přes mnohé úpravy Ministerstvo vnitra, Asociace krajů či Svaz průmyslu a obchodu. Jde mimo jiné o rozpor ohledně postavení dotčených orgánů, ale především celkové koncepce soustavy státní stavební právy.
Legislativní rada vlády navíc ve svém stanovisku upozorňuje, že při přípravě návrhu došlo k porušení Legislativních pravidel vlády, protože výrazně upravený návrh nebyl znovu rozeslán do k připomínkám ministerstvům a dalším subjektům, které potřebují dobrý stavební zákon pro svou činnost bez přehánění každý den.
Změna klimatu a samosprávy na okraji zájmu
V době akutní potřeby řešení problémů spojených se změnou klimatu návrh zákona odnímá odborným pracovištím veřejné správy v oblasti ochrany životního prostředí důležité kompetence. Nově bude o kácení stromů nebo vyjmutí půdy ze zemědělského fondu rozhodovat stavební úřad. Ten také místo specializovaného úřadu povede proces posuzování vlivů na životní prostředí. V případě vodohospodářských staveb se nynější jedno řízení před jedním úřadem rozdělí na dvě řízení před dvěma úřady. V případě integrace rozhodování o veřejném zájmu v oblasti životního prostředí totiž nedochází ke sloučení úřadů (tedy zániku jednoho z nich), ale k jejich rozdělení, takže místo zjednodušení tu vzniká dvojkolejnost a nepřehlednost.
V rozporu s věcným záměrem se oslabuje právo samospráv spolurozhodovat o výstavbě na svém území. V praxi to znamená, že vláda bude moci umístit téměř jakoukoli stavbu (nejen infrastrukturní) prostřednictvím nově zaváděného Územního rozvojového plánu bez toho, že by stavba byla v územním plánu obce či kraje. V praxi to opět znamená, že např. pro umístění vládní čtvrti do Letňan již nebude potřeba souhlasu pražských zastupitelů.
Vedení obcí už nebude mít poslední slovo při vyhlašování stavebních uzávěr a výjimek z těchto uzávěr. Také při vymezování zastavěného území se samosprávy posouvají do pozice připomínkovacího místa, poslední slovo bude mít státní úřad.
Další omezení pro dotčenou veřejnost
V posledních letech jsme byli svědky postupného osekávání práv veřejnosti mluvit do řízení, které se týkají místa, kde žijí. Osekání práv sice žádné zrychlení a zjednodušení řízení nepřineslo, ale v neblahém trendu návrh pokračuje. Věcný záměr sliboval, že práva veřejnosti na účast v povolovacích procesech nebude omezována, slib však nebyl dodržen. Konkrétně je bez náhrady zrušen institut zástupce veřejnosti při přípravě územního plánu. V rámci integrace přestávají existovat řízení v oblasti ochrany životního prostředí (např. řízení o povolení výjimek ze zákazů pro zvláště chráněné druhy živočichů či rostlin, v nichž se až dosud spolky řízení účastnit mohly), přičemž v nově definovaném integrovaném řízení se spolky účastnit nemohou.
V rozporu s věcným záměrem se také zvyšuje riziko korupce, zejména kvůli kumulaci mnoha kompetencí v případě Nejvyššího stavebního úřadu. Ten má např. rozhodovat o sporech vyplývajících z plánovací smlouvy uzavřené mezi soukromým investorem a obcí. Je také tím, kdo uděluje výjimky ze stavební uzávěry, a to bez možnosti takovou výjimku přezkoumat. Pravomocí Nejvyššího stavebního úřadu je ale mnohem víc. Na stole leží předpis, který dává příliš velkou moc do rukou jednoho centrálně řízeného úřadu.
Komplexní norma, která se dotkne všech obyvatel země, a která má zásadní vliv na hospodářství země a důvěryhodnost rozhodování orgánů veřejné správy, vyžaduje nalezení vysoké míry konsenzu mezi hlavními aktéry. Bez tohoto konsenzu může zákon způsobit nedozírné škody ekonomické i obecně společenské. Vláda svým postupem efektivní diskusi o zákonu dosud blokovala, v Poslanecké sněmovně už tento deficit odstranit nelze.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (64)
Lukáš Kašpárek
25.8.2020 07:36Jan Šimůnek
25.8.2020 09:02 Reaguje na Lukáš KašpárekBohužel. Lidé, kteří mají socialismus napevno zadrátován ve své zelené hlavě, budou muset vymřít. Do té doby, než se tak stane, bude nutno proti nim normální lidi chránit zákony.
Lukáš Kašpárek
25.8.2020 11:42 Reaguje na Jan ŠimůnekSvatá Prostoto
25.8.2020 11:43 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
25.8.2020 08:56A je jasné, že pokud se začne se stavěním, tak se to do cen bytů (ale i nájmů) promítne jejich poklesem (nebo alespoň přibržděním růstu), protože platí tržní mechanismy (bez ohledu na to, zda je autorka nezná, nebo s nimi ideologicky nesouhlasí).
Já považuji tuto novelu za krok správným směrem, bohužel relativně malý. Chtělo by to dále tlačit na zrušení potřeb řady nesmyslných omezení, některá povolení změnit na povinná oznámení atd., aby stavební řízení bylo opravdu svižné a zvládnutelné i pro normálního člověka, bez tlupy specializovaných právníků jako nezbytných pomocníků. A rychle, ideálně do týdne (v některých zemích, civilizovanějších než jsme my, na to stačí 24 hodin).
Jiří Daneš
25.8.2020 11:13 Reaguje na Jan ŠimůnekJeště poznámka : Srovnávat délku stavebního žízení s Hongkongem, kde se staví byty o ploše 6 - 9 m2 , nebo s africkou kde leckde se staví domy z rákosu a hlíny, je podvodné jednání, je to jako srovnávat výrobu plechového autíčka s výrobou "dospělého" automobilu. Mám na mysli žebříček délky stavebního řízení, s oblibou uváděný developery.
Jan Šimůnek
25.8.2020 21:39 Reaguje na Jiří DanešJiří Daneš
26.8.2020 01:01 Reaguje na Jan Šimůneka půl měsíce byl k nastěhování, stál s pozemkem něco přes 1 milion dolarů a patřil mým známým. Do svahu terénu zapuštěné garáže, strojovna klimtizace, úpravna pitné vody, dílna a ještě technická místnost(kryt), kde se žehlilo a byla velkoformátová televize byly odlité z betonu a tvořily základ domu a podlahu prvního nadzemní podlaží. Zbyvající dvě podlaží a veranda byly dřevěné uvnitř sádrokarton. ve srovnání s domy v ČR šlo spíše o velkou podezděnou (podbetonovanou)dřevěnou chatu. Jediným zdrojem tepla byl zděný krb na dřevo a klimatizace. V domě, ani v místě, nebyl zaveden plyn,takže s vařilo na elektrice.
K domu patřil velký pozemek (120x200 metrů) s lesem a loukou, kterou jsme nejméně jednou týdně sekali. Bazén na pozemku nebyl z toho důvodu, že v okrese bylo nařízeno kvůli bezpečnosti dvou metrové oplocení kolem bazénu a tak ho majitelé zrušili a jezdili jsme se koupat k moři. Zato jsme měli ke každé ložnici WC a koupelnu s vanou i sprchou. A všude požární hlásiče, takže kouřit jsem raději chodil na otevřenou terasu. Většina dílů byl podle majitelů prefabrikována, proto šla stavba tak rychle.
Jan Šimůnek
26.8.2020 08:18 Reaguje na Jiří DanešDaniel Vondrouš
26.8.2020 17:33 Reaguje na Jan ŠimůnekSparkling soda
27.8.2020 12:47 Reaguje na Daniel VondroušDaniel Vondrouš
26.8.2020 17:37 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
27.8.2020 21:59 Reaguje na Daniel VondroušPetr Eliáš
27.8.2020 10:52 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
27.8.2020 22:00 Reaguje na Petr EliášJan Šimůnek
28.8.2020 08:56 Reaguje na Petr EliášMilan G
25.8.2020 10:36A pokud zastřihne křídla dětem země a dalším, tak je to jen dobře.
Svatá Prostoto
25.8.2020 11:45 Reaguje na Milan GJan Šimůnek
25.8.2020 21:26 Reaguje na Svatá ProstotoDaniel Vondrouš
26.8.2020 17:40 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
27.8.2020 22:06 Reaguje na Daniel Vondroušvaber
25.8.2020 16:03 Reaguje na Milan GJan Šimůnek
25.8.2020 21:27 Reaguje na vaberJiří Daneš
25.8.2020 18:19 Reaguje na Milan GViktor Šedivý
25.8.2020 23:04 Reaguje na Jiří DanešJan Šimůnek
26.8.2020 08:17 Reaguje na Jiří DanešMimochodem, za totáče řada komunistických funkcionářů ve svých domech držela prázdné byty (byť to nebylo košer podle komunistických zákonů), protože měla (správně) spočítáno, že úředně stanovené nájemné nepokryje běžnou amortizaci bytu a domu. A drželi to třeba pro děti v kojeneckém věku.
Svatá Prostoto
27.8.2020 13:47 Reaguje na Jan ŠimůnekSvatá Prostoto
27.8.2020 13:59 Reaguje na Jiří DanešA úplně stejně to platí např. i pro byty, které rodiče chtějí za pár let přenechat svým dětem. Buď ten byt pronajmu někomu, koho opravdu dobře znám, nebo, než riskovat výše popsané, jej raději nechám prázdný a ten nájem oželím.
Jen tak mimochodem, tohle je velké plus těch proklínaných krátkodobých pronájmů turistům. Vydělává to a riziko, že by mi tam nějaký turista zkusil bydlet natrvalo je samozřejmě mizivé.
Aneb na co stát sáhne, to podělá. Rozhodně ten náš.
Miroslav Vinkler
25.8.2020 10:45Princip zákona ,zrychlit stavební řízení je chvályhodný, ale to provedení v § znění je doslova obskurní.
A z pohledu životního prostředí je naprosto špatný.
Sparkling soda
27.8.2020 12:35 Reaguje na Miroslav VinklerMajka Kletečková
25.8.2020 11:31Jan Šimůnek
25.8.2020 21:40 Reaguje na Majka KletečkováSvatá Prostoto
25.8.2020 11:52Jinak je zde základním problémem právní chaos a neskutečný bordel ve veřejné správě, který svádí ke zjednodušení v tom směru, že rozhodování bude centralizováno na úrovní státní správy a šlus. Jenže s ohledem na stav a kvalitu naší státní správy je to z louže pod okap.
Představa, že se zřídí nějaký stavební superúřad a budou v něm rázem samí na slovo vzatí odborníci, poctiví, čestní, objektivní, neúplatní a schopní ... fakt tomu u nás někdo věří?
Svatá Prostoto
25.8.2020 16:25 Reaguje naAle to je jen důsledek ... efektivní státní správa má přimět jednotlivé strany k nalezení kompromisu a ten pak efektivně a kvalitně zadministrovat (to je slovo:-). U nás jen čumí a funguje podle toho, kdo na ni zrovna víc tlačí a kdo je u vesla (a kdo na něj tlačí, resp. maže).
Obávám se, že tohle nějaký zákon nerozštípne, zejména když jeho tvůrci jsou ti, kteří jsou zodpovědní za stávající stav ... a aby toho nebylo málo, tak jej následně budou aplikovat v praxi. To zas bude u NSS veselo.
Svatá Prostoto
25.8.2020 16:29 Reaguje naBřetislav Machaček
25.8.2020 20:15možnost námitek a blokací. Když jsem přesvědčen o škodlivosti projektu,
tak ho neguji ihned a dám tak v termínu možnost protistraně předložit
oponenturu. Pokud tak učiním poslední den k podání námitky, tak je to
evidentní zdržování a zlovůle. To se pak není co divit novému zákonu,
který to chce urychlit. Jsme světu k smíchu těmi banálními důvody
blokací obchvatů měst, kde lidé trpí dopravou a nebo blokací dálnic
a tratí. Takto se chovali třeba konšelé St.Bohumína při stavbě
železnice, a pak litovali, že se o kus dál a vznikl N.Bohumín.
Dnes se tak chovají i různí aktivisté a je jim ukradené,
že lidé trpí hlukem a zplodinami z dopravy díky absenci obchvatu.
Konají tak často spolky z druhé strany republiky, neboť místní
by se nemohli lidem podívat do očí. Proto se nedivím novému
návrhu zákona, když byl starý takto zneužíván. Bohužel na takové
chování nyní doplatí i oprávněné námitky. S vaničkou se tak vylilo
dítě díky tomu, že prostě těm zúčastněným došla trpělivost. Jinak
se obávám poslanecké lidové tvořivosti, aby nevznikl ještě větší
paskvil, než ten dosavadní a ten navrhovaný. Možný se budeme divit
ještě více, ale hledejme vinu i u sebe, za ty blokace a banality,
které byly jejich důvodem.
Svatá Prostoto
25.8.2020 20:37 Reaguje na Břetislav MachačekA dalším problém jsou rozhodnutí správních úřadů, které si svojí nekompetentností o nějaké ty hozené vidle přímo koledují.
Nikdo netvrdí, že ekoblbci na tom nemají nikdy podíl a nezkouší to. Ale případů, kdy byl ten problém primárně u nich, je spíš menšina. Ale jako úředník taky budu raději něco plácat o obstrukcích, než přiznat, že jsem to pohnojil:-))).
Břetislav Machaček
26.8.2020 22:17 Reaguje na Svatá Prostotoasi nemá, protože musí mít nějaké parametry. Nemůže udělat
kličku kolem něčí nemovitosti, chráněné lokality a taky se
musí vejít do nějakých nákladů. Pokud někdo požaduje tyto
výjimky, tak musí počítat i s tím, že to přepískne. Strýc
mého kamaráda dokázal zabránit výkupu rodinného statku,
ten je ale dnes mez dálnicí a přivaděčem, obklopený
protihlukovými stěnami a po smrti toho strýce neprodejný.
Až tam bylo v minulosti možno dojít, pokud člověk neměl
rozum. No a požadovat násobně velkou částku za svoji
nemovitost, či chtít směnu takovou,že za hektar požaduji
pět, není ústupek, to bych nazval jinak. Kdyby se takto
postupovalo v dávné minulosti, tak by tu byly pouze
klikaté silnice a nebo nic. Takto se nepostupuje nikde
na světě a i ta výkupní cena musí mít reálný strop. To by
pak mohl člověk požadovat za metr čtvereční milión
a výkup pozemků by stál tolik, že na samotnou výstavbu by
už nic nezůstalo.
Jan Šimůnek
27.8.2020 22:09 Reaguje naDaniel Vondrouš
26.8.2020 17:43 Reaguje na Břetislav MachačekSvatá Prostoto
26.8.2020 21:00 Reaguje na Daniel VondroušBřetislav Machaček
26.8.2020 21:47 Reaguje na Daniel Vondrouša problém z hlediska práva. Dosud se táhly stavební
rozhodnutí a v budoucnu se budou táhnout soudní spory.
Sparkling soda
27.8.2020 12:30 Reaguje na Daniel VondroušSparkling soda
27.8.2020 12:25Samosprávě je ponecháno rozhodování o využití jejího území, pokud se nejedná o stavby, které jsou v zájmu státu. Tento zájem státu musí být hierarchicky respektován i v krajských či obecních územních plánech. Podobně musí být krajské samosprávné záměry respektovány v obecních územních plánech. Bez takto dané hierarchie by nebylo možné naplánovat jakýkoliv projekt, který by měl větší jak místní význam. Dálnice nebo železnice přeci musí pokračovat v další obci tam, kde končí v předchozí, nemůže si ji obec posunout o 50 m.
Práva veřejnosti jsou opravdu zachována, zástupce veřejnosti v územním plánování byl zrušen, protože byl zrušen institut námitek, přičemž připomínku může podat kdokoliv. Proč pak mít nadbytečný institut zástupce, pokud mohu připomínky uplatnit sám, nebo společně se sousedy, nebo prostřednictvím neziskové organizace? A v neposlední řadě je poměrně úsměvný argument spojující centralizaci a úplatky, pokud bychom takový argument vzali doslovně, tak nejlepším systémem státní správy by byla situace, kdy musí stavebník kvůli jednomu záměru oběhnout desítky, stovky, tisíce úředníků, protože jen takto bude zajištěno, že se najde jediný neúplatný, bez kterého záměr nepřejde. Pro paní Kolínskou tak vůbec není důležité, aby občan na jednom místě státní správy dostal maximum služeb v daném sektoru. Proč by měl oběhávat všechny úřady stavebník, když může informace a požadavky na jeho stavbu získat na jednom místě? Touto úvahou je motivována centralizace. Pokud chce stát bránit korupci, tak musí primárně začít u svých úředníků ať již jejich finanční motivací nebo vyžadováním a kontrolou jejich etické soudržnosti. Pro úspěšnou korupci je třeba vždy obou stran, nejde pouze o akt korumpujícího.
Můj názor je ten, že paní Kolínská si nepřečetla ani řádek návrhu, a jen otrocky papouškuje něčí domněnky. Přesto je jí dán takovýto prostor nepravdu šířit.
Svatá Prostoto
27.8.2020 13:42 Reaguje na Sparkling sodaJinak ona by celá tato činnost měla u veřejnosti o dost větší pochopení, kdyby veřejnost měla alespoň jistotu, že co se postaví načerno (úplně nebo prostě kreativní úpravou v průběhu stavby) půjde bez milosti k zemi, a to, co k zemi šlo i když nemělo, se někomu sakra prodraží. Ne že si Madragi na Ořechovce rekonstruuje vilu, v průběhu víc jak půlka té vily čistě náhodou "spadne" a stavební firma dostane pokutu 150 litrů ... a jede se dál.
Majka Kletečková
27.8.2020 15:01 Reaguje na Sparkling sodaMajka Kletečková
27.8.2020 15:07 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
27.8.2020 15:22 Reaguje naSparkling soda
27.8.2020 21:24 Reaguje na Majka KletečkováJan Šimůnek
27.8.2020 22:12 Reaguje na Majka Kletečkovárýpal lesní
30.8.2020 21:48 Reaguje na Jan ŠimůnekSparkling soda
27.8.2020 21:17 Reaguje na Majka KletečkováSvatá Prostoto
28.8.2020 20:40 Reaguje na Sparkling sodaA když člověk vidí tohle ... https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/holecek-pardubice-park-na-spici-spor.A200811_564260_pardubice-zpravy_mvo ... tak prostě nevěří ničemu a nikomu. A nelze se mu divit.
rýpal lesní
27.8.2020 14:47Základní a zásadní rozpor v zákonu zůstal. Tím je systémová podjatost úředníků stavebních úřadů k záměrům samosprávy a k záměrům v působnosti samosprávy, kdy úředník rozhoduje o věci, ve které je starosta tím, kdo si přeje, jak má záležitost dopadnout, tohoto úředníka platí a je mu nadřízeným a ten, znalý toho, jak to chodí, podle toho rozhoduje. Dokonce je věc tak, že k tomuto "problému" byl přijat v rámci správního řádu stav, kdy "úředník samosprávného celku pokud rozhoduje o věci samosprávného celku je nepodjatý", čímž se vlastně had zakousnul do vlastního ocasu, a umožňuje rozhodování ve věci, týkající se sama sebe. Naprostou úsměvnou ukázkou je i rozhodování osoby starosty, jako orgánu obce, ve věci v souvislosti s řízením stavebním a vedením stavby, kdy je tento sám sobě podjatý, navíc, dokonce rozhoduje i v rozporu kompetencí, pokud je toto takto nadřízeným orgánem ( ovládaným osobami politicky a názorově spřízněnými ) trpěno či dovoleno. Tomu se říká demokratický výplach očí tím, co pochází odněkud níže.
Jeden diskutující zde uvádí zkušenosti z USA ( náš vzor ) a uvádí, jak je to tam jednoduché. Nu, jeden malý, ale dle mého zásadní, postřeh. Před lety byla kauza toxického pozemku při stavbě bytových domů v USA, a ukázalo se, že míra zamoření je několikonásobně vyšší než hodnota toxicity smrtelné pro obývání lokality a hodnoty ve vodách na pozemcích. Zde se tedy prokazuje, že je vceklu zásadní problém, pokud povolování je provedeno rychle, a nezváží se všechny okolnosti dané lokality. Snad to pány jako Kašpárka či Šimůnka přesvědčí, že je vcelku dobré, pokud se k věci vyjádří ti, kteří jsou v obraze. Stejně tak by se měli vyjádřit ti, kteří o tom něco ví. A tím může být i ten třídní nepřítel - ekologický aktivista. Protože to je taková pojistka, aby třeba vaše dítě jednoho dne neskončilo na ARO.
A pro ty, kteří mi budou psát, že to tady není možné, tak místopřísežně prohlašuji : je to možné i v ČR. V lokalitě, kde existující skládka "neexistuje" a je zapírána, i když jsou důkazy, ji začali brát vážně až poté, když tam bylo "na spadnutí" žádost o vybudování studny. Věc je cca 30 let stará a stále nevyřešena.
Takže pro mne je ekologický aktivista partner, pokud nevyloučím, že je účelově poblázněný svým jediným pohledem. Za dlouhou dobu, co v oboru se pohybuji jsem jich nenašel více než 1% z případů. Ostatní byli relevantní, někdy i velmi přesní, a mnozí tomu rozuměli více, než ti, kteří mají školy zaplacené státní správou z našich daní.
Tak to k tomu stavebnímu zákonu. Ono to souvisí.
<rýpal lesní>
rýpal lesní
30.8.2020 21:36 Reaguje na<rýpal lesní>