https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/radomirn-dohnal-cim-nabijet-elektromobily-pri-vypadku-site
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Radomír Dohnal: Čím nabíjet elektromobily při výpadku sítě?

2.8.2021
To, co můžeme vnímat jako drobnou komplikaci a pobídku k romantickému večeru, místo televize stráveného u svíček, ale dostává dočista jinou perspektivu v kontextu stovek nejedoucích vlaků, nefungujícího dopravního značení nebo aut...
To, co můžeme vnímat jako drobnou komplikaci a pobídku k romantickému večeru, místo televize stráveného u svíček, ale dostává dočista jinou perspektivu v kontextu stovek nejedoucích vlaků, nefungujícího dopravního značení nebo aut...
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Nehoda není náhoda a k výpadkům sítě tu a tam prostě dochází. Trvají pár hodin, někdy pár dní. Čím v takové vypjaté situaci dobíjet elektromobil?
 

V polovině ledna 2020 odstavila porucha sítě od elektřiny 6,8 milionů lidí v Indonésii. V květnu téhož roku tornádo odpojilo od sítě na 3 dny 9,3 milionů lidí v USA, převážně v Texasu. Hurikán Isaias se v srpnu propsal do odstavení 14 milionů lidí od energie, od Jižní Karolíny přes stát New York až po Kanadu. V říjnu pak zůstalo 400 000 lidí bez elektřiny kvůli mrazem popadaným drátům v Oklahomě. Řada z nich musela vydržet bez proudu 10 dní. V lednu 2021 dost fatálně zasáhl výpadek v dodávkách energie 200 milionů Pákistánců, v únoru skončilo bez elektřiny 4,3 milionů lidí – opět v Texasu, a v květnu „vypnulo“ desetimilionové Jordánsko.

V aktuálním výčtu výpadků dodávek elektřiny by asi neměly zapadnout extrémy minulé. Ten z roku 2019, který odstavil od sítě 48 milionů lidí v Argentině, Paraguayi a Uruguayi, turecký z roku 2015 (70 milionů lidí bez elektřiny) nebo v úhrnu zatím asi nejextrémnější, z Indie a června 2012, který ponechal bez proudu dva dny 670 milionů lidí. O kvalitě rozvodné sítě a elektráren v Asii nebo na jihu Ameriky asi můžeme smýšlet různě nehezky, ale jen z hrubého přehledu těch nejvýznamnějších událostí plyne, že se výpadky nevyhýbají ani zemím s dobře rozvinutou energetickou infrastrukturou.

Pokud dojde k výpadku proudu, stane se, že ráno nemáte nabito.
Pokud dojde k výpadku proudu, stane se, že ráno nemáte nabito.
Foto | Ed Harvey / Unsplash

Výpadky se nevyhýbají nikomu. Ani Evropě

Ostatně, Evropu podobné zásadní výpadky postihly v roce 2003 a 2006 (kdy skončilo bez proudu 15 milionů domácností), a letos v lednu nás od podobně masivní události dělily jen vteřiny, neuvěřitelné štěstí a kouzelnický um energetiků. To, co můžeme vnímat jako drobnou komplikaci a pobídku k romantickému večeru, místo televize stráveného u svíček, ale dostává dočista jinou perspektivu v kontextu stovek nejedoucích vlaků, nefungujícího dopravního značení nebo nešťastníků, uvíznutých ve výtahu. Něco jiného taky je, když podobný několikahodinový výpadek zažijete v létě, nebo v zimě.

On to taky nemusí být výpadek na pár hodin, ale třeba na pár dní. Jak dlouho by měl takový návrat do normálu trvat, dnes bez připojení k síti zjistíte jen těžko. A v únorovém Texasu, v Kanadě nebo himálajském podhůří Pákistánu či Indie umí být opravdu pořádný mráz. Nemusí, ale může jít o život. Když například v důsledku přírodní katastrofy, která za výpadkem stojí, musíte někomu vyhledat lékařské ošetření. Asi není nic snazšího, ve světě, kde po silnicích jezdí 1 miliarda aut, do jednoho takového sednout a vyrazit pro pomoc. Tedy pokud to, k vaší smůle, nebude elektromobil.

Typická dojezdová vzdálenost většiny elektrických vozů se pohybuje v rozmezí 150 až 400 kilometrů na jedno nabití. Což je víc než dostatečné pro pojezd v podmínkách Evropy, plně funkční v parametrech USA, lehce limitní v Kanadě a na hranici praktičnosti v podhůří Himálají. Všude ovšem za předpokladu, že máte plně nabito. A to pravidlem být nemusí. S vozem na konvenční pohon totiž obvykle večer nezaparkujete do garáže, když má nádrž prázdnou nadoraz. Zastavíte se cestou u benzínky, případně uchováte v nádrži pod čarou ponoru aspoň tolik, abyste druhý den na benzínku dojeli.

U elektromobilu to neplatí, protože váš dům a garáž, jeho elektřina, je vaší „soukromou benzínkou“. Auto připojíte k síti a je to. Pokud ale malou náhodou, která se nicméně stává, dojde k výpadku proudu, ráno nemáte nabito. A jste slušně řečeno… bez auta. V Čechách to problém nebude. Když si sbalíte batůžek a zamíříte 20 kilometrů libovolným směrem, bude s podivem, když do civilizace a k pomoci ještě tentýž den nedorazíte. Zkuste to ale v Kanadě, Texasu, Indonésii, Pákistánu.

Mít doma pro svůj elektromobil v pohotovosti alespoň jednu baterii záložní? Taková baterie stojí jako čtvrtina/třetina celého elektromobilu.
Mít doma pro svůj elektromobil v pohotovosti alespoň jednu baterii záložní? Taková baterie stojí jako čtvrtina/třetina celého elektromobilu.

Kalifornské odtržení od reality

Osobní mobilita je skutečně výdobytkem, který má tu a tam schopnost zachraňovat životy. Když funguje a není „na baterky“. Na černo malované vize s plošnými výpadky elektřiny a scénáře přírodních katastrof teď odložme stranou a podívejme se, jaká praktická doporučení nabízí pro dobíjení elektromobilů v časech výpadků dodávek elektřiny David M. Kuchta z Wesleyanské University v kalifornském Berkeley. Z místa, kde elektromobilitě fandí z celých Spojených států nejvíc (polovina EV aut v USA, cca 850 000, jezdí v Kalifornii).

V první řadě máte zachovat klid, protože výpadek proudu neznamená konec světa. A pokud nemůžete nabít svůj elektromobil doma, můžete ho klidně dobít jinde. Kde? Třeba u nejbližší dobíjecí stanice, kde proud funguje. Že je to dál, než kolik vám vaše momentálně prázdná baterie dovolí? Pak máte na střechu svého domu instalovat malou solární farmu, která vám dobití umožní. Je to jednoduché. A že střešní fotovoltaiku nemáte? Pak by se asi hodilo zmobilizovat vaše sousedy a vytvořit spolu komunitu, která bude zásobována OZE v rámci lokální mikrosítě.

Že vám jsou takové rady, kdy potřebujete zmizet ze sněhové vánice, místa zasaženého záplavami nebo odvézt ženu do porodnice platné jako mrtvému zimník? Nic si z toho nedělejte. Kuchta totiž velkoryse počítá s tím, že doma máte pro svůj elektromobil v pohotovosti alespoň jednu baterii záložní. Co na tom, že taková baterie stojí jako čtvrtina/třetina celého elektromobilu. Pokud chcete jezdit ekologicky, musíte přeci nést nějaké investice, ne? A pořád je to prý lepší a bezpečnější než skladovat ve své garáží benzín a další výbušné a toxické substance.

Štěstí, že kdybyste skutečně měli nějaké trable, sanitka nebo hasiči k vám i ve Státech s pomocí zatím dorazí, bez ohledu na počasí. Jezdí totiž na špinavý benzín a naftu. Teď jen, jestli máte při výpadku elektřiny pořád nabitý telefon…


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (100)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jirka Černý

2.8.2021 07:05
Mít doma rezervní baterii bude mít ještě jedno úskalí a možná větší než je cena, ono ta baterie nepůjde vyměnit tak snadno jako v autíčku na dálkové ovládání. Bude to dost rozborka a navíc ty baterie docela dost váží, myslím že u většiny aut to v domácích podmínkách nebude reálné prohodit. Na systém mám dvě baterie které budu střídat asi nejsou dnešní auta vůbec uzpůsobena. Takže starý dobrý naftový agregát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 08:26 Reaguje na Jirka Černý
Dvě baterie považuji za úplný nesmysl, to rozhodně lepší je mít malou elektrocentrálu a kanystr s benzínem.
A vždycky máte souseda, který má ještě benzínové auto, takže tu řeší úplné ptákoviny.
V Argentině, Paraguayi a Uruguayi, hornatém Turecku a podhůří Himálaje je daleko větší problém sehnat benzín, zatímco Slunce tam svítí každý den.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.8.2021 13:35 Reaguje na Pavel Hanzl
A to už vymysleli, že by si mohl elektromobil tahat přívěsný vozík s bateriemi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 14:58 Reaguje na smějící se bestie
To je už zbytečný, ale giga kontejnerové lodě by mohly taky jezdit na solár, tam by ale zapřažená elektrrna byla asi nezbytná.
Odpovědět

Jirka Černý

2.8.2021 17:11 Reaguje na Pavel Hanzl
V jednom díle Simpsonových je Haďák ve vězení na ekologickém elektrickém křesle na solární elektriku, podle tvůrců Simpsonových to moc dobře nefunguje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.8.2021 09:58 Reaguje na smějící se bestie
Já bych dal na přívěsný vozík benzínový elektroagregát a ten by se připojoval jen zcela výjimečně.

Pokud by ale byla bezemisní elektroenergetika postavena hlavně na jádru, možná by takovéto šachy nebyly potřeba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 10:06 Reaguje na Jiří Svoboda
Nejsou potřeba ani dnes, kdy se prosazuje OZE.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.8.2021 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Když zrovna nesvítí, jsou vám OZE platné jako hluchej pes na honu - bez ohledu na to, jestli máte solár na své vlastní střeše, nebo jinde. A to je v zimě zcela běžná situace, že sluníčko nesvítí - i po řadu dní za sebou...
Vaše neochvějná víra v soláry a OZE obecně je obdivuhodná, ale bohužel naivní až slepá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.8.2021 17:29 Reaguje na Karel Ploranský
Měmčouři jsou zcela hloupí a vvšichni, kteří se pouští do stavby FVE na celém světě, taky. Jen vy jste letadlo..
Odpovědět

Jirka Černý

3.8.2021 12:02 Reaguje na Jiří Svoboda
Dát na ten vozík dieselový agregát tak vznikne něco jako dieselelektrická lokomotiva co má po vzoru parních tendr s palivem, zajímá kombinace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 12:37 Reaguje na Jirka Černý
Ropáci mají úžasnou schopnost vytvářet zcela nesmyslné kombinace, hlavně, že se z toho pořádně čadí.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.8.2021 14:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Nějak se stalo, že máte v něčem pravdu, pane Hanzle (což je tak vzácné, že si to zaznamenám do deníčku).
Ta pravda spočívá v tom, že skutečně mám sousedy, kteří mají ještě benzínové auto (a někteří i dýzlákové!).
A díky Bohu, budou ho mít, dokud budou schopni udržet v provozu.
Protože:
a) jen málokterý z nich je tak blbý, aby si sám od sebe a dobrovolně koupil takovou kravinu jako je elektromobil,
b) jen někteří ze sousedů si budou moci elektroauto dovolit, i kdyby ho snad chtěli.

Ti sousedi přejdou na elektroauta teprve až se jejich benzinové a naftové vehikly rozpadnou stářím.
Nebo až je k tomu moudří soudruzi z Brusele donutí ouředním fermanem nebo nějakou uměle nastavenou absurdní daní, kvůli níž bude pro obyčejné lidi ježdění s jejich dosavadními auty stejně nedostupné jako koupit si drahé elektroauto a draze platit i jeho dobíjení elektřinou.

Což bude opravdu úžasná ukázka demokracie - po které jsme před lety volali, ale dostali místo ní ten dnešní "demokratický" Brusel...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.8.2021 17:43 Reaguje na Karel Ploranský
Brusel je plně demokratický a vše dělá po domluvě a hlasování se všemi státy EU.

Skutečně není jeho problém, že náš propadlý babišistán je totálně neschopný a tlačí do svých občanů ropácké demagogie.

Zkuste si všimnout, že normální, západní státy Evropy s tím problémy nemá. Čím to asi tak bude? Bruselem nikoliv.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.8.2021 17:45 Reaguje na Karel Ploranský
čecháček se pozná podle toho, že je vždy předpodělaný a gatě stahuje kilometry před brodem.
Nikdo vám žádného dýzla nazakazuje a zakazovat nebude, jenom bude elauto prostě výhodnější. Tak to bylo v historii zcela normálně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 08:20
To řešení přece naprosto jednoduché a už dávno velmi rozšířené. Vůbec nevím, co proboha řeší.
Jmenuje se to střešní fve a nemůže se nikdy stát, že máte pár dní tmu. Nabíjíte elauto vždycky doma nebo v práci, vyjímečně někde venku na delší cestě a vůbec si nevšimnete, že vypadla síť. Samozřejme máte v garáži malou elektrocentrálu a kanystry s benzínem, může se stát porucha na domácí elektrárně nebo cokoliv jiného.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.8.2021 08:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Podle dat ERÚ z loňského roku vyrobily u nás FVE v prosinci 10,7 % toho co v dubnu. Znamená to, že budete v prosinci jezdit 10× méně než v dubnu, nebo si tu FVE desetkrát předimenzujete?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 09:57 Reaguje na Emil Novák
Roční obbdobí je dnes pro nás a fve skutečně problém. Noc a oblačnost se zvládne bez problému, ale 3 měsíce v roce (listopad, prosinec, leden) už ne.
Řešením je více. Akumulovat elektřinu z léta na zimu (což je stále problém), mít náhradní zdroj (agregát), nebo kupovat ze sítě.

Pokud bychom neměli babišistán, stát s tím bude počítat (nastane to vždy ve stejnou dobu) a při masivním využitím FVE na zimu spustí náhradní zdroje (nejlépe paroplyny).

Západní Evropa jede hlavně na vítr a ten v noci a v zimě nevypadává, ale stejně budují čistě špičkové paroplyny na vykrývání výpadků OZE.
My stabilizujeme síť jádrem, takže nebýt blbí, můžeme využít těch 180 mld. Evropských dotací na mohutnou výstavbu OZE.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.8.2021 10:21 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Všiml jste si, že stále ještě diskutujete u článku s nadpisem "Čím nabíjet elektromobily při výpadku sítě?" Takže když sám uznáváte, že to vaše "naprosto jednoduché a už dávno velmi rozšířené řešení" minimálně čtvrt roku nefunguje, tak teď už chápete, "co proboha řeší"?
2) A teď výroba elektřiny v západní Evropě v roce 2020 z jednotlivých zdrojů:
1) Jádro: 641 TWh
2) Plyn: 582 TWh
3) Vítr: 431 TWh
4) Voda: 314 TWh
5) Uhlí: 187 TWh
6) Biopaliva: 169 TWh
7) Slunce: 142 TWh
Západní Evropa tedy nejede hlavě na vítr, jede hlavně na jádro a plyn.
3) Žádných 180 miliard evropských dotací na mohutnou výstavbu OZE využít nemůžeme, můžeme na ni maximálně tak využít část peněz, které jsme sami zaplatili jako pokutu za vypouštění emisí skleníkových plynů.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.8.2021 10:53 Reaguje na Pavel Hanzl
A ještě 4) Nestaví se nic jako "špičkový paroplyn". Pokud se někde staví plynová elektrárna jako špičková, tak parní cyklus vůbec nemá. Plynové elektrárny mohou být stavěné buď na schopnost rychlé změny výkonu, nebo na vyšší účinnost (přidáním parního cyklu), ale ne na obojí současně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 11:19 Reaguje na Emil Novák
Je to dobré, pán detailista přišel se zdrcující kritikou:
ad 1). Píšu ve svém příspěvku, že existují a jsou pužívaná TŘI základní řešení, právě při výpadku nebo v zimě. Stačí si to přečíst.
Ad 2) Omlouvám se, měl jsem místo "jede na vítr..." napsat "rozvíjí hlavně vítr....".
Ad 3) Těch 180 mld. dotací využít můžeme a EU to po nás chce.
Plést do toho nějaké pokuty a Paroubkovy Marťany a vůbec původ těch peněz je přece zbytečné, je to jiná otázka.
Ad 4) Dobře, asi je špičkový paroplyn nesmysl, když to píšete, špatně jsem použit technický termín.

Celové zhodnocení: TREST SMRTI!!
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.8.2021 11:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže na otázku "Čím nabíjet elektromobily při výpadku sítě?" napíšete nejdřív toto: "To řešení přece naprosto jednoduché a už dávno velmi rozšířené. Vůbec nevím, co proboha řeší." A za to řešení vydáváte nejdřív fotovoltaiku, u které sám uznáváte, že čtvrt roku nic neřeší. Dále přidáte další dvě řešení, přičemž první "Akumulovat elektřinu z léta na zimu" sám označíte za problém, i když ve skutečnosti je to při výpadku sítě fantasmagorie, protože těžko budete doma např. skladovat dostatečnou zásobu vodíku, a druhé řešení "mít náhradní zdroj (agregát)" je ve skutečnosti horší, než si prostě nechat vůz se spalovacím motorem. Máte vůbec představu, co byste musel mít za agregát a s jakou spotřebou, aby vám v rozumném čase ten elektromobil dobil? Ekologii takového řešení nechme stranou. Pro vás to jsou samozřejmě detaily...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 12:34 Reaguje na Emil Novák
Fakticky se bavíme o NIČEM.
Pokud máte na střeše fve, vůbec si žádného výpadku sítě nevšimnete.
Pokud nabíjíte ze sítě (nejhorší varianta), tak se musí ten výpadek trefit jak na potvoru zrovna do doby, když nabíjíte a ještě musí být tak dlouhý, aby vás to nějak fatálně zablokovalo, takže pravděpodobnost blízká nule.
Prostě menší, než že normální auto ráno nenastartujete z důvodu jakékoliv poruchy.

Ta demagogie se dělá taky tak, že se budou stále dokola omílat okrajové jevy, až bude mít každý pocit, že je to to nejdůležitější.

Já tomu říkám "záměna hladiny významnosti".

Představte si, že se bude stále omílat, že když vám v autě dojde benzín, nehnete se vůbec. Nebo vám chytne, takový požár s plnou nádrží je tisíckrát horší, než když chytí baterie.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.8.2021 12:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže v tuto chvíli je v diskusi 20 příspěvků, z toho nadpoloviční většinu vyplodil pan Hanzl, který zároveň tvrdí, že "Fakticky se bavíme o NIČEM."
Pokud máte na střeše FVE, tak si pravděpodobně výpadku všimnete už proto, že podstatná část FVE při výpadku prostě NEFUNGUJE.
Připomínám, že téma článku je "Čím nabíjet elektromobily při výpadku sítě?", což původně označoval pan Hanzl za jednoduché a rozšířené řešení. Když se ukázalo, že to jeho řešení ve skutečnosti řešení není, tak mění taktiku a bagatelizuje rovnou uvedený problém tím, že je "okrajový".
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.8.2021 13:28 Reaguje na Emil Novák
Pan Hanzl hlavně věří, že jakýkoliv problém je na západě řešen kvalitními odborníky, jen v zaprděném babišistánu se nic neděje.

Pouze špatná media nás neinformují dostatečně vyčerpávajícím způsobem o úspěších odborníků pod vedením moudrých západních politiků v komplexním boji za přechod do uhlíkové neutrality.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 08:09 Reaguje na Jiří Svoboda
Když se dívám, jak funguje rozvoj Západní společnosti (především v OZE a elektromobilitě), tak si skutečně myslím, že to tam řídí odborníci.
Když se podívám na babišistán, který se propadá už snad ve všech měřitelných parametrech, který není schpen vyřešit primitivní podvod jménem Čapí hnízdo, otravu Bečvy a gigantické tunely soudruha vedoucího, tak skutečně mám pocit, že jsme zamrzli v bolševistánu.

Medialita je u nás ohýbána velmi solidně, ale svoboda slova pořád ještě existuje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.8.2021 11:22 Reaguje na Pavel Hanzl
To, že se docela bezhlavě budují OZE a elektromobilita je politické rozhodnutí. Kde máte jakékoliv indicie, že z toho nakonec vznikme globálně fungující uhlíkově neutrální systém? Kde jsou ti odborníci, co se starají o to, aby to nakonec úspěšně dopadlo a lidstvo se při tom nevyvraždilo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 12:41 Reaguje na Jiří Svoboda
Není jiná možnost.
Ropáci nikdy nic nevymyslí, jen kritizují a zeleňáci vymysleli tu uhlíkovou neutralitu, nikdo nic jiného nepředložil. Na Paroubkově Marsu ani telefon neberou.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.8.2021 13:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale je jiná možnost. Dělat uhlíkovou neutralitu ne jako nedomyšlenou hurá akci a cpat peníze do nastavených kapes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 16:18 Reaguje na Jiří Svoboda
Tak poraďte, jak to udělat líp.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.8.2021 16:50 Reaguje na Pavel Hanzl
To už radím posté - zavést globální uhlíkovou daň z těžby fosilního uhlíku, která bude lidem rozdána, a dotacemi nezdeformovaný trh si s tím poradí stejně, jako by si s tím poradil, kdyby fosilní paliva začala opravdu docházet. Tady máme tu výhodu, že daň můžeme rozdat lidem, kdežto kdyby fosilní paliva opravdu docházela a tím drasticky zdražovala, šly by ty zisky do kapes majitelů zbývajících fosilních paliv.

Problém je, že politici rozvinutých zemí budou řvát první, že to nechtějí, protože by nemohli dál dojit své občany a strkat prachy zkamaráděným firmám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 19:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Uhlíkovou daň prosazuje EU, jenže pro největší ropáky to neprojde nikdy. Výnos je nesmyslné rozdávat lidem, je potřeba za to stavět OZE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 19:48 Reaguje na Jiří Svoboda
Na globální uhlíkouvou daň nepřistoupí Čína, Rusko ani Arabové, takže je to celé k ničemu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 08:18 Reaguje na Emil Novák
Pokud vám nepojede střešní fve při výpadku sítě, tak nakopejte projektantovi do zadní části těla.

Asi musím znovu napsat, čím nabíjet elauto při výpadku sítě: Ze střešní fve nebo záložního zdroje. Je to tak složité??

Zkuste ale napsat, z čeho natankujete benzín, když stojíte u pumpy a nastane výpadek sítě.

Ale zkuste si představit, že vypadne celé zásobování ropnámi palivy.
To bude čurina!! Ze Sluníčka ani z větru si dýzl nenakrmíte, na louce ho nenapasete a ani dřevo z lesa na zaferování pod kotlem vám nepomůže.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.8.2021 08:52 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Jste tradičně úplně mimo. To že standardní FVE nevyrábí při výpadku proudu, není její chyba ale vlastnost. Aby tomu tak nebylo, musí instalace obsahovat ještě akumulátor, který je schopný při výpadku proudu napájet střídač, což ovšem znamená další investici, obvykle přesahující investici do samotné FVE. Navíc jste sám ještě včera tvrdil, že "Dvě baterie považuji za úplný nesmysl"
2) Měl bych takový nápad, z čeho natankovat když nastane výpadek sítě. Co třeba použít to palivo do toho vašeho záložního generátoru a rovnou ho nalít do nádrže, místo toho abyste z něj neefektivně vyráběl elektřinu, kterou budete dobíjet toho vašeho elektrického miláčka. Myslíte že by to šlo? Mělo by to i takovou výhodu, že takové palivo je možné průběžně obměňovat, protože uskladněné jaksi nevydrží věčně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 10:21 Reaguje na Emil Novák
ad 1) Většina domácích fve má akumulátor, na noční provoz atd. většinou celkem levný olovněný, v ceně celého systému to bývá položka. Pokud nechceme mít ostrov.
ad 2) Psal jsem, že stojíte u pumpa a kanystr máte v garáži.
Ale zkuste vymudrovat, jak si poradíte s rozsáhlým výpadkem zásobování ropnými palivy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 10:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Malá položka, sorry jako.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.8.2021 10:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Ad 1) Zase místo faktů šíříte svoje dojmy a tužby, takže pak není divu, že plácáte podobné nesmysly. Např. v Německu bylo na konci roku celkem 1,3 milionu instalací na rodinných domech, z toho pouhých 272 tisíc s baterií. Je to tedy cca každá pátá a nikoliv většina.
https://www.cleanenergywire.org/news/number-residential-solar-batteries-increases-50-germany
https://www.pveurope.eu/markets-money/eupd-research-germany-huge-solar-potential-residential-rooftop-installations-still
Ad 2) Poradím si s ním daleko lépe než vy s tím vaším drahým a neefektivním řešením. Nepotřebuji ani drahý fotovoltaický systém s baterií, ani drahou elektrocentrálu. Vy vezmete např. deset litrů benzínu, nalijete do elektrocentrály a budete deset hodin čekat, než se vám nabije 16 kWh na 100 km jízdy. Já vezmu stejných deset litrů benzínu, naliju do nádrže a zhruba dvojnásobný dojezd mám k dispozici okamžitě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 11:16 Reaguje na Emil Novák
ad 1) V Německu funguje virtuální baterka a chytré elektroměry, síť je na fve přizpůsobená. Ne tak v babišistánu.
ad 2) Vy především propálíte tisíc litrů benzínu za rok, kdežto já jen těch 20, kdyby náhodou vypadla síť, kdybych to ze sítě vůbec nabíjel.

Pořád nechápete, že je to podstatný rozdíl??
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.8.2021 11:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Ad 1) Ani jedno nic nemění na tom, že plácáte nesmysly. U nás samozřejmě virtuální baterie a chytré elektroměry fungují také. Obojí je vám ovšem v případě výpadku proudu, o čemž je celou dobu řeč, platné jak mrtvému playstation.
Ad 2) Tisíc litrů benzínu za rok nepropálím, takže opět plácáte nesmysly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 12:43 Reaguje na Emil Novák
Pokud najezdíte těch normálních 13 tis. kilomerů, tak i s malým a úsporným autem.
Pokud vy zrovna ne, tak soused 2x tolik.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.8.2021 12:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Nenajezdím 13 tisíc kilometrů a kolik najezdí můj soused je mi úplně ukradené.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 16:20 Reaguje na Emil Novák
To je ono, benzín je nejpohodlnější. A ropáček nerad přemýšlí, rád si vyváží panděro úplně všude a hlavně zalevno, to je celý.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.8.2021 16:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Vidím že už vám došly i nesmyslné argumenty, tak nastupují urážky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 19:43 Reaguje na Emil Novák
To není urážka, není to taky na vás. To je normální fakt.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 19:49 Reaguje na Emil Novák
Virtuální baterka je mohutně zbyrokratická a fakturace po fázích je dělaná naschvál proti malých fve.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.8.2021 20:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět dokazujete, že nemáte nejmenší tušení o čem píšete.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

3.8.2021 10:31 Reaguje na Emil Novák
Je asi zbytečné diskutovat s PH. Jeoh občasné zdroje elektřiny (OZE) jsou mantrou řešící všechno. K tomu nabíjení auta OZE. Takové auto má baterii s 60 -100 kWh. Sháněli jsme (do firmy) baterii o podobné kapacitě pro zajištění chodu klíčového zařízení (záloha několik sekund, 80 kWh). Cena okolo 0,6 milionu korun bez DPH. A to neřeším jak velkou plochu by ty fotočlánky musely mít, aby tu UPS vůbec nabily v rozumné době.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 11:20 Reaguje na Galipoli Petr
Malé elauto na dojezd 100 km potřebuje asi 30 m2 panelů a jeden průměrný den. To je parkovací místo s komunikací před firmou, kde ten člověk pracuje.
Taky může dobíjet doma z fve, když zrovna nerajzuje po světě a okopává vokurky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.8.2021 11:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale to už jsou zbytečně vytvořené střechy účelově držící FVE. To tu cenu instalace FVE hned vynásobte aspoň pěti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 12:45 Reaguje na Jiří Svoboda
Pár jeklů a sloupků skutečně nestojí žádný pětinásobek.
Funguje to i jako střecha, zástěna proti slunci i vodu z toho můžete sbírat.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.8.2021 13:56 Reaguje na Pavel Hanzl
To neznáte ceny projekčních a stavebních prací.

Za 160 000 Kč tam máte 5m2 FV panelů v ceně možná 10 000 Kč.
https://autobusovazastavka.cz/produkt/nabijeci-pristresek-alfonzo/?gclid=CjwKCAjw0qOIBhBhEiwAyvVcf6aRhoRjK64KHsAvb7qWNkhFSR9HjrC2Toq_9wYFhwHSYkbyeNfKhxoCyR4QAvD_BwE
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 16:22 Reaguje na Jiří Svoboda
Člověče nešťastná, to je zastávka autobusu, ne fv elektrárna!!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.8.2021 16:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Však ta je ale 16x dražší než FVE. Přístřešek bude dražší jen 5x.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 19:42 Reaguje na Jiří Svoboda
Vy to máte dost zmatený, pokud si fakt myslíte, že konstrukce je dražší, než fv elektrárna, tak nevím, proč nejste zeleňák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 20:23 Reaguje na Jiří Svoboda
Zastávka MHD bývá vždy městskou investicí a dojit veřejné peníze je u nás přímo národní sport.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.8.2021 20:31 Reaguje na Jiří Svoboda
Tady je vidět, jak jste zcela mimo realitu. Vygůglíte si nějaký nesmyslný stánek a šermujete s ním jako s celou fve.
Normální pozemní fve má panely na konstrukcích, tohle by stačilo podložit jen sloupkovou konstrukcí s vodorovnými nosníky, vše velmi lehké a tím subtilní.
Prodražení by ani moc nebolelo, protože majitel získá zastřešenou prostoru a může i jímat čistou vodu.
Elektrárnu na nula plostoru a s palivem trvale zadarmo, no, nekupte to!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 11:36 Reaguje na Emil Novák
Ještě dotaz: četl jsem, že příjem z prodeje emisních povelenek je příjem státu, nikoliv EU.
Nebo je to jinak? Dejte link.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.8.2021 13:02 Reaguje na Pavel Hanzl
vy jste normálně kouzelník :-D
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.8.2021 13:04 Reaguje na Pavel Hanzl
OZE :-) počkejte si až zazvoní budíček
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.8.2021 15:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy toho o střešních FVE víte zhruba stejně jako Hurvínek o vedení války.
Střešní FVE se může NAVZDORY DOTACI (!) vyplatit a dopřát únosnou dobu návratnosti investice jen a výhradně při splnění dvou předpokladů:
1) Když budete prodávat do sítě přebytky; a to ještě jen když se vám podaří uzavřít nadprůměrně výhodnou smlouvu.
2) Když výrazně poroste cena elektřiny.
Tím pádem ovšem můžete zapomenout na ostrovní systém - potřebujete systém S MĚNIČEM. A takový systém vám při výpadku pojede jen když v něm máte i akumulátory. (A jen dokud v nich něco je.)

I když je to už únavné to pořád opakovat:
I když máte tu nejlepší z dostupných sestav s akumulátory, je vám solár na střeše totálně na prd, pokud Slunce UŽ PŘED VÝPADKEM SÍTĚ zrovna nesvítilo tak, abych měl akumulátory plně nabité, a ani při něm nezačalo svítit naplno.
Skoro úplně na prd je to po celou zimu, kdy sice svítí, ale jen krátce; a ke všemu je nízko, takže účinnost přeměny na elektřinu je i za jasné oblohy mizerná vinou ostrého úhlu dopadu záření na panely.
"... nemůže se nikdy stát, že máte pár dní tmu."
To je fakt naivní. K tomu, abyste byl i se solárem na střeše v kýblu a na auto musel zapomenout, nemusí být pár dní tma. Stačí když bude tma v noci a ve dne pod mrakem.

Nabíjet auto jen z FVE připadá v úvahu pouze v den, kdy Slunce pere na 100 %. To můžete počítat s vyrobením cca 80 kWh. Na to elektroauto ujede 200 km. Někdy to stačí, někdy ale ne.
Nabíjet ho Z AKUMULÁTORŮ, které jsou součástí FVE, když Slunce nesvítí naplno, je ovšem z říše pohádek.
Já mám kapacitu 11,4 kWh, což je vlastně luxus (JMENOVITOU kapacitu, čili reálně lze vyčerpat tak s bídou 8 kWh!!!). A to je MAXIMUM pro největší běžnou elektrárnu s MAXIMÁLNÍM výkonem 10 kWp.
Při větším výkonu se to už považuje za podnikání a to je o něčem úplně jiném.

Takže i kdybych se pro provoz domácnosti spokojil jen s polovinou energie, kterou bych měl v plně (!) nabitých baterkách, tak auto bych si vedle toho nabil v nejlepším případě tak na 10, možná snad 12 km jízdy. Což je žalostné (a mimochodem, platí to jen V LÉTĚ; v zimě je dojezd výrazně kratší).
Ani to bych si ovšem nerisknul, protože co kdyby výpadek trval dlouho? Kdybych baterky vybil kvůli autu, zkolabovalo by mi pak v baráku mnohem víc věcí; včetně samotné elektrárny.

Takže ty kanistry s benzínem a elektrocentrálu (A žádnou malou! Nějakou s pořádným výkonem!) by měli prodejci dodávat k elektromobilům už v ceně. Coby příslušenství stejně nezbytné jako náhradní kolo.

Takže konec snění, zpátky do reality, pane Hanzle! FVE na střeše mi může pomoci VYLEPŠIT EKONOMIKU provozu elektroauta - ale nikdy vyřešit jeho PROVOZ jako takový - a už vůbec ne situaci při výpadku sítě.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.8.2021 15:42 Reaguje na Karel Ploranský
Jen doplním k tomu nabíjení v den, kdy Slunce pere jako o život: I tak to znamená, že nemohu auto použít. A já ho používám jednoznačně především VE DNE. Nabíjet ho potřebuji v noci...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.8.2021 20:35 Reaguje na Karel Ploranský
Masivní suvéčko potřebuje na 100km řádově 9kWh, malé elauto třeba 6 kWh. Takže na nabití na 100km jízdy potřebujete 30 m2 panelů a jeden průměrný den.
Normální automobil stráví 95% své životnosti na parkovišti. Tam se má nabíjet.
Odpovědět
va

vaber

2.8.2021 08:25
jakou baterii budou mít nákladní auta, jak bude vyřešeno topení nebo chlazení a co pracovní stroje,
všichni řeší jen osobní auta
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 08:29 Reaguje na vaber
To samé co dnes.
Provozy, které musí fungovat pořád (nemocnice a určité výroby) mají záložní baterie a agregáty, ostatní se zastaví, než se proud obnoví.
Vůbec žádná změna.
Náklaďáky budou jezdit asi spíš na vodík.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.8.2021 09:44
A záložní agregát - benzin/nafta, je vlastně návrat do doby před tím ekošílenstvím. Takže elektromobily používané mimo města - stále slepá ulička.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 10:04 Reaguje na smějící se bestie
Žádný návrat se nekoná. Kolik takových výpadků jste za posledních 10 let zažil?? Já prakticky žádný.

Ale dejme tomu, že by byl průměrně hodinu měsíčně. Takže byste musel jet na baterie a agregáty 1 hodinu a dalších 731 hodin na OZE.

To skutečně na nějaký návrat k uhlí nevidím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 10:06 Reaguje na smějící se bestie
Právě mimo město je elauto nejlepší, protože je tam dost střech na fve.
Ale vždy je nutno mít zálohu, tj. agregát nebo benzínový auto u souseda. To má už dávno vesničan stejně tak, jako tak.
Odpovědět
ig

2.8.2021 10:59
Až mě vyšší moc (rozuměj totální vyšinutí spoluobčanů) donutí mít pouze elektromobily, pořídím si samozřejmě větší agregát (malý mám už teď a mám v něm naftu bez biosložky koupenou od ukrajinského řidiče kamiónu). Q.E.D.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 11:32 Reaguje na
A o tom to přece celé je.
Pokud najezdíte třeba 12 tis. km ročně malým benzíňákem, spotřebujete 1000 litrů benzínu.
Pokud to samé ujedete elektrikou, tak budete třeba nouzově nabíjet z centrály párkrát ročně a spotřebujete třeba 20 litrů.
Pořád nevidíte žádný rozdíl???
Odpovědět
ig

2.8.2021 11:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Do doby, než se opravdu vyřeší (vyřeší! ne nakašíruje) nízkoemisní energetika, tak budu jezdit za svých 20 kg hnědého uhlí / 100 km. Věřím, že se tak jednou stane, předpokládám, že se tak stane jinými způsoby než které teď silou protlačuje EU a kohorta zelených fanatiků, ale zatím to ve významném měřítku není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 12:36 Reaguje na
V EU se řeší a co nevidět vyřeší, ovšem v babišistánu asi nikoliv.
Takže budeme kupovat ze zahraničí za asi dost pěkné peníze.
Odpovědět
ig

2.8.2021 12:52 Reaguje na Pavel Hanzl
"...co nevidět vyřeší..."

Kde račte nakupovat křišťálové koule? Jedna by se mi taky hodila.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 12:58 Reaguje na
V Dánsku loni (2020) vítr a solární energie pokrývaly potřebu elektřiny ze 61 procent, což byl nejvyšší podíl v EU. V České republice a na Slovensku však podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů činil méně než pět procent.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-obnovitelna-energie-uz-je-hlavnim-zdrojem-elektriny-v-eu


Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.8.2021 13:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Pavle, to che klid a nohy v teple
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.8.2021 13:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Připojte k té informaci také údaj o tom, kolik z těch 61 procent daly v Dánsku fofrníky a kolik soláry.
Pak se zamyslete, kolik sem k nám (protože Dánsko mne opravdu, ale OPRAVDU nezajímá) asi tak můžeme nastavět fofrníků, aby se pořád ještě dalo zpívat "Čechy krásné, Čechy mé" - a kolik dají elektřiny při průměrných hodnotách rychlostí větru ne někde u moře, nýbrž v Čechách a na Moravě.

Pak si dejte něco na uklidnění a začněte se věnovat něčemu, čemu jste schopen porozumět. Energetika to fakt není.
Odpovědět
kk

karel krasensky

2.8.2021 13:11
brouk pytlík Hanzl dnes řeší nabíjení elektomobilu.Zítra vyprojektuje atomovou elektrárnu,pozítří pořeší ruské špiony ve čtvrtek z něj bude chemik vyřeší otravenou Bečvu v pátek bude mít na starosti pětisetleté sucho v sobotu přijde na řadu Babiš a v neděli bude mít výchazky
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 07:44 Reaguje na karel krasensky
Jo, jo, každej nemůže být hlupačisko, které neví nic o ničem....
Odpovědět

Jirka Černý

2.8.2021 14:34
Článek řeší nevýhody elektromobilu za v podstatě krizové situace, všechny dosavadní i ty nejlepší řešení se ani vzdáleně nepřiblíží možnosti nalejt do auta dvacku nafty. Nabít je FV je super když tedy je zrovna den a máte pár hodin času a za krizové situace například Morava mi přišlo že ty panely v tunách jiných sutin moc elektrické energie nevyprodukují.
Odpovědět
FB

Filip Brněnský

2.8.2021 14:50
Zdá se mi to, nebo si autor, pan Radomír Dohnal, naivně myslí, že čerpací stanice v případě výpadku sítě fungují? :D Bohužel všechny takto smýšlející asi zklamu, ale ne, benzinky opravdu bez elektřiny nefungují, takže si stejně ani nenatankujete. Tudíž účelový článek s nulovou přidanou hodnotou.
A když už chce být někdo proti tomuto pojištěn, tak je nejjednodušším řešením mimo fotovoltaiky generátor v garáži, nikoli náhradní akumulátor (ne, opravdu to není baterie, jak autor píše - nezná ani základní názvosloví daného tématu).
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.8.2021 15:08 Reaguje na Filip Brněnský
5litrový kanystřík v autě při delších cestách, občas 10litrový doma.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.8.2021 15:18
Pro nadpoloviční většinu obyvatel naší země je tento článek o ničem, protože bydlí v bytových domech a pořízení elektromobilu se pro ně může realizovat maximálně ve vlhkých snech. Je to z těchto důvodů:
1) FVE pro obyvatele bytového domu nepřipadá v úvahu, protože majitel bytového domu s instalací solárů nebude souhlasit.
2) Nabíjení ze sítě přes noc taky nepřipadá v úvahu, protože auto parkující na ulici s připojenou prodlužovačkou je snadným cílem zlodějů a vandalů.
3) Parkování v podzemních garážích (pokud je bytový dům má) taky nepřipadá v úvahu a roste počet majitelů BD, které parkování elektromobilů ve svých garážích zakazují. Důvodem je nesnadné hašení hořícího elektromobilu.
Vzhledem k tomu, že v bytových domech dneska bydlí asi 55% naší populace, tak jak říkám - pro nadpoloviční většinu se jedná o nerealizovatelné řešení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 07:51 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
ad 1,2) Nabíjet se má elauto na parkovišti kde stojí přes den z fve panelů nad ním instalovaných. Ideální před firmou, kde člověk pracuje.
ad 3) Požár benzinového auta (nejlépe s plnou nádrží)v podzemní garáži je ovšem brnkačka, že?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.8.2021 17:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Hořící auto s benzínovým motorem se nemusí, na rozdíl od elektroauta, spouštět do nádrže s vodou, aby se uhasilo. Sám musíte uznat, že tato operace se v garáži se stropem provádí dost těžko. Klasické uhašení v případě elektroauta nepřipadá v úvahu. Jediná šance, pokud se nedá spustit do té nádrže, je, že se nechá vyhořet, přičemž se ochlazuje okolí. Už to vidím, jak nad tím postupem majitel podzemní garáže jásá.
Jo a ještě jste zapomněl zmínit, jak se budou nabíjet ta elaktroauta na parkovišti před firmou v zimě, kdy solární panely nefungují, nebo fungují nedostatečně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 19:38 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vy jste si přečetl, že někde ponořili hořící auto do nádrže s vodou. A máte to jasný.
Realita je jiná, hoří to pomalu, videa s elkoloběžkou která hoří jak barel s naftou jsou zfalšovaná.
Pokud máte dost velké parkoviště, tak všichni pracovníci nejezdí elektrikou, každý nemusí nabíjet naplno a když by nastala zcela vyjímečná situace, stačí dobíjet ze sítě.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

4.8.2021 06:32 Reaguje na Pavel Hanzl
To není o tom, že někde. Nedávno jsem četl rozhovor s českým hasičem a i u nás se požární sbory na tohle připravují touhle výbavou. A mimochodem, něco jiného je malá koloběžka, něco jiného je auto, kde je půl tuny baterek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.8.2021 08:46 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
V Leteckých katastrofách byl případ, kdy nákladní letadlo bylo napěchované lionkami z Číny a ty začale hořet. Pilot do půl (nebo hodiny?) nouzově přistál na letišti a tam to uhasili.
Ty baterky jsou málo hořlavé a oheň se šíří pomalu. Ale blbě se hasí.
Odpovědět
ig

4.8.2021 11:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Posílám fotografii bezemisního požáru bezemisního elektrobusu: https://olomoucky.denik.cz/galerie/pozar-autobusu-mhd-v-hranicich.html?photo=3
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.8.2021 17:34 Reaguje na
Co proboha chytlo na střeše? Baterie tam asi nejsou a co jinýho?? Je to vůbec na baterky? To tam neráčila napsat.
Odpovědět
ig

4.8.2021 20:47 Reaguje na Pavel Hanzl
No jako vždycky - "co stojí za příčinou vzniku požáru bude předmětem dalšího šetření", ale redakce se k tomu už nikdy nevrátí a já jsem líný po tom pátrat po vlastní ose.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.8.2021 21:52 Reaguje na
Je to celý divný. Elektrobusu se vždy říkalo trolejbus a to mohlo skutečně nějak chytiti od střechy, nad kterou vedou troleje.
Vůbec netuším, že by se dělaly autobusy čistě na baterky, ty tuny akumulátorů za gigapeníze je snad nějaký hoax. Navíc na střeše.
Prostě to řadím do kategorie "asi pitomost celý".
Odpovědět
VR

Vítězslav Rybecký

5.8.2021 10:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Elektrobus a trolejbus je něco jiného. V Hranicích jezdí autobusy na baterie třetím rokem a opravdu hned pár týdnů po zahájení provozu jeden komplet shořel. Hasiči si s ním nevěděli rady.
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.8.2021 17:13
jojo, bejvali jme mladí a neklidní. měl jsem to štěstí že někdy před pětadvaceti lety na přelomu puberty a rané dospělosti jsem měl kamarády od humanitních městských eko intošů přes bláznivé ajťáky, nepraktické vědce až po zemité sedláky a řemeslníky. zastavím se u těch prvních - kromě toho, že tenkrát bývali radikální a přivazovali se ke kdejakým vratům, tak v principu odmítali vlastnictví automobilu. ale vždycky to byla ta stejná písnička, cestou od autobusu promokli, najednou potřebovali z víkendu v tramtárii odjet, stěhovali se z jednoho bytu do druhého - ale pokaždé považovali za samozřejmost, že si bez skrupulí řekli o pomoc u té poslední skupiny - kterou si po zbytek času brali do huby jako zemské škůdce ničící gáju.
je to prostě parazitování. spoléhání, že problém vyřeší někdo jiný.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.8.2021 20:02
Růžové zítřky elektrifikace
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/hasici-tri-dny-bojovali-s-pozarem-nehorely-lesy-jen-obri-baterie-171169#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=pOFk6fM0kbD-202108021754&dop_id=171169&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět

Jirka Černý

3.8.2021 05:29 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Naštěstí jsou tam odborníci z Tesly a jejich fundovaná rada, vše kolem schladit a nechat to vyhořet. Předpokládám že když je to ekologický projekt tak se z toho při hoření uvolňuje jen konvalinkový parfém.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.8.2021 09:14 Reaguje na Jirka Černý
když to chytí při dobijení v garáži, tak to určitě budou " kolem chladit :-)"
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.8.2021 10:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Proto majitelé nemovitostí s garážemi dost často zakazují parkování elektromobilů. A pokud se to stane někomu v rodinném domku, tak může akorát doufat, že má dobrou pojistku.
Odpovědět
ig

4.8.2021 11:44 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ty požáry bude nutné ještě vyřešit. Jsou totiž principiálně odlišné od požárů klasických aut, protože obě složky hoření jsou v baterii obsažené současně. A zatím neumíme ty baterky dělat jinak a s růstem kilogramové kapacity baterií bude ta hranice mezi normální funkcí a požárem tenčí a tenčí, jako kdybychom vedle sebe skladovali benzín a kyslík ve stále subtilnějších nádobách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.8.2021 20:25 Reaguje na
Nebojte dávno na tom pracují liodé, kteří tomu skutečně rozumí. Požár může vzniknout možná jen tak, že krystaly lithia dorostou k opačné elektrodě a prorazí přepážku a zkratují se. Nemyslím si, že se to nedá řešit. Jiný problém může nastat při těžké havárii, kdy se baterie mohutně deformuje a může se zkratovat cokoliv.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.8.2021 12:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyby bylo vyřešeno vše, na čem lidí dávno pracují ... a to i ti, kteří tomu skutečně rozumí ... tak jsme dávno v poho, bo fúze nám už roky šlape jak hodinky:-).

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.8.2021 17:14 Reaguje na Svatá Prostoto
Fůze je úplně jiný level a vývoj a technika jede pořád dopředu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist