Štěpán Rusňák: Dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe očima vltavského kapitána a biologa
Počátkem října tohoto roku se několik desítek osobností z akademické a neziskové sféry, z nichž někteří jsou bohužel mí dobří přátelé, připojilo k prohlášení, které se tváří vědecky a v případě několika signatářů se skutečně dotýká oblasti jejich odborné kvalifikace. Je smutné, že se tolik skutečných osobností nechalo zlákat k podpisu prohlášení tak falešného, jako je tento dokument. Formálně totiž volá po „široké odborné i společenské diskusi,“ ale ve skutečnosti se autoři naopak usilovně snaží podobné diskusi zabránit. Z obsahu i dikce tohoto prohlášení čiší snaha předem dehonestovat a zbavit legitimity nositele jiných názorů, než jaké zastávají jeho autoři. Dokument je jasnou deklarací apriorní nevůle hledat všestranně přijatelné řešení. Stavba vodní cesty je podle nich prostě zlo, kterému je třeba za každou cenu zabránit už v zárodku. Problém je v tom, že toto stanovisko ve skutečnosti není založeno na znalostech, ale na iracionálním přesvědčení, nebo přesněji na ideologii.
Zmíněný ledňáček vzlétl z chráněné přírodní památky Komořanské a modřanské tůně. Je to v každém slova smyslu mladá přírodní památka. Chráněna je teprve od listopadu 2014, ale ani historie dnešní podoby této lokality nepřesahuje čtyřicet let. Na přelomu 50. a 60. let 19. století vybudovalo vodní stavitelství A. Lanna na pravém břehu Vltavy od úpatí kopce Závisť až po Braník důmyslnou soustavu příčných a podélných koncentračních hrází, jejichž smyslem bylo po většinu roku udržovat v korytě řeky splavnou hloubku pro vory a šífy. Z technického hlediska se jednalo o mohutné kamenné stavby bez jakékoliv vegetace, správou toku od 60. let 19. století po desetiletí pečlivě udržované a čištěné. S ekologickými aktivisty si tehdy nemuseli lámat hlavu a tak biodiverzita nebyla kritériem, k němuž by přihlíželi při stavbě a údržbě těchto děl.
Teprve v letech 1979 až 1987 bylo zhruba kilometr po proudu pod touto soustavou vybudováno vodní dílo Modřany, které bylo napuštěno v roce 1984. Zvedlo hladinu Vltavy o necelého dvaapůl metru, ale i to stačilo odstranit poslední obtížně splavný úsek na více než devadesát kilometrů dlouhé vodní cestě od Mělníka na úpatí Slapské přehrady. V praxi se jednalo o dokončení kanalizace splavné části vltavské vodní cesty. Vzdutí vodního díla Modřany zaplavilo mohutné regulační hráze z 19. století prakticky až na úroveň někdejší potahové stezky. Během následujících třiceti let pak na území bezmála čtrnácti hektarů někdejší soustavy hrází vznikl unikátní biotop s vysokou biodiverzitou, který dnes považujeme za žádoucí a nutný přísně chránit.
Před začátkem úprav vodního toku bychom tu ledňáčka těžko zastihli, protože vyžaduje pomalu tekoucí čisté vody, které bychom tu před regulací a kanalizací řeky těžko našli. Nenašli bychom tu tehdy ani řadu dalších druhů, které tu dnes žijí. Nebyl to záměr budovatelů této vodní cesty, ale ukázalo se, že i dílo lidských rukou může vytvořit vynikající podmínky pro vznik nových biotopů. Biodiverzita, která v těchto místech výrazně vzrostla v nezamýšleném důsledku stavební činnosti, pro nás dnes představuje důležitou hodnotu, kterou chráníme, i když má k předchozí (záměrně neříkám původní) podobě zdejšího povodí určitě poměrně daleko. Jak vím z praxe, ve skutečnosti existuje na Vltavě lokalit s podobnou historií řada. Chráněná a důsledně prozkoumaná s podobnou historií je zatím jenom tato, ale jsem přesvědčen, že zápis na seznam přírodních památek čeká i mnohé další.
Ledňáček bývá považován za bioindikátor čistoty vody, u níž sídlí. Jeho konkrétní populace u Komořan, usazená tu nově v posledních desetiletích a vyskytující se zde na tahu, ukazuje na limity naší předvídavosti. Podobné lokality – a je jich mnoho – usvědčují z arogance a z neprůkaznosti podobnou apriorní argumentaci, jakou se vyznačuje výše citované prohlášení. Ať chceme či nechceme, žijeme v celé střední Evropě bez výjimky v antropogenní krajině. Některé její úpravy jsou pro nás dnes již tak neodmyslitelnou součástí našich životů, že si ani nedovedeme představit, jak by bez nich životní prostředí vypadalo. Kanalizace Vltavy probíhala od roku 1896 a byla dokončena s výjimkou někdejší Modřanské úžiny v polovině 50. let minulého století.
Z toho, co nám o životě na nekanalizované Vltavě prozrazují historické prameny, vyplývá, že bychom u ní pravděpodobně žít nechtěli. Hladina řeky, kolísající v průběhu roku o více než dva metry, pravidelné ničivé jarní záplavy, extrémně nízký stav vody uprostřed léta a široká kamenitá pobřeží zbavená vegetace, holé kopce v okolí, o tom všem nám vyprávějí nejen staré písemné a ikonografické prameny, ale i fotografie z doby před sto a více lety. Právě kanalizaci vděčíme mimo jiné za sekundární zalesnění vltavského údolí, za stabilizaci tepelného a hydrologického režimu v celém Povltaví a za dobrou pojistku proti jeho dřívějším extrémním výkyvům. V neposlední řadě děkujeme kanalizaci Vltavy také za rozšíření rozlohy parků a zelených ploch uvnitř Prahy i na jejích okrajích a za zvýšení biodiverzity v řadě lokalit kolem řeky. V mnoha případech původní stavby už dávno překryly sedimenty a vegetace na nich vyrůstající, a tak si ani si neuvědomujeme, že se nacházíme v místech někdejších hrází, na umělých navážkách nebo dokonce v bývalém řečišti.
Za příjemnou a dnes již místy i zákonem chráněnou úpravu našeho životního prostředí ve skutečnosti vděčíme osvíceným budovatelům vodní cesty před 120 lety, týmž, kteří stáli za původním projektem propojení Dunaje, Odry a Labe. Jan Kaftan a Antonín Smrček, který se podílel rovněž na regulaci řeky Moravy, v praxi zakládali moderní vodní stavitelství v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. S jejich vodními díly máme více než stoletou zkušenost. Základní idea původního projektu vodní cesty D-O-L byla právě jejich dílem. Císař František Josef ji pochopil velmi dobře a kvalitní vodní cesty pokládal za integrující prvek celé podunajské monarchie. Soustavu dobře vyprojektovaných a postavených vodních cest považoval panovník za jeden z nejlepších léků na vzmáhající se nacionalismus. Viděl v nich záruku hospodářského rozvoje celého jejich okolí a garanci prosperity, která ovšem vyžadovala širokou a účelnou spolupráci mezi příslušníky jednotlivých národů monarchii obývajících. Také proto kladl takový důraz na jejich rozvoj, vyjádřený roku 1901 vodocestným zákonem.
František Josef a jeho rádcové se přidržovali názoru autority ještě mnohem starší, Adama Smithe, který roku 1776 napsal: „Plavební kanály a díla, která umožňují zásobování velkého města vodou, jsou všeobecně velmi užitečné, ale současně často vyžadují větší výdaje, než jaké snese bohatství soukromých osob, je dostatečně zřejmé.“ Adam Smith to věděl z praxe: dávno před zrozením železnice stála právě rozvětvená síť vodních cest, kanalizovaných řek a umělých kanálů, za bezprecedentním hospodářským rozvojem Spojeného království a v širším slova smyslu za vznikem moderní civilizace průmyslového věku. Tuto lekci bychom neměli zapomínat ani my. Přinejmenším Evropská unie se jí dodnes důsledně řídí.
V České republice nastala absurdní situace: zatímco v Evropě je obecně vodní doprava logická brána jako nejekologičtější, u nás se jí zuby nehty brání právě ekologové. V této souvislosti stojí za připomenutí, že v prosinci 2019 vydala Evropské komise zásadní dokument The European Green Deal. Jeden z klíčových závěrů dokumentu, formulovaný v odstavci 2.1.5., věnovanému dopravě, zní: „Přednostně by se podstatná část 75 % vnitrozemské nákladní dopravy přepravované po silnici měla přenést na železnici a vnitrozemské vodní cesty. To bude vyžadovat opatření k lepšímu řízení a ke zvýšení kapacity železnic a vnitrozemských vodních cest, která Komise navrhne do roku 2021.“ Naším příspěvkem k tomuto záměru jsou zatím pouze nekonečné tahanice o plavební stupně Děčín a Přelouč, které představují podmínku dobudování plnohodnotné labské vodní cesty, na českém území od státní hranice do Pardubic 258 km dlouhé, a navazující vltavské vodní cesty, jejíž splavný úsek činí 91,5 km.
Základ vltavské vodní cesty byl dokončen v roce 1911, kdy byl kompletně splavněn úsek z Mělníka do Prahy. Celý dnes splavný úsek byl fakticky dokončen roku 1945 zprovozněním plavební komory vodního díla Štěchovice, pochopitelně mimo vodní dílo Modřany, které zlepšilo plavební podmínky na Vltavě těsně nad Prahou ve zmíněném roce 1984. Vltavská vodní cesta má na splavném úseku deset plavebních komor a pro nákladní a osobní linkovou lodní dopravu ji definitivně uzavřeli nikoliv ekologové, ale gigantománie komunistického režimu stavbou Slapské přehrady. Na Labi byla situace poněkud složitější, ale také splavnění Labe má svůj původ ještě hluboko v habsburské monarchii, i když zejména o střední Labe se postaral až průmyslový rozvoj meziválečného Československa.
Summa summarum: za necelých sto let, od roku 1896 do 80. let minulého století byly Vltava a Labe jenom těch v úsecích, které dnes tvoří součást soustavy evropských vodních cest, kanalizovány výstavbou celkem 34 plavebních stupňů. Více než 90 % této cesty je hotovo a provozováno minimálně půl století, ale zpravidla mnohem déle. Toto dílo dnes tvoří i z legislativního hlediska nedílnou součástí evropské soustavy vodních cest. Abychom ho uvedli do plného provozu a podstatně tak ulehčili pramálo ekologické silniční nákladní dopravě, musíme dokončit poslední dva plavební stupně, dávno projektově připravené. Česká republika to nedokázala ani za bezmála třicet let samostatné existence. Bohužel je zřejmé, že podunajská monarchie byla schopná realizovat promyšlená, skvěle do krajiny zasazená a dalších sto let bez větších problémů fungující vodní díla mnohem rychleji a efektivněji než my dnes. Projevuje se to také na výkonech: jestliže podíl vnitrozemské lodní dopravy na celkové nákladní dopravě vyjádřené v tunokilometrech činí v Holandsku 46,6%, v Rumunsku 29 %, v Bulharsku 27 %, v Belgii 16 % a v Německu 10 %, pak v České republice to je závratných 0,01 %. To na dosažení cílů The European Green Deal opravdu stačit nebude ani po zněkolikanásobení železničních kapacit.
Vzpomínám si při této příležitosti na starou anekdotu o dvou zástupcích firmy Baťa. Oba přijedou kamsi do rovníkové Afriky a jeden telegrafuje: „Žádný trh, nikdo tu nenosí boty.“ Druhý situaci hodnotí diametrálně odlišným způsobem: „Fantastická příležitosti! Zatím tu nikdo neprodává boty.“ A teď hádejte, kterého z obou obchodních cestujících si Baťa ponechal. Tato anekdota má mnohem hlubší kořeny, než by se na první pohled mohlo zdát. Je totiž ve skutečnosti jen obměnou mnohem staršího biblického podobenství o zakopané hřivně, známé z Matoušova evangelia. Signatáři výše citovaného stanoviska nejsou v duchu tohoto podobenství nikým jiným než služebníky, kteří svěřenou hřivnu usilovně zakopávají.
S kanály a kanalizovanými řekami máme v Evropě více než čtvrt tisíciletí zkušeností a pokud je mi známo, za tu dobu nikde nezhoršily životní prostředí. Jenom v Anglii a Skotsku dnes představují okolo 3 500 kilometrů splavných vodních. Původně byla tato síť ještě mnohem rozsáhlejší; ty, po nichž se můžeme plavit dnes, z velké části prodělaly zásadní změnu funkce a bezmála šedesát let jsou přísně chráněné. V letech 1962 až 2012 je spravovala státní organizace British Waterways, kterou před osmi lety vystřídaly dvě nástupnické organizace, Canal & River Trust pro Anglii a Wales a Scottish Canals pro Skotsko. Funguje zde symbióza ochrany kulturního dědictví, životního prostředí i moderních zájmů dopravy. Součástí této sítě kanálů je i 58 kilometrů dlouhý Manchesterský lodní kanál, postavený velmi pozdě, vlastně sto let po velkém boomu stavby kanálů v Británii, v letech 1885 až 1894. Má pět plavebních komor, je dimenzován pro lodě o délce až 160 metrů a šířce 16 metrů a je dodnes živou obchodní tepnou, napojenou velkými překladišti na železniční spoje. Kdysi trpěl průmyslovým znečištěním, ale dnes po rekultivaci brownfieldů prochází územím řady přírodních rezervací s vysokou biodiverzitou, kterou oceňují zejména botanici a ornitologové.
Bohatou síť plavebních kanálů najdeme ve Francii. K nejproslulejším patří například Canal du Midi, nebo kanál vedoucí z Arles do Boucu, proslavený tím, že jeden z jeho sklápěcích mostů na několika obrazech zvěčnil Vincent van Gogh. Mimochodem, podstatná část tohoto kanálu je dnes také přísně chráněnou přírodní rezervací. Sítě kanálů v Holandsku, Belgii či Německu, kde je neustále rozšiřovaná mimo jiné i z peněz Evropské unie, je českému publiku zbytečné představovat. Nejen při rekreačních plavbách, ale i v komerčním nákladním provozu se tu totiž plaví mnoho českých lodníků i kapitánů. Důraz na ekologickou stránku vnitrozemské dopravy vrátil provoz na kanalizovaných řekách a plavebních kanálech v posledních čtyřiceti letech do hry v celé Evropě. V současnosti odborníci na logistiku dávají u většiny komodit s výjimkou zboží rychlého obratu přednost lodní dopravě, kdykoliv mohou. Má to jednoduchou příčinu: je nejlevnější a nejšetrnější k životnímu prostředí. Jedna 190 metrů dlouhá lodní souprava je ekvivalentem tří vlakových souprav o délce 1600 metrů nebo čtyři a půl kilometru dlouhé kolony kamiónů. Je vůbec možné, že představitelé českých akademických kruhů toto netuší?
Císař František Josef kdysi v síti vodních cest vidět jeden z důležitých nástrojů integrace habsburské monarchie. Propojení vodními cestami jako tepnami průmyslu a obchodu považoval za životně důležité a mladočeským poslancům, kteří mu v roce 1901 pomohli v říšské radě schválit vodocestný zákon, přijel poděkovat do Prahy. Tento státník, který by plným právem mohl být patronem boje proti zhoubným formám moderního nacionalismu, viděl daleko do budoucnosti. Bohužel, doba jeho představě nepřála, ale nutno říci, že administrativa meziválečného Československa při budování vodních cest v rámci státních investic bez rozpaků navazovala na projekty z dob habsburského mocnářství. Projekt vodní cesty propojující Dunaj, Odru a Labe má dnes stejnou integrující roli, jako měl za Františka Josefa. Je jedním z uzlových bodů evropských vnitrozemských vodních cest a Česká republika se mimochodem k jeho parametrům zavázala přístupovou smlouvou k EU, potvrzenou následně referendem. Takřka neuvěřitelná ideologicky podmíněná krátkozrakost signatářů citovaného stanoviska akademických pracovníků z 8. října 2020 je při pohledu zvnějšku, z evropské perspektivy snad až směšná. Jako obvykle jsme u nás doma, v Čechách, na Moravě a ve Slezsku chytřejší než všichni ostatní v Evropě dohromady.
Jako člověka, který se po kanalizovaných vnitrozemských vodních cestách profesionálně plaví už čtvrt století, a současně praktikujícího ornitologa, mě napadá: kolikrát signatáři té výzvy někdy pluli po vnitrozemských vodních cestách v České republice, Německu, Rakousku, Holandsku, Itálii, Francii či v Anglii? Viděli někdy, jak tato díla zapadají do krajiny, a to v Evropě často i v podobě mimoúrovňových křížení vodních cest, značných terénních převýšení, vodních tunelů a úžasných technických památek – důmyslných vodních zdymadel? Navštívili někdy přírodní rezervace, vzniklé právě v důsledku vybudování těchto cest? Ani v Praze nemusejí daleko: Komořanské a modřanské tůně mají po ruce.
Bez sarkasmů a ironie: nejzásadnější chybou současného pojetí ochrany přírody a mentality ochránců „nedotčených“ lokalit je ignorování dvou prostých skutečností. První z nich je okolnost, že přírodní prostředí nikdy není statické a neustále se vyvíjí. Člověk ho dramaticky ovlivňuje, ale vyvíjelo by se a měnilo v čase i bez jeho zásahů. Pohlížíme-li na ně jako na cosi statického a neměnného, znamená to, že jsme si uchovali pohled na přírodu z perspektivy školního kabinetu a jeho sbírky vycpaných veverek a kun lesních. Druhý faktor, na který ochránci životního prostředí občas zapomínají, je skutečnost, že na území České republiky žijeme bez výjimky v kulturní, tj. antropogenní krajině. Nechráníme tedy nedotčené přírodní prostředí, ale kulturní krajinu včetně rozsáhlých soustav umělých vodních děl. Pro příklad opět nemusíme chodit daleko. Třeboňská pánev se svými třiatřiceti přírodními rezervacemi a památkami, z toho pěti národními, je toho nejlepším dokladem. Celá se rozkládá na území, které před čtyřmi nebo pěti sty lety člověk od základu přetvořil rozsáhlou soustavou vodních děl, z nichž velká část dodnes slouží svému účelu.
Vodní cesty vždy přinášely a dodnes přinášejí svému okolí nové příležitosti a prosperitu; celá lidská civilizace je od prvopočátku až po dnešek spojena právě s vnitrozemskými vodními toky a plavbou na nich. Současné technologie nám dnes ovšem umožňují chovat se ke krajině mnohem citlivěji a ohleduplněji, než kdysi budovatelé prvních moderních umělých vodních cest. Jsme minimálně o dvě a půl století zkušeností s fungováním kanalizovaných vodních cest bohatší než oni. Umíme lépe předvídat důsledky jednotlivých konkrétních kroků a mnohem efektivněji chránit místa, která ochranu zasluhují. Je na čase, aby i signatáři výše citovaného stanoviska opustili své důkladně opevněné zákopy, z jejichž perspektivy toho beztak mnoho neuvidí, a místo fiktivních výzev k dialogu se zapojili do skutečné debaty o úpravě a propojení vodních toků, kterou kdysi projektovali takoví odborníci a současně vizionáři, jakými byli Jan Kaftan či Antonín Smrček.
Jsou-li podél trasy plánované vodní cesty lokality hodné speciální ochrany včetně vodního režimu, lze je dnes obejít a ochránit. Mají-li katedroví hydrologové obavy z vysoušení krajiny, měli by si uvědomit, že se současnosti v Evropě budují plavební komory, které na rozdíl od svých předchůdkyň z 19. a 20. století dokážou uchovat vodu v krajině. Vzhledem k počítačovým modelům a sofistikovaným systémům řízení dokážeme nyní ovládat soustavu vodních děl mnohem lépe než v letech 1997 a 2002, což se ostatně na Vltavě projevilo už při záplavách v roce 2013. Dobře promyšlená a správně realizovaná soustava vodních děl včetně suchých a polosuchých polderů může účinně pomáhat jak proti suchu, tak proti povodním. Žijeme v krajině, kterou několik tisíc let formuje člověk. V posledních dvou staletích její charakter změnil zatím nejvýrazněji, často s pramalým ohledem na životní prostředí.
V současnosti dochází ke klimatické změně, která by nás neměla nechávat nečinnými. Jednou z cest, jak částečně eliminovat její nežádoucí důsledky na území České republiky, je i dokončení projektu, který může naši dopravní infrastrukturu, ale také náš způsob uvažování o krajině, konečně posunout na úroveň západní Evropy. Máme dvě možnosti, jak se k této výzvě postavit. Pochopitelně se můžeme zabarikádovat, tvářit se, že za našimi hranicemi končí svět, a pokusit se zachovat dnešní stav na věky. Dlouho to sice nevydržíme, ale ztratit další desetiletí jistě dokážeme. Na druhou stranu se můžeme pokusit pokračovat v díle našich předků, v tradici, která začala někdy v 80. a 90. letech 19. století, ovšem s dnešními znalostmi a technologiemi, a postupovat tak, abychom citlivě vytvářeli krajinu pro příjemný život na území Čech, Moravy a Slezska i v dalších desetiletích. Která z obou cest je perspektivnější, to už ponechávám na úsudku laskavého čtenáře.
Pro čtenáře, kteří jsou ochotni se oprostit od předsudků a mají zájem se rychle, přehledně a přitom seriózně seznámit s nejpodstatnějšími aspekty dokončení VODNÍHO KORIDORU D-O-L byla v roce 2018 napsána ČTIVĚ A PRECIZNĚ ZPRACOVANÁ PUBLIKACE O dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, nabitá místy smutnými fakty o zaostávání péče o naše řeky a vodní cesty za celou Evropou v posledních 150 letech. Její přečtení zatím netrvalo nikomu déle, než 3 hodiny. Prolistujte si ji i Vy, prosím!
Pro ty, kterým je bližší multimediální pohled, sdílím několik zajímavých odkazů na vodní průplavy, vodní díla a technologické novinky v Evropě:
Nové bezemisní kontejnerové elektrolodě Portliner pro vnitrozemskou plavbu – Holandsko
Canal Seine Nord Europe - Francie
Máximakanaal - Holandsko
Niederfinow schiffshebewerk - Německo
Strépy-Thieu, Belgie
Le plan incline de ronquieres – Belgie
Canal du Midi – Francie
Mittellandkanal – Německo
Kanal Dunav – Sava - Chorvatsko
Saimaa Canva - Finsko
Stad Skipstunnel - Norsko
Boat Lift: The Falkirk Wheel - Skotsko
Kelpies Horses – Skotsko
Lock in Stone Staffordshire - Anglie
Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Polsko
Elblag kanaal – Polsko
Main-Donau kanaal – Německo
Manchester ship canal – Velká Británie
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (198)
Lukáš Kašpárek
23.10.2020 06:56Kapitáne Rusňáku, sedněte si na lodičku a nechejte se donést do nějaké země, kde vaše bláboly budou někoho zajímat....
Pavel Hanzl
23.10.2020 09:35 Reaguje na Lukáš KašpárekJenom něco podobného v daleko menším měřítku v daleko příznivějších podmínkách je asi jen tohle:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Lukáš Kašpárek
23.10.2020 11:48 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://www.seznamzpravy.cz/clanek/manipulace-zakazek-policie-se-zabyva-autory-studie-kanalu-dunaj-labe-odra-125723
Že se jedná o jeden obří podvod a tunel, mi bylo jasné už od začátku toho co jsem se tím začal zabývat....
Jan Šimůnek
23.10.2020 13:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
23.10.2020 13:53 Reaguje na Jan ŠimůnekPan Brouček asi taky přiletěl so středověké Prahy z Měsíce!!
Jan Šimůnek
23.10.2020 20:32 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
24.10.2020 07:10 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
24.10.2020 09:11 Reaguje na Pavel HanzlLenka Č.
29.10.2020 13:27 Reaguje na Jan ŠimůnekA pokud se do toho nepustil Karel IV., jeden z našich nejschopnějších panovníků historie, který se při stavbách jen tak něčeho nezalekl, by nás mělo varovat a být důkazem, že je to opravdu blbost nad tím přemýšlet.
Btw: opravdu mi neříkejte, že jste četl soudobé kroniky...No klidně to říci můžete, stejně Vám věřit nebudu.
Lukáš Kašpárek
23.10.2020 11:45 Reaguje na pavel peregrinToto je taky zajímavé počtení....
Břetislav Machaček
23.10.2020 08:29pouze ideologicky ihned odsoudit, jak mají díky nadpisu mnozí ve zvyku.
Ale zdejší tláchalové včetně mnoha akademiků a vědců v kanále vidí spíše
prezidenta a nic jiného. On to myslel dobře, když ho začal prosazovat,
ale nedomyslel, že cokoliv co prosazuje je pro jeho odpůrce nepřijatelné.
Přijít s tím jeho protikandidáti, tak zde budou opěvné ódy na ekologickou
prospěšnost díla a akademici budou podepisovat petice za co nejrychlejší
zahájení stavby. To je bohužel realita dnešní opozice, která nepřemýšlí,
ale pouze bez rozmyslu neguje vše provládní a proprezidentské. Toto tak
svědčí o nepochopení demokracie, kdy se musí opozice smířit na dobu svého
pobytu v opozici s tím, že prostě nezvítězila a musí o vítězství usilovat
pouze tak, aby to nebylo na škodu státu jako takovému. Blokovat a brzdit
stavby s přesahem do všech vlád je nezodpovědné už vzhledem k budoucnosti.
Ona nám opravdu může EU časem nařídit ten kanál dokonce budovat, protože
dopravní politika se může časem zcela změnit. Oni již mají hotovo a my
mimo nedostatečně splavněného Labe a Vltavy vůbec nic. Ale to už tak
bývá, když rozum zatemní politika a ideologizace jakýchkoliv staveb.
Pavel Hanzl
23.10.2020 09:29 Reaguje na Břetislav MachačekNemáme ani opravené ty ostudné jezy na Labi.
Takže si soudruzi račte strčit celý DOL do análu a přijďe diskutovat, až bud tohle hotové. Do té doby nepůjde ANI KAČKA na vaše "přípravné práce", všechny plánované kořistky půjdou do dostavění toho, co musíme dodělat".
Břetislav Machaček
23.10.2020 10:20 Reaguje na Pavel Hanzlblokují a kdo je zmrvili jako dálnici v Ostravě. Tu
stavěla firma na základě znaleckého posudku již zemřelého
znalce. Soud si s tím neví rady a nakonec to asi zaplatí
stát. Pokud stavbě brání jediný pozemek v trase a nebo
námitky ekologů z Rakouska jako u Mikulova, tak se s tím
nepohne nikdy. TGV můžou klidně plánovat, ale pokud budou
stejné příčiny blokády, EIA a jiné překážky, tak se taky
do zemně ani nekopne. Císař pán měl místo ekologů církev
a nakonec stavěl dráhy podle nás raketovým tempem. To
samé pro vás zlí komunisti vybudovali za stejnou dobu
neskonale více dopravních staveb než tato "demokratůra".
Nepíši demokracie, ale hanlivě demokratůra žijící pouze
z podstaty a hromadění dluhů. Já nevěřím už na nic
kloudného, pokud se i doprava stane prostředkem při
politickém boji. Doprava musí být nadstranická a její
výstavba musí být bohužel i často bolestivá pro
místní chráněná území a soukromé majetky. Tak se to
dělá všude a pokud je možný kompromis, tak se udělá.
Pokud ne, tak vítězí obecný zájem a basta. Proti
jezům a splavnění Labe u Děčína bojují ochránci
bez hledání kompromisu či jiné alternativy. A vy
taky pouze kritizujete vše co není po vašem a
přitom si neustále protiřečíte.(viz. JE v Polsku).
Pavel Hanzl
23.10.2020 13:59 Reaguje na Břetislav MachačekPokud stát není schopen zajistit dostavění toho, co popisuji, nesmí se puštět do žádných tunelů pod značkou DOL. Pořád to nechápete?
Pokud je někdo vyžraný jak prase a nemůže do schodů, nemá se pouštět do závodů v běhu maratónském. Už je to lepší?
Jiří Daneš
23.10.2020 15:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
24.10.2020 07:18 Reaguje na Jiří DanešZlom nastal v době děsivé protikorupční kampaně (vrcholilo to za Nečasovy vlády), kdy se vytvářely parakorupční kauzy z ničeho ovšem s mediální hyenizací a často i soudní dohrou (Morava, Čunek, Parkanová Casy, Vondra Promopro, Svoboda - Hudeček Blanka, Nečas - Nagyová kabelky atd. atd.)
A ouřednický stav se totálně vyděsil a od té doby nechce nikdo nic rozhodnout, protože může jít k soudu. Za cokoliv, za totální nesmysl.
Dnes je to dotaženo do dokonalosti, kdy kdy ministr zdravtnictví byl vyfocen na ulici bez roušky (kterou tam nemusí mít) a je vyhozen.
To je už absurdní divadlo jak ze stalinských dob!!
Fofo Fofo
23.10.2020 15:52 Reaguje na Břetislav MachačekA kam vyráží většina lidí do přírody?
Bronislav Ťápal
23.10.2020 23:49 Reaguje na Fofo Foforýpal lesní
23.10.2020 22:21 Reaguje na Břetislav MachačekNejvětší demokrati co se demokracií ohánějí při každém tématu jsou právě ti zmetci, kteří nemají argumentačně a odborně na to, aby řádně předstoupili před veřejnost a věci obhájili. Obvykle za sebe nechají mluvit bílé koně nebo tzv. odborníky ( zaplacené a uplacené ), a sami pak těží z pozice - my nic, my k tomu vlastně ani nepatříme.
Argumentátoři typu pana Machačka jsou přesně ti, kterým to ani nedochází, a možná tyto šíbry ještě i volí.
Prostě, někteří věří na Ježíška i v důchodu. Já ne.
<rl>
Břetislav Machaček
24.10.2020 10:02 Reaguje na rýpal lesníza přezdívku, to se stydíte před okolím za své
názory? Přesně o takových sám píšete, že si hledají
bílé koně a sami se ukryjí za přezdívku. Já se za
nikoho neschovávám a nikoho nepovažuji za Ježíška. Takových dárečků už jsem zažil mnoho a pouze se
snažím o střízlivý nadhled. DOL posuzuji z hlediska současného stavu a tu vidím reálně pouze v úseku z Kožlí do Ostravy. Jiné úseky jsou zatím zcela neprůchodné a nechápu ten odpor k tomu krátkému
úseku už téměř zkanalizované řeky. Chodím kolem ní
od dětství a vidím, jak i takto regulovaná řeka
je schopna fungovat, ale to lidem neznalých
konkrétní situace nic neříká. Naskočili na vlnu
kritiky a vystačí si s všeobecnými argumenty
používanými u všech dopravních staveb. A pane
o zaujatých a nebo jinak zainteresovaných
odbornících je to na obou stranách stejné. Vždy
tu budou zastánci a odpůrci, pouze záleží na tom,
který tábor bude početnější a o tom je demokracie.
Rozhodnou tak pouze volby a nebo referendum, ale
až po skutečně vyrovnaném seznámení veřejnosti o
všech pro a proti. Momentálně je tábor odpůrců
slyšet více, ale zatím úplně zbytečně, protože
korona krize semele většinu všech plánů a ani
vláda opozice stát jen tak na nohy nepostaví.
Jan Šimůnek
24.10.2020 10:48 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
24.10.2020 11:29 Reaguje na Jan ŠimůnekTipuji to na vaše ukamenováni všemi
jejich obhájci, kteří jim přejí náhradu
ušlých zisků a vůbec jim nevadí, že
od února přijde trvale o práci tisíce
lidí na Karvinsku, neboť nepůjde pouze
o havíře, ale o mnoho obslužných firem.
To ale nejsou komedianti a hoteliéři,
kteří nebyli ani schopni ceny snížit
na úroveň kupní síly obyčejných lidí
a raději natáhli ruce pro dotace či
hotely zavřeli.
Petr Eliáš
25.10.2020 08:03 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
25.10.2020 09:22 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
25.10.2020 09:29 Reaguje na Jan Šimůnekrýpal lesní
25.10.2020 22:36 Reaguje na Břetislav MachačekA já nejsem anonym, jsem <rýpal lesní>
Jan S
28.10.2020 16:38 Reaguje na Břetislav MachačekVzpomeňte si na to, až s koncem prezidentova druhého mandátu přijde zase nějaká namíru šitá amnestie.
Jan Šimůnek
23.10.2020 08:45Tito lidé mají patologické nutkání obtěžovat společnost jako celek a normální lidi (vůči nimž jsou, vzhledem ke své občanské a ekonomické impotenci, silně zamindrákováni) obzvlášť. A někteří z nich jsou (v případě toho DOL zcela jednoznačně) placeni z nepřátelského zahraničí, které si ekonomický rozvoj ČR (ale i dalších států bývalého východního bloku) nepřeje a háže mu ekologické klacky pod nohy (mimo jiných metod).
Pavel Hanzl
23.10.2020 09:31 Reaguje na Jan ŠimůnekJiří Daneš
23.10.2020 15:39 Reaguje na Pavel Hanzlrýpal lesní
23.10.2020 22:23 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
24.10.2020 07:24 Reaguje na Jiří DanešTřeba že OZE vůbec nefungují, přitom v normálních zemích už dělají třeba 50% výkonu. A jiné podobné.
Omílá sejné věci i stejnými slovy, takže mě to vede k závěru, že jde o umělou inteligenci programovanou v Petrohradu, drží se striktně kremelských názorů.
Jan Šimůnek
24.10.2020 09:17 Reaguje na Pavel HanzlJistěže to při masívní dotaci nějakou energii dávat bude, ale ta bude (při započtzení těch dotací a další podpory) podstatně dražší než energie z uhlí nebo jádra (o vodě ani nemluvě). A ty dotace jsou tak obrovské, že by u nás za ně za každých cca 12 - 15 let byla jedna jaderná elektrárna, jakou chystají postavit v Polsku.
Proto je podpora provozu OZE v podstatě těžký zločin a měla by se trestat kriminálem.
Pavel Hanzl
26.10.2020 14:37 Reaguje na Jan ŠimůnekNěmčouři dotojí x krát méně než my.
Elektřina záporné hodnoty je nějaký kremelský vynález, případně z Paroubkova Marsu.
Špička je normálně u nás přes den, kdy taky svítí slunce.
Petr Eliáš
23.10.2020 09:58Opravdu mu tuto demagogii někdo baští?
Jan Šimůnek
23.10.2020 13:40 Reaguje na Petr EliášA zcela jistě může mít DOL i mnohá pozitiva v managování vody v krajině i dopadech na ekologii. Paradoxně, pokud by některé jeho části sloužily jako přečerpávací elektrárny, by mohl umožnit zvýšení podílu OZE v našem energetickém mixu bez rizika zhroucení sítě (uvádím jako jeden příklad z mnoha možných a očekávatelných pozitivních dopadů).
Pavel Hanzl
23.10.2020 14:01 Reaguje na Jan ŠimůnekPetr Eliáš
23.10.2020 15:25 Reaguje na Jan ŠimůnekBronislav Ťápal
24.10.2020 00:15 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
25.10.2020 08:01 Reaguje na Bronislav ŤápalJan Šimůnek
25.10.2020 09:23 Reaguje na Petr EliášBronislav Ťápal
25.10.2020 12:20 Reaguje na Petr EliášJan Šimůnek
24.10.2020 09:19 Reaguje na Petr EliášMiroslav Vinkler
23.10.2020 10:19Možná se to bude jevit divné, ale nesouhlasím s ním.
Důvody by zabraly více místa než je tady možné napsat, ale přesně tento typ diskuzí potřebujeme . Věcné, neosobní se snahou najít rozumný kompromis.
rýpal lesní
23.10.2020 22:26 Reaguje na Miroslav VinklerTen pán diskusi nečeká a ani na ni není zvědavý. Má zadání. A to plní.
Věřte mi, s takovými se potkávám často.
<rýpal lesní>
Bronislav Ťápal
24.10.2020 00:20 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
25.10.2020 22:39 Reaguje na Bronislav ŤápalJosef Volfík
23.10.2020 10:46Fofo Fofo
23.10.2020 11:20Diskutující pán hovoří o blokaci pozemků k dostavbám dálnic apod.... Opravdu si myslíte, že toto u DOL nenastane? Co zde vznikne? Nefunkční rozestatvěné dílo, které se bude muset opravovat dřív, než se vůbec dostaví.
Dále by mě pak zajímalo, čím se bude kanál napájet? Bydlím na nejdolnějším Labi, kam teče prakticky všechna voda z Čech a v letním období je tam metr vody. Dobře, postavíme jezy (což by byla pro tento kraj eko katastrofa), vodu zastavíme a co dál? Z říčního toku se stane smradlavej stoják, který se začne zanášet bahnem a tím dokonale vyhubí nespočet živočišných i rostlinných druhů- opravdu to není jen o ledňáčkovi.
Další a pro mě zásadní vliv vidím v tom, jak staré lodě v Čr jezdí? Na co jezdí? Jak se provádí úklid a údržba lodí (spláchem hadicí do řeky)? Bydlím tam, kde to vidím prakticky z okna.
Jde o myšlení a mentalitu lidí a ta nám tady chybí.
Přijeďte někdy, pane Rusňák, do Dolního Žlebu a jako biolog si srozumem sám sobě položte otázku...chci to tu mít jak v Praze (loďky, šlapadla, vybetonobaný nábřeží, neskutečný provoz lidí i aut...)?
A opravdu věřte, že to není o politice nebo Zemanovi, ale tom, že klidných a tichých míst je v téhle zemi míň a míň a lidé si je přejí zachovat nejen pro sebe, ale i pro svoje děti.
Jan Šimůnek
23.10.2020 13:43 Reaguje na Fofo Foforýpal lesní
25.10.2020 22:42 Reaguje na Jan ŠimůnekBronislav Ťápal
23.10.2020 11:26kdo se alespoň částečnĕ zajímá o přírodu a snaží se pochopit jak funguje a kdo jen zapškle plivá po všem novém,přičemž svĕt zná jen z internetových servrů.
Lukáš Kašpárek
23.10.2020 11:43JEŠTĚ NĚJAKÉ DOTAZY?
Hunter
23.10.2020 12:43Milan G
23.10.2020 13:32 Reaguje na HunterPetr Eliáš
23.10.2020 14:53 Reaguje na HunterTaké si pod pojmem ,,fakta,, (nebo článek s fakty) představuji něco kapánek jiného. Nevšiml jsem si, že by autor svá tvrzení zdrojoval.
Další věc. Videa, která autor k článku připojil, jsou sice hezká (ty stavby jsou super) ale nevypojídají nic o DOL. Řekl bych, že mají jen vzbudit dobrý dojem z DOL.
A ta kniha - no, co se asi člověk dočte v knize, kterou napsali: Petr Forman - Zemanův pověřenec; Tomáš Kolařík - ředitel společnosti Plavba a vodní cesty; Josef Podzimek - stavař lobující za DOL už asi 50 let, dělal generálního ředitele stavební společnosti Ekotrans Moravia (firma po revoluci zbankrotovala, ale byla podezřívána že spolu s ostatními firmami vyvedla do soukromých rukou státní majetek v tehdejší hodnotě cca 3 mild. Kč).
Hunter
23.10.2020 19:46 Reaguje na Petr Eliášrýpal lesní
23.10.2020 22:35 Reaguje na HunterI když vás baví to, jak lež vítězí v zájmu lidí, kteří po vás budou chtít, aby jste to platil.
Naštěstí mě se to opravdu finančně netýká, sponzorovat to prostřednictvím daní nebudu :)
A co se týká zábavy a úsměvů, nebude daleka doba, kdy některým zmrzne úsměv na rtech. Nechtějte vědět, co si myslí o ČR a jejich obyvatelích ve vyspělém světě.
<rýpal lesní>
Hunter
24.10.2020 11:15 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
24.10.2020 14:26 Reaguje na HunterA pokud o věc nemáte zájem, je s podivem, proč se do záležitosti příspěvkem vměšujete.
Takže dle svého postupu prosím dtto můžete svůj původní příspěvek :o).
<rl>
rýpal lesní
24.10.2020 14:26 Reaguje na HunterA pokud o věc nemáte zájem, je s podivem, proč se do záležitosti příspěvkem vměšujete.
Takže dle svého postupu prosím dtto můžete svůj původní příspěvek :o).
<rl>
rýpal lesní
24.10.2020 14:26 Reaguje na HunterA pokud o věc nemáte zájem, je s podivem, proč se do záležitosti příspěvkem vměšujete.
Takže dle svého postupu prosím dtto můžete svůj původní příspěvek :o).
<rl>
Hunter
24.10.2020 16:40 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
25.10.2020 22:45 Reaguje na HunterHunter
26.10.2020 00:53 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
26.10.2020 13:08 Reaguje na HunterHunter
26.10.2020 13:48 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
27.10.2020 09:56 Reaguje na HunterChcete-li si ovšem sám psát do zblbnutí, měl bych pro vás tento text : "Pravda stejně vyjde najevo, ač si lež má náskok jakýkoliv."
S věnováním ku sv. Hubertu Hunterovi <rýpal lesní>
Ondřej Marek
23.10.2020 12:58Jiří Daneš
23.10.2020 15:55 Reaguje na Ondřej MarekJiří Daneš
23.10.2020 15:56 Reaguje na Ondřej MarekJan S
28.10.2020 16:32 Reaguje na Jiří Danešvaber
25.10.2020 09:07 Reaguje na Ondřej Marek6000ha je 60km2 a to znamená ,že kanál by musel být 100m široký a dlouhý 600km, o dalších hloupostech kterými argumentujete nená cenu psát
Ondřej Marek
23.10.2020 13:08Jan Šimůnek
23.10.2020 13:46 Reaguje na Ondřej MarekPavel Hanzl
23.10.2020 14:06 Reaguje na Ondřej MarekJá si dálnici představuji skutečně jinak.
Možná je to už nějak spravené, letos jsem tudy nejel.
Petr Čech
23.10.2020 13:20Fofo Fofo
23.10.2020 14:24Odkud se bude brát ta voda, která bude nutná, když už teď je ji v Labi tak málo, že tam lodě nemohou jezdit?
Jiří Peterek
23.10.2020 14:55 Reaguje na Fofo FofoFofo Fofo
23.10.2020 15:11 Reaguje na Jiří PeterekA dokážete vy pochopit, že když té vody bude málo a bude období třeba několika měsíců bez srážek,což už se párkrát talo, že ta voda prostě nebude? I pomalu tekoucí voda stále odtéká a to pominu i fakt, že plavební komory si také vezmou své procento vody z řeky. Pak nastane moment, kdy té vody bude tak málo, že bude po provozu i na kanále a nebo se bude muset voda dodat z okolních zdrojů, jako jsou nádrže rybníky.
O kvalitě této "stojaté" vody (v kanále) se nebudu ani rozepisovat. Stane se z ní páchnoucí olejová břečka. Nejde ale o nic, při prvním dešti to totiž spláchnem dál a co oči nevidí, to srdce nebolí.
Jiří Daneš
23.10.2020 16:12 Reaguje na Fofo FofoPetr Eliáš
23.10.2020 21:30 Reaguje na Jiří DanešJaroslav Pobeha
9.11.2020 15:34 Reaguje na Jiří DanešPetr Eliáš
23.10.2020 14:57 Reaguje na Fofo FofoBronislav Ťápal
24.10.2020 00:28 Reaguje na Fofo Fofovybudování posledních dvou plavebních stupňů před hranicemi s Nĕmeckem.
Jiří Peterek
23.10.2020 14:26Svatá Prostoto
23.10.2020 15:17 Reaguje na Jiří PeterekJinak když to vezmu ryze z dopravního hlediska, tak je před námi dostavba dálniční sítě a zvýšení kapacity železnice (jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu). Uvedení jsou jednoznačné priority naší dopravní politiky a s ohledem na náklady na jejich realizaci a možnosti veřejných financí (včetně zdrojů z EU) je nějakých víc jak půl bilionu Kč na kanál úplně mimo. Prostě na to zdroje nejsou a nebudou, rozhodně ne za života kohokoli tady.
S ostatním lze dlouze polemizovat, ale je to zbytečné ... money talks.
A to navíc úplně abstrahuji od nedopravních taškařic v podobě nutné konverze naší energetiky, časované bombě našeho důchodového systému nebo podfinancování našeho zdravotnictví a školství.
Jiří Peterek
23.10.2020 15:23 Reaguje na Svatá ProstotoFofo Fofo
23.10.2020 16:02 Reaguje na Jiří PeterekVy sice píšete o části stavby a sumy, ale řeč musí být o celém projektu
Svatá Prostoto
23.10.2020 20:11 Reaguje na Jiří PeterekZa druhé ... u té Odry je to opět to samé. Jde o regionální dopravní stavbu, jejíž přínos je sporný a náklady mimořádně velké. Ostravsko rozhodně potřebuje rozvojové investice, nicméně ten kus splavněné Odry je v pořadí priorit asi hodně vzadu.
Nicméně už pod jiným článkem jsem psal, že pro tento cancour by bylo ideální vypsat místní referendum a pokud by lidé skutečně preferovali kanál, tak proč ne. Jen by holt museli vzít na vědomí, že na jiné investice na území kraje už nebude. Potom, proč ne.
rýpal lesní
24.10.2020 15:28 Reaguje na Jiří PeterekA ostravskou větev i se škodama ať si zaplatí páni podnikatelé ostravští a Poláci, když o ni tak vehementně stojí, panie kochanie. EU by na to neměla dát ani 1 sous ( tj. ekvivalent děravého knoflíku ). <rl>
Břetislav Machaček
23.10.2020 18:17 Reaguje na Jiří PeterekJim stačí vytrhovat z kontextu jednotlivé části a neustále je
omílat. Jsou to neustále ti samí kritici všeho a rozumějící všemu.
Takových kapacit je tady škoda a světe div se, on je nikdo nikam
nechce. Jsou ukřivdění, zapšklí a srší kolem pouze dým a síru.
Bohužel mám obavu, že ve stávající situaci budou mít navrch a
i těch pár kilometrů do Ostravy zaříznou už pouze z principu.
Pokud to nepřijde na popud Polska befelem z EU, tak se opravdu
stavět nebude.
rýpal lesní
23.10.2020 22:43 Reaguje na Břetislav MachačekUváděný úsek ktrý "je hotový" podle těchto pánů není v kategorii, kterou uvažuje studie. A ví to i ten kapitán.
Prostě, lže se, až se od hub práší. A důvod jsou prachy do kapes těch, kteří to prosazují. A není tajemstvím, že to nejsou ti, na které se hlasitě ukazuje.
<rl>
Jan Šimůnek
23.10.2020 20:38 Reaguje na Jiří PeterekSvatá Prostoto
24.10.2020 12:29 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.10.2020 08:29 Reaguje na Svatá ProstotoJiří Peterek
23.10.2020 14:32Jiří Daneš
23.10.2020 16:09 Reaguje na Jiří PeterekČlánek je hluboce fundovaný, na rozdíl od výkřiků diskutujících amatérů.
rýpal lesní
23.10.2020 22:48 Reaguje na Jiří DanešA ten les, sekyru i hajného si ukradli ti, kteří se nám snaží namluvit, že tam nikdy žádný les ani nebyl, a že jsou jediní, kteří sadí stromy.
Nu, říká se : Cesta do pekel je dlážděna pěknými přecevzetími.
Já dodávám, mnohdy i účelovou lží.
<rl>
Plha z Kojčic
23.10.2020 14:34Jiří Dlouhý
23.10.2020 18:13rýpal lesní
24.10.2020 15:09 Reaguje na Jiří DlouhýMimochodem, zde jen trochu k ostravské části - již prvním pohledem se jedná o zkrácení a napřímení meandrového toku, což nepřipouští nejen Evropská vodní charta, ani Rámcová směrnice o vodách. Ale Polčáci jim to pojistí. :o)
Je to prostě klasický způsob - veřejné ztráty, soukromé zisky. A právě proto se jim nelíbí účast veřejnosti a snaží se ji omezovat.
<rýpal lesní>
Michal Ukropec
23.10.2020 18:34pavel peregrin
23.10.2020 18:39rýpal lesní
24.10.2020 15:12 Reaguje na pavel peregrinJan G
23.10.2020 20:29rýpal lesní
24.10.2020 16:43 Reaguje na Jan GV časech, kdy se takové projekty dělaly, se šlo u ekonomiky po závazných ukazatelích, a ty musely být písemným způsobem doloženy, prostě - firmy musely dát závazně čísla, a k nim se zavázat, a pak s e stavěla infrastruktura či kapacity nebo produkce něčeho. Nyní stačí někoho přesvědčit sliby a on, pokud podepíše, běží příprava stavby. Státní expertizy nikdo nedělá, nikdo nic nevyčisluje. Metodika vepsí. A na tom profitují takoví šíbři.
Ovšem zde je i parketa projektantů : Kdysi, v časech již letitých, jsem překvapil CzechInvest požadavkem, aby přesně specifikoval, cože na té zóně se bude vyrábět, co am bude za produkce, potřeby energií, jaké budou odpady. Ti mladí chlapci vypadali, jako by měli na zadku skořápku. Nechápali to, tak jsem jim prostě vysvětlil, že pokud nebudou závazky a nebudou mít jasno co vlastně chtějí, ať ani nechodí. Na dalším jednání byl za mne kolega, starý pes, a vrátil se po dvou hodinách demoralizovaný, s tím, že jediné k čemu to bylo - vypil tři kávy. Byl to srdcař. Prostě - až pan Skalický bude mít podepsané a smluvně přislíbené přepravy a vodu, nechť tu studii nechá spočítat pořádně, a ne jen na základě odhadů a přání. Za mne jen jedno : pokud to "neplavalo" ekonomicky za socíku, nebude to mít efekt ani nyní. Na tom si trvám.
Takže ta obava o nevyužití je správně, a navíc je tam i spousta jiných škod a nákladů, které zatím ani nenašli ( či spíš najít nechtějí ).
Tohle bych nedoporučil jako rodinnou investici ani ve stadiu nejvyšší opilosti :o)
A občané tohoto státu by si měli dát pozor na podvodníky všeho druhu, zase vyhládli.
<rýpal lesní>
Radim Polášek
28.10.2020 07:58 Reaguje na rýpal lesníSháněj smluvně závazně zajištěné přepravy, které se uskuteční nejdřív za 10 let, ale možná i za 30 let. A když ti, po kterých to chceš, budou trochu drzí a budou trochu přemýšlet, tak možná, že ti odpoví, že pro smluvně závaznou objednávku potřebujou od tebe závaznou přesnou specifikaci parametrů toho kanálu, přepravní časy, nastřelené ceny přepravy a takové věci.
A budeš nahraný ty, ne oni, protože dokud ten kanál nebude stát a neprojedou první lodě. Nebo aspoň po vypracování a závazném schválení kompletní prováděcí dokumentace( která se ale dnes už nedělá) spoustu těch údajů nebudeš schopen dát. A obvykle ani závazně zaručit udávané obecné údaje.
Tím chci říct, že takové velké projekty se musí stavět v podstaě " na blind" . Že existuje jen nějaký předpoklad, s určitou pravděpodobností, že to vyjde, ale taky vždy existuje určitá pravděpodobnost, že to nevyjde. To platí pro všechny dlouhodobé projekty, jejichž ekonomické využití je na víc než 5 - 10 let. V podstatě každý velký projekt, přehrady, katedrály, naše Národní divadlo atd stojí jen díky tomu, že někdo vzal na sebe riziko, že se to nepovede a že v takovém případě on a případně jeho rodina (a jeho pracovní tým) budou zničeni. Ve starověku až středověku fyzicky, třeba popravení nebo uvrhnuti do otroctví, později ve středověku a kapitalismu ekonomickým krachem, zchudnutím a pádem až dospod mezi žebráky a podobně.
Úplně stejný projekt je DOL. Pozná se to až řekněme 20 let po tom ,co se aspoň většina dohotoví.
rýpal lesní
28.10.2020 08:42 Reaguje na Radim PolášekMilý pane, nechci vám brát vaše přesvědčení, ale tohle dobře znám. A že se to nelíbí šíbrům, když uvádím a dávám na pravou míru prezentované hlouposti, kdekoliv se vyskytnou, není záhadou.
Přeji pěkný den, současné číslo je +15.663/včerejší den. Tam se začíná vždy od nuly. U investic se to načítá.
Pokud chcete, můžete do toho investovat svoje peníze a postavit to. Se všemi náklady, a předpokládanými zisky, které nebudou. Ale dotaci na to nečekejte. A rozumní vám na to nepůjčí. A opravdu přemýšliví s tím nepůjdou ani za bankou. Jen šíbři na tom budou chtít dělat zakázku.
A i ty rizika si banka řídí - víte vlastně čím ?
A ještě toto : Národní divadlo, milý pane, bylo financováno sbírkou mezi příznivci, občany a mecenáši. Toto je jiný případ. Ale nic vám nebrání na stavbu DOL založit sbírku a vzít na sebe i závazek stavby. Jen nevím, kdo vám na to co dá.
A na takové "investici" může zkrachovat i stát, i když se někdy tvrdí, že je to nemožné.
Prostě, do národních, státních investic nevidíte. A používáte pojmy způsobem, který ukazuje že nerozumíte ani výstavbě - stavebnictví.
<rýpal lesní>
Jaroslav Kořínek
29.10.2020 12:55 Reaguje na rýpal lesníJan Kropáč
23.10.2020 20:54Jan Šimůnek
24.10.2020 09:23 Reaguje na Jan KropáčJan Šimůnek
29.10.2020 08:31 Reaguje na rýpal lesníBřetislav Machaček
24.10.2020 10:14 Reaguje na Jan KropáčA tak mohu pokračovat do nekonečna. Každá dopravní stavba se staví
s dlouhodobým efektem a některé se nezaplatí nikdy, ale uleví
jiným dopravním spojnicím a lidem v okolí. To je ale asi zbytečné
vám vysvětlovat. Vy už máte jasno a basta fidli.
Svatá Prostoto
24.10.2020 12:27 Reaguje na Břetislav MachačekAle Blanku si postavila Praha za své.
Břetislav Machaček
24.10.2020 19:29 Reaguje na Svatá Prostotoa budete vědět za čí!
Petr Eliáš
25.10.2020 07:48 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
25.10.2020 08:14 Reaguje na Petr EliášPražáků vidíte vidláky, mi ještě vysvětlete,
co je to poslední slovo "KAPCA". Lépe vidlák
se zdravým selským rozumem, než namyšlený
"vzdělanec" píšící "kapca". Lidem krizi
nepřeji, ale takovým mudrlantům ano, aby na
ně konečně dolehlo to, co si vytrpěl zbytek
republiky v minulosti.
Petr Eliáš
25.10.2020 08:42 Reaguje na Břetislav MachačekTak jsem se upsal, to se vám nestalo? :-)
Radim Polášek
28.10.2020 08:08 Reaguje na Břetislav MachačekOvšem veškerá výroba se děje mimo Prahu a dělají to právě oni "vidláci " . V Praze se už prakticky nic nevyrábí. ty peníze, které má, jsou proto peníze z produkce těch mimopražských vidláků. A v Praze jsou ty peníze jen proto, že kvůli tomu, že firmy mají sídla v Praze, tak taky v Praze daní a odvádějí odvody. A taky z odvodů a daní všech těch papaláškých firemních mezd pobíraných na pražských ústředích.
Kdyby měla mít Praha jen peníze, které skutečně vznikají v Praze, nějakou finančnickou a poradenskou činností skutečně pražských firem s pražskými zaměstnanci nebo z turistů, příjem Prahy by se smrskl určitě nejméně na polovinu současných příjmů.
Svatá Prostoto
25.10.2020 17:32 Reaguje na Břetislav MachačekMne by fakt zajímalo, co vy máte za vzdělání a profesi, že se neustále montujete do věcí, o kterých víte úplný prd.
Břetislav Machaček
26.10.2020 09:36 Reaguje na Svatá Prostotorozumíte, tak si to zajisté zjistíte. .
To já bohužel z vaší přezdívky nezjistím
a můžete se pokusit nakukat, kolik máte titulů, ale věřit vám nemusím. Už jsem
vám to kdysi napsal, že anonymů si nevážím,
i kdyby byly jejich pohnutky k utajení
totožnosti sebevíc ušlechtilé. Je vás tu
takových více, kteří se pouze za něco
schováváte a to nesvědčí o odvaze si stát
za svým názorem. Vyznačujete se všichni
agresivitou a snažíte se jiné vyprovokovat.
Připomíná mi to provokatéry z STB, kteří
taky vyhrotili diskuse, protože očekávali
emotivní odpovědi a ty pak použili jako
důkazy při obviněních .Možná to znáte z
praxe a nebo jste pouze provokatér ze
zábavy, ale vidím, že nemá cenu vám vůbec
na cokoliv odpovídat. Já se nenechám
strhnout k podobnému hrocení sporu, tak
jako jsem odolával podobným snahám i kdysi.
S anonymy se tak nemíním nadále bavit a ani reagovat na jejich provokace. Ukažte svou
odvahu a odhalte svou totožnost a pokud
chcete znát vzdělání jiných, tak ke jménu
připojte to vzdělání své. Tak snad někdy
příště při diskusi s konkrétní osobou.
Svatá Prostoto
26.10.2020 11:36 Reaguje na Břetislav MachačekFinancování dopravních staveb ale zase celkem rozumím, ba na to dokonce mám i to vzdělání, abyste byl tedy v obraze:-), a tak když na toto téma napíšete nějakou pitomost, tak to jednak poznám, jednak napíšu. Takže buď dejte do placu nějaké reálné argumenty, nebo si můžete holt jen stěžovat.
rýpal lesní
23.10.2020 22:16A právě proto tomu říkám odborně NE.
Právě proto, že jsem napsal u tohoto tématu již dosti ( na dřívějších diskusích ).
<rýpal lesní>
Pavel Hanzl
26.10.2020 14:28 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
27.10.2020 10:24 Reaguje na Pavel HanzlOsobně jsem přesvědčen, a hlasování i v PSP i vyjádření podnikatelských kruhů, komor ( z nichž většina je ovládána těmito názorovým zástupci ), mi dosvědčuje ( i mimo ony listinné dokumenty ), že je moje tvrzení podložené.
Nikoho o něm nepřesvědčuji, ale stojím si za ním.
A v místní úrovni bych vám, pokud by jste byl obeznámen s konkrétnostmi v dané lokalitě, mohl doložit i skutková fakta.
<rýpal lesní>
Petr Blažek
24.10.2020 12:29Zatímco se tady se vyhazují miliardy za stavbu rybníků, které slouží pouze jako odpařiště vody a zdroj uhlíkových plynů tak tento velký rybník by měl mít těch funkcí více.
Místo keců, že pole zadržují málo vody si uvědomte, že nejvíce přívalové vody přichází z hor a kopců. Je to jednak díky nadmořské výšce, kde je vyšší úhrn srážek, a jednak kvůli profilu a sklonu terénu kde dochází k rychlejšímu odtoku vody do nižších partií. Kanál D O L a jeho doprovodné stavby by defakto kopíroval celé naše severní hory a tuto vodu by sbíral a ta by mohla být následně několikanásobně využita.
V článku je kladen velký důraz na vodní dopravu, ale ta by měla být u takové stavby jen třešeň na dortu. I když i ta je důležitá. Argumenty, že není potřeba přeprava velkých a těžkých věcí je zase pohled lidí co přehazují v kancelářích jednička a nuly. Jedním z důvodů proč nemůžeme tyto velké celky vyrábět a věřte že to jsou věci s velkou přidanou hodnotou, je že chybí možnost snadné dopravy do světa k zákazníkovi. Řeči, že tato výroba je ekologicky náročná jsou zase jenom keci. Někde se musí vyrábět, někde se na ně musí vytěžit ruda, tím že to odsunem do Asie tak to určitě ekologičtější nebude jenom se tak budeme moc tvářit.
Hlavním funkcí kanálu by však mělo být zadržování a využití vody ,na rozdíl od výše zmíněných rybníků na delší dobu než jednu sezónu. V případě povodní se může voda rozdělit do třech povodí. Dále by stavba měla fungovat jako přečerpávací přehrada. V době sucha pomoc v jednotlivých povodích s regulací průtoků a závlahou. A samozřejmě v dnešní době posílení celoroční turistické sezóny.
Miroslav Vinkler
24.10.2020 13:23 Reaguje na Petr BlažekVe všem ostatním se mýlíte.
Tvrdím, že téměř každá technická stavba vnořená do volné krajiny zhoršuje původní stav a snižuje ekologickou stabilitu. ( např. meliorace, napřimování řek apod.) Prosím nezaměňovat s užitnou hodnotou pro homo sapiens, např. hydroelektrárna=zdroj el. energie
Za druhé, všimněte si, že neradi odstraňujeme z krajiny nepotřebné a neužitečné stavby, typicky brownfieldy , ale velmi rádi --ve jménu pokroku a nápravy -- stavíme "na zelené louce."
Za třetí -- plošnou nápravou poškozené krajiny ČR bychom každý rok získali navíc 3.4 mld. m3 vody. / zjištění VÚMOP Brno / a výrazně zlepšili vodní režim krajiny přirozenou cestou, a to pro celou ČR.
A tak bych mohl pokračovat dál a dál.
Celý DOL v současnosti je nejen zbytečný, ale výslovně škodlivý.
Petr Blažek
24.10.2020 14:54 Reaguje na Miroslav VinklerKdežto já se přiznám, že jsem ani jednu funkci kanálu nevymyslel, ono to všechno funguje na západ od nás , například kanál Dunaj - Rýn.
rýpal lesní
24.10.2020 15:14 Reaguje na Petr BlažekPetr Blažek
24.10.2020 15:46 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
24.10.2020 16:59 Reaguje na Petr BlažekNa Rýně jsem byl, na Dunaji také, i v Hamburgu, a budete se divit i v přístavech zámořských. Ale nejsem zaslepený megaloman.
A vsítil jste zastáncům DOL gól. Ty plavební trasy jsou rovné, takže k meandrům mají hoooodně daleko. A protože je zkracování toku dle EVCH a Rámc. sm. o vodách ( EU ) nepřípustné, neměla by na to EU dát peníze.
A když lobbujete za dopravu vodní, můžete mi říci, kolik přepravy z lodí se překládá v Bratislavě na železnici a auta pro ČR ? Já to vím.
Ekologie - minusy, přínosy sporné, vodní bilance nezajištěna, dopady hrozící fiaskem
Doprava - minusy
Vodní doprava - minusy ( cca 100 osob z posádek propuštěno z a.s. české plavby již v první vlně, pak se prodalo, co šlo )
Turistika - snad plusy, ale ta nemusí běžet na kategorii VC Vb ( určuje velikost lodi a cesty )
Většina produktů jede po silnici nebo vlakem, rychlé letecky, z vodní cesty se může stá jen trasa umožňující drancování země o suroviny.
Příjmy z turistiky - kdeže jsou, u nás ne těžce potýká i ten bájný Baťův kanál.
Takže prosím, studenou koupel a promnout oči.
<rl>
Pavel Hanzl
24.10.2020 17:28 Reaguje na Petr Blažekhttps://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Svatá Prostoto
24.10.2020 19:18 Reaguje na Petr BlažekBřetislav Machaček
24.10.2020 19:53 Reaguje na Svatá Prostotonebude už třeba, maximálně lodičky
a šlapala na Ostravici. Zrušme průmysl všude a buďme všichni úředníky, herci, zpěváky, hoteliéry, obchodníky atd.
Dovážejme na dluh vše od špendlíku
přes potraviny po lokomotivu .
Takový ekonomický nesmysl funguje
pouze v Praze, vlastně v časech
corony už ani tam a pláč slyšíme
až sem. Tu se stále taví ocel, vyrábí
zboží a nikdo nebrečí.
Petr Eliáš
25.10.2020 07:45 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
25.10.2020 08:41 Reaguje na Petr Eliᚎijte si ve svém světě bludů
a ekonomických nesmyslů.
Petr Eliáš
25.10.2020 09:27 Reaguje na Břetislav MachačekSvatá Prostoto
25.10.2020 17:29 Reaguje na Břetislav MachačekJinak co se obecně těžkého průmyslu týče, možná je to pro vás smutná perspektiva, ale tomu v Evropě už moc pšenka nepokvete. A když, tak se bude jednat o skutečně špičkovou produkci ve výrazně nižších objemech, u které je ale doprava tím nejmenším problémem.
Jo, a když jsme u toho. On vám nějaký Pražák kdysi přebral holku, či co? Bo třeba Brno prosperuje celkem dobře a po kanálu a rozvoji těžkého průmyslu tam myslím nikdo nevolá. Někdy mám pocit, že vám fakt prostě jebe, sorry jako.
Břetislav Machaček
25.10.2020 17:59 Reaguje na Svatá Prostototak vám asi došly argumenty
a ukázal jste svou skutečnou
inteligenci.
Svatá Prostoto
26.10.2020 11:14 Reaguje na Břetislav MachačekA jak je to tedy s tím Brnem:-)))?.
rýpal lesní
25.10.2020 22:53 Reaguje na Břetislav Machačekhttps://www.youtube.com/watch?v=b3BOMfH7Dbc
<rl>
rýpal lesní
24.10.2020 14:17https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/mrtve-dite-minule-doby-komora-architektu-kritizuje-pripravu/r~c15718e6148211eb9c800cc47ab5f122/?
Tento prodejce teplé vody z ODS je přesně tím, který prodává tento záměr, a jen proto, aby stržili neexistující zisk.
Ekonomicky je takový záměr naprosto mimo cash-flow, a je nutné si uvědomit, že na tuto věc dané peníze by mohly být vloženy na mnohem slušnější a potřebnější investice, a to do vodního hospodářství a péči o krajinu.
<rýpal lesní>
Jaroslav Štemberk
24.10.2020 18:16(Studie na tuto otázku neodpovídá, počítá s tím, že bude dopravní kapacita naplno využita. Ovšem jedině při plném využití kapacity jim výstavba vychází jakžtakž rentabilní).
Jaroslav Kořínek
24.10.2020 19:56 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkMluvíte o dnešní rentabilitě DOL - kde berete tu jistotu, že je nerentabilní - ta stavba není pro NÁS - ještě se ani nekoplo. Mimochodem - můj názor je takový, že ještě tato mladá zelená generace bude plakat protože to nebude hotové ( to nebude za 10let!) Uhlíku prostá Evropa vyžene těžký průmysl do Asie a Turecka (železárny, ocelárny, cementárny válcovny plechu atd.) v zájmu záchrany Planety. Takže nás brzo čeká, že koleje, traverzy cement, a tak dále a dále - všechen materiál na naše ekologické stavby např. na Ostravsku budeme vozit Vámi nenáviděnými kamiony ze Štětína nebo z Hamburgu. Dnes již přetížená železnice, kterou nám zanechala minulá generace to fakt nezvládne.
Hlavně mi tu neoponujte bez uhlíkovou výrobou oceli a vodíkem jako pan Hanzl.
Jaroslav Štemberk
25.10.2020 19:05 Reaguje na Jaroslav KořínekRadim Polášek
28.10.2020 06:54 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkRadim Polášek
28.10.2020 06:58 Reaguje na Radim Polášekrýpal lesní
28.10.2020 09:09 Reaguje na Radim PolášekNebudu zasahovat do podrobností, ale o energetice a hutnictví asi také nic moc. Ten vodík, ano, snad někdy. Ale pak tam musíte vsázet něco jiného. Ocel uhlík zpočátku potřebuje, bez něj to nejde. V metalurgii znám jen nutné základy, takže pokud jste něco přečetl o vývoji, asi to byly i relevantní údaje. Ale s obsahem vodíku v oceli se dosti bojuje, o tom žádná. Vytěsňuje se argonem.
Ty objemy a platby na DOL prostě nebudou, pane.
<rýpal lesní>
rýpal lesní
28.10.2020 09:26 Reaguje na rýpal lesníSamostudium : oběhové hospodářství.
<rl>
Katka Pazderů
24.10.2020 20:08Ještě, že mám pevné názory, že vozit cosi kamsi je zbytečné, stejně jako odkudsi kamsi cosi jiného.
Ale na lodičky chodím ráda.:-)
Břetislav Machaček
25.10.2020 08:33 Reaguje na Katka Pazderůhutě, těžké strojírenství), tak ta přeprava bude naopak narůstat.
Tak se uhlí vozilo do hutí 3O km a nyní možná 3000 a více. Ocel
do válcoven taktéž a nebo nakonec už pouze finální výrobky, když
tu nebudou ani ty ocelárny, válcovny a obrobny materiálů. To pak
bude teprve dopravní zatížení dálnic, silnic a železnic. Trochu
se nad tím zamyslete třeba při tom relaxu na "lodičkách". Koukněte
kolem, kolik materiálu se muselo dopravit na všechny ty stavby
a kolik se ho bude stále dopravovat. Zelenou politikou EU směřuje
k dovozu hutních výrobků a obrovskou dopravní zátěží. Virtuálně
lze přemístit pouze myšlenky, ale materiál ne a proto ty dopravní
stavby.
Jan Šimůnek
25.10.2020 09:52 Reaguje na Břetislav MachačekJaroslav Kořínek
25.10.2020 15:26 Reaguje na Jan ŠimůnekBřetislav Machaček
25.10.2020 15:36 Reaguje na Jaroslav Koříneknám brzo nikdo neprodá vůbec nic. Ty dluhy svědčí
o něčem zahnívajícím a je načase si to přiznat.
Čím dříve, tím lépe, dokud není ještě pozdě.
Jan Šimůnek
25.10.2020 20:17 Reaguje na Břetislav Machačekrýpal lesní
25.10.2020 23:03 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
26.10.2020 02:01 Reaguje na Jan ŠimůnekRadim Polášek
28.10.2020 07:20 Reaguje na Katka Pazderůrýpal lesní
28.10.2020 08:10 Reaguje na Radim PolášekNejste vůbec obeznámen se stavem a zřejmě vycházíte z nějakého účelového tvrzení. Toto jsou tvrdá data z povolování těžeb.
<rýpal lesní>
Petr Burda
26.10.2020 11:30Mohl by mi autor popsat jak, když území Moravy a Slezska je nejvyšší část plánované trasy a voda teče kvůli gravitaci dolů? To nám budou vodu dodávat Poláci z Baltu, Slováci a Maďaři z Dunaje?
Bojím se, že spíše "vysušíme" Bečvu, Dyjí, Moravici, Moravskou Sázavu, Třebůvku... Protože naplnění nemalé plavební komory spotřebuje hodně vody, a loď si jí s sebou nepoveze. A každé otevření komory tu vodu pošle korytem s ideálním parametry pro odtok dolů, pryč -místo toho, abychom vodu krajině zadrželi, ji pošleme do Baltu a Dunaje.
Autorem zmiňované kanály buď vedou rovinatou krajinou, nebo propojují toky v místech, kde jsou v podstatě přirozeně splavné, tedy dost vodnaté. U kanálu (spíše "tunelu") DOL jde propojení nedaleko proměnných oblastí. AŤ ŽIJE KANÁL PRES MATTERHORN! To je o málo vetší nesmysl.
Pavel Hanzl
27.10.2020 19:28 Reaguje na Petr BurdaJan Čermák
26.10.2020 12:21Pavel Hanzl
26.10.2020 14:21 Reaguje na Jan ČermákTo se jmenuje "systémvá korupce", nejhorší varianta, kdy zkorumpovaný je přímo vláda a státní aparát. Vymyslel to Benito Mussolini a jmenovalo se to tenkrát fašismus. Taky tvrdil, že bude stát řídit jako firmu.
Jaroslav Kořínek
26.10.2020 19:06 Reaguje na Jan Čermákrýpal lesní
27.10.2020 10:54 Reaguje na Jaroslav KořínekAno, je to přijímáno demokratickými institucemi, ovšem s mandátem z účasti 35% volební populace, tj. do 20% občanů.
Stav stavebnictví by byl na delší článek.
A nyní zodpovím vaši otázku :
Může za to nesprávný postup vedení státu, samospráv, územního plánování i jednotlivých procesů v době 1990 - 2020, na který doplácí příroda a bude na něj doplácet tím více, nakolik se nová legislativa bude vymakat řešit založené disproporce v koncepcích. Máte-li vřed, je potřeba včasného chirurgického zásahu, otevřít, odstranit, desinfikovat a léčit, nikoliv jen čekat a dávat další sterilní muly na projevy počínající sněti. Zde se navíc odhánějí ti, kteří jsou ochotni se účastnit léčby aktivně a s plnými znalostmi. Nejsou totiž na přání ekonoma léčby zainteresování.
Doufám, že jsem uvedený dotaz odpověděl dostatečně názorně.
<rýpal lesní>
rýpal lesní
26.10.2020 13:32https://www.seznamzpravy.cz/clanek/rakusane-bouraji-zemanuv-sen-o-kanalu-hrozi-ze-se-vyhodi-desitky-miliard-125615
Inu, důkazní situace některých šíbrů je stále obtížnější.
A k tématu o koho jde :
Ve druhé Topolánkově vládě došlo k přípravě daného záměru, ale díky okolnosti, že ve Vládě byli 4 zástupci Zelených ( Bursík - min. ŽP ), došlo k připravenému pádu vlády a to tzv. přeběhlíky, což sám premiér Topolánek označil za příčinu, proč vláda padla ( hlasy ČSSD a KSČM nemohly přivodit pád vlády ). N8sledovala úřednická vláda Fishera, která prováděla to, co bylo připraveno, a v této vládě čtvrtá (!) ministryně Ruth Bízková ( pův. ODS ) vydala materiál, kterým vláda rozhodla o územní ochraně trasy DOL, která do té doby nebyla ani v ÚP vnesena, a to rozhodnutím ze dne 24.5.2010, kterou realizaci dostali hejtmanové i vedoucí úřadů k realizaci, a to s přesnými úkoly a termíny. ODS tím vzkřísila mrtvý projekt, a v zájmu svých lobby stavebních i politických tuto věc opět mohla protlačovat. Navázala tedy na snahu z roku 1991, kdy ovšem převládl zájem rozkrást majetky, to bylo přednější.
U této snahy jim sekundovali zástupci KDU-ČSL ( nejzorientovanější strany polistopdové doby ), odrůd OF - ODA, DEU, a klonů, stejně jako části ČSSD. K nim se přidali podnikatelé stavební a projekční, kteří cítili zakázky.
Sám zájem byl v přístupových rozhovorech Vondrou, Zielencem i Havlem projednáván bez opory a konzultací s odbornou částí, a soustava TENT tento záměr neobsahovala. I v části EU by byl v té době chápán jako nonsens, stejně jako je chápán bezúspěšně v otázce svojí ekonomiky.
Takže tolik na závěr k tomuto tématu.
<rýpal lesní>
Pavel Hanzl
26.10.2020 14:26 Reaguje na rýpal lesníSAMOZŘEJMĚ není důvod komunikovat, když je to jasné a Rakušáci ty naše pitomce poslali do řitě a odmítají se tím zabývat. A proč by měli??
Jaroslav Štemberk
27.10.2020 12:41Paní Florence Gabriel
Radim Polášek
28.10.2020 06:43A Bruseli se rozšiřování vodní dopravy v Česká republice nehodí. Česká republika podle Brusele má být hlavně levná průmyslová základna pro levnou, rychlou výrobu komponent, logisticky snadno dopravitelnou do zemí Západní Evropy. Kde za využití jen minima práce ty komponenty smontují a sešroubují, na hotový výrobek nalepí cedulku Made in Germany nebo Made in France a prodají zá násobky ceny než za kolik koupili od nás ty komponenty. A toto tvoří v posledních letech základ blahobytu Západní Evropy. Včetně financí házených do žump, co se týká nekritického přijímání migrantů nebo nesmysného zeleného mrzačení třeba energetiky nebo automobilek.
Ale zpět k těm komponentám. Vodní cesty se pro producenta konponent nehodí, nejsou mu k ničemu. Na toto, na rychlou dopravu Just in Time musí být silniční kamiónová doprava nebo maximálně železniční doprava. Ta se u nás má rozvíjet, bez ohledu na působení této dopravy na životní prostředí i na zhoršování zdravotního stavu lidí bydlícíh v dosahu, do stovek metrů od takových dopravních tepen.
Stejně tak Bruselu vadí kanál DOL. Západní Evropa v současné době taky těží z faktického monopolu na zámořskou dopravu díky velkým námořním přístavům, jako je Hamburk, Rotterdam a podobné. Stavbou kanálu DOL by tento monopol na dopravu zámořského zboží do střední Evropy Západní Evropa ztratila, v prospěch přístavů v Polsku a v Černém moři. Proto se snaží Brusel stavbu kanálu DOL sabotovat, co jen to jde a dělá to prostřednictvím zelených ovcí.
Proto u nás zelené ovce a jimi zblbnutí příznivci poslušně podle Brusele bečí.
"Vodní cesty špatné, bééé, jiné dobré, béé"
Zatímco jak autor článku správně vystihl, ve Francii nebo Německu zelené ovce poslušně bečí podle Brusele
"silnice špatné, béé, vodní cesty dobré, bééé"
Radim Polášek
28.10.2020 07:39 Reaguje na Radim PolášekDá se ale predikovat, že téměř za jakéhokoliv budoucího vývoje bude dobré, pokud správně postavený kanál DOl budeme za 30 let mít. Když se uplatní pesimistické předpovědi, ekonomika Evropy se propadne a politika evropských států včetně ekologie bude ovládána zahraničními nástupnickými státy a velkými společnostmi, bude kanál DOl a infrastruktura kolem něho poskytovat práci a obživu, hlavně ve všelijakých drobných podnikáních. Od obsluhy a údržby zařízení, přes drobnou levnou dopravu místních produktů až po drobnější produkci potravin. Ať už ve volném prostoru na polích zavlažovaných vodou z DOL nebo malých vodních plochách napájených z DOL nebo v uzavřeném prostoru všelijakých hydroponických a akvakultur.
Pokud se uplatní optimistiké předpovědi a v regionu střední Evropy nastane vysoký ekonomický růst, kanál DOL se výrazně uplatní v dálkové dopravě zboží a zpřístupní a cenově sníží náklady na dopravu zámořského zboží do střední Evropy i vyváženého zboží vyráběného ve střední Evropě do zámoří.
rýpal lesní
28.10.2020 11:05 Reaguje na Radim PolášekA k vašemu příspěvku o energetickém pohledu jsem vám napsal, jak to je.
A přečtěte si článek od člověka, který se posuzováním státních investic živil a má opravdu dlouholetou praxi. Je to poučné. Pokud jste toho schopen.
<rl>
rýpal lesní
28.10.2020 11:48 Reaguje na Radim PolášekNa Hamburk vede schopná trať a je mnohem rychlejší, i s vyšší přepravní kapacitou.
Ale jinak popisujete vcelku správně kapitalismus. Například naše výrobky látek se takto označovaly v Anglii již před rokem 1989, ale byly z toho alespoň devizy.
Současně není tajemstvím, že ony "zelené ovce" jsou odrůdy lidovců, pevně přisátých na systém. Úlohu lidovců lze zmínit i v jiných kauzách, kde životní prostředí pláče.
A sám za sebe, abych vysvětlil, jak se na to sám dívám : "Mě by plavební kanál nevadil, pokud by byl v kategorii 0."
Ale současně dodávám, že ani ten bych nehradil ze svého, protože je to ekonomický nonsens.
Současně by bylo pěkné od vás, aby jste doložil, jak konkrétně Brusel ( EU, EP či Rada ) sabotuje tento záměr. Opravdu bych to chtěl rád vědět, ale buďte konkrétní a doložte fakta.
<rýpal lesní>
Jan Šimůnek
28.10.2020 12:12 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
28.10.2020 14:20 Reaguje na Jan ŠimůnekK tomu přistupuje to, co jsem popsal v přípravě dopravních staveb. To je realita pane, vše mohu doložit. A byli u toho i konkrétní studovaní svazáci, např. takový Mirek Topolánek. A vexláci. A šíbři. Tečka.
K zohlednění Bruselu - proti zájmu starých zemí to až tolik není, ale třeba zmínění Rakušané nejsou hloupí a do ekonomiky Dunaje vidí. Takže mají určitě přesnější čísla nežli ti autoři studie. Mimochodem, ve Vídni mají filiálku na Kranichberggasse. Odtud ty čísla mohou sehnat. Německé čísla o Rýnu nejsou vůbec příznivé, a v českém prostředí jsou účelově manipulovány. A dělají zbytečně vlny. Čus.
<rl>
rýpal lesní
28.10.2020 14:28 Reaguje na Jan ŠimůnekNavrhujete řešení, kdy spěchající náklad z automobilů přepravíte nejpomalejší vodní cestou.
O tom, že např. stavebniny patří na železnici, nepochybuji, ale kdo je takto posílá. Všichni spěchají. <rl>
Jan Šimůnek
29.10.2020 08:35 Reaguje na rýpal lesníJaroslav Kořínek
29.10.2020 13:02 Reaguje na rýpal lesníJaroslav Pobeha
9.11.2020 15:59https://www.seznamzpravy.cz/clanek/rakusane-bouraji-zemanuv-sen-o-kanalu-hrozi-ze-se-vyhodi-desitky-miliard-125615
Jaroslav Pobeha
9.11.2020 16:29 Reaguje na Jaroslav Pobehahttp://www.life-march.at/sk-en.html
https://slovakia.panda.org/blog/?uNewsID=357353