https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/rusko-prevzalo-spravu-ukrajinske-rezervace-askanija-nova.co-vsechno-je-v-ohrozeni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rusko převzalo správu ukrajinské rezervace Askanija-Nova. Co všechno je v ohrožení?

12.4.2023 06:41 | PRAHA (Ekolist.cz)
Koně Převalského v rezervaci Askanija-Nova. Vyfoceno v březnu 2008.
Koně Převalského v rezervaci Askanija-Nova. Vyfoceno v březnu 2008.
Foto | 2bpatchett / Wikimedia Commons/Flickr
Pro ukrajinské ochránce přírody zůstává jednou z největších starostí osud světoznámé přírodní rezervace Askanija-Nova. Ještě nedávno byla tato stepní oblast jakýmsi ukrajinským ostrůvkem v Ruskem okupovaném území. 20. března ale Rusové dosadili svého ředitele a fakticky převzali správu nad krajinou, která nemá z přírodního hlediska obdoby.
 
Rezervaci založil v roce 1898 statkář Fridrich von Falz-Fein. Právní status získala Askanija-Nova v roce 1919, od roku 1985 je na seznamu UNESCO. Rezervace přežila obě světové války, ale v obou případech války znamenaly ničení a drancování od všech armád, které přes rezervaci prošly.

Poloha rezervace Askanija-Nova.
Poloha rezervace Askanija-Nova.

Přesto si Askanija-Nova své hlavní přírodní hodnoty zachovala: rozsáhlou panenskou step, která jako jediná v Evropě nebyla nikdy zemědělsky využívána, botanickou zahradu a šlechtitelskou stanicí exotických zvířat, která je její největší cenností.

S myšlenkou chovu divokých zvířat přišel už v roce 1880 zakladatel rezervace Friedrich von Falz-Fein. Jeho cílem bylo v rozsáhlém prostoru stepi chovat zvířata, která jsou ve volné přírodě ohrožena. A v případě potřeby je odtud pak vrátit zpět do volné přírody. Nebavíme se o nějakém malém plácku, pro volný pohyb zvířat tu je vyčleněno několik tisíc hektarů ve velmi řídce zalidněné krajině.

Pokroková myšlenka Friedricha von Falz-Feina se během historie rezervace mnohokrát naplnila. Askanija- Nova se podílela na záchraně zubrů a nyní hraje důležitou roli při plánování obnovy světové populace sajgy, vzácné antilopy, která patří mezi kriticky ohrožené druhy.

Sajga tatarská, kriticky ohrožený druh. Jejím typickým znakem je zvláštně tvarovaný čenich.
Sajga tatarská, kriticky ohrožený druh. Jejím typickým znakem je zvláštně tvarovaný čenich.

Velká hodnota rezervace spočívá v tom, že tu po stovku let pod stálým dohledem vědců, přesto ale volně žijí desítky druhů zvířat: zebry, divocí koně, antilopy, zubři, pštrosi a řada druhů ptáků (ostatně, mezinárodní organizace BirdLife International vyhlásila rezervaci za významné ptačí území). Rezervace je důležitým útočištěm pro koně Převalského. Místní stádo představuje největší skupinu koní Převalského chovaných v zajetí.

Pokud tato zvířata uhynou nebo budou z rezervace vyvezena, 125 let trvající aklimatizační experiment, podrobné rodokmeny jednotlivých zvířat i samotná myšlenka, kterou nelze s ničím jiným na světě srovnat, budou navždy ztraceny.

Pozoruhodné je, že až do března 2023 zůstala rezervace pod ukrajinskou správou a tvořila jakýsi "ostrov Ukrajina" na okupovaném území. Zaměstnanci rezervace donedávna chodili do práce v budově, na které visela ukrajinská vlajka, a dostávali ukrajinské platy.

Tento obrovský organismus (co do plochy jde o 11 000 hektarů, co do zaměstnanců o 260 lidí) se podařilo udržet v chodu díky příspěvkům na pomoc zvířatům a zaměstnancům rezervace, které posílali dárci z USA, Kanady, Německa, České republiky, Polska, Velké Británie a mnoha dalších zemí. Nemluvě o pomoci samotných Ukrajinců, kteří si nejvíce uvědomují velikost ztráty, pokud by o Askanija-Nova přišli.

Za uplynulý rok pokryly dary veškeré okamžité potřeby a provozní náklady na krmiva, pohonné hmoty a maziva, veterinární léky, stavební materiál pro běžné opravy voliér a výběhů zvířat, vybavení, náhradní díly a technické zázemí nezbytné pro trvalou ochranu přírodních ekosystémů, podporu života a údržbu zoo a arboreta.

V rezervaci se nachází také arboretum, vysazené Fridrichem von Falz-Feinem, se staletými stromy.
V rezervaci se nachází také arboretum, vysazené Fridrichem von Falz-Feinem, se staletými stromy.
Foto | Ann4ous / Wikimedia Commons

Je třeba přiznat, že přítomnost ruských vojsk v bezprostřední blízkosti rezervace nemohla zůstat bez povšimnutí. Askanija-Nova se s následky okupace potýká od počátku invaze. Podle ukrajinských médií okupanti zabavili dvě auta, traktor s přívěsem, výzkumné vybavení a střelné zbraně patřící státní ochranářské službě přírodní rezervace, zablokovali přístup do části dendrologického parku, začali jezdit těžkou technikou po částech chráněné stepi a kopat zde zákopy. Vinou okupantů došlo v roce 2022 na území Askanija-Nova ke třem požárům na celkové ploše téměř 1,4 tisíc hektarů.

Nad chráněným územím neustále létalo v malých výškách ruské vojenské letectvo, což způsobovalo paniku a úhyn divokých zvířat.

To však život rezervace nezastavilo.

Jenže 20. března 2023 jmenovaly ruské úřady do rezervace svého ředitele, převzaly od zaměstnanců klíče a fakticky převzaly správu území.

Hejno jeřábů popelavých vzlétá nad stádem zubrů. Rok 2017.
Hejno jeřábů popelavých vzlétá nad stádem zubrů. Rok 2017.

Tím se vše změnilo. Od tohoto okamžiku bylo nepřípustné jakoukoli formou, včetně charitativních darů, podporovat chod rezervace pod okupační správou, protože taková činnost by přímo znamenala financování okupační moci.

Ukrajinská ochrana přírody má nyní za cíl podpořit zaměstnance Askanija-Nova, kteří odmítli spolupracovat s okupačními orgány a čekají, až bude rezervace opět ukrajinská. Proto bude veškerá příchozí podpora pro Askanija-Nova směřována na pomoc zaměstnancům, kteří byli nuceni instituci dočasně opustit. Protože na těchto lidech bude záviset následné obnovení rezervace po osvobození.

Aktuálně je osud biosférické rezervace mezinárodního významu Askanija-Nova v ohrožení.

Upřímně doufám, že Askanija-Nova přežije i tuto válku s minimálními ztrátami. Při pohledu na obrázky spálené země a totální destrukce, které po sobě zanechala ruská vojska všude, kudy prošla, se ale může stát, že dojde k jejímu úplnému fyzickému zničení.

Když v roce 1943 odcházeli z rezervace nacistická vojska, odvezli s sebou knihovnu a muzeum. Zvířata zůstala dodnes. Dnes reálně hrozí, že Askanija-Nova přijde o svou hlavní hodnotu – o stáda vzácných kopytníků žijících volně ve stepi.


reklama

 
Další informace |

Tento text vznikl díky podpoře Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.
foto - Vasyljuk Oleksij
Oleksij Vasyljuk
Autor je je ukrajinský ekolog specializující se na chráněné oblasti a ochranu biologické rozmanitosti. Je vedoucí Ukrajinské skupiny pro ochranu přírody.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

DA

DAG

12.4.2023 08:04
Tak je jasné jak to dopadne. Co bude cenné ukradnou a co je k jídlu sežerou.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.4.2023 08:48
Však ono se neříká jen tak: Kam ruské šmejdstvo a špína vstoupí... ;)
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

12.4.2023 11:15
Možná to ale Rusové uchopí jinak: své vojsko odsunout za hranice rezervace a zajistí její relativní bezpečnost = zvířata nezkonzumují, co uhynulo kvůli podmínkám bude vinou Ukrajiny, neměla provádět vojenské operace v okolí rezervace. A budou se chlubit tím, jak dobře pečují o tak výjimečnou rezervaci. Prostě využijí možnost pozitivní propagace ruské invaze. Nepochybuji, že se najdou lidé, kteří jim to zbaští.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.4.2023 15:45 Reaguje na Marcela Jezberová
Omyl. Tohle Rusi nikdy nedělají, nějaká pozitivní cokoliv je absolutně nezajímá. Zvířata postřílí a sežerou, na nic složitější kotrby nemají.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

14.4.2023 08:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Podceňování nepřítele je fatální chyba. Co myslíte, že dělají Rusové na obsazených územích, třeba v Mariupolu? Opravují, obnovují, budují (a samozřejmě kradou, ale to není tolik vidět). Ne proto, aby napravili, co zničili, ale proto, aby ukázali svým lidem, že oni jsou zachránci, pod jejich vedením budou obsazené oblasti vzkvétat a lidé mají být rádi, že je Rusové obsadili. V případě této rezervace to klidně může být stejné. Nikdy nepodceňujte nepřítele, mohlo by se vám to krutě vymstít.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.4.2023 07:51 Reaguje na Marcela Jezberová
Velmi hluboký omyl. V Mauriopolu Rusi především lžou, tak jak lžou vždycky a pořád.
Z jejich mentality Hordy vychází, že NIKDY vá dobytá území nebudují, podívejte se na jejich část Evropy po válce, na Afganistán, na současnou Sýrii. Dobýt, vydrancovat a jít dál.
Od roku 2014 prakticky ovládají většinu Donbasu, myslíte, že tam investovali jediný rubl???
Přitom si mohli z něho udělat výkladní skříň ruské prosperity, půl Ukrajiny by šla s nimi. Ani tohle neudělali!! Proč třeba nedali svému otrokovi Orbánovi zalevno plyn a hlavně ropu? Nejen našim dezolátům by dali silný argument.
Já Rusy rozhodně nepodceňuji, já jen hledám všude ralitu - skutečnost a vím, že jsou krutě nebezpeční, především v manipulacích z lidmi. To vidíme na demostracích, to vidíme v parlamentu.
Putin nás porazit nemůže, ale můžeme se porazit sami.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

12.4.2023 12:44
tak to bude asi konečná této rezervace. Ale to je typické rusko, oni tady vedou brutální válku o pár km2 někde na Donbase a přitom jim Číňan v rámci neomezeného partnerství až navěky, nebo jak ten jejich pakt nazvali, potichu drancuje celou Sibiř. Obávám že tygr ussurijský a hlavně levhart mandžuský mohou být brzy minulostí.
Odpovědět
Sl

Slovan

12.4.2023 16:00 Reaguje na Robert Jirman
Populace tygra ussurijského i levharta mandžuského roste. Tamní ochranáři odvádí perfektní práci a v obou zemích byla vytvořena rozsáhlá chráněná území, kde jsou vlajkovým druhem právě obě šelmy (dohromady nějakých 25 000 km2 v NP). V současné době se hlavně tygr (díky velikosti populace) rozšiřuje dál na čínskou stranu hranice. Tohle je prostě obrovský úspěch a můžeme si o obou režimech myslet co chceme - jakože já si ani o jednom nic hezkého jinak fakt nemyslím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 07:30 Reaguje na Slovan
Otázkou ale je, jestli je to pravda. Rus lže zcela zásadně a pořád a Číňan není o moc lepší.
Odpovědět
Sl

Slovan

13.4.2023 22:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Vzhledem k tomu, že to potvrzují organizace jako WWF, Panthera nebo IUCN tomu věřím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.4.2023 13:02 Reaguje na Slovan
Z kterého roku máte informace? Na tygra jsem poslala pár korun, ale bylo to před koronou, od té doby mi od WWF žádné informace o  programech v těchto končinách nepřisly. Tím nechci říct, že bych nevěřila tamním ochranářum, určitě ví i bez sponzoringu, co a jak dělat.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.4.2023 17:05 Reaguje na Jarka O.
Jak často poskytuje WWF informace svým dárcům nevím, protože sem jim nikdy nepřispěl. Abych nebyl hned hejtován, přispívám různým menším organizacím - WWF je v ochranářské branži kolos, ten si na své projekty peníze dokáže sehnat (každá koruna však dobrá, takže vás musím pochválit :-) ). Mimochodem, WWF se v Rusku nedávno dostala na ten jejich seznam “zahraničních agentů”, což člověk prostě nechápe, takže od nich minimálně nějakou dobu informace z Ruska ani nečekejte…

Panthera (odkazují mj. i na IUCN), loni: “In Northeast Asia, numbers are relatively stable in Russia and likely increasing along the border with China.”
https://panthera.org/newsroom/global-tiger-population-stable-and-potentially-increasing-despite-extreme-threats

WWF, loni - “In the new Impact on Tiger Recovery 2010-2022 report, WWF outlines tiger conservation successes, including numbers that have tripled in Land of the Leopard, a national park in Russia and a new, designated tiger protected area, the world’s largest, in China.”
https://www.freethink.com/energy/tiger-population?amp=1

Ještě dodám WCS, která působí po celém světě a lze ji brát i za 2 největší ochranářskou organizaci na světě (2021):
https://newsroom.wcs.org/News-Releases/articleType/ArticleView/articleId/16411/Good-Tiger-News-Northeast-China-Is-Home-to-55-Amur-Tigers-.aspx?_gl=1*pfprw5*_ga*NjM3MDI4MzUwLjE2ODE0MTk4NTA.*_ga_BTX9HXMYSX*MTY4MTQ4NDE4OC4yLjAuMTY4MTQ4NDE4OC42MC4wLjA.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.4.2023 17:55 Reaguje na Slovan
Jenže s tím zahraničním agentem to možná bude pravda. Neznám teda parametry, ale bylo mi divné, proč všechny projekty, na které se mělo přispívat, tygr, sněžný levhart, medvědi ..., byly pro Čínu nebo Rusko. V posledních letech jsem dostala informaci max.1x, ale nejde o žádné projekty na západě nebo v Evropě, kde prakticky původní příroda není, což je škoda. Možná je lepší, že ten sponzoring přestal, nebyla jsem si moc jistá, že se peníze dostávají do správných rukou a opravdu na ochranu. Přispěla jsem jednou na tygra, protože je to krásný zvíře. Kontrolu nad těmi penězi fakt nemáte!
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.4.2023 17:56 Reaguje na Jarka O.
...Možná tam jednou byl Belovežský prales.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.4.2023 18:33 Reaguje na Jarka O.
Ale notááák. WWF je čistě ochranářská organizace, samotní ruští ochránci již podepisovali petici, aby byla z toho seznamu vyjmuta. Je to celé nesmysl. Nebo jako co by tam měli “vysledovat” tajného? Nikdo ostatně nemá povinnost přispívat zrovna jim, je celá řada jiných organizací. Chcete organizaci zaměřenou na Evropu? Podpořte třeba Rewilding Europe nebo nějakou naší organizaci. Máte ráda nějakou konkrétní evropskou zemi? Asi každá bude mít nějakou dobrou ochranářskou organizaci. Na západě od nás určitě. Tak nějaké přispějte. Proto se WWF a jiné velké celosvětové organizace na ochranu přírody na Evropu moc nesoustředí… nějaké projekty tam mají, ale většinu agendy logicky směřují do méně rozvinutých částí světa. Ti tu jejich pomoc potřebují mnohem víc než evropské země, nemyslíte?
Jinak - očekával bych info max. k projektu, na který jste přispěla. Tzn. o jejich projektu “tygr”, nebo jak se jmenuje. A dost teda pochybuju, že všechny peníze by byli pouze pro Rusko nebo Čínu - jak jste na to přišla?
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.4.2023 09:07 Reaguje na Slovan
Máte pravdu, spletla jsem se, projekty jsou po celém světě. Přispěla jsem na ochranu amurského tygra, byl to projekt ve spolupráci s ochránci z Kamčatky, a na sněžného levharta v Číně, Tibetu. Ti krasavci jsou ohrožení bohatými sběrateli trofejí a tak jsem (snad) tamním ochráncům přispěla na výstroj a personál. Jako kontrolu dostanete prospekty. A další složenku. Jak fungují ty projekty teď, nevím, ale držím jim palce, ten druh pytláctví mě štve. Na lidojedné medvědy bych nepřispívala.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.4.2023 09:50 Reaguje na Jarka O.
Rusko i Čína jsou už nějaké desetiletí totalitní státy. Když přispíváte na ochranářské programy probíhající na jejich území nikdy stoprocentně nevíte, kolik z toho si pro sebe vezme ten totalitní stát a kolik z toho půjde skutečně na ochranu. Či jestli se nerozhodnou vybrané prostředky zrekvírovat ve prospěch svého státu. V totalitě totiž nikdy nemáte právní jistotu. Na druhé straně se tam dá hrát na propagandu vůči světu, když bude totalitní stát chtít kvůli něčemu zapůsobit na světové veřejné mínění naebo na své domácí, bude do ochrany těch živočichů lít sám obrovské prostředky, viz třeba Panda v Číně. Stejně tak mohou nechat probíhat ty záchranné programy financované námi a ty peníze enbrat. Ale když se rozhodnou, že to pro ně bude lepší varianta, tak ty peníze seberou.
Tím v žádném případě neříkám, že na ty záchrany nemáte dávat peníze, protože nikde jinde než v Rusku a Číně nežijí v přírodě a chránit je tak nejde. Ale jenom že v tom totalitním státu mohou snadno rozhodnout a Vaše peníze podpoří totalitu a chrábnit se nic nebude a prakticky nic se s tím nenadělá.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.4.2023 10:54 Reaguje na Radim Polášek
Dala jsem protipytlácké příspěvky přes wwf čili OSN, to mám za záruku kvality. Určitě je to ve spolupráci s místními ochranáři a tak to má být, do toho nemá kdo co mluvit. Mi nevadi, kdyby státy částečně kontrolovaly použití těch prostředků. Spíše nemám ráda nadměrnou propagaci a byrokracii přímo v podobných organizacích (aféry v červ. kříži). Že ty státy chrání přírodu, pro propagandu, je váš názor. Nevím. Nebyly jediné ani první.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.4.2023 10:55 Reaguje na Jarka O.
....nebyly by....
Odpovědět
Sl

Slovan

15.4.2023 13:38 Reaguje na Radim Polášek
Příspěvek WWF je ale trošku něco jiného. Tam to stát těžko zkrouhne, když nad těmi penězi nemá jakoukoli kontrolu. Za ty příspěvky se kupuje hlavně různé vybavení od fotopastí po sledovací obojky apod.
Odpovědět
Sl

Slovan

15.4.2023 13:32 Reaguje na Jarka O.
Já si to myslel… teď už aspoň víte :-) Můj osobní pohled je takový, že je z pohledu ochrany přírody jedno jaký je v té či oné zemi režim, důležité je zachránit co zbylo a obnovit vše co jde. Jestliže třeba ten tygr ussurijský žije v Rusku a Číně, tak se prostě nemůžeme koukat na tamní režimy - ty stejně my nezměníme. Co ale můžeme změnit je lepší ochrana ať už území jako takových nebo samotných druhů.
Já třeba momentálně přispívám českým ochráncům z projektu Save-Elephants na jejich projekt v Kongu. Je to třeba oproti WWF maličká organizace, ale ta jejich práce je obdivuhodná. Nedávno vznikl i moc pěkný “film” o jejich práci. Doporučuji.
https://www.elephangelist.cz/
Odpovědět
ZF

Zdeňka Firstová

17.4.2023 00:52 Reaguje na Slovan
On je rozdíl mezi ruským vědcem, ochranářem a vojáky. Jak bude vojákovi, který klidně vraždí civilisty záležet na zvířatech?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.4.2023 11:36 Reaguje na Zdeňka Firstová
Nezamenovat lasku ke zviratum versus lasku k lidem. Nacisticke Nemecko melo nejpokrocilejsi zakony na ochranu prirodu a napr. v generalnim gouvernementu pod vedenim Hanse Franka prijali hned roku 1940 v Krakove velmi pokrocile zakony na ochranu tatranskych svistu a kamziku. ( Blizke Zakopane bylo i tehdy vyhlasenym horskym strediskem.) Prisna ochrana ohrozenych druhu zvere v Tatrach ale nebyla nijak v rozporu s tehdejsi politikou, konkretne s posilanim Zidu do krematorii v (tez nedalekem) Birkenau
Pozor tohle je historicka poznamka nikoliv snaha kadrovat ruske ochranare proti tem ukrajinskym ci naopak
Odpovědět

Tomáš šiška

13.4.2023 19:52
fascinuje mě: "Za uplynulý rok pokryly dary veškeré okamžité potřeby a provozní náklady na krmiva, pohonné hmoty a maziva, veterinární léky, stavební materiál pro běžné opravy voliér a výběhů zvířat, vybavení, náhradní díly a technické zázemí nezbytné pro trvalou ochranu přírodních ekosystémů, podporu života a údržbu zoo a arboreta." Takže EU popř. jiné státy co lelé zasponzorovaly? Ukrajina prostě happy? Oni nám ton zatáhnou a teď si popláčeme. Vážení, byli jste tam? Zejména na pod a zakarpatí? Obraz bídy a utrpení, sám jsem to ohodnotil na Beskydy cca 1900. To není o pomoci, to tam můžeme lít prychy donekonečna. Oni si se svými mafiemi musí zatočit sami, jinak budou pořád ve stejné riti jako doteď. Napadení Ruskem je neomluvitelné svinstvo, ale ruská mafie si s tou ukrajinskou můžou podat ruce.
Odpovědět

Tomáš šiška

13.4.2023 20:13 Reaguje na Tomáš šiška
Omlouvám se za chyby v textu. Byl jsem tam. Tak zasviněnou zemi, Evoropu, jsem neviděl. Obyčejný komunální odpad - nejbližší potok (voda to odnese),neexistence popelnic, neexistence obyčejných silnic 3. třídy. Zato paláce ukrajinských popů byly výstavní. Pozlacené kopule, chodníky jak ve Vatikánu, desátky vybírají...
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

14.4.2023 08:49 Reaguje na Tomáš šiška
Ano, od lidí, co tam byli jsem to slyšela také. To ale neznamená, že bychom je měli nechat Rusům napospas.
Odpovědět

Tomáš šiška

14.4.2023 21:00 Reaguje na Marcela Jezberová
Paní Marcelo, ve své reakci jasně vyjadřuji, že Ruská agrese je svinstvo největšího zrna. Ale tamnější finanční, hospodářskou a pravoslavnou mafii za ně nikdo nevyřídí. Víte co tam bylo luk, pastvin, lesů. Nikdo se na nich nepásl. Kravka ve vsi byla uvázána u sloupu elektriky, v lesích flašky vodky (tam kde těžili) lesní cesta se řešila tak, že když už nemohli projet vyjeli jinou vedle. Oni musí změnit svůj přístup.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.4.2023 13:00 Reaguje na Tomáš šiška
Ano, ráda bych se do Zakarpatí i na tu step podívala. Po válce to jednou bude možné. V Zakarpatí učili oba moji prarodiče a Češi tam pred WW2 donesli silnice, správu, kulturu a vzdělanost. Mně bylo líto, jaký vztah k Zakarpatí projevil Havel. A také, jaktože při budoucí poválečné pomoci Ukrajině (program EU asi před půl rokem) nedostalo Česko Zakarpatí, nýbrž Luhansk, kde žádné vztahy nejsou a dlouho žádné kšefty nebudou. Jen na okraj.
Odpady ... věřím Vám, tam je určitě co napravovat. Je i zde vidět, že k odpadům mají tito lidi jiný vztah. Třeba se dočkáme článku, jak ukrajina řeší odpady.
Ke sponzoringu té stepi - píše se tu, že ji založil Němec, takže asi máte pravdu, step pro Evropany :-)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.4.2023 10:05 Reaguje na Tomáš šiška
Ukrajina byla až do Majdanu defakto ruskou kolonií. Tudíž se tam lidem vedlo ještě hůř než v Rusku a možnost změny a zlepšení nebyla. A to je potom jasné, že lidem jsou takové věci jako ty odpadky a ničení životního prostředí, ale i třeba korupcě dost buřt, když nemají naději na zlepšení. Možnost vstoupit do EU jim tu naději právě dává a je tak současně i nadějí, že s těmi nešvary postupně zatočí. Protože chtějí žít výrazně lépe.
A i když bude Brusel blbnout se zeleným šílenstvím a ničit evropskou ekonomiku, přesto i tak si Ukrajinci výrazně polepší. Protože doufám, že lidi v EU nedají bruselským zeleným papalášům zničit evropskou ekonomiku až na situaci, kdy životní úroveň evropanů bude podobná jako byla životní úroveň Ukrajinců před válkou. Že se lidi v EU probudí mnohem dřív a ty zelené bruselské papaláše s jejich sebevražednou zelenou ideologií prostě odstraní.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.4.2023 11:47 Reaguje na Radim Polášek
Pred casem jsem tady vzpominal pro Jarku O. nejake davne ruske vtipy stare 40 let. Ted se mi vybavil dalsi z nich kdy muj rusky znamy komentoval tamni situaci (ted uz si nevybavuji, zda slo o Jerevan ci Vilnius)a vztah centra a periferii slovy "Sovetska rise je jedina rise v historii, kde centrum je chudsi nez periferie". Jasne, nebylo to mineno uplne doslovne, centrem temito slovy neminil hlavni ulici v Moskve (ale klidne uz vesnici 20 km od Moskvy) a platilo to pro Gruzii, Pobalti (a samozrejme pro CSSR, NDR atd.:) ale i Uzbekistan - ale ne pro Zakarpatskou Ukrajinu.
Ukrajinci se v poslednich 40 letech sovetske vlady nemeli hur, nez Rusove
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.4.2023 12:02 Reaguje na Radim Polášek
Nemam po ruce prislusne statistiky ale uvadi se, ze po rozpadu SSSR na tom byla Ukrajina co se HDP a dalsich ekonomickych ukazatelu le[pe, nez Rusko. Plynova princezna Julia a Juscenko co rehabilitoval Banderu atd.to na ruskou kolonii moc nevypadalo. Spis si ta zeme v letech 1990 - 2010 a pote vedla jeste daleko katastrofalneji nez vetsina jejich, ve sve historii stejnou totalitou postizenych, sousedu
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.4.2023 10:08
Mimochodem 11 tisíc hektarů není na Ukrajinu příliš velká rozloha, plocha 10 x 11 kilometrů.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.4.2023 13:04
Docela by mne zajimalo, jak se dnes ukrajinsky spravne rekne nazev toho kone, v cestine "Kun Prevalskeho". Prave v minulych tydnech v souvislosti s prejmenovavaci manii panujici na Ukrajine se v Kyjeve rozhodli prejmenovat m.j. ulici Prevalskeho. (Vedl imperialni vypravy Ruska napr. do oblasti Vychodniho Turkestanu - Nyni Sin Tiang v Cine ale i do Tibetu, Mongolska tad. Bylo vypsano referendum s navrzenymi novymi jmeny v nichz nejvetsi podporu kyjevske verejnosti ziskal ukrajinsky historik Kubyjovic, v dobe Protektoratu od roku 1940 profesor Svobodne Ukrajinske University v Praze (vedeli jste, ze neco takoveho existovalo? ja ne) Jelikoz ovsem tento profesor mel m.j. prsty v zal;ozenui vehlasne vojenske jednotky SS Galizia - vyslouzilo si to protest izraelskeho velvyslance v Kyjeve, ktery pred par dny s ulevou konstatoval ze primator Klicko (stravil stastna mlada leta u nas v Ralsku jako syn sovetskeho letce) jeho protestu vyhovi a Kuvyjovice ze seznamu navrzenych osob vyradi....
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.4.2023 13:13 Reaguje na Miloš Zahradník
Tady je odkaz na to tema Prevalsky versus Kubijovic: https://strana.today/news/430929-v-kieve-ne-budut-nazyvat-ulitsu-v-chest-kubijovicha-brodskij.html Izraelský velvyslanec na Ukrajině Michael Brodsky po schůzce s kyjevským starostou Vitalijem Kličkem řekl, že iniciativa pojmenovat ulici v Kyjevě na počest Vladimira Kubijovyče, jednoho ze zakladatelů divize SS Galicia, nebude realizována. "Po mém rozhovoru se starostou Kyjeva Vitalijem Kličkem s potěšením oznamuji, že tato nevhodná iniciativa bude zrušena" řekl https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/ukrajina-zmeny-mistopisnych-nazvu.A230412_093612_p_zahranici_nef
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist