Terénní výuka jako cesta k předání principů ochrany přírody
Ke zvýšení lokální biodiverzity mají vedle jmenovaných vodních ploch vést také další již realizované zásahy, jako výsadba genofondového ovocného sadu, chov včel, nebo využití odpadové biomasy k tvorbě úkrytů pro rozličné skupiny živočichů (hadníky, broukoviště…).
Výhodou této lokality je poměrně bohatá mozaika biotopů na malé ploše – kromě zmiňovaných tůní, potoka a přilehlých podmáčených luk, se v okruhu několika set metrů nachází také toho času vypuštěný produkční rybník, les, několik remízků, orná půda, intravilán obce i fotovoltaická elektrárna na místě zbouraného zemědělského objektu.
Využít tak patrný kontrast příkladů dobré praxe v péči o krajinu na jedné straně a intenzivního zemědělství na straně druhé, k výukovým účelům, bylo nasnadě. Představitelé Pálečského statku se proto s nabídkou spolupráce obrátili na Gymnázium Václava Beneše Třebízského ve Slaném, které má jako fakultní škola Přírodovědecké fakulty UK s rozvojem přírodovědných znalostí bohaté zkušenosti.
Výstupem společného snažení byl projekt „Vytvoření terénního EVVO vzdělávacího programu pro 2. stupeň základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v okrese Kladno“ podpořený finančními prostředky Ministerstva životního prostředí. Náplní byla příprava materiálů a metodiky pro výuku environmentální výchovy formou badatelsky orientované výuky v terénu.
Škola, kromě participace na tvorbě pracovních listů, poskytla také jednu ze tříd pro účely pilotního testování. Žáci tercie, tedy obdoby osmého ročníku základní školy, uskutečnili celkem čtyři celodenní exkurze do Pálče, z nichž každá měla dominantní téma podle cílového biotopu.
První dvě návštěvy proběhly v jarním období a nabídly například přednášku autora zoologického průzkumu lokality, pozorování obojživelníků, nebo měření průhlednosti vody a určování místní flory pomocí mobilních aplikací. Druhé dvě proběhly na přelomu léta a podzimu. Jejich náplní bylo měření pH půdy či výšky stromů pomocí po domácku vyrobeného klinometru, určování hub, nebo diskuse s uvědomělým lokálním zemědělcem.
Žáci se tak na vlastní kůži přesvědčili, že k naplnění globální myšlenky ochrany přírody mohou vést na lokální úrovni i kroky, které zvládnou zrealizovat ať už oni sami, nebo s pomocí jen pár dospělých. A výsledky se dostaví prakticky ihned.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Slavomil Vinkler
14.12.2022 07:33Alena Lyskova
14.12.2022 09:23Dejte pozor na pokuty. Ale vlastně je to jedno. Já jsem dostala pokutu za sekání ručně vedenou sekačkou 68.000,- Kč to je vlastně dle úředníka také intenzivní technologie.
Zjistěte si proto předem jaký způsob obhospodařování preferuje Váš bachař na MŽP nebo ČIŽIP jinak skončíte špatně. Zákony si úředníci vykládají jak se jim líbí nebo jak momentálně potřebují.
Slavomil Vinkler
14.12.2022 09:32 Reaguje na Alena Lyskovasmějící se bestie
14.12.2022 09:32Čistými škarpami u silnic počínaje, přes okolí železničních tratí, okolí rybníků, až po ty louky - a pokud možno vše dále použitelné !
Petr
14.12.2022 09:46 Reaguje na smějící se bestieTu už máme od života vyčištěnou dokonale.
smějící se bestie
14.12.2022 14:54 Reaguje na PetrČištění přírody, byla pro ně věc neznámá !
Zan K.
14.12.2022 13:39Slavomil Vinkler
14.12.2022 14:03 Reaguje na Zan K.pavel peregrin
14.12.2022 15:54 Reaguje na Zan K.Nositelem progresu v zemědělství byly vždy velkostatky, nikoliv staří sedláci.