Muži chodí po městě jinak než ženy, říká o chůzi architektka Rozálie Kašparová
30.9.2021 07:03 | PRAHA
(Ekolist.cz)
Chůze je doprava, myslete na ni tak.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Stockvault
Architektka Rozálie Kašparová se po studiu ve Švédsku vrátila do Prahy, kde se v Kanceláři veřejného prostoru na Institutu plánování a rozvoje Prahy dlouhodobě věnuje projektům různých měřítek ve veřejných prostranství. Od největšího detailu města, který rozvíjel projekt Pražské židle & stolky přes revitalizaci Karlova náměstí, jehož návrh byl vybrán inovativním procesem soutěžního dialogu, po strategický rozvoj velkých veřejných prostranství jako je Rohanský ostrov. Všechny projekty v sobě přirozeně mají sociální rozměr, pracují s participativními metodami a hledají způsoby, jak v Praze vytvářet veřejná prostranství pro všechny.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | IPR Praha
Přečtěte si také |
Pražské ulice jsou konstruovány na objem automobilové dopravy o 20 % nižší, říká Adam ScheinherrDopravní stíny - nakreslené bílé pruhy na vozovce, kde se nic neděje. Patří k prostorům, které znepříjemňují pohyb po městě, protože kvůli nim dlouho trvá někam se dostat.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jan Malý / IPR Praha
Doprovodím tě domů.
Licence | Některá práva vyhrazena
Neměla jsem si radší vzít tenisky?
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxhere.cz
To zajistí například široký chodník, kam se vejde všechno, co potřebujete. Vejde se na něj předzahrádka, kde si můžete dát kafe, ale pořád tu bude dostatek místa, aby se dalo projet s kočárkem, jinde lavička, stromořadí, lampy. Jak široký je takový chodník, kam se všechno vejde? Ideální chodník je podle našeho Manuálu tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy široký přes 5 metrů, pouze na průchod byste ideálně měli mít 3–4 metry, aby se kolem sebe pohodlně vyhnuly i dvojice lidí. To se ale obtížně dostává do vystavěného města, kde je typická ulice široká průměrně kolem 20 m, z nichž minimálně 7 metrů zabírá obousměrná vozovka, a pro tramvaj je potřeba dalších sedm metrů. Chodník je základ, ale chodníky na sebe musí být také dobře napojené. A proto je potřeba mít ve vozovce přechody. Praze chybí hodně přechodů. Když si začnete opravdu všímat, kde všude musíte dělat kompromisy při své chůzi městem, tak vám dojde, kde všude ty přirozené vazby chybí. A jakmile si toho jednou všimnete, už si toho nemůžete odvšimnout. A proto na to my potřebujeme upozorňovat, abychom zvýšili poptávku mezi lidmi. Proč tolik přechodů chybí? Protože přechod nevytvořím tak, že namaluju zebru na asfalt. Na přechod potřebujete povolení, a získat ho, zvlášť na rušnějších ulicích, bývá velký boj. Často i politický. Někdo má pocit, že to bude zdržovat dopravu. Ale musíme se na to dívat tak, že když tam přechod není, tak to zdržuje zase jiný druh dopravy, a to tu pěší.
Uchovat si při cestě s kočárkem dobrou náladu není ve městě často snadné.
Licence | Volné dílo (public domain)
Sídliště Opatov. Podchod pod Opatovskou ulicí u křižovatky s ulicí U modré školy.
Licence | Některá práva vyhrazena
Zkrácená verze rozhovoru s Rozálií Kašparovou vyšla v aktuálním čísle Pražské EVVOluce, které se věnuje (zejména pěší) dopravě.
Je v České republice nějaké město, které je na tom s chůzí dobře? Já bych řekla, česká města jsou na tom podobně. Menší města jsou na tom o něco lépe, protože tam ke změnám může docházet rychleji. Rozhodování je efektivnější, protože od starosty po člověka, který se stará o údržbu ulice, jsou třeba jen 3 lidi. Kdežto v Praze jsou to desítky. Mám pořád pocit, že pěší doprava a přidávání přechodů a rozšiřování chodníků je trochu považované za zbytné. Protože ono to jde i bez toho. Lidi kvůli chybějícím přechodům nejdou na barikády. Zato když uberete pár parkovacích míst, hned se vzedme vlna hejtu. Málokdo od města vyžaduje: přidejte nám přechod, protože tahle ulice se nedá přejít. Lidi věří systému: že je důvod, proč tam přechod není. Česká povaha je občas dost paradoxní. V něčem jsme velcí kritici a anarchisti, a v jiných případech bezmezně věříme a neptáme se, proč se věci dělají tak, jak se dělají. Po několika letech ve veřejné správě vám mohu říci, že většina věcí nemá logiku a není podpořená arzenálem argumentů, proč by to tak mělo být. Je to jen úzus. A na tyhle věci je potřeba se ptát a nechávat si je zdůvodnit, proč fungují tak, jak fungují. Nebo nefungují.
Poslední auta odjíždějí z Malostranského náměstí v Praze.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | MHMP
Nejkapitalističtější dopravní prostředek - kolo.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxfuel
Podél řeky se chodí dobře.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy
Přečtěte si také |
Marek Zděradička: Nejlepší je auto, které do Prahy vůbec nedojedeVe městě nemá být všude hodně lidí. Je potřeba nechat prostor i rostlinám a živočichům.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Různé druhy dlažebních kostek v Praze - Střešovicích.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Ulice se sdílenou dopravou pro chodce, cyklisty i motoristy ve Vídni.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Dlažba může být hlučná, když se po ní jezdí rychle.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Spálená ulice v Praze.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Googlemaps.com
Přečtěte si také |
Stromů v ulicích by mohlo být víc, pokud by je bylo možné jednodušeji kácet, říká projektant Karel KřížVrchlického sady před budovou hlavního vlakového nádraží v Praze.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Na tento přechod se čekalo skutečně dlouho.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy
Elektrické koloběžky v Praze.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | Piqses
V různých fázích života používáme město různě. Ale město je jenom jedno.
Licence | Volné dílo (public domain)
reklama
Dále čtěte |
Komisař pro klima: Zákaz prodeje aut se spalovacím motorem k roku 2035 platí
ČR s Itálií vyzvou EU, aby příští rok nebyly sankce za málo elektromobilů
Ředitelství silnic a dálnic musí poskytnout informace o situaci na stavbě D49, potvrdil soud
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
RV
Richard Vacek
30.9.2021 07:51Muž a žena nechodí různě jenom po městě, ale i v obchodech:
https://media.loupak.fun/soubory/obrazky_n/_vlastni/3_2016/a56eb4c3aa426ac2de8710e52ed7f8cd.jpg
To by mě zajímalo, jak chtějí město přizpůsobit ženám.
Odpovědět
https://media.loupak.fun/soubory/obrazky_n/_vlastni/3_2016/a56eb4c3aa426ac2de8710e52ed7f8cd.jpg
To by mě zajímalo, jak chtějí město přizpůsobit ženám.
PH
Pavel Hanzl
30.9.2021 09:28 Reaguje na Richard VacekChlap i ženská se jinak pohybují. Dělali jsme kdysi test, proti chatě na Popradském plese je sikcak magistrála, po které chodí turisti v prakticky stejném oblečení. Jestli na dálku poznáme, kdo je chlap a kdo ženská. Když přišli k nám, vyhodnotilo se to.
Úspěšnost jsme odhadli na skoro 80%.
Odpovědět
Úspěšnost jsme odhadli na skoro 80%.
ig
30.9.2021 11:48 Reaguje na Pavel Hanzl
To je pravda. A platí to i pro zapouzdřené lidi. Říkám si, to auto přede mnou určitě řídí ženská. A v 80 % případů se to potvrdí. To by také měla paní architektka zohlednit :-)
Odpovědět
RV
Richard Vacek
30.9.2021 13:28 Reaguje naŽeny jezdí možná bezpečně, ale všem okolo to jde na nervy. Jezdí totiž tak, že se nedá odhadnout, co v příštím okamžiku provedou.
Odpovědět
ss
smějící se bestie
30.9.2021 16:03 Reaguje na Richard VacekAno, většina žen( najdou se však i muži ) jezdí nečitelně pro ostatní účastníky silničního provozu. A najdou se i takové, které jsou při řízení, nesoustředěné a přitom " suverenní ".
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
30.9.2021 16:40 Reaguje naTohle jsem si taky zkoušel ověřit, ale u aut se mi to nedařilo. To bych musel jet za někým delší dobu, abych odhadl, kdo je ženská nebo chlap. Ženské méně riskují, jezdí bezpečněji a pomaleji..
Odpovědět
Jakub Graňák
30.9.2021 18:26 Reaguje na Pavel HanzlŽenskou za volantem poznáte bezpečně v situacích, kdy je potřeba uplatnit schopnost odhadu vzdálenosti. Typicky když se ve vozovce nachází nějaká překážka - hňápne na brzdy daleko před překážkou a vytváří tak dost nebezpečné situace.
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
1.10.2021 14:00 Reaguje na Jakub GraňákTohle ale dělají i starší řidiči ... děda v klobouku (nic ve zlým) ... a řidiči sváteční, co vyjedou jednou za měsíc.
V Praze je to krásně vidět při srovnání všední den a víkend ... ve všední den je provoz jak kr.va, ale většina lidí jede tak nějak normálně. O víkendu je provoz znatelně menší, ale co občas člověk potká ...
Odpovědět
V Praze je to krásně vidět při srovnání všední den a víkend ... ve všední den je provoz jak kr.va, ale většina lidí jede tak nějak normálně. O víkendu je provoz znatelně menší, ale co občas člověk potká ...
ig
30.9.2021 20:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Typická ženská reakce - něco ji donutí zpomalit, ale protože už za půl kilometru bude odbočovat, už nezrychlí, protože jí není nepříjemné jet pomalu. Tohle chlapi nedělají. A zase mužská: když auto bezdůvodně mění rychlost a nedrží stopu, můžete se vsadit, že je tam chlap s telefonem v ruce. Tohle ženské zvládají většinou lépe.
Odpovědět
LB
Lukas B.
30.9.2021 09:02z nejhorší nešvar považuji "veteš" v chodníku. nejužší "normový" chodník je 1250 mm (750 jeden pruh pro chodce a 500 mm rezerva). na to se vejde vozíčkář, kočárek pro dvojčata, dospělý vedoucí za ruku dítě nebo do sebe zavěšená dvojice, a při troše spolupráce se každý s každým vyhne. dokud se, pic kozu do vazu, neumístí, ať nežeru, neřeknu strom, řeknu lampa pouličního osvětlení, dopravní značka, reklamní poutač nebo jiná veteš (a pěkně normově se to flákne 500 mm od hrany obrubníku, protože obrubník je záchytné zařízení pro vozidla). to v kombinaci s proklatě vysokým obrubníkem a silným provozem (notabene s podélným parkováním podél chodníku) na straně jedné a s fasádou, živým plotem nebo záhonem s obrubníkem na straně druhé vytvoří past, která je pro vozíčkáře (cca 800 mm) nebo dvojčecí kočárek (cca 850 mm) neprůjezdná a to leckde v délce stovek metrů, a tito jsou vyhnáni mezi auta (troufnou-li si) nebo na kilometrové objížďky. smutným příkladem je třeba Podbabská ulice v Praze (z jedné strany chodníku vysoký obrubník, z druhé zárubní zeď pod svahem (k železnici) a plot (směrem k řece). k tomu je tam na chodníku barevně oddělený pruh pro chodce a pro cyklisty a značená cyklostezka.
Odpovědět
VŠ
ig
30.9.2021 09:21
Budeme bourat napojovací pruhy, abychom měli feministické město? To nemoh vymyslet chytrý člověk :D
Odpovědět
kk
karel krasensky
30.9.2021 10:08Další sahodlouhý článek by mohl být o tom,že muž koná malou potřebu trochu jinak než žena
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
30.9.2021 12:19Boha to jsou hlášky. Například ...
"Ženy spíše mívají zkrácené úvazky, bývají na mateřské a rodičovské dovolené, pečují o staré členy rodiny. Jdou nakoupit, pak s dítětem k doktorce, pak na návštěvu za prarodiči, ..."
... a značná část z nich toto absolvuje jak? Autem. Ne že bych se jim se špuntem a nákupem divil.
Obecně pozoruji větší ochotu jet MHD ... ne vždy úplně kultivovanou a narvanou k tomu ... u mužů, než u žen (pokud to auto samozřejmě mají).
Počet aut na obyvatele je neustále idiotsky omílaný údaj, který vůbec nebere v úvahu mraky služebáků a spousty firem s centrálou, tj. sídlem v Praze. Leasingovky k tomu.
Spálenou a Lidickou si děvče maluje hezky, ale měla by si tam jít někdy stoupnou a chvíli se dívat ... tam nejsou problémem auta (min. ve Spálence jich fakt moc není), ale tramvaj za tramvají.
pěší bulvár by na Lidické byl super, mohl by mít přezdívku U sebevraha.
Jo, a na ty stromy bych tam byl taky zvědavej ... ať s ohledem na prostor, tak na ten brajgl, co tam je pod povrchem. IPR by je cpal všude a pak se diví, když jim do toho všichni hází vidle.
A tak by se dalo pokračovat ....
IPR je obecně zajímavý spolek a ne úplně málo lidí tam má občas zajímavé nápady, ale taky vcelku rozum. Tohle bohužel není ten případ.
Odpovědět
"Ženy spíše mívají zkrácené úvazky, bývají na mateřské a rodičovské dovolené, pečují o staré členy rodiny. Jdou nakoupit, pak s dítětem k doktorce, pak na návštěvu za prarodiči, ..."
... a značná část z nich toto absolvuje jak? Autem. Ne že bych se jim se špuntem a nákupem divil.
Obecně pozoruji větší ochotu jet MHD ... ne vždy úplně kultivovanou a narvanou k tomu ... u mužů, než u žen (pokud to auto samozřejmě mají).
Počet aut na obyvatele je neustále idiotsky omílaný údaj, který vůbec nebere v úvahu mraky služebáků a spousty firem s centrálou, tj. sídlem v Praze. Leasingovky k tomu.
Spálenou a Lidickou si děvče maluje hezky, ale měla by si tam jít někdy stoupnou a chvíli se dívat ... tam nejsou problémem auta (min. ve Spálence jich fakt moc není), ale tramvaj za tramvají.
pěší bulvár by na Lidické byl super, mohl by mít přezdívku U sebevraha.
Jo, a na ty stromy bych tam byl taky zvědavej ... ať s ohledem na prostor, tak na ten brajgl, co tam je pod povrchem. IPR by je cpal všude a pak se diví, když jim do toho všichni hází vidle.
A tak by se dalo pokračovat ....
IPR je obecně zajímavý spolek a ne úplně málo lidí tam má občas zajímavé nápady, ale taky vcelku rozum. Tohle bohužel není ten případ.
VŠ
Viktor Šedivý
30.9.2021 12:37 Reaguje na Svatá ProstotoStromy mají ještě dva nezanedbatelné problémy - jejich koruny stíní i tehdy, když o to není zájem a občas dost brání provětrávání ulic.
Takže stromy ano, ale tam, kde je na ně opravdu dost místa, jinak je to za trest a prostředí to nezlepší.
Odpovědět
Takže stromy ano, ale tam, kde je na ně opravdu dost místa, jinak je to za trest a prostředí to nezlepší.
SP
Svatá Prostoto
30.9.2021 13:04 Reaguje na Viktor ŠedivýJá mám stromy hrozně rád a obecně jsem názoru, že zeleně je v Praze furt málo ... a teď neberu díry po granátech typu Nebušic či Klánovic, místní prominou:-))) ... ale zrovna v té Spálené se to podle mně prostě nemůže vejít.
Leda že bychom tam zrušili i ty tramvaje a udělali z toho fakt pěší zónu ... utkání IPR vs ROPID/DPP bych se rád jako divák zúčastni:-))).
Odpovědět
Leda že bychom tam zrušili i ty tramvaje a udělali z toho fakt pěší zónu ... utkání IPR vs ROPID/DPP bych se rád jako divák zúčastni:-))).
JO
Jarka O.
30.9.2021 12:57:-)) hodně štěstí Pražáci, budete mít konečně genderové a udržitelné město jak švédi, to potřebujete. Jestli ty prachy neměly jít radši na jaderku. Jedna věc je trochu jinak - někteří lidi se ze strachu pred kovidem do MHD nevrátili a zahustili automobilový provoz, takže ani ten kovid ekologii nepomohl, jak se myslelo.
Odpovědět
JČ
Jirka Černý
30.9.2021 23:18Jsem pro žádnou ekologii neřešit, zničit planetu tak aby lidstvo vyhynulo a bude klid, podívejte jak degenerujeme, vždyť to stejně nikam nevede. Rádoby odborné články píšou lidi co se zamotají v podchodu na Muzeu a když je takto neschopných víc tak jim raději udělají přechod přes jednu z nejrušnějších silnic v Praze, protože na patřičných místech jsou tak omezení že to nedokážou vyřešit adekvátně cedulema pro úplný negramoty s malůvkou "kudy ke koni" a obráceně. Hlavně že do článku o chůzi dokáže zakomponovat gender, LGBT a menšiny, to se dnes prostě musí.
Odpovědět
Kamil Krabice
1.10.2021 09:52--- Vytváříme prevenci proti nebezpečí, které statisticky hrozí ve veřejném prostoru mnohem méně než od lidí, které známe---
Tady vidíte jak jsou feministky nebezpečné pro ženy. Zejmena pro mlade ženy které ovlivní ve školách, jeto dost smrtelná kombinace.
Výsledkem jejich práce je to, že sousední Rakousko vede letos v Eu v počtech zavražděných žen. Rakousko také vede v počtu asylů udělených uprchlíkům.
Ale to spolu vůbec nijak ani trochu nesouvisí.
05.08.2021, 18:41
Duo mladíků plánovalo zneužívání & vraždu běhající dívky - bylo zproštěno viny
Prostřednictvím chatu si 19letý a 20letý mladíci představovali, jak budou čekat na běžkyni, znásilní ji a pak ji zavraždí.
Jak uvádí Vorarlberské vydání "Kronen Zeitung", ve čtvrtek byli souzeni dva mladí muži ve věku 19 a 20 let. Před Krajským soudem ve Feldkirch museli čelit obvinění ze zločinného spolčení. Příležitostí byly tel chaty a rozhovory o tom, jak znásilnit, zabít a pak se zbavit těla mladé ženy, která náhodou běhala.
Starší obviněný je z Afgánistánu, mladší z Pakustánu. Jako místo působení by měly zachovat břehy Bodamského jezera, tam jsou některé neživé místa. Po přepadení, oběť měla být znásilněna oběma, pak zabita a potopena v Bodamském jezeře.
Záměr vyšel najevo pouze proto, že tito obyvatelé asylu o něm řekli svému sociálnímu pracovníkovi. Byl si jistý, že se stane něco špatného, kdyby nezazněl poplach. Soudní psychiatr proto měl objasnit, zda se jednalo pouze o fantazii nebo konkrétní projekt.
Justice se opět postavila na stranu neevropských můžů:
Nakonec byly pro oba přátele dva osvobozující rozsudky. Soud se domníval, že je to jen jakási výsostná soutěž, aby předložila ty nejostřejší výrazy a fantazie. Přijetí do instituce pro duševně abnormální porušovatele zákona by tak mohlo být odmítnuto.
Odpovědět
Tady vidíte jak jsou feministky nebezpečné pro ženy. Zejmena pro mlade ženy které ovlivní ve školách, jeto dost smrtelná kombinace.
Výsledkem jejich práce je to, že sousední Rakousko vede letos v Eu v počtech zavražděných žen. Rakousko také vede v počtu asylů udělených uprchlíkům.
Ale to spolu vůbec nijak ani trochu nesouvisí.
05.08.2021, 18:41
Duo mladíků plánovalo zneužívání & vraždu běhající dívky - bylo zproštěno viny
Prostřednictvím chatu si 19letý a 20letý mladíci představovali, jak budou čekat na běžkyni, znásilní ji a pak ji zavraždí.
Jak uvádí Vorarlberské vydání "Kronen Zeitung", ve čtvrtek byli souzeni dva mladí muži ve věku 19 a 20 let. Před Krajským soudem ve Feldkirch museli čelit obvinění ze zločinného spolčení. Příležitostí byly tel chaty a rozhovory o tom, jak znásilnit, zabít a pak se zbavit těla mladé ženy, která náhodou běhala.
Starší obviněný je z Afgánistánu, mladší z Pakustánu. Jako místo působení by měly zachovat břehy Bodamského jezera, tam jsou některé neživé místa. Po přepadení, oběť měla být znásilněna oběma, pak zabita a potopena v Bodamském jezeře.
Záměr vyšel najevo pouze proto, že tito obyvatelé asylu o něm řekli svému sociálnímu pracovníkovi. Byl si jistý, že se stane něco špatného, kdyby nezazněl poplach. Soudní psychiatr proto měl objasnit, zda se jednalo pouze o fantazii nebo konkrétní projekt.
Justice se opět postavila na stranu neevropských můžů:
Nakonec byly pro oba přátele dva osvobozující rozsudky. Soud se domníval, že je to jen jakási výsostná soutěž, aby předložila ty nejostřejší výrazy a fantazie. Přijetí do instituce pro duševně abnormální porušovatele zákona by tak mohlo být odmítnuto.
PH
Pavel Hanzl
19.10.2021 12:39 Reaguje na Kamil KrabiceV hospodě se budou vožralci trumfovat, jak by nejradši sejmuli parapresidenta, parapremiéra, dredaře nebo drmolu....atd....
Je nutno je odsoudit za atentát na státní představitele?
Dost na tom, že to řešil soud, když se nic nestalo.....
Odpovědět
Je nutno je odsoudit za atentát na státní představitele?
Dost na tom, že to řešil soud, když se nic nestalo.....
PH
Pavel Hanzl
5.10.2021 20:05Pro jedince, kteří mají problém v české dopravě bych doporučil navštívit Indii a půjčit si tam motorku.
Po takových tisíci kilometrech jste vyléčen nadosmrti a budete si připadat u nás jak v ráji motoristů.
Odpovědět
Po takových tisíci kilometrech jste vyléčen nadosmrti a budete si připadat u nás jak v ráji motoristů.
VN
Vilém N
9.12.2021 06:48Škoda. Mohl to být zajímavý rozhovor, kdyby hned na začátku nebylo nastíněno, že muži špatně a neekologicky a ženy dobře a ekologicky. To jsem to mohl i dočíst a obohatit si obzory. Mohli jste si ten gender odpustit.
Odpovědět
rl
rýpal lesní
11.12.2021 14:17Systém prostě narazil na svoje vlastní limity a možnost pochopení těmi, kteří rozhodují. <rl>
Odpovědět