Sedm hříchů greenwashingu: Když jsou věci "eko" jen na oko
Hřích skryté směny
Představit spotřebitelům produkt jako „zelený“, ale jen na základě určitých atributů, aniž byste věnovali pozornost dalším environmentálním souvislostem. Co třeba papír, který nebyl vyráběn ze dřeva tropických dřevin? Krása! Jenže zrovna tvrdé tropické dřeviny v papírenském průmyslu velkou roli nehrají. Papír mohl být a není s podílem recyklované složky; byl chemicky (a pro životní prostředí škodlivě) bělen; na jeho výrobu bylo využito a znečištěno enormní množství vody. Tyto skryté háčky stěží vykoupí fakt, že se kvůli němu nekácelo v pralesích.
Hřích menšího ze dvou zel
Nízkoemisní nafta je pořád jen nafta, a byť se může jevit ve srovnání s jinými fosilními palivy v čemsi na moment nekonkrétně lepší, naftou zůstane. Produkt je vám často představován jako nejefektivnější a nejúspornější (nejšetrnější) v dané kategorii, aniž by například bylo zmíněno, že prospěšnost celé kategorie je přinejmenším diskutabilní. Osmiválec na městské nákupy bude vždycky nepřiměřeným, i kdyby byl úsporný. Produkt, který poškozuje životní prostředí (ale méně než jiné životní prostředí poškozující produkty) nejspíš lepší volbou nebude.
Hřích nedostatku důkazů
Papírový kapesníček z recyklátu? To je jistě pro životní prostředí dobře. Ale pokud se za prohlášením environmentálních pozitiv nějakého produktu nedá pohotově a bez větších komplikací dohledat potvrzení, důkaz takového počinu, je těžké tomu uvěřit. Miliony výrobků se totiž falešně hlásí k nakupujícím klamavými tvrzeními. Jakmile se tedy není možné dozvědět, třeba na stránkách výrobce - kolik recyklovaného podílu produkt vlastně obsahuje, odkud pochází a kde byl tedy nakonec vytvořen - dostáváme se na scestí. A odtud je jen kousek k hříchu.
Hřích vágnosti
Obecné, nevýstižné a všeobjímající zvolání na přebalu, které jen vytváří zdání zelenosti. Například? Už jen to, že produktu uvidíte nápis "green", neznamená, že by měl být nějak ekologický. Zelená je barva. A hotovo. Že je výrobek přírodní? To může skutečně znamenat ledacos, a jen pozitiva z toho pro spotřebitele plynout nemusí. Naprosto přírodní je například rtuť, uran nebo arzen. A ani s jedním z těchto prvků se z pochopitelných důvodů nechceme těsně setkávat. Vyvolávat mylný dojem správné není.
Hřích bezvýznamnosti
Uvádět spotřebitele v omyl tím, že mu představím nepodstatný, byť pravdivý fakt o produktu, který budu vydávat za jeho environmentální klad. Například prodávat stavební materiál „bez azbestu“. Ano, nepřítomnost rakovinotvorné látky jistě potěší. Pravda je ale taková, že je v České republice používání azbestu dávno regulováno zákonem o chemických látkách a v současnosti je uvádění azbestu na trh, do oběhu zakázáno. Azbest ve stavebním materiálu tedy není proto, že by jej výrobce chvályhodně vynechal, ale protože tam být nesmí.
Hřích vzývání falešných značek
Váš produkt není ekologický? A co když mu vytvoříte nálepku, logo na pohled velmi podobné a snadno zaměnitelné, aby se skryl ve zmatku jiných ekoznaček? Co když si vymyslíte své „vlastní a naprosto zelené“ logo, zaštítěné jen marketingem, ale nikoliv pravdou? Co když jen zkopírujete logo certifikovaného a kontrolovaného produktu, byť potřebnou licencí nedisponujete? Pak se dopouštíte hříchu vzývání falešné značky… jen logo připomínající stromeček, veselé zvířátko nebo usměvavé Afričanče totiž svět lepší neučiní.
Hřích lži
Lhát se nemá, byť se to na první pohled může jevit snazší. Když svému produktu před spotřebiteli přisoudíte environmentálně pozitivní vlastnost, kterou vůbec nemá. Napíšete například, že část zisku z každého prodaného kusu připíšete na výsadbu stromů, ale neučiníte tak. Podobně když přislíbíte konkrétní podíl recyklované složky v každém obalu, ale výsledek neobsahuje recyklát žádný. A každá lež jednou praskne. I ta nabarvená nazeleno.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (14)
Jiří Svoboda
29.4.2021 16:06Pavel Hanzl
29.4.2021 20:02 Reaguje na Jiří SvobodaKaždá kilowatta vyrobená v OZE se nemusí vyrábět v uhláku.
Zálohování, ceny energií atd. atd. jsou propracované a stále se vyvíjí, výsledkem je, že v Německu šla cena silové el. loni asi o 20% dolů, z našich uhláků ale nahoru.
https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/prumerna-cena-silove-elektriny-nemecku-vloni-poklesla-temer-petinu
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nikde-nezdrazuje-elektrina-tak-rychle-jako-v-cesku-proc-133070
Petr Pekařík
30.4.2021 06:09 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
30.4.2021 11:59 Reaguje na Petr PekaříkNikdo nic nezamlčuje, plyn je daleko čistší a hlavně je to přechodové médium pro vodík.
Jiří Daneš
30.4.2021 13:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.5.2021 17:59 Reaguje na Jiří DanešKaždou hodinu se vypaří z oceánů bambilión tun vody a vy budete šermovat palivovým článkem cha cha, navíc jste nikdy nepochopil rozdíl mezi pojmem "oběhový" a "fosilní".
Jarka O.
1.5.2021 09:57 Reaguje na Petr PekaříkPavel Hanzl
1.5.2021 17:40 Reaguje na Jarka O.Hlavní předností ale je, že se počítá s tím, že plynové technologie se budou postupně sytit zeleným vodíkem. A ten je už čistý OZE.
Pavel Hanzl
1.5.2021 17:56 Reaguje naNa každý kW není potřeba mít žádné horké zálohy, nejsme v komunismu s jeho gigantickým plýtváním.
Nevím vůbec o nějakých výrazných horkých zálohách, i když polovina Evropy jede napůl z OZE.
Když nefučí a nesvítí (pár dní do roka) se razantně sníží spotřeba (vylétne cena), rozjedou se špičkové zdroje (vodní a přečerpávací) akumulátory všeho typu a špičkové paroplyny, které jedou normálně na snížený výkon, naběhnou naplno.
Vy jste ale zcela kouzelný, protože v každém grafu uvidíte, že v Německu se silně snižují emise CO2 a cena el. šla tam loni o 20% dolů. Odkazy v druhém příspěvku shora.
Tak kdo tu káže bludy???
Karel Tejkal
29.4.2021 17:35https://www.eon.cz/radce/ekologie/zelena-elektrina/co-je-to-zelena-elektrina