Úsporná jízda vám adrenalin do žil nenažene. Ale ušetří klima, palivo a peníze
Před závorku vytkněme, že nejvíce za benzín či naftu ušetříme využitím městské dopravy, jízdou na bicyklu nebo chůzí. A zrovna chůze je i pravděpodobně nejvíce opomíjená možnost dopravy, která je zdraví prospěšná a skýtá mnohé další výhody. V neposlední řadě je chůze pro každého z nás ten nejpřirozenější pohyb a také jedna z prvních věcí, kterou jsme se naučili úplně sami.
Ale dobře, zpět k autům. Ať už jedeme dobrovolně nebo protože to jinak nejde, je možné se řídit několika jednoduchými principy úsporné jízdy. Není to žádná raketová věda a dají se vcelku snadno odvodit, když si uvědomíme, že pro uvedení auta do pohybu je třeba energie. A když nám jsou jasné základy fyziky, třeba že těžší auto potřebuje pro pohyb více energie. A v neposlední řadě záleží na aerodynamice vozu a valivém odporu.
Rychlost a setrvačnost
Velké množství energie spotřebujeme uvedením automobilu do pohybu. A nejvíce energie ztratíme, pokud tuto energii spálíme v brzdových kotoučích. Pro úspornou jízdu je tedy klíčová plynulost jízdy a maximální využití setrvačnosti.Setrvačnost nejlépe využijeme, pokud se pokusíme dopravní situaci předvídat. V praxi nemá smysl dojíždět na červenou se sešlápnutým plynem k podlaze. Vidíte, že je před vámi červená? Tak podřaďte nebo jen plachtěte na setrvačnost. Dost možná se stane, že mezitím naskočí zelená a vy se nebude rozjíždět z nuly, ale ze zbytkové rychlosti. Žádné pálení energie v brzdách. Nebo taky nemá smysl mocně zrychlovat při jízdě do kopce.
Dalším žroutem paliva je rychlost. Od určité rychlosti platí, že nárůst spotřeby je exponenciální. Víc ušetříte s rychlostí 90-100 km/h než 130 km/h, nemluvě o vyšších rychlostech. Z hlediska spotřeby paliva se obvykle vyplatí dodržovat rychlostní omezení a na dálnici to s rychlostí nepřehánět. Ostatně, je to i bezpečnější.
Řazení
Se zvyšujícími se otáčkami spalovacího motoru roste i spotřeba paliva. Pokud nemáte automatickou převodovku, řaďte při rozjíždění vyšší stupeň co nejdříve. A nebojte se poslouchat palubní počítač. Některé vozy řidičům samy napovídají, jaký rychlostní stupeň je vhodné zařadit. Vyšší rychlostní stupeň je možné zařadit dost často dřív, než byste to intuitivně udělali sami. Auto vám ale napoví.Hmotnost a pneumatiky
Každý zbytečný kilogram, který vozíte s sebou, zvyšuje spotřebu. Zejména se vám vyplatí demontovat střešní box, který používáte jen jednou za rok při cestě na dovolenou.Ale platí to i o další výbavě, kterou zrovna nepotřebujete. Máte v autě řetězy? Jasné, v zimě jeden nikdy neví, ale v létě je klidně z auta vyndejte. Už dva měsíce vozíte v kufru staré umyvadlo, ale na sběrný dvůr jste ještě nezajeli? Ts, ts, ts…
Významný vliv na spotřebu mají pneumatiky. Nejdůležitější i nejjednodušší opatření je pravidelně kontrolovat nahuštění pneumatik. Doporučuje se hustit na horní hranici tolerance. Podhuštěné pneumatiky (ale také přehuštěné) významně zvyšují spotřebu vozu a negativně ovlivňují jízdní vlastnosti.
Pokud stojíte před nákupem nových pneumatik, zkontrolujte si energetický štítek, který udává účinnost podobně jako štítek pro pračku nebo žárovku.
Výbava a další spotřebiče
Největší žrout dodatečné energie je v moderních vozech klimatizace. Nevyplatí se ji zapínat kvůli jednomu stupni nad naším teplotním komfortem. Nebo když už jste se rozhoupali a vezete konečně to umyvadlo do sběrného dvora, kde jste do sedmi minut. Na tu chvilku jen otevřete okénko.Zvažujte samozřejmě zapnutí i ostatních spotřebičů v autě, ale obvykle největší spotřebu má právě klimatizace.
Jasně, principy úsporné jízdy z vás neudělají krále tuningových srazů, ani vám nenapumpují adrenalin do žil. Ale umožní vám srazit rozpočet na pohonné hmoty a obecně šetřit fosilní paliva.
Zvláště ve dnech, kdy jsou ceny benzinu a nafty rekordní a kdy polovina dovážené ropy financuje Rusku válku na Ukrajině, se vyplatí jezdit úsporně.
Záleží na vašem řidičském umu, autě a současném stylu jízdy, ale spotřebu lze pomocí principů úsporné jízdy srazit klidně o 1 až 2 litry na 100 km.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
vaber
22.5.2022 08:14výrobci to vědí a proto taková auta vyrábí, šetřílkove nemají proti nim šanci
auto je dnes vizitka a jezdící reklama osobnosti, tak to chápe každá VIP persona
Jan Fiala
22.5.2022 08:32smějící se bestie
22.5.2022 08:59A kdo to přehání i adrenalin se dostaví !
Richard Vacek
22.5.2022 10:05Michal Staša
22.5.2022 11:15 Reaguje na Richard Vaceksmějící se bestie
22.5.2022 12:14 Reaguje na Michal Stašasmějící se bestie
22.5.2022 10:28A činnost policie, ohledně plynulosti dopravy, není na škodu !
Viktor Šedivý
22.5.2022 15:29Nejlíp starší, dobře udržovaný diesel. Malá spotřeba, nízké emise.