https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jak-se-mesta-zbavuji-parkovani
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jak se města zbavují parkování

18.11.2021 12:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
Parkování, jeden z určujících fenoménů podoby měst?
Parkování, jeden z určujících fenoménů podoby měst?
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | IPR Praha
Parkování je v Česku vnímáno jako téměř nedotknutelné lidské právo. A to přesto, že osobní automobilová doprava s sebou přináší řadu problémů od zhoršení kvality ovzduší, zvýšení hluku a prašnosti po velký nárok na veřejný prostor, kterého je ve městech málo. Některá města v Evropě i mimo ni proto začala parkování omezovat. Kromě toho, že na místě parkovišť vznikají parky, řeší tím města i přetížení automobilovou dopravou. Právě možnost mít auto kde zaparkovat je totiž jedním z limitujících faktorů k využívání aut. O přístupech k parkování se mluvilo na konferenci Pěšky městem v říjnu v Praze.
 
Paříž například v roce 2020 oznámila, že zruší 70.000 parkovacích míst v ulicích města, aby dala prostor zeleni a dětským hřištím. Podobně postupuje i Toronto nebo Vídeň.

„V Česku je hodně parkování vnímáno jako dobrá pravicová politika, a jiné přístupy jako komunismus,“ komentuje urbanista Peter Bednár převládající český pohled na využití veřejného prostoru. „Paradoxem je, že zejména strany, které jinak navrhují zpoplatnit a zprivatizovat většinu státních aktivit včetně zdravotnictví nebo školství, přistupují k automobilové dopravě jako k něčemu, co má stát rozdávat zadarmo,“ napsal k tomu ve svém textu o parkování.

V Praze je povolené částečné parkování na chodníku, které na některých místech výrazně zužuje prostor chodníku.
V Praze je povolené částečné parkování na chodníku, které na některých místech výrazně zužuje prostor chodníku.
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz

Česko je silně motorizovaná země. V evropském žebříčku motorizace držíme devátou příčku, osobní auto vlastní každý druhý člověk, což víceméně odpovídá průměru EU. Průměrné mzdy se přitom pohybují ve srovnání s Evropou níže, v roce 2020 bylo Česko v žebříčku zemí s nejvyšší průměrnou mzdou na 20. místě.

Ve starších částech našich měst, které byly postavené ještě předtím, než se doprava motorizovala, se ale s parkováním osobních aut nepočítalo. Ulice jsou příliš úzké a budovy byly stavěné bez podzemních parkovacích prostor, což vede k problémům, kam auta ve městě umístit. Česká města navíc disponují kvalitní MHD, takže vlastnictví auta v nich není pro mnoho lidí nutnost.

Levné parkování ale snižuje náklady spojené s vlastnictvím auta a je pravděpodobnější, že si více lidí auto pořídí. A města se pak vypořádávají s následky. Parkování v českých městech je stále považováno za levné vzhledem k nákladům, které tento prostor město stojí. Parkoviště také využívá pouze omezená skupina obyvatel města, tj. aktivní řidiči.

Jak rušit parkoviště, která překáží

„První krok může být změnit pozici aut při parkování tak, aby nezasahovala do chodníku,“ myslí si Petra Jens, komisařka města Vídně pro chodce. K tomu přistoupili například v Krakově, kde zakázali parkování na chodníku. Je to velmi rychlé opatření, povedlo se zavést během jednoho roku.

„Kodaň každý rok ubírala 10 % ploch pro parkování, po dobu 20 let. A dnes je to jedno z měst nejpříznivějších pro chůzi na světě,“ říká Jim Walker, který podporuje rozvoj pěší politiky v 83 zemích světa.

Jenom zmínka o možnosti, že by se zrušilo pár parkovacích míst, ale v některých městech vyvolává hlasitý odpor řidičů. Politici pak nemají odvahu parkování rušit. Proti ubírání parkovacích míst jsou totiž nejen místní obyvatelé s auty, ale i obchodníci, kteří se obávají zmenšení obratu, když se v ulici zruší parkování.

Někde parkování na chodníku čelí policie, někde sloupky.
Někde parkování na chodníku čelí policie, někde sloupky.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | GoranH / Pixabay

Ve Vídni se tato obava podle Petry Jens nepotvrdila. Naopak, tržby obchodníků se zvedly, protože lidé se v ulici cítili příjemněji a chtěli v ní strávit více času.

Jiná města volí raději méně direktivní přístupy k omezení parkování. Starosta města San Sebastian podle Jima Walkera přesunul parkování aut ve velkém pod zem s myšlenkou, že když auto ráno neuvidíte, tak do něj nenasednete a nepojedete jím. A tato vize se také potvrdila. San Sebastian je dnes podle Walkera město, kde se výborně chodí.

V Torontu byli v přemýšlení o parkovištích ještě nápaditější. „Starosta Toronta poskytl obyvatelům města na rok tři parkoviště a s nimi 5000 dolarů. S tím, že je na nich, co s prostorem podniknou. Museli se ale zorganizovat a přijít s plánem, jak prostor využít,“ vypráví Jim Walker.

„A během jednoho roku se téměř všechna tato parkoviště proměnila v parky a místa pro děti, občané si tam sami vybudovali lavičky, často jednoduché posezení z palet. A na konci roku starosta řekl: „Rok skončil, potřebuji parkovací místa zpátky,“ pokračuje Walker. „Jenže lidi nesouhlasili. Přece jim nemůže vzít jejich park, jejich místo pro setkávání?

Takhle to dělali po deset let a tímto způsobem proměnili město. Starosta Toronta tak přiměl obyvatele vzít si prostranství pro účely, které sami chtějí. A mezi ty nepatřilo parkování aut. A udělal to tak, že jim něco zapůjčil na omezenou dobu, a to se osvědčilo,“ uzavírá Jim Walker s dodatkem, že to se dá udělat i v Česku.

Odměnou za zrušená parkovací místa je prostor, který využívá více lidí, a tím i zvýšená kvalita života obyvatel města. Taková je zkušenost měst, která ke koncepčnímu omezování parkování přistoupila.


reklama

 
foto - Kováříková Zdeňka
Zdeňka Kováříková
Autorka je redaktorkou Ekolistu.cz.
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

Svatá Prostoto

18.11.2021 13:10
"Parkování je v Česku vnímáno jako téměř nedotknutelné lidské právo." ... já to furt říkám, že Praha není Česko:-))).

A s tím Torontem ... ono jak kde, já tam byl týden, bydlel jsem v North Yorku a že by tam parkovalo málo aut mi nějak uniklo. Jinak obecně jezdit po T autem je těžká suicide mission, ten provoz je fakt něco, takže to s tu udržitelnou mobilitou zjevně nijak nehrotí:-).

V Kodani jsem nebyl, ale v Jutsku člověk ve městech fakt ulice bez parkujících aut moc nevidí.

Já mám pocit, že autorka si holt tradičně vybírá jen to, co se jí hodí.
Odpovědět
ig

18.11.2021 13:47 Reaguje na Svatá Prostoto
Můžu doplnit: já v Kodani byl a aut je tam stejně jako kdekoliv jinde. A to přesto, že jsou zatížena vyssí daní (mnohem) než kdekoliv jinde. Což beru jako indicii, že lidé ta auta opravdu potřebují a že páteř mobility tvoří IAD, stejně jako všude :-) Levicové nytí po vlacích a autobusech, kde všichni kolektivně jedeme stejným směrem sdílejíce své osobní prostory, je prostě mimo :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.11.2021 14:50 Reaguje na
Je fakt, že naposledy jsme bydleli v Brondeslevu, nebo jak se to kua skloňuje:-), a ne že by tam kola nebyla ... to byla. Ale furt místní drandili o dost víc auty.

To jsou prostě ty zelené pohádky.

Jinak i ten vozový park byl zajímavý, auta většinou dost nová, ale tolik prcků jsem nikde jinde neviděl. Tam jsem třeba viděl víc CitiGo než v Praze.
Odpovědět
ig

18.11.2021 18:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Ty miniauta jsou důsledkem dánské protiautomobilní daňové politiky. Ale je to marné, stejně si lidi ta auta koupí, jen to pak víc vypadá jako v chudobinci.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 19:13 Reaguje na
za na druhou stranu je nefér, aby se za dlouhodobé parkování (= zábor veřejného prostranství) v místech s brutálním převisem poptávky platilo stejně za smart fortwo a šestiapůlmetrový cadillac.
Odpovědět
ig

18.11.2021 19:23 Reaguje na Lukas B.
Jistě, spravedlivé by bylo za parkování platit, za menší místa méně než za větší. Očekávám, že to tak jednou bude a proto jsem si pořídil prostorově úsporné SUV (je o 10 cm kratší než sedan stejné cenové kategorie od stejného výrobce).
Odpovědět
JM

Joska Malý

19.11.2021 10:34 Reaguje na Lukas B.
To vysvětlujte té nové chásce z centra Prahy. Jsou to takoví ti bohatí burani, co mermomocí musí parkovat v ulicích Starého města SUV, džípy, někdy i pickupy. Vždy naleštěné, do terénu evidentně moc nejezdí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 13:46
ulice v intravilánu živého města mají sloužit k parkování, ale ke krátkodobému nepravidelnému, třeba návštěva úřadu, kadeřníka, pro řemeslníka rekonstruujícího koupelnu. vlastnictví (provozování) automobilu bez zajištěného dlouhodobého pravidelného parkování je parazitováním na okolí a není v zásadě nepodobné tomu před nedávnem diskutovanému házení odpadů ze zahrádek přes plot.

poznámka: má-li automobil registrovaný v čr roční nájezd průměrně zhruba 15 tisíc, potom (odhadneme-li průměrnou rychlost na 40 km/h) je celková doba, kdy je automobil v pohybu 15000/40=375 hodin ročně, a tedy 100*(1-375/24*365) = 95,7% času průměrný automobil parkuje a zabírá zhruba 12m3 plochy (čistě parkovací místo, bez podílu na obslužných komunikací parkoviště).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.11.2021 14:12 Reaguje na Lukas B.
"... ulice v intravilánu živého města mají sloužit k ..."

... k tomu, co primárně preferují místní. A pokud místní chtějí parkovat ...

Jo, a k tomu parazitování ... lze parazitovat na svém? Bo ten pozemek patří obci, že? A jak nám zákon o obcích říká ... „Obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů; ..." ... tak je tvořena svými občany a pokud se tito rozhodnou, že parkovat v ulicích je ok, tak kde je problém?
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 14:18 Reaguje na Svatá Prostoto
to mi připomíná jednu dětskou knížku (už si nepamatuji kterou), kde se hošík ptá, komu patří jabloně ve farské zahradě, tatínek odpoví, že církvi, hošík se zeptá, co nebo kdo je ta církev, a tatínek odpoví: "my všichni, co věříme v pánaboha a chodíme do kostela", a druhý den je chlapeček nachytán na jabloni a seřezán kostelníkem, což chlapeček právem vnímá jako děsnou křivdu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 14:22 Reaguje na Lukas B.
jinak samozřejmě pravidla opravdu určuje vlastník (zástupce vlastníka), což je v případě místních komunikací obec, v případě silnic II. a III. třídy SUS kraj, v případně silnic I. třídy ŘSD, a samozřejmě do toho mluví i silniční správní úřad (umístění dopravního značení) a další spousta organizací (jak plyne z obecně závazných předpisů)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.11.2021 14:44 Reaguje na Lukas B.
Takže bude nej to nechat na občanech a volbách, ne?

Pokud chtějí parkovat, fajn, pokud ne, taky fajn. A mně je to fuk, já mám garáž:-))).
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 14:53 Reaguje na Svatá Prostoto
problém je, že trvalý pobyt (a tedy volební právo v místě) je takový divný kočkopes a dávno není domovským právem jako v dobách, kdy byl svět v pořádku. mohli by vyprávět mítní agroalkoholici v Doubici, kde tak dlouho káleli chalupářům na hlavu, až se chalupáři dožrali, přehlásili se k trvalému pobytu a převzali vládu. a všechny ty systémy parkovacích zón se zvýhodněním místních a znevýhodněním cizích jsou populistický zprasek.
Odpovědět
AM

Anežka M

23.11.2021 10:55 Reaguje na Lukas B.
To zní jako zajímavá historka. Povídejte, přehánějte.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.11.2021 14:46 Reaguje na Lukas B.
No jo, holt bych chlapeček malej a blbej a poněkud nezhodnotil pojem "my všichni". Ale on měl nárok:-).

Otázkou navíc je, zda chlapeček skutečně v pánaboha upřímně věřil:-)))
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.11.2021 14:22 Reaguje na Svatá Prostoto
Problém je v tom, že mimo lidí, co v dané čtvrti žijí, pracují, starají se o rodinu, existují také uřvané skupiny aktivistů, co si představují, že znají ten nejlepší recept na život a že mají právo vnutit ho všem.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

18.11.2021 15:48
Neteř studující v Řezně tvrdí, že tam je parkujících aut ve srovnání s našimi městy výrazně méně. Už před desítkami let tam prý nebylo povolováno stavět bytové domy bez podzemních garáží.

Na ulicích v našich městech stojí jedno auto vedle druhého, někdy i na přechodu pro chodce. Ta spousta aut – parkujících nebo jezdících - mi připadá jak přemnožení potkani. Nevadí mi samotná existence osobních aut; vadí mi, že je aut tak moc. Jsou situace, kdy je auto potřebné. Nevím, jak tuhle nevyhovující situaci řešit.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

18.11.2021 16:03
Když to vztáhnu na Prahu, tak tam by se měl hlavně magistrát chytit za nos. Už pomalu desítky let slibují parkoviště na periférii a skutek utek. Když bude na každé konečné tramvaje nebo metra vybudováno velké záchytné parkoviště tak lidé rádi přesednou a do centra se dostanou rychleji pomocí MHD.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 17:44 Reaguje na Petr Blažek
v dávných dobách, když ještě bylo nutno u každého auta mazat podvozek a po jízdě v dešti leštit karoserii aby neshnila, byla prakticky všechna auta garážována, a bylo pro pražany v blokové zástavbě v centru a širším centru zcela normální mít auto garážováno ve vzdálenosti do deseti minut (pěšky nebo tramvají). dnešní auto se po každé jízdě nesuší a neleští a údržba je naprosto minimální, a tak si všichni zvykli na komfort parkovat před barákem i při použití auta jednou týdně o víkendu (většina vinohradských/žižkovských/letenských a sídlištních soukromých automobilů). za snesitelnou bych považoval situaci, kdy je parkovacích míst v ulicích jen o málo méně než nyní, s tím, že by byla v průměrné špičce čtvrtina neobsazená, to je ovšem jen A, k tomu ovšem je nutno říci B, to jest nabídnout alternativní možnost parkování (do těch 10 minut kombinace mhd a pěšky), a finančně motivovat k jejímu využití pro odstavení auta (když počítám laciné parkování na ulici před barákem 5 kč na hodinu, je to pohoda pro instalatéra a pro návštěvu a tu a tam z pohodlnosti nechat auto přímo před barákem, ale pravidelné parkování vyjde na něco přes 40 tisíc na rok, což už je pro rodinný rozpočet sakra motivující)
Odpovědět
ig

18.11.2021 18:39 Reaguje na Lukas B.
Na druhou stranu obstrukce s parkováním jsou jedním z důvodů proč lidé utíkají z městské zástavby do rodinných domků buď v nově budovaných čtvrtích města (tam kde byly ještě před 20 lety sady a louky) nebo v okolních obcích. Z Prahy se tak pomaloučku stává rozplizlé město s odumřelým středem a obrovitým předměstím po americkém vzoru, kde je auto ještě nezbytnější a roční proběh vozidel daleko vyšší. Moudrý urbanista by měl vzít v úvahu i toto hledisko a ne jen zakazovat, zužovat a dělat přechody přes magistrálu :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 18:45 Reaguje na
moudrý urbanista to na zelené louce zkusil několikrát, a vždycky to bylo ještě horší, než organicky rostlá města. uprostřed města má ten moudrý urbanista dost svázané ruce, a vybourat šachovnicově bloky pro lepší parkování a zřízení městských parků moc nejde.
Odpovědět
ig

18.11.2021 18:55 Reaguje na Lukas B.
Urbanisti kecají do všech větších rekonstrukcí veřejného prostoru, takže tohle je celkem relevantní. Když pojmou nějakou ideologii a tu prosazují hlava nehlava, je zle. Jeden příklad: Mělník. Občané (zastoupení úřadem) se rozhodli, že náměstí má být pro lidi, ne pro auta. Jak řekli, tak zakázali a během pár let odtamtud zmizely zajímavé podniky a firmy, protože se ukázalo, že lidi byli v těch autech :-) Výsledek byl náměstí bez aut a bez lidí. Už jsem tam dlouho nebyl, tak nevím, jestli to částečně nenapravili, ale takováhle změna bývá nevratná. Všichni se odstěhují do nových, větších prostor se snazším parkováním a zpátky se nikdy nevrátí, protože není důvod. Já bych například už také nešel bydlet do centra, byť jsem se tam narodil a strávil mládí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 19:05 Reaguje na
však to melduju furt dokola: populisti na radnicích upřednostňují dlouhodobé parkování s výhodami pro občany s trvalým pobytem (který není domovským právem a má pouze evidenční funkci), a zařezávají krátkodobé parkování, které, málo platné, ty prachy na náměstí a na bulváry nosí.
mimochodem, Mělník a jeho náměstí a nejužší centrum, tam to vůbec není špatné. parkování 10 kč/hod, volná místa, slušné hospody, malé obchůdky. tam se mi líbí skoro tak hodně jako v Hejnicích.
Odpovědět
ig

18.11.2021 19:25 Reaguje na Lukas B.
Že by si nasypali popílek na hlavu? :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.11.2021 19:36 Reaguje na
nevím, já se tam (občas) objevím poslední dva roky. ale pro mě je adresa snů Hejnice. je to "zadní země", dá se říci prdelákov, půl roku odřízlé od smědavské silnice a do okresního města to trvá skoro hodinu, ale není tam žádný supermarket, žádný tranzit a je to tam živé. samozřejmě jeden se musí spokojit s dvackou hrubého, když něco sežene.
Odpovědět
JM

Joska Malý

19.11.2021 11:09
Tak uričtě máme v Praze aut moc. Asi není nutné, aby každý měl auto a na rodinu byla auta dvě a více, případně aby ta auta byla zbytečně velká a měla velkou spotřebu (typicky SUV, to je zlo z mnoha důvodů). Na druhou stranu pokud někde bydlím, mám tam trvalé bydliště, případně nemovitost, každopádně tam odvádím daně, tak jsem to já, kdo rozhoduje, jak bude obec hospodařit s veřejným prostorem a nejsem si jist, zda většina Pražáků (nikoliv Pražanů, Pražané jsou náplava jako třeba Hřib, kteří chtějí být Pražštěšjí než Pražáci a podle toho to vypadá) se chce dobrovolně vzdát svého parkování pro pár nikým nevolených ukřičených rudozelených snílků a jejich vlhkých snů o prázdných ulicích pro lidi, kteří je za to budou nenávidět.
Než něco nového zakazovat a bourat, možná by stačilo vymáhat dosavadní pravidla. Kupříkladu systém modrých zón je naprosto alibistický výběr určených částek a naprosto rezignoval na svou regulační funkci. Kdo systém prokoukne parkuje po celé Praze takřka zadarmo a s minimálním rizikem. Systém bojkotuji již rok, neb v místě mého trvalého bydliště městapo toleruje zvěrstva i na udání a pokud někde žiji, ale z administrativních důvodů si nechci měnit trvalé bydliště, mám smůlu. Takže neplatím, parkuji na modré( v řádu měsíců), přišli dvě výzvy, které jsem nezaplatil, pak už žádná. Protože městké části nemají úředníky na správní řízení, ve správním řízení se skutky slučují, takže pokud vím, že budu páchat přestupek pravidelně, pak na tom vydělám. Riziko odtažení, nebo botičky se blíží nule. Existuje velké podezření, že automatický systém vypisování určených částek, pokud neplatíte, dále výzvy neposílá, neb se to nevyplatí. Systém prostě nefunguje. Městapo neřeší ani parkování v zákázu zastavení, či zásobování na přechodech atp. i když jedou okolo. A do toho se pořádají konference takovýchto snílků. Stačí chvíli pozorovat ulici a zjistíte, že netřeba nových paragrafů...
K zamyšlení je, proč za covidu byly modré zony na Praze jedna prázdné. To všichni zdrli na venkov jako v Dekameronu, nebo jen tam neparkovala galerka spojená s turistickým průmyslem. Je veřejným tajemstvím, že pinglové parkují zadarmo a městapo neřeší, stejně tak Pařížská ulice, tam nejen, že městapo nechodí, protože přece nebude dávat Monice pokutu, či dokonce botičku, když kupuje Andrejovi tepláky.
Nechť Praha vymáhá, co zavedla, nechť postaví záchytná parkoviště, případně tedy několik parkovišt pro občany (brownfieldů je dost), klidně auto odstavím 10 minut daleko na hlídané parkoviště za těch 1200 ročně...
Ale hlavně, ať nepodporuje konference neomarxistů.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.11.2021 14:07 Reaguje na Joska Malý
když bydlíte v horní dolní, kde parkování není problém, a jezdíte denně do města, kde jsou zóny, pak je racinální si přehlásit trvalý pobyt do konkrétní pražské čtvrti. prostě se nahlásit jak bezdomovec na radnici (to by mohlo vysvětlovat ty prázdné modré zóny v těch kancelářských čtvrtích). a jako doručovací adresu si pořídit datovku.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

20.11.2021 22:25
To je sice hezké, ale my jsme národ chatařů a chalupářů....A kdo má chalupu nebo chatu, auto potřebuje. Zvláště, když tuto nemovitost má někde do 20 km od místa bydliště, takže každý víkend tam tráví a něco kutí,takže potřebuje neustále něco převážet. Na kole toho moc nepřevezete...A zdražení parkování? Nesmysl, v mnohých menších městech byla nabídnuta občanům předplacená parkovací místa za 4000 Kč za rok a jelikož hrozilo jejich vykoupení na maximum, tak tohle města zrušila...Cestu vidím hlavně v zákazu parkování firemních dodávek a omezení parkovacích míst na jeden byt, mnohé rodiny vlastní i čtyři auta. V našem domě jeden pobírač dávek s invalidní dcerou vlastní dokonce tři auta...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist