https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/obyvatele-mallorcy-zacinaji-turisti-z-vyletnich-lodi-stvat.sepisuji-proti-nim-petici
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Obyvatele Mallorcy začínají turisté z výletních lodí štvát. Sepisují proti nim petici

17.9.2019 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Obyvatelé Baleárského souostroví mají turisty v zásadě rádi, jen se jim nepozdává jejich množství a způsob, jakým k nim cestují. Asi nejvíc místní bolí velké výletní lodě a luxusní turistické superkřižníky, které deformují jak podstatu cestovního ruchu, tak zdejší ostrovní i podmořskou přírodu. / Ilustrační foto
Obyvatelé Baleárského souostroví mají turisty v zásadě rádi, jen se jim nepozdává jejich množství a způsob, jakým k nim cestují. Asi nejvíc místní bolí velké výletní lodě a luxusní turistické superkřižníky, které deformují jak podstatu cestovního ruchu, tak zdejší ostrovní i podmořskou přírodu. / Ilustrační foto
Aby nedošlo k omylu: obyvatelé Baleárského souostroví mají turisty v zásadě rádi, jen se jim nepozdává jejich množství a způsob, jakým k nim cestují. Asi nejvíc místní bolí velké výletní lodě a luxusní turistické superkřižníky, které deformují jak podstatu cestovního ruchu, tak zdejší ostrovní i podmořskou přírodu. Píše o tom TreeHugger.
 

Všeho moc škodí. Cestovní ruch v mallorském přístavu Palma sice garantuje více než 150 000 pracovních míst, ale milion stálých obyvatel celého Baleárského souostroví se shoduje, že těch skoro 14 milionů výletníků ročně už je příliš. Nic prý nemůže růst do nekonečna. Čísla o sezónní návštěvnosti ostrovů to ale zatím nepotvrzují.

Vlastně, posledních čtyřicet let sem jezdí turistů více a více. Místní teď sepsali petici, ve které se proti vytrvale rostoucímu přílivu zahraničních hostů vymezují. Největším problém jsou prý velké výletní lodě, které „dočista rozbíjí charakter“ jinak malebného přístavu Palma de Mallorca. Jak to?

Velké lodě na tak malý přístav

Přístav je prý malebný proto, že je tak malý, postačující skromným potřebám ostrovanů. Proto je prý do krajnosti rušivé, když v něm zakotví loď sama zvící malého města. Vyloží tuhé a tekuté odpady, pokud je zrovna nevypustí do přístavních vod. A také vypustí kolem 4000 turistů do ulic. A jindy poklidné město se rázem stane přesycené. Pořád by to ale bylo na hranici únosnosti.

Jenže takových obřích lodí v přístavu umí v sezóně zakotvit i šest najednou. To už se prý nelíbí nikomu. Výletníci s předplacenými lodními lístky nevysedávají v restauracích, nebydlí v hotelích. Jen zaplní ulice a pamětihodnosti a zase zmizí, vystřídáni další podobnou várkou.

Ekonomický přínos z jejich pobytu je prý nedostatečný a zdaleka nemůže dorovnat újmu na životním prostředí. Lodě totiž s notorickou pravidelností vypouští jímky 6 kilometrů od ostrova a 24 % uvolněného tuhého odpadu končí na místních plážích. Proud vody hnané jejich turbínami obrušuje útesy a ničí mořský život. Rybařit se už na Mallorce nedá.

A zapomínat bychom neměli ani na to, že jedna každá výletní loď vyprodukuje tolik škodlivých emisí, asi jako 200 průměrných dálnic za celý den. Když se jich tu sejde víc? Není se pak čemu divit, že romantická Palma se po Barceloně kvalitou ovzduší počítá mezi nejznečištěnější místa kontinentu.

Chceme méně turistů!

Neudržitelné formy turistiky už tedy mají v Palma de Mallorca dost, a peticí teď požadují alespoň omezení. Konkrétně? V sezóně jen jednu velkou loď denně, denní kvótu maxima 4000 turistů a pro výletníky, kteří připluli lodí, vyšší pobytovou daň. „Nechceme, aby se z našeho města stal zábavní park pro turisty. Vážíme si cestovatelů, ale takhle už to dál nejde,“ stojí v textu petice. Správce města kritické hlasy vnímá, ale jeho pozice není lehká. Díky penězům z cestovního ruchu je prý místní ekonomika velmi dobrá.

„Do roku 2022 nelze očekávat žádné změny, smlouvy s lodními přepravci jsou již uzavřené,“ je oficiální stanovisko radnice. Místní tedy čekají nejméně tři nepříjemná léta. Podporu 11 000 signatářům petice už vyjádřily obyvatelé Benátek, které to s turisty mají podobně. Pokud se počet místních signatářů přehoupne přes 25 000, bude muset radnice jejich požadavky znovu projednat.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VK

Václav Kain

17.9.2019 12:52
A to buďte radi,že je Čína daleko.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.9.2019 09:33
výletní loď je vlastně brutální zvětšenina obytného auta. když je obytných aut jen pár a rozptýlených na velkém prostoru, nikomu nevadí. když jsou jich desítky na volném plácku, tak je rychle místní začnou považovat za ksindl, co jen obtěžuje, zabírá místo a koupí si tak maximálně zmrzlinu, a tak jim rychle zakážou noční parkování a naženou je do stísněných drahých kempů, nebo jim rovnou zakážou vjezd úplně.

problém lodí je ten, že jsou fakt obrovské, a i nejbrutálnější přístavní poplatky jsou rozpočtené na hlavu jen pár drobných.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist