Zprávy / Doprava
 Ministerstvo životního prostředí dnes vydalo doporučení, podle kterého by mělo ustat veškeré kácení stromů v Česku. Podle platných předpisů se mají kácet stromy v období tzv. vegetačního klidu. A ten během uplynulých teplých dní skončil. Stromy se už připravují na olistění a rozkvět a začínají na nich hnízdit ptáci. 
 Švýcaři Betrand Piccard a André Borschberg se vydali na odvážnou cestu – chtějí obletět svět bez jediné kapky paliva. Jednomístný letoun Solar Impulse 2 je poháněný jen energií ze Slunce. Během cesty mají naplánováno dvanáct mezipřistání a celý úkol by měli zvládnout do pěti měsíců. Samotný let by měl zabrat 25 dní čistého času. Smyslem akce je dokázat, že čisté bezemisní technologie jsou již dostatečně pokročilé a je možné se zbavit závislosti na fosilních palivech. 
 Dnes je to přesně 12 let, co v ČR vznikl první carsharing - Autonapůl. Na úplném začátku byla obstarožní Zastava, kterou společně využívalo několik rodin v Křtinách u Brna. Dnes Autonapůl nabízí ke sdílení 21 aut v pěti velkých městech ČR. Autonapůl se z původně trochu partyzánské záležitosti změnilo v důstojnou službu západního střihu. Jednou z ambicí je službu rozšířit do dalších českých měst (nedříve do Pardubic), ale možná i do Bratislavy či Vídně. O tom, že se za dvanáct let leccos proměnilo, svědčí i to, že v těchto dnech vznikla oborová asociace carsharingu. 
 Využívání odpadů z domácností, zemědělství, lesnictví a průmyslu na výrobu motorových biopaliv by mohlo ČR přinést tři tisíce stálých a sedm tisíc dočasných pracovních míst. V celé Evropě by pak díky novému odvětví mohlo vzniknout tři sta tisíc pracovních míst. Takové jsou závěry studie nevládní neziskové organizace International Council of Clean Transportation (ICCT - Mezinárodní rada pro čistou dopravu). Navíc se podle ekologických aktivistů jedná o nízkoemisní zdroj energie i efektivní formu recyklace.

 "Po zoufale nekompetentních vládách Nečase a Rusnoka přinesla Sobotkova vláda pozitivní posun," hodnotí první rok fungování Sobotkovy vlády Zelený kruh. Z pohledu ochrany přírody a životního prostředí v ČR oceňuje například odmítnutí senátorského zákona o Národním parku Šumava. Naopak kritizuje omezení účasti veřejnosti na rozhodování o stavbách chemiček nebo spaloven, oslabení ochrany půdy a nízké cíle pro recyklaci odpadků. "Na pomyslném vysvědčení by od asociace ekologických organizací Zelený kruh získala horší trojku," shrnují zástupci organizace. 
 Iniciativa Zachraň jídlo spojila své síly s dopravní službou Uber a na 14. ledna připravila v Praze další sbírku jídla pro potřebné. Nakládat a svážet jídlo budou v ČR poprvé řidiči z mobilní aplikace Uber. Darované potraviny poputují do Potravinové banky Praha, která je rozdělí mezi azylové domy, dětské domovy a další sociální zařízení. 
 Skútrů a dalších sněžných vozidel jezdí po Krkonoších značné množství. Správa Krkonošského národního parku se snaží, aby jejich provoz ohrožoval zdejší přírodu co nejméně. V zimních měsících například pořádá ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu technické prohlídky skútrů. 
 Od druhé poloviny listopadu brázdí silnice mezi Bathem a Bristolem ve Velké Británii tzv. "Bio-Bus“. Jedná se o autobus, který je poháněn bioplynem vyrobeným výhradně z lidských splašků a vyhozených potravin. 
 Chybějící peníze na kvalitní péči o nově vysázené stromy, nejasnosti okolo nového občanského zákona a často špatná komunikace mezi úřady i místními lidmi. To jsou hlavní důvody, které brání návratu stromořadí k našim silnicím. Na mezinárodní konferenci Návrat alejí ke komunikacím se na tom shodli silničáři, projektanti, úředníci i ochránci přírody. 
 Jsou země, kde je úplně normální jezdit po městě na kole. Dánsko, Nizozemí, Německo. A jsou země, kde to normální není a případná snaha motivovat lidi k používání kola naráží. Ve vědeckém časopise Journal of Public Policy & Marketing právě vyšla studie, která zkoumá důvody, které obyvatelé irského Dublinu odrazují od používání kola. Je to nepohodlí a vlhké počasí. V cyklistickém Nizozemí je však mnohem deštivěji než v Dublinu. 
 Na několika místech ve Vídni byly instalovány veřejné pumpičky pro jízdní kola, dětské kočárky i vozíčkáře. S testováním začala Vídeň už v roce 2013. První pumpička se objevila na náměstí Siebensternplatz. Obliba ze strany Vídeňanů rozhodla o jejím rozšiřování na další místa ve městě. 
 Ovzduší České republiky je nejvýznamněji zatížené polétavým prachem, benzo[a]pyrenem a přízemním ozonem. Takové je sdělení ročenky Českého hydrometeorologického ústavu za rok 2013, která byla publikována v uplynulých dnech. Dokument představuje v grafech, mapách, tabulkách a textových komentářích stav ovzduší v roce 2013 i jeho dlouhodobý vývoj a příčiny znečištění. 
 Země západní Evropy, které mají dálniční síť již vybudovanou, dnes obtížně a za cenu velkých nákladů napravují chyby, kterých se při budování dálniční sítě dopustily. Tyto zkušenosti byly využity při přípravě protokolu o udržitelné nákladní a osobní dopravě, který byl přijat na 4. zasedání Konference smluvních stran Karpatské úmluvy. Protokol popisuje předpokládaný rozvoj jednotlivých druhů dopravy v Karpatech, popisuje zároveň jejich environmentální dopady a stanoví také, jak těmto dopadům předcházet nebo je alespoň minimalizovat. 
 Dánská Kodaň je mnoho let v rámci Evropy hlavním městem cyklistiky. Svoji roli chce zřejmě ještě podpořit a jezdcům na dvou kolech od července nabízí unikátní nadúrovňovou cyklostezku. Cyklohad (Cykelslangen), jak novou komunikaci nazvali její tvůrci, vznikl kvůli přetíženým místním komunikacím. Českým uším ovšem zní až neuvěřitelně, že přetížené jsou právě cyklisty a chodci. 
 Autobusy na stlačený zemní plyn pomáhají snižovat emise CO2 i množství prachových částic v ovzduší. Navíc se dopravním podnikům ekonomicky vyplatí. Potřebují ale finanční injekci na jejich pořízení, protože CNG busy jsou o něco dražší než klasické. V novém programovém období by města mohla podporu pro alternativní dopravu získávat z Integrovaného regionálního operačního programu. Třeba i na elektrobusy.

 Klimatické změny povedou nutně k proměně našeho světa. Jedním ze zdokumentovaných příkladů může být proměna, která se odehrává v Severním ledovém oceánu. Kvůli oteplování zde mizí ledový příkrov, Severní ledový oceán má více volné hladiny než kdy dříve a do budoucna jí bude přibývat. Důsledkem je, že se zde při bouřích objevují i extrémně velké vlny. V Severním ledovém oceánu jde o nový element, který zde teď působí. 
 Potom, co se systém automatických půjčoven elektrických aut "Autolib’" úspěšně uchytil v běžném životě Pařížanů, zamíří zkusit štěstí i do britské metropole. Londýn by se měl dočkat uvedení elektromobilů do své dopravní sítě v březnu 2015, uvedl deník Guardian. Tento krok, jak doufá starosta hlavního města Boris Johnson, je snahou o zlepšení kvality ovzduší, které britskou metropoli trápí. 
 Kondenzační stopy, které se na obloze tvoří za letadly, mají podle vědců stejný, možná i větší vliv na klimatickou změnu, jako emise CO2 spojené s letectvím. Vědci z University of Reading proto navrhují, aby se pro letadla hledaly alternativní trasy, během kterých poletí oblastmi, kde se kondenzační stopy netvoří.

 Na dnešek připadá Světový den životního prostředí. Jeho mezinárodní motto pro letošek zní Svět pod vodou a klade otázky klimatických změn a zvyšování hladiny světových oceánů. Ministerstvo životního prostředí vyzvalo veřejnost, aby se připojila k dnešním oslavám konkrétními aktivitami, jež přispějí
ke zlepšení životního prostředí
, například cestou do práce na kole, vysazením stromu nebo likvidací černých skládek. 
 Pro vozíčkáře či lidi s omezenou možností pohybu je skoro nemožné udělat si výlet do přírody. Národní park Šumava lidem s handicapem nabízí možnost, jak se do přírody dostat. K dispozici jsou skútry a průvodci. 
 Europoslanci tento měsíc schválili novou směrnici, podle které musí členské státy během dvou let připravit plán pro rozvoj alternativních paliv. Pravidla mají za cíl hlavně vytvoření hustší infrastruktury. Ta totiž není v evropských státech rovnoměrná. Peníze mají plynout například z evropského programu pro výzkum a inovace.

 Elektrokolo, které chce změnit městkou dopravu, se chlubí mnoha nej. Má být nejmenší, nejlehčí, nejlépe složitelné a je také plně recyklovatelné. Vypadá ovšem jako jezdící sušák na prádlo. Novou generaci skládacích kol vyvíjí Bike Intermodal, společný projekt sedmi evropských firem. Na vývoj získal 1,5 milionu euro od Evropské komise. 
 Ministerstvo životního prostředí znovu přezkoumá již vydané kladné stanovisko k rozšíření Letiště Vodochody na mezinárodní letiště. V neděli o tom rozhodl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Na přezkoumání dokumentu neexistuje zavázaná lhůta, podle úřadu by ale stanovisko mělo být známé zhruba do měsíce. 
 Vláda sice před pěti lety vyhlásila program obměny vozového parku, podle kterého měly státní úřady nakupovat ekologická vozidla. Řada z nich prý ale nová auta nepotřebovala, a tak vozový park „neozelenila“. Některé úřady si stěžují na překážky, které stojí čistým automobilům v cestě. U elektromobilů je to infrastruktura, u aut na CNG garážování.

 Evropská unie se definitivně shodla na postupu při snižování emisí CO2 z osobních aut. Podle výrobců jde o velkou výzvu. Zvládnout ji chtějí i díky alternativním palivům. Jednou z cest je stlačený zemní plyn, který je navíc levnější než klasické pohonné hmoty. Podle ministerstva životního prostředí mu ale v cestě stojí ještě zbytek překážek. 
 Pouze šest ministerstev splnilo dobrovolný program z roku 2008, podle kterého měly státní úřady obnovit svůj vozový park a zvýšit počet ekologických vozidel. Lepší bilanci mají například krajské úřady. K nákupu čistých aut nabádá státní správu i Evropská komise.

 Jedním ze zdrojů bioplynu jsou odpady. A přestože podle České bioplynové asociace celková výroba elektřiny z bioplynu v ČR meziročně vzrostla o téměř 60 procent, podstatná část odpadů se v České republice nijak energeticky nevyužívá a často končí jen na skládkách. Přitom bioplynové stanice by mohly být ideálním partnerem pro obce a zemědělce při nakládání s biologicky rozložitelným odpadem. 
 Běžným argumentem pro omezení těžby dřeva je vyšší ochrana biodiverzity. Vědci z Yaleské univerzity tvrdí, že zvýšení těžby může ke snížení emisí CO2 a spotřeby fosilních paliv. Kdyby se dřevo více využívalo při stavbě domů a mostů, ušetřilo by se velké množství energie, které je zapotřebí pro výrobu a přepravu betonu a oceli. 
 S neobvyklou výzvou se dnes pražský dopravní podnik obrátil na cestující. Požádal je, aby s sebou do tramvají, autobusů a metra nebrali nic zbytečného nebo těžkého. Mluvčí dopravního podniku Petr Řehák vysvětluje, že by se tím mělo ušetřit za spotřebované palivo a elektrickou energii. "Děláme to pro ekologii," říká Řehák. 
 Nevládní organizace nemají podle ministerstva životního prostředí pravdu, když tvrdí, že novela zákona o EIA omezí práva občanů. Nová právní úprava zákona o posuzování vlivů na životní prostředí prý naopak dává každému občanu větší možnosti, jak se do celého rozhodovacího procesu zapojit, stojí v prohlášení MŽP. 
|
|