Zprávy zelené domácnosti
 Minulý čtvrtek zaplavili Prahu cyklisté. Vyzráli tak na stávku dopravních odborů. Hned druhý den se ale počty cyklistů vrátily na běžná čísla. Propagátoři cyklistiky to přičítají tomu, že v Praze na cyklisty číhá řada překážek a nepříjemných míst, které je od používání kola odrazují. Jedním z nejvíce nebezpečných míst je křižovatka v Praze 7, kde v roce 2006 zahynul novinář a cykloaktivista Jan Bouchal. Podle aktuálních informací by se v dohledné době mohla tato křižovatka proměnit v místo k cyklistům více přátelské. Podařilo se dosud nevídané: zkoordinovat pražský Dopravní podnik, který zde plánuje opravu kolejí, s TSK, která zafinancuje úpravy zvyšující bezpečnost cyklistů. 
 Česká společnost si oblíbila ochranu životního prostředí - třídí odpady, kupuje úsporné zářivky a přemýšlí o změnách klimatu. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění společnosti Ipsos Tambor. Lidé dokonce vyjadřují ochotu méně jezdit auty nebo zaplatit víc za ekologičtější výrobek. Jedna jistota zůstává neměnná a to důvěra v bezpečnost jaderné energetiky. 
 Od začátku prázdnin začne pro pražské děti a seniory platit jízdné zdarma. Sleva ovšem nebude zadarmo. Zaplatí jí cestující s krátkodobými jízdenkami, které se zdraží z 18 na 26 korun a z 24 na 32 korun. Podle TOP 09 i Strany zelených ale slevy smysl nemají – jízdenky zdraží o třetinu, veřejná doprava dostane méně peněz a lidé začnou více používat auta. 
 Na severních svazích Jizerských hor právě začíná druhá sezóna pro zatím zcela ojedinělou cyklistickou atrakci – singltrek. Mezi stromy se vinoucí stezka přináší cyklistům jinde nepoznané zážitky, obcím frýdlantského výběžku naději na výdělek a spokojení jsou s ní dokonce i ochranáři z CHKO Jizerské hory a lesníci z Lesů ČR. 
 Od března je to jasné: pro přespání ‚pod širákem' není na většině chráněných územích potřeba žádné povolení. Ekolist v této souvislosti oslovil správy chráněných území, aby se podělily o své zkušenosti s touto formou turistiky. A vyšlo najevo, že praxe dávno úředního šimla předběhla. 
 Hliníkové poznávací značky mají ekologickou konkurenci. Kantabrijský podnikatel Miguel Ibáñez dosáhl toho, že ministerstvo průmyslu schválilo jeho poznávací značky vyrobené z akrylu. Trvalo to více než dvě desetiletí, co jeho návrh ležel na ministerstvu, píše Ecologiaverde. 
 Pražský magistrát dnes odstartoval svůj nový projekt Praha elektromobilní. Jeho cílem je otestovat v praxi, jaké ekologické i ekonomické přínosy přinese používání elektromobilů v hlavním městě. 
 Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek v pořadu Host Radiožurnálu odpovídal na dotazy čtenářů. Vysvětlil, co brání rozvoji cyklistiky, jaký je vztah mezi řidiči a cyklisty i proč nesmí cyklista jezdit po chodníku. 
 Jaký je rozdíl mezi švédskými a českými hokejisty? Ti švédští podle šéftrenéra Českého svazu ledního hokeje Slavomíra Lenera jezdí na tréninky a zápasy na kolech. „Nedovedu si představit, že by hokejista Sparty nebo Slávie přijel na zápas na kole,“ říká Lener, který sám kolo jako dopravní prostředek hodně využíval při svém pobytu v Kanadě. Nyní se rozhodl podpořit soutěž Auto*Matu „Do práce na kole“, která má lidi nalákat k tomu, aby tento dopravní prostředek zkusili používat. 
 Žádný hluk, žádný benzín a žádné emise – nová generace motokár je šampionem ohledně své stopy na životním prostředí, píše deník Guardian. 
|
16.6.2025 | David Kunssberger
13.6.2025 | David Kunssberger
11.6.2025 | Kateřina Štrossová a Martin Lípa
|