Zprávy zelené domácnosti
 I v české kotlině najdeme mezi školáky děti, které nikdy nešly bosy v trávě, nesbíraly lesní plody, nelezly po stromě nebo nepozorovaly hvězdy. Pobyt venku ustupuje virtuální realitě a děti tak tráví stále více času mezi čtyřmi stěnami, často v sedě u televizních nebo počítačových obrazovek a mobilních telefonů. Děti v tom ale nejsou samy, podobně se chovají i dospělí. 
 Obyvatelé hlavního města se učí používat kolo jako běžný dopravní prostředek, počet pravidelných jezdců se za poslední dva roky zdvojnásobil. Alespoň jednou v roce 2012 sedla na kolo na území hlavního města v roce plná polovina Pražanů. Stále jim ale chybí bezpečné cesty a možnost parkovat. Vyplývá to z výzkumu agentury GfK, který byl připravený pro pražský magistrát. 
 Vrak mercedesu měl na ukazateli ujetých kilometrů číslo 159 768 kilometrů. Chlapíci z lisabonského cykloshopu Rcicla Bicletas si řekli, že by mohl ujet ještě jednou tolik. Ale jako kolo. Kolo s karmou auta.

 Evropa zkouší nový dopravní experiment: cyklodálnice. Na rozdíl od klasické cyklostezky jsou vedeny co nejvíce přímo, jsou osvětlené a jsou dostatečně široké, takže na nich lze jezdit vysokou průměrnou rychlostí. A města se o ně starají jako o klasické silnice pro auta: v zimě z nich odklízí sníh. Snahou je co nejvíce zpříjemnit a zrychlit dopravu na kole. 
 Představujete si velkoměsta budoucnosti jako oázy rajského klidu, kde na stříbřitě naleštěných silnicích bezhlučně kloužou čisté automobily? Tak takové budoucnosti se zřejmě nedočkáme, protože moderní auto, ačkoli není vybavené hlučným spalovacím motorem, musí být pořádně slyšet. Přesně to po výrobcích elektromobilů a hybridů vyžaduje americký bezpečností úřad. 
 Jedna z nejvýznamnějších ptačích oblastí v České republice leží hned za posledními domy Ostravy. Hned vedle městské části Heřmanice láká na návštěvu domova ledňáčka říčního, slavíka modráčka nebo čolka velkého naučná stezka a pozorovatelna, která se pro návštěvníky otevřela tento týden. 
 Kola se vyrábějí z oceli, hliníku, karbonových vláken. Sehnat se dají i rámy vyrobené ze dřeva nebo z bambusu. O kus dál šel izraelský inženýr Izhar Gafni. Sestrojil si kolo z lepenky. Je voděodolné a náklady na výrobu jsou devět dolarů, tedy necelých 180 Kč. 
 Přejít z jedné strany ulice na druhou není pro většinu lidí nic těžkého. Pro staré lidi ale může být překonání přechodu pro chodce tak stresující věc, že raději omezí své vycházky. Přitom schopnost dojít si sám obstarat všednodenní záležitosti je důležitá pro udržení jejich fyzické i psychické kondice. Aktuální britský výzkum ukázal, že lidé nad 65 let nejsou schopni jít dostatečně rychle, aby stihli přejít přechod dříve, než jim naskočí červená a začnou se rozjíždět auta. 
 Porsche, Mercedes, BMW, Lexus. Automobilky, jejichž vozy si mohou dovolit jen opravdu bohatí lidé, se přizpůsobují ekologickým trendům a nabízejí hybridní motory. Od příštího roku mezi ně bude patřit i italská luxusní značka Ferrari, píše San Francisco Chronicle. 
 Juan Muzzi si v Brazílii založil výrobnu kol. Jeho cílem je nabídnout brazilským městům, která jsou přecpaná automobily, levné a snadno dostupné kolo. Jeho kolo tedy není vyrobeno z kosmických materiálů, ale ze starých PET lahví. Rám kola má vcelku moderní vzhled a vydrží pád ze střechy domu nebo přejetí autem. Muzzi tak svým kolem zabíjí dvě mouchy jednou ranou: nabízí odolné městské kolo a odbyt pro vyhozené PETky. 
|
1.12.2025 | Petra Kozáková a Zuzana Kučerová
26.11.2025 | Kateřina Štrossová
|