Zprávy zelené domácnosti
 Do pražských ulic denně vyjede na kole deset tisíc lidí. Tomu, aby jich bylo ještě více, prý nebrání počasí nebo kopcovitý terén, ale strach cyklistů pohybovat se mezi automobily. Praha přitom prý cyklisty ve městě chce, zaznělo ve Speciálu Martina Veselovského na Radiožurnálu. 
 V čele tradičního žebříčku nejekologičtějších vozidel, který sestavuje Německý dopravní klub (VCD) se letos umístily hybridní automobily japonských automobilek Lexus, Toyota a Honda, píše EurActiv. Aktuální hodnocení bylo zveřejněno koncem minulého týdne. 
 Nevýhody jako vysoká pořizovací cena, nedostatek nabíjecích stanic a dojezd elektromobilů stále ještě převažují nad výhodami, kterými jsou levné „tankování“ a slibovaný lepší vliv na životní prostředí. Leo Hickman z Guardianu byl jedním z „testovačů“ elektromobilu značky Mini. Přestože si test podle svých slov užíval, myslí si, že se tyto vozy hned tak nestanou normální součástí britských měst a silnic.

 Minulý čtvrtek zaplavili Prahu cyklisté. Vyzráli tak na stávku dopravních odborů. Hned druhý den se ale počty cyklistů vrátily na běžná čísla. Propagátoři cyklistiky to přičítají tomu, že v Praze na cyklisty číhá řada překážek a nepříjemných míst, které je od používání kola odrazují. Jedním z nejvíce nebezpečných míst je křižovatka v Praze 7, kde v roce 2006 zahynul novinář a cykloaktivista Jan Bouchal. Podle aktuálních informací by se v dohledné době mohla tato křižovatka proměnit v místo k cyklistům více přátelské. Podařilo se dosud nevídané: zkoordinovat pražský Dopravní podnik, který zde plánuje opravu kolejí, s TSK, která zafinancuje úpravy zvyšující bezpečnost cyklistů. 
 Česká společnost si oblíbila ochranu životního prostředí - třídí odpady, kupuje úsporné zářivky a přemýšlí o změnách klimatu. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění společnosti Ipsos Tambor. Lidé dokonce vyjadřují ochotu méně jezdit auty nebo zaplatit víc za ekologičtější výrobek. Jedna jistota zůstává neměnná a to důvěra v bezpečnost jaderné energetiky. 
 Od začátku prázdnin začne pro pražské děti a seniory platit jízdné zdarma. Sleva ovšem nebude zadarmo. Zaplatí jí cestující s krátkodobými jízdenkami, které se zdraží z 18 na 26 korun a z 24 na 32 korun. Podle TOP 09 i Strany zelených ale slevy smysl nemají – jízdenky zdraží o třetinu, veřejná doprava dostane méně peněz a lidé začnou více používat auta. 
 Na severních svazích Jizerských hor právě začíná druhá sezóna pro zatím zcela ojedinělou cyklistickou atrakci – singltrek. Mezi stromy se vinoucí stezka přináší cyklistům jinde nepoznané zážitky, obcím frýdlantského výběžku naději na výdělek a spokojení jsou s ní dokonce i ochranáři z CHKO Jizerské hory a lesníci z Lesů ČR. 
 Od března je to jasné: pro přespání ‚pod širákem' není na většině chráněných územích potřeba žádné povolení. Ekolist v této souvislosti oslovil správy chráněných území, aby se podělily o své zkušenosti s touto formou turistiky. A vyšlo najevo, že praxe dávno úředního šimla předběhla. 
 Hliníkové poznávací značky mají ekologickou konkurenci. Kantabrijský podnikatel Miguel Ibáñez dosáhl toho, že ministerstvo průmyslu schválilo jeho poznávací značky vyrobené z akrylu. Trvalo to více než dvě desetiletí, co jeho návrh ležel na ministerstvu, píše Ecologiaverde. 
 Pražský magistrát dnes odstartoval svůj nový projekt Praha elektromobilní. Jeho cílem je otestovat v praxi, jaké ekologické i ekonomické přínosy přinese používání elektromobilů v hlavním městě. 
|
1.12.2025 | Petra Kozáková a Zuzana Kučerová
26.11.2025 | Kateřina Štrossová
|