Lucie Kubesa: K reakci Jana Zemana na článek o vysokorychlostních tratích
Přečtěte si také |
Jan Zeman: K článku Lucie Kubesy Letecky, nebo železnice?Troufám si tvrdit, že rozhodnutí o tom, zda mají pravdu odborníci, nebo Jan Zeman, to nám řekne až první prodaná jízdenka na vysokorychlostní trať. Leč troufám si tvrdit, že slova, která jsem použila já, tedy, že někteří se už se nyní hrozí toho, kolik cesta vlakem bude stát. Ministerstvo ani odborníci tyto obavy však vyvrátit nemohou. Ceny se budou pohybovat v řádech tisíců a přiblíží se letecké dopravě. "Bude to alternativa k leteckému spojení mezi evropskými městy. Protihodnotou bude vyšší komfort, odpadne cesta na letiště a podobně. Je to konkurence letecké dopravě, takže i cena musí být volená v této podobě," tvrdil proděkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos. Zpochybňovat autoritu Petra Moose asi autor nebude.
Jezdím vlakem, asi víc než kdokoli jiný, letadlem letím jen výjimečně, naposledy před 5 lety. Lidé potřebují kvalitní a spolehlivou dopravu v jejich regionech, pohledem z Prahy, kde jezdí MHD v podstatě 7/24/365 se to někomu hůř chápe. Na vsích a malých městech často autobus či vlak nejedou dokonce ani jednou za hodinu, a návštěva lékaře je tak "výlet" na půl dne. Jak těmto lidem pomůže „Vrtka“? Nijak. Jsem přesvědčená, že ke každodennímu masovému využívání, o kterém mluvili propagátoři na vycházce, kterou jsem absolvovala, a stala se námětem mého článku, nedojde. Navíc napojení na další „Vrtky“ po Evropě je sice v přípravách třeba v MSK směrem do Polska, ale to jsme tvrdili o dálnicích také. A D11 nám nějak cestou usnula.
Přečtěte si také |
Lucie Kubesa: Letecky, nebo železnice?Jsem nadšená z toho, jak nás autor obšírně seznámil s tratěmi v Japonsku, Německu, nebo ve Francii, i s exkurzí do časů socíku, ale skromně bych dodala, že Česká republika je fakt o hodně menší než tyto země. Že se ovšem vydal do srovnávání investic do vysokorychlostní trati a nákupu stíhaček F-35, to si dovolím směle tvrdit, že šlápl hodně vedle. Zvláště pak když u nich objevil silnou poruchovost a nehodící se k obraně ČR. Autor svá tvrzení v textu zdůrazňuje podporou ekologie, a doufá v podporu ekologické obce…
Protože prý má i vysokorychlostní vlak mnohem příznivější ekologické parametry, zvláště pokud jde o emise skleníkových plynů, ekologická obec by záměr stavět vysokorychlostní trati měla vítat, a ne pomáhat s obstrukcemi, jak se sem tam také děje. Autor zapomněl, že převahu má, a ještě hodně dlouho bude mít, navrch, v energetickém mixu elektřina z uhelek? Navíc, přidává-li k tomu tvrzení: Chápu, že největší užitek z vysokorychlostních tratí budou mít velká města a největší ztráty vlivem záboru půdy, dělících efektů apod. ponesou obce při vysokorychlostních tratích, pak už se stává, podle mne, vyloženě adeptem na „Ropáka roku“. Zvláště pak, když vidíme, co s naší krajinou, ale tím pádem také s vesnicemi a městy, dělají přívalové deště. Zábor půdy je cesta k tomu, že například pojišťovny začnou zvedat pojistné, protože budou muset vyplácet stále více peněz při pojistných událostech, v důsledku toho, že přívalové srážky se ještě více nedokážou vsakovat. To opravdu všichni chceme?
Přečtěte si také |
Petr Válek: Otevřený dopis řediteli AOPK Františku Pelcovi ve věci kauzy trampingu v CHKO Kokořínsko – Máchův kraj a konkurzu na vedoucího správy CHKOZnám hodně lidí, kteří to s naší přírodou myslí fakt dobře. Dokonce je mezi nimi spousta těch, kteří docela dobře umí měřit to „něco za něco“, tedy podle toho, na čem byla před třiceti lety vystavěna environmentální politika – ekologie, ekonomika a sociální dopady. Obávám, se, že pan Zeman bude osvíceným propagátorem „Vrtky“, šotoušem do morku kostí, ale nepřipouští si objektivní pochybnosti o jejím přínosu ani v nejmenším.
Jako zastupitelka městské části, i hlavního města, jsem se naučila přemýšlet v souvislostech a pohledem lidí, kterých se to téma týká. Ale také s ohledem na přírodu, kterou má vysokorychlostní trať procházet. Při té stavbě narážíme na hodně problémů jak lidí, tak i živočichů všeho druhu. Samozřejmě, že se budu muset smířit s rozhodnutím většiny, ale nemohu se vzdát té úlohy apelovat právě na ty souvislosti a počítání přínosů a ztrát.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (39)
Slavomil Vinkler
9.7.2024 06:21No je třeba uznat, že stavět VRT bez napojení na Evropské sítě nemá význam. Chceme tedy do Evropy?
Ovšem kdo brzdil výstavbu u dálnic je známá politická otázka a nemá cenu oživovat máslo na hlavě všech politických uskupení.
Argumentovat cenou jízdenky je poněkud irelevantní, neb to není první VRT v Evropě, a navíc, cena jízdenky (i běžné) je otázka dopravní politiky státu.
Jaroslav Řezáč
9.7.2024 07:32 Reaguje na Slavomil VinklerVRT není žádná posvátná kráva, která by k nám za odměnu tu Evropu dovezla. Tlo jsou jen liberální floskule.
Cena jízdenky? samozřejmě, že to bude jiné, nebo si myslíte, že bude cena 100 za 100km jako tomu je dneska ?
Ono totiž jsou zvednutý témata, které jaksi " vizionáři" moc nezmiňují.
Pan Zeman v zásadě nedokázal vytvořit článek, který by měl nějakou relevanci z hlediska věcné informace, jej vařil jak pejsek s kočičkou dort a to taky bylo vidět.
Slavomil Vinkler
9.7.2024 07:39 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA cena jízdenky? I nyní neodpovídá cena jízdenky kapitalistické rozšířené reprodukci.
Jaroslav Řezáč
9.7.2024 07:52 Reaguje na Slavomil VinklerEkonomický projekt jako EU je totál šit. Nekonkurence schopná díra na dotace.
EU skončí stejně, jako skončilo RVHP.
vladimír šmídl
11.7.2024 11:26 Reaguje na Jaroslav Řezáčpro rychlost 200 km/h.Byla to zakázka, kterou francouzské firmy odmítly pro špatný stav železničního svršku. (podrobněji wikipedie)
Po převratu nepřevzaly již vyrobenou sérii lokomotiv České dráhy a finanční prostředky použily na mzdy. Mašiny jezdily 20 let v Itálii a pak s nimi nastartoval kariéru Regiojet. Nevím, kde tu sídlí nejbližší Turci, proto nazvu tento způsob podnikání a zahozených šancí československým.
smějící se bestie
9.7.2024 06:21Už začíná být ČR skanzenem Evropy !
Jaroslav Řezáč
9.7.2024 07:36 Reaguje na smějící se bestieNebo si myslíte, že ten náš stát dokáže vypotit peníze, které zároveň neutratí.
To o čem se bavíme jsou obří dluhy, protože neexistuje nic jako vydělaní dotace.
ON SE TOTIŽ NĚKDO MUSÍ NEJDŘÍVE ZADLUŽIT.
Slavomil Vinkler
9.7.2024 07:43 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
9.7.2024 08:03 Reaguje na Slavomil VinklerO využívání a efektivitě vynaložených dotací by se dali napsat hory knih, jak končí v černých dírách " energetického dočasného s nedočasnými následky na ekonomiku" Green dealu a For fit 55.
Pořát asi nechápete ty zářezy které v honbe za uhlíkovou neutralitou nám naservíroval Brusel.
Slavomil Vinkler
9.7.2024 08:14 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRychlost dopravy, spojení přinese hodně. Je lepší do Berlína či Paříže letět nebo vrtem? Já bych raději VRT.
Jaroslav Řezáč
9.7.2024 08:37 Reaguje na Slavomil VinklerNěmecko ekonomicky brutálně schudlo v kontextu kdy bylo před 25 lety. Němci jsou sociálně v řiti stát. Si pořád myslíme, že je kdo ví co, pendrek, každý bude šlapat vodu jak bude umět a kolik mu ekonomika dovolí a popravdě předlužené státy jako je Francie, Belgie, Itálie, Řecko, Španělsko žádný prostor nemají.
Ve Francii zvolili levici, jestli Euro nebylo do teď v háji, tak teď se dostane do míst, kde slunce nesvítí a měsíc nevychází.
Slavomil Vinkler
9.7.2024 15:34 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
9.7.2024 08:40 Reaguje na Slavomil Vinklersv
13.7.2024 12:28 Reaguje na Jaroslav ŘezáčViktor Šedivý
14.7.2024 17:28 Reaguje na Slavomil VinklerJá bych rozhodně raději levným letadlem než drahým vlakem. Protože tak to reálně vychází.
sv
13.7.2024 12:26 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRealitou prostě a jednoduše je, že nové tratě ČR urgentně potřebuje nikoli kvůli rychlosti nebo nikoli jen kvůli rychlosti, ale hlavně kvůli tomu, že stávající hlavní tahy jsou extrémně přetížené a další výkony ... po kterých je poptávka .. se na ně již nevejdou. Buď se bude budovat modernější dopravní infrastruktura, nebo ne a pak budou ČR hlavní tahy, doprava zboží a hlavně investice obcházet.
Peter Sládek
9.7.2024 07:14"Psavý autor... vlastně nepochopil vůbec nic..."
Perlou na úvod je veta: "Hodně čtenářů mi v diskuzi dalo za pravdu, takže vypadá, že pochopili obsah mého textu." Takže kto mi za pravdu nedal, ten nepochopil...
Argumentačný klam "zda mají pravdu odborníci, nebo Jan Zeman..."
Invektíva:"Obávám, se, že pan Zeman bude osvíceným propagátorem „Vrtky“, šotoušem do morku kostí..."
Perla na záver v štýle kto dostal funkciu dostal aj rozum: Jako zastupitelka městské části, i hlavního města, jsem se naučila přemýšlet v souvislostech"
Jaroslav Řezáč
9.7.2024 07:43 Reaguje na Peter SládekKdyž vezmu ty dva články pro srovnání, tak mi je jasný, kdo má více souvislostí v článku, určite to není pan Zeman.
Slavomil Vinkler
9.7.2024 07:47 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPeter Sládek
9.7.2024 08:20 Reaguje na Jaroslav ŘezáčK článku sa vyjadrovať nemusím, len si dovolím, keď spomínate "súvislosti", Vám odpovedať.
Všetky súvislosti, ktoré pán Zeman uviedol, pani autorka zhodila zo stola nasledovne:
Príklad s ukončením leteckej linky do Brna po odovzdaní diaľnice nazvala "exkurzí do časů socíku". Vecnú info o 3 odlišných typoch VRT na príklade (Japonsko, F, D) pochovala s tým nesúvisiacou veľkosťou týchto krajín. Od prodekana FD ČVUT si požičala jednu vetu, ktorou sa zaštítila argumentom "Zpochybňovat autoritu Petra Moose asi autor nebude".
Petr Matyas
12.7.2024 09:12 Reaguje na Peter Sládeksv
13.7.2024 12:34 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
9.7.2024 09:18přínos pro 90% občanů? Jednou ročně se jimi svezou na dovolenou? Navíc
se k nim budou muset dopravit zanedbanými lokálkami, kterým odčerpá
investice ta VRT pro 10% VIP cestujících? Ti budou za pár let létat
soukromými letadly a helikoptérami a VRT je nebude zajímat. Pro ČR je
ideální zrekonstruovat páteřní síť tratí na 200 km/h bez úrovňových
přejezdů, na což nejsou peníze a na VRT budou? Vlaky VRT prosfiští
republikou a celá republika bude koukat, jak si 10% VIP užívá peněz,
které scházejí na rekonstrukci tratí pro 90% obyvatel. Copak nechápete,
že to prosazují VIP pro sebe a nikoliv pro těch 90% obyčejných lidí?
Je to stejné jako u fotovoltaiky, na kterou obyčejní lidé z bytů nikdy
nedosáhnou a sponzorují ze svých daní její budování bohatým majitelům
vil s bazény a zimními zahradami vytápěnými z OZE. Stačí to vše pouze
zaobalit do ekologických hesel, dát naději střední vrstvě na to taky
dosáhnout a cesta ke zvýhodnění VIP je volná. Začalo to privatizací
"zlatých slepic snášejících zlatá vejce" a pokračovalo školstvím pro
děti VIP. Na soukromých školách NENÍ INKLUZE POVINNÁ, ale pro lůzu
na státních školách ano i kdyby měla omezit vzdělání většiny lidí.
VIP jsou u kormidel a zbytek bičem nahánějí veslovat se slovy, že
bez jejich kormidlování do cíle veslaři nedojedou. Ti jim slepě věří
a netuší, že kormidelníci míří do ráje, kde pro udřené veslaře není
místo. Jinak ta slavná VRT je vějička na část voličů, která zůstane
vějičkou pro nereálnost už pouhých územních řízení a možností naší
ekonomiky. Spoléhat se na dotace z EU je krátkozraké v souvislosti
s plány investovat obnovu Ukrajiny, která vysaje pokladnu EU na pár
dekád až na dno. Ty VRT budou dříve tam, než tady, protože mají ty
vzdálenosti, pro které se je vyplatí budovat. Zatím ty investice
polyká válka a bude tomu tak asi ještě mnoho let.
sv
13.7.2024 13:35 Reaguje na Břetislav MachačekJiří Svoboda
9.7.2024 11:14Kovid jasně ukázal, že mnoho cestování je zbytné. Myslím, že budoucnost má způsob života, kdy bude cestování redukováno.
Osobně si myslím, že zrychlování dopravy je z hlediska planety obecně škodlivé. Rozhodně by to něměl stát masivně podporovat. Když se najdou společnosti, které VRT zainvestují, budiž.
Slavomil Vinkler
9.7.2024 15:36 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
10.7.2024 12:32 Reaguje na Slavomil VinklerRadek Čuda
9.7.2024 11:19Václav Babuka
9.7.2024 12:11Jen se zeptám, moje příjmení končí na "a", ale také se skloňuje. Jedna věc je přechylování a druhá skloňování a ono nepřechylovat v češtině, resp. ve slovanských jazycích a ještě neskloňovat, to je celkem divoká představa.