Černý, Podhorecký, Benettová: Kdo se zastane březích laní v NP Šumava? Vyjádření ředitele NP Hubeného vs. odpovědi profesora Bartoše
Otázka č. 1 - Kdy může laň jelena evropského zabřeznout a s jakou pravděpodobností?
Odpověď: Vycházím z prvních studií, které se tím zabývaly a ty nálezy platí prakticky dodnes. Nenechte zmást okolností, že to je vesměs zkoumáno v souvislosti s farmami jelenů. Hlavním popudem bylo vědět co a jak právě při zakládání farem. První (výzkumná) farma byla založena ve Skotsku v Glensaugh, odkud ty první studie pocházejí. To zmiňuji jen proto, že některé odhady jsou z našeho hlediska postavené na datech v podmínkách, které bychom mohli klasifikovat jako dost chudé.
Nástup aktivity vaječníků u jelena evropského může nastat již ve 3 až 5 měsících života, tedy v kolouším věku (Daniel 1963). Kladení kolouchů ve věku jednoho roku je však jen velmi vzácné (Kay 1981).
To, jestli laň zabřezne, nebo ne, je dáno její minimální tělesnou hmotností v době říje. Ta se v Evropě odhaduje na 55 kg (Kelly and Moore 1978; Hamilton and Blaxter 1980, 1981). Tato kritická tělesná hmotnost se však může lišit populaci od populace. V přírodě bývají laně oplodněné většinou až ve věku 2,5 roku, ale v dobrých životních podmínkách až 80% laní zabřezne už v 16 měsících života (Daniel 1963). Pro nás je základní otázkou, co to jsou „dobré životní podmínky“. Pokud bychom srovnávali životní podmínky s podmínkami např. na Skotské Vysočině, jsou naše podmínky obecně dobré. Pokud se k tomu někde ještě přikrmuje, pak se tím podmínky dále zlepšují (Asher 2020). Na farmách se celkem běžně dosahuje fertilita téměř 100%. Fertilita dospělé laně je způsobena faktory, které ovlivňují obnovu kondice po zimní ztrátě na hmotnosti. V našich podmínkách lze nalézt lokality, kdy je ta zimní ztráta minimální, pokud vůbec jaká.
Otázka č. 2 - S jakou jistotou lze poznat, zda je mladá laň březí?
Odpověď: Moje osobní zkušenost člověka, který má k dispozici 50 kusů krotké jelení zvěře ve svém domovském ústavu posledních asi 35 let, je následující: Že je laň březí, se s jistotou dá poznat většinou až před porodem. Dnes, po zhruba čtyřicetileté zkušenosti s touto experimentální záležitostí, si osobně vůbec netroufnu říci, která laň březí není. Hlídáme každý rok porody (abychom kolouchy označili) a nesčetněkrát jsme se zmýlili, když jsme hádali, že máme po porodech, protože dosud nerodící laně na březost nevypadaly. Ale březí často ještě byly. S tím odhadem zahrnuji i našeho bývalého veterináře, který se na jeleny specializoval. Vlastně jsme mu dost věřili, byl o generaci starší, než jsme si dokázali, že to nepozná stejně jako my ostatní, byť se z počátku tvářil velmi přesvědčivě. Takže já bych se osobně spíš přikláněl k tomu počítat s tím, že většina dvouletých laní může být skutečně březí, aniž bychom to mohli kvalifikovaně odhadnout.
Otázka č. 3 - Kdy lovit březí laně?
Odpověď: To je spíš etická otázka a všichni víme, co se kolem ní u žen děje například v současném Polsku. Na internetu jsem si našel působivý titulek „Odkdy je interrupce vraždou?“ (u člověka)... Miniinterrupce nebo interrupce se v ČR provádí do 12. týdne, tedy do tří měsíců od početí, ze zdravotních důvodů až do 24. týdne. Za sebe si myslím, že ty tři měsíce embryonálního vývoje by měly být horní maximum.
Odpovědi na otázky jsme uveřejnili s laskavým dovolením Prof. Luďka Bartoše.
Ještě několik našich poznámek na závěr
Výkupní váhy mladých ulovených laní (věk 16 až 18 měsíců) ze Šumavy činily kolem 45 - 50 kg, bez hlavy a běhů, v živé váze měly kolem 60 kg, což stačí pro úspěšné zabřeznutí. Pokud budeme brát v úvahu vědecké práce, že při dobrých podmínkách zabřezne 80% mladých laní už ve věku 16ti měsíců, lze si dobře spočítat, kolik ulovených laní z celkového počtu 26 kusů v termínu 1.2- 15.5 mohlo být březích.
Smutné je, že MŽP nám doposud na náš otevřený dopis neodpovědělo. Stejně tak MZ. Zato se ozval ředitel NP Šumava Hubený s tím, že již v únoru lze poznat, zda je laň březí či ne. Ale jak to vlastně poznají v noci, když loví za pomoci noktovizorů a dalších pro ně povolených, jinak zakázaných způsobů lovu…? Domníváme se, že Správa NP a CHKO Šumava svým tvrzením a přístupem popírá vědecké práce, týkající se reprodukce jelena lesního, popírá i zkušenosti praktických odborníků - provozovatelů farmových chovů jelenů, oborníků, lesníků a myslivců. Nehledě na mysliveckou etiku.
Doufejme, že po přečtení textu od profesora Bartoše, paní ministryně Hubáčková a ředitel Správy NP Šumava Mgr. Hubený změní svůj postoj vůči lovení mladých laní ve věku 20 - 23 měsíců.
Daniel Černý, Radek Podhorecký, Pavla Benettováreklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (75)
Hunter
23.2.2022 08:20Jarek Schindler
24.2.2022 10:44 Reaguje na HunterNevzpomínám si kdy bych viděl na konci července samotnou laňku. Je to buď laňka s kolouchem, nebo lań kolouch a čiplenka. Řekl bych , že v dnešní době je ve věku do dvou let březích 99 % čiplenek. Ten odkaz je na práci z roku 1963.
Michal Ukropec
25.2.2022 10:02 Reaguje na HunterJana
23.2.2022 09:15Svatá Prostoto
23.2.2022 11:48 Reaguje na JanaOstatní není problém si najít v předchozích článcích a diskuzích pod nimi, jsou tu z poslední doby nejméně dva.

Václav Hellebrand
23.2.2022 10:36Doufám, že takových hovad, které by střelili laň mimo dobu , kdy byla celá staletí hájena, nebude moc.
Jarek Schindler
24.2.2022 09:34 Reaguje na Václav HellebrandJinak ano, za neetické svinsvo to považuji i já.
Michal Ukropec
1.3.2022 15:28 Reaguje na Václav HellebrandSvatá Prostoto
23.2.2022 11:45"Většina z nich ovšem podporuje naši myšlenku zastavení lovu samic spárkaté zvěře do dvou let věku na území NP Šumava."
... kua drát, co je tohle za pitomost? Buď je to špatně VŠUDE, a pak se to má taky VŠUDE zarazit, nebo nikde a pak je to mnoho povyku pro nic.
Já bych to chápal, kdyby vyznění článku bylo něco jako ... vyhláška stojí za pikaču, je to prasárna, ale než MZe novelizuje vyhlášku, tak ať to aspoň v těch NP Hubáčková zarazí novelizací nějaké té jejich Směrnice.
Tohle mi prostě přijde, jako když hlavní je udělat z Hubenýho hajzla a o tu zvěř zase až tak nejde.
Pavla Mohauptová
23.2.2022 11:56 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
23.2.2022 14:49 Reaguje na Pavla MohauptováNa druhou stranu, já nejsem myslivec a už vůbec netuším, co vedlo MZe k tomu, že ve své vyhlášce tu změnu oproti předchozí úpravě provedlo. Nějaký důvod tam být musel. Ale já opět netuším, nakolik ty důvody jsou/nejsou liché.
A opět, nechápu, proč ventrovat primárně Hubáčkové a ne do Nekuly.
Prostě NPŠ a MŽP se tu stávají fackovacím panákem za něco, co má v prvé řadě řešit MZe, které ale za to překvapivě nikdo moc nekritizuje.
Hunter
24.2.2022 10:10 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
24.2.2022 15:25 Reaguje na HunterOn se od toho odvíjí i ten postoj MŽP ... prostě si mohou říkat, že snad na MZe nesedí blbci a že když to takto změnili, tak pro to muuseli mít nějaký pádný důvod. A oni by změnou Směrnice vlastně natvrdo řekli, MZe jsou pitomci, je to blbě, my to takto dělat nebudeme. Ehm ... takhle státní správa moc nefunguje.
Takže dotaz na vás, ale i do pléna ... PROČ došlo k té změně vyhlášky ze strany MZe? Jaké pro to byly důvody?
Slovan
23.2.2022 17:03 Reaguje na Svatá ProstotoMajka Kletečková
23.2.2022 13:50Pavla Mohauptová
23.2.2022 18:54 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
23.2.2022 21:56 Reaguje na Pavla MohauptováByla ministerstvu zemědělství adresována i nedávná výzva autorů Černého, Podhoreckého a Benettové?
Svatá Prostoto
24.2.2022 15:31 Reaguje na Pavla MohauptováTady se na MŽP prostě hází něco, co primárně není v jejich kompetenci, a chce se po MŽP aby vlastně nějak předbíhalo rozhodnutí resortu, v jehož kompetenci to je.
Majka Kletečková
23.2.2022 13:53323/2019 Sb. VYHLÁŠKA ze dne 29. listopadu 2019,
kterou se mění vyhláška č. 245/2002 Sb., o době lovu jednotlivých druhů zvěře a o bližších podmínkách provádění lovu, ve znění pozdějších předpisů
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ stanoví podle § 68 zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění zákona č. 59/2003 Sb., k provedení § 42 odst. 2:
Čl. I
Ve vyhlášce č. 245/2002 Sb., o době lovu jednotlivých druhů zvěře a o bližších podmínkách provádění lovu, ve znění vyhlášky č. 480/2002 Sb., vyhlášky č. 403/2013 Sb. a vyhlášky č. 343/2015 Sb., se za § 2 vkládá nový § 2a, který zní:
„§ 2a
Od 1. ledna 2020 do 31. března 2025 se doba lovu stanoví pro dále uvedené druhy zvěře odchylně od ustanovení § 1 takto:
a) daněk skvrnitý - daněk od 1. července do 31. ledna a daněla od 1. srpna do 31. ledna s výjimkou uvedenou v § 2 odst. 1, zvěř do dvou let věku od 1. ledna do 31. prosince,
b) JELEN EVROPSKÝ - JELEN OD 1. ČERVENCE DO 31. LEDNA A LAŇ OD 1. SRPNA DO 31. LEDNA S VÝJIMKOU UVEDENOU V § 2 ODST. 1, ZVĚŘ DO DVOU LET VĚKU OD 1. LEDNA DO 31. PROSINCE,
c) muflon - muflon od 1. července do 31. března s výjimkou uvedenou v § 2 odst. 1, muflonka od 1. července do 31. prosince s výjimkou uvedenou v § 2 odst. 1, zvěř do dvou let věku od 1. ledna do 31. prosince,
d) sika japonský - jelen od 1. července do 31. ledna a laň od 1. srpna do 31. ledna s výjimkou uvedenou v § 2 odst. 1, zvěř do dvou let věku od 1. ledna do 31. prosince,
e) srnec obecný - srnec od 1. května do 30. září s výjimkou uvedenou v § 2 odst. 1, srna od 1. srpna do 31. prosince s výjimkou uvedenou v § 2 odst. 1, zvěř do dvou let věku od 1. ledna do 31. prosince,
f) kamzík horský - kamzík, kamzice a kamzíče od 1. října do 31. prosince.“.
Čl. II Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2020.
MINISTR: ING. TOMAN, CSc., v. r.
Jarek Schindler
24.2.2022 10:01 Reaguje na Majka KletečkováTo ale vám těžko někdo vysvětlí. NP a současné bezzásahové ekovedení je pro vás modlou která nechybuje. Jak ale jde ta bezzásahovost s touto neetickou zásahovostí dohromady? Jen jedna otázka. Neměli by právě ochranáři z Národních parků mít více vyvinut takový ten ochranářský instinkt říkající co je v té ochraně přírody správné a co není?
Majka Kletečková
24.2.2022 12:19 Reaguje na Jarek SchindlerV životě jsem žádné lidi nenazvala lidolovci. To jste si mne s někým spletl. Už poněkolikáté.
Jarek Schindler
25.2.2022 07:46 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
25.2.2022 12:46 Reaguje na Jarek SchindlerKdybych měla protestovat proti všemu, s čím nesouhlasím, tak bych neměla čas na aktivity, které jsou pro mne důležitější než protestování proti všemu, co se mi nelíbí.
Jarek Schindler
25.2.2022 18:13 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
25.2.2022 23:48 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
26.2.2022 07:20 Reaguje na Majka KletečkováSvatá Prostoto
24.2.2022 15:33 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
25.2.2022 07:59 Reaguje na Svatá ProstotoPokud je otázkou změny zákon, musí projít nějakou rozpravou ve sněmovně. Vyhlášky takovou rozpravou ale pokud vím neprocházejí. Tady to je věc požadavku na vybití zvěře u nás a asi ústupkem MZ různým ochranářům , progresívnějším lesníkům atd. Tedy těm co by ten "lesní dobytek" nejraději rovnou vytrávili. To už jsem taky slyšel.
Svatá Prostoto
25.2.2022 11:45 Reaguje na Jarek SchindlerŽe by MZe zrovna za Tomana zase šlo tak moc různým zeleným úchylům na ruku, to si fakt nemyslím. Ten důvod musí být jiný.
Etika je věc individuální. Mně třeba subjektivně to taky přijde eklhaft, ale já nejsem myslivec, nicméně někomu to tak nepřišlo. Jinak by to nebylo navrženo a schváleno. A taky je například otázka, zda se k tomu vyjadřovala třeba ČMMJ, ať již před přijetím vyhlášky, tak poté. A jako fakt nevím, ne že se snažím naznačit, že se na to schválně vykašlali.
Hunter
24.2.2022 10:12 Reaguje na Majka KletečkováSvatá Prostoto
24.2.2022 15:39 Reaguje na HunterMajka by tam měla chybu, kdyby tam bylo něco ve smyslu ... Zvěř do dvou let, s výjimkou březích laní ... to tam ale není.
Čistě technická poznámka, ne nějaká obhajoba čehokoli.
Jarek Schindler
25.2.2022 08:30 Reaguje na Svatá ProstotoNevím proč nejsou někteří lidé schopni pochopit, že se nemusí dělat vše co je zrovna povoleno?
Svatá Prostoto
25.2.2022 11:52 Reaguje na Jarek SchindlerTedy bych očekával, že příslušný orgán státní správy, zde MZe, vezme do úvahy i to etické stanovisko, resp. nějaké to "welfare zvěře". A pokud tomu tak není, tak by bylo zajímavé vědět proč.
A opět jsou to spojené nádoby ... pokud je to ok podle vyhlášky, tak by bylo logické, aby to bylo ok i podle Směrnice pro NP. A naopak. Přístup ke zvěři by přece měl být stejný jak v NP, tak mimo něj.
Jarek Schindler
25.2.2022 19:32 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
28.2.2022 14:35 Reaguje na Jarek SchindlerMajka Kletečková
25.2.2022 22:46 Reaguje na Svatá ProstotoJarek Schindler
26.2.2022 07:17 Reaguje na Majka KletečkováPan Schindler se řídí lety prověřenou dobou lovu která reflektuje biologické potřeby zvěře. Pan Schindler se řídí zdravým rozumem a je mu celkem jedno jak si zrovna řechtá úřednický eko-šiml. Potřebujete to přeložit ještě do vaší řeči, nebo vám to již takto stačí?
Jaroslav Vozáb
24.2.2022 08:19Vše tesat do kamene a kameny postavit v každé honitbě. Dovede mi někdo vysvětlit proč se tato nemorálnost dostala do vyhlášky? Není to jen Šumava je to celá ČR a veškerá sparkatá zvěř plné srny, daněly, muflonky i bachyně....
Jarek Schindler
24.2.2022 10:13 Reaguje na Jaroslav VozábSvatá Prostoto
24.2.2022 15:41 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
25.2.2022 08:13 Reaguje na Svatá ProstotoPodle mě je to pokus o likvidaci spolkové myslivosti na výrazné ploše republiky. A ano tento model k tomu vysloveně směřuje. Ony ty řeči o tom jak někdo všude dostane jen tak povolenku jsou poze řečmi které ale v reálném světě takto fungovat nebudou. Jinak lov laní do dvou let je v současnosti povolen ať je systém jakýkoliv. Ne všude se tím povolením ale řídí. Ovšem řídí se jim asi mnohde, kde to podle toho Saského modelu již přibližně funguje.
Svatá Prostoto
25.2.2022 11:55 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
25.2.2022 18:43 Reaguje na Svatá ProstotoJosef Valenta
28.2.2022 11:01 Reaguje na Jarek SchindlerMajka Kletečková
24.2.2022 12:22Majka Kletečková
24.2.2022 14:33 Reaguje na Majka Kletečkováke změně vyhláškou 323/2019 Sb. dne 29. listopadu 2019
regis24
25.2.2022 07:03 Reaguje na Majka KletečkováAsi ne, že jo, zase bude gramec přeskakovat.
Svatá Prostoto
25.2.2022 12:07 Reaguje na regis24Pokud tedy nehodláte tvrdit, že všude je ten lov podle novely vyhlášky ok, jen na území NP, resp. NPŠ je to špatně.
A jak jsme přesvědčen, a je to i má zkušenost, že valná většina myslivců je v pohodě a jsou to slušní lidé, tak o všech to fakt neplatí. To si zase nebudeme nic nalhávat. Stačí si vzpomenout na toho borce se střeleným rysem v mrazáku:-))).
regis24
25.2.2022 12:25 Reaguje na Svatá ProstotoA dále tedy odpovězte, proč v Krnapu je lov laní po novém roce vedením parku zakázaný? Platí pro ně stejná vyhláška, řídí je stejný zřizovatel - MŽP. Opravdu za to může vyhláška MZe o dobách lovu? Není to tím, že vedení NP Šumava a zaměstnanci kteří zabíjejí březí matky jsou prostě dobytek a jde jim jen o prémie k výplatě?
Svatá Prostoto
25.2.2022 14:34 Reaguje na regis24Vyhláška v tomto případě zastává úlohu obecné právní normy, Směrnice MŽP a nařízení ředitelů jednotlivých NP pak úlohu normy speciální.
Pokud tedy budeme za východisko brát to, že již zmíněný lov březích laní do 2r je špatně, a já nemám lautr nic proti!!!, tak by to měla primárně reflektovat vyhláška jako obecná právní norma. Směrnice/nařízení pak pouze v tom případě, kdy by platilo, že všude je to vlastně pohoda, ale jen na území jednoho či více NP je to špatně. Což tedy ...
regis24
25.2.2022 17:20 Reaguje na Svatá ProstotoPíše se tam o zvěři do dvou let věku. Víte co je to "zvěř do dvou let věku"? A jak se ta zvěř pozná, v jakém čase má jaké zbarvení, stávaniště, chování? Víte kulový, ale psát blbosti vám jde.
Svatá Prostoto
28.2.2022 14:10 Reaguje na regis24Prostě nejste schopen věcně argumentovat ani vyvrátit, že základním problémem je souvztažnost jednotlivých právních předpisů. Tak tu děláte chytrýho myslivce, píšete jen ptákoviny v úrovni osobních urážek a to je vše.
S volem je škoda se bavit.-
Anežka M
1.3.2022 10:49 Reaguje na regis24Nevadí, já vím. Protože nemá ty hezké bambi oči co laňka a žere vám zajíčky, žejo.
Běžte do p.dele s takovou etikou.
Až budete ke všem zvířatům, která jsou srovnatelným způsobem schopna pocitovat stres, smutek a bolest, a která je možno regulovat srovnatelným způsobem (aby mě tu zas někdo netrolil otázkami jak se např. zbavit hrabošů), přistupovat stejně, tak se můžeme o něčem bavit.
Jarek Schindler
2.3.2022 06:51 Reaguje na Anežka MJarek Schindler
25.2.2022 18:53 Reaguje na Svatá Prostoto"Všude je ten lov podle novely vyhlášky ok, jen na území NP, resp. NPŠ je to špatně".
Odpověď je jednoduchá. Ne, je to právě naopak. Podle vyhlášky je ten lov OK jen v NP Šumava. Všude jinde to považují za špatné.
Svatá Prostoto
28.2.2022 14:16 Reaguje na Jarek SchindlerPokud to považují za špatné všude jinde, mají primárně usilovat o změnu vyhlášky. Což celou dobu tvrdím.
Jo, a čistě pro pořádek, když citujete, tak laskavě celé a pořádně ... "Pokud tedy nehodláte tvrdit, že všude je ten lov podle novely vyhlášky ok, jen na území NP, resp. NPŠ je to špatně."
Když z té věty vyseknete jen kus a ještě způsobem, který má vypadat, že tím "všude" ta dokriplená věta začíná ... s tím jděte laskavě někam.
Jarek Schindler
2.3.2022 06:38 Reaguje na Svatá ProstotoNapsal jste :Pokud tedy nehodláte tvrdit, že všude je ten lov podle novely vyhlášky ok, jen na území NP, resp. NPŠ je to špatně.
No a já vám odpovídám, že špatné je to tam, kde se podle této vyhlášky doslovně loví. Tedy v NP. Tam kde se neloví, už z principu věci, nic špatného být nemůže. Náměstek, ochranáři nebo vedení parku by určitě oponovali, že tam kde se "neloví" se učinné nesnižují stavy zvěře. Vždyť ulovením takové laně ve dvacetijedna měsících jsem vlastně ulovil kusy dva a tím snížil to "nehorázné přezvěření" v národním parku. Jen mě napadá, jak dlouho již park na své rozloze myslivecky hospodaří? Jak se slučuje bezzásahovost se zasahováním lovem. Co tam budou v horizontu několika let žrát ti vlci a neměli by to být ti vlci co tam budou celoročně snižovat stav zvěře? Atd.
Takže, nemyslím si, že bych "vysekl" něco co by měnilo význam.
To že všude jinde považují za špatný lov březích laní znamená, že je prostě v tuto dobu neloví. Může se ovšem stát taková maličkost, že člověk potká zvěř zraněnou apd. a nemusí u mladé zvěře podstupovat martýrium povolování odstřelu této zvěře mimo dobu lovu. Navíc tu zraněnou zvěř již nemusíte zbovu potkat. Toto je jediné plus.
Pavla Mohauptová
25.2.2022 08:20 Reaguje na Majka Kletečkováano, to máte naprostou pravdu. Každopádně znám ty kluky, kteří to u nás střílí, a nikdo z nich nechce zažívat ten obrázek, který je přilepený k dopisu. A kluci mi garantovali, že po zjevně těžké lani nikdo z nich nestřelí, protože už od února jsou dobře poznatelné."
Pavla Mohauptová
25.2.2022 08:23 Reaguje na Pavla Mohauptováano, to máte naprostou pravdu. Každopádně znám ty kluky, kteří to u nás střílí, a nikdo z nich nechce zažívat ten obrázek, který je přilepený k dopisu. A kluci mi garantovali, že po zjevně těžké lani nikdo z nich nestřelí, protože už od února jsou dobře poznatelné. A máme dlouhodobý projekt na sledování jelenů, v jeho rámci jsem analyzovali i nějaké vagíny a skutečně žádná laň do 2 let věku nebyla březí."
Jarek Schindler
25.2.2022 08:46 Reaguje na Pavla MohauptováSvatá Prostoto
25.2.2022 12:03 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
25.2.2022 19:00 Reaguje na Svatá ProstotoJosef Valenta
28.2.2022 11:25 Reaguje na Jarek SchindlerHunter
28.2.2022 11:31 Reaguje na Josef ValentaJarek Schindler
2.3.2022 06:17 Reaguje na Josef ValentaPřipojuji se k otázce Huntera. U vás posíláte na porážku březí krávy?
Svatá Prostoto
25.2.2022 12:01 Reaguje na Pavla MohauptováMajka Kletečková
25.2.2022 13:05 Reaguje na Pavla Mohauptováregis24
25.2.2022 17:22 Reaguje na Majka KletečkováVedení NP Šumava a jeho zaměstnanci vraždí březí matky jen pro pár stokorun prémií. A ty to svádíš na bývalého ministra zemědělství? Hloupá jsi, skutečně hloupá.
Jarek Schindler
25.2.2022 19:13 Reaguje na regis24Majka Kletečková
25.2.2022 23:02 Reaguje na regis24Majko, ty jsi tupá jak příborová kudla. Už se to tady psalo opakovaně, ale tobě se zase zasekla jehla na gramecu a plácáš dokola pořád stejnou blbost. ...“
Před dvěma lety jste pane regis24 na ekolistu psal, že zatím máte zkoušky jen mysliveckého hospodáře, ale chystáte se na vyšší. Předpokládám, že už ty vyšší zkoušky máte. Svým kultivovaným projevem zde reprezentujete ČMMJ a ostatní myslivce.
regis24
26.2.2022 07:35 Reaguje na Majka KletečkováPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
regis24
2.3.2022 09:53 Reaguje na Majka KletečkováPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.