Daniel Pitek: Chceme jít jako ovce na porážku pod vedením takových ovčáků?
A co Česká republika?
Vláda České republiky verbálně bojuje se suchem a klimatickou krizí hrdinným způsobem. Čelní představitelé státu se fotí při víkendovém sázení stromů, sázení syslů, procházkách po rašeliništích a podobných akcích. Je to bohužel pouhá propaganda a populistický marketing mající za cíl obelhání občanů. Realita je však diametrálně jiná, jak konstatoval ve své zprávě i NKÚ.
V České republice se za vládnutí současné garnitury prolomily limity na těžbu hnědého uhlí na dole Bílina, tepelné elektrárny se místo uzavření prodávají do soukromého sektoru, který bude chtít vytvořit zisk při spalování uhlí bez ohledu na zhoršení stavu životního prostředí. Elektrárna Počerady, podle vyjádření Pavla Tykače dobře fungující veterán, při spalování hnědého uhlí produkuje 5,5 milionu tun CO2, stejně jako auta v celé České republice. Přesto Česká republika chce tuto elektrárnu Pavlu Tykačovi místo uzavření prodat.
Rozpadají se nám vlivem sucha a tepla smrkové lesní porosty po celé republice a my jsme za posledních třicet let snížily výměru smrkových porostů ve prospěch listnatých lesů o pouhá 4 %.
V zemědělství se místo adaptace naší krajiny na klimatickou krizi, přestože veškeré potřebné postupy známe, houževnatě držíme velkoplošného intenzivního způsobu hospodaření, který naopak dopady klimatické krize prohlubuje a vyhovuje pouze úzké skupině agrobaronů, kterým přináší zisky a vláda je jejich prodlouženou exekutivní rukou.
Česká republika má evropský primát ve velikosti vysychajících polí, kde výrazně degraduje erodující půda a člověk na některých plochách může vidět "zaokrouhlení zeměkoule", jako na moři.
Pole na snímku je nedaleko Slaného.
Chceme jít jako ovce na porážku pod vedením takových ovčáků?
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (79)
pavel peregrin
8.11.2019 07:14Lukáš Kašpárek
8.11.2019 08:10 Reaguje na pavel peregrinLukáš Kašpárek
8.11.2019 08:13 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
8.11.2019 11:32 Reaguje na Lukáš KašpárekMiroslav Vinkler
8.11.2019 12:34 Reaguje na pavel peregrinJan Šimůnek
8.11.2019 08:42Normální lidé si zavádění zelených fantasmagorií, na kterých vždy nějaká zločinecká tlupa "náhodou" vydělá, prostě nepřejí. Zelení se u nás totálně zdiskreditovali. Takže lidé spíš podpoří "antizelené" politiky, kteří budou bursíkovskoé chlívy a hnojiště sanovat.
Jiří Svoboda
8.11.2019 09:07Miroslav Vinkler
8.11.2019 11:06Nutno podotknout,že za své prostředky a svýma rukama .
Pokud poukazuje na skutečnost, že vláda bojuje s dopady klimatické změny hlavně ve verbální rovině a v reálu se zrovna nepřetrhne, pak má naprostou pravdu.
Dovolil si poukázat na to, že vláda ČR do-prolomila limity na těžbu HU a elektrárnu Počerady místo toho, aby ji uzavřela prodává majiteli skupiny Sev.en Energy, která ovládá aktiva bývalé Mostecké uhelné .
Dále podotkl, že se nám rozpadají lesy (což je pravda) a že zemědělsko-průmyslově-chemický agrární komplex nadále devastuje naší krajinu. (což je také pravda).
Tak došel k závěru,že vládní garnitura více než na svoji zemi a její občany myslí na profit obchodních korporací zejména v oblastech, které mají velmi blízko k osobě premiéra. (což je taky pravda).
Tak proč jste tak podráždění ?
pavel peregrin
8.11.2019 11:44 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
8.11.2019 12:12 Reaguje na pavel peregrinK tomu nelze říct nic jiného než to, že se jedná o zemědělce.
Na rozdíl od vás využívá zcela jiný přístup k půdě,kterou nechápe pouze jako výrobní nástroj k tvorbě zisku, ale jako jednu ze základních složek životního prostředí, která podstatně lépe odolá negativním dopadům změny klimatu na českou krajinu.
K těm laikům - svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena.Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny.Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu.
Což neříká pan Pitek ale Listina základních práv a svobod ,která je součástí našeho právního řádu.
Radek Novák
8.11.2019 12:42 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
8.11.2019 12:57 Reaguje na Radek NovákJde o přerozdělování dotací EU ,které je v kompetenci národních vlád. Pokud by dotační kritéria byla upravena ve prospěch půdy,základní složky ŽP, a dostávaly se na to solidní peníze , pak by většina hospodařila jako pan Pitek.
Ale to nejde, neboť jak známo v ČR se hospodaří zejména na pronajaté půdě a kruh se uzavírá. To je hájemství velkoagrárně- chemicko-průmyslové lobby.
Jan Šimůnek
10.11.2019 12:26 Reaguje na Miroslav VinklerPozději, s harmonizací s v podstatě socialistickou (či sociál - fašistickou) EU se situace spíše zhoršovala.
Lidé jako pan Pitek naši společnost neuživí, protože nedokáží vypěstovat dostatek potravin a krmiv (a přes ta krmiva vychovat zvířat) na jednotku plochy, aby z toho mohla společnost žít.
To není o nějaké "lobby", to je o trojčlence.
Jan Škrdla
10.11.2019 23:26 Reaguje na Jan ŠimůnekNavíc těžko můžete srovnávat sedláka hospodařícího v podhůří pod Milešovkou se zemědělci na jižní Moravě, na Hané nebo v Polabí. Každý má jiné podmínky.
Neméně důležitým faktorem je trvalá udržitelnost. Jak dlouhou může vydržet orná půda na svažitém pozemku, když se na ní každé 3-4 roky pěstuje kukuřice?
Jan Šimůnek
11.11.2019 09:22 Reaguje na Jan Škrdla2. To, že výnosy v EKO hospodářství jsou hluboko pod výnosy standardní zemědělské výroby, a to současně při podstatně vyšším podílu lidské práce (která je drahá a její zdroje nejsou), je obecně známá věc.
Navíc můžeme srovnávat výnosy z doby před "technizací" zemědělství, kdy byl problém v Česku uživit nějaké 2 - 3 miliony obyvatel a většina z nich přitom pracovala v zemědělství.
"EKO" se hospodařilo i za první světové války na většině našeho území, protože ta část dusičnanů vyrobených Haberovým procesem (na ledek z Chile a další hnojiva byla blokáda), která nešla na munici a další výbušniny, šla na Hanou a do Polabí. Výsledek byla katastrofální neúroda všude jinde. Historicky doloženo, i s fotkami "živých kostřiček", zejména dětí, nijak nezaostávajících za obrazovou dokumentací z osvobozených koncentráků o čtvrt století později.
Jan Škrdla
11.11.2019 23:05 Reaguje na Jan ŠimůnekAle vzpomeňte, který náš představitel státu prosazuje pro ČR vyšší podíl, než požaduje EU? Proč to asi dělá?
ad 2) vidím zde zásadní nesrovnalosti. Kdy podle vás došlo k technizaci zemědělství. Ten počet obyvatel 2-3 miliony tady totiž byl někdy na přelomu 16. a 17. století (kolem roku 1700). viz:
https://www.czso.cz/documents/10180/20548149/4032130102.pdf/30451169-a05d-4dc6-853a-09eda8ecd685?version=1.0
To že obyvatelstvo za 1. světové války strádalo nebylo důsledkem absence umělých hnojiv, ale kupodivu té války.
Jan Šimůnek
12.11.2019 18:51ad 2 Nejsem s vámi ve sporu, v tom smyslu, že byly ještě další příčinné faktory nedostatku zemědělské výroby, ale důležitost těch hnojiv je akcentována rozdíly mezi regiony, kde je měli a kde ne.
Jan Škrdla
12.11.2019 21:05Ad 2) docela dobře to popsal Petr v komentáři nademnou.
Jan Šimůnek
14.11.2019 10:04 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
14.11.2019 18:51 Reaguje na Jan ŠimůnekPeněz měl sice dost, ale chtěl ještě více. Ale nevadí, jeho voliči (v té době budoucí voliči) mu zajisté odpustili. Protože ti velmi dobře ví, že za vše může EU, Kalousek a kdoví kdo ještě.
Jan Šimůnek
15.11.2019 09:51 Reaguje na Jan Škrdlapavel peregrin
11.11.2019 14:12 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
11.11.2019 23:23 Reaguje na pavel peregrinJe to chovatel skotu v podhůří, který má převážně louky a pastviny a minimum orné půdy? - Podle mě je.
Je to např. sadař, který má jen sad a ornou půdu 0? - Podle mě taky je.
Podle mého je ten, kdo produkuje ovoce (kterého je nedostatek a mocně se dováží), víc zemědělec než ten, kdo na valné částí orné půdy pěstuje plodiny pro energetické využití.
Tím neříkám, že by se veškerá zemědělská půda měla přeměnit na pastviny a sady. Problém je ala opačný, zornění v ČR je výrazně nad průměrem EU, a pole jsou i tam, kde je to z hlediska eroze hazard.
pavel peregrin
12.11.2019 07:34 Reaguje na Jan ŠkrdlaIdeální stav spojuje půdu plus dobytek, což dnes v rozhodující většině představují velké zemědělské subjekty a paradoxně pouze ony, ač jsou cílem soustředěných útoků sdělovacích prostředků a části veřejnosti, splňují požadavek dodání patřičné organické hmoty do půdy ve formě hnoje a kejdy, mimo to také víceletých pícnin, které pro zajištění krmivové základny potřebují. Z tohoto pohledu pro úrodnost půdy konají mnohem záslužnější činnost, než na první pohled ekologické hospodaření.
To, že se ještě dnes obdělává půda, která je pro to z hlediska eroze nevhodná, je pravda, nicméně těchto ploch ubývá, již z hlediska nákladovosti a omezení z následných dotací.
Jan Škrdla
12.11.2019 20:54 Reaguje na pavel peregrinIdeální stav půda + dobytek - souhlasím. Jinak ze svého okolí vím o chovateli mléčného skotu, který obhospodařuje kolem 200 ha převážně orné půdy. V měřítku ČR bych jej za "velký subjekt" nepovažoval, spíš jako příklad rodinné farmy.
Kromě toho jsou drobní zemědělci, co mají pár hektarů a několik kusů skotu nebo třeba ovcí, zemědělství provozují jako doplňkovou činnost, ale organickou hmotu do půdy také doplňují.
To že erozních ploch ubývá je sice pravda, ale proklatě pomalu, pomaleji než postupuje eroze. Stačí se podívat na
https://mapy.vumop.cz/
nebo vyrazit do terénu po přívalovém dešti.
Co se eroze týká, ve velké většině je to důsledek špatné zemědělské politiky, a tudíž absence vytrvalých pícnin na těchto blocích. Kdyby lidé na ministerstvu přemýšleli hlavou, a ne kokosovým ořechem, podpořili by více víceletky tak, aby si je mohl-a musel- sít každý subjekt i bez ŽV. V současné době, pokud nemáte zhodnocení např. jetele či vojtěšky přes semínko, jako krmivo nebo na sušku, tak pokud byste chtěl udělat dobře půdě a jen tu hmotu mulčovat, tratíte na každém ha plus minus 4000,-Kč, a to přes dotaci SAPS, bílkovinu a agroenvi. To, že to pomůže půdě je pravda, ale pro běžný provoz potřebujete generovat peníze a kupříkladu na 100 ha víceletek v takovémto režimu nemůžete neustále produkovat značnou ztrátu.
Jakub Graňák
11.11.2019 15:47 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
11.11.2019 17:38 Reaguje na Jakub Graňák2. V řadě případů se pouze autoři kryjí před případným právním postihem.
3. EU jako přehlídka promarněných příležitostí nezvládla zavedení jednoho jazyka a ty předpisy bobtnají mj. proto, že se s ostatními členy EU v oblasti práva nedomluvíme ani na bazálních pojmech. A musí se to, co oni řeknou jedním slovem, ke kterému neexistuje český ekvivalent (a česká obdoba v právních pojmech) složitě popisovat.
Jakub Graňák
12.11.2019 16:53 Reaguje na Jan ŠimůnekAvšak to, že problém je výhradně na straně EU nesouhlasím. Měl jsem v ruce příručku týkající se kontrolní činnosti z několika států: Rakousko, Polsko - vycházely ze stejné směrnice EU jedna měla něco kolem sta stran, ta druhá byla ještě útlejší - a pak česká, která má odhadem (počítat se mi to nikdy nechtělo) okolo tisíce stran, přitom si spousta jednotlivých kapitol vzájemně odporovala a naleznout tam konkrétní věc se rovnalo celodennímu bádání
Jan Škrdla
8.11.2019 15:17 Reaguje na Radek NovákJinak ekologická a protierozní opatření by se měla v první řadě zakládat na pozemcích obcí nebo státu (pokud chybí, tak by je měl stát vykoupit za tržní cenu).
Zbytek pak zaleží na vlastníkovi. Pokud si chce na svém pozemku založit remízek nebo extenzivní sad, je to jeho věc, ale není dobrý nápad k tomu někoho nutit.
pavel peregrin
8.11.2019 13:19 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
8.11.2019 12:31 Reaguje naDoplňkově OZE , hlavně však JE. Taky nechápu na co vláda čeká.
Miroslav Vinkler
8.11.2019 13:03 Reaguje napavel peregrin
8.11.2019 16:38 Reaguje na Miroslav VinklerKarel Ploranský
9.11.2019 13:50 Reaguje na Miroslav VinklerA co se týká JE, tady bych naši vládu ani moc nekritizoval - dnes je už skoro hrdinstvím, že o úmyslu rozšiřovat kapacity pro výrobu elektřiny ze zavrženého jádra vůbec mluví.
Nemyslící "vůdci" v Bruselu totiž dělají co mohou, aby zhoršili možnosti stavět nové JE a především podmínky pro rozumné ufinancování takových investic a vyvíjí se to tak, že kdo bude chtít jít proti tomuhle spiknutí, bude exkomunikován - a nemyslící stádo prostých ovčanů je žvásty odpůrců jádra natolik vyděšené, že se budou výstavbě JE bránit navzdory jakkoliv silným a rozumným argumentům.
Jakub Brenn
8.11.2019 19:53 Reaguje na Miroslav VinklerNějak marně v tom článku hledám něco fašistickýho, ale to už je asi nějaká naše národní diagnóza.
Jan Šimůnek
8.11.2019 12:39Miroslav Vinkler
8.11.2019 12:46 Reaguje na Jan ŠimůnekPrvní zákon na ochranu ŽP byl přijat Říšským sněmem,tuším 1933
Pak mám dojem, že z téže země a doby pocházejí sociální výdobytky jako jsou příspěvky na děti a placená mateřská dovolená
Jan Šimůnek
9.11.2019 08:28 Reaguje na Miroslav VinklerJinak je to, pochopitelně, ukázka duševního souznění mezi nacismem, komunismem a nyní i ekologií.
Petr Dvořák
9.11.2019 08:46 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
9.11.2019 14:01 Reaguje na Petr DvořákManželka je soukromá podnikatelka, takže mám z první ruky veškeré idiotismy, prosazované levičáky ve státní správě.
Petr-rtep-Petr
12.11.2019 09:42 Reaguje na Jan ŠimůnekStrach, paranoia, lenost a pohodlnost nejsou dobří rádci. To, že se někomu něco nelíbí, nebo že se něco mění a někdo prosazuje jiná řešení a vidění světa neznamená, že se hned musí jednat o snahu nastolení zvěrských diktatur, kterými až přespříliš a neuváženě argumentujete a osočujete.
A propo … Vaše názory jsou pro mě natolik "fascinující", že mě zaujalo že publikujete. Můžete mi napsat názvy knih které jste napsal? Pokud nějak souvisí s tématem, tak si snad vyhradím čas si je přečíst abych pochopil co stojí za vašim dost vyhroceným názorem.
Miroslav Vinkler
9.11.2019 15:07Například v knize Mein Kampf se dočteme :
"Mein Kamf" (Můj boj) píše:
"Když se lidé pokoušejí vzbouřit se proti železné logice přírodě, dostávají se do konfliktu se samotnými principy, na nichž je existence lidských bytostí založena. Jejich kroky proti přírodě je musí přivést k jejich zániku."
Doufám, že z toho nevyvodíte, že skutečně prvním ekologem státnického formátu byl Adolf Hitler.
Petr Dvořák
10.11.2019 09:38Tahle destrukce jazyka mě rozčiluje.
Mimochodem, jak jste psal jinde, když stát staví dálnici, protože tak bylo demokraticky rozhodnuto, tak je to ok. Když jí stavět nebude, protože tak bude demokraticky rozhodnuto, bude to už ten fašismus, nebo jak?
Spotřební daň na PHM je fašismus nebo není?
Jan Šimůnek
10.11.2019 12:36 Reaguje na Petr Dvořák2. Pokud se dálnice nestaví, nebo je její postavení až o více než deset let zdržováno, nejedná se o nějaké "demokratické rozhodnutí". Prakticky vždy za těmi překážkami ve stavění je nepočetná (desítky lidí nejčastěji) řvoucí fašistoidní (přinejmenším) lůza z "ekologických" nevládek, která se snaží oddálit nebo zvrátit legitimní demokratické rozhodnutí. A mnohdy se jedná o lidi z opačného konce státu, kteří ani nijak nemohou být tou stavbou dotčeni, pouze je v rozporu s extrémistickou ideologií, kterou hlásají.
3. Spotřební daň na PHM (ale i např. alkohol a cigarety) je více-méně na hraně, protože ji lze těžko obhájit legitimními ekonomickými zájmy státu. A kritizují to i ryze demokratické partaje.
Přidal bych k tomu poplatky na "veřejnoprávní" média, která nejsou nic jiného než hlásnou troubou lidí, jednajících proti zájmu občanů.
Miroslav Vinkler
10.11.2019 19:42Miroslav Vinkler
11.11.2019 06:20 Reaguje naJan Šimůnek
11.11.2019 09:29 Reaguje na Miroslav VinklerO tom, jak nám dojdou suroviny, blábolil už někdy v 60. letech fašistický Římský klub. Žádná z katastrofických předpovědí těchto bezcenných levičáckých podvodníků se nikdy nevyplnila. A nevyplní se s vysokou pravděpodobností ani v budoucnu.
Miroslav Vinkler
11.11.2019 10:21 Reaguje na Jan ŠimůnekTak dochází nám nebo nám nedochází ?
Jan Šimůnek
11.11.2019 13:02 Reaguje na Miroslav VinklerDruhou věcí je, že bude stále více narůstat pěstování ve sklenících, folijnících a podobných zařízeních, které omezují spotřebu vody.
Miroslav Vinkler
11.11.2019 14:40 Reaguje na Jan ŠimůnekJakub Graňák
11.11.2019 15:30 Reaguje na Miroslav VinklerJan Šimůnek
11.11.2019 17:44 Reaguje na Miroslav VinklerTakže pokud by se tamní lidé starali, tak tu vodu mají. Ono je ale jednodušší sednout na zadek a otevřít zobák, jako kukaččí mládě.
Miroslav Vinkler
11.11.2019 17:59 Reaguje na Jan ŠimůnekPouze EU poskytla v r.2018 Palestině :
158,1 milionu eur na základní veřejnou správu
Dalších 107 milionů eur (přes 2,6 miliardy Kč) unie poskytla na práci v palestinských uprchlických táborech.
18 milionů eur (asi 450 milionů Kč) míří na podporu investic na Západním břehu i v pásmu Gazy.
Jakub Graňák
12.11.2019 17:04 Reaguje na Jan ŠimůnekJe potřeba brát v úvahu, že velkou část panem Vinklerem zmiňovaných zemí v minulosti doslova vyrabovala různá evropská impéria, v řadě aspektů toto rabování stále probíhá. Na příkladu Afriky jako celku je to krásně vidět: " Migranty nechť si tam nechají, vyvezeme suroviny za biliony dolarů, zaplatíme třeba korálkama, nebo jako číňani dálnicí co se za rok rozpadne".
Jan Šimůnek
12.11.2019 18:55 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
13.11.2019 16:56 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
14.11.2019 10:43 Reaguje na Jakub GraňákDaleko větší pestva se děla v Indii, nicméně i tam nakonec převládla pozitiva nad negativy. Dědictvím britské okupace jsou civilizované poměry v této zemi (civilizované na průměr rozvojových zemí).
V té Jižní Americe to bylo taky trochu jinak: Španělé zlikvidovali Aztéky za velkého gaudia a s velkou pomocí ostatních národů, které Aztéci masivně genocidovali po milionech. A přes hrůzy zavádění katolicismu atd. si pomohli. V říši Inků zase zvítězil krátce před příchodem Španělů samozvanec, který zlikvidoval legitimního vládce a jeho rodinu a populace brala příchod Španělů jako boží trest. Navíc zase ostatní (neincké) národy v oblasti si spíš pomohly, protože Španělé dodali technické inovace jako určitou kompenzaci vykořisťování (a vykořisťovali prakticky stejně domorodé obyvatelstvo jako své osadníky).
Daleko hůř na tom byli domorodci v části Ameriky, okupované Anglií, tam byly skutečně celé národy totálně vybity (takže je nemožné zjistit, zda v nich zanechali nějaké genetické stopy vikingové).
Hlavní podíl na zhroucení Španělska vidím v inkvizici, která tamním panovníkům přerostla přes hlavu.
Jinak se říká, že daleko více Evropanů zahynulo na následky z Ameriky dovezeného tabáku, než bylo zabito v rámci kolonizace tohoto kontinentu Evropany :-)
Další věcí je, že kolonie byly spíše věcí prestiže a vojenských základen, než ekonomického výnosu. Existují ekonomické rozbory, podle nichž Evropa víc do kolonií investovala, než z nich zpětně dostala.
Jakub Graňák
14.11.2019 12:54 Reaguje na Jan ŠimůnekVaše teorie, že kolonie byly otázkou prestiže, je však už vyloženě směšná. Např. britům sloužily kolonie především jako odbytiště pro průmyslovou nadvýrobu. Hoši to dle vás dělali všechno z čistého altruismu? Tomu se musím smát. Ty ekonomické rozbory patrně provedli experti třetí říše ne?
Jan Šimůnek
14.11.2019 14:08 Reaguje na Jakub GraňákNeštovice byly průšvih, na oplátku se ovšem do Evropy dostala syfilida. Tohle je problém jakýchkoli kontaktů populací, které se vyvíjely více-méně odděleně.
Ty stovky tun zlata (atd.) předtím zčásti nakradli Inkové při dobývání neinckých území. A naprosto stejně si počínali i Evropané mezi sebou, pokud měli tu možnost.
Ty doly na zlato a stříbro fungovaly už za Inků a pracovní podmínky příslušníků národů, zotročených Inky, tam byly srovnatelné (pokud ne horší).
Rozmach inkvizice byl dán tím, že po ukončení reconquisty dobytím Grenady dostali muslimové a judaisté možnost žít spolu s křesťany jako rovní s rovnými (jistě je otázka, jak, a zda dlouhodobě, by to fungovalo, vzhledem k neúspěšnosti podobného pokusu - soužití protestantů a katolíků - u nás), nicméně muslimové a judaisté už po několika málo letech připravili rozsáhlé povstání, které mělo otevřít španělské středomořské přístavy invazi ze severní Afriky. Mimochodem, plánovaný scénář, včetně útoku do vnitrozemí údolím řeky Ebro, byla velmi podobný tomu, co provedli Frankisté; docela by mě zajímalo, zda se tímto plánem neinspirovali. Teprve po potlačení předčasně prozrazeného povstání dostali muslimové a judaisté ultimátum, se dát pokřtít nebo do roka opustit zemi. A španělská inkvizice pak chytala atrestala tajné nekřesťany. Nicméně když ti, cca po dvou generacích prakticky došli, začala si vymýšlet spiknutí heretiků a tajných nekřesťanů (aby zdůvodnila svou existenci). A právě to vedlo k likvidaci prakticky všech nadprůměrných Španělů a k totálnímu zhovadizování populace do naprostého úpadku, z něhož se Španělsko dodnes nevybabaralo. A to také vedlo ke zhroucení hospodářství, protože kdokoli lépe hospodařil, si říkal o problémy s inkvizicí (proto žádné inovace atd.). Když k tomu přičtete, že každý jen trochu schopný člověk utekl do kolonií, kde byla situace výrazně lepší, bylo dílo zkázy dovršeno.
Dovoz drahých kovů k tomu jistě přispěl, ale např. Velká Británie, která se na něm dost přiživila, případně další koloniální mocnosti v Evropě, toto ustála.
Ohledně té ekonomické výhodnosti či nevýhodnosti kolonií existují práce, které tu výhodnost silně zpochybňují. A ty jsem připomenul. Jsou to moderní rozbory, udělané ex post na konci 20. a začátku tohoto století, tedy s dostatečným odstupem.
Altruismus zde jistě nebyl a jistě se konkrétní lidé v koloniích napakovali, nicméně pokud se vezmou toky peníze jako celek a obyvatelstvo kolonizující země jako celek, tak je situace jiná než např. u akcionářů Východoindické společnosti (kterých bylo zanedbatelně oproti zbytku populace).
Jakub Graňák
14.11.2019 17:50 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
15.11.2019 10:00 Reaguje na Jakub GraňákV Evropě vedla sanitární revoluce k prudkému nárůstu populace, který byla ale během jedné dvou generací utlumen poklesem počtu dětí v rodině, což je jev, ke kterému v zemích 3. světa nedošlo.
Asi je toto přizpůsobení vázáno na rozvoj kapitalismu a alespoň prvků demokracie v politickém uspořádání, a asi i na pokles vlivu náboženství. Africké země mají spolu s mimoaafrickými islámskými nejvyšší religiozitu. A dá se na těchto zemích, v porovnání s Evropou a USA, případně Čínou a Japonskem, dobře demonstrovat negativní vztah religiozity a IQ (ten funguje i uvnitř USA).
Jakub Graňák
15.11.2019 12:00 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
16.11.2019 14:19 Reaguje na Jakub GraňákMMCH: Pokud se z poza heliopauzy vynoří nějaký cizí hvězdolet, budou v něm sedět zástupci expanzívní civilizace. A jediná možnost, jak zabránit nejhoršímu, je, mít už životaschopné kolonie u okolních hvězd.