Eva Tylová: Jak se na Praze 12 počítá s vodou
Proto pro realizaci opatření podporující správné hospodaření s DV využíváme dotace. Máme např. připravenu revitalizaci školky Pastelka či výstavbu nové školky Mydlinky, která již tyto parametry bude splňovat. V současnosti je zpracovávána Adaptační strategie pro Prahu 12. Její součástí je pasport všech škol a školek právě z pohledu nakládání s dešťovými vodami.
Velký potenciál pro záchyt dešťové vody mají i panelové domy a občanská vybavenost, např. garáže či obchodní centra. V současnosti ve spolupráci s Výzkumným ústavem meliorací a ochrany půdy (VÚMOP) prověřujeme možnost, jak realizovat toto opatření na jednom panelovém domě o jedenácti patrech a na přilehlých garážích. U paneláků vzhledem k jejich výšce nemohly být okapy vedeny po fasádě, ale stejný problém mají bohužel i nižší budovy jako garáže. Projekt na záchyt vody ze střechy panelového domu a přilehlé garáže je součástí navržených opatření v Adaptační strategii.
Vodu z akumulačních nádrží využíváme na zálivku nově vysazených stromků, kterých je každý rok v městské části Praha 12 několik set.
U nově vybudovaných náměstí a parkovišť je již dlažba propustná a voda se zasakuje do retenčních nádrží. Příkladem je Sofijské náměstí a parkoviště u radnice. (Obrázek 2)
Na rozdíl od bytových domů musí například školy za odvod dešťové vody platit, poplatek se počítá z plochy střechy a z obvyklého deště. Třeba pro školu o několika souběžných třídách je částka za rok kolem 130 -150 000 Kč, za školku 50 000 Kč. Takže peníze tečou doslova přímo do kanálu, a navíc na čističce odpadních vod dělá při přívalovém dešti nadbytečná DV problémy. Voda nad určitý objem teče z odlehčovacích nádrží bez čištění přímo do řeky, přitom nám na sídlišti chybí.
O zacházení s dešťovou vodou jednáme i s investory, kteří v Praze 12 staví. Příkladem je rezidenční čtvrť na místě bývalého Modřanského cukrovaru společnosti Skanska Reality (Obrázek 3). Systém odvádění dešťové vody pro Modřanský cukrovar je navržen tak, aby se maximální množství dešťové vody mohlo vsáknout na místě, kam voda naprší. To je dosaženo systémem vodních kaskád a technickými řešeními, která umí zadržet vodu – například zelené střechy, povrchové vsaky, podzemní vsakovací objekty, retence a průlehy. Dešťová voda, která se v případě intenzivních dešťů nezasákne, bude odváděna přímo do Vltavy.
Déšť je pro nás cenný zdroj vody. V době, kdy je vody nedostatek, si nemůžeme dovolit, aby nám dešťová voda utíkala do kanalizace bez využití.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (59)
Viktor Šedivý
5.12.2021 10:10Kdyby se něco podobného byť jen trošku finančně vyplatilo, dávno mají podobné nádrže všichni. Protože je to ale ekonomický nesmysl, mají to jen ti, co si nakradli na dotacích. Anebo takoví, jako já, co si chtěli (za vlastní peníze) vyzkoušet, jak to funguje. Z druhé poloviny střechy už nesbírám, zasakuji. Zasakování už vychází rozumně.
Břetislav Machaček
5.12.2021 10:47 Reaguje na Viktor Šedivýnádrž k zavlažování pozemku a nebo zakoupit vyřazené nadzemní
kontejnery za pár stovek. Obojí udělá stejnou službu, ale rozdíl
je v návratnosti investice. Ta podzemní se bez dotace nevrátí
nikdy, ale však je z čeho brát. A ekologická a uhlíková stopa
nové nádrže a recyklace starého barelu je sakra rozdíl. Ale co!
Tiskárna cenin jede naplno a tak proč nedotovat a ekologie?
Ta je pouze zástěrkou přelévání peněz tvářící se jako dobro!
Petr
5.12.2021 11:44 Reaguje na Břetislav MachačekKdyž si postavíte dům, jak se vám investice vrátí? A jak se vám vrátí investice, když si koupíte nové auto?
No vůbec nijak, děláte to přece pro sebe, protože to chcete mít a používat.
Viktor Šedivý
5.12.2021 12:57 Reaguje na PetrVodu z druhé poloviny střechy už vedu do zásaku.
Udělal jsem to samozřejmě za své, hanba by mne fackovala kdybych si to nechal někým platit.
-
Pokud jde o veřejné peníze, je samozřejmě zapotřebí se ptát, zda jsou využity efektivně. A tady je to myslím zcela jasné. Zatímco zasakování vody lze navrhnout s rozumnou návratností, systémy na zadržení dešťové vody jsou vyhozené miliony, nikdy se to nemůže zaplatit.
Petr
5.12.2021 13:05 Reaguje na Viktor ŠedivýJá myslel že jde o funkce, význam, přínos, a ono jde o návratnost?
Jiří Svoboda
5.12.2021 13:42 Reaguje na PetrPokud má opatření ještě přínos pro přírodu a ochranu klimatu, to je jen dobře.
Každopádně by měly vznikat hlavně pilotní projekty, které ukážou dobrou návratnost investice, aby se pak množily samy jak houby po dešti. Na to se, aspoň mám takový dojem, moc důraz neklade.
Viktor Šedivý
5.12.2021 16:18 Reaguje na Jiří Svoboda-
Ano, jsou nepochybně lokality, kde je taková nouze o vodu, že je dobrá každá kapka, která se zachytí a zužitkuje. Ovšem tam, kde lze relativně levně zpracovat povrchovou vodu, nemá mnohem dražší manipulace se srážkovou vodou nejmenší smysl a je to jen krmení pro zelené dotační parazity.
Jiří Svoboda
5.12.2021 18:47 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
5.12.2021 19:38 Reaguje na Jiří SvobodaBěhem roku potřebujete obsluhu - čištění filtrů, provoz čerpadla.
Pokud budeme počítat Prahu, tak neušetříte stovku ale padesátku. Takže ušetřená voda vám zaplatí údržbáře a snad pár korun zbyde. Při troše štěstí to zaplatí po pár letech nové čerpadlo.
Sečteno a podtrženo - vstupní investice se prostě nikdy nevrátí. Na zalévání je pak efektivnější použít vodovod.
Jiří Svoboda
5.12.2021 21:12 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
5.12.2021 16:26 Reaguje na PetrNěkde se to dost obtížně počítá - asi ale sám cítíte, že postavit chodník tam, kde kousek vedle už dobrá cesta existuje, není účelné. Asi tam budou lidé chodit, ale přínos vcelku žádný.
-
Pokud tedy vyčistit, zadržet a využít kubík dešťovky stojí mnohem víc, než vyčistit a dopravit kubík říční vody, nemá takový systém žádný přínos. Akorát se někdo hezky nažere na dotacích.
Petr
5.12.2021 18:22 Reaguje na Viktor ŠedivýA ani s tím posledním odstavcem nemáte pravdu. Některé věci jsou prostě mnohem důležitější, než ty vaše peníze. Já bych dokonce řekl, že takových věcí je v životě naprostá většina. Ostatně, kolik věcí ze všeho ve vašem životě má nějakou návratnost?
Viktor Šedivý
5.12.2021 19:57 Reaguje na PetrMožná jste nezaregistroval, že jsem psal, že zadržování dešťové vody mám, z části střechy mi to teče do nádrže. Dělal jsem to samozřejmě za vlastní, takže každému je houby po tom, kolik to stálo (dost).
Článek ovšem nezmiňuje něčí hobby, ale plánovanou investici z veřejných prostředků. A tam se samozřejmě musíme ptát, zda je výsledného efektu dosaženo s vynaložením přiměřených výdajů. V tomto případě bohužel ne.
(Pokud by si třeba paní Tylová chtěla stavět po Praze 12 nádrže na dešťovku za své, bez dotací, neměl bych samozřejmě nejmenší námitky.)
DV
11.12.2021 17:04 Reaguje na PetrDV
11.12.2021 17:06 Reaguje na PetrJaroslav Řezáč
5.12.2021 19:17 Reaguje na PetrBřetislav Machaček
5.12.2021 20:04 Reaguje na Jaroslav Řezáčnáklady nic neříkají, protože mají vysoké příjmy.
Pak jsou tu lidé, kteří obracejí každou korunu
a pro ně jsou ty kecy o vyšších cílech a dotacích
červeným hadrem na býka. Bohatý chudému prostě
nevěří, že má tak přízemní cíle počítat, zda se
mu investice vrátí a nebo bude žumpou na jeho
těžce vydřené peníze. Tak to v životě chodí
a už kdysi se Marie Antoaneta divila chudým
žádajícím chleba, že při jeho absenci nejedí
koláče. No a bohatci se diví, že chudí topí
čímkoliv, nezateplují a místo podzemních
nádrží na dešťovku chytají vodu do sudů.
Škoda, že si to nevyzkoušejí taky a pokud
na to zapomněli, tak by si to měli zase
připomenout, protože žádný strom neroste až
do nebe a může ho vítr zlomit, či vyvrátit
a pád z oblačných výšek mnozí neustojí.
Eva Tylová
6.12.2021 19:34 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
7.12.2021 11:06 Reaguje na Eva Tylovábez dotace a nevím kolik energie se spotřebovalo
na její výrobu, výkop, instalaci, odvoz a uložení
zeminy, úpravu po instalaci, servis a případné
výměny čerpadla atd. Jedna nebo více nadzemních
nádrží ve vhodné kamufláži(porostlé třeba
břečťanem) je pro prostou zálivku stromů zcela
dostatečná, protože stromům řasy a zahnívající
voda spíše prospívá. No a pokud využiji samospád
z nadzemní nádrže, tak šetřím energii na čerpání
vody z nádrže a taky nákup filtrů a čerpadla
včetně toho odborného servisu. Takto zalévám já,
protože u slova dotace dostávám kopřivku a taky
proto, že teplota vody k zálivce by měla být
blízká teplotě okolního vzduchu kvůli teplotním
šokům rostlin. To vás asi ve škole učili a tak
víte o čem píšu. Dotujte, budujte, pokud toto
vše má planetu zachránit, tak budiž a o zalévání
pitnou vodou nic nepíšu, protože tou už je část
měst zalévána z netěsných zastaralých vodovodů,
které by měly být prioritou a ne ty dotované
nádrže. Zjistěte si kolik se ušetří pitné vody
rekonstrukcí vodárenské sítě a o kolik míň
chlóru z takto vyplýtvané vody bude v půdě.
To je ale asi nad síly radnice, protože na to
by ty dotace z programu dešťovka nestačily.
Zkuste mi odpovědět na to, jak bráníte únikům
pitné vody s chlórem do půdy bez užitku a s
možnými následky kontaminace chlórem v okolí.
Jó a kdysi jsme si tu psali o kosení trávy
rotačními hmyzomlýnky. Už zkoušíte třeba mnou
doporučené bubnové a lištové sekačky se sběrem
proschlé trávy ke zkompostování, které je po
usušení zlomek proti čerstvému stavu a bez
následků při kosení na hmyz? Děkuji za odpověď.
DV
11.12.2021 17:09 Reaguje na Eva TylováEva Tylová
6.12.2021 19:29 Reaguje na Viktor ŠedivýJiří Svoboda
5.12.2021 13:31Je paradoxní, že na špatné řešení (zelenou střechu) dostanete dotaci, kdežto na bílou střechu nedostanete nic a často vám ji stavební úřad ani nepovolí.
Zajímal by mne Váš názor jako političky za Zelené.
Viktor Šedivý
5.12.2021 16:33 Reaguje na Jiří Svoboda(No a určitě se najde i dost lidí, kteří na takové blbosti slušně vydělají.)
Jiří Svoboda
5.12.2021 18:48 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
5.12.2021 22:48 Reaguje na Jiří Svoboda„Ani ta nejskvělejší propagandistická technika nepřinese úspěch, pokud nebude neustále a s neutuchající pozorností pamatováno na jeden základní princip. Musí se omezit na několik bodů a opakovat je znovu a znovu. Zde, jako tak často na tomto světě, je vytrvalost prvním a nejdůležitějším předpokladem k úspěchu.“ — Joseph Goebbels
Takže - jednoduché body, opakovat, neobhajovat, neriskovat vysvětlování.
Eva Tylová
6.12.2021 19:49 Reaguje na Jiří SvobodaViktor Šedivý
6.12.2021 21:13 Reaguje na Eva TylováZelená střecha samozřejmě ochladí jen zanedbatelně, zejména z konstrukčních důvodů to je poměrně tenká vrstva propustného substrátu se suchomilnými rostlinami, které vypařují zcela minimálně. Takže odpaří krátce po dešti jako jakákoli jiná plocha, nic víc.
Mimoto senioři a malé děti se vyskytují převážně v uličním parteru a drobné teplotní změny na střechách okolních budov asi příliš neocení.
No a náklady ... pokud si myslíte, že se u nás staví zbytečně levně a že třeba byty by to chtělo trochu zdražit, jen zelené střechy prosazujte. Dobře odizolovaná světlá střecha by pomohla víc za méně peněz, ale nebyla by zelená, že?
(Ale souhlasím, že to vypadá docela pěkně a když si to někdo za SVÉ peníze nechá z VLASTNÍHO rozhodnutí udělat, nic proti tomu.)
Břetislav Machaček
7.12.2021 11:18 Reaguje na Eva Tylovánetřesky a suchomilnými travinami, tak to mikroklima
nijak moc nelepší. Pokud ji osadím něčím zelenějším
a odpařováním více chladící okolí, tak to za sucha bude
nutno zavlažovat. Pak to budou buď ty nákladné nádrže
a nebo dokonce hydrant. Strom ve volné půdě(ne rumišti)
má možnost si tu vodu nějak najít a v normální přírodě
jen tak neusychá, spíše pouze omezí růst. Zelené střechy
jsou tak hlavně estetickým a architektonickým zpestřením
staveb bez propagovaného přínosu pro přírodu. A opět ta
moje kopřivka u slova dotace, která udělá z propadáku
ekonomicky výhodnou záležitost.
Viktor Šedivý
7.12.2021 12:23 Reaguje na Břetislav MachačekAle ty dotace se určitě sosají dobře. Nejen na stavbu střech (to je zbytečná činnost, ovšem odbornost vyžaduje) ale i na návrhy, koncepce, studie a jiné mlácení prázdné slámy.
Viz např: "..ve spolupráci s Výzkumným ústavem meliorací a ochrany půdy (VÚMOP) prověřujeme možnost, jak realizovat toto opatření..."
Jiří Svoboda
8.12.2021 20:38 Reaguje na Eva TylováMěsto pořádně ochladí bílé střechy se zasakováním či využíváním vody k zálívce a dostatek stromů, které mohou dobře vegetovat ze zasáklé vody!
Nebo je název starny Zelených odvozen od zelené střechy, tak se nesmíte proti zeleným střechám angažovat? Není pro Vás lepší používat rozum než se řídit ideologií?
DV
11.12.2021 17:11 Reaguje na Eva TylováDaniela V.
5.12.2021 21:06Viktor Šedivý
5.12.2021 21:22 Reaguje na Daniela V.Ovšem ani pak nemusí být nádrž na dešťovku mnoho platná - pokud vysychají studny, bude tou dobou nejspíš i těch pár kubíků z nádrže dávno spotřebováno. Takže trochu pomoc to je, ovšem ne systémové řešení, které by si zasloužilo investici (z veřejných zdrojů!) ve výši desítek až stovek tisíc za instalaci. To má smysl opravdu jen tam, kde jsou problémy s vodou naprosto extrémní.
Daniela V.
5.12.2021 21:35 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
5.12.2021 22:01 Reaguje na Daniela V.Kubík v zemi tedy velmi hrubým odhadem za deset tisíc a víc.
To je investice, která se nikdy nemůže vrátit.
Daniela V.
5.12.2021 22:16 Reaguje na Viktor ŠedivýDV
11.12.2021 17:13 Reaguje na Daniela V.Daniela V.
5.12.2021 21:39Viktor Šedivý
5.12.2021 21:52 Reaguje na Daniela V.Jde o dotace na stavby ve statisícové až milionové výši za každou, "díky" kterým bude k dispozici voda dražší než vodovodní a bude kam dlouhá léta neefektivně cpát provozní prostředky.
Daniela V.
5.12.2021 22:02 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
5.12.2021 22:10 Reaguje na Daniela V.pavel peregrin
6.12.2021 07:23 Reaguje naDaniela V.
6.12.2021 09:54 Reaguje na pavel peregrinViktor Šedivý
6.12.2021 08:37 Reaguje na-
Ta nádrž se musí naplnit a vyprázdnit stosedmdesátkrát, než se vrátí pořizovací náklady ... a to nepočítám nic na provoz a údržbu. Myslím, že tohle je už za hranicí ekonomické efektivity a je to spíš "mě se to tak líbí".
Eva Tylová
6.12.2021 19:44 Reaguje na Viktor ŠedivýDaniela V.
6.12.2021 09:52 Reaguje naBřetislav Machaček
6.12.2021 10:03 Reaguje naje vodou stejné teploty jako je teplota okolního vzduchu. Voda
z podzemní nádrže se sice nekazí díky chladu a temnu, ale ta
chladná voda způsobuje teplotní šok a brzdí růst. Pokud ji
užíváte pouze na trávu a pod okrasné dřeviny, tak vám to asi
nevadí, ale zalít třeba okurky, papriky a rajčata studenou
vodou, tak budou mít pár dnů stop v růstu. Pokud ji používáte
i v domácnosti, tak to určitě smysl má a taky pokud jste estét
a vadí vám nadzemní nádrže. Já jako zahrádkář barely a sudy
upřednostňuji a nemíním dotovat někomu jeho stavby. Tento
systém je podvod tvářící se ekologicky, aby byl odůvodněním
k přelévání daní na dotace těm, kteří by si to mohli investovat
i za své. Na obyčejnou stavbu je dotace nula. Na předraženou
pasivní je dotace i z daní těch vlastníků nezateplených budov.
Nechme každému co jeho jest a nezvýhodňujme i ty, kteří to
nepotřebují, ale pouze šetří na úkor jiných.
Daniela V.
6.12.2021 10:13 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
6.12.2021 11:10 Reaguje na Daniela V.který opěvuje pouze podzemní nádrže. Jinak taková
zálivka třeba mrkve z ní udělá "rozcuchanou princeznu" a při hledání vody v nakypřené půdě "urostlou jedličku" Tak popsala mrkev už babička
a už tehdy měla pravdu. Všeho moc je příliš a dostatek vody na povrchu nenutí rostliny kořenit hlouběji a tam hledat živiny. To ale mnoho lidí nikdy v životě nepochopí, budou běhat s konví po zahradě od rána do večera a divit se z mizerné
úrody.
Daniela V.
6.12.2021 12:58 Reaguje na Břetislav MachačekPetr Blažek
6.12.2021 17:47Mě by zajímalo, když tam zmiňujete bývalý modřanský cukrovar, co se stalo s jeho studněmi. Tento cukrovar byl zavřen okolo roku 2000 a byl plně funkční.
Po té nastala jeho demolice. Tak jestlipak jste ty studně zachránili anebo je nechali zničit a teď za dotace s velkou slávou stavíte retenční nádrže.
Eva Tylová
6.12.2021 19:38 Reaguje na Petr BlažekPetr Blažek
6.12.2021 20:48 Reaguje na Eva TylováPetr
7.12.2021 10:09Ještě jsem neviděl jediný nový projekt, kde by místo stávajícího betonu a dlažby vznikla zeleň. Zato opačně to jde skvěle. Nechápu.