https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-hruska-narodni-park-krivoklatsko-asi-nebude.ale-mel-by-byt
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Hruška: Národní park Křivoklátsko asi nebude. Ale měl by být

14.2.2025
Ilustrační snímek křivoklátské bučiny.
Ilustrační snímek křivoklátské bučiny.
Foto | Faragas / Wikimedia Commons
Včera prošel konečně prvním čtením ve Sněmovně návrh na zřízení Národního parku Křivoklátsko (jako součást „balíčku“ i jiných změn zákona 114/1992 Sb.). Je bohužel téměř jisté, že se návrh nepodaří dotáhnout do konce, protože funkční období Sněmovny skončí (novými volbami) dřív než novela absolvuje všechny procedury, projednání v Senátu a podpis prezidenta.
 
Důvodem tohoto fatálního zdržení je liknavost MŽP na začátku funkčního období – kdyby návrh byl vypracován a do vlády dodán hned v druhém roce vládnutí dnešní koalice, jistě by se to stihlo...

Přesto si neodpustím znovu vypsat důvody, proč je Křivoklátsko jasným adeptem na národní park (tedy spíš parčík – 100 km2 je opravdu málo).

1. Kvůli ochraně vzácné a rychle mizející biodiverzity. Například se vloni po mnoha letech na Křivoklátsku objevil velmi vzácný tesařík alpský, který žije v trouchnivějících starých listnatých stromech (hlavně buku). A protože v našich hospodářských lesích, kde je každé „hniloba“ nekompromisně likvidována, se stromy se dožívají zhruba 100 let, zatímco žít by mohly (zejména duby a buky) klidně 300-400 let, moc vzácného hmyzu, ale i hub, lišejníků, mechů či ptáků neuvidíte. A jedině statut národního parku zaručí možnost nechat lesy přirozeně zestárnout.

2. Těch ostrovů starých lesů je na Křivoklátsku málo. Ano, jsou chráněny statutem národních přírodních rezervací, a ty tvoří asi 10 % navrhované rozlohy národního parku. A to prostě nestačí. Navíc za toto ponechání přirozenému vývoji platí STÁTNÍ ochrana přírody STÁTNÍMU podniku Lesy ČR újmy na hospodaření ve výši ca 12 milionu Kč ročně. Pokud vznikne národní park, tohle přelévání peněz přestane (a stát bude mít peníze na financování Správy NP).

3. Národní park se bude z 99 % rozkládat na státní půdě. A stát má jistě právo udělat si s těmi lesy co uzná za vhodné – třeba vyhlásit národní park!


reklama

foto - Hruška Jakub
Jakub Hruška
Autor je přírodovědec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 17:02
Souhlasím, s NP, : Kvůli ochraně vzácné a rychle mizející biodiverzity. Ale "tesařík alpský, který žije v trouchnivějících starých listnatých stromech (hlavně buku)" je nesmysl. Neb potřebuje čerstvě poražené buky třeba větrem, které musí být na slunci a pak zůstat ležet několik let. Tady je třeba skutečně nechat padlé nebo pokácené buky na pokoji. Nicméně jiné plochy potřebují intenzivní péči jako Pleše aj. Takže žádný plošný bezzásah. Nýbrž celoplošná péče rozrůzněná dle cílových druhů ochrany. A to je potřeba lidem vysvětlit jako první. I neznalci přírody to pochopí na rozdíl od pohledu na plošnou devastaci některých NP, které mají lidé v mysli. Nemusím jmenovat .
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

14.2.2025 17:50
"NP bude z 99 % a státní půdě. A stát má jistě právo udělat si s těmi lesy co uzná za vhodné – třeba vyhlásit národní park!"
Zato keby štát uznal za vhodné so svojimi lesmi udělat niečo iné, to by bolo revu!
Odpovědět
MM

Milan Milan

14.2.2025 18:07 Reaguje na Peter Sládek
A stát se jmenuje jak?? Stát pouze spravuje to co patří občanům této republiky, a měl by dbát aby občané tento veřejný statek taky mohli využívat třeba pro rekreaci, relaxaci, turistiku, sport aktivity atd. atd.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

14.2.2025 18:14 Reaguje na Milan Milan
to je docela humorné, to co píšete. Stát sice deleguje správu na svoji organizaci ale ty obce se chovají poněkud slepě, když si střžují na masivnost turistické zátěže pro onen region, tedy právě vyhlášení NP jim dává možnost lepší regulace a udržitelné turistiky.
Což je v zásadě jeden z protiargumentů oponentů vyhlášení.


Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.2.2025 18:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano je to humorné. Všichni zastánci parku argumentují zvýšením prestiže a tím i větším přílivem turistů do regionu. A světe div se, zdejší obce na to neslyší. Jak je to s tou lepší možností regulace je krásně vidět na NP Krkonoše.
Odpovědět
MM

Milan Milan

14.2.2025 18:04
Myslím že tento článek o NP Křivoklátsko je již neaktuální.
Odpovědět
Walter Bitterlich

Walter Bitterlich

14.2.2025 18:12
Zatím to funguje i bez NP (hospodářský les i ochrana přírody zároveň). Takže opravdu je ten NP tak nutný???
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

14.2.2025 18:16 Reaguje na Walter Bitterlich
když se o tom mluví 30 let, tak se to jednoho dne stát může... když už se o něčem mluví 30 let, člověk by předpokládal, že si mohli zvyknout.
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

14.2.2025 18:23
Pane Hruško, mám jednoduchý a věcný dotaz. K čemu další NP a chráněná území, když stát neumí chranu přírody prosadit ani v těch stávajících? V CHKO Kokořínsko desítky let neplatí zákon 114/1994, a to včetně přírodních rezervací. Správa CHKO ani AOPK ho nevymýhá. A Vy, pane Hruško, se klidně podepíšete pod petici zorganizovanou přestupci zákona, že je to tak v pořádku. Teď kritizujete, že nevznikne NP. Vysvětlíte nám ten rozpor? Nepřipadáte si jako pokrytec? Děkuju za věcnou odpověď.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 19:14 Reaguje na Ivan Brezina
Nejhorší stávka je ale právě rigidní výklad platné legislativy. To někteří směřují třeba snměrem k trampingu, jiní k péči o Národní parky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 19:14 Reaguje na Ivan Brezina
Nejhorší stávka je ale právě rigidní výklad platné legislativy. To někteří směřují třeba snměrem k trampingu, jiní k péči o Národní parky.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.2.2025 19:28 Reaguje na Ivan Brezina
Dobrý den přeji. S panem Hruškou v lecčems nesouhlasím, ale je to špičkový odborník na danou problematiku. Kdežto vy jste jen ekologista se všemi soudružsko nacistickými nectnostmi. Kdyby jste se raději vrátil na svou alba mater. Různí nenávistní Kozákové Vás potřebují.
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

14.2.2025 19:49 Reaguje na Michal Ukropec
Moje otázka se netýká odbornosti, ale bazální logiky. Proto s ní taky máte problém.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 20:33 Reaguje na Ivan Brezina
https://neviditelnypes.lidovky.cz/cirkus/mistrovstvi-v-rezani-vetve-pod-zadkem.A250213_204931_p_cirkus_nef
Cituji pro zajímavost:
Jen tak mimochodem parlament schválil další věc, kterou nikdo nechce – s výjimkou zeleného fanatika ministra Petra Hladíka (marginální strana lidová), totiž Národní park Křivoklátsko. Tato „národním parkem‟ postižená území jsou pak vystavena řádění ekologických extremistů. Za nimi pak jsou hektary uschlých stromů nebo dokonce spáleniště.
Já jsem pro národní park, ale jiný než řádění.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

15.2.2025 09:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
K panu Hladíkovi se ve volbách na podzim KDU postavila....zády.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

15.2.2025 15:54 Reaguje na Ivan Brezina
Vaše posedlost dodržování ehm nepovedených zákonů mě děsí. Za okupace a bolševika zde byla spousta Vašich soukmenovců a pomocí platné legislativy likvidovali slušné lidi za ukrývání Židů, demokratů, poslouchání štvavých stanic........ Oni jen vyžadovali striktní dodržování zákonů. Ano. Jste zelený jako ostatní zelení. Jsem rád že publikujete. Alespoň je vidět jak vypadá zlo.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.2.2025 08:09
Bohužel jsme se vrátili do éry komunizmu, Kde nám strana a vláda říkají jak máme žít, co si máme kupovat a jak máme u toho jásat.
Po revoluci jsme se těšili na dobu, kdy budeme žít a podnikat podlé svých schopností, bohužel po vstupu do EU se se všechno otočilo.
Stát by měl zasahovat pouze tam, kde něco nefunguje, ani o centimetr dále. Proč vyhlašují park tam, kde nejsou problémy, proč nakazují všem zemědělcům nějaké noty bez ohledu na to jak kdo hospodaří?
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

15.2.2025 10:06
Argumenty pana profesora jsou úsměvné. V bodě 1 si hned ve dvou úvodních větách odporuje: "Kvůli ochraně vzácné a rychle mizející biodiverzity. Například se vloni po mnoha letech na Křivoklátsku objevil velmi vzácný tesařík alpský". Takže biodiverzita ubývá přesto, že se tam nečekaně objevil zmíněný tesařík. To je tedy "úctyhodný" konstrukt. V bodě 2. píše, že je starého lesa málo. Že to nestačí. Jaký rozsah je ale dost, už neuvádí. Protože pro takový argument se nemá o co opřít. Toto tvrzení má tedy hodnotu absolutního blábolu. V 3. bodě zmiňovaný argument, že STÁT "má právo" nebýt dobrým hospodářem? --- To vymyslel vysokoškolský pedagog? Asi mu je líto, že podnik Lesy ČR dostává za hnijící dříví 12 milionů Kč, což je podle něho nespravedlivé, protože si takové peníze zaslouží ekologové ze Zeleného kruhu. Ten doteď financoval Frans Timmermans, přední dogmatik Green Dealu, a asi už to nebude dál průchodné.
Odpovědět
VP

Vít Pátek

16.2.2025 12:54 Reaguje na Josef Střítecký
"Na komoru", jak říkáme my myslivci.

Toto by se v (notabene pro daný text základní) argumentaci vysokoškolskému profesorovi opravdu stávat nemělo... Obzvlášť ne pravidelně.
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

15.2.2025 10:06
Argumenty pana profesora jsou úsměvné. V bodě 1 si hned ve dvou úvodních větách odporuje: "Kvůli ochraně vzácné a rychle mizející biodiverzity. Například se vloni po mnoha letech na Křivoklátsku objevil velmi vzácný tesařík alpský". Takže biodiverzita ubývá přesto, že se tam nečekaně objevil zmíněný tesařík. To je tedy "úctyhodný" konstrukt. V bodě 2. píše, že je starého lesa málo. Že to nestačí. Jaký rozsah je ale dost, už neuvádí. Protože pro takový argument se nemá o co opřít. Toto tvrzení má tedy hodnotu absolutního blábolu. V 3. bodě zmiňovaný argument, že STÁT "má právo" nebýt dobrým hospodářem? --- To vymyslel vysokoškolský pedagog? Asi mu je líto, že podnik Lesy ČR dostává za hnijící dříví 12 milionů Kč, což je podle něho nespravedlivé, protože si takové peníze zaslouží ekologové ze Zeleného kruhu. Ten doteď financoval Frans Timmermans, přední dogmatik Green Dealu, a asi už to nebude dál průchodné.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.2.2025 17:29
Začínám být alergický na pojem ZÁJEM STÁTU, protože je mnohé pouze ZÁJEM
DOČASNĚ VLÁSNOUCÍ GARNITURY. Ta je zde dočasná v porovnání se státem,
národem a hlavně krajinou. Na vyhlášení NP MUSÍ být široká shoda napříč
jak stranami, tak musí mít hlavní slovo místní a nikoliv dočasná vláda,
která už má skutečnou podporu zcela jinou, než v době vzniku. Prostě
dosluhuje a silou parlamentní, senátní, soudní a prezidentské většiny
se chová jako diktátor, což už odpuzuje i její slušné voliče. Hrstce
fanatický příznivců ta arogance moci nevadí a užívají si poslední
měsíce diktátu všem ostatním. Je to krátkozraké, protože naštvanost
může vyvolat revanš a chovat se taky tak. Pouze z trucu se pak zruší
silou prosazené zákony i kdyby byly v něčem dobré a stačily by pouze
poopravit o připomínky, jež odmítla vláda zahrnout do silou prosazených zákonů. Nebrat zřetel na názor místních, volených zástupců obcí a jiné
odpůrce se vládě vymstí, protože tam ztratí mnoho bývalých voličů. Asi
ji stačí voliči z velkých měst, kteří chtějí další atrakci k rekreaci
a možná voliči s dvojím občanstvím žijící trvale v zahraničí, kteří
ani neví, co zde vláda napáchala. Ty si kupuje možností nejen volit,
ale jinými výhodami plynoucími z dvojího občanství. Doufejme, že lid
udělá reparát a pokračování této arogantní vlády odmítne a dojde na
jednání s místními o kompromisních úpravách ochrany přírody a nikoliv
o současném diktátu neberoucím ohled ani na neukončené soudní pře.
Odpovědět
ms

16.2.2025 13:10
Vážení a pane Hruško, v prvé řadě je nutné převzít odpovědnost za stav lesů v národních parcích.
Je to zničené životní prostředí občanů České republiky a vznik ztrát na mimoprodukčních funkcí lesa. Tyto funkce chybí. Sluneční energie, kterou zpracovávali lesy na desítkách tisících hektarů, jsou nefunkční a k tomu další ztráty na kvalitě lesa a dílo zkázy je dokonáno.
Projevy této devastace budou bohužel ještě nabírat na síle. Proto se přít o to, zda národní park ano či ne, není na místě. Samozřejmě, že nyní je nutné vyhlášení zastavit, neboť ochrana přírody ochrany lesa v národních parcích nedbá.

Pokud opominu zelenou lobby, která se ihned chopí vlády nad tímto územím a vytvoří doslova peklo pro místní občany, stále je ve hře, obrovské riziko pro tamní lesy. Bezzásahovost v území, kde se aktivně hospodařilo, bude devastující. Máme dva národní parky, kde je tristní stav lesů a přesto stát chce znova vyhlašovat národní park, tedy opět bude pokračovat v ničení životního prostředí.

Pokud se týká biodiverzity, o které hovoří pan Vinkler - tzv. ochrana přírodních procesů biodiverzitu zabíjí. To, co je dnes cenné na Křivoklátsku, tedy ta vysoká biodivezita, to je díky současnému způsobu hospodaření.

Nikdo to nechce slyšet, že pestrostí lesa, kterou tam vytváří současní lesníci se váže na tuto pestrost i pestrost ostatních na les navázaných organismů. Jestli tam je nový vzácný živočich, tak je to asi díky tomu, že systém je funkční.

Stát má povinnosti zajistit občanům příznivé životní prostředí, tedy musí nastavit takovou formu ochrany, u které nebudou hynout lesy. Stát již selhal, takže další území bude živořit?


Odpovědět
ms

16.2.2025 13:12 Reaguje na
Klimatická funkce lesa je přirozená schopnost živého lesa transformovat většinu sluneční energie do výparu a tím stabilizovat klima na Zemi (evapotranspirace). Tyto funkce primárně zajišťuje vzrostlý živý les.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.2.2025 18:50 Reaguje na
V něčem si s vámi dovolím nesouhlasit. Jde o to, že v CHKO Křivoklátsko jsou i nelesní biotopy, které vytvořil člověk, s velmi unikátní florou a faunou. Jde třeba o Pleše či stepní stráně například známá Komárkova lesostep. To jsou například suché louky, které vznikaly pastvou. A ty hynou, neb lesy ČR dbají o les. Navíc i ten tesařík potřebuje jinou péči než čistě ekonomicko lesní obnovu. Jsem toho názoru, že NP ano, ovšem s intenzivní péčí o biotopy v celém rozsahu tj. lesy, louky, pastviny. Stepním í a lesostepním by velmi pomohlo udržení biodiverzity odstraňovíní náletů, kosení vypalování pastva... . Na druhé straně visí na NP Damokův meč rigidní aplikace špatného zákona tj. bezzásah, jak vyžaduje p. Březina.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.2.2025 18:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
Takže jako vše, život proplouvá mezi Scilou a Charybdou.
Odpovědět
ms

16.2.2025 21:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
pane Vinklere, nemohu na to účinně reagovat, protože nemám o tom povědomost. Lesy ČR mají v péči více biotopů než jenom les, to vím, viděla jsme louky, které jsou v jejich péči.
Ve vyhlašovaném NP jsou nelesní biotopy zastoupeny řádově na 2% území případného NP.
Ta péče, kterou uvádíte, by se nedala realizovat v rámci CHKO? Národní park nic tak extra nenabízí, jenom chaos a neodpovědnost.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.2.2025 13:37 Reaguje na
No dala, ale komupak ty pozemky patří? LČR? No a je tedy ochoten se o ně pracně starat bez jakékoli ekonomické návratnosti? V NP by to bylo o něco snažší. Ale zase tam visí strašák bezzásahovosti z druhé strany. Tak nevím. Ono jde o to, jaké je vedení NP a taky jaké nátlaky neziskovek ustojí.
Odpovědět

Radek Čuda

17.2.2025 16:56
Prostě tam těm místním ten NP prostě vyhlásíme, ať se třeba ...
A pokud se jim to nelíbí, tak se mohou odstěhovat.

To je fakt přístup jak za bolšánů.
A dokonalý příklad toho, jak by to v občanské společnosti nemělo fungovat.

Prostě tihle aktivisté mají plná ústa demokracie, subsidiarity, občanské společnosti a podobně, ale jen do té doby, kdy se jim to hodí ... a jakmile ne, tak provedou myšlenkový upgrade na lidovou demokracii a vedoucí úlohu strany, tedy vlastně odborníků a je hotovo.

A jak píšu vždy. Proti zřízení NP Křivoklátsko nic nemám, ale rozhodně ne za situace, kdy je drtivá většina místních obyvatel proti.

Já mám většinou pocit, že pan Hruška tady dostává sodu nezaslouženě ... například v případě Č-Švýcarska ... ale tenhle článek je jak z Rudého práva.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.2.2025 19:19 Reaguje na Radek Čuda
Mnoho ekologů i ekologických aktivistů by mělo akceptova nové poznatky o tvorbě biodiverzity. Ne bezzásahový klimaxový prales, ale spásaný les, je základ biodiverzity.
Velmi inspirativní a velmi důležité vysvětlení. Zvláště pro p. Hrušku, p.Macháčka, p Březinu, p. Řezáče.. .
Miloslav Jirků: Návrat velkých kopytníků v malém Česku (Živě PřF UK, Praha)
https://www.youtube.com/watch?v=yyMFAwNN_fg
Trochu dlouhé, ale stojí to za to, chceme-li mluvit o rekonstrukci krajiny, návratu biodiverzity.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.2.2025 10:24 Reaguje na Slavomil Vinkler
Už se proboha vzpamatujte s těmi vašimi velkými spásači!
Mohou tu žít volně bez uzavření do obor(rezervací)? Já
a všichni rozumní lidé vám poví nikoliv! Kolik tisíců
kilometrů bytelných plotů by muselo vyrůst kolem pro
ně vyčleněných oblastí? Kde bude žít zbytek zvěře a co
genetické mísení bez možnosti migrace? Zubrům je navíc
jedno, zda okouše cílovou dřevinu a nebo tu určenou k
likvidaci. Co neokouše, tak při drbání vyvrátí a poláme. Pokud nemá v cestě bytelný plot, tak spase obilí a co
budou jíst lidé a domácí zvířata, když jako chráněné
zvíře končí v kafilérii? Co geneticky zpětně vyšlechtit rovnou mamuty? Ti by předvedli, jak má krajina vypadat
po jejich návštěvě. Víte třeba, že tím nadměrným spásáním jakýmikoliv zvířaty se z lesů prve stanou lesy řídké, pak savany a nakonec pouště? Co vy vlastně chcete? Žijete v utopické představě , že vše v naši přírodě vyřeší velcí spásači, ale bez predátorů, kteří by je pronásledovali z místa na místo.
Brzo se ale dočkáte, až je z "rezervací" vyplaší vlci
a následně splašení prorazí oplocení a vlítnou před
vlak, či na dálnici. Pak přijde ke slovu kulovnice
jak na ně, tak na vlky, protože jiné řešení už nikdo
nebude hledat. Prostě je nás lidí tolik, že tu nelze
chtít i divočinu, jak si někdo naivně představuje.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.2.2025 07:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Už se vzpamatujte a místo nenávisti ke všemu kolem Milovic se podívejte na Miloslav Jirků: Návrat velkých kopytníků v malém Česku (Živě PřF UK, Praha), kde to funguje 10 let
https://www.youtube.com/watch?v=yyMFAwNN_fg
I zubrům v Milovicích stačí páskový ohradník. No do hospodářského lesa nepatří, ale do NP ano, v rozumné míře odměřené asi na 1-2 na km2, tedy je možné až 320 velkých spásačů na Křivoklátsko, aniž dojde k devastaci (60 by stačilo).
Kafilerie je jen obstrukce zákona, jeleni, prasata a srnci do kafilerie nejdou. Kůń nebo zubr klidně může být lovná zvěř.
Odpovědět
ms

17.2.2025 20:57 Reaguje na Radek Čuda
dyť pan Hruška je jeden z duchovních tvůrců způsobu péče v národních parcích, tedy i v NPČŠ.

Tam proslul požární analýzou, která obsahovala informaci, že ležící dřevo zastavilo požár, tedy vlastně vše bylo ok.
Přitom ležící dřevo bylo palivem, který zásobovalo požár, který nebylo možné uhasit a na škále krutosti předčil i požáry v Jižní Americe.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist