https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-hlavenka-chystana-novelizace-1-5-metru-pro-cyklisty-je-krasny-priklad-jak-upravy-zakonu-nedelat?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Hlavenka: Chystaná novelizace 1,5 metru pro cyklisty je krásný příklad, jak úpravy zákonů nedělat

16.7.2022
Tak jsem myslel, že mě v politice už nic nedokáže překvapit, ale evidentně jsem ještě mladý a nezkušený.
reklama

 
O co jde ve zkratce: před cca rokem (duben 2021, ještě tedy minulou vládou) byl schválen zákon o minimálním odstupu od cyklisty při předjíždění. Byl posléze schválen senátem a platí, tedy je účinný od 1. ledna letošního roku. Stojí za to připomenout, že proti zákonu bylo jen cirkusové duo Volný+Bojko, zdržela se kompletně ODS ruku v ruce s SPD, ostatní byli pro až na pár osamělých výjimek. Pokud je tato zpráva pravdivá, tak je tohle návrat té nejhorší politické pazgřivosti, na které jsme byli zvyklí někdy v devadesátých letech:

Za prvé: nic proti novelizaci zákonů, jenomže musí být "evidence-based", tedy praxe musí ukázat, že v zákoně je nějaká vážná chyba a problém. Tady uplynula tak krátká doba, že se nic zjistit technicky nedalo a ani náhodně sesbírané příběhy nepotvrzují sebemenší problémy. Za cyklisty na rušných komunikacích nevznikají kolony, předjíždějící automobily se nesrážejí s protijedoucími, nic. Prostě "někdo si něco myslí" nebo "někomu to osobně vadí", ale právě a přesně takhle se zákony novelizovat nesmějí - bez argumentace, jen kvůli tomu, že v některé straně je vysoké procento vlastníků BMW X6.

Za druhé: novelizace má být řešena v rámci tzv. přílepku u nějakého jiného, zcela nesouvisejícího zákona. Opět, nic úplně zásadního proti přílepkům, pokud jde o nějaká bagatelní formulační upřesnění, kdy se například zjistí, že v zákoně je napsáno mylně "alebrž" a má tam býti "anžto". Zde se přílepkem má toto důležité ustanovení totálně vykostit a stát se impotentním. Naprosto nepřijatelná, devadesátková metoda.

Za třetí: namísto, aby s návrhem přišel někdo relevantní, vybavený odborností (například odborné sekce z ministerstev, úřady zabývající se bezpečnostní provozu, postavený na datech atd.), je vyvolán z jakéhosi soukromého lobbistického spolku, který s věcí má pramálo společného, s argumentací, že jsou problémy s "předjížděním na lesních cestách"(!). Jedná se o t; tak jak je v našich končinách dobrým zvykem, netransparentní spolek nezveřejňující žádné informace o svém hospodaření, stanovy, členy atd. Lesácká lobby tvrdí, že zákon způsobuje "kolaps na lesních cestách". Jako fakt?

Argument "předjíždění na lesních cestách" je tak uhozený, že víc už to nejde. Asi každý z nás se někdy vyskytl na lesní cestě a ví, že jakýkoli střet dvou subjektů (auto-chodec, auto-cyklista, v jakémkoli směru, tedy v protisměru stejně tak jako u předjíždění) je řešen tak, že ten slabší skočí po hlavě do ostružin a nechá lesácký džíp projet, protože život máme jenom jeden. Spolek - který dle článku velmi aktivně lobbuje za změnu zákona - navíc vyhrožuje, že zakáže cyklistům vjezd do lesa, na což nemá právo, a zaměňuje předjíždění za objíždění. (Objíždění - zastavíte, ustoupíte na kraj, necháte vůz objet; takhle se to v lese dělá, což lesní spolek asi neví?).

Za čtvrté: tak jak je v devadesátkové politice u nás obvyklé, tak se udělá přílepek s odůvodněním "řešení nějakého detailu", přičemž se tam ale nacpe deset dalších ustanovení, které v podstatě původní zákon likvidují. V článku se uvádí, že návrh má měnit současný zákon takto:

"při nízké rychlosti vozidla nemá platit vůbec žádný odstup."

Ha, to přece není tak zlé, ne? U nízké rychlosti to není tak nebezpečné. (Fakticky JE, protože výsledek bočního drcnutí je sražení cyklisty do pangejtu, na strom, na patník - snad nemusím psát dále).

Jenomže vtip s nízkou rychlostí je tento. Kdo posoudí, zda rychlost byla nízká? Nikdo, protože ji nikdo nezměří: pokud tedy například cyklista s GoPro na hlavě pošle na Policii fotku nebo i video, jak auto těsně předjíždí před ním jedoucího cyklokolegu, Policie to odloží, protože z toho nezměří rychlost. Do takového sporu nikdo nepůjde, protože řidič řekne, že měl "nízkou rychlost" a nikdo mu nedokáže, že neměl.

Tyhle sviňárny se samozřejmě v zákonech neobjevují náhodou.

Novelu připravuje ministerstvo dopravy, ministr Kupka za ODS. Já jako vlídný člověk, který se snaží očekávat to dobré, než se přesvědčí o opaku, se stále snažím rozlišovat mezi starou ODS a novou ODS a doufám, že tahle strana prošla aspoň nějakou proměnou. Jenomže pak se objeví návrh, který dýchá temnou ódéesáckou minulostí: zlobbovaný, pazgřivým způsobem prosazovaný, postavený neseriózně nikoli na datech, ale automobilovém fetišismu, a jdoucí zcela proti evropským trendům a pravidlům v západoevropským zemím. A to jsem si dodnes myslel, že Kupka patří ve vládní sestavě ODS k těm rozumnějším lidem.

Ještě pár takovýchto pokusů a bude na místě se ptát, jestli fakt dává smysl téhle devadesátkové gardě svítit. Jeden Fiala jaro nedělá.


reklama

foto - Hlavenka Jiří
Jiří Hlavenka
Autor je český podnikatel a investor v oblasti informačních technologií, od roku 2016 zastupitel Jihomoravského kraje.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.7.2022 08:09
Nelze než s autorem plně souhlasit. Celá ta šaráda kolem cyklistů je nepěkným vysvědčením jak vládě, tak sněmovně.
Neřeší se problém, ale jeho účastníci.
K zavedení legračního prvku 1.5 m od cyklisty při předjíždění vedla snaha nějak reagovat na nárůst úmrtí a vážných zranění při kolizi cyklista-auto.

Cyklista je mimořádně zranitelný účastník silničního provozu . Za druhé - silně se navýšil počet automobilů, a leckde se natáhly cyklostezky doslova proti zdravému rozumu na úzkých a frekventovaných trasách - typicky magořina Hanušovice -Králíky s odbočkou na Disneyland Dolní Morava(Stezka do oblak, Sky bridge a jiné chujoviny).

Souhrn toho i dalšího potom vede k budování pomníčků, kde cyklista nebo cyklisté vydechli naposled a že jich přibývá.

Nutný je systémový přístup ke snižování počtu těchto tragédií , a jeho stručný nástin by však převýšil možnosti prostoru pro jeden diskuzní příspěvek.


Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.7.2022 09:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.7.2022 09:26
Je přímo nezodpovědné/sabotáž, že mnohé účelové cesty zemědělců a lesní cesty, jsou značeny jako cyklostezky !
A mnohé silnice 2. a 3. třídy, jsou už delší dobu při opravách zužovány - na každé straně o 30/50cm. a začínají problémy při vyhýbání, předjíždění.
A na silnice 1.třídy, cyklisti nepatří vůbec !
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.7.2022 13:54 Reaguje na smějící se bestie
Kdysi dávno byly ony nezpevněné okraje cest dost široké a používaly se pro cyklisty. Ovšem nároky dnešních dopravců co si vymohli, aby ony moderní "autovagony" mahly na silnice místo na koleje udělaly své.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.7.2022 07:36 Reaguje na smějící se bestie
cyklista, který má pud sebezáchovy na ně ani neleze....je to lidově řečeno o držku
Odpovědět
RK

Roman Kramný

16.7.2022 09:59
Jezdím na kole i autem,za mně je tento stávající zákon nadbytečný,bývala úprava,že řidič automobilu při předjíždění nesmí ohrozit cyklystu a nejen jeho,ale i další účastníky silničního provozu, byla dostatečná.Skutečně po zavedení tohoto zákona (odstup 1,5m) se občas vyskytuji excesy typu,že cyklista má pocit,že má neomezenou přednost na silnici a podle toho se chová,zvlášť na velmi úzkych silnicích,kde se nedá bezpečně předjet. Bohužel,vlastní zkušenost. Ja jako řidič automobilu se chovám ohleduplně vůči ostatním účastníkům silničního provozu a očekávám,že se budou stejně chovat oni ať už jedu na kole,autem nebo jdu pěšky. Kdyby jsme se tak chovali všichni,nebylo by potřeba těchto zákonu a následných novel....
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.7.2022 11:36 Reaguje na Roman Kramný
1**
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

17.7.2022 11:00 Reaguje na Roman Kramný
1*

I podle mé zkušenosti (nejsem už cyklista, ale autem ještě jezdím) je to tak, že cyklisté považují sebe coby vyznavače trendu tak nezpochybnitelně správného, zdravého a proto všeobecně podporovaného (hlavně ale módního) za vyvolené, kterým se musejí na silnici všichni podřizovat.
Odstup 1,5 m je hovadina - jsou silničky, kde jej nelze dodržet ani teoreticky. Je v takových místech povinností řidiče auta, aby jel za cyklistou rychlostí 15 km/h tak dlouho, dokud cyklistu nenapadne, že by se šlo třebas i trochu uhnout? (neřkuli na půl minutky sesednout a uhnout s kolem do trávy - to by asi byla laskavost až příliš velká)
Plně souhlasím s tím, že je úplně zbytečné zaplevelovat zákony doplňováním detailů k ustanovením, v nichž zákon řeší věc úplně dostatečně. K tomu ale mají byrokrati odjakživa velmi silný sklon.
Odpovědět
ZL

Zdeněk Lacina

16.7.2022 13:34
Vy komouši nesvítíte, vás tam jen z lítosti vzali.
A takové ptákoviny, jako je ten nařízený odstup, co jste prolobovali, by měly jít háje celé a ne jen "při nízkých rychlostech". Zkušenosti samozřejmě jsou, statistika nehod je precizní a žádné zlepšení neukázala. To vy jste protlačili ptákovinu bez řádného zdůvodnění!
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.7.2022 13:51
Chystaná novelizace 1,5 metru pro cyklisty je krásný příklad, jak úpravy zákonů nedělat,,,,
To ví většina občanů už od samého počátku a přesto volí tyhle co ty ptákoviny vymýšlej. A motoristé? Kdyby šli do sebe a striktně onen zákon dodržovali, tak dnes máme takové kolapsy v dopravě, že by to otřásko existencí téhle vlády. Východislem jsou jen cyklostezky, ovšem pro cylisty a pěší a ne pro onu spoustu elektrovozítek. Když kouknete na staré mapy, jasně uvidíte kolik chodníků a cestiček bylo rozoráno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2022 18:33
Pan Hlavenka si asi nevšiml, že ten zákon o 1,5 metru je naprostá pitomost a nelze jej v praxi vůlbec dodržovat.
Jeden kamarád od kamaráda si udělal tyčku s praporkem přesně 1.5 metru dlouhou a když jel po kraji silnice 3. třídy, fakt se za ním tvořily kolony. A zlí jazykové říkají, že ho někdo naschvál shodil do škarpy.

Ten původní zákon, že řidič nesmí cyklistu ohrozit byl naprosto dostačující a nemají se spravovat věci, které fungují a mají svou logiku a rozum.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.7.2022 15:07 Reaguje na Pavel Hanzl
+1
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.7.2022 20:13
Vymahatelnost jakéhokoliv zákona je podmíněna nezpochybnitelnou kontrolou.
Změřit danou vzdálenost za jízdy je dána odhadem a u zodpovědných účastníků
silniční dopravy tak tomu bylo i před daným zákonem. Zákon tak přitvrzuje
pro piráty silnic, kteří z plezíru míjeli cyklisty tak, že se o ně málem
otírali zpětným zrcátkem. A pak je tu ještě rozdíl v rychlosti a velikosti auta. Takový kamion jedoucí osmdesátkou vás při míjení na kratší vzdálenost už smete vzdušným vírem a sporťák jedoucí 150 s vámi pořádně zacloumá. Být
lidé normální, tak nemusí být dopravní předpisy skoro vůbec, protože i tak
se nelze spoléhat na 100% ani na přednost v jízdě, když se potkáte s blbem.
No a cyklista? Pokud má kam uhnout, tak ten opatrnější uhne, ale pokud nemá, tak spoléhá na rozum řidiče. Ono uhnout do metr hluboké škarpy nelze
a naopak uhnu na širším úseku a nebo odbočce. U některých cyklistů je to
nedostatek sebezáchovy, když věří tomu, že za volantem sedí pouze sami moudří lidé. Kritici z řad řidičů by si měli na kole vyzkoušet, když je
míjí rychle jedoucí vozidlo blíže, než ten metr a půl a naopak cyklisté
se vžít do situace řidiče, když je omezen při jeho předjíždění úzkou
komunikací. Vše je o toleranci a rozumu a ta když chybí, tak ji musí
regulovat zákon, byť i nedokonalý a těžce vymahatelný.
Odpovědět
MM

Milan Milan

16.7.2022 21:16
Neměli být všechny body jak popisuje autor při změně zákona být přítomny před přijetím původní změny zákona?? Stanovovat nějaká metry, či v jiném případě neměřitelné sekundy odstutu atd. byla a je od počátku hloupost. Zákony by měli být srozmitelné, kontrolovatelné a hlavně v praxi realizovatelné..... a ne nějaké snůšky přání a nápadů.
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

17.7.2022 08:31
Ideální by bylo kdyby se ten zákon měnil co půl roku, protože mediální víry kolem toho pomáhají cyklistům nejvíc. V zásadě co by cyklista mám nejhorší zkušenosti s dodávkami, ty Bmw jsou až na 2.místě.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

17.7.2022 11:14 Reaguje na Kamil Krabice
Přestože jsem starý pán a teď už jezdím jen autem, na kole jsem toho najezdil víc než byste nejspíš věřil. Všechny pocity cyklisty při jídě na silnici (zvláště na frekventované) znám, zažíval jsem je.
Znám i všechny pocity automobilisty, protože jsem je zažíval (a zažívám) také. Mimochodem podobné pocity jaké má cyklista často zažívá i automobilista - při setkáních s kamiony.
A můj závěr z těch zkušeností je, že zákon tenhle problém nevyřeší, ani kdyby byl dokonale promyšlený a byl napsán brilantně (což se našim zákonodárcům daří jen velmi vzácně).


Žádný automobilista, pokud má sebou v autě i mozek, neohrozí cyklistu, je-li MOŽNÉ ho v dané situaci neohrozit. Natožpak záměrně. Je si dobře vědom toho, že zatímco na silnici je cyklista tím slabším a více ohroženým, v soudní síni by to bylo přesně naopak.
Odpovědět
JJ

Japan Japan

17.7.2022 12:50
Celá šaráda s dodrovanim odstupu od cyklistů je způsobena netoleranci některých řidičů,ta i cyklistů. Nedivím se lesakum, kteří jezdí v lese posvych cestách a střetávají se s cyklisty, kteří si myslí, že mají přednost. Dopadne to tak, že soukromé cesty budou uzavřeny pro cyklisty úplně a i těm slušným bude zakázáno jezdit po soukromých cestach. Proto ta novelizace zmršeného zákona.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

18.7.2022 10:37
Proč tolik vášní pane autore, když Vaše domovská partaj (Piráti) sedí ve vládní koalici a máte i v PS místopředsedkyni... Iniciativní skupina všech Vašich (4) poslanců může podat návrh zákona... a nečekat co přijde z hůry.. Pokud je Vás více nespokojených, tak odejděte z koalice.
Já jako občan si myslím, že přílepky a podobná tvořivost poslanců (pozměňovací návrh, který vše postaví na hlavu a odporuje základnímu textu...), by měla být zakázaná jednacím řádem. Zákon schvalovat nebo odmítnout s připomínkou. Připomínky předat vždy předkladatelům zákona k zapracování... a po té hlasovat o celku. Samozřejmě dle svého rozumu a ne politické příslušnosti.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist