Jiří Jakl: Byrokracii musí zkrotit efektivní digitalizace, ne prodeveloperský stavebák
Návrh stavebního zákona ministryně Kláry Dostálové usiluje o převedení úředníků zabývajících se stavební agendou z obcí na stát a chce přímo pod stavební úřad podřídit odborníky z různých samostatných úřadů ochrany životního prostředí, památkové péče či ochrany obyvatelstva. To jde přímo proti principu subsidiarity, proti odborné nezávislosti a dost možná rovnou na ruku developerům.
V ne až tak dávné minulosti ale fungovaly okresní úřady, které byly vstupními místy pro stavební řízení a k žádostem kompletovaly stanoviska dotčených úřadů ke konečnému rozhodnutí. Občané nemuseli nikde zbytečně běhat po úřadech a fungovala i nezávislost dotčených úřadů. V současnosti občané ale obíhají dotčené úřady, píší různé žádosti a milostivě čekají na stanoviska zasílaná i s mnohaměsíčním zpožděním.
Současná vysoká míra byrokracie nejen kolem stavebních řízení je dána především nemožností vyřídit řízení v jedné věci podáním žádosti s podklady na jedno podací místo. V jedné věci je tak nutné psát žádosti různým dotčeným úřadům, a to dokonce i kvůli banalitám, které jsou dohledatelné v rejstřících či prostřednictvím internetu.
Zvonečník jako cíl vnímá potřebu zkrotit byrokracii nastavením úředních řízení k vyřízení jedné věci jedním podáním a s využitím efektivní digitalizace. K tomu již dlouhou dobu fungují datové schránky, které byly mimochodem zřízeny podle hlesla "nemá obíhat občan, ale dokument". K tomu je dále potřeba určit 1) vstupní kontaktní datové schránky veřejné správy, 2) jednotný systém označování a třídění podávaných žádostí, 3) způsob vyřízení žádostí v elektronické podobě tak, aby občané byli kontaktováni konkrétními dotčenými úřady jen v případě potřeby doplňujících a korekčních informací (nedostupných v rejstřících a na internetových stránkách), nebo až s výsledkem řízení. Do jaké míry v tomto ještě může pomoci zákon o právu na digitální služby (digitální ústava) s masivní podporou zákonodárců napříč politickým spektrem uvidíme.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Jan Šimůnek
8.1.2020 09:511. výrazně pracnější
2. trvá několikanásobně déle
3. je velice drahé, protože je nutno opakovaně (častěji než jednou měsíčně) platit ze svého IT pracovníka, který najde způsob, jak kompenzovat chyby, které generují organizátoři tohoto výkaznictví (tj. situace kdy se příslušný státní či pojišťovenský SW přestane chovat jako dosud a stane se nefunkčním, aniž by to bylo příslušnými institucemi hlášeno a oznámen postup nápravy)
IMHO by se měla veškerá digitalizace zcela utnout. Pokud se znova rozjede, stát by měl garantovat to, že to bude jednodušší než papírové, a že bude trvale funkční (bez nutnosti jakéhokoli servisu). A někdo, patrně tvůrce příslušného SW, by za to měl nést ekonomickou a právní odpovědnost.