https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-jakl-byrokracii-musi-zkrotit-efektivni-digitalizace-ne-prodevelopersky-stavebak
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Jakl: Byrokracii musí zkrotit efektivní digitalizace, ne prodeveloperský stavebák

8.1.2020
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | PIRO4D / Pixabay
Česká republika patří k zemím, kde dosud vládne neuvěřitelná byrokracie a ve světovém měřítku k nejtragičtějším patří stavební řízení. Přestože digitalizace nabízí nástroje na zkrocení byrokracie, developeři využili svoji příležitost u stavebního zákona. Zvonečník odmítá návrh nového stavebního zákona od ministryně Kláry Dostálové. (Pozn. red. Tento text vyjadřuje stanovistko spolku Zvonečník.)
 

Návrh stavebního zákona ministryně Kláry Dostálové usiluje o převedení úředníků zabývajících se stavební agendou z obcí na stát a chce přímo pod stavební úřad podřídit odborníky z různých samostatných úřadů ochrany životního prostředí, památkové péče či ochrany obyvatelstva. To jde přímo proti principu subsidiarity, proti odborné nezávislosti a dost možná rovnou na ruku developerům.

V ne až tak dávné minulosti ale fungovaly okresní úřady, které byly vstupními místy pro stavební řízení a k žádostem kompletovaly stanoviska dotčených úřadů ke konečnému rozhodnutí. Občané nemuseli nikde zbytečně běhat po úřadech a fungovala i nezávislost dotčených úřadů. V současnosti občané ale obíhají dotčené úřady, píší různé žádosti a milostivě čekají na stanoviska zasílaná i s mnohaměsíčním zpožděním.

Současná vysoká míra byrokracie nejen kolem stavebních řízení je dána především nemožností vyřídit řízení v jedné věci podáním žádosti s podklady na jedno podací místo. V jedné věci je tak nutné psát žádosti různým dotčeným úřadům, a to dokonce i kvůli banalitám, které jsou dohledatelné v rejstřících či prostřednictvím internetu.

Zvonečník jako cíl vnímá potřebu zkrotit byrokracii nastavením úředních řízení k vyřízení jedné věci jedním podáním a s využitím efektivní digitalizace. K tomu již dlouhou dobu fungují datové schránky, které byly mimochodem zřízeny podle hlesla "nemá obíhat občan, ale dokument". K tomu je dále potřeba určit 1) vstupní kontaktní datové schránky veřejné správy, 2) jednotný systém označování a třídění podávaných žádostí, 3) způsob vyřízení žádostí v elektronické podobě tak, aby občané byli kontaktováni konkrétními dotčenými úřady jen v případě potřeby doplňujících a korekčních informací (nedostupných v rejstřících a na internetových stránkách), nebo až s výsledkem řízení. Do jaké míry v tomto ještě může pomoci zákon o právu na digitální služby (digitální ústava) s masivní podporou zákonodárců napříč politickým spektrem uvidíme.


reklama

 
foto - Jakl Jiří
Jiří Jakl
Autor je předseda Zvonečníku.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

8.1.2020 09:51
Problém je, že digitalizace spíš problémy zhoršuje, případně vyvolává nové. Jedním z důvodů je totální mentální impotence IT pracovníků, pracujících pro stát (případně obecně). Veškeré digitální výkaznictví, které je nucena provádět manželka jako praktická lékařka vůči státu nebo zdravotním pojišťovnám, je
1. výrazně pracnější
2. trvá několikanásobně déle
3. je velice drahé, protože je nutno opakovaně (častěji než jednou měsíčně) platit ze svého IT pracovníka, který najde způsob, jak kompenzovat chyby, které generují organizátoři tohoto výkaznictví (tj. situace kdy se příslušný státní či pojišťovenský SW přestane chovat jako dosud a stane se nefunkčním, aniž by to bylo příslušnými institucemi hlášeno a oznámen postup nápravy)

IMHO by se měla veškerá digitalizace zcela utnout. Pokud se znova rozjede, stát by měl garantovat to, že to bude jednodušší než papírové, a že bude trvale funkční (bez nutnosti jakéhokoli servisu). A někdo, patrně tvůrce příslušného SW, by za to měl nést ekonomickou a právní odpovědnost.
Odpovědět
ig

9.1.2020 09:54
Musí se zlepšit obojí. Jak práce úředníků s informacemi (ať už s využitím IT nebo bez něj (resp. s použitím pouze běžné kancelářské automatizace), viz výše připomínka p. Šimůnka), tak stavební zákon. Současný zákon jednak pořád dává příliš mnoho prostoru lidem a sdružením, která si jenom chtějí na cizí úkor leštit ego, jednak obsahuje spoustu věcí které ve skutečnosti vůbec není potřeba řešit (třeba cizí sítě na mém pozemku - jak není věcné břemeno, žádná síť tam není a bagristo, klidně do toho hrábni).
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist