Jiří Kaňa: Dunaj-Odra-Labe? Projekt šílenství
Česká vláda i přes velmi hlasité protesty ekologů a odborníků loni v říjnu schválila přípravy Oderské větve kanálu kvůli zajištění splavnosti z Ostravy do Koźle v jihozápadním Polsku. Současně se má vybudovat vnitrozemská vodní cesta mezi Bohumínem a polskou Ratiboří. Na základě schváleného harmonogramu by měl být kanál dokončen do roku 2031 za 15 miliard českých korun. Oba státy si od toho slibují lepší přístup na evropské a globální trhy a v neposlední řadě využití k rekreaci a turistický ruch. Hotový zázrak!
Pro penízky z evropské kasičky
Před devastací životního prostředí jsme před časem Evropskou komisi varovali společně s ekologickými nevládkami z Německa, Polska, Rakouska a Slovenska ve společném dopise. Upozornili jsme na masivní zásahy do řek a jejich niv, ničení krajiny, půdy a přísně chráněných území. Výstavbou plánovaných přehrad a prohloubením koryt řek dojde navíc ke zvýšení rizika povodní. Ostatně, proč neinvestovat raději do rozvoje dobře fungujícího železničního spojení a rozvoje vysokorychlostní železnice. Aby toho nebylo málo, Evropská strana zelených v prosinci proti výstavbě kanálu vydala rezoluci, ve které ji nazvala ekonomickým šílenstvím.
Polsko ale bude od poloviny roku 2021 předsedat Visegrádské čtyřce, v jejímž rámci s Českou republikou, Maďarskem a Slovenskem prosazují společné zájmy a ovlivňují politiku EU. Není náhodou, že Polsko ve svém programu předsednictví uvádí projekt DOL jako jednu z priorit ve vnitrozemské dopravě pro Českou republiku, Polsko a Slovensko s cílem získat od EU nejvyšší možné financování pro projekty přeshraniční infrastruktury. Skoro zdá, že Rakousko do toho nemá co mluvit.
Rakouská příroda na vedlejší koleji?
České Ministerstvo dopravy v roce 2018 představilo studii proveditelnosti, podle které je stavba koridoru i přes značné komplikace technicky proveditelná. Její autoři navrhují, aby se Odra spojila s řekou Moravou, která se vlévá do Dunaje poblíž Hainburgu. Propojení vyžaduje značné rozšíření řeky Moravy na rakouském území kvůli splavnosti nákladními loděmi. Jde o celkem malou, ale nesmírně ekologicky významnou část rakouské říční krajiny. A právě v tomto bodě megalomanský projekt naráží.
Říční nivy Dunaje, Dyje a Moravy jsou přírodním klenotem s velkou biodiverzitou. Roste tu více než 9 stovek kapradin a kvetoucích rostlin a žije přes 5 tisíc druhů živočichů. A nejsou jedinou přírodní rezervací, kterou kanál negativně ovlivní. Jde celkem o 25 až 30 oblastí s chráněnými druhy a stanovišti. Rakousko sice podporuje vodní cesty, ale pouze udržitelné, které nezasahují do životního prostředí. O kanál Dunaj-Odra-Labe nemá sebemenší zájem.
Co na to tedy v Rakousku říkají? “Žádné šance realizaci kanálu Dunaj-Odra-Labe v Dolním Rakousku nedáváme. Nebudeme spolupracovat ani na žádné studii proveditelnosti,” říká Stephan Pernkopf (ÖVP), dolnorakouský radní pro životní prostředí. Ministryně dopravy Leonore Gewessler (Zelení) dodává: “Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe s rakouskou účastí na rakouském území je pro nás nepřijatelná.”
Strašák pro budoucí generace
Zvláštní, že tak vyspělé Rakousko nechce o nesmírně riskantním podniku ani slyšet. Naštěstí, každá fáze musí projít přeshraničním hodnocením vlivu na životní prostředí. Už dnes je nezpochybnitelné, že stavba zničí morfologii řek a mnoha souvisejících chráněných stanovišť v rámci soustavy Natura 2000. Za to státům hrozí vysoké pokuty ve výši desítek milionů eur ze strany Evropské komise. Doufejme tedy, že projekt nakonec zůstane pouze na papíře a pro budoucí generace se stane odstrašujícím případem mrhání veřejnými prostředky a státem řízené devastace životního prostředí.
S využitím textu z časopisu Falter 1-2/21
Přečtěte si také |
Vláda dala zelenou kanálu Koźle-Ostrava, který může být součástí kanálu Dunaj-Odra-Labereklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (132)
Miroslav Vinkler
25.1.2021 08:08Tato fantasmagorie zejména hluboce usídlila v hlavě Miloše Zemana,zástupců ministerstev dopravy a průmyslu a zejména sešikovala veřejnosti nepoznané investory ze strany stavebních molochů. V případě výstavby se bavíme o částkách převyšujících náklady na výstavbu nové jaderné elektrárny.
Proti sobě stojí dva veřejné zájmy - zájem na ochraně krajiny a přírody, kde je naprosto prokazatelné, že by se jednalo o nevratné a gigantické škody napáchané na životním prostředí. Proti tomu se předkládají prokazatelně účelově upravené studie o tom jak by nákladní doprava po kanálu katapultovala ČR do ráje. Vrcholem pokrytectví je třešnička na dortu,údajný přínos DOL do boje s klimatickou změnou.
Stresující je také usilovný zájem establishmentu schovat veškeré procesy směřující k výstavbě DOL před veřejností a anonymita povolovacích a rozhodovacích procesů bohatě dotovaných z veřejných rozpočtů.
Je nutné vytáhnout tyto nekalé praktiky na světlo a doslova mobilizovat odborníky a veřejnost k tomu, aby se dosáhla toho, že jednou provždy bude prokázáno , že stavba DOL je škodlivá a zcela mimo veřejný zájem .
Jan Šimůnek
25.1.2021 10:36Jinak se stačí podívat na jakákoli stará vodní díla, od jezů až po kanály. V naprosté většině případů sedí v krajině a vytvářejí ekotopy či biotopy daleko cennější než fádní říční koryto.
Konec konců, jedna z nejcennějších, i ekologicky, částí ČR je oblast jihočeské pánve, která je v podstatě umělým biotopem. Původně tam byla bažina prolezlá malárií a kdo ví, čím ještě.
Václav John
25.1.2021 12:07 Reaguje na Jan ŠimůnekFádní říční koryta u nás jsou zničená koryta regulacemi. Pokud chcete vidět něco zajímavého, zkuste třeba Osypané břehy, Bečvu, nebo ještě lépe východní Polsko nebo Bělorusko. Tam ty řeky vypadají úplně jinak než u nás, a stojí to za to. Ale vy tuším nejezdíte ani na Šumavu, takže východ Polska vám nic neřekne. Pokud porovnáváte třeba koryto okolo Botiče, tak se nedivím, že ty jezy vám přijdou zajímavé.
A rybníkářství nemoc s výstavbou kanálu kromě vody nic moc společného. Snad jen ten nešťastný fakt, že v zemi orientované na prodej kaprů, kterými přímořské státy okázale opovrhují jsou vlivem intenzifikace rybníkářství nejšpinavější rybníky široko daleko (opět - kdo cestuje, ví o čem mluvím). V první půlce 20. století se lidi běžně koupali v obecním rybníčku v čisté vodě, dneska je tam obvykle sinicová břečka. A v jižních Čechách je to bohužel podobné.
Václav John
25.1.2021 12:10 Reaguje na Václav JohnZbyněk Šeděnka
25.1.2021 12:19 Reaguje na Václav JohnMartin Vlk
26.1.2021 10:54 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJan Šimůnek
25.1.2021 14:49 Reaguje na Václav Johnsmějící se bestie
25.1.2021 15:52 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
27.1.2021 14:47 Reaguje na Jan ŠimůnekKde je zakopán ten čokl, proč to nefunguje??
"Poslat zboží z Rotterdamu do Černého moře přes Gibraltar trvá například šest dní. Přes Bavorsko loď pluje dní dvacet (jen na kanálu je třeba zdolat 16 zdymadel a u každého z nich je čekací doba vždy 30 až 45 minut). Navíc, co se vejde na jednu námořní loď, musí být naloženo na několik říčních".
Jan Šimůnek
27.1.2021 17:36 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Štemberk
28.1.2021 23:17 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
29.1.2021 10:58 Reaguje na Jan Šimůnekprojet z Rotterdamu do Tulcea (ústí Dunaje) trvá po moři kolem Gibraltaru asi 4 dny, kanálem Dunaj - Mohan - Rýn a si 20 dní.
Pomocí DOL tam pojedete asi tak 50 let a pořád nevíte, jestli to stačili postavit.
Zbyněk Šeděnka
25.1.2021 12:24 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
25.1.2021 14:52 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaTakže sorry. Ekologové jen lžou, jak je jejich zvykem. Nic víc.
Zbyněk Šeděnka
25.1.2021 15:15 Reaguje na Jan Šimůnekjaroslav hes
25.1.2021 18:59 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaMartin Vlk
26.1.2021 10:59 Reaguje naPetr Eliáš
26.1.2021 13:07 Reaguje na Martin VlkJan Šimůnek
27.1.2021 17:40 Reaguje naKdyž jedu po dálnici, tak každou chvíli potkám kamion s něčím, co by mohlo jet po vodě. A to u většiny pod plachtou nevidím, co vezou.
Karel Pavelka
25.1.2021 13:35 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
25.1.2021 14:53 Reaguje na Karel PavelkaViktor Šedivý
26.1.2021 22:25 Reaguje na Jan Šimůnek(Akorát byl hloupý nápad to stavět, protože se tam zrovna moc nedopravuje.)
Pavel Hanzl
27.1.2021 10:54 Reaguje na Viktor ŠedivýJan Šimůnek
25.1.2021 15:01 Reaguje na Karel PavelkaKonec 19. století, aby bylo jasno. Část bažin, kde se hemžili anophelové, schopní malárii přenášet, zatopilo Gabčíkovo.
Takle příhoda je v esejích Paula de Kruifa o historii medicíny, vyšlo snad pět nebo šest knih těsně po válce. Moje oblíbená četba z dětství.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_de_Kruif) :-)
Bohužel to mám jen na papíře, na warez webech jsem tyhle knihy nenašel, což je škoda, protože bych je jistě doporučil jako doplňkovou četbu svým studentům.
Jan Šimůnek
25.1.2021 15:07 Reaguje na Karel PavelkaMajka Kletečková
25.1.2021 16:01 Reaguje na Jan ŠimůnekŠtěpánek Netolický i Jakub Krčín to kdysi naplánovali a realizovali tak, že to bylo ekonomicky výhodné a ty stavby byly do krajiny citlivě začleněny. Rybníky se tehdy vyznačovaly také mnohem větší biodiverzitou než dnes. Dnes jsou to jen takové kapří monokultury.
Štěstí, že tehdy neexistovala železobetonářská lobby.
smějící se bestie
25.1.2021 18:57 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
25.1.2021 21:39 Reaguje na smějící se bestieJan Šimůnek
26.1.2021 08:29 Reaguje na Majka KletečkováMartin Vlk
26.1.2021 11:07 Reaguje na Karel PavelkaMíra Nový
26.1.2021 10:00 Reaguje na Jan ŠimůnekMartin Vlk
26.1.2021 11:52 Reaguje na Míra NovýJan Šimůnek
26.1.2021 13:20 Reaguje na Martin Vlksmějící se bestie
25.1.2021 10:42Pavel Hanzl
25.1.2021 12:44 Reaguje na smějící se bestieSvatá Prostoto
25.1.2021 13:11 Reaguje na Pavel HanzlProstě ať se na to dívám jak se na to dívám, tak zrovna on moc možností tady něco zásadně podělat neměl.
smějící se bestie
25.1.2021 15:56 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
25.1.2021 17:55 Reaguje na smějící se bestieAle to si úplně stejně můžeme říkat, že kdyby tenkrát nebyl Ruml pitomec, co neumí počítat ... nutno mu zase přičíst k dobru, že to aspoň po létech uznal.
Na kdyby se nehraje ...
smějící se bestie
25.1.2021 18:59 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
25.1.2021 17:52 Reaguje na Svatá ProstotoTo byl asi největší hlupák naší politiky.
Paroubek už v r. 2006 blokoval vytvoření legální vlády, blokoval i nové volby, když vláda vznikla dělal obstrukce, pořádal štvavé kampaně na její členy (Čunek) , blokoval veškeré reformy, špinil ji, 5x se pokusil ji shodit. Když se mu to podařilo v ten nejnevhodnější okamžik (uprostřed předsednictví EU), vlastní vládu nepostavil. Vrazil giga energie a peněz (pochopitelně na dluh) do kampaně aby vyhrál další volby, když se mu to podařilo, ani se vládu nepokusil sestavit, podělal se a odstoupil. Byl to mistr destrukce a boření.
Svatá Prostoto
25.1.2021 18:03 Reaguje na Pavel HanzlJinak k tomu co píšete ... skutečně u vesla byl prostě chvíli, to neokecáte, a že dělal bugr v opozici ... no, od toho ta opozice je, že:-). A vláda to buď ustojí, nebo je slabá a marná a nic víc si nezaslouží.
Normálně bych taky zeptal na to, jak to, že vám nevadí Standa, ale ten si ten očistec už prožil za života, takže to neudělám.
Vy jste bohužel člověk v první řadě emocí, až potom rozumu. Ano, jako premiér stál Paroubek samozřejmě za vyliž a jako fajn kluk taky nikdy nevypadal, ale realitou je, že toho až tak moc podělat nestihnul. Taky ničemu nepomohl, ale to je věc jiná.
Pavel Hanzl
25.1.2021 21:08 Reaguje na Svatá ProstotoPojem Paroubkův Mars vznikl, když nějakou sviňárnu prohlasoval s komunisty a neméně blbě to komentoval. Proti dnešku byl ještě zlatý stříbrný!!
Svatá Prostoto
26.1.2021 00:07 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.1.2021 15:45 Reaguje na Svatá ProstotoJeho asi nejhorší tunel a podraz na lidi byla restituční tečka, která okradla lidi i stát o asi 3 MILIARDY, velmi na tom tenkrát zbohatla Penta (letiště Václava Havla). Další svinstva s podporou mafie kolotočářů (Kočkovi), zákon o minimální dani 8 tisíc i z nulového příjmu atd. atd., potopil zákon který měl poslat lemry do práce (jak na Slovensku), utopil Modrou knihu pro zdravotnictví, masakr na Czech Tech 2004? byl taky jeho dílo atd. atd. atd. atd.
Svatá Prostoto
26.1.2021 20:55 Reaguje na Pavel HanzlTakže se zase zklidníme, vydýcháme a zkusíme se podívat, jak to vlastně tenkrát bylo.
Pavel Hanzl
27.1.2021 10:49 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
27.1.2021 11:45 Reaguje na Pavel HanzlA proč se socánky tedy lidovci a US byli, když byli tak strašní:-).
A zkuste si najít, jak u těch zákonů kdo opravdu hlasoval, třeba se něco dozvíte:-).
Pavel Hanzl
27.1.2021 14:19 Reaguje na Svatá ProstotoAle vím, že rest. tečku ODS kritizovala a nedala na ni ani hlas, to samé solární tunel.
Ale detaily mě nezajímají, jde mi o princip.
Svatá Prostoto
28.1.2021 16:18 Reaguje na Pavel HanzlNo, právě ... vy už moc nevíte, bo si nepamatujete, a tak si domýšlíte co se vám zrovna hodí.
Karel Pavelka
25.1.2021 13:37 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
25.1.2021 11:33Já si myslím, že to jsou dva hlavní důvody:
A) parapresident Zeman ve svém chorobném egu se chce zapsat do historie i jinak, než jako zrádce národa a komicko - zoufalá postavička a soudruh po něm chce, aby ho pověřil postavením vlády i v případě, že řachne ve volbách.
B) Je to další důvod těžce tunelovat státní rozpočet na přípravných pracech i v případě, kdy se vůbec nekopne do země. Natož, co kdby se fakt někde koplo.
Je zajímavé, že oba důvody vidím jako čistě negativní a na celém kanálu, natož vládě a presidentovi nevidím vůbec nic pozitivního.
Je to normální?
Jenže logika říká, že tak těžce prodělečnou stavbu na desetiletí rozjíždět v situaci, kdy nejsme schopni dostavět dálnice ani železnice, nejsme schopni řešit energetiku a ani nablblý koronáč, tak je to prakticky zločin.
Petr Eliáš
25.1.2021 11:53Pavel Hanzl
25.1.2021 12:42 Reaguje na Petr EliášJan Šimůnek
25.1.2021 15:08 Reaguje na Pavel HanzlPetr Eliáš
25.1.2021 15:18 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
25.1.2021 17:37 Reaguje na Petr EliášSvatá Prostoto
25.1.2021 17:49 Reaguje na Jan ŠimůnekPovíme si v říjnu;-).
Petr Eliáš
26.1.2021 08:31 Reaguje na Jan ŠimůnekAle ok, tu šarádu si zahraji. ;)
Zemana volilo 2 853 390, v ČR je necelých 8,5 mil. oprávněných voličů. Takže cca 34%. Zeman kdysi řekl. Cituji: „To, co nyní řeknu, není projevem univerzitní povýšenosti ani sarkasmu. Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní, nebo alkoholik a zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt."
Takže je možné, že ta třetina voličů, co volila Zemana, odpovídá třetině ze Zemanova výroku. ;)
Jak toho dobytka nesnaším, tak v tomto s ním souhlasím. :-)
Pavel Hanzl
27.1.2021 14:22 Reaguje na Petr EliášZeman leze po kolenou na nádvoří Pražského hradu, sbírá kamínky a píská u toho.
Nikdo neví co se stalo, tak Ovčáček volá Putinovi: "Vladimíre Vladimiroviči, máme nějaký problém s Milošem, nevíte co se děje?"
Putin to ověřuje a za chvíli volá zpátky: "To nic, už je to OK, my jsme mu omylem poslali instrukce pro Lunochod".
Pavel Hanzl
29.1.2021 11:04 Reaguje na Jan ŠimůnekHusák byl inteligentní a vzdělaný, ale stejná svině a hlavně žil v době, kdy nemohl dělat nic jiného, než ruského votroka.
Proto je Zeman neskutečně krát horší.
Pavel Hanzl
25.1.2021 17:56 Reaguje na Jan ŠimůnekJen ti, kteří z toho mají vejvar a jeden ruský bot.
Svatá Prostoto
26.1.2021 00:08 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
26.1.2021 08:31 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
26.1.2021 15:55 Reaguje na Jan ŠimůnekSvatá Prostoto
26.1.2021 20:48 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
27.1.2021 11:40 Reaguje naPavel Hanzl
27.1.2021 10:45 Reaguje na Svatá ProstotoNavíc mají demokracii normální zastupitelskou a referendum je jen doplňující prvek, ovšem taky na to dost nadávají.
Pro nás by to byla cesta do pekla nejpřímější.
Svatá Prostoto
27.1.2021 11:42 Reaguje na Pavel HanzlAbych parafrázoval okřídlené úsloví, když do pekla, tak s úsměvem;-).
Jan Šimůnek
27.1.2021 17:46 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.1.2021 20:43 Reaguje na Jan ŠimůnekProto se vytváří úžasnosti, jako Islandské referendum o tom, jestli se má platit státní dluh. Samozřejmě bylo rozhodnutí téměř jednohlasné, že NE.
Nevím, jak z toho pak vykličkovali....
Zbyněk Šeděnka
25.1.2021 12:21Pavel Hanzl
25.1.2021 12:41 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
25.1.2021 13:03 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
25.1.2021 17:58 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJenže z dnešního pohledu zcela marginální a hlavně se to zablokovalo dřív, než nastala větší škoda.
Svatá Prostoto
25.1.2021 13:16 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
25.1.2021 13:22Ale ono je to vlastně docela chytrý. Většina spolků a lidí ječí kvůli kanálu. A kanál není a furt není a zase není ... a oni všichni mají pocit, jak je to super, jak tomu zabránili a zachránili vlast a prostě mají radost, cítí úlevu a tak. No a v tom nadšení z úspěšného boje se zlem ... což u nás je fakt zázrak ... se prostě ztratí, že v rámci různých analýz, projektů, studií, revizních studií a tak dále, z rozpočtu mizí tu pár desítek mega, tam pár desítek mega a rok za rokem.
Přitom by mne fakt zajímalo, kdo ... snad s výjimkou Zemana ... ten kanál opravdu chce a fakt si myslí, že by mohl být vůbec někdy realizován. Myslím, že z těch, co do toho reálně mohou mluvit, bude takových lidí absolutní minimum.
Petr Eliáš
25.1.2021 13:34 Reaguje na Svatá Prostotohttps://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248420006-sen-o-kanalu-dunaj-odra-labe/
Karel Pavelka
25.1.2021 13:39 Reaguje na Svatá ProstotoJakub Brenn
25.1.2021 21:16 Reaguje na Svatá ProstotoJan Škrdla
26.1.2021 21:58 Reaguje na Svatá ProstotoMichal Ukropec
25.1.2021 13:51Majka Kletečková
25.1.2021 16:23Pavel Hanzl
25.1.2021 18:01 Reaguje na Majka KletečkováKatka Pazderů
25.1.2021 18:26Svatá Prostoto
26.1.2021 00:11 Reaguje na Katka PazderůMiroslav Vinkler
25.1.2021 19:01I kdyby se dohodla vláda,parlament a prezident úspěšně to bude rozcupováno o nestranných soudů. Těch hrubých pochybení je tam tolik, že to prostě nemůže projít.
Letiště Ruzyně je věcí Prahy a jejich občanů (zejména), ať se rozhodnou sami.
A JE Dukovany se dostaví , jinou volbu nemáme.
Břetislav Machaček
25.1.2021 19:12na JE, na obchvaty měst, ale ony nebudou ani na mohé "ekologické"
projekty. Budou ale na armádu, politiku(pro politiky)a na pomoc
krachujícím milionářům. Je mi to celkem putna, ale mnozí budou asi překvapeni, na co bude a na co nebude a komu se přidá a komu ubere.
Opozice vždy ráda dělává opaky. To co slíbila obkecá, něco přidá
navíc po volbách, co by ale nenavrhla před nimi. Těšte se, ale pak
neplakejte. Rád vám vše připomenu a poukážu i na to, co mohlo být.
Je to vesměs vaše budoucnost a vaše volba, kam budeme směřovat.
Kdo se směje naposled, tak se směje nejvíc, pokud to bude k smíchu.
P.S. samozřejmě vím, že by to bylo technicky nereálné
Jakub Brenn
25.1.2021 21:07Jirka Černý
25.1.2021 21:55Jan Škrdla
26.1.2021 11:54 Reaguje na Jirka ČernýRadim Polášek
26.1.2021 01:23Strašák to je pouze pro Německo, Holandsko atd a pro jeho velké zámořské přístavy, jako Hamburk, Rotterdam atd, protože výstavbou kanálu DOL ztratí svoje výsadní postavení pro zámořské dovozy a vývozy ze Střední Evropy. Hlavně Německo tak ztratí významné příjmy, ze zámořských přístavů a z tranzitní přepravy přes své území.
Proto se tyto státy snaží všemožnými způsoby stavbě kanálu DOL zabránit včetně mobilizace spousty našich užitečných idiotů, které umí všelijakými způsoby pozvednout a zainteresovat na zadaných úkolech.
Petr Eliáš
26.1.2021 08:33 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
26.1.2021 20:46 Reaguje na Petr EliášKromě toho , pokud příznivci imigrace do Západní Evropy dosáhnou svého, relativně brzo některé státy Západní Evropy přestanou být skrz převládající náboženství spřízněny se státy v ostatních částech Evropy. Potom může být střední Evropa klidně ve velmi podobné situaci jako byla raně feudální Evropa, zvyklá na dodávky vzácného koření z Indie a východní Afriky a dalších přepychového zboží po dobytí Středního východu muslimy. Evropa tehdy nedostatek tohoto zboží a odsávání drahých kovů arabským překupníkům vyřešila objevem nové dopravní cesty do Indie kolem mysu Dobré naděje a kolumbovým objevem "cesty do Indie", respektive kolonizací Ameriky.
Viktor Šedivý
26.1.2021 22:44 Reaguje na Radim PolášekPetr Eliáš
27.1.2021 08:54 Reaguje na Radim PolášekJasně, a pro jaké zboží? Písek? Štěrk? Turisti? Zemák na challengeru? :D
Doporučuji návštěvu jednoho z přístavů o kterém píšete. DOL bude k těmto přístavům taková konkurence, jako kdybyste chtěl konkurovat NASA a měl přitom jen prskavku. ;)
Pavel Hanzl
26.1.2021 20:31 Reaguje na Radim PolášekMartin Vlk
26.1.2021 12:19Pavel Hanzl
26.1.2021 16:00 Reaguje na Martin VlkJen dodávám, že kanál Rýn - Mohan - Dunaj je daleko logičtější, kratší, levnější a funkčnější.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Břetislav Machaček
27.1.2021 09:23 Reaguje na Martin Vlkpouze emoce a z kontextu projektu vytržené některé řešitelné
chyby. Největší chybou pro opozici a půlku národa je to, že to
prosazuje prezident, kterého oni nechtějí a tak nechtějí ani kanál.
Jako realista vidím jako průchodný úsek Polsko-Ostrava, nebo alespoň Bohumín s napojením na dálnici, železnici a případný terminál na přečerpávání zkapalnělého plynu, kterým mohou být lodě i poháněny.
Ekologové si neuvědomují to, že silniční doprava je proti lodní
sice operativní, ale nákladnější a neekologická. Posílení železnice
je z říše snů více než kanál. Zábory půdy pro nové železniční
tratě se setká s ještě větším odporem různých iniciativ a bude
neskonale zdlouhavější kvůli tomu, že tam nejsou stavební uzávěry
jaké existují v trase kanálu. Plně souhlasím s vašimi argumenty
a pouze bych přidal to, že možnost odlehčení povodňových vod
přes kanál a regulace vod například v době hnízdění ptactva může
zachránit loni vyplavené ptáky v Hraničních meandrech Odry. Tak
by šlo povodeň odklonit kanálem a až po vyhnízdění nechat řeku
zase přírodním zákonům. Kdo viděl stávající kanál se zarostlými břehy v Polsku , tak se musí rozplývat nad přírodními podmínkami
pro spoustu živočichů a rostlin. Mimo zdymadel žádný beton, ale
přírodní břehy s kořeny stromů až do vody. Ty bláboly odpůrců
jsou často účelové lži stejné i u jejich jiných priorit. Ano lži
a nic jiného. Já se toho sice asi nedožiji, ale jak dopadne ta
krajina bez možnosti odklonit část dopravy na vodu vím. Přibude
dálnic, silnic, parkovišť, možná železnic a zábor půdy bude
daleko větší, než by se třeba budoval komplet souběžný kanál s
řekou. Doufám, že rozhodnou odborníci a ne fanatici. Ti jsou
schopni zakázat vše a zničit vše podle svých zcestných tézí.
Dosavadní zkušenosti mi dávají za pravdu.
Petr Eliáš
27.1.2021 09:41 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
27.1.2021 09:50 Reaguje na Petr Eliášptáky, zvěří a i lidmi kolem řeky? Možná ji znáte
z TV a nebo bezpečí z nějakého kopečku, ale ti,
co ji zažili a ztratili často i životy blízkých
vám to poví. A povodně zase budou a bohužel i v
době nejmíň vhodné. Dva roky vyplavená hnízda kulíků, ledňáčků a břehulí a je tu hrstka těch
posledních mohykánů a pláč že je asi někdo
otrávil. Neotrávil, zabila je příroda sama.
Mimo hnízdění si bude moci řeka břehy trhat
dosytosti a vytvářet i to nové koryto.
Petr Eliáš
27.1.2021 10:05 Reaguje na Břetislav MachačekVím ale, že povodňová voda je plná bordelu. Takže ten desetiletí budovaný projekt v lepším případě zanesete bordelem a bude dlouho nepoužitelný. V horším případě ho poškodíte ....
Břetislav Machaček
27.1.2021 19:31 Reaguje na Petr Eliáša případně sedimenty jako písek a štěrk
odtěžit a použít při stavebních pracech.
Z Odry se před otevřením štěrkoven kdysi
ze spřažených lodí takto těžil primitivními bagry písek i štěrk na stavby. Byl to
takřka nevyčerpatelný zdroj a řeka byla
maximálně průchodná záhy po povodních.
Nevymýšlejte podružné problémy, které
nejsou žádný problém. Budťe rád za Sázavu,
protože zažít Odru v roce 1997, tak se
asi pokálíte strachy když musely lidi
evakuovat vrtulníky a vojenská technika.
Řeka stoupla o 9 metrů a měla v Bohumíně
šířku 2 km.
Petr Eliáš
28.1.2021 09:05 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
26.1.2021 16:03Miroslav Vinkler
26.1.2021 16:32"Když ministr dopravy ve výběrovém řízení přidělil řešení SP D-O-L firmám zájmově nakloněným realizaci projektu, ukázalo se, že právě zneužití metod netržního hodnocení přírody sehrálo zásadní podpůrnou roli v kladných závěrech SP o „bezpečné“ proveditelnosti větve Dunaj-Odra tohoto megaprojektu, který má být zcela financován z prostředků daňových poplatníků ČR a EU. "
profesor Seják , dostupné zde :
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/josef-sejak-k-podvodnym-postupum-studie-proveditelnosti-vodniho-koridoru-dunaj-odra-labe
Zastánce DOL bych chtěl laskavě požádat , aby se s výše uvedeným dokumentem
seznámili. A dále , aby věnovali pozornost odkazům tam uváděným o ekonomickém přínosu vodních cest v Německu.
Viktor Šedivý
26.1.2021 22:34Před přípravou dopravní stavby by ale bylo záhodno zeptat se, kdo by tam co vozil?
Břetislav Machaček
27.1.2021 09:42 Reaguje na Viktor Šedivýželeznici. Třeba kontejnery se zbožím, které nespěchá a třeba
i stlačený plyn z polských terminálů. Je jisté, že plynovod na Ostravsko bude mít v budoucnu nedostatečnou kapacitu. Po přechodu tepláren z uhlí na plyn bude pro sever Moravy limitem stávající plynovod. Nový přes Polsko je neprůstřelný a z jihu vzhledem ke kapacitě tranzitního plynovodu zbytečný. To by se musel posílit
i tranzitní plynovod a nebo by možná stačil v případě dokončení
Nord Stream II. a ukončením tranzitu do Německa plynovodem přes
naši republiku. Bez toho bude přechod minimálně teplárenství z uhlí na plyn na Ostravsku pouhým snem. Bohužel ekologové nepočítají,
ale pouze sní své zelené sny, která ani zelené moc nejsou.
Pavel Hanzl
27.1.2021 10:39 Reaguje na Břetislav MachačekAle realita je, že Německo mělo v roce 2020 z fve už asi 40 TWh elektřiny ročně. A roční spotřeba celé ČR je asi 70 TWH.
Břetislav Machaček
27.1.2021 11:05 Reaguje na Pavel Hanzlnikoho nepřesvědčíte o těch nesmyslech. Dnes
jednala i tripartita o energetice. Jsou to
všichni realisté a ne hrstka ekošílenců jako
vy a jiní nedouci. Myslím, že to národ pochopí
a podle toho bude postupovat i vláda.
Pavel Hanzl
27.1.2021 14:28 Reaguje na Břetislav MachačekPak by bylo lepší, kdyby zemi řídili snílci a idealisté, protože jinde to funguje a u nás nkoliv.
Pavel Hanzl
27.1.2021 14:28 Reaguje na Břetislav Machaček"V Dánsku loni (2020) vítr a solární energie pokrývaly potřebu elektřiny ze 61 procent, což by nejvyšší podíl v EU. V České republice a na Slovensku však podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů činil méně než pět procent.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-obnovitelna-energie-uz-je-hlavnim-zdrojem-elektriny-v-eu