https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-kana-dunaj-odra-labe.projekt-silenstvi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Kaňa: Dunaj-Odra-Labe? Projekt šílenství

25.1.2021
Na tomto místě u obce Nowa Wieś v blízkosti města Kędzierzyn se uskutečnil dne 8. prosince 1939 slavnostní výkop průplavu Odra-Dunaj.  Ilustrační snímek.
Na tomto místě u obce Nowa Wieś v blízkosti města Kędzierzyn se uskutečnil dne 8. prosince 1939 slavnostní výkop průplavu Odra-Dunaj. Ilustrační snímek.
Foto | Jaroslav Kubec / Wikimeda Commons
Ještě před pár měsíci se zdálo, že politici na megalomanský kanál Dunaj-Odra-Labe zapomněli. Jenže to jsme se přepočítali. Česká republika a Polsko krok za krokem stavbu připravují. Propojení však bude mít nedozírné následky nejen na naši a polskou přírodu, ale i na přírodní klenoty v okolí Dunaje protékající Rakouskem. Jak nedávno napsal rakouský magazín Falter, političtí představitelé našeho jižního souseda jen nevěřícně kroutí hlavou a jakoukoliv podporu škodlivého projektu odmítají. Otázkou zůstává, proč se stavbu s katastrofálními důsledky snaží česká i polská vláda prosadit.
 

Česká vláda i přes velmi hlasité protesty ekologů a odborníků loni v říjnu schválila přípravy Oderské větve kanálu kvůli zajištění splavnosti z Ostravy do Koźle v jihozápadním Polsku. Současně se má vybudovat vnitrozemská vodní cesta mezi Bohumínem a polskou Ratiboří. Na základě schváleného harmonogramu by měl být kanál dokončen do roku 2031 za 15 miliard českých korun. Oba státy si od toho slibují lepší přístup na evropské a globální trhy a v neposlední řadě využití k rekreaci a turistický ruch. Hotový zázrak!

Pro penízky z evropské kasičky

Před devastací životního prostředí jsme před časem Evropskou komisi varovali společně s ekologickými nevládkami z Německa, Polska, Rakouska a Slovenska ve společném dopise. Upozornili jsme na masivní zásahy do řek a jejich niv, ničení krajiny, půdy a přísně chráněných území. Výstavbou plánovaných přehrad a prohloubením koryt řek dojde navíc ke zvýšení rizika povodní. Ostatně, proč neinvestovat raději do rozvoje dobře fungujícího železničního spojení a rozvoje vysokorychlostní železnice. Aby toho nebylo málo, Evropská strana zelených v prosinci proti výstavbě kanálu vydala rezoluci, ve které ji nazvala ekonomickým šílenstvím.

Polsko ale bude od poloviny roku 2021 předsedat Visegrádské čtyřce, v jejímž rámci s Českou republikou, Maďarskem a Slovenskem prosazují společné zájmy a ovlivňují politiku EU. Není náhodou, že Polsko ve svém programu předsednictví uvádí projekt DOL jako jednu z priorit ve vnitrozemské dopravě pro Českou republiku, Polsko a Slovensko s cílem získat od EU nejvyšší možné financování pro projekty přeshraniční infrastruktury. Skoro zdá, že Rakousko do toho nemá co mluvit.

Rakouská příroda na vedlejší koleji?

České Ministerstvo dopravy v roce 2018 představilo studii proveditelnosti, podle které je stavba koridoru i přes značné komplikace technicky proveditelná. Její autoři navrhují, aby se Odra spojila s řekou Moravou, která se vlévá do Dunaje poblíž Hainburgu. Propojení vyžaduje značné rozšíření řeky Moravy na rakouském území kvůli splavnosti nákladními loděmi. Jde o celkem malou, ale nesmírně ekologicky významnou část rakouské říční krajiny. A právě v tomto bodě megalomanský projekt naráží.

Říční nivy Dunaje, Dyje a Moravy jsou přírodním klenotem s velkou biodiverzitou. Roste tu více než 9 stovek kapradin a kvetoucích rostlin a žije přes 5 tisíc druhů živočichů. A nejsou jedinou přírodní rezervací, kterou kanál negativně ovlivní. Jde celkem o 25 až 30 oblastí s chráněnými druhy a stanovišti. Rakousko sice podporuje vodní cesty, ale pouze udržitelné, které nezasahují do životního prostředí. O kanál Dunaj-Odra-Labe nemá sebemenší zájem.

Co na to tedy v Rakousku říkají? “Žádné šance realizaci kanálu Dunaj-Odra-Labe v Dolním Rakousku nedáváme. Nebudeme spolupracovat ani na žádné studii proveditelnosti,” říká Stephan Pernkopf (ÖVP), dolnorakouský radní pro životní prostředí. Ministryně dopravy Leonore Gewessler (Zelení) dodává: “Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe s rakouskou účastí na rakouském území je pro nás nepřijatelná.”

Strašák pro budoucí generace

Zvláštní, že tak vyspělé Rakousko nechce o nesmírně riskantním podniku ani slyšet. Naštěstí, každá fáze musí projít přeshraničním hodnocením vlivu na životní prostředí. Už dnes je nezpochybnitelné, že stavba zničí morfologii řek a mnoha souvisejících chráněných stanovišť v rámci soustavy Natura 2000. Za to státům hrozí vysoké pokuty ve výši desítek milionů eur ze strany Evropské komise. Doufejme tedy, že projekt nakonec zůstane pouze na papíře a pro budoucí generace se stane odstrašujícím případem mrhání veřejnými prostředky a státem řízené devastace životního prostředí.

S využitím textu z časopisu Falter 1-2/21


reklama

 
foto - Kaňa Jiří
Jiří Kaňa
Autor je tiskový mluvčí ekologické organizace Arnika.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (132)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.1.2021 08:08
Výstavba DOL v hlavách některých politiků v ČR připomíná zombie , jednou ho srazíš , ale ono znovu a znovu vstává a sápe se po tobě.

Tato fantasmagorie zejména hluboce usídlila v hlavě Miloše Zemana,zástupců ministerstev dopravy a průmyslu a zejména sešikovala veřejnosti nepoznané investory ze strany stavebních molochů. V případě výstavby se bavíme o částkách převyšujících náklady na výstavbu nové jaderné elektrárny.

Proti sobě stojí dva veřejné zájmy - zájem na ochraně krajiny a přírody, kde je naprosto prokazatelné, že by se jednalo o nevratné a gigantické škody napáchané na životním prostředí. Proti tomu se předkládají prokazatelně účelově upravené studie o tom jak by nákladní doprava po kanálu katapultovala ČR do ráje. Vrcholem pokrytectví je třešnička na dortu,údajný přínos DOL do boje s klimatickou změnou.

Stresující je také usilovný zájem establishmentu schovat veškeré procesy směřující k výstavbě DOL před veřejností a anonymita povolovacích a rozhodovacích procesů bohatě dotovaných z veřejných rozpočtů.

Je nutné vytáhnout tyto nekalé praktiky na světlo a doslova mobilizovat odborníky a veřejnost k tomu, aby se dosáhla toho, že jednou provždy bude prokázáno , že stavba DOL je škodlivá a zcela mimo veřejný zájem .
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 10:36
Soubor ekologistických blábolů. Lodní doprava je k přírodě nejšetrnější a má také nejnižší emise na tunokilometr. Snad právě proto proti ní ekologové tak intenzívně bojují.
Jinak se stačí podívat na jakákoli stará vodní díla, od jezů až po kanály. V naprosté většině případů sedí v krajině a vytvářejí ekotopy či biotopy daleko cennější než fádní říční koryto.

Konec konců, jedna z nejcennějších, i ekologicky, částí ČR je oblast jihočeské pánve, která je v podstatě umělým biotopem. Původně tam byla bažina prolezlá malárií a kdo ví, čím ještě.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2021 10:38 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak jest !
Odpovědět
VJ

Václav John

25.1.2021 12:07 Reaguje na Jan Šimůnek
To je mírně řečeno nesmysl. K přírodě je lodní doprava nejšetrnější ve fázi, kdy máte na svém území velké splavné řeky. Šetrnost si rozhodně nepředstavuji jako rozsáhlou devastaci. Konečně vykládejte to desítkám zasažených obcí, které mají nesmyslné stavební uzávěry kvůli kanálu, který nikdy nebude fungovat. Vůbec mi přijde, že názor stavbou dotčených obyvatel je něco jako sprosté slovo, který nikdo z nadšených obhajovačů nebere navědomí. A ta nejšetrnější doprava je doprava železniční, a té pokud vím, nikdo nebrání.

Fádní říční koryta u nás jsou zničená koryta regulacemi. Pokud chcete vidět něco zajímavého, zkuste třeba Osypané břehy, Bečvu, nebo ještě lépe východní Polsko nebo Bělorusko. Tam ty řeky vypadají úplně jinak než u nás, a stojí to za to. Ale vy tuším nejezdíte ani na Šumavu, takže východ Polska vám nic neřekne. Pokud porovnáváte třeba koryto okolo Botiče, tak se nedivím, že ty jezy vám přijdou zajímavé.

A rybníkářství nemoc s výstavbou kanálu kromě vody nic moc společného. Snad jen ten nešťastný fakt, že v zemi orientované na prodej kaprů, kterými přímořské státy okázale opovrhují jsou vlivem intenzifikace rybníkářství nejšpinavější rybníky široko daleko (opět - kdo cestuje, ví o čem mluvím). V první půlce 20. století se lidi běžně koupali v obecním rybníčku v čisté vodě, dneska je tam obvykle sinicová břečka. A v jižních Čechách je to bohužel podobné.
Odpovědět
VJ

Václav John

25.1.2021 12:10 Reaguje na Václav John
Kromě toho jak asi donutíme Rakousko k výstavbě na svém území? Věřit tomu, že změní názor a nebo že ho k tomu dotlačíme délkou vybudované stavby je neskutečně naivní. To se chystá vojenská invaze do Rakouska nebo něco v tom smyslu?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.1.2021 12:19 Reaguje na Václav John
Myslím si, že plán bude pokračovat do okamžiku, než se Rakušáci šprajcnou a prásknou to v Bruseli stejně jako Němci práskli polský Turów. Pak se investice do kanálu zastaví, vláda bude "nadávat" na bruselské vedení a kamarádíčci našich politiků budou mít peněz plné kešeně. Nebo že by to Babiš dělal nezištně? :)))
Odpovědět
MV

Martin Vlk

26.1.2021 10:54 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Pak je tu možnost připojit Moravu k Dunaji přes Slovenské území. Přes Rakousko je to ale méně náročné jak finančně, tak i stavebně. Realizovatelné je ale obojí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 14:49 Reaguje na Václav John
Pokud vím, tak zatím je v plánu propojení Polských přístavů s Ostravou. I po stávajícím Dunaji mohou jezdit menší lodě a jeho zplavnění si časem lidé vynutí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2021 15:52 Reaguje na Jan Šimůnek
Ano, jen mohlo být už realizováno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 14:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Dunaj je spalvněná od doby, kdy lidé vymysleli lodě a jezdí po něm kulový. Podunajskou stezku mám projetou na kole vícekrát a zkraje jsem si myslel, že to bude dálnice. Propojení Rotterdamu s Tulceou, prostě úžasný!!

Kde je zakopán ten čokl, proč to nefunguje??
"Poslat zboží z Rotterdamu do Černého moře přes Gibraltar trvá například šest dní. Přes Bavorsko loď pluje dní dvacet (jen na kanálu je třeba zdolat 16 zdymadel a u každého z nich je čekací doba vždy 30 až 45 minut). Navíc, co se vejde na jednu námořní loď, musí být naloženo na několik říčních".
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2021 17:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Přes Dunaj, Moravu a Odru se dá dostat na Balt a tamtudy třeba do Bílého moře. A to by se po moři objíždělo opravdu dlouho.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

28.1.2021 23:17 Reaguje na Jan Šimůnek
Ono to netrvá po moři zas o tolik déle, ale na velkou námořní loď se vejde víc než pětinásobek nákladu oproti říční. Posádka nákladní námořní lodě bývá tak 8 lidí, říční lodě 3, takže je to s poloviční spotřebou lidské práce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 10:58 Reaguje na Jan Šimůnek
Zcela neomylně špatně.
projet z Rotterdamu do Tulcea (ústí Dunaje) trvá po moři kolem Gibraltaru asi 4 dny, kanálem Dunaj - Mohan - Rýn a si 20 dní.
Pomocí DOL tam pojedete asi tak 50 let a pořád nevíte, jestli to stačili postavit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 10:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry jako, už jsem to psal.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.1.2021 12:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Mám tomu rozumět tak, že nejdřív si zničíme naši přírodu abychom ji pak mohli ekologickou dopravou chránit?
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 14:52 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A jakou přírodu chcete ničit? Kanál do Ostravy má jít mimo koryto řeky přes zemědělskou půdu. A pokud by se pokračovalo až k ústí Moravy do Dunaje, opět by to šlo hlavně vodami, které jsou regulované, a ne přírodou. Dokonce se plánuje obchvat Litovelského pomoraví.
Takže sorry. Ekologové jen lžou, jak je jejich zvykem. Nic víc.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.1.2021 15:15 Reaguje na Jan Šimůnek
A proč se má likvidovat zemědělská půda? To jí fakt máme na rozhazování? A z čeho bude ten kanál napájen? Obludné náklady na postavení tohoto kanálu nenahradí levnější cena za lodní dopravu. Obávám se, že to bude podobný tunel jako OKD, které jsme koupili od Bakaly za korunu abychom do něj ročně strkali stovky miliónů korun.
Odpovědět
jh

jaroslav hes

25.1.2021 18:59 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Likvidaci zemědělské půdy stavbou vodní cesty považuji za daleko přijatelnější,než její zabírání stavbou skladišŤ , montoven a satelitních sídlišť což jsou paneláky postavené na ležato!

Odpovědět
ig

25.1.2021 20:05 Reaguje na jaroslav hes
Ale ta skladiště budou vznikat pořád, nezávisle na kanálu či nekanálu.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

26.1.2021 10:59 Reaguje na
Lidé stále chtějí hospodářský růst. Máte dvě možnosti jak ochránit přírodu. Buď přesvědčíte lidi, že nemají chtít spoustu věcí a nebo zrealizujete cestu, jak toho dosáhnout tak, aby to přírodu nebolelo. A to je vodní kanál. Vodní kanál není asfalt, na kterém najdete tak akorát přejetého ježka. To je normální voda plná života. Loď propluje, ryby se na chvíli uhnou a pak život pokračuje dál. Jen to bude vypadat jinak než doposud. A mimochodem, ten zábor půdy není zas tak obrovský a rozhodně nejde o umrtvení onoho prostoru.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.1.2021 13:07 Reaguje na Martin Vlk
Hospodářského růstu nedosáhnete tím, že v zemi vykopete ,,čůrek,, a budete ho vydávat za monstrózní dopravní uzel. Na to se vám každý akorát z vysoka vy.... protože doprava jede na krev a nemá čas čekat na to, až hnupům v ČR připluje parníček...
Odpovědět
ig

26.1.2021 22:12 Reaguje na Martin Vlk
A co se po tom vodním kanálu bude vozit, odkud a kam? Aby to fungovalo, musí být už teď poptávka. Každý kdo "dělá v dopravě" vám řekne, že to bude super, až se dostaví D35, ví už kolik ušetří a jak často tudy bude jezdit. Ale najděte mi, kdo se takhle těší na DOL? Maximálně rozpačitě řekne něco jako že bude možné tam vozit písek z Polska do Rakouska, ale sám neví, co by si s tím počal.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2021 17:40 Reaguje na
V jiném vlákně tu bylo konstatováno, že Německo až 1/3 přepravy nákladů realizuje po vnitrostátních kanálech (+ řeky a jezera).

Když jedu po dálnici, tak každou chvíli potkám kamion s něčím, co by mohlo jet po vodě. A to u většiny pod plachtou nevidím, co vezou.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

25.1.2021 13:35 Reaguje na Jan Šimůnek
Bláboly tu uvádíte hlavně Vy. Proč v Německu, kde mají již hotový kanál daleko věštích rpzměrů neustále klesá lodní doprava? Nemůže konkurovat železnici a silnici...A Vaše argumentace s jižními Čechami je vyloženě trapná. Žádná malárie tam nikdy nebyla, jde o tropickou nemoc...Kromě toho, kdyby tam nyní byla podobná močálovitá krajina, určitě by nebyla povolena výstaba rybníků navíc tak intenzivní téměř bez života, jaké nyní v jižních Čechách jsou...Rybníky nejsou výsledkem moudrosti našich předků, ale pouze výsledkem realizované příležitosti vydělat...
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 14:53 Reaguje na Karel Pavelka
Protože ty dopravní cesta v Německu jsou slepé a se zvetšením EU o středo a východoevropské země se staly "cestou nikam".
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.1.2021 22:25 Reaguje na Jan Šimůnek
Rýn-Mohan-Dunaj je slepá cesta do nikam?
(Akorát byl hloupý nápad to stavět, protože se tam zrovna moc nedopravuje.)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 10:54 Reaguje na Viktor Šedivý
Tenkrát to ještě asi logiku mělo, ale prostě to nevyšlo. Stavět to dnes u nás je to samé, jako stavět koněspřežnou dráhu do Lince.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 15:01 Reaguje na Karel Pavelka
Malárii jsme mívali i na jihu Moravy. Dr. Jauregg spozoroval u syfilitického pacienta, který se nakazil na klinice, ležící na území Vídně malárií ústup příznaků syfilitické demence a zavedl malarioterapii, která se léta proti této chorobě používala, než se přešlo na šetrnější postupy.
Konec 19. století, aby bylo jasno. Část bažin, kde se hemžili anophelové, schopní malárii přenášet, zatopilo Gabčíkovo.
Takle příhoda je v esejích Paula de Kruifa o historii medicíny, vyšlo snad pět nebo šest knih těsně po válce. Moje oblíbená četba z dětství.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_de_Kruif) :-)
Bohužel to mám jen na papíře, na warez webech jsem tyhle knihy nenašel, což je škoda, protože bych je jistě doporučil jako doplňkovou četbu svým studentům.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 15:07 Reaguje na Karel Pavelka
Byla to náhrada bahnisek kulturní krajinou. Prováděná stovky let. Hlavní motivací bylo spíš ozdravení krajiny než ty samotné ryby. Nezapomeňte, že se to stavělo v době, kdy Vltavou táhli lososi (až do těch Jižních Čech) a pražská čeleď měla vymíněno, že losos bude na stole nanejvýš jednou týdně (coby hnusná, podřadná a laciná ryba). Běžně se k nám také vozily sušené tresky, takže v kuchařkách z 16. století (třeba Bavor Rodovský z Hustiřan) najdete recepty na sušenou a poté máčením ve vodě či mléce "oživenou" tresku.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

25.1.2021 16:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Bohužel většina stávajících rybníků v Jižních Čechách včetně Třeboňska jsou jen kapří plantáže. Ještě za mého mládí se v nich dalo koupat, dnes by to málokdo riskoval.

Štěpánek Netolický i Jakub Krčín to kdysi naplánovali a realizovali tak, že to bylo ekonomicky výhodné a ty stavby byly do krajiny citlivě začleněny. Rybníky se tehdy vyznačovaly také mnohem větší biodiverzitou než dnes. Dnes jsou to jen takové kapří monokultury.
Štěstí, že tehdy neexistovala železobetonářská lobby.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2021 18:57 Reaguje na Majka Kletečková
I ten průplav je plánován tak, aby byl citlivě začleněn do krajiny.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

25.1.2021 21:39 Reaguje na smějící se bestie
Viděla jsem vizualizaci částí kanálu a zhrozila jsem se těch příšerných železobetonových monster.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 08:29 Reaguje na Majka Kletečková
Až kolem nich narostou staleté stromy, tak o nich ani nebudete vědět.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.1.2021 15:05 Reaguje na Jan Šimůnek
Ale to už tady - nebude.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

26.1.2021 11:07 Reaguje na Karel Pavelka
Blábolíte tu akorát vy. Ano, novináři napsali, že podíl dopravy klesá. Ano, o něco malinko to kleslo, ale stále pro Německo platí, že třetinu hmotnosti nákladu přepraví po vodě a také platí, že kdyby onen náklad měli přepravit jinak, tak to tam rozjezděj (kdyby na to měli kapacitu). Krom toho, Německo stále hodně investuje do kanálů - rozšiřuje je, zvětšuje kapacitu, staví nová efektivnější zdymadla. Otázkou zní, proč to dělají, když jsou podle vás k ničemu? Možná byste měl vystrčit nos a více se zajímat.
Odpovědět
MN

Míra Nový

26.1.2021 10:00 Reaguje na Jan Šimůnek
Soubor blábolů předvádíte vy! Ano, máme kanály, Baťův, Vchynicko tetovský, nebo Schvancenberkův. Ovšem to jsou vodní díla lokální a stavěná v souladu s přírodou. Hlavně v dobách, kdy nebyla jiná možnost dopravy. Železniční, či automobilová! Tady se jedná o šílený megalomanský projekt, s minimální využitelností! Proč se nepoučíme třeba v Německu? Tam podobná díla vybudovali, aby nakonec zjistili, že si nevydělají ani na provoz a údržbu! Natož, aby se vrátila původní investice!!!! O ceně, náročnosti a ekologické zátěži se snad ani nemá cenu bavit!
Odpovědět
MV

Martin Vlk

26.1.2021 11:52 Reaguje na Míra Nový
Co to tu lžete. V Německu se do těchto děl stále investuje, kanály se rozšiřují a stále platí, že třetina objemu přepravy jde v Německu právě po vodě. Padesát metrů šíře vodní hladiny není žádná megalomanie, to je běžná délka zahrady u domku na vesnici.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 13:20 Reaguje na Martin Vlk
Souhlas, viděl jsem v Německu. Dokonce jsem viděl i "kanálový most", kde se dva kanály mimoúrovňově kříží. Už teda nevím kde, snad někde na trase Berlín - Usedom, bylo mi tehdy deset, když nás strejda kolem tohoto kanálu vezl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.1.2021 22:30 Reaguje na Jan Šimůnek
A kdo by těmi loděmi co vozil?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2021 10:42
Větev průplavu - Dunaj / Odra, mohl být už v provozu, kdyby se po listopadu 1989 pokračovalo v rozdělané práci. A jeho přínos pro společnost bychom mohli dnes posuzovat. To samé platí i o 2jezech na Labi pod Ústím a jezu u Přelouče.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 12:44 Reaguje na smějící se bestie
.....pouze na Paroubkově Marsu....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.1.2021 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Heleďte ... tohle mi nedá ... co furt máte s tím Jyrkou? Jako jo, byl jakej byl, ale oproti ostatním na té sesli ve Strakovce byl chvíli, cca 1,5 roku. Navíc je mu nutno přičíst k dobru, že když vyhrál volby, ale zjistil, že mu je to prd platný tak dodržel slovo a odstoupil ... což je u nás věc nevídaná. Bohužel.

Prostě ať se na to dívám jak se na to dívám, tak zrovna on moc možností tady něco zásadně podělat neměl.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2021 15:56 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, slovo dodržel, ale ČSSD si ho měla ve vedení udržet. Vyhnuli bychom se mnoha trapným věcem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.1.2021 17:55 Reaguje na smějící se bestie
ČSSD se hlavně neměla zachovat jako banda kurev a měla Zemana podpořit při jeho první kandidatuře na prezidenta. Ne proto, že by byl tak úžasnej, i když v tý době to s ním vcelku ještě šlo a myslím, že s Vaškem na tom byl tak nějak nastejno, ale proto, že mu to slíbili a on na základě toho fest pomohl Špidlovi do Strakovky. Teď mají co chtěli a my všichni s nima.

Ale to si úplně stejně můžeme říkat, že kdyby tenkrát nebyl Ruml pitomec, co neumí počítat ... nutno mu zase přičíst k dobru, že to aspoň po létech uznal.

Na kdyby se nehraje ...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2021 18:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, sliby a doporučení členské základny, se mají plnit. Dnes by ČSSD nebyla na hranici volitelnosti do parlamentu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 17:52 Reaguje na Svatá Prostoto
V době premiérování Miloše Zemana jsme si mysleli, že nic horšího být nemůže. Pak přišel Jyrka Plyskéř.
To byl asi největší hlupák naší politiky.
Paroubek už v r. 2006 blokoval vytvoření legální vlády, blokoval i nové volby, když vláda vznikla dělal obstrukce, pořádal štvavé kampaně na její členy (Čunek) , blokoval veškeré reformy, špinil ji, 5x se pokusil ji shodit. Když se mu to podařilo v ten nejnevhodnější okamžik (uprostřed předsednictví EU), vlastní vládu nepostavil. Vrazil giga energie a peněz (pochopitelně na dluh) do kampaně aby vyhrál další volby, když se mu to podařilo, ani se vládu nepokusil sestavit, podělal se a odstoupil. Byl to mistr destrukce a boření.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.1.2021 18:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Tady je řeč o Čunkovi? Igelitkáři:-)))? Tak to jsem se zase pobavil.

Jinak k tomu co píšete ... skutečně u vesla byl prostě chvíli, to neokecáte, a že dělal bugr v opozici ... no, od toho ta opozice je, že:-). A vláda to buď ustojí, nebo je slabá a marná a nic víc si nezaslouží.

Normálně bych taky zeptal na to, jak to, že vám nevadí Standa, ale ten si ten očistec už prožil za života, takže to neudělám.

Vy jste bohužel člověk v první řadě emocí, až potom rozumu. Ano, jako premiér stál Paroubek samozřejmě za vyliž a jako fajn kluk taky nikdy nevypadal, ale realitou je, že toho až tak moc podělat nestihnul. Taky ničemu nepomohl, ale to je věc jiná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 21:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Paroubka skutečně nepovažuji za nějakého démona, byl ale kouzelně blbý.
Pojem Paroubkův Mars vznikl, když nějakou sviňárnu prohlasoval s komunisty a neméně blbě to komentoval. Proti dnešku byl ještě zlatý stříbrný!!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.1.2021 00:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo tak to jo ... fakt je, že sympatický opravdu moc nebyl a není, takže zejména v té čistě emoční rovině asi opravdu na dost lidí působil velmi silně negativně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.1.2021 15:45 Reaguje na Svatá Prostoto
V praktické (logické) taky.
Jeho asi nejhorší tunel a podraz na lidi byla restituční tečka, která okradla lidi i stát o asi 3 MILIARDY, velmi na tom tenkrát zbohatla Penta (letiště Václava Havla). Další svinstva s podporou mafie kolotočářů (Kočkovi), zákon o minimální dani 8 tisíc i z nulového příjmu atd. atd., potopil zákon který měl poslat lemry do práce (jak na Slovensku), utopil Modrou knihu pro zdravotnictví, masakr na Czech Tech 2004? byl taky jeho dílo atd. atd. atd. atd.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.1.2021 20:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale už jste zase mimo ... ona ČSSD sestavovala vládu sama? Měla nadpoloviční většinu v PS?

Takže se zase zklidníme, vydýcháme a zkusíme se podívat, jak to vlastně tenkrát bylo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 10:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Za Paroubka byla ČSSD v koalici s KDU, ale všechny prasárny a tunely prohlasovával s komunisty. Restituční tečku, solární tunel, šikan na podnikatele atd. atd.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.1.2021 11:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Na US jste tak nějak zapomněl:-)?

A proč se socánky tedy lidovci a US byli, když byli tak strašní:-).

A zkuste si najít, jak u těch zákonů kdo opravdu hlasoval, třeba se něco dozvíte:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 14:19 Reaguje na Svatá Prostoto
Nejsem encyklopedie naší politiky a pan Ruml tehdy taky bedákal, že se dal se socany. Myslím si, že to celou US zabilo.
Ale vím, že rest. tečku ODS kritizovala a nedala na ni ani hlas, to samé solární tunel.
Ale detaily mě nezajímají, jde mi o princip.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.1.2021 16:18 Reaguje na Pavel Hanzl
To už tam Ruml nebyl. Ať byl jakej byl, do tohodle by nešel.

No, právě ... vy už moc nevíte, bo si nepamatujete, a tak si domýšlíte co se vám zrovna hodí.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

25.1.2021 13:37 Reaguje na smějící se bestie
No ještě že k tomu nedošlo. A mají na tom svůj podíl i nevládní ekologické organizace, díky jim za ochranu ještě krásné krajiny...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2021 19:00 Reaguje na Karel Pavelka
Cha cha cha !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

25.1.2021 21:42 Reaguje na Karel Pavelka
Naprostý souhlas.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 11:33
Otázka zní, proč takovou kravinu tlačí zrovna tahle paravláda.
Já si myslím, že to jsou dva hlavní důvody:
A) parapresident Zeman ve svém chorobném egu se chce zapsat do historie i jinak, než jako zrádce národa a komicko - zoufalá postavička a soudruh po něm chce, aby ho pověřil postavením vlády i v případě, že řachne ve volbách.
B) Je to další důvod těžce tunelovat státní rozpočet na přípravných pracech i v případě, kdy se vůbec nekopne do země. Natož, co kdby se fakt někde koplo.

Je zajímavé, že oba důvody vidím jako čistě negativní a na celém kanálu, natož vládě a presidentovi nevidím vůbec nic pozitivního.
Je to normální?
Jenže logika říká, že tak těžce prodělečnou stavbu na desetiletí rozjíždět v situaci, kdy nejsme schopni dostavět dálnice ani železnice, nejsme schopni řešit energetiku a ani nablblý koronáč, tak je to prakticky zločin.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.1.2021 11:53
Tento projekt je čistá a nesmyslná fikce. Akorát se na něm někdo pořádně ,,namastí,,. ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 12:42 Reaguje na Petr Eliáš
Nejhorší je, to praktick každý normální občan ví, ale nic se nedějě. Tohle vymyslet jakékoliv normální zemi, národ bude mohutně protestovat a hlavně si autor v příštích volbách ani neškrtne.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 15:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen Hanzlové, Eliášové a podobní jim. Normální občané to vidí trochu jinak.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.1.2021 15:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Normální občané? Jakože exot jako vy reprezentuje normální občany? O vás je veřejně známo a každý normální občan to ví, že pravděpodobně žijete v jiné dimenzi, ale že až tak??? :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 17:37 Reaguje na Petr Eliáš
Vemte si kolik lidí hlasovalo pro vládní koalici, případně pro Zemana. Těch druhých je méně a těch s vyhraněnými názory "proti" ještě méně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.1.2021 17:49 Reaguje na Jan Šimůnek
Včera není dnes:-).
Povíme si v říjnu;-).
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 08:30 Reaguje na Svatá Prostoto
Povíme, jistě.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.1.2021 08:31 Reaguje na Jan Šimůnek
A čeho chcete dosáhnout s tímto off-topic nesmyslem? :D

Ale ok, tu šarádu si zahraji. ;)

Zemana volilo 2 853 390, v ČR je necelých 8,5 mil. oprávněných voličů. Takže cca 34%. Zeman kdysi řekl. Cituji: „To, co nyní řeknu, není projevem univerzitní povýšenosti ani sarkasmu. Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní, nebo alkoholik a zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt."

Takže je možné, že ta třetina voličů, co volila Zemana, odpovídá třetině ze Zemanova výroku. ;)

Jak toho dobytka nesnaším, tak v tomto s ním souhlasím. :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 14:22 Reaguje na Petr Eliáš
Muheheheh přesně tak, ten ...... má občas pravdu.

Zeman leze po kolenou na nádvoří Pražského hradu, sbírá kamínky a píská u toho.
Nikdo neví co se stalo, tak Ovčáček volá Putinovi: "Vladimíre Vladimiroviči, máme nějaký problém s Milošem, nevíte co se děje?"
Putin to ověřuje a za chvíli volá zpátky: "To nic, už je to OK, my jsme mu omylem poslali instrukce pro Lunochod".
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2021 17:44 Reaguje na Pavel Hanzl
To se říkalo o Husákovi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 11:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Je nějaký popdstatný rozdíl mezi Zemanem a Husákem?
Husák byl inteligentní a vzdělaný, ale stejná svině a hlavně žil v době, kdy nemohl dělat nic jiného, než ruského votroka.
Proto je Zeman neskutečně krát horší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 17:56 Reaguje na Jan Šimůnek
Kolik lidí by bylo pro stavbu toho nesmyslu jménem DOL? Kdyby viděli, kolik miliard to už stálo a bude to ještě stát?
Jen ti, kteří z toho mají vejvar a jeden ruský bot.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.1.2021 00:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Tohle by bylo zajímavý referendum:-).
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 08:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Chcete-li na toto téma referendum. volte Okamuru. "Demokratické" strany se bojí referenda jak čert kříže.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.1.2021 10:28 Reaguje na Jan Šimůnek
Já ho znal osobně.
Ani ve snu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.1.2021 15:55 Reaguje na Jan Šimůnek
Lidové referendum je pouze nástroj pro demagogy a prodavače deště, s demokracií nemá nic společného. Taky proto ho velmi rád pořádal Adolf Hitler.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.1.2021 20:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Hlavně to neříkejte Švýcarům:-))). I když než by se rozmysleli, jestli je máte spíš za blbce, nebo nacisty, tak byste možná stačil zdrhnout:-))).
Odpovědět
ig

27.1.2021 04:07 Reaguje na Svatá Prostoto
Občas si tam v referendu na sebe upletou takové zákony, že člověk jen zírá :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.1.2021 11:40 Reaguje na
Tak oni v tom mají tradici ... Kalvín, Zwingli a tak:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 10:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Švýcarsko je zcela jiná země, mají tam demokracii už od 14, století a jsou názorově i morálně zcela jinde.
Navíc mají demokracii normální zastupitelskou a referendum je jen doplňující prvek, ovšem taky na to dost nadávají.
Pro nás by to byla cesta do pekla nejpřímější.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.1.2021 11:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale zase by to byla občas p... ehm ... legrace:-).
Abych parafrázoval okřídlené úsloví, když do pekla, tak s úsměvem;-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 14:24 Reaguje na Svatá Prostoto
To půjdeme i bez referenda.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2021 17:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Věřím, že na možnost zrušit každý zákon referendem by naši sněmovní a senátní tuneláři a hochštapleři opravdu nadávali.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.1.2021 20:43 Reaguje na Jan Šimůnek
Referendum má své kouzo v tom, že za jeho rozhodnutí nikdo nenese zodpovědnost. Rozhodl přece "lid".
Proto se vytváří úžasnosti, jako Islandské referendum o tom, jestli se má platit státní dluh. Samozřejmě bylo rozhodnutí téměř jednohlasné, že NE.
Nevím, jak z toho pak vykličkovali....
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.1.2021 12:21
Je to stejný tunel jako když Bém plánoval v Praze letní olympiádu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 12:41 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Totální nesmysl. Olympiáda je jednorázová akce a je to obrovská reklama, stojí to tisíckrát méně. Ale pitomost to byla taky, jenže tisíckát menší.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.1.2021 13:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Poslední zisková olypiáda byla v Calgary v roce 1988. Od té doby jsou všechny olympiády v mínusu. A co se týče té reklamy - tak v prvé řadě je třeba řešit, jak by Praha ubytovala a zajistila dopravu asi půl miliónu návštěvníků? Už tak je současná pražská doprava na hranici. Půlmliónový příliv návštěvníků by způsobil, že by doprava zkolabovala. To by byla "úžasná reklama" pro naše hlavní město. A kam bychom ty lidi ubytovali? To je něco jiného než když ubytovala cvičence, kteří účinkovali na spartakiádě. Takže jediní, kdo by na olympiádě vydělali, by byli kamarádíčci Béma a jeho nohsledů. Zbytek republiky by dlouhá desetiletí splácel dluhy, které by díky olympiádě vznikly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 17:58 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vždyť píšu, že to byla blbost od začátku.
Jenže z dnešního pohledu zcela marginální a hlavně se to zablokovalo dřív, než nastala větší škoda.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.1.2021 13:16 Reaguje na Pavel Hanzl
No, tisíckrát méně .... to jste z hodně levného kraje. A ziskovost je hooodně diskutabilní. Ale jo, blbost to samozřejmě byla.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.1.2021 13:22
Kanál je samozřejmě úchylnost.

Ale ono je to vlastně docela chytrý. Většina spolků a lidí ječí kvůli kanálu. A kanál není a furt není a zase není ... a oni všichni mají pocit, jak je to super, jak tomu zabránili a zachránili vlast a prostě mají radost, cítí úlevu a tak. No a v tom nadšení z úspěšného boje se zlem ... což u nás je fakt zázrak ... se prostě ztratí, že v rámci různých analýz, projektů, studií, revizních studií a tak dále, z rozpočtu mizí tu pár desítek mega, tam pár desítek mega a rok za rokem.

Přitom by mne fakt zajímalo, kdo ... snad s výjimkou Zemana ... ten kanál opravdu chce a fakt si myslí, že by mohl být vůbec někdy realizován. Myslím, že z těch, co do toho reálně mohou mluvit, bude takových lidí absolutní minimum.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.1.2021 13:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Jeden člověk je např. v tomto dokumentu:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248420006-sen-o-kanalu-dunaj-odra-labe/
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

25.1.2021 13:39 Reaguje na Svatá Prostoto
Ale to se mylíte, tohle ekologovné tvrdí od konce 80. let, že jde hlavně o firmy, které se živí studiemi, projekty díla, které se nikdy neuskuteční...
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

25.1.2021 21:16 Reaguje na Svatá Prostoto
no to je vlastně fakt, kolik asi stály všechny ty analýzy...
Odpovědět

Jan Škrdla

26.1.2021 21:58 Reaguje na Svatá Prostoto
Je to tak trochu tunel. Paraziti napojení na hrad si můžou přijít na slušné peníze. A to se ani nemusí začít kopat.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

25.1.2021 13:51
Arnika straší marťanama ze souhvězdí Plejád. Projekt se nebude realizovat ze 3 důvodů. 1. Po Burešovi s Hamtáčkem budou takové dluhy, že nebude na spolufinancování. 2. Jezevec z hradu prosazuje abychom to zádali Číně s Ruskem. A Poláci už mají zkušenosti s Čínou při výstavbě dálnic. 3. U nás nefunguje ani plavba po Labi, a 2 potůčky u Ostravy to mají ten kanál naplnit? Tu studií rozcupuje každý vodák. Za managory a environ mentály mluvit ale nemohu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

25.1.2021 16:23
Nejdřív jsem si myslela, že drtivou většinou expertů zavrhovaný DOL prosazuje železobetonářská lobby, aby získala dlouhodobou lukrativní zakázku, o jaké se firmám ani nesní. Teď to vypadá hlavně na velký tunel pro nenasytné tuneláře. Na tom, že strašení tímto prodělečným projektem může sloužit k odvedení pozornosti od jiných tunelů, ale také něco je.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2021 18:01 Reaguje na Majka Kletečková
Jistě, betonáři v tom nejedou. Ti ví dobře, že se nic stavět nikdy nebude, ten tunel je v "přípravných pracech".
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

25.1.2021 18:26
Lze předpokládat, že DOL ani nebude ve Státní dopravní koncepci na roky 2021 - 2027. Je pravda, že DOL je snem prezidenta Zemana, kterému jde premiér Babiš na ruku, ovšem v letošních podzimních volbách se ukáže, že megalomanské projekty typu DOL, rozšíření letiště Ruzyně ani JEDU 5 nemají u nás místo.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.1.2021 00:11 Reaguje na Katka Pazderů
Letiště si na sebe vydělá. Mně se ten nápad moc nelíbí, ale prostě jo. Dukovany jsou potřeba, vy na vsi to možná dáte, s výrazným podílem dřeva na topení a FVE na baráku/zahradě, ale to je tak všechno.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.1.2021 19:01
DOL lze úspěšně roztrhat v rámci Zprávy o vlivu stavby na životní prostředí (EIA) , která bude nutnou podmínkou v rámci přípravy územního záměru.
I kdyby se dohodla vláda,parlament a prezident úspěšně to bude rozcupováno o nestranných soudů. Těch hrubých pochybení je tam tolik, že to prostě nemůže projít.

Letiště Ruzyně je věcí Prahy a jejich občanů (zejména), ať se rozhodnou sami.

A JE Dukovany se dostaví , jinou volbu nemáme.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.1.2021 19:12
Nebojte se pseudoekologové, váš sen se splní. Nebudou peníze na kanál,
na JE, na obchvaty měst, ale ony nebudou ani na mohé "ekologické"
projekty. Budou ale na armádu, politiku(pro politiky)a na pomoc
krachujícím milionářům. Je mi to celkem putna, ale mnozí budou asi překvapeni, na co bude a na co nebude a komu se přidá a komu ubere.
Opozice vždy ráda dělává opaky. To co slíbila obkecá, něco přidá
navíc po volbách, co by ale nenavrhla před nimi. Těšte se, ale pak
neplakejte. Rád vám vše připomenu a poukážu i na to, co mohlo být.
Je to vesměs vaše budoucnost a vaše volba, kam budeme směřovat.
Kdo se směje naposled, tak se směje nejvíc, pokud to bude k smíchu.
Odpovědět
ig

25.1.2021 20:27
Bude moct díky kanálu připlout do Černého moře letadlová loď? Jestli ne, tak jeho smysl nechápu :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 13:23 Reaguje na
Říční monitory ano.
Odpovědět
ig

26.1.2021 16:26 Reaguje na Jan Šimůnek
Jo, to jo. Ale lodičky této velikosti nepodléhají montreuxské úmluvě, tak kvůli ním ten kanál potřeba není :-)

P.S. samozřejmě vím, že by to bylo technicky nereálné
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

25.1.2021 21:07
Gott sei Dank! Rakušani se na tý blbosti podílet nebudou, a tím pádem se Zeman může jít klouzat;)
Odpovědět

Jirka Černý

25.1.2021 21:55
Ekologové vidí ohrožené ekosystémy a já nesmyslné vyhazování peněz. Tohle může dávat smysl jen někomu kdo byl poslední minimálně půl století v hibernaci.
Odpovědět

Jan Škrdla

26.1.2021 11:54 Reaguje na Jirka Černý
Taky mám pocit, že ten kdo obhajuje tento nesmysl, uvízl myšlením někdy v 70-tých letech minulého století.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.1.2021 01:23
DOL není strašák pro budoucí generace, ale budoucnost pro budoucí generace. Umožní nám dopravní přístup na Balkán, například k jeho zásobám štěrku a písku, když nyní díky zeleným ochráncům na našem území se neotevírají žádná nová ložiska, kvalitního štěrku a písku na stavby postupně ubývá, zdražuje se a jeho kvalita se zhoršuje. Umožní nám taky zpřístupnit mořské přístavy v Černém a Baltském moři a tím otevřít alternativní cesty zámořského dovozu.
Strašák to je pouze pro Německo, Holandsko atd a pro jeho velké zámořské přístavy, jako Hamburk, Rotterdam atd, protože výstavbou kanálu DOL ztratí svoje výsadní postavení pro zámořské dovozy a vývozy ze Střední Evropy. Hlavně Německo tak ztratí významné příjmy, ze zámořských přístavů a z tranzitní přepravy přes své území.
Proto se tyto státy snaží všemožnými způsoby stavbě kanálu DOL zabránit včetně mobilizace spousty našich užitečných idiotů, které umí všelijakými způsoby pozvednout a zainteresovat na zadaných úkolech.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.1.2021 08:33 Reaguje na Radim Polášek
Opravdu si myslíte, že ten náš ,,čůrek,, bude konkurovat velkým zámořským přístavům v Německu a Holandsku? :D :D
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.1.2021 20:46 Reaguje na Petr Eliáš
Pro určité zboží to prostě bude alternativa. A každá alterantiva, proti monopolu, umožní konkurenci, umožní snižování cen i vyvolává požadavky na technické inovace.
Kromě toho , pokud příznivci imigrace do Západní Evropy dosáhnou svého, relativně brzo některé státy Západní Evropy přestanou být skrz převládající náboženství spřízněny se státy v ostatních částech Evropy. Potom může být střední Evropa klidně ve velmi podobné situaci jako byla raně feudální Evropa, zvyklá na dodávky vzácného koření z Indie a východní Afriky a dalších přepychového zboží po dobytí Středního východu muslimy. Evropa tehdy nedostatek tohoto zboží a odsávání drahých kovů arabským překupníkům vyřešila objevem nové dopravní cesty do Indie kolem mysu Dobré naděje a kolumbovým objevem "cesty do Indie", respektive kolonizací Ameriky.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.1.2021 22:44 Reaguje na Radim Polášek
A jaké zboží by se, proboha, mělo takhle přepravovat - a odkud kam? (Mimo toho písku ...)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.1.2021 08:54 Reaguje na Radim Polášek
Ach jo, to jsou zase kraviny.

Jasně, a pro jaké zboží? Písek? Štěrk? Turisti? Zemák na challengeru? :D

Doporučuji návštěvu jednoho z přístavů o kterém píšete. DOL bude k těmto přístavům taková konkurence, jako kdybyste chtěl konkurovat NASA a měl přitom jen prskavku. ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.1.2021 20:31 Reaguje na Radim Polášek
Táhnout štěrk proti proudu z Rumunska k nám může vymyslet pouze šílenec, to by byl drahý asi jak ta nafta, kterou by musel šíf cestou spálit. A k tomu náklad na DOL, to by byla prakticky loď plná diamantů..................
Odpovědět
MV

Martin Vlk

26.1.2021 12:19
Výstavba DOL je projekt, který z hlediska ekologie jako jeden z mála dává smysl i z hlediska dlouhodobého. Doprava po vodě je sice z hlediska samotné rychlosti nejpomalejší, ale pokud jde o vloženou energii na samotnou dopravu, tak je asi 75x úspornější než doprava po silnici a asi 9x úspornější, než doprava po železnici. Jinými slovy to znamená, že jeden běžící motor z kamiónu v pohodě utáhne loď se 75 kontejnery na palubě. Ano, je to úspora i finanční, ušetříte také 74 řidičů a spousty nafty. Ale to je věc, která ekology nezajímá. Co by je ale zajímat mělo je, že těch 74 motorů nebude otravovat naše ovzduší, že po těch 74 kamionech nebude třeba opravovat silnice, které nebude potřeba předtím ani budovat. Voda vážení ekologové má jednu kouzelnou vlastnost. Nedělají se v ní díry jako v asfaltu. Mám spíš ale pocit, že pro naše "ekology" je asi největším problémem to slovo kanál. V češtině taktéž označení pro splaškovou kanalizaci. Možná, kdybychom to přejmenovali, odpor by byl daleko menší. Dnešní lodě, zvláště lodě na vnitrozemských řekách podléhají velmi přísným regulím co se ekologie týče. Z těchto lodí nevytákají oleje ani jiná maziva. Naopak, díky svému plánovanému a klidnému způsobu plavby jsou přímo předurčeny proto, aby mohly být poháněny tím nejekologičtějším, co nás může napadnout. Hmotnost této technologie totiž nepředstavuje takový problém jako třeba v autech. Voda v takovémto díle není znečištěná, ale je plná života. Nejde o nějaké unifikované betonové koryto, ale dnes se tato díla staví s velmi pestrými břehy, kde si spousta živočichů najde své místo. Místo toho, aby se se svými znalostmi naši ekologové zapojili do díla, tak se jen snaží vše překazit. Možná proto, že žádné znalosti asi nemají a ono by se ukázalo, že jsou vlastně k ničemu. Bláboly o nedostatku vody jsou taktéž liché, kanál vodu nespotřebovává, ale v podstatě jen uchovává. Když se budují jezírka a obnovují rybníky, nikdo z těch ekologů neříká, že nebude voda. Když jde ale o plavební kanál, který má navíc jen tu funkci, že tamtudy poplují lodě, tak najednou je vody nedostatek. Za mě jsou naši ekologové zkrátka nepoužitelní, bohužel.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2021 13:24 Reaguje na Martin Vlk
Souhlas.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.1.2021 16:00 Reaguje na Martin Vlk
Je to ryzí fantasmagorie a série růžových snů. Realita je zcela jinde, stačí se podívat tam, kde to mají už dávno hotové.
Jen dodávám, že kanál Rýn - Mohan - Dunaj je daleko logičtější, kratší, levnější a funkčnější.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.1.2021 09:23 Reaguje na Martin Vlk
Máte pravdu, ale bohužel ekologické myšlení je nemyšlení. Jsou to
pouze emoce a z kontextu projektu vytržené některé řešitelné
chyby. Největší chybou pro opozici a půlku národa je to, že to
prosazuje prezident, kterého oni nechtějí a tak nechtějí ani kanál.
Jako realista vidím jako průchodný úsek Polsko-Ostrava, nebo alespoň Bohumín s napojením na dálnici, železnici a případný terminál na přečerpávání zkapalnělého plynu, kterým mohou být lodě i poháněny.
Ekologové si neuvědomují to, že silniční doprava je proti lodní
sice operativní, ale nákladnější a neekologická. Posílení železnice
je z říše snů více než kanál. Zábory půdy pro nové železniční
tratě se setká s ještě větším odporem různých iniciativ a bude
neskonale zdlouhavější kvůli tomu, že tam nejsou stavební uzávěry
jaké existují v trase kanálu. Plně souhlasím s vašimi argumenty
a pouze bych přidal to, že možnost odlehčení povodňových vod
přes kanál a regulace vod například v době hnízdění ptactva může
zachránit loni vyplavené ptáky v Hraničních meandrech Odry. Tak
by šlo povodeň odklonit kanálem a až po vyhnízdění nechat řeku
zase přírodním zákonům. Kdo viděl stávající kanál se zarostlými břehy v Polsku , tak se musí rozplývat nad přírodními podmínkami
pro spoustu živočichů a rostlin. Mimo zdymadel žádný beton, ale
přírodní břehy s kořeny stromů až do vody. Ty bláboly odpůrců
jsou často účelové lži stejné i u jejich jiných priorit. Ano lži
a nic jiného. Já se toho sice asi nedožiji, ale jak dopadne ta
krajina bez možnosti odklonit část dopravy na vodu vím. Přibude
dálnic, silnic, parkovišť, možná železnic a zábor půdy bude
daleko větší, než by se třeba budoval komplet souběžný kanál s
řekou. Doufám, že rozhodnou odborníci a ne fanatici. Ti jsou
schopni zakázat vše a zničit vše podle svých zcestných tézí.
Dosavadní zkušenosti mi dávají za pravdu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.1.2021 09:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Už jen to, že chcete hnát ,,povodňovou,, vodu do kanálu jasně ukazuje vaše ,,nemyšlení,,. ;)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.1.2021 09:50 Reaguje na Petr Eliáš
A proč? Víte co je povodeň a co dělá s hnízdícími
ptáky, zvěří a i lidmi kolem řeky? Možná ji znáte
z TV a nebo bezpečí z nějakého kopečku, ale ti,
co ji zažili a ztratili často i životy blízkých
vám to poví. A povodně zase budou a bohužel i v
době nejmíň vhodné. Dva roky vyplavená hnízda kulíků, ledňáčků a břehulí a je tu hrstka těch
posledních mohykánů a pláč že je asi někdo
otrávil. Neotrávil, zabila je příroda sama.
Mimo hnízdění si bude moci řeka břehy trhat
dosytosti a vytvářet i to nové koryto.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.1.2021 10:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Sice bydlím 50 m od Sázavy, ale nevím co je povodeň. To víte asi jen vy...

Vím ale, že povodňová voda je plná bordelu. Takže ten desetiletí budovaný projekt v lepším případě zanesete bordelem a bude dlouho nepoužitelný. V horším případě ho poškodíte ....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.1.2021 19:31 Reaguje na Petr Eliáš
Tak jak ho je možné zanést sedimenty a naplaveninami, tak ho je možné i propláchnout
a případně sedimenty jako písek a štěrk
odtěžit a použít při stavebních pracech.
Z Odry se před otevřením štěrkoven kdysi
ze spřažených lodí takto těžil primitivními bagry písek i štěrk na stavby. Byl to
takřka nevyčerpatelný zdroj a řeka byla
maximálně průchodná záhy po povodních.
Nevymýšlejte podružné problémy, které
nejsou žádný problém. Budťe rád za Sázavu,
protože zažít Odru v roce 1997, tak se
asi pokálíte strachy když musely lidi
evakuovat vrtulníky a vojenská technika.
Řeka stoupla o 9 metrů a měla v Bohumíně
šířku 2 km.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.1.2021 09:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Evidentně vám nemá cenu nic říkat, vy víte své. Žijte si ve svém krásném růžovém snu ve kterém je vše možné...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.1.2021 16:03
Sympatická byla reakce na DOL u pana von Bellena. Jen povytáhl obočí a řekl: "už máte postavené dálnice?"
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.1.2021 16:32
Motto:

"Když ministr dopravy ve výběrovém řízení přidělil řešení SP D-O-L firmám zájmově nakloněným realizaci projektu, ukázalo se, že právě zneužití metod netržního hodnocení přírody sehrálo zásadní podpůrnou roli v kladných závěrech SP o „bezpečné“ proveditelnosti větve Dunaj-Odra tohoto megaprojektu, který má být zcela financován z prostředků daňových poplatníků ČR a EU. "

profesor Seják , dostupné zde :

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/josef-sejak-k-podvodnym-postupum-studie-proveditelnosti-vodniho-koridoru-dunaj-odra-labe


Zastánce DOL bych chtěl laskavě požádat , aby se s výše uvedeným dokumentem
seznámili. A dále , aby věnovali pozornost odkazům tam uváděným o ekonomickém přínosu vodních cest v Německu.

Odpovědět

Viktor Šedivý

26.1.2021 22:34
Chápu, že někomu třeba esteticky povedené "inženýrské dílo" připadá hezké.
Před přípravou dopravní stavby by ale bylo záhodno zeptat se, kdo by tam co vozil?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.1.2021 09:42 Reaguje na Viktor Šedivý
Minimálně to, co se dnes zcela zbytečně vozí po silnici a přetížené
železnici. Třeba kontejnery se zbožím, které nespěchá a třeba
i stlačený plyn z polských terminálů. Je jisté, že plynovod na Ostravsko bude mít v budoucnu nedostatečnou kapacitu. Po přechodu tepláren z uhlí na plyn bude pro sever Moravy limitem stávající plynovod. Nový přes Polsko je neprůstřelný a z jihu vzhledem ke kapacitě tranzitního plynovodu zbytečný. To by se musel posílit
i tranzitní plynovod a nebo by možná stačil v případě dokončení
Nord Stream II. a ukončením tranzitu do Německa plynovodem přes
naši republiku. Bez toho bude přechod minimálně teplárenství z uhlí na plyn na Ostravsku pouhým snem. Bohužel ekologové nepočítají,
ale pouze sní své zelené sny, která ani zelené moc nejsou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 10:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Plyn lodí z Polska po DOL není snad ani sen, ale šílená noční můra.

Ale realita je, že Německo mělo v roce 2020 z fve už asi 40 TWh elektřiny ročně. A roční spotřeba celé ČR je asi 70 TWH.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.1.2021 11:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Jó a taky tu pohádku o bateriích a vodíku mi vyprávějte po 1001. Mimo pár podobných fanatiků
nikoho nepřesvědčíte o těch nesmyslech. Dnes
jednala i tripartita o energetice. Jsou to
všichni realisté a ne hrstka ekošílenců jako
vy a jiní nedouci. Myslím, že to národ pochopí
a podle toho bude postupovat i vláda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 14:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Jsou to realisté a proč jsme zase v EU nejhorší (nebo skoronejhorší)??
Pak by bylo lepší, kdyby zemi řídili snílci a idealisté, protože jinde to funguje a u nás nkoliv.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2021 14:28 Reaguje na Břetislav Machaček
To není pohádka, to je relalita:
"V Dánsku loni (2020) vítr a solární energie pokrývaly potřebu elektřiny ze 61 procent, což by nejvyšší podíl v EU. V České republice a na Slovensku však podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů činil méně než pět procent.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-obnovitelna-energie-uz-je-hlavnim-zdrojem-elektriny-v-eu
Odpovědět

Jan Škrdla

27.1.2021 19:39
V případě takových strategických projektů je potřeby myslet alespoň 30-40 let dopředu a ne pozpátku. Vnitrozemská říční doprava, v rozsahu podporovatelů DOL je pěkná fantasmagorie, a to bez pardonu. Navíc už teď je problém zajistit dostatek vody po celý rok.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.1.2021 11:57 Reaguje na Jan Škrdla
Nebojte, nikdo to stavět nechce. Stačí těžit miliardy na "přípravné práce". Doteď se těžilo jen asi 100 miliónů ročně a kamarádi od kamarádů chtějí víc.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

28.1.2021 23:34
Splavnění Odry do Ostravy se mělo zrealizovat před minimálně padesáti lety, teď už by to bylo "s křížkem po funuse". Budování kanálu od Ostravy k Dunaji je ekonomicky naprostý nesmysl. Kdyby se postavil před 100 lety, tak dneska budeme zvažovat, jestli se vůbec vyplatí ho opravovat a udržovat nebo bude lepší ho zrušit a zasypat. (A to by pak zase ti samí ekologové, kteří teď křičí proti jeho budování, křičeli proti jeho zrušení.)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist