https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-hlavenka-glasgow-summit-mnoho-uhliku-pro-nic?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Hlavenka: Mnoho uhlíku pro nic? Rozvaha o klimatické konferenci v Glasgow

2.12.2021 | BRNO
Pro udržitelnost klimatu by obrovskou proměnou měla projít nejen energetika, ale i společnost.
Pro udržitelnost klimatu by obrovskou proměnou měla projít nejen energetika, ale i společnost.
Světoví lídři se sjeli, pronesli proslovy, naslibovali, vyfotili se a odjeli domů. S trochou zlomyslnosti lze říci, že tato věta je platná i pro kongres před šesti lety v Paříži, devíti v Dauhá nebo jedenácti v Kodani. Stalo se vůbec něco – tedy kromě těch slibů? Měřeno nejdůležitějším tvrdým ukazatelem, tedy výskytem CO2 v atmosféře, lidstvo prohrává, číslo stále roste a růst bohužel ani zřetelně nezpomaluje. K čemu tedy tyto slety jsou?
reklama

 

Největší úkol, který kdy před lidstvem stál

Ani v nejmenším to není nadsázka. Poprvé v historii stojí celá lidská civilizace před úkolem tohoto rozměru (nevynechává nikoho), závažnosti (obrovský dopad) a časového tlaku. Problém nikoho nevynechává, dopad je obrovský a hrozí nevratné body zlomu. Summity, které při pohledu z výšky vypadají jako „mnoho povyku pro nic“, toto bohužel ilustrují: lidstvo stojí před výzvou, která je na samotné hranici jeho technických, finančních, personálních a vlastně i politických schopností. Pokroky od summitu k summitu jsou. Nejsou ohromující, ale nejsou zanedbatelné. Konference se konají každoročně, ne vždy ale ve vrcholné sestavě.

Co hlavního přinesl Glasgow?

Jak jde čas, zpřesňují se klimatické modely a většinou docházejí k závěru, že situace je horší než se myslelo - klimatická změna má tendenci zrychovat podobně jako koule valící se ze svahu. Urgentním požadavkem tedy je zrychlení již přijatých opatření, např. dosažení neutrality dříve než zněly předchozí závazky, rychlejší odchod od uhlí a podobně. Proti tomu ale stojí realita, kdy při současném přístupu nejsme schopní splnit ani ty předchozí, měkčí cíle. K opatřením navíc není souhlas všech důležitých zemí planety.

Přesto však summit přinesl konkrétní a jasné závazky s obřím dopadem. Za nejdůležitější považuji závazek obřích finančních institucí (typicky investičních bank a pojišťoven) prioritizovat tok financí na naplňování klimatických cílů a naopak upozadění až stopnutí peněz do oblastí, které jdou proti klimatické změně.

Byť to nemusí být zřetelné z pohledu České republiky, peníze opravdu hýbou vším, světová ekonomika jede na dluh a utnutí financování znamená často konec byznysu samotného. Opatření pro klimatickou změnu budou extrémně drahá a závazek je financovat opět znamená, v opačném gardu, umožnění, aby se vůbec něco stalo. Je samozřejmé, že tyto finanční instituce to nedělají pro modré oči planety, ale vnímají to jako dobrý byznys, počítají v řadě případů se zárukami či kofinancováním z veřejných peněz a podobně.

Zároveň to neznamená, že ve financích je vše růžové: do špinavé energetiky stále tečou miliardy, a kdosi spočítal, že na tento summit se akreditovalo celkem 503 lobbistů tradiční, fosilní ekonomiky. Dinosauři se nevzdávají bez boje.

Druhým nejdůležitějším závazkem je konec uhlí. Na rozdíl od předchozích vágních slibů přišlo 18 zemí (včetně velkých těžařů jako je Polsko) s daty ukončení těžby uhlí a odstavení uhelek. Opět, je to cosi hmatatelného, ale není to dost - někteří největší uhelníci se k aktivitě nepřipojili, byť individuálně též ohlašují, že uhelná energetika skončí.

Konference též přinesla závazky stovky zemí (reprezentujících dvě třetiny světové ekonomiky a tedy i odpovídající část emisí) k dosažení klimatické neutrality. To zní působivě, nezapomeňme ale, že se jedná o velmi vzdálené sliby, umístěné někam do let 2060 až 2070. A přiznejme si, z úst politiků, jejichž horizontem je konec aktuálního volebního období, to nezní velmi přesvědčivě - slibují totiž něco, co stejně nebudou sami realizovat. Zajímavější jsou nicméně krátkodobé cíle týkají se metanu (je dobře, že se konečně i na nejvyšších úrovních začal metan brát jako skleníkový plyn vážně) a konec odlesňování - zde jsou totiž závazky už v kratším časovém horizontu, cílené na rok 2030.

Drobná práce, ale je jí spousta

Boj proti klimatické změně si lze představit jako obrácené řečiště. Tak jako velkou řeku tvoří postupně desítky a stovky malých potůčků a přítoků, i klimatická změna má stovky příčin. Pokud chceme „obrátit tok řeky“, musíme brát potůček po potůčku. Klimatickou změnu neobrátí jedno jediné velké opatření, ale tisíc malých. Každý přispěje částečkou, zlomečkem procenta, ale účinky se sčítají. Klimatický summit v tomto přinesl desítky drobnějších, ale ne malých aktivit, především ve formě fondů či finančních injekcí ze strany států, filantropů i institucí určených přímo na boj proti klimatické změně. Je to pořád málo - jsou to miliardy, potřebujeme bilióny - ale je to aspoň něco.

… nebo je to selhání?

Mnoho hlasů tvrdí, že Glasgow přinesl příliš málo. Greta Thunbergová hovoří rovnou o selhání, silně varovná slova pronášel Barack Obama: příliš málo, příliš pomalu. Má pravdu. Vyslovené sliby nejspíše zdaleka nepostačí ke splnění klimatických cílů (zastavení oteplení na + 1.5 C) a horší je, že si nejsme jistí, zda nejde bohužel jenom o sliby, ze kterých se státy budou zkoušet spíše vykroutit, porůznu je obejít či změkčit. To ostatně vidíme dobře i u nás.

Kdo má tedy pravdu? Možná přisuzujeme politikům až příliš velkou moc - je totiž vždy limitovaná celospolečenským konsensem.

- „Chcete zarazit klimatickou změnu?"

- „Chceme."

- „Ale výrazně při tom celá země, i vy všichni, zchudnete. Chcete stále?"

- „No, to nejspíš ne…"

Zde je zakopaný pes. Má-li se klimatická změna opravdu zarazit, budou potřeba investice, které celý současný Green Deal přesáhnou možná desateronásobně. Znamená to zvýšení výdajů státu, zvýšení daní a zadlužení. Současně a spolu s tímto bude nezbytné zdražení všeho, co je klimaticky negativní - energie, doprava, potraviny, prakticky veškerá výroba. Dopad bude především na chudší vrstvy obyvatelstva, který může být až tak devastující, že bude vyžadovat sociální protiopatření, tedy opět investice, opět zvyšování daní (střední a vyšší třídě), opět zadlužování. A obávám se, že k tomuto dnes není síla, vůle, odvaha.

Text vyšel původně v Hospodářských novinách 16.11. 2021, na Ekolistu publikováno se souhlasem autora a redakce.


reklama

foto - Hlavenka Jiří
Jiří Hlavenka
Autor je český podnikatel a investor v oblasti informačních technologií, od roku 2016 zastupitel Jihomoravského kraje.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (127)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.12.2021 07:39
Autor je úspěšný podnikatel, což nezpochybňuji. Přesto jeho tvrzení "Za nejdůležitější považuji závazek obřích finančních institucí (typicky investičních bank a pojišťoven) prioritizovat tok financí na naplňování klimatických cílů a naopak upozadění až stopnutí peněz do oblastí, které jdou proti klimatické změně."
je ukázkou , jak si zelení šílenci představují tržní prostředí.

De facto musí vzniknout mechanismy, které na základě pouze politického zadání budou rozhodovat komu se veřejné prostředky přidělí a komu ne.

Přesně to, před čím zkušenosti varují, podpora klientelismu, korupce a nepotismu.
Globální dluh atakuje hranici 300 biliónů $ a všichni vědí, že je nesplatitelný.
A za této situace se volá po 10ti násobném zvýšení prostředků pro
gryndýly !

Naprosté nepochopení problémů lidstva v současnosti.
Těmi jsou :
- strmý nárůst populací a krytí jejich materiálových potřeb
- exponenciální nárůst odpadů /kam CO2 patřá také/ a zamořování ŽP
- hrozící kolaps globální ekostability

Nic z toho Green Deal neřeší, jako vhodný příměr se mi jeví stav ,kdy je poškozen mechanismus hodin, ale řeší se pouze odlupování barvy na ciferníku.
Tenhle postup dekarbonizace nás vede do chudoby,sociálních nepokojů a globální finanční krize vedle níž bude Velká hospodářská krize (1929-31) vypadat jako bohatá vánoční tabule.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 08:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pan Hlavenka si vůbec nepředstavuje žádné tržní prostředí, o tom tam není ani slovo.
Ty nové mechanismy jsou skutečně klíčové a moc tržní nebudou.
Trhem se dá řešit blahobyt společnosti, ale ne klimatickou změnu.

Zkuste nějak objasnit, KOMU teda všichni dluží těch 300 biliónů. Paroubkovým Marťanům??

Ty problémy jste vypsal správně, ovšem to oteplování je nejhorší a přímo vražedné (asi pod pojmem globální ekostabilita).

Cojsem z green dealu četl, řešilo se to (cirkulární ekonomika). Počet obyvatel přirůstá stále pomaleji a podle prognóz se má stabilizovat na nějakých 9 mld. Když se podíváte na neskutečně obrovská prázdná území, tak to přemnožování až takový problém není.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.12.2021 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že p. Hanzl půjde příkladem a odstěhuje se na Sibiř, to je taky takové obrovské prázdné území.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 16:03 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já se nepřemnožuji.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 16:03 Reaguje na Pavel Hanzl
VY už přemnožený jste, a navíc okupujete nadměrně velký prostor, zcela neadekvátní Vašemu přínosu pro společnost.
Odpovědět
pm

2.12.2021 08:43 Reaguje na Pavel Hanzl
To, že zaplníme prázdná území lidmi, ještě neznamená, že se tam uživí.
Hlavní problém bude donutit střední třídu ke snížení životního standardu. Z toho může být největší průšvih...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 16:10 Reaguje na
Možná to snížení životní úrovně není ani nutné. Čistá energie a cirkulární ekonomika s důslednou recyklací odpadů se dá teoreticky vybudovat v dohledné době. Jestli ale bude politická vůle, ropácké hlupství je pořád všelmi silné.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to je hen ona cirkulární ekonomika? To je nějaké vítězství nad druhou větou termodynamickou, kdy se vyvrátí platnost této?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 19:40 Reaguje na DV
To je to také, že když vykadíte to oné, tak to hodíte na hnůj a tím pak pohnojíte pole a urodí se vám tam herteple....
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 20:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, no jo. Takže cirkulární ekonomika je založená na sraní a pěstování erteplí, a vy jste přesvědčen, že před tímto ta globální konkurence prchne v děsu :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 08:38 Reaguje na DV
Jistě,vykadíte milióny lithiových baterií a solárních panelů a až budou vypálené, zrecyklujete je na původní suroviny a udělte z toho zase milióny lithiových baterií a solárních panelů, ovšem modernějších výkonnějších a trvanlivějších.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 12:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Já to dělat nebudu. Vy to děláte, nebo jenom hloupě žvaníte?
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 16:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Všude jinde píšete, že lidé mají nahradit kotel v ceně 20 000 zařízením za 2 000 000, které poskytne stejnou službu, a budete tvrdit, že nemusí dojít ke snížení životní úrovně :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 19:41 Reaguje na DV
Kde jsem takovou pitomost psal? NIKDE!!
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 20:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Psal jste to úplně všude, a i mnohem větší pitomosti. Například jste napsal, že obyvatelé Pardubic a Hradce si kjlidně mohou místo tepla dodávaného Opatovicemi dát na střechu pár panelů. Ty 4 radiátory, co mají v bytě, dokonce myslím ani těch 20 000 nestojí, panely + akumulace + TČ tak na dvě mega vyjdou, nezapomeňte ještě započítat koupi toho pozemku na instalaci těch panelů a stavební úpravy prop ta TČ.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 08:42 Reaguje na DV
To si mě s někým pletete, v Hradci a Pardubicích jsem snad nikdy nebyl a nic o tom nevím.
Dálkové teplo se musí převést na SMR reaktory, až budou k mání. Nic jiného netvrdím, fve je v zimě na houno.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 12:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Psal jste to v souvislosti se zavřením teplárny v Opatovicích. Mám to najít, a napastovat sem odkaz, vy hloupý lháři?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

2.12.2021 12:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Naopak, ty "nové mechanismy" vytvářejí nové tržní prostředí, právě proto se k nim banky tak vehementně hlásí - cítí v "řešení" klimatické změny obrovský byznys, protože bude masivně dotovaná.
Co jsem z Green dealu vyčetla já, tak vůbec neřeší cirkulární ekonomiku ve světě. Cíl Green dealu je vytvořit "zelenou, cirkulární ekonomiku" v Evropě, ať to stojí, co to stojí a ať suroviny vezmeme, kde vezmeme. Představitelé EU doufají, že se to ostatním státům světa tak zalíbí, že budou EU nejdříve nadšeně živit a zásobovat surovinami a posléze hromadně v té bohulibé práci následovat.
Co se týká "obrovských prázdných území", právě tato území je přeci potřeba zachovat prázdná, aby plnila své environmentální funkce a ne je nacpat lidmi, kteří na nich vytvoří tlak na zdroje, které na takovou poptávku nejsou od přírody dimenzované. Autor článku jako podnikatel vidí v "záchraně klimatu" obrovský byznys, proto je tím nadšen. Zástupci střední a nižší třídy, kteří ponesou na svých bedrech dopady těch megalomanských opatření, už tolik nadšení nejsou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 16:13 Reaguje na Marcela Jezberová
Princip cirkulární ekonomiky je v tom, že potřebuje surovin naprosté minimum, proto je cirkulární.
EU nemůže velet zbytku světa, proto je to čistě evropská záležitost.
A Evropa je bohatá dost (má nejbohatší obyvatelstvo světa), takže do toho může jít naplno a ten stálý pláč, jak zchudneme, mi připadá přímo komický....
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.12.2021 16:37 Reaguje na Pavel Hanzl
EU objevila perpetuum mobile:-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 20:50 Reaguje na Jarka O.
Ne. Evropa má velmi pracovité, podnikavé, vzdělané a sebevědomé obyvatelstvo, které se dokázalo z až fatálních chyb předků poučit. A dokázalo na principu demokratické spoupráce vybudovat nejpohodlnější a nejbohatší společnost pro obyčejného člověka na světě. Proto se sem půl světa tlačí.
A díky tomu první pochopila ten klimatický problém a je první na světě ve snaze o praktickém řešení.
Bohatství pochází z práce, když se podíváte na země, které mají peníze zadarmo (suroviny, ropu atd.) tak jsou to většinou propadlé, totalitní až zoufalé parastáty, někdy i v nesmyslné válce.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.12.2021 21:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Na vás se svým naivním idealismem nemám:-)! Ano, lidi něco vybudovali a pracovali na sociální systém. Ten je sice od začátku globalismu okrajovan, pořád je lepší než třeba v číně, zas 100x horší než byl v Kaddafiho Sýrii. Ale říct, že těžební státy mají něco zadarmo, to jako v Norilsku těží kovy levou rukou a dostávají peníze bezpracně a všechno jim spadlo do klína? Bych rekla, že je drzost to říct.Někde jsem četla, že ropa je prokletí, protože o ty státy je boj. Ale to sem nepatří. Spíš ta cirkularni ekonomika mě zaujala, ta bude potřebovat móc energie. Sice se ušetří sem tam gram nějaké suroviny, kovu..., který se tak nebude muset tezit, ale recyklace těch koncentraci bude v energii hodně nehospodarná a možná se to ušetřeni v těžbě vyrovná spotřebou energie pro recyklaci, si tipnu. To, co slusne recyklovatelné je, se už recykluje. Jestli se zas budou vyrábět opravitelne výrobky s delší životností, a recyklace se nejak zlevni, tak to je ok. Zatim to na uprimnou snahu nevypada, protoze vyvoz odpadu do ciziny z EU nepolevuje, vsak jste slysel o skládkach v Africe, Turecku, Bangladési, Česku...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 22:18 Reaguje na Jarka O.
Slyšel jsem ledaccos, ale špinavci nám zcela normálně lžou.
Některé recyklace už dávno běží (kdy jste viděla někde pohozený kousek barevného kovu, nebo i železa)??
Ale problém je systém, kdy by se třeba plasty (nejvíc odpadu) vykupovaly (jako železo) atd. atd.
Recyklace bývá někdy energeticky náročnější, ale pokud by se používaly primárně přetoky OZE, prudce by se zlevnila.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

3.12.2021 14:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Teda pane Hanzle, použít jako "důkaz" toho, že se recykluje, otázku "kdy jste viděla někde pohozený kousek barevného kovu, nebo i železa??", to je opravdu už pořádný kus demagogie!...
Mne opravdu netrápí problém recyklace kovů, které se sbírají k recyklaci odjakživa - spíš mne zajímá, kdo a jak začne (DOOPRAVDY A VE VELK0M) recyklovat to, co se začíná hromadit. Dokonce ještě dřív, než se Green Dead doopravdy spustil.
Především baterie a panely.
Těch budou během krátké doby v Evropě miliony tun.

A s "přetoky OZE" se jděte vycpat. Mezi problémy recyklace je totiž zdroj energie až ten poslední. To co chybí, jsou takové technologie, které zajistí, aby recyklace byla ekonomicky alespoň schůdná. Zatím je podnikání v této oblasti mírně (hodně mírně) řečeno nezajímavé. A především je to obří problém ORGANIZAČNÍ, počínaje logistikou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 17:14 Reaguje na Karel Ploranský
Vše je ve vývoji, s nárůstem kapacit OZE jde i nárůst kapacit recyklačních. Ale skutečný současný problém jsou plasty. A to řešení by nebylo složité ani drahé, ale v nablých zemích (což je většina lidstva) se použít nedají.

https://oenergetice.cz/akumulace-energie/chemicky-gigant-basf-postavi-nemecku-pilotni-zavod-recyklaci-baterii

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/veolia-otevrela-zavod-na-recyklaci-solarnich-panelu
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak souvisí nárůst recyklačních kapacit s kapacitami OZE? Poprosil bych tu závislost vyjádřit matematicky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 18:56 Reaguje na DV
Matematicky je to velmi složité, pokud namontujete JEDEN panel, musíte za nějakých 30 let zlikvidovat JEDEN panel.
Bez diferenciálního počtu to fakt nedáte, poze se to dá obejít přes páně Kalendův integrál TSI.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 19:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Na mne klidně můžete s diferenciálním počtem dle libosti, a můžete použít i celou řadu dalších matematických nástrojů. Od maticového počtu, a lineární algebry, analytické a diferenciální geometrie v rovině i prostoru, přes Diferenciální a integrální počet, vektorové analýzy, teorie pole, plošný a křivkový integrál, Laplaceovu a Fourierovu transformaci, Cauchyo úlohu, obyčejné i parciální diferenciální rovnice, a to jak stacionárntak evoluční - klidně se rozepište, jsem jeden velký slech :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 08:47 Reaguje na DV
Výborně. Když si přečtete ten můj příspěvek, tak tam ten výpočet je a není ani extrémně složitý:
1-1=0
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 12:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Já v něm ale čtu, že vy tvrdíte, že 1+1=11
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 17:16 Reaguje na Karel Ploranský
recyklace kovů nebo skla není žádná demagogie, ale skutečnost,neboli realita. Úplně stejně by se daly recyklovat plasty.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Nedaly, píšete to černé na bílém. Kdyby to šlo, tak to děláte.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 16:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, špinavci nám zcela normálně lžou, vy jste pregantní ukázkou.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

6.12.2021 11:26 Reaguje na Pavel Hanzl
"primární přetoky OZE" Vy si vážně myslíte, že budou existovat firmy, které budou fungovat jen za prudkého slunečního světla?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 22:21 Reaguje na Jarka O.
Zvláště těžba ropy je velmi levná v poměru k ziskům, navíc technologie jsou už dávno odepsané. A že se v Norilsku chovají jako banda idiotů není problém moderního světa.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak v Norilsku se té ropy myslím moc netěží, že.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 18:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak v Norilsku se především těží neželezné kovy, které jsou potřeba pro ty Vaše ekoteroristické výmysly. Takže jak???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 18:50 Reaguje na DV
Ruským způsobem. To musíte vidět na vlastní oči, to normální člověk nepochopí.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 19:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Co je ruský způsob, a co je neruský způsob? Tedy at jsem v obraze - viděl jste někdy těžbu Tar Sands v civilizované Kanadě? https://www.bing.com/images/search?q=tar+sands&qpvt=Tar+Sands&form=IGRE&first=1&tsc=ImageBasicHover
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 08:52 Reaguje na DV
Ruský způsob je zcela bezohledný a krutý, k přírodě i lidem. Základem je šlompáctví, kdy se tekutý odpad nalije do řeky a pevný na hromadu. Čoudy nikdo nečistí a normální je že i sníh je někdy černý.
Jel jsem jednou po Volze a v dálce byl vidět mohutný a široký sloup kouře. Ptal jsem se, jestli tam hoří step. "Ne, to je Toljati".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 08:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Pro později narozené byla Toljati fabrika vyrábějící žigulíky v italské licenci Togliatti.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:23 Reaguje na Pavel Hanzl
To se psal který rok - 1988??? Víte, jaký rok je dnes?
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte, já o tomhle něco málo vím. Já si jaksi pamatuji na případ, kdy ŠVÝCARSKÁ tedy jak píšete šlompácká firma MABETEX postavlila čističku odpadních vod z papíren na Bajkalu tak, že ukradla kus roury z ropovodu, nakouzlila okolo tohoí nějaký vyřezený chemický provozní soubor, opatřila to velínem se světýlky, tou rourou svedla ty nevyčištěné splašky do jezera, podplatila člověka, co dělal přejímku, shrábla peníze, a zmizela. Takže jak vidíte, Rusové chtěli pro ekologii něco udělat, a to švýcarští ropáčtí šlompáci je podlvedli. Takže kdo je tu viník?
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 20:23 Reaguje na Pavel Hanzl
JJ a Evropský způsob je ten, že se to netěží vůbec, ale to těžené se k smrti rádo spotřebovává, a pak se vřeští, a ukazuje prstem, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 08:58 Reaguje na DV
Nic se nevřeští, ale těžba čehokoliv je v Evropě problém, především pro cenu práce.
A s tím jdou i bezpečnostní a ekologické zákony, silné veřejné mínění.
Faktem je, že Evropa spotřebovává i to, co se vytěží jinde (protože na to má) a proto je velmi důležitý přechod na cirkulární ekonomiku.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale spotřeba toho těženého pro Evropu problém není, že? Už jste pro ten přechod na cirlulární ekonomiku něco udělal VY OSOBNĚ????
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ale je potřeba dodat, že to ta Evropa budovala zhruba od konce WW2 do poloviny 80. let, a od té doby docela dost ztrácí. A je otázkou, koho myslíte tím obyčejným člověkem - ano, pro lempla, který nic neumí, a aklorát žvaní, tak pro toho je tu dobře, pro toho, kdo něco umí, tu až zase tak dobře není. Nebo repektive jinak, všude mimo Evropu je těmto lidem lépe. Proto také z té socialistické EU lidé, kteří něco umí, houfně prchají. Zejména například ze Švédska.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:08 Reaguje na DV
Evropa byla tvůrce téhle civilizace a byla možná 500 let na špičce vývoje. Ovšem už před válkou to převzaly USA, které to drží doposud a asi to převezme Čína.
Ale to neznamená, že Evropa zchudla. Bohatne stejnoměrně a hlavně bohatnou i obyčejní lidé, což já považuji za nejdůležitější.
Dnes je na špici boje proti klimatické tragédii, zatímco třeba Čína vyrábí neskučné miliardy převážně nesmyslných plastových krámů za cenu tvrdé devastace Zeměkoule.
Tohle za prosperitu skutečně nepovažuji.
Houfně prchají lidé především z ruské zájmové oblasi a to většinou do normální Evropy.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, byla, ž není. A níkdo netvrdí, že Evropa zchudla, což je mimochodem pravda, viz nemožnost mladé generace se osamostatnt a získat bydlení - problém v celé Evropě, který dříve nebyl. Opravdu je irelevatní tvrzení, že "bohatnou obyčejní lidé", protože realita je taková, že bohatnou ti, kdož jsou ekonomicky nevýkoní, a ti, kteří jsou ekonomicky výkoní z té Evropy prchají. Na špici boje proti nesmyslu, který vy nazýváte "klimatickou tragédií není Evropa, ale země jako Somálsko, nebot v hlavním ukazateli - produkce CO2/obyvatele jsou světelné roky před Evropou. A že Čína vyrábí "neskutečné limiardy plastových kránů" No, on je asi někdo potřebuje, ne? A nejenom v Číně, ale také v té EU, která tam tu výrobu převedla, na Čínu Vaším prstem ukazuje, a Vašimi ústy vřeští. Vy jste sem tenhle zvratek namatlal ze zařízení, které těch čínských plastových krámů obsahuje více než stovku, takže kdyby se každý choval jako vy, pak jsou to stovky miliard platových krámů, ve vaše případe zcela zbytečných, protože vy jej k ničemu užitečnému nepotřebujete.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Jj země, teré mají suroviny, jsou propadlé totalitní parastáty, včele s Norskem, Kanadou, Austrálií, USA, Dánskem, ale třeba i Švédskem, Švýcarskem atd :) které mají spusty jednoduše využitelné vodní energie, a také země blézkého východu, jako Katar nebo SAE jsou propadlé a zoufalé stol let za opicemi :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 18:51 Reaguje na DV
Muhehehee zvláště Švýcarsko má hafo surovin, vy jste fakt komik....
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 19:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistěže má Švýcarsko hafo surovin, vy ignorante. Má je v mezinárodních vodách, a při jejich těžbě také ten švýcarskýTRANSOCEAN se sídlem ve Vernier způsobil největší ekologickou katastrofu za posledních 20 let....To se do Vašeho ekoteroristického krámu moc nehodí, že???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:01 Reaguje na DV
ČR má hafo surovin třeba na Marsu a proto je těžební mocností.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Která česká společnost těží suroviny na Marsu??? Já jsem Vám napsal, že švýcarský TRANSOCEAN participuje na těžbě ropy v mezinárodních vodách, a je největší společností tohoto druhu na světě, a má z toho klang kontra dlouhej chechták. Z toho tak nějak vyplývá, že já píši pravdu, a vy jste lhář. Nakonec to sám píšete v každém přípěvku, stále zdůraznujete, že sodovkáč je humbuk, a rypákujete do ostatních.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Sloveso mít vyznačuje vyjadřuje vlastnictví. Kdo tedy je ten subjekt ta paní, kterou vy nazýváte paní Evropou, která tedy dle Vás má, přeloženo do češtiny vlastní obyvatelstvo? A otázečka......o kolik je to evropské obyvatelstrvo pracovitější, než obyvatelstvo severoamerické, japonské, australské, čínské nebo korejské, že máte potřebu toto tak vehemetně zdůraznovat? A že se sem půl světa tlačí???? No, nepovídejte :) Já bych skoro řekl, že se sem talčí akorát parazitická spodina, rozhodně ne ti, kteří by chtěli na té prosperitě participovat. Ti naopak evropu opouštějí. Blbé, co?
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:49 Reaguje na Jarka O.
Nikoli, EU vyvrátily platnost druhé věty termodynamické.
Odpovědět
JH

Jiří Hlavenka

2.12.2021 08:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
Reaguji zde paralelně i na příspěvky níže:

1) Závazky bank a pojišťoven. Nevím zda jste si povšiml, ale jedná se o soukromé společnosti, nikoli státní. Takové, které fungují na trhu, chtějí prosperovat, být ziskové. Jejich rozhodnutí co se má a naopak co se nemá financovat není diktované žádnou vládou, ale jejich vlastníky, kteří si dobře uvědomují, že investice do "zelených" oblastí budou profitabilní, protože budou nezbytné, a naopak investice do svět zhoršujících oblastí se jim jednoduše nevyplatí, prodělají na nich.
Takže ano - to je přesně ten "mechanismus", který vznikl a po kterém voláte. (Mám pocit že jste několik let zaspal).

2) Globální dluh. Samozřejmě že je to problém, ale pokud necháme globální oteplování dále řádit, bude odstranění následků stát mnohonásobně více. Na okraj dodávám, že "dluh" je nesmyslné vyjadřovat absolutním číslem, ale jako poměr vůči HDP: a tento poměr dlouhodobě neroste. (Je vysoký a nepříjemný, ale neroste).

3) Problémy lidstva jste popsal dobře. Možná ale nemáte dobře nastudovaný Green Deal, protože on je přesně adresuje. Bohužel v ČR panuje zkreslená představa, že Green Deal ROVNÁ SE dekarbonizace a nic víc. Není to pravda, GD adresuje přesně věci, které vy sám dále uvádíte jako obří problémy lidstva.

4) To že je nás na planetě hodně a stále se množíme, čímž ji neúměrně zatěžujeme, je ovšem pravda. Zajímalo by mně, jak ale chcete tento "problém" řešit. Napadá vás něco?
Odpovědět
DA

DAG

2.12.2021 09:21 Reaguje na Jiří Hlavenka
K bodu jedna. Kdo bude nyní investovat do, jak jste nazval "světa zhoršujících oblastí" ten velmi zbohatne. Je to tak jistá investice, že bych do ní klidně investoval.
Uhlí a plyn si nechá velice dobře zaplatit záchranu OZE.
A kdo to bude platit? No přece my ;)

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.12.2021 10:16 Reaguje na Jiří Hlavenka
Nejspíše trochu čísel.

Zdražování energií včera a dnes
v procentech proti předchozímu roku


2008 2009 2010 2011 2022
Plyn 32 % -7 % 6 % 15 % 40 %
Elektřina10 % 12 % -3 % 5 % 37 %

Zdroj: Eurostat
Dopady zdražování energií pocítí přinejmenším milion domácností, které se přiblíží na pokraj chudoby.
Zdroj: MPSV ČR

K energetice a snaze o její transformaci odkazuji na skvělé dílo Václava Smila " Lidstvo a energie " /Energy and civilization a history"/, kde najdete odpovědi na řadu otázek.

Dále pak na odkaz https://www.energy.gov/ne/articles/nuclear-power-most-reliable-energy-source-and-its-not-even-close

z něhož plyne, že že jaderné elektrárny produkují maximální výkon více než 93 % času během roku.
To je asi 1,5 až 2krát více než u zdrojů na zemní plyn a uhlí a je 2,5 až 3,5krát spolehlivější než větrné a solární elektrárny.
A tedy zelený protijaderný fanatismus je iracionální.

Základ poselství V. Smila - lidstvo je bytostně závislé na energiích a představa, že energ. infrastrukturu změníme v krátké době je zcela nereálná.

Teď krátce :
ad1) Mýlíte se. EU i USA vypisují obrovské dotační tituly na technologie OZE,e-mobility, vodíkového hospodářství apod.
Každá banka ráda zafinancuje projekty za něž ručí stát. A dodavatel díla je kryt privátním bankovním úvěrem.
Není to o tom, co firma odvede, ale o tom, že dodá to, co si objednal stát formou veřejných dotací na dílo.

ad2) Angličané mají přísloví "Každý oběd nakonec někdo zaplatí." Situace, kdy centrální banky tisknou vládám peníze na základě politické objednávky zcela popírá smysl jejich založení - zajištění měnové stability.
Tahle bublina prostě musí prasknout= globální finanční krize

ad3)
GD jsem četl velmi pozorně . A taky pozorně čtu zprávy o stavu ŽP v EU -- všechny zprávy trvale a důrazně upozorňují na pád biodiverzity v EU i katastrofální stav půdy, voda taky nic moc.
Jde o pokrytectví nejhoršího zrna - v reálu 99,9% zdrojů nasměrováno na dekarbonizaci, tedy na kšefty ze kterých "kape".

ad4) To skutečně není na dvě věty. Pomohu vám,populační explozí netrpí euro-atlantický okruh (Ca,USA,EU) ani RF.


Odpovědět
KP

Karel Ploranský

3.12.2021 14:59 Reaguje na Jiří Hlavenka
Kdyby se alespoň malý zlomeček toho, co se chystáme vyhodit do luftu v rámci Green Dead, věnoval na intenzivní osvětovou práci v zemích, kde je populační nárůst největší, kdyby se tam vytvořila hmotná zainteresovanost na tom, nemít dětí houfec nýbrž jen dvě až tři, kdyby se tam poskytovaly antikoncepční prostředky nejen zdarma, ale i se srozumitelným vysvětlováním nejen jak je správně používat, ale i PROČ je dobré je používat, přineslo by to nakonec větší efekt než např. přechod celé Evropy na elektromobily.
Protože pokud se nezastaví populační exploze, tak účinek kteréhokoliv z těch našich slavných opatření stihnou důsledky toho růstu počtu Pozemšťanů anulovat. My snížíme produkci CO2 o procento, ale ona přesto naroste, Proč? Inu, protože ono se totiž i pro toho nejchudšího človíčka někde v Africe někde něco VYRÁBÍ, i kvůli němu se něco někam VOZÍ, atd. A objem té výroby, přepravy atd. s každým dalším človíčkem roste. A zároveň s ním ubude něco z rozlohy lesů, přibude svinstva v přírodě, v oceánech, bude zabito dalších pár goril, aby se najedl, atd., atd...
Jak se říká "mnoho psů, zajícova smrt".
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:27 Reaguje na Karel Ploranský
Jak si představujete tu "hmotnou zainteresovanost" na tom nemít děti třeba v Somálsku? Třeba ta, že dáte černouškovi korálek, a když se mu narodí děcko, tak mu ten korálek zase seberete?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.12.2021 13:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
zvířecím instinktem, na něco ta unie chcípnout musí
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 10:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Proč by měla? Je pro prosperující státy velmi výhodná a možná i nezbytná (konkurovat velkým je možno jen společně),
možná se zbaví neschopných a stále rebelujících potížistů, (východ), ale to jádro je zcela jasné.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Mne tedy připadá, že ta unijní prosperita jede spíše už jenom setrvačností.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 18:59 Reaguje na DV
A pročpak??
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 19:54 Reaguje na Pavel Hanzl
To si děláte legraci, ne? Ten příspěvek jste sem psal z jakého v EU vyrobeného zařízení, co? Co třeba televize, kam zmizeli všichni evropští výrobci televizorů a elektroniky, kam zmizely evropští výrobci textilu a obuvi, kde je evropský letecký průmysl, zkuste alspon 5 evropských výrobců letadel, kde je příspěvek na poli ICT, ještě před 25 lety například trh profesionálních grafických karet ovládala německá SPEA a norský Rasterex, kde máte nějakou novou globálně významnou evropskou firmu, která vznikla v posledních 20 letech, o těžkém průmyslu se samozřejmě ani nebavím. Co tedy ta půlmiliardová EU vlastně umí kromě aut, která chce EK zaříznout, vyrobit? Dokonce ani ty JE zřejmě EU neumí postavit s výjimkou Francie. Pravda, ještě kolejová vozidla umí, ale to umí Japonci a Čínané stejně, nebo i lépe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:11 Reaguje na DV
Eu nic neumí a všechno kupuje, má biliónové zisky z ničeho, má nejvyšší životní úroveň obyvatel z dotací od Paroubkových Marťanů.
Voni sou hlava, pane vachmajstr....
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
EU opradu žádné bilionové zisky nemá, je plně závislá na sociálních dávkách, které do rozpočtu EU odvedou členské státy. Ano, EU má vysokou životní úroveň, ale ne proto, že by sama něco produkovala, velká část prostředků je ze zahraničních investic, a další velká část je přímo z prodeje majetku. Třeba Švédové právě prožírají to, co získali prodejem společnosti Volvo. Blbý, co??? A další, vůbec se Vám nepodařilo vyvrátit, co jsem napsal. A ano, napsal jste pravdu, já opravdu jsem na rozdíl od Vás hlava, a jsem opravdu vachmajstr. Vy jste pouhý Josef Vyskočil z Putimi.
Odpovědět
sv

5.12.2021 17:55 Reaguje na DV
To myslíš vážně? BAE, Airbus, Dassault, Augusta, Westland, Leonardo aeronautics, CASA, Saab, atd. Nemluvě o výrobcích motorů. Zkus příště argumentovat něčím co si dokážeš alespoň vygooglit a nezáleží jen na levné pracovní síle.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 18:46 Reaguje na
Tykejte si té prostitutce, které jste vylezl mezi nohama, vy anonymní špíno, hned první slovo je lež, naučte se zeměpis, hloupá nulo. BAE je zkratka British Aerospace, což má s EU společného asi tolik, jako Boeing. Totéž Westland. A nyní k tomu opstatnímu......Žádný výrobce letecké techniky Augusta neexistuje, a už vůbec ne v EU, vy prolhaný tupoune. Saab se potácí na hraně bankrotu, a státní subvence požírá. Tedy stejně jako OZE, je pro ekonomiku přítěž, nikoli zdroj. Dassault s výjimkou softwarové divioze rovněž, bez státních zakázek a subvencí v řiti. Zbývá CASA, která přežívá díky korupci, a 'Airbus, který je z části mimo EU. A nyní to podstatné......pokud vezmu HDP celé EU, tak kolik z toho činí obrat té EU části Airbusu? Promile? Méně? HDP EU byl v roce 2019 - $19,885,625,000,000 přepočtené na parituz kupní síly. Tedy monetárně více. Obrat Airbusu je plánovaný na 10 400 000 000 Eur, tedy méně než jedno promile celého HDP EU, a to ještě je část z toho mimoevropská. Tedy o řád méně, než je statistická chyba. Přeloženo z češtiny do češtiny, neexistuje žádná firma, která se jmenuje Airbus, která by se nějak významně podílela na ekonomice zemí EU. Takže tak, vy hlupáku.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 19:05 Reaguje na
Tykejte si někomu jinému, vy anonymní špíno, hned první slovo je lež, naučte se zeměpis, hloupá nulo. BAE je zkratka British Aerospace, což má s EU společného asi tolik, jako Boeing. Totéž Westland. A nyní k tomu opstatnímu......Žádný výrobce letecké techniky Augusta neexistuje, a už vůbec ne v EU, vy prolhaný tupoune. Saab se potácí na hraně bankrotu, a státní subvence požírá. Tedy stejně jako OZE, je pro ekonomiku přítěž, nikoli zdroj. Dassault s výjimkou softwarové divioze rovněž, bez státních zakázek a subvencí v řiti. Zbývá CASA, která přežívá díky korupci, a 'Airbus, který je z části mimo EU. A nyní to podstatné......pokud vezmu HDP celé EU, tak kolik z toho činí obrat té EU části Airbusu? Promile? Méně? HDP EU byl v roce 2019 - $19,885,625,000,000 přepočtené na parituz kupní síly. Tedy monetárně více. Obrat Airbusu je plánovaný na 10 400 000 000 Eur, tedy méně než jedno promile celého HDP EU, a to ještě je část z toho mimoevropská. Tedy o řád méně, než je statistická chyba. Přeloženo z češtiny do češtiny, neexistuje žádná firma, která se jmenuje Airbus, která by se nějak významně podílela na ekonomice zemí EU. Takže tak, vy hlupáku.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

3.12.2021 15:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
"Za nejdůležitější považuji závazek obřích finančních institucí (typicky investičních bank a pojišťoven) prioritizovat tok financí na naplňování klimatických cílů a naopak upozadění až stopnutí peněz do oblastí, které jdou proti klimatické změně."
V tom je jádro pudla!
- Realizovat půjde to, co podpoří banky svou ochotou půjčovat na to kapitál.
- Banky podpoří to, co označí za perspektivní politici. Tj. v EU bruselské vedení.
- A sluší se tedy připomenout že ti mudrcové, kteří v Bruselu sepisovali Green Dead, ZAŘADILI JÁDRO OFICIÁLNĚ MEZI NEPERSPEKTIVNÍ ZDROJE ENERGIE. Jinými slovy, dali bankám velmi jasný signál, že jádro by podporovat neměly.
Sice se teď začíná uvažovat o tom, že by ho zase (ač neradi) měli přece jen vzít na milost a tu taxonomii opravit - ale když nic jiného, každý takový přehmat znamená odklad okamžiku, kdy se konečně začne dělat něco ROZUMNÉHO.

Já to vidím tak, že něco rozumnějšího než intenzivní snaha o rozvoj jaderné energetiky, něco co by pomohlo nahradit uhlí nejen rychle, ale také spolehlivě, se najde sotva.
Ale já nesedím v Bruselu...

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 19:37 Reaguje na Karel Ploranský
My musíme rozvíjet všechno. Neš se postaví jádro (tj. nejméne 20 let), můžeme mít nové terrawatty v OZE.
Navíc u nás jádro vůbec uhlí neřeší, bude to jen POLOVINA dosluhujících Dukovan.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 19:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Opravdu můžeme, když se prodá 6 miliony krbových kamen, což je vlastně také OZE, po 8 kw, tak je to 48 GW instalovaného výkonu. Vynásobte 24 hodinami, a 365 dny v týdnu, a máte bambilion TWh. Ano, máte pravdu, že jádro nic neřeší, městskou výtopnu o 50 MW teopelného výkonu, která jede 4 měsíce v roce, jádrem nenahradíte. Mimochodem, jak tuhle městskou výtopnu pro 10 000 bytů hodláte nahradit tou Vámi propagovanou fotovoltaikou? Chci znát instalovaný výkon, a pokud možno v zimních měsících a v noci. Kolik bude potřeba panelů na to, aby v těch 10 000 bytech v noci v zimních měsících bylo teplo? Chci číslo, pane Hanzle. Ne nějaké Vaše ropácké kydy.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 20:21 Reaguje na DV
Pardon, 365 dny v roce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:13 Reaguje na DV
S někým si mě pletete, já vždy tvrdil, že výtopny je možno nahradit pouze SMR, až budou na trhu. FVE je v zimě nachuj.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, vy jste tvrdil, že odstavení Opatovic, které reálně hrozí v důsledku absence jakéhosi povolení které vytápí Hradec a Pardubice, není problém, že si lidé mohou dát na střechu pár panelů. Kdy budete mít hotovou tu prováděcí dokumentaci na tu SMR teplárnu? Stihne se to postavit do začátku příští topné sezony?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:15 Reaguje na DV
Vy jste zase takový opruzér (ani si nevzpomínám na nick), kterého jsem musel ignorovat, nejste to náhodou vy?
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 18:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jenom reaguji na to, co jste napsal. Že jste v argumentační nouzi, je Váš problém. O nutném konci uhlí do roku 2030 jste psal opakovaně, takže už z tohohle je zřejmé, že nějaké SMR je jaksi mimo mísu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:20 Reaguje na DV
Plácáte nesmysly, já vždy prosazoval SMR, ty by v létě dělaly především elektřinu a technologické teplo, v zimě i vytápění dálkovým teplem. 50 MWe dává normální SMR NuScale, který má už obecnou licenci a začne se sériově vyrábět. Kdy, to neví asi nikdo, ale USA není babišistán.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 18:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, vy jste prosazoval nesmysl, zvaný perpetuum mobile, který nazýváte SMR. Žádný reálný zdroj, který nese označení SMR neexistuje, vy pod zkratkou SMR myslíte bud perpetuum mobile, nebo FV panely. SMR je asi tak dostupný energetický zdroj pro vytápění Hradce a Pardubic, jako byl Concorde dostupný dopravní prostředek pro Vaše rodiče na zařátku 70. let.. Zkuste si pod sebe 50x napsat větu.....Hradec a Pardubice není Richmond, kde sídlí Pentagon. To, že Američanům někde něco bude fungovat neznaqmená, že to bude dostupné jako zdroj tepla pro běžná česká města. Tlakovodní, lehkou vodou chlazený a moderovaný reaktor je cca 55 let odzkoušená technologie, a vy moraváčkovská verbež nejste schopní si jej v těch Dukovanech stalem Copy - Scale - Paste zreplikovat - tak nemelte o SMR, a podobných Perpetuech Mobile.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 19:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Blahoslavení, chudí duchem :) Takže SMR není jaderný reaktor, a navíc mnohem složitější, než ta více než 50 let fungující a odzkoušená technologie VVER???? Máte představu, kolik bude ten SMR stát, jaké budou výrobní kapacity, a možnosti výstavby? Kdo bude projektovat ty SMR zdroje? Jak se to dopraví za oceán, a další? Vy si prostě myslíte, že to je jako dojít na katastr, tam někoho podmazat, a dodat nějaké předražené zaměření nějakých restitucí, že?
Odpovědět
BK

Barbora Kuňáková

5.12.2021 22:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Přesně. A možná o ty "nové mechanismy" přesně jde. Nepředstavuju si to,že to tu záměrně řídí nějaká skupina,ale že je to proste jakýsi přirozený socio-ekonomický cyklus,kdy jeden systém střídá druhý. Nicméne,když volne parafrázuju Cílka,což o to. Každý systém má své plusy a mínusy,ale ty přechody jsou většinou drsné,nutně bolavé a pro lidstvo často krvavé. Evropu obchází strašidlo grýndýlismu. Mám stejně jako vy největší strach z toho,že ve snaze o jakousi imaginární válku s teploměrem si jako evropani podřežem vlastní větev. O jakémsi blahobytu typu "každý rok nový mobil" Samozřejmě nemluvím,to je už zhýralost. Lidi si asi málo váží toho,co tu máme,jak tu máme bezpečno,jaké tu máme zdravotnictví,školy,prostě moderní stát.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.12.2021 11:00
A jako důkaz o naprostém šílenství EK uvádím :
Jako naprosté šílenství komentuje italský deník il Giornale nový interní dokument Evropské komise ohledně „inkluzivní komunikace.“ Je určen pro komisaře a byrokratický aparát komise a určuje, která slova a výrazy se nesmí používat. Podle dokumentu, který má il Giornale k dispozici, je tak například zakázáno používat Vánoce, vánoční svátky, oslovení „Dámy a pánové“ a dokonce při výzkumu vesmíru užívat výraz „kolonizovat Mars“. Poté, co byl článek v neděli publikován se v Itálii zvedla silná vlna nevole, řada konzervativních ale i levicových politiků v Bruselu v pondělí protestovala, komisařka se lekla a dokument okamžitě stáhla a prohlásila, že bude ještě dopracován.
-------------------------------------------------------------
Ještě si někdo myslí, že v Bruselu nedospěli do stádia kolektivního šílenství ?
A tohle nám má svítit s Green Dealem ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 10:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
"Je určen pro komisaře a byrokratický aparát komise"
nevím, co je deník il Giorne a jestli to není zase jen fake news, ale i tak nám to může být jedno.
Ouřední ptydepe je tak jako tak řeč pro normálního člověka nesrozumitelná (jako třeba právničtina) v každém státě, takže zase nic o ničem.
Hlavně nepodléhat hysterii...............i zítra bude den.......
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

3.12.2021 15:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
To co púíšete se sice netýká energetiky a tudíž našeho tématu - ale je dobře, že jste to uvedl.
Je to důkaz toho, že naši moudří vůdcové vědí, co je důležité a na co je třeba zaměřit pozornost.
To nejdůležitější PRO NĚ je zavést newspeak a úplně převrátit pojmy. "Tzv. korektnost" není nic jiného, než jiný název pro ZAMLČOVÁNÍ, PŘEKRUCOVÁNÍ, MLŽENÍ A POTLAČOVÁNÍ PRAVDY.
K lidem se nesmějí dostat informace, které by mohly vzbudit pochybnosti o správnosti kroků, které panstvo činí. Pochybnosti o tom, jaké SKUTEČNÉ dopady mají jejich rozhodnutí.
Lidé už nemají slyšet slova, která v nich podprahovým vnímáním posilují vědomí naší kultury, zvyků, tradic.
Naopak se podprahové vnímání intenzivně zneužívá k tomu, abychom podvědomě začali pociťovat jako normální a správné, jak si představují budoucí ideální Evropu. Že např. v každé skupince dětí či mladých lidí, kteří mlsají nějakou dobrotu nebo mají oblečený nějaký nový módní oděv je alespoň jeden černoch nebo černoška a dva Asiaté. Proto nám to tak ukazuje téměř každá reklama. Zvykejte si, vy xenofobové! A přestaňte se tomu přílivu nové krve z Afriky bránit!



Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 17:21 Reaguje na Karel Ploranský
Můžete se rozčilovat jak chcete, ale příští Evropa bude každopádně velmi silně barevná s korektností nebo bez ní, vsjo róvno. Bílé ženské prostě nemají dost dětí ani na prostou reprodukci a vzduchoprázdno na Zemi neexistuje.

Pokud do toho nehodí vidle klimatická tragédie, pak půjdou všichni....
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Evropa je ale nyní už docela brutálně přelidněná, obzvláště, pokud chce být závislá pouze na OZE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 19:31 Reaguje na DV
Proti Indii nebo Číně je to pořád brnkačka.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 20:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepravda, hustota zalidnění je v EU vyšší, než v Číně. V Evropě obecně ne, protože tam situaci zachranuje to Vámi nenáviděné Rusko :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:17 Reaguje na DV
V Číně jsou obrovské neobyvatelné pouště.
Ale čínská města, která mají běžně více obyvatel než celá ČR, musí být neskutečný masakr.
Já pobýval kdysi v indickém New Delhi a to bylo něco dost děsného.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:15 Reaguje na Pavel Hanzl
V jiné diskusi jste tvrdil, že lidé mohou žít kdekoli. A v tom New Delhi by nebyl problém, kdyby lidé dělali to stejné co v Nizozemí, ne?
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt, jo???? Vy nejste moc silnej v dělení, že? Čína má rozlohu cca 9 mil čtverečních kilometrů, a má 1 380 000 000 obyvatel. Tedy o něco více, než 150 obyvatel na čtvereční kilometr. Německo má o polovinu více, Nizozemsko více, než dvojnásobek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:22 Reaguje na DV
V Číně jsem nebyl, ale indické Dillí je příšerné město, neskutečně natlačené lidmi, kdy na ulici máte problém vůbec projít pěšky, do toho rikši, motorky, ťuk - ťuky a všemožná zvířata a všude hustý smog a vedro.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, ale to je problém New Delhi, kdyby si tam postavili mrakodrapy jako na Manhattanu, a udělali pořádný metro, pak by to také bylo jinačí, ne? Mimkochodem, ještě vyšší hustota lidí, než v New Delhi je třeba v Tokyo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:11 Reaguje na DV
V Dillí nemají někde ani na šestiproudých silnicích asfalt, všude se mohutně práší. Taky jejich náklaďáky připomínají Rusko a čadí někdy dost děsivě. Navíc se tam většinou nepoužívají světla, jezdit tam na motorce je skutečný zážitek. Od té doby nemám vůbec žádný problém s naší dopravou.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 19:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistěže nemají v Delhi na dálnicích ten ropácký asfalt, to přeci chcete i tady, ne? A světla zvyšují spotřebu a tím i uhlíkovou stopu, tey i tady byste měl ty Indy chválit. To vše přeci chcete i tady, ne?
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 14:28 Reaguje na Pavel Hanzl
A do toho New Delhi jste dojel na tom elektrokole dobíjeného celou cestu z FV panelů, nebo jste použil ropácký tryskáč? A docela silně pochybuji, že jste tam byl kvůli nějaké nezbytné aktivitě, která je potřebná pro přechod na bezuhlíkatou ekonomiku. Vy jste tam byl zcela normálně z PLEZÍ9RU, takže když to shrnu, tak bydlíte nadměrně velkém nezatepleném domě, který vytápíte plynem, používáte elektřinu z uhláků opět z PLEZÍRU, abyste na diskusích mohl šikanovat svými slinty ostatní konscriptéry, a i obyčejné kolo, které drtivá většina lidí pohání vlastní silou, napájíte elektřinou z uhláků. Nadto jezdíte starým benzínovým autem, a to opět zcela z PLEZÍRU, jste v důchodovém věku, a osobní automobil tudíž ke svému životu nepotřebujete, poštačka Vám přinese peníze až pod nos, a žijete ve velkém městě slušně dopravně obslouženém MHD. A Z PLEZÍRU trajdáte po světě za pomocí ropáckého tryskáče. A pošetile zde lžete, že vy žijete skromně :) Člověče, vy jste nikoli běžný ropák, vy jste oberropák zcela prostý nějaké sebereflexe, což je u asociálních jedinců Vašeho ražení modusem operandi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:13 Reaguje na DV
Proč proboha kdákáte takové pitomosti, když a mě nic nevíte??
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 19:02 Reaguje na Pavel Hanzl
kdákání jsou zvuky, které vyvozují živočichové, kteří s Vámi sdílejí adresu Údolní 151/70, 602 00, Brno - Veveří, a kdákání vyvozuje i jedinec, žijící tamtéž, který na tomto světě začal vřeštět a kdákat 20.06.1955. Mám pokračovat?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 20:14 Reaguje na DV
Tak vy jste ten estébák, který si na mě vede složku, jo??
Nedávno tady prudil pod cizím jménem a já ho poslal do prdele.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 22:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Na to, aby se člověk podíval do veřejných listin, nemusí být estebak. Zalujte živnostenský a katastrální úřad, že na vás vedou složky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 20:16 Reaguje na DV
Tím s váma končím. Možná už potřetí, s pičusem, který se sem vždy vnutí pod falešným jménem, se bavit nemíním.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 19:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Zkuste si zopakovat češtinu druhé třídy základní školy, 6. pád zájmena já je mně. Et cetera. Vy jste inženýr, že? Takže už víte, proč není ČR technologická velmoc, když defacto nejvyšší úroveň technického vzdělání se tu nadělovala 40 let negramotným individuím, kteří zároveň popírajíé zákon zachování energie, Comptonův rozptyl, druhou větu termodynamickou, a matematickou trojčlenku?
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.12.2021 11:41
Kdyby se misto divného strašení klim. změnou mluvilo o ochraně ŽP nebo ochraně čistého vzduchu, byly by kroky, jak k tomu dojit, jasnější. A dokud státy nesmí mít vlastní rozhodování o stavbách a opatřeních na svém území, tak zbývá jen se planě ujišťovat na drahých sletech a kecat o populační explozi.
Zastavení populační exploze? Mluvívá se tu o uhlikové dani, jejíž výnos by měl od težařů jít státům podle počtu obyvatel. Ale pak bude toto sypání nepodmíněného příjmu mít opačný vliv, protože státy na regulaci porodnosti nebudou mít zájem. Tak takovou daň ne, jsou lepší daně, které by měly státům pomoct k pozvednutí životní úrovně a tou cestou k zastavení populační exploze. Taky je otázka, co je ta populační exploze a kolika let se lidé v Indii, Bangladéši, Africe a J.Americe vůbec dožívají.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.12.2021 16:16
Já si myslím, že na COP26 se již evidentně projevila neschopnost řešit globální oteplování národními politikami založenými hlavně na vysoce neefektivním plýtvání veřejnými prostředky směřovanými z velké části do kapes "spolupracujících" podnikatelů. Těm dlouhodobým slibům nelze věřit, protože jejich splnění bude záviset na tom, jaké vlády si voliči za desítky let zvolí. A pokud v okolí uvidí "černé pasažéry" celý tento systém ochrany klimatu se velmi rychle zhroutí.

Ve mně ale vyvolal COP26 naději, že už se konečně uzná, že kolosální problém klimatické změny nelze současným způsobem řešit. Je třeba od základů způsob řešení přehodnotit, odpolitizovat a svěřit jej správně modifikovanému globálnímu trhu, který spontánním fungováním navede globální společnost do udržitelného koridoru.

Odpovědět
KP

Karel Ploranský

3.12.2021 15:14
Cituji:
Mnoho hlasů tvrdí, že Glasgow přinesl příliš málo. Greta Thunbergová hovoří rovnou o selhání, silně varovná slova pronášel Barack Obama.

Inu - když to řekli takoví dva špičkoví odborníci, tak přes to fakt už nejede vlak. Zejména názor Grety, ten je opravdu závažný.

Vážení, takových prázdných a laciných keců nakadím za hodinu kýbl, a když zatlačím, tak i dva!..

Jako to, že ti dva před námi pořád tají, JAK TEDY NA TO? Konkrétně?
V Glasgow se pokud vím se žádným objevným či dokonce zázračným návodem nevytasili.
Oni o tom totiž vlastně nevědí o moc víc než můj pětiletý vnuk.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 17:23 Reaguje na Karel Ploranský
Jak na to ví jen pan Vinkler, ale nepoví. Tak důkadně prokritizoval celé lidstvo a EU zvlášť, že se stal vlastně jediný moudrý až svatý, stačí jen aby si šel pro Nobelovu cenu za kritiku.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.12.2021 19:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Čína sama o sobě vypustila stejné množství oxidu uhličitého jako další čtyři země s největšími emisemi dohromady.

China Petroleum & Chemical vychrlila do atmosféry více skleníkových plynů než Kanada a Španělsko dohromady.

Údaje z Dánského meteorologického institutu (DMI) ukazují, že arktický mořský led měl v polovině listopadu přibližně 10 000 000 km2 a stále rostl. To znamenalo druhý největší rozsah ledu naměřený za posledních 15 let.

Údaje z Antarktidy ukazují, že podmínky i nadále komplikují projekce klimatických modelů. Kontinent právě zažil historicky chladnou zimu. Klimatologický novinář Stefano Di Battista píše, že mezi dubnem a zářím měl jižní pól průměrnou teplotu -61,1 °C nejchladnější šestiměsíční období, jaké tam kdy bylo zaznamenáno.

Nový výzkum publikovaný v Science Advances ukazuje, že oteplování Severního ledového oceánu začalo na konci devatenáctého a na začátku dvacátého století, když se Země začala vynořovat z Malé doby ledové, desetiletí předtím, než začaly dramaticky stoupat lidské emise skleníkových plynů.

Emise oxidu uhličitého z COP-26 byl více než dvakrát vyšší než COP-25 a více než předchozí mezinárodní summit v historii. Šedesát procent z více než 100 000 tun emisí na konferenci pocházelo pouze z dopravy, zbytek pochází z používání vody, vytápění a chlazení pětihvězdičkových ubytování a masitých gurmánských jídel vyrobených z potravin přivezených letecky nebo dovezených z celého světa. . Přední světoví klimatologové, ti bohatí, samozvaní zachránci Země, kteří chtějí, aby se obyčejní lidé vzdali letecké dopravy a soukromých aut, přiletěli více než 400 soukromých letadel.

==========================================================
To jsou pane Hanzle fakta .

Jděte do sebe, vzdělávejte se a nežijte ve světě halucinací - nechodíte sbírat lysohlávku ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 21:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, se vzrůstající teplotou je v atmosféře více vody a ta se kondenzuje tam, kde je zima.
Takže v Antarktidě, která má třeba půměrnou teplotu -30°C se oteplí o dva stupně, tak tam přád bude sněžit více než dříve.
Loňské chladné období je prostě jen počasí, já vím, že s tím máte problém.
Klimatologie je skutečně dost těžká věda a oteplování oceánů (předpokládám o setiny nebo tisíciny (miliontiny?) stupně se z proxydat asi prokázat nedá. Ale jako teorie je to hezké, ale naprosto k ničemu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.12.2021 21:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Vidíte kam jste to dopracoval.
Vlastní racionální a logické myšlení jste vyměnil za víru.
Uznávám, že máte bezstarostný život , to věděl už Marx - náboženství je opiem lidstva.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 22:21 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zkuste mi vysvětlit, které z mých zcela racionálních tvrzení považujete za "víru".
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 16:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ekoterorismus v nejširší rovině.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 19:33 Reaguje na DV
Víte vůbec, co to slovo znamená? Těžko...
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 20:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Vím, je to postoj Pavla Hanzla. Něco jiného dělá, a něco jiného požaduje po ostatních.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:24 Reaguje na DV
Tohle není přece žádný terorismus, ale pokrytectví.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Terorizujete hloupými žvásty, kterých se sám nedržíte ostatní, a podstatné jméno slovesné od terorizovat se nazývá terorizmus - co furt máte?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.12.2021 09:10 Reaguje na Pavel Hanzl
O čom to hovoríte? Že sa nedá dokázať veľmi výrazné oteplenie Arktídy od 1900 do 1930? Môžete si o tom prečítať v diele známeho historického klimatológa Mikuláša KOnčeka https://www.nun.sk/koncek.pdf na strane 21. (treba si dať zobrazenie pdf na 200%) Nechce sa mi to prepisovať, lebo je to iba skenovaný obrázok.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:25 Reaguje na Vladimir Mertan
Tohle já skutečně netvrdil, to pan Vinkler má nejstudenější zimu v Antarktidě zrovna letos.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.12.2021 13:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to tak, bol nameraný najchladnejší polrok na stanici Vostok v histórii meraní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:07 Reaguje na Vladimir Mertan
Aj tak sa može.
V teorii globální změny klimatu už v 60. letech se předpovídalo, že nastane "divoké počasí", tj. tornáda, povodně, tvrdé zimy i dlouhá sucha, vše se zatím vyplňuje.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 20:21 Reaguje na Karel Ploranský
Ještě před 60 lety by se tím nikdo nezaobíral, a všeobecné mínění by bylo takové, že co řekl negr a ženská nikoho nezajímá. Pravda, v té době se globální a zejména západní civilizace rozvíjela dost překotně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:26 Reaguje na DV
Ne před 60. lety ale před 160 lety.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 13:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Já bych řekl, že před 60 lety v USA - určo. Von vo tom běžel i nedávno film. Byl o nějaké afroamerické vědkyni, která se podílela na projektu Apolo, a docela fest to schytávala na všech frontách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:05 Reaguje na DV
Pokud by nikoho nezajímalo, co říká ženská, natož černá, tak by nemohla na ničem takovém nikdy pracovat.
V našem zaprděném šecháčkistánu ani dnes.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 19:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Měl jste ten film vidět, a pak plácat blbosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 20:12 Reaguje na DV
I Amíci dokážou vytvořit z komára velblouda...
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist