Juraj Atlas: Jak budeme dojíždět do práce po pandemii?
Lze tedy předpokládat, že návyk na pohodlí vlastního auta povede po pandemii k zvýšení počtu aut v ulicích měst. Ty s sebou ale nesou vícero negativních dopadů. Ještě před začátkem pandemie jsme podle indexu TomTom v Praze strávili čekáním v zácpách během dopravní špičky ročně víc než 5 dní. Další zatížení dopravy by toto číslo ještě zvýšilo. A jelikož je auto jedním z nejméně ekologických dopravních prostředků, s přibývajícími vozidly se zhoršuje i stav ovzduší. Podle dat britské vlády vyprodukuje řidič, který se veze v autě sám, až 6x více emisí než pasažér metra. I proto může být po skončení pandemie potřeba motivovat lidi k využívání veřejné dopravy naléhavější než kdy jindy.
Světová města se s přetíženou dopravou vypořádávají různě. Londýn omezuje vjezd aut do centra poplatkem, Paříž plánuje zakázat auta v některých zónách úplně. O něco méně tradiční řešení najdeme třeba v Limě, kde je vstup do centra regulován podle lichých a sudých evidenčních čísel vozidel, v Lucemburku s bezplatnou veřejnou dopravou, nebo v Bogotě, která uzavírá každou neděli 120 kilometrů cest v prospěch chodců, cyklistů, či bruslařů. V Praze by rezidenti již brzy mohli začít využívat kombinovanou dopravu: udržitelný, ale stále pohodlný způsob dojíždění.
Kombinovaná doprava chytře propojuje veřejnou dopravu s taxi službami a zabezpečuje jejich automatizovanou návaznost. V centru s dobrou dopravní obslužností, kde spoje jezdí rychle a plynule, se nejdřív svezete městskou hromadní dopravou. Dál od centra, kde už spoje tolik nenavazují a nejezdí tak často, potom přestoupíte do taxíku, který na vás počká na zastávce. Taxík vás pak poveze až ke dveřím, takže se vyhnete i docházení z poslední zastávky. Pro rezidenty tak kombinovaná doprava přináší komfortní alternativu k vlastnímu autu, navíc bez problémů s parkováním. V rámci předplatného si zvolíte počet dnů, kdy se potřebujete dostat z města a zaplatíte fixní měsíční částku. Kombinovaná doprava tak může vyjít až o 70% levněji než taxík.
Snížení počtu soukromých aut v ulicích přináší nespočet výhod i pro samotné město – ať už mluvíme o kvalitě vzduchu, odlehčení a zefektivnění dopravy, nebo i nárocích na parkovací místa. Ty by tak v dlouhodobém horizontu mohli ustoupit třeba zeleni, cyklostezkám, nebo novým prostorám pro komunity. Kombinovaná doprava je navíc atraktivní i pro operátory taxi služeb, pomáhá jim zvyšovat jejich příjmy a vytíženost vozů a růst bez negativních dopadů na města. Data z pilotních projektů Mileus naznačují, že taxík může díky kombinované dopravě vyprodukovat v rámci jedné jízdy až o 60 % méně emisí.
Ukazuje se, že moderní taxislužby nepomohli odlehčit centra od privátních aut, jak se zprvu doufalo. Podle průzkumů mají na města spíš negativní vliv - vytahují totiž lidi z udržitelnějších forem dopravy. Nebýt taxislužeb, například v New Yorku by až 50 % pasažérů těchto služeb jelo městskou hromadnou dopravou, 11 % by šlo pěšky. Hledali jsme proto způsob, jak negativní dopady moderních taxi služeb zmírnit. S novou situací máme i novou příležitost zavést do městské mobility efektivní inovace a změnit způsob, jakým dojíždíme.
Mileus realizoval pilotní analytické projekty kombinované dopravy v několika evropských metropolích včetně Prahy, kde momentálně připravuje spuštění služby. Jak by vypadala vaše cesta z práce s využitím kombinované dopravy můžete zjistit už teď na webu try.mileus.com.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (24)
Pavel Hanzl
12.4.2021 09:26Ale budoucnost je v inviduální dopravě (taky v práci, bydlení atd.), doby panelákových králíkáren, doprava mohutných davů do fabriky s tisíci zaměstnaců atd. jsou už minulostí.
Ne že by MHD zmizela, ale elektrické skůtry, auta a hlavně autonomní taxíky budou asi budoucností dopravy ve všech civilizovaných zemích.
Jediná otázka není jasná: jestli mezi ně budeme patřit taky my.
Jiří Daneš
12.4.2021 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl3 + kuchyň a příslušenství, o výměře 65 až 70 m3 s balkonem, si dnes málokdo z mladých může, při ceně cca 100 000 za m2 plochy, dovolit.
Jiří Daneš
12.4.2021 14:59 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
12.4.2021 18:37 Reaguje na Jiří DanešJirka Černý
12.4.2021 10:17Jarka O.
12.4.2021 22:05Pavel Hanzl
13.4.2021 06:38 Reaguje na Jarka O.Pokud se vysmekneme a vydáme se směrem na Západ do civilizace, (stejně jak po plyšákovi), máme šanci dosáhnout Evropské životní úrovně a pak s tím problémy nebudou. Rozjedou se ve velkém domácí i velké fve, naskočíme na systémy SMR, protože ušetříme stamiliardy propálené na mastodontovi JED, na DOL, na solárním a hlavně biopalivovém tunelu.
A pokud by se podařilo zrekvírovat nakradené majetky, vyplatit odškodnění postiženým, obnoví se právní stát a rozjede se i podnikání.
Svatá Prostoto
13.4.2021 13:29 Reaguje na Pavel HanzlJá se vámi rozhodně nepřu o to, že stávající vláda je ta nejneschopnější (nejhorší naštěstí ne, to bychom byli už všici tady na uranu) v dějinách této země. Ale taky je potřeba si přiznat, že i kdybychom si odmysleli Sobotku, který nicméně byl spíš takový polistopadový průměr, než nějaká zhouba státu, tak nám to dohánění v těch víc jak 20 letech až tak nešlo, jak si to tady malujete.
I když je fakt, co tou evropskou životní úrovní myslíte. Třeba Balkán zvládáme fajn:-), ale na úroveň třeba Reichu, Skandinávie a podobně se za života nás dvou nedostaneme ani kdyby byl u vesla sám Všemohoucí.
Jedna možnost tu teda je ... že by nám ty uvedené země šly naproti ... což bych se tedy nedivil.
Osobně si myslím, že celá slavná Evropa se řítí slušně do kytek, už teď si z ní nikdo moc nedělá a časem budeme všem akorát tak pro srandu.
Pavel Hanzl
13.4.2021 19:59 Reaguje na Svatá ProstotoTo jsme patřili mezi 10 nejvyspělejších zemí světa, po sovětské nadvládě jsme spadli do roku 1989 na pozici asi 94 - 96.
Po plyšákovi jsme šli opět prudce nahoru, kolem začátku století jsme byli možná do 40. místa, dnes už jdeme zase dolů. Měli jsme ambice dohánět Rakousko, dnes možná Albánii....
Pavel Hanzl
14.4.2021 06:48 Reaguje naň zločinnosti je skutečně nízká, nezaměstnanost taky, ovšem výdělky a především zdanění výdělků už nijak optimistické nevypadá.
Problém je ale vývoj do budoucna, v zemi, kde rozhodují komunisti a ruští poradci je VŽDYCKY bída.
Svatá Prostoto
14.4.2021 11:05 Reaguje na Pavel HanzlNechtěl byste se na stará kolena trochu projet po světě? Abyste zjistil, jak špatně na tom ve skutečnosti jsme?
Fakt by mne zajímalo, kde všude jste krom Evropy a toho Sojuzu skutečně reálně byl, že vám to tady přijde taková hrůza. Nehledě na to, že pokud máte pocit, že by vám bylo třeba kdekoli na Balkáně nebo u Pšonků líp než tady, tak je tou zatáčkou na Vídeň asi fakt něco špatně:-))).
Von svět fakt není z velké části něco mezi Švajcem a Dánskem.
Pavel Hanzl
14.4.2021 19:04 Reaguje na Svatá ProstotoAle cestoval jsem po Indii a Nepálu (třeba na motorce) po Jižní Americe, Balkánu (na kole) Evropském Západě i Východě.
Ale situace u nás není špatná, jenže se stále zhoršuje a třeba Rosatm by nás dorazil.
A chlubit se, že jsme na tom lépe než Sýrie, Venezuela, Ukrajina, Bělorusko, Kuba nebo Severní Korea (všechno ruská zóna) mi připadá zcela nechutné.
My byli skutečne Evropa mezi Švajcem a Dánskem a tam taky historicky patříme.
Svatá Prostoto
15.4.2021 14:18 Reaguje na Pavel HanzlS tou tendencí ... do hajzlu ... s vámi souhlasím, na rozdíl od vás si ale nejsem jist, že bez Bureše a toho trotla Hamáčka to bude o tolik moc lepší (horší to být nemůže, snad).
Jinak mne tedy překvapuje ta nesnášenlivost, kterou tu občas prezentujete ... protože jak mne to tady taky silně s..e, tak bych si tohle fakt nedovolil, právě z toho důvodu, že je opravdu HODNĚ zemí, proti kterým je to tady fakt ráj.
Pavel Hanzl
15.4.2021 21:56 Reaguje na Svatá ProstotoMy se máme jak prasata v žitě, ale obávám se, že na dluh, nezasloužíme si to a jaá se bojím, že teď dochází na lámání chleba a placení - opětný pád pod Rusko.
Jarka O.
13.4.2021 13:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.4.2021 20:26 Reaguje na Jarka O.Kdo rozhoduje, jakou vakcínou se bude očkovat?
Kdo rozhoduje, kdo bude stavět JED?
Paravláda ani parapresident to není.
V Gottwaldově vládě taky nerozhodoval on a jeho ministři.
Naše demokratické orgány (BIS, NÚKIB) se ještě brání, ještě svobodný tisk se brání, i na ČT jsou ještě kritické pořady. Jak ale dlouho?
Mě je 65 let a naivitou skutečně netrpím. Pouze jsem poznal bolševicmus z té horší stránky na vlastní kůži a mám skutečnou hrůzu z toho, že se to vrací. Když slyším ty estébácké lži a postupy, jak přes kopírák....
Svatá Prostoto
14.4.2021 11:08 Reaguje na Pavel HanzlPo volbách tu máme ve vládě 2 a 3 koalici. Na to si klidně vsadím.
A fakt jsem zvědavej na co a koho budete nadávat pak.
Pavel Hanzl
14.4.2021 23:03 Reaguje na Svatá ProstotoVy rozhodně nejste vyjímka.
Svatá Prostoto
15.4.2021 14:21 Reaguje na Pavel HanzlA teď jsem se fakt pobavil:-))).
Ale od vás to beru jako kompliment:-).
Vy jste totiž takový neochvějný věřící soudruh, jen prostě naopak:-DDD.
Karel Ploranský
13.4.2021 17:05 Reaguje na Pavel HanzlPane Hanzle, k tomu rozjezdu velkých i domácích FVE: já už dva roky intenzivně shromažďuji informace a řeším záměr dát FVE na můj domek. A ujišťuji vás, že i s dotací, která představuje velkorysých 50 % nákladů (!), je návratnost spíše iluzorní...
Dá se v ní doufat jen a výhradně za předpokladu, že cena elektřiny bude výrazně stoupat. Což si myslím nikdo nepřeje (ale "zásluhou" Green Deal se to velmi pravděpodobně stane). To je to jediné, co mi zatím brání ty nastřádané informace smazat a na ten záměr zapomenout.
I když ale k nárůstu cen elektřiny dojde, s návratností to bude v pytli, jestliže kterákoliv část zařízení "klekne" po vypršení záruky. Ta záruka je totiž ošidná! Na panely je sice 25 let a objevují se i delší - ale na všechno ostatní je výrazně kratší! Pokud budu např. v 7. roce provozu muset za své (!) koupit nové baterie (což je více než pravděpodobné - a za dobu života panelů je měnit nejméně dvakrát, což je JISTÉ), tak nevím, nevm, jestli mi to vyšší cena elektřiny vykompenzuje. A když ve 14. roce třebas znovu zaplatím za měnič (což se taky může stát velmi snadno), tak jde celá ekonomika slavné FVE do Tarararingapatámu.
I PŘI TÉ DOTACI!!!
Takže Váš jarý optimismus s rozjetím systémů FVE jaksi nemohu sdílet. Nejsem na to dost naivní. Ano, asi se rozjedou - ale zaplatíme to KRVAVĚ!!!
Na Západ - jo, tam jsme se vydali. A je to správný směr!
Ale bohužel, ten Západ se od té doby změnil! A stále rychleji se dál mění na něco, u čeho už váhám, jestli to opravdu je (a zejména BUDE) ta správná forma civilizace. Tam se dnes uplatňují ideje, které jsou ještě šílenější než byl stalinský komunismus - a když je člověk domýšlí, jsou ještě nebezpečnější. Prosazovány jsou metodami, které ty, co se používaly v rudých diktaturách, začínají dost nápadně připomínat. Zejména cenzura je dnes, v "demokratické" EU, věc naprosto reálná a aktuální. A není to jen cenzura, kterou v některých státech EU legálně uplatňuje legální státní moc. Vlády tolerují (nebo i tiše podporují) také cenzuru naprosto svévolnou. Napíšete někam něco, co se nehodí - a šup, příspěvek záhadně zmizí...
Lidi by měli POVINNĚ číst Orwellovu Farmu zvířat. Tam je ten mechanismus dobře popsán.
Pavel Hanzl
13.4.2021 20:16 Reaguje na Karel PloranskýS dnešní EU to nic společného nemá.
To, že EU mení ta "správná forma civilizace" nám nakecávají ti, kteří na to nemají. Žádné cenzury atd. atd se nekonají, jen se občané nemají chovat jak hovada.
Fve se počítá asi 25.000 kč za instalovaný 1kWp,(včetně všeho, i baterie) a záleží, kdo vám to projektuje.
Pokud platíte jako maloo za 5,-Kč/kWh, tak máte návratnost 5 let, samozřejmě s rezervou 8 let.
Pokud tím nabíjíte elektroauto nebo získáte dotaci, je to lepší. Všechny prvky vydrží cca 15? 20? let panely 30. Ale 3 měsíce v roce musíte dokupovat (listopad, prosinec, leden), noc je v poho.
Nejdůležitější ale je struktura odběru a výkon nad nějakých 10 - 20 MWh ročně, se to už vyrentuje.