https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/juraj-atlas-jak-budeme-dojizdet-do-prace-po-pandemii
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Juraj Atlas: Jak budeme dojíždět do práce po pandemii?

12.4.2021
Pandemie koronaviru ovlivnila všechny aspekty života – včetně dojíždění do práce. Ilustrační snímek.
Pandemie koronaviru ovlivnila všechny aspekty života – včetně dojíždění do práce. Ilustrační snímek.
Foto | Pierre Borthiry / Unsplash
Pandemie koronaviru ovlivnila všechny aspekty života – včetně dojíždění do práce. Frekvence cest do kanceláří se během omezení výrazně snížila. Podle indexu TomTom poklesl minulý rok provoz v Praze oproti roku 2019 až o 21 %. Částečně jsme si tak odvykli od nekomfortu spojeného s dojížděním veřejnou dopravou. Ve snaze minimalizovat kontakt s lidmi začalo zároveň mnohem více rezidentů využívat vlastní auto. Po uvolnění opatření lze tedy očekávat nový normál i v oblasti mobility. Budoucí podobu dojíždění může formovat hned několik faktorů, jako návyk na pohodlí z období pandemie nebo návrat veliké části pracovníků zpět do kanceláří. Část firem ale zřejmě ponechá i nadále zaměstnancům možnost pracovat (alespoň částečně) z domova. Pro pracující to tak znamená úsporu nákladů na dojíždění, která pak mohou investovat do svého pohodlí.
 

Lze tedy předpokládat, že návyk na pohodlí vlastního auta povede po pandemii k zvýšení počtu aut v ulicích měst. Ty s sebou ale nesou vícero negativních dopadů. Ještě před začátkem pandemie jsme podle indexu TomTom v Praze strávili čekáním v zácpách během dopravní špičky ročně víc než 5 dní. Další zatížení dopravy by toto číslo ještě zvýšilo. A jelikož je auto jedním z nejméně ekologických dopravních prostředků, s přibývajícími vozidly se zhoršuje i stav ovzduší. Podle dat britské vlády vyprodukuje řidič, který se veze v autě sám, až 6x více emisí než pasažér metra. I proto může být po skončení pandemie potřeba motivovat lidi k využívání veřejné dopravy naléhavější než kdy jindy.

Světová města se s přetíženou dopravou vypořádávají různě. Londýn omezuje vjezd aut do centra poplatkem, Paříž plánuje zakázat auta v některých zónách úplně. O něco méně tradiční řešení najdeme třeba v Limě, kde je vstup do centra regulován podle lichých a sudých evidenčních čísel vozidel, v Lucemburku s bezplatnou veřejnou dopravou, nebo v Bogotě, která uzavírá každou neděli 120 kilometrů cest v prospěch chodců, cyklistů, či bruslařů. V Praze by rezidenti již brzy mohli začít využívat kombinovanou dopravu: udržitelný, ale stále pohodlný způsob dojíždění.

Kombinovaná doprava chytře propojuje veřejnou dopravu s taxi službami a zabezpečuje jejich automatizovanou návaznost. V centru s dobrou dopravní obslužností, kde spoje jezdí rychle a plynule, se nejdřív svezete městskou hromadní dopravou. Dál od centra, kde už spoje tolik nenavazují a nejezdí tak často, potom přestoupíte do taxíku, který na vás počká na zastávce. Taxík vás pak poveze až ke dveřím, takže se vyhnete i docházení z poslední zastávky. Pro rezidenty tak kombinovaná doprava přináší komfortní alternativu k vlastnímu autu, navíc bez problémů s parkováním. V rámci předplatného si zvolíte počet dnů, kdy se potřebujete dostat z města a zaplatíte fixní měsíční částku. Kombinovaná doprava tak může vyjít až o 70% levněji než taxík.

Snížení počtu soukromých aut v ulicích přináší nespočet výhod i pro samotné město – ať už mluvíme o kvalitě vzduchu, odlehčení a zefektivnění dopravy, nebo i nárocích na parkovací místa. Ty by tak v dlouhodobém horizontu mohli ustoupit třeba zeleni, cyklostezkám, nebo novým prostorám pro komunity. Kombinovaná doprava je navíc atraktivní i pro operátory taxi služeb, pomáhá jim zvyšovat jejich příjmy a vytíženost vozů a růst bez negativních dopadů na města. Data z pilotních projektů Mileus naznačují, že taxík může díky kombinované dopravě vyprodukovat v rámci jedné jízdy až o 60 % méně emisí.

Ukazuje se, že moderní taxislužby nepomohli odlehčit centra od privátních aut, jak se zprvu doufalo. Podle průzkumů mají na města spíš negativní vliv - vytahují totiž lidi z udržitelnějších forem dopravy. Nebýt taxislužeb, například v New Yorku by až 50 % pasažérů těchto služeb jelo městskou hromadnou dopravou, 11 % by šlo pěšky. Hledali jsme proto způsob, jak negativní dopady moderních taxi služeb zmírnit. S novou situací máme i novou příležitost zavést do městské mobility efektivní inovace a změnit způsob, jakým dojíždíme.

Mileus realizoval pilotní analytické projekty kombinované dopravy v několika evropských metropolích včetně Prahy, kde momentálně připravuje spuštění služby. Jak by vypadala vaše cesta z práce s využitím kombinované dopravy můžete zjistit už teď na webu try.mileus.com.


reklama

 
foto - Atlas Juraj
Juraj Atlas
Autor je zakladatel Liftaga a startupu Mileus.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

12.4.2021 09:26
Taxíky jsou jedním z prvních dopravních prostředků, které můžou jezdit na elektřinu.
Ale budoucnost je v inviduální dopravě (taky v práci, bydlení atd.), doby panelákových králíkáren, doprava mohutných davů do fabriky s tisíci zaměstnaců atd. jsou už minulostí.
Ne že by MHD zmizela, ale elektrické skůtry, auta a hlavně autonomní taxíky budou asi budoucností dopravy ve všech civilizovaných zemích.
Jediná otázka není jasná: jestli mezi ně budeme patřit taky my.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

12.4.2021 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdybyste nebyl Hanzl, tak byste se podíval na strukturu nově budovaných bytových domů a zjistil byste, že se staví hlavně byty 1+ kk, s plochou menší než komunistické 1 pokojové panelákové byty.
3 + kuchyň a příslušenství, o výměře 65 až 70 m3 s balkonem, si dnes málokdo z mladých může, při ceně cca 100 000 za m2 plochy, dovolit.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

12.4.2021 14:59 Reaguje na Jiří Daneš
komunistické 1 pokojové panelákové králíkárny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.4.2021 18:37 Reaguje na Jiří Daneš
Kdybyste nebyl Daneš, tak byste si zjistil, kolik mladých si kupuje staré domky na dědině a rekonstruují je, kolik staví svoje bydlení, kolik jejich nezávislých. A ty malé byty jsou taky individuální systém, žádné komunitní bydlení to není.
Odpovědět

Jirka Černý

12.4.2021 10:17
Myslím že taxislužby odlehčí hodně, ne tím že auta zmizí ale tím že tolik nepřibývají a to se počítá. Manželka do třiceti nevlastnila auto protože ho k životu ve městě nepotřebovala a tak to má spousta lidí co znám. Jsou města kde si taxislužby berou i na velký nákup a taxíky čekají u obchoďáku. Obvyklá první reakce když to řeknu u nás je dost rozpačitá protože se to automaticky bere jako vyhazování peněz. Ale stačí počítat kolik vyjde auto se všemi poplatky, STK, opravy, údržby i když jen stojí a pak taxík dvakrát za měsíc na nákup vyjde šíleně levně.
Odpovědět
ig

12.4.2021 11:22 Reaguje na Jirka Černý
Tohle u nás myslím řeší rozvážkové služby, aspoň v Praze za omezení předvedly obrovský rozmach. Doma jsme je používali už dřív, ale za poslední rok jsme snad vůbec nebyli nikde nakoupit jídlo, všechno jen přes Rohlík. To je podle mě dosti významná úspora celkového nájezdu kilometrů. Ale že bych se kvůli tomu zbavil auta, to nehrozí :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.4.2021 22:05
Kolik Cechu bude mit na elektroauta? Jestli mladi zabydluji venkov, je to dobre, hlavne doufam, ze tam najdou praci, uplatneni a plat svych snu. Doprava na venkov v pracovni dny, je postupne rusena, ale mozna jim po rekonstrukci domku rodice daji k vanocum elektrokola.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2021 06:38 Reaguje na Jarka O.
To se zlomí v těchto volbách. Pokud spadneme zpět pod Rusko, nebude mít nikdo na nic (kromě oligarchie) a je to celé dupě.
Pokud se vysmekneme a vydáme se směrem na Západ do civilizace, (stejně jak po plyšákovi), máme šanci dosáhnout Evropské životní úrovně a pak s tím problémy nebudou. Rozjedou se ve velkém domácí i velké fve, naskočíme na systémy SMR, protože ušetříme stamiliardy propálené na mastodontovi JED, na DOL, na solárním a hlavně biopalivovém tunelu.
A pokud by se podařilo zrekvírovat nakradené majetky, vyplatit odškodnění postiženým, obnoví se právní stát a rozjede se i podnikání.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.4.2021 13:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Bože můj už zase.

Já se vámi rozhodně nepřu o to, že stávající vláda je ta nejneschopnější (nejhorší naštěstí ne, to bychom byli už všici tady na uranu) v dějinách této země. Ale taky je potřeba si přiznat, že i kdybychom si odmysleli Sobotku, který nicméně byl spíš takový polistopadový průměr, než nějaká zhouba státu, tak nám to dohánění v těch víc jak 20 letech až tak nešlo, jak si to tady malujete.

I když je fakt, co tou evropskou životní úrovní myslíte. Třeba Balkán zvládáme fajn:-), ale na úroveň třeba Reichu, Skandinávie a podobně se za života nás dvou nedostaneme ani kdyby byl u vesla sám Všemohoucí.

Jedna možnost tu teda je ... že by nám ty uvedené země šly naproti ... což bych se tedy nedivil.

Osobně si myslím, že celá slavná Evropa se řítí slušně do kytek, už teď si z ní nikdo moc nedělá a časem budeme všem akorát tak pro srandu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2021 19:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Normální Evropou myslím Západní Evropu, jejímž geografickým středem jsme a vždy v historii jsme do ní patřili. Už od sv. Václava do roku 1948.
To jsme patřili mezi 10 nejvyspělejších zemí světa, po sovětské nadvládě jsme spadli do roku 1989 na pozici asi 94 - 96.
Po plyšákovi jsme šli opět prudce nahoru, kolem začátku století jsme byli možná do 40. místa, dnes už jdeme zase dolů. Měli jsme ambice dohánět Rakousko, dnes možná Albánii....
Odpovědět
li

13.4.2021 23:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase melete?Ty vaše příběhy jsou fakt už trapný-jaká kritéria na to máte?Jsme 18.nejštastnější zemí na světě,nejmenší nezaměstnanost v Evropě,jedna z nejbezpečnějších zemí-tak nás nesrovnávejte s Balkánem.To že vy jste nasranej neustále a na všechno je váš problém.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.4.2021 06:48 Reaguje na
Srovnávám všeobecnou vyspělost a ne komické parametry typu "šťastná země". Úrove
ň zločinnosti je skutečně nízká, nezaměstnanost taky, ovšem výdělky a především zdanění výdělků už nijak optimistické nevypadá.
Problém je ale vývoj do budoucna, v zemi, kde rozhodují komunisti a ruští poradci je VŽDYCKY bída.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.4.2021 11:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste fakt mimoň.

Nechtěl byste se na stará kolena trochu projet po světě? Abyste zjistil, jak špatně na tom ve skutečnosti jsme?

Fakt by mne zajímalo, kde všude jste krom Evropy a toho Sojuzu skutečně reálně byl, že vám to tady přijde taková hrůza. Nehledě na to, že pokud máte pocit, že by vám bylo třeba kdekoli na Balkáně nebo u Pšonků líp než tady, tak je tou zatáčkou na Vídeň asi fakt něco špatně:-))).

Von svět fakt není z velké části něco mezi Švajcem a Dánskem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.4.2021 19:04 Reaguje na Svatá Prostoto
Po světě jezdím rád, ale nějak se mi teď nedaří. Ale už mám první dávku a spolíhám na Evropský očkovací pas, to mě snad někam pustí.
Ale cestoval jsem po Indii a Nepálu (třeba na motorce) po Jižní Americe, Balkánu (na kole) Evropském Západě i Východě.

Ale situace u nás není špatná, jenže se stále zhoršuje a třeba Rosatm by nás dorazil.
A chlubit se, že jsme na tom lépe než Sýrie, Venezuela, Ukrajina, Bělorusko, Kuba nebo Severní Korea (všechno ruská zóna) mi připadá zcela nechutné.

My byli skutečne Evropa mezi Švajcem a Dánskem a tam taky historicky patříme.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.4.2021 14:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic ve zlém, ale do Švajcu jsme měli fuck daleko. Jsme si to c.k. neměli rozbít.

S tou tendencí ... do hajzlu ... s vámi souhlasím, na rozdíl od vás si ale nejsem jist, že bez Bureše a toho trotla Hamáčka to bude o tolik moc lepší (horší to být nemůže, snad).

Jinak mne tedy překvapuje ta nesnášenlivost, kterou tu občas prezentujete ... protože jak mne to tady taky silně s..e, tak bych si tohle fakt nedovolil, právě z toho důvodu, že je opravdu HODNĚ zemí, proti kterým je to tady fakt ráj.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.4.2021 21:56 Reaguje na Svatá Prostoto
Do Švajcu jsme rozhodně neměli daleko, před 1. válkou jsme na tom byli lépe, mezi válkami asi stejně (Baťa měl výrobnu i tam, byla tam levnější práce). Navíc se u nás hodně mluvilo o "švýcarizaci ČSR", což by byl zásadní krok a nenastal by žádný Mnichov (jak ve Švýcarsku).

My se máme jak prasata v žitě, ale obávám se, že na dluh, nezasloužíme si to a jaá se bojím, že teď dochází na lámání chleba a placení - opětný pád pod Rusko.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.4.2021 13:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Mate idealy, taky jsem mela, taky jsem mela. On tu nekdo po plysaku uhnul z te cesty na zapad? Fakt je, ze Zap. Evropa vic vyuziva internetove sluzby a rusi osobni styk ve sluzbach i ve skolstvi, coz se da rict, ze je pokrok, i kdyz ne vzdycky se mi to libi. Maji lepsi platy, vic penez na cestovani, usetri vic na duchod, ale kdo financuje ty socialni vyhody, radsi nemluvme. Oligarchii a korupci taky maji. Pro nas plati, co rikal Chytry princ v Byl jednou jeden kral: Co ja uz se te zeme s tema pecenejma holubama do huby nahledal, ale vsude se musi makat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2021 20:26 Reaguje na Jarka O.
Kdo dnes u nás rozhoduje, jaký ministr se vyhodí a který jmenuje?
Kdo rozhoduje, jakou vakcínou se bude očkovat?
Kdo rozhoduje, kdo bude stavět JED?
Paravláda ani parapresident to není.

V Gottwaldově vládě taky nerozhodoval on a jeho ministři.

Naše demokratické orgány (BIS, NÚKIB) se ještě brání, ještě svobodný tisk se brání, i na ČT jsou ještě kritické pořady. Jak ale dlouho?

Mě je 65 let a naivitou skutečně netrpím. Pouze jsem poznal bolševicmus z té horší stránky na vlastní kůži a mám skutečnou hrůzu z toho, že se to vrací. Když slyším ty estébácké lži a postupy, jak přes kopírák....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.4.2021 11:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy mne fakt bavíte.

Po volbách tu máme ve vládě 2 a 3 koalici. Na to si klidně vsadím.

A fakt jsem zvědavej na co a koho budete nadávat pak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.4.2021 23:03 Reaguje na Svatá Prostoto
Je až neskutečné, jak je hluboce nevzdělaný normální občan a jak vůbec netuší, co se dělo v historii jeho země. Na to dojedeme.
Vy rozhodně nejste vyjímka.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.4.2021 14:21 Reaguje na Pavel Hanzl
"jak je hluboce nevzdělaný normální občan a jak vůbec netuší, co se dělo v historii jeho země."

A teď jsem se fakt pobavil:-))).

Ale od vás to beru jako kompliment:-).
Vy jste totiž takový neochvějný věřící soudruh, jen prostě naopak:-DDD.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

13.4.2021 17:05 Reaguje na Pavel Hanzl
A zazvonil zvonec, pohádky je konec...

Pane Hanzle, k tomu rozjezdu velkých i domácích FVE: já už dva roky intenzivně shromažďuji informace a řeším záměr dát FVE na můj domek. A ujišťuji vás, že i s dotací, která představuje velkorysých 50 % nákladů (!), je návratnost spíše iluzorní...
Dá se v ní doufat jen a výhradně za předpokladu, že cena elektřiny bude výrazně stoupat. Což si myslím nikdo nepřeje (ale "zásluhou" Green Deal se to velmi pravděpodobně stane). To je to jediné, co mi zatím brání ty nastřádané informace smazat a na ten záměr zapomenout.
I když ale k nárůstu cen elektřiny dojde, s návratností to bude v pytli, jestliže kterákoliv část zařízení "klekne" po vypršení záruky. Ta záruka je totiž ošidná! Na panely je sice 25 let a objevují se i delší - ale na všechno ostatní je výrazně kratší! Pokud budu např. v 7. roce provozu muset za své (!) koupit nové baterie (což je více než pravděpodobné - a za dobu života panelů je měnit nejméně dvakrát, což je JISTÉ), tak nevím, nevm, jestli mi to vyšší cena elektřiny vykompenzuje. A když ve 14. roce třebas znovu zaplatím za měnič (což se taky může stát velmi snadno), tak jde celá ekonomika slavné FVE do Tarararingapatámu.
I PŘI TÉ DOTACI!!!

Takže Váš jarý optimismus s rozjetím systémů FVE jaksi nemohu sdílet. Nejsem na to dost naivní. Ano, asi se rozjedou - ale zaplatíme to KRVAVĚ!!!

Na Západ - jo, tam jsme se vydali. A je to správný směr!
Ale bohužel, ten Západ se od té doby změnil! A stále rychleji se dál mění na něco, u čeho už váhám, jestli to opravdu je (a zejména BUDE) ta správná forma civilizace. Tam se dnes uplatňují ideje, které jsou ještě šílenější než byl stalinský komunismus - a když je člověk domýšlí, jsou ještě nebezpečnější. Prosazovány jsou metodami, které ty, co se používaly v rudých diktaturách, začínají dost nápadně připomínat. Zejména cenzura je dnes, v "demokratické" EU, věc naprosto reálná a aktuální. A není to jen cenzura, kterou v některých státech EU legálně uplatňuje legální státní moc. Vlády tolerují (nebo i tiše podporují) také cenzuru naprosto svévolnou. Napíšete někam něco, co se nehodí - a šup, příspěvek záhadně zmizí...

Lidi by měli POVINNĚ číst Orwellovu Farmu zvířat. Tam je ten mechanismus dobře popsán.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2021 20:16 Reaguje na Karel Ploranský
Pan George Orwell tu knihu (a hlavně "Rok 1984") psal po delší návštěvě SSSR v roce 1948.
S dnešní EU to nic společného nemá.
To, že EU mení ta "správná forma civilizace" nám nakecávají ti, kteří na to nemají. Žádné cenzury atd. atd se nekonají, jen se občané nemají chovat jak hovada.

Fve se počítá asi 25.000 kč za instalovaný 1kWp,(včetně všeho, i baterie) a záleží, kdo vám to projektuje.
Pokud platíte jako maloo za 5,-Kč/kWh, tak máte návratnost 5 let, samozřejmě s rezervou 8 let.
Pokud tím nabíjíte elektroauto nebo získáte dotaci, je to lepší. Všechny prvky vydrží cca 15? 20? let panely 30. Ale 3 měsíce v roce musíte dokupovat (listopad, prosinec, leden), noc je v poho.
Nejdůležitější ale je struktura odběru a výkon nad nějakých 10 - 20 MWh ročně, se to už vyrentuje.
Odpovědět
JJ

Jaromír Janouch

18.4.2021 19:08
Vážený pane redaktore. Po přečtení vašeho článku jsem nabyl dojem. že v naší vlasti neexistuji jíní pracující než kancelářští. Dobře když ekologie tak začneme od úředníků. Švícarsko má 8,5 mil. obyvatel a na ně 42 tisíc úředníků. Čechy 10 mil. obyvatel a na ně 480000 úředníků. To je černá díra na naše finance které chybí i v ekologii.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist