Martin Mach Ondřej: Dostat zaplaceno, že nemáte auto? Parkovací experiment na Praze 7 neprošel. Škoda
Protože parkování má být levné a pro všechny, prostě to nějak zařiďte.
Pozoruhodné na počinu Prahy 7 je, že se pokusila svým obyvatelům nabídnout řešení, které není restriktivní, ale motivuje pomocí nástroje, který funguje dobře: peníze. Kdo parkuje, platí, kdo neparkuje, dostává příspěvek. Je pak na každém se rozhodnout, zda víc potřebuje mít své auto před domem na ulici, nebo zda může auto oželet a ještě dostat zaplaceno.
Je dobré připomenout, že parkování v Praze nemá snadné a levné řešení.
„Počet parkovacích míst v ulicích je omezený a již došlo k naplnění jejich kapacity. Před domy, v nichž je dvacet bytů a k nim patnáct aut, je pět až deset míst k parkování. Více aut se do ulice zkrátka nevejde,“ říká místostarosta Pavel Zelenka, který má v Praze 7 na starosti dopravu. Systém pak nefunguje a občané jen obtížně hledají, kde své auto nechat.
Aby to bylo úplně jasné, tak Pavel Zelenka dodává, že v současnosti je v Praze 7 do parkovací zóny přihlášeno o cca 3 300 aut více, než je parkovacích míst.
Aut je víc než parkovacích míst. Takhle to je.
Budovat parkovací domy je skvělý nápad na elegantní řešení, akorát že vůbec. Zpravidla narazí na to, že městské části nemají pozemky, na kterých by takovou stavbu vybudovaly. A když už by je měly, pak se ukazuje, že vybudovat jedno parkovací stání stojí skoro stejně jako nový automobil. A platit za parkování skutečnou cenu? Kde jsme?
Ve hře tak zůstává zřejmě to, že magistrát trochu zdraží parkování rezidentům v modrých zónách, automobilisté budou dál nespokojeně kroužit ulicemi a hledat volné místo k zaparkování, ale s jádrem problému – totiž že tu je víc aut než parkovacích stání – to neudělá nic.
Prostor ulic je omezený a je to tak, že parkovat své auto tu nemůže každý. Je to tak, že když si Pražan koupí auto, kupuje si i velký problém s parkováním.
A je škoda, že obyvatelé Prahy 7 neměli odvahu vytáhnout hlavu z okýnka auta a dát tomu šanci.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Lukas B.
14.6.2024 11:451. nemělo být v gesci městských částí, ale magistrátu, a zonace by měla být v rámci celé prahy. přelévání parkující zátěže mezi městskými částmi je pitomé a směšné.
2. bylo by fakt vhodné se zachovat poněkud tržně, a při převisu poptávky nad nabídkou zdražovat, a to tak dlouho, dokud se to neprotne. parkování je zboží jako každé jiné, není to žádné lidské právo.
3. největší brzdou výstavby parkovacích domů je laciné parkování ve veřejném prostoru. vybudovat parkovací místo v parkovacím domu je něco pod půl milionu, má-li to stavět developer a místa pronajímat, potom bude očekávat nějakou návratnost investice (něco okolo deseti patnácti let, přece jenom, je to investice konzervativní) a ejhle, ono to je úplně stejná cena, jako když si chcete najmout garáž - 3-6 tisíc měsíčně (pomneme-li úplné centrum typu nerudovky). pokud parkování na ulici nebude stát podobně, tak nikdo kdo není blázet nebude parkovací domy stavět.
4. v praze zoufale chybí především krátkodobé parkování. a tuhle funkci především by měla mít parkovací místa na ulici. proto soudím, že dlouhodobé parkování na ulici by mělo být dražší než v parkovacím domě v téže lokalitě, aby odstavená auta, co se tři týdny nepohnou, neblokovala veřejný prostor.
5. parkování za hubičku pro rezidenty je populismus na lokální úrovni cílící na blbé voliče (těch je bohužel většina). institut místa trvalého pobytu nezakládá žádné jiné právo, není to žádné domovské právo nebo akcie obecního majetku.
6. platit někomu za to, že nemá auto, je pitomost. ad absurdum, budete mi platit za to, že nemám psa?
Jaroslav Řezáč
14.6.2024 12:31 Reaguje na Lukas B.Nicméně jít cestou zdražování vytvoří převys někde úplně jinde. Připadá mi to jako vytloukání klínu klínem.
Podle mě by bylo vhodnější vytvářet nějaké carsharing.
Nejlepší auto, které můžete mít je žádné auto. Proto se bydlí ve městě, aby občanská vybavenost byla v nějakém přijatelném dosahu.
sdílená či jednostopá mobilita by mohla být docela zajímavá. Někdo může jezdit do práce i na inlinech.
Doba udělala z motorové dopravy jakýsi hodnotový pomník či modní klobouk, ale měli bychom si zvyknout, že každý auto mít nemusí a že je to "normální", že to není žádný UFO nebo somrák.
Jaroslav Řezáč
14.6.2024 12:19ostatně i když nemám auto, tak stejně asi každý čas od času potřebuje něco objemnějšího odvést a to tahat v rukách asi moc nejde.
asi by bylo efektivnější než tahat z lidí co mají auta desátky do dalších kapes vytvořit komunitní dopravu či doplňkové služby pro starší.
problém mobility v zásadě je, že drtivá většina aut co vyjedou jsou jen s řidičem, přičemž dokážou obsloužit i čtyři dospělí.
Neefektivita co se týká obsazenosti v osobní dopravě je tragická.
Někteří mají před panelákem auto jen proto, že možná někdy o víkendu někam vyjedou.
Lukas B.
14.6.2024 12:48 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
14.6.2024 13:43 Reaguje na Lukas B.Obecně bych řekl, že to, že si někdo pořídí auto je problém toho, kdo si jej pořídil, nikoliv radnice, aby za něj řešil jeho problémy.
Pokud si někdo chce koupit auto, tak musí dříve než ho koupí vědět, kde bude parkovat a to se neděje, proto jsou parkoviště nacpaná a existuje velký převys aut k parkovišti a následkem toho si pořád stěžují, že není kde zaparkovat.
MAJITELÉ AUT SI VLASTNĚ STĚŽUJÍ SAMI NA SEBEALE MODERUJE TO RADNICE ( MAGISTRÁT).
Žádné parkoviště není nafukovací a tak se bude muset slevit z pohodlí. Na dům bude třeba jen dvě či tři auta.
Nikdo nikomu není povinnen zaručovat, že musí mít parkoviště před domem natož nějaké.
Lukas B.
14.6.2024 14:01 Reaguje na Jaroslav Řezáčnikoho přece nenapadne pořídit si koně když nemá stáj nebo když není ochoten si ustájení najmout. proč by to mělo být ausgerechnet s auty jinak?
ovšem uznávám, že to jsou moje*) mokré sny, kondelíci by se pominuli a začali by vykřikovat stupidní teze o sociální spravedlnosti a populisté všeho druhu by se na té vlně radostně svezli.
*) nejen moje. výborně se tomuto tématu věnuje např. Adam Gebrian.
Radek Čuda
14.6.2024 15:37 Reaguje na Lukas B.Neru, že se stávající stav někomu nelíbí ... třeba vám:-) ... ostatně, kolik lidí, tolik chutí, ale to je snadná pomoc. Musí přesvědčit dostatek spoluobčanů a pak to může změnit.
Lukas B.
14.6.2024 16:55 Reaguje na Radek Čudasamozřejmě chápu, že kdyby třeba praha 7 zvýšila cenu dlouhodobého (rezidentního) parkování na dvacetinásobek a okolní městské části ne, že by to udělalo velký bordel.
Lukas B.
14.6.2024 18:01 Reaguje na Radek ČudaJaroslav Řezáč
15.6.2024 08:03 Reaguje na Radek ČudaPokud jde o majitelé aut, jsou dost sebestřední.
Radek Čuda
14.6.2024 15:27Za druhé je slušné riziko, že by se zvedla cena a situace zůstala velmi podobná.
Za další se zde opět míchají jabka a hrušky, resp. se neříká tak úplně pravda a tak trochu se lže ... "Aut je víc než parkovacích míst. Takhle to je." No není. Vydaných parkovacích povolení je víc, než parkovacích stání v zónách. To jo. Ale to je úplně jiný příběh. Taky prakticky každý kdo je rezident si to povolení koupí (za ty prachy:-), ale rozhodně ne každý, kdo si jej koupí parkuje většinu času na ulici. Povolení mají i skoro všichni ti, kteří většinu času parkují na/ve svém nebo pronajatém a povolení se jim hodí když někam ve svém městské části na chvíli jedou. A u tohoto občasného krátkodobého parkování fakt neplatí, že jedno auto potřebuje jedno místo.
Ale musím uznat, že ta anketa byla super a upřímně řečeno, tohle jsem zrovna od Čižinského & spol. nečekal. Tleskám. Bez ironie.
Emil Bernardy
15.6.2024 09:28Michal Ukropec
15.6.2024 11:41Břetislav Machaček
15.6.2024 17:28Přitom veřejné prostranství je majetkem všech a nelze si ho byť parkovným
uzmout pouze pro sebe. Co tak na dospělou osobu dovolit ve městě parkovat
jedno vozidlo a lidem bez vozidel dát zdarma průkazku na MHD? Mnozí by si
rozmysleli kolik aut vlastnit, ve městě parkovat a zda nejezdit zdarma v
MHD. Těmi grátis jízdenkami město ušetří za zřizování parkovišť atd.
Na to jedno auto dostane občan nálepku daného města a kdo ji nebude mít,
tak bude odtažen. Přespolní si zakoupí dočasnou nálepku na den, týden,
měsíc či rok a jinak zase odtah a pokuta. Jinak to řešit asi nepůjde, protože zaplacení parkovného je pro bohaté pakatel, zaplatí ho klidně
za svých deset aut a pro chudé to znamená nemít kde parkovat ani to
jediné nezbytně nutné auto. Slyšel jsem o případu, kdy zbohatlík
klidně platí násobek běžného parkovného pro svá tři auta a dává si to
do provozních nákladů. Navíc jeho dvě SUV zaberou místo pro tři Fábie.
Ostatní z ulice parkují o několik ulic dál, protože na výši parkovného
v jejich ulici nedosáhnou. Městu to je fuk, protože vybere více, než
kdyby bylo parkování nárokováno za daleko menší cenu pro každého
obyvatele ulice. Tomu zbohatlíkovi je tolerováno i kamerové snímání
veřejného prostoru, kde parkuje a trvale zapnutí kamer v autech.
Prostě VIP napojený na vedení města toho může více, než lůza.