Mikuláš Peksa: Noční vlaky po Evropě jsou budoucnost cestování
Již nějakou dobu všeobecně platí, že na krátké až střední vzdálenosti, tedy typicky cesty mezi evropskými metropolemi, je vlak rychlejší a pohodlnější variantou. A to přes to, že stále ještě nemáme dokončenu síť vysokorychlostních tratí (VRT).
On je zkrátka rozdíl, když si můžete jednoduše zabalit velký kufr (bez příplatku!), dojet na nádraží v centru, nasednout a jet. Navíc na konci cesty nevystoupíte někde na periferii, odkud se musíte ještě složitě dostávat do finální destinace, ale přímo v centru města. Moderní vlaky jsou prostorné a pohodlné, a nabízejí jak možnost občerstvení, tak třeba místo pro práci či zábavu a připojení k internetu.
Oproti tomu letecká doprava, při které vás čeká cesta na letiště, kde musíte kvůli odbavení a bezpečnostní kontrole třeba dvě hodiny předem, a dlouhé čekání na let v přeplněné odletové hale, jenom abyste pak třeba hodinu a půl strávili ve vzduchu a na druhé straně proces opakovali, jednoduše pro kontinentální lety nedává smysl.
U nočních vlaků sice nemusí být časová úspora tak velká, obrovskou výhodou ale podle mě je, že moderní noční vlaky mívají nejen lůžkovou úpravu, ale také sprchu, takže v cíli vystoupíte čerství a odpočatí. Na dovolenou nebo pracovní schůzku tak můžete vyrazit večer předem, a ještě si cestu užijete.
A jak je to vůbec s počtem a sítí nočních vlaků v Evropě? Když se podíváme na mapu z loňského roku, trochu mě tam mrzí v podstatě neexistence spojení z Prahy směrem na Západ.
Pojďme se nicméně podívat na současnost a budoucnost evropské noční železnice, některé plány jsou opravdu velkolepé!
V současné chvíli u nás provozují nejvíce nočních linek České dráhy, které po vzoru rakouských ÖBB Nightjet plánují i vlastní značku nočních vlaků. V blízké budoucnosti se zvýší také rozsah poskytovaných služeb – cestování přes noc by tak mělo být o kus příjemnější a komfortnější. Oficiální představení vozů i nové nabídky plánuje státní dopravce letos v prosinci, již teď ale víme, že se můžeme těšit na wifi ve všech vozech, soukromý hygienický kout s umyvadlem přímo v kupé nebo třeba propojitelná sousední kupé pro větší skupiny cestujících.
S ČD a jejich partnery se můžete vlakem vypravit do Curychu, Minsku nebo třeba Budapešti (viz mapka níže). Ceny se pohybují mezi 1000–1600,- Kč v závislosti na destinaci, do Popradu se dostanete za necelou pětistovku.
Mou nejoblíbenější trasou je asi ta do Curychu – vlak odjíždí v šest večer z Prahy, během noci projede Rakouskem a před půl devátou ráno jste na místě. Mimochodem, cestování vlakem je ve Švýcarsku díky krásné přírodě, husté železniční síti a kvalitním službám velice oblíbené.
Zatímco České dráhy nové trasy neplánují, soukromý dopravce Regiojet má v merku hned několik tras. Po úspěchu sezónní linky do Rijeky a Splitu (s navazujícími autobusy do dalších chorvatských letovisek) je na řadě expanze do Polska.
Polský Úřad pro železniční dopravu (Urząd Transportu Kolejowego/UTK) ke konci roku vydal povolení na provozování několika linek:
Praha – Přemyšl (Polsko) – Lvov (Ukrajina),
Varšava – Berlín – Brusel – Ostende
nebo třeba sezonní spojení do Alp po trase Varšava – Ostrava – Vídeň – Brenner.
Ve spolupráci s nizozemsko-belgickým startupem European Sleeper pak plánuje noční vlak na trase Praha – Berlín – Amsterdam – Brusel. Vlak by měl být ideálním spojem například pro lidi, kteří cestují do Bruselu za prací, ale i pro turisty.
Pokud Regiojet i na nových linkách dokáže udržet standardy služeb a typicky nízké ceny, máme se opravdu na co těšit.
A jak je to v dalších zemích Evropy?
Zatímco v minulosti třeba německé Deutsche Bahn noční spoje rušily, předloni jejich vedení změnilo taktiku a v následujících letech budou nabídku spojení rozšiřovat. Jak se můžeme dočíst v tiskové zprávě z prosince 2020, považují DB rozšíření nabídky železniční přepravy za důležitý krok k dosažení evropských klimatických cílů – a já s nimi naprosto souhlasím. St
ejný krok plánuje také rakouský dopravce ÖBB? na železniční mapu Evropy se díky zvýšenému zájmu cestujících vrací spojení Curych – Amsterdam (ve spolupráci se švýcarskými SBB) a Vídeň – Paříž.
Po několika letech nečinnosti bude obnovena vnitrostátní francouzská linka z Paříže až na jih do města Lurdy.
Zajímavé bude také sledovat další vývoj francouzského železničního startupu Midnight Trains, jehož velkolepé plány zahrnují spojení Paříže s dvanácti evropskými velkoměsty. Praha mezi nimi zatím chybí, ale kdoví – třeba, když se nám opravdu povede postavit ty dlouhá léta slibované vysokorychlostní tratě, dočkáme se i zařazení mezi „železniční metropole“.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (33)
Jiří Svoboda
4.2.2022 09:02Bohužel, snění v Evropském Parlamentu není zakázáno.
Darth Bane
6.2.2022 14:32 Reaguje na vaberMiroslav Vinkler
4.2.2022 10:13jaké jsou vaše postřehy ?
Jestli to byl europoslanec Peksa , tak musel být zhulenej, aby tady vykládal takové nesmysly. Pokud tedy nejel Orient expresem (80 tis.Kč), kde je o cestující skutečně dobře postaráno. Pokud by souhlasil s nižším standardem Transsibiřská magistrála , tak by vypláznul 800-1200 € za jeden směr.
A jeho konstatování " moderní noční vlaky mívají nejen lůžkovou úpravu, ale také sprchu, takže v cíli vystoupíte čerství a odpočatí. " pak zavání kombinovaným použitím lysohlávky pro vystupňování extáze.
Typická ukázka toho, kdo dnes v europarlamentu vytváří iluze o světlých zítřcích EU.
Petr Eliáš
4.2.2022 10:58 Reaguje na Miroslav Vinklerhttps://ticket.rzd.ru/searchresults/v/1/5a323c29340c7441a0a556bb/5a13bd30340c745ca1e88771/2022-04-06
Jiří Svoboda
4.2.2022 11:32 Reaguje na Petr EliášJaroslav Řezáč
4.2.2022 18:55 Reaguje na Miroslav VinklerRadek
4.2.2022 10:47Petr Eliáš
4.2.2022 11:01 Reaguje na RadekJiří Svoboda
4.2.2022 11:27 Reaguje na RadekJel byste třeba vlakem z Prahy do Madridu?
Jaroslav Řezáč
4.2.2022 19:04 Reaguje navladimír šmídl
4.2.2022 20:46 Reaguje na Jiří Svobodado Chebu. V několika variantách.Svezte se!
www.zsr.sk
Miroslav Vinkler
4.2.2022 20:56 Reaguje na RadekAsi jste cestovně již patřičně zvyklý a je to pro vás norma.
Katka Pazderů
4.2.2022 11:09Jela jsem do Varšavy 8 hodin, do Vídně 5, do Bukurešti asi 20. Ano, v Evropě se vlakem cestuje skvěle. Je to rychlé a pohodlné. U nás jen pohodlné, když si zaplatíte první třídu a jste tam sami.
Ale přesto nelétám, chodím pěsky.
A z Bruselu do Amsterdamu mi jízdní řád ukazuje jen 211 km, to je na hodinu vlakem a na 65 hodin pěšky. 4 dny s přespáním.
Jiří Svoboda
4.2.2022 11:37 Reaguje na Katka PazderůJiná věc je jet do Rumunska na festival do Banátu. Tam ta cesta speciálním vlakem jinak ubíhá!
Jan Bažacký
4.2.2022 12:001) cena stejná nebo nižší ve srovnání s letadlem,
2) pohodlí lepší než v letadle (standardně flat bed jako v letecké business class),
3) cestování s nejvýše jedním přestupem mezi všemi městy EU nad 100,000 obyvatel, 7x týdně odkudkoliv kamkoliv.
Železnice selhávají už v tom prvním, při tom druhý požadavek je řádově náročnější, protože znamená vyhodit všechny vagóny a vyrobit nové a třetí je o další řád náročnější, protože znamená zahodit staletý systém fungování železnice a přejít na jakýsi "car switching". S tím souvisí úplná přestavba systému půjčoven aut, ale to už existuje a je kde brát inspiraci (v USA), tak to nezahrnuji do seznamu potíží :-)
Břetislav Machaček
4.2.2022 14:48bez problému kdekoliv. Srovnávat jednotlivé druhy dopravy je těžké, pokud
se jedná o služební cestu, rekreaci a nebo něco jiného. No a pak je tu ta
kvalita vozů a služeb. Každopádně tomu fandím, ale sám bych asi neusnul,
protože mám zafixováno, že ve vlaku nesmím spát a mám problém spát všude,
mimo moji postel a nebo někde v lese. Pro "nespavce" by asi stačilo pouze
levnější lehátko i bez sprchy a snídaně, které se ale pomalu z nabídky
dopravců vytrácí. Mi se stačí natáhnout, posnídat svačinu z domova
a sprchu si dát až v cíli cesty. Takže ano, ale mysleme i na nespavce
s lehátkovými vozy a ne pouze na ty spící v luxusních lůžkových vozech.
Svatá Prostoto
4.2.2022 14:50Takže, co takhle nechat každého ať si vybere podle svých osobních preferencí, potřeb a možností (včetně třeba i vandru s báglem nebo stopu) a nekecat mu do toho?
Miroslav Vinkler
4.2.2022 20:44Peksa to nebyl/...Podíval jsem se na několik oblíbených tras, a porovnal cestu vlakem a letadlem.../.
Zde jeden diskutující ,pravidelně využívá trať Praha -Košice, pozitivní hodnocení .
Zkušenost s několika nocemi v lehátkovém vlaku mám a že bych ráno byl čerstvý a odpočinutý :-) , to jsem skutečně nebyl. Jediným pozitivem nebyl spánkový deficit.
Pro europoslance je vlak Praha-Brusel naprosto ideální, to chápu, ale kvůli nim "special train" snad dělat nebudeme.
Pro mě by bylo ideální překlopit kamionovou dopravu ze silnic na železnice a výrazně snížit zatížení silničních komunikací, které je enormní.
O tom se vedly svého času diskuze a jejich výsledek vidíte v reálu, zatížení silničních tahů je rok od roku horší.
Sodovkáč ekomagorům v Bruselu vadí - kamionová exploze je ponechává v klidu , včetně některých výtečníků výše v diskuzi.
Břetislav Machaček
5.2.2022 09:08 Reaguje na Miroslav Vinklermísto deseti vozové soupravy jednou za dvě hodiny jedou tři
pětivozové rychlíky a tudíž obsadí čas určený pro nákladní vlaky.
Ano zlepšila se kvalita, trochu i rychlost vlaků a četnost spojů,
ale za cenu blokace tratí těmito vlaky a mnohdy zcela zbytečně.
Chci pouze dodat, že noční rychlíky uberou zase nákladům část
volné kapacity k přepravě, protože náklad musí někde čekat, aby
ho rychlík předjel. Započítejme pak ztráty za zdržení a energii
na nový rozjezd. Výsledkem je celodenní čekání na noční přepravu
a i tu zpomalují noční rychlíky. Grafikony osobní přepravy jsou
celkem pravidelné, ale nákladní doprava má "jízdní řád" pouze
orientační a podle potřeby. Rozložit potřebnost přepravy podle
priorit je pohádkou a priority jsou postavené na něčem jiném,
než potřebnost rychlé a efektivní přepravy.
Břetislav Machaček
5.2.2022 17:04 Reaguje nakterý řekl, že se bude šetřit i na údržbě obyčejných
tratí. Některé generálky se tak odloží a tím se
zpomalí doprava(pomalé jízdy). Výsledkem bude pouze
nahuštění vlaků před těmito místy a doničení tratí. Asi ministru radí hrobník železnice Říman a možná
i Bárta. Kdo neudržuje, musí nákladně stavět od
základů znovu. Než sen o rychlotratích, tak úzká
tratí zvícekolejnit na stávajících drážních
pozemcích bez zdlouhavých výkupů nových tras. Je
to taktika úspor za každou cenu, kdy to, co je
realizovatelné odložím a plánované nepostavím
kvůli "objektivním" příčinám. Výsledkem budou ty
plánované úspory ve státním rozpočtu s dluhem
v dopravní infrastruktuře, který se dařilo zčásti
splácet rekonstrukcemi tratí a vylepšením koridorů.
Čekám taky ještě další likvidaci "lokálek", jak už
plánovali jejich ministři v minulosti. Prostě EKO !
Břetislav Machaček
5.2.2022 17:06 Reaguje na Břetislav Machačeksv
6.2.2022 14:39 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
6.2.2022 16:16 Reaguje na svtam rozhovor s ministrem, jaké budou priority
ministerstva po úsporách z 60 na 53 miliard.
V čele vlaku mám naježděno možná více, než
vy ve vagóně a výdaje v rozpočtu na majetek
státu mi nevadí. Proinvestovat finance do
majetku státu je lépe, než je škudlit za
cenu jeho dalšího huntování. Nenatřete
střechu, kupujete nový plech, pokud ani
ten, tak shnije střešní konstrukce a zvlhne
dům, který nebude obyvatelný. Odklad malé
opravy z ní udělá velkou s pomalou jízdou
a nebo dokonce s uzavřením tratě. Tak si
poslechněte a posuďte, jak mne hodnotíte, pokud to vůbec objektivně dokážete.
Jirka Černý
6.2.2022 12:28Břetislav Machaček
6.2.2022 16:28 Reaguje na Jirka Černýneřeší, oni mají přece baterky a vodík vyzkoušený v laboratořích
a už ho vidí i v praxi. "Svazácké" závazky, kdo zruší fosil dříve
mi připomíná plnění pětiletky za čtyři roky tím, že zbytek dílny
úderníkům chystal polotovary a oni je pouze finalizovali. Tak
to bude i s elektromotorizací, když se budou dobíjet elektroauta
z fosilu a nebo dokonce z elektroncentrály v kufru auta. To je
doprava minispotřebitel a co představa ocelářské elektrické
pece fungující pouze z fotovoltaiky a v noci z baterek? Tak ty
bych chtěl vidět a v jaké hale by musely být jen pro jednu pec.