https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/mikulas-peksa-nocni-vlaky-po-evrope-jsou-budoucnost-cestovani
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mikuláš Peksa: Noční vlaky po Evropě jsou budoucnost cestování

4.2.2022
K večeru nasednete na vlak, prospíte se, ráno dostanete vlakovou snídani a jste na druhém konci Evropy. Když k tomu připočteme o dost nižší uhlíkovou stopu a vyšší komfort cestování, kdy se nemusíte stresovat na rozlehlém letišti ani soustředit na řízení, je tady naděje, že cestování vlakem na krátké až středně dlouhé vzdálenosti zažije obrovskou renesanci!
 
Právě uplynulý rok 2021 byl Evropským rokem železnice a vypadá to, že se v jeho průběhu povedlo nastartovat několik projektů, které mohou začít novou „zlatou éru“ evropské železnice, a především nočních vlakových linek. K večeru nasednete na vlak, prospíte se, ráno dostanete vlakovou snídani a jste na druhém konci Evropy.

Již nějakou dobu všeobecně platí, že na krátké až střední vzdálenosti, tedy typicky cesty mezi evropskými metropolemi, je vlak rychlejší a pohodlnější variantou. A to přes to, že stále ještě nemáme dokončenu síť vysokorychlostních tratí (VRT).

On je zkrátka rozdíl, když si můžete jednoduše zabalit velký kufr (bez příplatku!), dojet na nádraží v centru, nasednout a jet. Navíc na konci cesty nevystoupíte někde na periferii, odkud se musíte ještě složitě dostávat do finální destinace, ale přímo v centru města. Moderní vlaky jsou prostorné a pohodlné, a nabízejí jak možnost občerstvení, tak třeba místo pro práci či zábavu a připojení k internetu.

Oproti tomu letecká doprava, při které vás čeká cesta na letiště, kde musíte kvůli odbavení a bezpečnostní kontrole třeba dvě hodiny předem, a dlouhé čekání na let v přeplněné odletové hale, jenom abyste pak třeba hodinu a půl strávili ve vzduchu a na druhé straně proces opakovali, jednoduše pro kontinentální lety nedává smysl.

U nočních vlaků sice nemusí být časová úspora tak velká, obrovskou výhodou ale podle mě je, že moderní noční vlaky mívají nejen lůžkovou úpravu, ale také sprchu, takže v cíli vystoupíte čerství a odpočatí. Na dovolenou nebo pracovní schůzku tak můžete vyrazit večer předem, a ještě si cestu užijete.

A jak je to vůbec s počtem a sítí nočních vlaků v Evropě? Když se podíváme na mapu z loňského roku, trochu mě tam mrzí v podstatě neexistence spojení z Prahy směrem na Západ.

Pojďme se nicméně podívat na současnost a budoucnost evropské noční železnice, některé plány jsou opravdu velkolepé!

V současné chvíli u nás provozují nejvíce nočních linek České dráhy, které po vzoru rakouských ÖBB Nightjet plánují i vlastní značku nočních vlaků. V blízké budoucnosti se zvýší také rozsah poskytovaných služeb – cestování přes noc by tak mělo být o kus příjemnější a komfortnější. Oficiální představení vozů i nové nabídky plánuje státní dopravce letos v prosinci, již teď ale víme, že se můžeme těšit na wifi ve všech vozech, soukromý hygienický kout s umyvadlem přímo v kupé nebo třeba propojitelná sousední kupé pro větší skupiny cestujících.

S ČD a jejich partnery se můžete vlakem vypravit do Curychu, Minsku nebo třeba Budapešti (viz mapka níže). Ceny se pohybují mezi 1000–1600,- Kč v závislosti na destinaci, do Popradu se dostanete za necelou pětistovku.

Mou nejoblíbenější trasou je asi ta do Curychu – vlak odjíždí v šest večer z Prahy, během noci projede Rakouskem a před půl devátou ráno jste na místě. Mimochodem, cestování vlakem je ve Švýcarsku díky krásné přírodě, husté železniční síti a kvalitním službám velice oblíbené.

Zatímco České dráhy nové trasy neplánují, soukromý dopravce Regiojet má v merku hned několik tras. Po úspěchu sezónní linky do Rijeky a Splitu (s navazujícími autobusy do dalších chorvatských letovisek) je na řadě expanze do Polska.

Polský Úřad pro železniční dopravu (Urząd Transportu Kolejowego/UTK) ke konci roku vydal povolení na provozování několika linek:

Praha – Přemyšl (Polsko) – Lvov (Ukrajina),
Varšava – Berlín – Brusel – Ostende
nebo třeba sezonní spojení do Alp po trase Varšava – Ostrava – Vídeň – Brenner.

Ve spolupráci s nizozemsko-belgickým startupem European Sleeper pak plánuje noční vlak na trase Praha – Berlín – Amsterdam – Brusel. Vlak by měl být ideálním spojem například pro lidi, kteří cestují do Bruselu za prací, ale i pro turisty.

Pokud Regiojet i na nových linkách dokáže udržet standardy služeb a typicky nízké ceny, máme se opravdu na co těšit.

A jak je to v dalších zemích Evropy?

Zatímco v minulosti třeba německé Deutsche Bahn noční spoje rušily, předloni jejich vedení změnilo taktiku a v následujících letech budou nabídku spojení rozšiřovat. Jak se můžeme dočíst v tiskové zprávě z prosince 2020, považují DB rozšíření nabídky železniční přepravy za důležitý krok k dosažení evropských klimatických cílů – a já s nimi naprosto souhlasím. St

ejný krok plánuje také rakouský dopravce ÖBB? na železniční mapu Evropy se díky zvýšenému zájmu cestujících vrací spojení Curych – Amsterdam (ve spolupráci se švýcarskými SBB) a Vídeň – Paříž.

Po několika letech nečinnosti bude obnovena vnitrostátní francouzská linka z Paříže až na jih do města Lurdy.

Zajímavé bude také sledovat další vývoj francouzského železničního startupu Midnight Trains, jehož velkolepé plány zahrnují spojení Paříže s dvanácti evropskými velkoměsty. Praha mezi nimi zatím chybí, ale kdoví – třeba, když se nám opravdu povede postavit ty dlouhá léta slibované vysokorychlostní tratě, dočkáme se i zařazení mezi „železniční metropole“.


reklama

 
foto - Peksa Mikuláš
Mikuláš Peksa
Autor je europoslanec a předseda Evropské pirátské strany.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

4.2.2022 09:02
Mno, nevím, zda je objektivní lakovat cestování vlakem na dlouhé vzdálenosti až tak na růžovo. Předně by měl někdo férově spočítat uhlíkovou stopu cestování vlakem včetně výstavby tratí, údržby, pořízení vlakových souprav, obsluhy, fosilní elektřiny... A to noční cestování znamená zhruba 20 lidí ve 20tunovém vagónu s jedním průvodčím. Jaká je teoretická přepravní kapacita? Ne každý se tam vyspí.

Bohužel, snění v Evropském Parlamentu není zakázáno.
Odpovědět
ms

5.2.2022 19:22 Reaguje na Jiří Svoboda
Typické psudotéma Pirátů. 1) Kolik statisíců Čechů jezdí mezinárodními vlakovými linkami? 2) Kromě Francie, Dánska, Norska a Švédska jezdí i elektrické vlaky na uhlí. Podstata zelených extremistů se shoduje s Rudými Khmery v Kambodži: vezmi si motyku 12 hodin denně obdělávejte pole. A hlavně nikam nejezděte, což doprava pěšky a na kole ostatně vylučuje. Tak tohle je zelený progresivista s milionářskými příjmy díky bruselské nikdým neolené byrokracii. Děkuji. Nechci.
Odpovědět
va

vaber

4.2.2022 09:22
pro snoby je cestování vlakem potupa, to by klesli na úroveň plebsu
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.2.2022 14:32 Reaguje na vaber
Milánku, zkuste si dojet třeba do Bielefeldu vlakem, a pak řekněte, kolik to stálo.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.2.2022 10:13
Otázka : Kdo z diskutujících již jel nočním vlakem na velké vzdálenosti a
jaké jsou vaše postřehy ?

Jestli to byl europoslanec Peksa , tak musel být zhulenej, aby tady vykládal takové nesmysly. Pokud tedy nejel Orient expresem (80 tis.Kč), kde je o cestující skutečně dobře postaráno. Pokud by souhlasil s nižším standardem Transsibiřská magistrála , tak by vypláznul 800-1200 € za jeden směr.
A jeho konstatování " moderní noční vlaky mívají nejen lůžkovou úpravu, ale také sprchu, takže v cíli vystoupíte čerství a odpočatí. " pak zavání kombinovaným použitím lysohlávky pro vystupňování extáze.
Typická ukázka toho, kdo dnes v europarlamentu vytváří iluze o světlých zítřcích EU.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.2.2022 10:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak za 800-1200 EUR byste určitě nejel nižším standardem, ale první třídou a vlakem s nízkým číslem (tedy novým a moderním). :D Možná by to chtělo méně nenávisti vůči EU a více faktů. :D

https://ticket.rzd.ru/searchresults/v/1/5a323c29340c7441a0a556bb/5a13bd30340c745ca1e88771/2022-04-06
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.2.2022 11:32 Reaguje na Petr Eliáš
Ono je asi třeba rozlišovat emotivní nenávist vůči EU a věcnou kritiku chyb a nesmyslů produkovaných EU. Když je toho druhého příliš a lidé jsou proti tomu bezbranní, může nastat to první - toho se rozhodně nezastávám, pouze konstatuji.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.2.2022 18:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
ono ti zhulenci co sedí v Bruselu a Štrasburku vidí jen to, co se jim líbí...
Odpovědět
li

7.2.2022 00:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ještě před půl rokem jste piráty chtěl volit,jsem rád,že jste prozřel(a lidé také) a vidíte co je to za odpad.
Odpovědět
Ra

Radek

4.2.2022 10:47
Pan Winkler vlakem očividně nejezdí. Na rozdíl od něho jezdím vlakem pravidelně a to i přes noc na Slovensko. V kupé jsem měl sprchu a ráno solidní hotelovou snídani, dopravce ČD. Ráno v Košicích jsem mohl vyrazit čerstvý do práce. S cestou autem se to nedá absolutně srovnat, vlakem přes den jedete celý den. Jedinou připomínku bych měl a to je nízká kapacita linky.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.2.2022 11:01 Reaguje na Radek
Musíte panu Vinklerovi odpustit, asi má v krvi pár promile nebo žvejká lysohlávku. :-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.2.2022 11:27 Reaguje na Radek
Jet nočním vlakem do Košic je ta nejlepší možná varianta, která fungovala již před 50 lety. To je ale zoufale nereprezentativní příklad.

Jel byste třeba vlakem z Prahy do Madridu?
Odpovědět
ig

4.2.2022 14:48 Reaguje na Jiří Svoboda
V klidu. Podmínky viz níže - nastoupím večer v Praze na hlaváku, kam přijedu deset minut před odjezdem, žadná buzerace, žádné fronty, žádné skenery. Chvíli budu řešit věci na noťasu (internet 100 kbps v ceně), pak sklopím flat bed a 300 km/h do Lyonu, tam vagón přepojí na vlak do Madridu aniž by mě probudili (což je jasné, protože průjezdní seřazovací automat zpomaluje a zrychluje vagóny po S''' křivce) a 300 km/h do místa určení. Hoďku před příjezdem přijde stevardka, "The shower is ready for you, Sir" a než se vrátím ze sprchy, mám na stolku svá tři vajíčka a topinky. To vše za patnáct stovek, protože zhruba tolik stojí letenka. Tak takhle, to jó :-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.2.2022 15:05 Reaguje na
Zase srandičky, jó :-).

Tady se má debatovat vážně!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.2.2022 19:04 Reaguje na
jenže k čemu to bude dobrý...politický elitáři si dělají metrovlak prominentních měst a regionálně to bude úplně k h...., protože nejdřív se na tu prominentní zastávku musíte nějak dostat...nehledě na to, že letadla se testují na ekologičtější palivo a letadlo po Evropě je pořád lepší...za hodinu a půl jste v Římě...za dvě hodiny v Paříži a takový Peksa pak řekne, že budoucnost je v lezení vlakem?
Odpovědět

vladimír šmídl

4.2.2022 20:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Stránky železnic vám nabídnou třeba cestu z Bratislavy hl st
do Chebu. V několika variantách.Svezte se!
www.zsr.sk
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.2.2022 20:56 Reaguje na Radek
Pan Vinkler vlakem rád jezdí. S lehátkovým vozem své zkušenosti mám a závidím vám vaše skvělé pocity po probuzení v Košicích.

Asi jste cestovně již patřičně zvyklý a je to pro vás norma.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

4.2.2022 11:09
Super nápad. Bydlím v Praze. Mám se přestěhovat do Bruselu, abych mohla jezdit vlakem?
Jela jsem do Varšavy 8 hodin, do Vídně 5, do Bukurešti asi 20. Ano, v Evropě se vlakem cestuje skvěle. Je to rychlé a pohodlné. U nás jen pohodlné, když si zaplatíte první třídu a jste tam sami.
Ale přesto nelétám, chodím pěsky.
A z Bruselu do Amsterdamu mi jízdní řád ukazuje jen 211 km, to je na hodinu vlakem a na 65 hodin pěšky. 4 dny s přespáním.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.2.2022 11:37 Reaguje na Katka Pazderů
Řekl bych, že ta Bukurešť již stála za letecký hřích. Tady byste už asi mnoho nadšenců nezlomila.

Jiná věc je jet do Rumunska na festival do Banátu. Tam ta cesta speciálním vlakem jinak ubíhá!
Odpovědět
JB

Jan Bažacký

4.2.2022 12:00
V článku chybí autorovi ještě sezónní noční spojení Českých Drah k Baltu (a to dokonce existuje déle, než bájný RegioJet do Chorvatska). Jde o rychlíky z Bohumína do Helu/Leby/Kolobřehu. Osobně vyzkoušeno a plná spokojenost. Večer zalehnout a ráno u moře. Noční cestování má budoucnost a je jen škoda, že nabídka u nás je stále bídná. Hlavně lůžkové spojení na západ nyní zoufale chybí (uvidíme, jak se RegioJet na trase do Bruselu uvede). Přitom stejně jako jezdí ČD do zmiňovaného Švýcarska by mohl jet i přímý lůžkový vůz do Paříže (v Rakousku by se napojil na NightJet směr Paříž). Ale asi se málo snaží, domluva zatím veškerá v nedohlednu.
Odpovědět
ig

4.2.2022 12:46
Aby to bylo lidmi spontánně přijato, muselo by to splňovat tři parametry:
1) cena stejná nebo nižší ve srovnání s letadlem,
2) pohodlí lepší než v letadle (standardně flat bed jako v letecké business class),
3) cestování s nejvýše jedním přestupem mezi všemi městy EU nad 100,000 obyvatel, 7x týdně odkudkoliv kamkoliv.

Železnice selhávají už v tom prvním, při tom druhý požadavek je řádově náročnější, protože znamená vyhodit všechny vagóny a vyrobit nové a třetí je o další řád náročnější, protože znamená zahodit staletý systém fungování železnice a přejít na jakýsi "car switching". S tím souvisí úplná přestavba systému půjčoven aut, ale to už existuje a je kde brát inspiraci (v USA), tak to nezahrnuji do seznamu potíží :-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.2.2022 14:48
Spaní v době cesty není pro každého a někteří usnou pouze nějak "oblblí". Samozřejmě jsou tu i ti, co spí v lavicích Europarlamentu a ti usnou asi
bez problému kdekoliv. Srovnávat jednotlivé druhy dopravy je těžké, pokud
se jedná o služební cestu, rekreaci a nebo něco jiného. No a pak je tu ta
kvalita vozů a služeb. Každopádně tomu fandím, ale sám bych asi neusnul,
protože mám zafixováno, že ve vlaku nesmím spát a mám problém spát všude,
mimo moji postel a nebo někde v lese. Pro "nespavce" by asi stačilo pouze
levnější lehátko i bez sprchy a snídaně, které se ale pomalu z nabídky
dopravců vytrácí. Mi se stačí natáhnout, posnídat svačinu z domova
a sprchu si dát až v cíli cesty. Takže ano, ale mysleme i na nespavce
s lehátkovými vozy a ne pouze na ty spící v luxusních lůžkových vozech.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.2.2022 14:50
Pan Peksa si vybral pár tras, kde je vlak skutečně asi lepší volba. Fajn, nic proti tomu. Férové by ale bylo dodat, že je po Evropě zase řada destinací, kde je rozhodně výhodnější volbou to letadlo, stejně jak destinací, kde nej volbou je auto.

Takže, co takhle nechat každého ať si vybere podle svých osobních preferencí, potřeb a možností (včetně třeba i vandru s báglem nebo stopu) a nekecat mu do toho?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.2.2022 20:44
Otázka zněla ,kdo z diskutujících strávil noc,(noci) v lehátkovém vlaku a jak se ráno cítil.

Peksa to nebyl/...Podíval jsem se na několik oblíbených tras, a porovnal cestu vlakem a letadlem.../.
Zde jeden diskutující ,pravidelně využívá trať Praha -Košice, pozitivní hodnocení .

Zkušenost s několika nocemi v lehátkovém vlaku mám a že bych ráno byl čerstvý a odpočinutý :-) , to jsem skutečně nebyl. Jediným pozitivem nebyl spánkový deficit.

Pro europoslance je vlak Praha-Brusel naprosto ideální, to chápu, ale kvůli nim "special train" snad dělat nebudeme.

Pro mě by bylo ideální překlopit kamionovou dopravu ze silnic na železnice a výrazně snížit zatížení silničních komunikací, které je enormní.

O tom se vedly svého času diskuze a jejich výsledek vidíte v reálu, zatížení silničních tahů je rok od roku horší.

Sodovkáč ekomagorům v Bruselu vadí - kamionová exploze je ponechává v klidu , včetně některých výtečníků výše v diskuzi.


Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.2.2022 09:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
Přeplněnost dosavadních tratí osobní dopravou je i o tom, že
místo deseti vozové soupravy jednou za dvě hodiny jedou tři
pětivozové rychlíky a tudíž obsadí čas určený pro nákladní vlaky.
Ano zlepšila se kvalita, trochu i rychlost vlaků a četnost spojů,
ale za cenu blokace tratí těmito vlaky a mnohdy zcela zbytečně.
Chci pouze dodat, že noční rychlíky uberou zase nákladům část
volné kapacity k přepravě, protože náklad musí někde čekat, aby
ho rychlík předjel. Započítejme pak ztráty za zdržení a energii
na nový rozjezd. Výsledkem je celodenní čekání na noční přepravu
a i tu zpomalují noční rychlíky. Grafikony osobní přepravy jsou
celkem pravidelné, ale nákladní doprava má "jízdní řád" pouze
orientační a podle potřeby. Rozložit potřebnost přepravy podle
priorit je pohádkou a priority jsou postavené na něčem jiném,
než potřebnost rychlé a efektivní přepravy.
Odpovědět
ig

5.2.2022 10:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Pssst! O tom se nesmí mluvit, že se železniční síť blíží saturaci a že všechno to volání typu "kamiony na koleje" jsou jen výkřiky do tmy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.2.2022 17:04 Reaguje na
Včera jsem zděšen poslouchal ministra dopravy Kupku,
který řekl, že se bude šetřit i na údržbě obyčejných
tratí. Některé generálky se tak odloží a tím se
zpomalí doprava(pomalé jízdy). Výsledkem bude pouze
nahuštění vlaků před těmito místy a doničení tratí. Asi ministru radí hrobník železnice Říman a možná
i Bárta. Kdo neudržuje, musí nákladně stavět od
základů znovu. Než sen o rychlotratích, tak úzká
tratí zvícekolejnit na stávajících drážních
pozemcích bez zdlouhavých výkupů nových tras. Je
to taktika úspor za každou cenu, kdy to, co je
realizovatelné odložím a plánované nepostavím
kvůli "objektivním" příčinám. Výsledkem budou ty
plánované úspory ve státním rozpočtu s dluhem
v dopravní infrastruktuře, který se dařilo zčásti
splácet rekonstrukcemi tratí a vylepšením koridorů.
Čekám taky ještě další likvidaci "lokálek", jak už
plánovali jejich ministři v minulosti. Prostě EKO !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.2.2022 17:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Doplňuji " ...úzká hrdla tratí ...
Odpovědět
sv

sv

6.2.2022 14:39 Reaguje na Břetislav Machaček
A to sis vycucal z kterýho prstu, machačku? Za prvé, uveď odkaz, kde to bylo řečeno, ať si můžeme udělat obrázek o tom jaké fantasmagorie si vymyslel na základ pravděpodobně zcela jiného výroku. Za druhé, vlakem evidentně vůbec nejezdíš. Jestli něco způsobuje zpoždění, tak právě neustálé a časově nesmyslně naplánováné probíhající opravy tratí, ty hrobníku. Zdvojkolejňovat mohl bureš minulých sedm let do alelujá. A udělal co, naprosto nic, ani větší kapacitu regionálních tratí, ani vysokorychlostní tratě. Takže na první pohled to vypadá, že bureš šetřil až se hory zelenaly - jenže tomu zase neudopovídá tak gigantická díra v rozpočtu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.2.2022 16:16 Reaguje na sv
Ten prst se jmenuje web ČT 24 ekonomika a je
tam rozhovor s ministrem, jaké budou priority
ministerstva po úsporách z 60 na 53 miliard.
V čele vlaku mám naježděno možná více, než
vy ve vagóně a výdaje v rozpočtu na majetek
státu mi nevadí. Proinvestovat finance do
majetku státu je lépe, než je škudlit za
cenu jeho dalšího huntování. Nenatřete
střechu, kupujete nový plech, pokud ani
ten, tak shnije střešní konstrukce a zvlhne
dům, který nebude obyvatelný. Odklad malé
opravy z ní udělá velkou s pomalou jízdou
a nebo dokonce s uzavřením tratě. Tak si
poslechněte a posuďte, jak mne hodnotíte, pokud to vůbec objektivně dokážete.
Odpovědět

Jirka Černý

6.2.2022 12:28
Předem upozorňuji že jsem velký fanoušek železnice a elektrických lokomotiv obvzlasť. Tak mně napadá jen problém s tím že chceme tu super eko elektriku ze solárních panelů využít v dopravě potud fajn, tak propagujeme noční vlaky a elektrická auta co si nabijeme přes noc a ráno můžeme vyjet do práce. Jen je tu malý ale fakt nepatrný problém že slunce svítí celkem bez výjimek jen přes den.
Odpovědět
ig

6.2.2022 13:34 Reaguje na Jirka Černý
A kdyby se letní čas posunul o 12 hodin a zimní o 11?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.2.2022 16:28 Reaguje na Jirka Černý
To jsou starosti nás techniků a energetiků. Zelení fanatici to
neřeší, oni mají přece baterky a vodík vyzkoušený v laboratořích
a už ho vidí i v praxi. "Svazácké" závazky, kdo zruší fosil dříve
mi připomíná plnění pětiletky za čtyři roky tím, že zbytek dílny
úderníkům chystal polotovary a oni je pouze finalizovali. Tak
to bude i s elektromotorizací, když se budou dobíjet elektroauta
z fosilu a nebo dokonce z elektroncentrály v kufru auta. To je
doprava minispotřebitel a co představa ocelářské elektrické
pece fungující pouze z fotovoltaiky a v noci z baterek? Tak ty
bych chtěl vidět a v jaké hale by musely být jen pro jednu pec.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist