Mikuláš Peksa: Proč Evropský parlament volá po zákazu vývozu plastů z EU?
Pokrok v Evropském parlamentu
Zpráva Evropského parlamentu navazuje na nařízení Evropské komise z listopadu 2021, které stanovuje nová pravidla EU pro přepravu odpadů. Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu přijal na začátku prosince 2022 legislativní zprávu, ve které europoslanci nařízení Komise podpořili a předložili návrh, jak koncepci posílit a zefektivnit. Konkrétně jde o čtyři kroky: zákaz vývozu plastového odpadu, zavedení přísnější definice environmentálně šetrného hospodaření, efektivnější monitorování nakládání s odpadem a zavedení oznamovací povinnosti pro vývoz odpadu z PVC.
Revidované právní předpisy by měly efektivněji chránit životní prostředí i zdraví lidí a zároveň nám umožnit plně využívat možnosti, které odpad představuje pro EU v rámci cílů Zelené dohody, včetně posílení oběhového hospodářství a minimalizace znečišťování.
Náš plast, náš problém
V přijaté zprávě europoslanci jasně podpořili zákaz přepravy všech odpadů určených k likvidaci v rámci EU s výjimkou dobře odůvodněných zvláštních okolností. Další zákaz by měl platit pro vývoz nebezpečných odpadů z EU do zemí mimo OECD. Vývoz neškodlivého odpadu mimo země OECD by měl být povolen pouze v případě, kdy tyto země prokáží schopnost s tímto odpadem nakládat udržitelným způsobem. Zásadním krokem je podpora europoslanců pro zákaz vývozu plastového odpadu do zemí mimo OECD a postupné ukončení vývoz do zemí OECD do čtyř let.
Nelegální skládky
Nelegální skládky, které nejsou v souladu s regulacemi pro bezpečné nakládání s odpadem, představují značné riziko pro životní prostředí a zdraví lidí. Hlavním problémem je nedostatečná údržba a konstrukce, což může umožnit odpadu unikat do ovzduší a do vody a také uvolňovat škodlivé látky, jako jsou rtuť nebo dioxiny. Tyto látky mohou poškodit nervový, imunitní nebo reprodukční systém a mohou mít karcinogenní efekt. Navíc černé skládky jdou často ruku v ruce s korupcí a brání místnímu rozvoji. Nelegální obchodování s odpadem, které zahrnuje nelegální přepravu, zpracování, likvidaci i recyklaci, patří podle agentury Eurojust mezi čtyři nejzávažnější trestné činy v oblasti životního prostředí. Podle studie z roku 2021 se roční zisky z nelegálního obchodování s odpadem pohybují mezi 3,7 a 15,3 miliardami eur.
Zpráva podpořená Evropským parlamentem volá po vytvoření cíleného mechanismu EU na provádění kontrol, které mají za úkol odhalovat a zamezovat nezákonné přepravě odpadu. Posílenou schopnost vymáhání práva členskými státy by měly doprovázet sankce a posílení spolupráce v oblasti inspekcí a vyšetřování na vnitrostátní i celounijní úrovni.
Digitalizace a monitoring
Na mezinárodní úrovni se přeprava odpadu řídí Basilejskou úmluvou, která vstoupila v platnost v roce 1992. Smluvní strany, včetně EU a jejích členských států, podle ní musí zajistit, aby se se škodlivým odpadem zacházelo v souladu s environmentální šetrností. Úmluva rovněž ukládá povinnost minimalizovat množství odpadu, které se přepravuje – odpad by se měl zpracovat co nejblíž místu vzniku. Pro představu, mezi členskými státy EU se každoročně převeze kolem 67 miliard tun odpadu. V rámci nové zprávy bude převoz odpadu mezi členskými státy dále možný, bude ale podpořen digitální centrálním systémem, kde se budou ukládat informace o přepravě odpadu. Ten podpoří analýzu na zlepšení efektivity likvidace odpadu a posílí transparentnost celého procesu, jelikož nedůvěrná data budou v rámci systému volně přístupná veřejnosti.
Po přijetí zprávy na plenárním zasedání v lednu se čeká na Radu, která se musí teprve dohodnout na svém postoji. Potom nařízení poputuje do trialogu.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (23)
Slavomil Vinkler
14.2.2023 07:51Miroslav Vinkler
14.2.2023 08:08 Reaguje na Slavomil VinklerKydy o ochraně ŽP se hodí leda když z toho pořádně kape, typicky OZE a elektromobilita.
smějící se bestie
14.2.2023 10:46 Reaguje na Miroslav Vinklera výroba téměř všeho, přemístěna do Číny !
Jaroslav Řezáč
14.2.2023 20:01 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
15.2.2023 09:28 Reaguje na Jaroslav ŘezáčVýroba elauta je v prvním kole o něco náročnější na suroviny (baterie), ale během provozu žádný CO2 nevypouští. A o tom to celé je.
Až doslouží, půjde do recyklace a tam je nárok na suroviny už daleko menší a energii potřebnou na výrobu vezmou zase hlavně z OZE.
Prostě je to o těch tunách CO2 a jiných srágor, které nafťák během života vypustí do vzduchu.
Je to kurnik šopa tak složitý?
Jarka O.
14.2.2023 09:11Jaroslav Řezáč
14.2.2023 20:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.2.2023 20:43 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
14.2.2023 20:02 Reaguje na Slavomil VinklerJarka O.
14.2.2023 21:54 Reaguje na Slavomil VinklerPavel Hanzl
14.2.2023 17:25 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
14.2.2023 21:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.2.2023 09:33 Reaguje na Jarka O.Petr Pekařík
18.2.2023 08:13 Reaguje na Pavel HanzlKarel Zvářal
14.2.2023 09:32Několik nul se nám cestou ztratilo, ale jinak ano - je třeba tomu učinit přítrž. Důvody tohoto alibismu (já nic, já jen prodal) jsou veskze zištné, pro ŽP však toxické na mnoho tisíc let.
Jiří Svoboda
14.2.2023 14:54A problém je vyřešen! Nikdo si přece nedovolí zpochybnit, že by to třeba nemuselo fungovat.
František Balco
15.2.2023 00:33Honza Honza
15.2.2023 10:02CO2 může být kardiální problém, i přes veškerou snahu nemusí příroda prudké oteplování zvládnout, to nikdo bezpečně neví. Ale jednoznačně příroda zkolabuje, pokud ji zamoříme odpady, odvodníme, odlesníme a zastavíme!
Jiří Svoboda
15.2.2023 13:30 Reaguje na Honza HonzaTy otázky nejsou kladeny z důvodu nesouhlasu s vámi. Chci jen zjistit, zda jen tak bezmyšlenkovitě nevypouštíte líbivá hesla.