https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/mikulas-peksa-proc-evropsky-parlament-vola-po-zakazu-vyvozu-plastu-z-eu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mikuláš Peksa: Proč Evropský parlament volá po zákazu vývozu plastů z EU?

14.2.2023
Proč nevyvážet plastové odpady mimo EU? Jednou z odpovědí může být obsah žaludku uhynulého vorvaně.
Proč nevyvážet plastové odpady mimo EU? Jednou z odpovědí může být obsah žaludku uhynulého vorvaně.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Institut für Terrestrische und Aquatische Wildtierforschung
V roce 2021 jsme z Evropské unie vyvezli 32,7 milionů tun odpadu, z toho více než milion tun tvořil odpadový plast. Objem vyvezených odpadků se od roku 2004 zvýšil o 75 %. Část odpadu se podaří recyklovat, zbytek ale končí na nelegálních skládkách, které znečišťují životní prostředí, otravují lidi, živočichy a rostliny. Současný stav představuje také ekonomický problém, protože znamená ztrátu zdrojů a příležitostí pro recyklační průmysl v EU. Navíc silná závislost EU na zpracování některých toků odpadu v zahraničí představuje další negativní dopad, který byl odhalen v souvislosti s dovozními omezeními zavedenými zeměmi jako Čína v roce 2018.
 
Evropská unie se zavázala tento problém řešit v rámci Akčního plánu pro oběhové hospodářství. Evropský parlament nyní volá po zákazu vývozu plastů z EU.

Pokrok v Evropském parlamentu

Zpráva Evropského parlamentu navazuje na nařízení Evropské komise z listopadu 2021, které stanovuje nová pravidla EU pro přepravu odpadů. Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu přijal na začátku prosince 2022 legislativní zprávu, ve které europoslanci nařízení Komise podpořili a předložili návrh, jak koncepci posílit a zefektivnit. Konkrétně jde o čtyři kroky: zákaz vývozu plastového odpadu, zavedení přísnější definice environmentálně šetrného hospodaření, efektivnější monitorování nakládání s odpadem a zavedení oznamovací povinnosti pro vývoz odpadu z PVC.

Revidované právní předpisy by měly efektivněji chránit životní prostředí i zdraví lidí a zároveň nám umožnit plně využívat možnosti, které odpad představuje pro EU v rámci cílů Zelené dohody, včetně posílení oběhového hospodářství a minimalizace znečišťování.

Náš plast, náš problém

V přijaté zprávě europoslanci jasně podpořili zákaz přepravy všech odpadů určených k likvidaci v rámci EU s výjimkou dobře odůvodněných zvláštních okolností. Další zákaz by měl platit pro vývoz nebezpečných odpadů z EU do zemí mimo OECD. Vývoz neškodlivého odpadu mimo země OECD by měl být povolen pouze v případě, kdy tyto země prokáží schopnost s tímto odpadem nakládat udržitelným způsobem. Zásadním krokem je podpora europoslanců pro zákaz vývozu plastového odpadu do zemí mimo OECD a postupné ukončení vývoz do zemí OECD do čtyř let.

Nelegální skládky

Nelegální skládky, které nejsou v souladu s regulacemi pro bezpečné nakládání s odpadem, představují značné riziko pro životní prostředí a zdraví lidí. Hlavním problémem je nedostatečná údržba a konstrukce, což může umožnit odpadu unikat do ovzduší a do vody a také uvolňovat škodlivé látky, jako jsou rtuť nebo dioxiny. Tyto látky mohou poškodit nervový, imunitní nebo reprodukční systém a mohou mít karcinogenní efekt. Navíc černé skládky jdou často ruku v ruce s korupcí a brání místnímu rozvoji. Nelegální obchodování s odpadem, které zahrnuje nelegální přepravu, zpracování, likvidaci i recyklaci, patří podle agentury Eurojust mezi čtyři nejzávažnější trestné činy v oblasti životního prostředí. Podle studie z roku 2021 se roční zisky z nelegálního obchodování s odpadem pohybují mezi 3,7 a 15,3 miliardami eur.

Zpráva podpořená Evropským parlamentem volá po vytvoření cíleného mechanismu EU na provádění kontrol, které mají za úkol odhalovat a zamezovat nezákonné přepravě odpadu. Posílenou schopnost vymáhání práva členskými státy by měly doprovázet sankce a posílení spolupráce v oblasti inspekcí a vyšetřování na vnitrostátní i celounijní úrovni.

Digitalizace a monitoring

Na mezinárodní úrovni se přeprava odpadu řídí Basilejskou úmluvou, která vstoupila v platnost v roce 1992. Smluvní strany, včetně EU a jejích členských států, podle ní musí zajistit, aby se se škodlivým odpadem zacházelo v souladu s environmentální šetrností. Úmluva rovněž ukládá povinnost minimalizovat množství odpadu, které se přepravuje – odpad by se měl zpracovat co nejblíž místu vzniku. Pro představu, mezi členskými státy EU se každoročně převeze kolem 67 miliard tun odpadu. V rámci nové zprávy bude převoz odpadu mezi členskými státy dále možný, bude ale podpořen digitální centrálním systémem, kde se budou ukládat informace o přepravě odpadu. Ten podpoří analýzu na zlepšení efektivity likvidace odpadu a posílí transparentnost celého procesu, jelikož nedůvěrná data budou v rámci systému volně přístupná veřejnosti.

Po přijetí zprávy na plenárním zasedání v lednu se čeká na Radu, která se musí teprve dohodnout na svém postoji. Potom nařízení poputuje do trialogu.


reklama

 
foto - Peksa Mikuláš
Mikuláš Peksa
Autor je europoslanec a předseda Evropské pirátské strany.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

14.2.2023 07:51
Ano, tomu rozumím. Vyvážet vlastní bo..el lacino do kolonií a tam zanechat osudu, je ohavný kolonialismus.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.2.2023 08:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
Naprostý souhlas, a tohle pokrytectví EU trvá od samého počátku.
Kydy o ochraně ŽP se hodí leda když z toho pořádně kape, typicky OZE a elektromobilita.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

14.2.2023 10:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
a výroba téměř všeho, přemístěna do Číny !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

14.2.2023 20:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
výroba FVE ani elekto aut není bez emisí, takže pokrytectví kvete všude. Je to jen Potěmkinova vesnice...takový naftový výfuk obrácený ven. VÝROBA BUDE ŠPINAVÁ JAKO VŽDY ALE MŮŽEME SE CÍTIT EKO... Továrna na pokrytectví
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2023 09:28 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Totální pitomost, zkuste napsat něco, co je ideální a bez emisí!! Vy sám vypouštíte kromě tuhého i tekutého odpadu kila CO2 do vzduchu a péruje vás někdo, že jste pokrytec??
Výroba elauta je v prvním kole o něco náročnější na suroviny (baterie), ale během provozu žádný CO2 nevypouští. A o tom to celé je.
Až doslouží, půjde do recyklace a tam je nárok na suroviny už daleko menší a energii potřebnou na výrobu vezmou zase hlavně z OZE.
Prostě je to o těch tunách CO2 a jiných srágor, které nafťák během života vypustí do vzduchu.
Je to kurnik šopa tak složitý?
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.2.2023 09:11
To zní jako nápad, který možná pomůže. Jen je škoda, že to musí navrhovat EU. Správné by bylo zavést, aby odpad musel zůstat ve státě původce. CR ani před vstupem do EU odpad nevyvážela.Je asi velký rozdíl v jednotlivých státech EU, kolik odpadů vyvážejí. Kam se poděje odpad, který se nevyveze? Do moře nebo kam?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2023 12:27 Reaguje na Jarka O.
Poděje? Zásadně odpad spalovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2023 17:26 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tím se fučí CO2 do vzduchu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

14.2.2023 20:05 Reaguje na Pavel Hanzl
vy si snad myslíte, že půl miliadrová Evropa opravdu něco zmůže, když je 9 miliard obyvatel na planetě? měli by jsme se chovat zodpovědně ale Evropa je naprosto marginální z pohledu globálu. Nelegální kšefty budou pokračovat dál
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2023 20:43 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Není nic marginálního. Dělá určitě přes 10% světových emisí, ovšem největší prasák je samozřejmě Čína. Ale Evropa šlape cestu, ukazuje, že to jde a ostaná to mají lehčí. přitom se krupon připaluje všech. To považuji za skutečný přínos.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

14.2.2023 20:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
spalování odpadu je pouze eliminace množství, odpad sam o sobě nepřestane existovat...protesty proti spalovnám jsou známé
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.2.2023 21:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jsem pro. Jak někdo již psal o převozu odpadů mezi státy EU, tak z toho mám strach. Směr toho "vývozu" je myslím jasný. Další stupeň bude,že odpady nevyveze EU, nýbrž subfirmy registrované v tramtárii, bude to gryndýlově správný export odpadů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2023 17:25 Reaguje na Jarka O.
U nás se hlavně skládkuje. Což není zase taková tragédie, jak se pořád tvrdí. Prostě je to ložiskou uhlovodíků, které můžou příští generace těžit, až budou mít technologie na jejich zpracování a přístup k přírodním zdrojů bude silně omezený, tj. zadraho.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.2.2023 21:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Skládky se jako zdroj paliva pro spalovny na dálkové vyhřívání leckde po Evropě už těží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2023 09:33 Reaguje na Jarka O.
Lepší by byla recyklace, ale to při současném odpadovém hospodářství je problém. Nevím proč to nejde, náprava by nebyla přece až tak náročná. Zálohovat 2% odpadu v petkách za obrovského furore mi nejlepší nepřipadá.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

18.2.2023 08:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Když může ekotlupa předpokládat uložení uhlíku do biomasy v lese bez rozkladu , tak stabilnější mi připadá to uložení v plastech
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.2.2023 09:32
V roce 2021 jsme z Evropské unie vyvezli 32,7 tun odpadu, z toho více než milion tun tvořil odpadový plast.

Několik nul se nám cestou ztratilo, ale jinak ano - je třeba tomu učinit přítrž. Důvody tohoto alibismu (já nic, já jen prodal) jsou veskze zištné, pro ŽP však toxické na mnoho tisíc let.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.2.2023 14:54
"V rámci nové zprávy bude převoz odpadu mezi členskými státy dále možný, bude ale podpořen digitální centrálním systémem, kde se budou ukládat informace o přepravě odpadu. Ten podpoří analýzu na zlepšení efektivity likvidace odpadu a posílí transparentnost celého procesu, jelikož nedůvěrná data budou v rámci systému volně přístupná veřejnosti."

A problém je vyřešen! Nikdo si přece nedovolí zpochybnit, že by to třeba nemuselo fungovat.
Odpovědět
FB

František Balco

15.2.2023 00:33
No! Prý pokrok v Evropském parlamentu. Z toho článku mám spíš pocit, že byl založen teprve včera. Co ty řízené skládky v Holandsku, ještě fungují? Šlo to v ČT na přelomu "epoch". Raději to nebudu komentovat. Nějak se začínám radikalizovat.
Odpovědět
HH

Honza Honza

15.2.2023 10:02
do Green Dealu a uhlíkovou neutralitu se dávají miliardy. Kolik peněz se dává na likvidaci plastů? Stačilo by plasty cíleně sbírat a ukládat je na dočasná chráněná úložiště a později je efektivně zpracovávat, ev. likvidovat (jak uvádí p. Hanzl). Je teba řešit i jiné toxické odpady a nepouštět je do řek. Je třeba celkově posílit přírodu proti oteplování - zalesnit, zastínit, zavodnit.
CO2 může být kardiální problém, i přes veškerou snahu nemusí příroda prudké oteplování zvládnout, to nikdo bezpečně neví. Ale jednoznačně příroda zkolabuje, pokud ji zamoříme odpady, odvodníme, odlesníme a zastavíme!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.2.2023 13:30 Reaguje na Honza Honza
Jak vadí přírodě válející se PETka nebo pneumatika? Kdo přírodu odvodňuje a odlesňuje? Staví se hlavně na polích, to není moc příroda.

Ty otázky nejsou kladeny z důvodu nesouhlasu s vámi. Chci jen zjistit, zda jen tak bezmyšlenkovitě nevypouštíte líbivá hesla.
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.2.2023 22:30 Reaguje na Jiří Svoboda
Nevadí. Ale "boj s CO2" také stále prodávají polovzdělaným poloidiotům jako boj za čistší vzduch.
Odpovědět
ZK

Zan K.

23.2.2023 15:03
Pochopitelně. Každá hmota je vpodstatě surovina a to se dnes pod pláštíkem onoho nového boha ekonomika blahosklonně přehlíží. A to už vůbec memluvě o tom, že opravárenství téměř vymizelo. A přitom vlastně nejvíce šetří jak energie, tak i v návaznosti onu ekologii. Byl by např. problém z dnešních stávajících aut dělat např. hybridy? Když to člo s plynem, proč ne s elektřinou?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist