Mikuláš Peksa: Jaký je osud elektromobilů v Česku?
Norsko: dobrý příklad i návod, jak to (ne)dělat
Určitě si pamatujete obrázky, které před pár lety kolovaly na sociálních sítích. Protagonistou byl zoufalý cyklista, snažící se potmě proplést kabely visícími z oken k řadě parkujících aut. Jde o záběry z poměrně nadsazeného videa, které v roce 2018 vytvořila norská automobilová asociace v reakci na rychlý rozvoj trhu s elektromobily v této severské zemi.Ač se jedná o nadsázku, je nutné si přiznat, že cca od roku 2011 byl nástup elektromobility v Norsku tak rychlý, že ze začátku pokulhávala infrastruktura a obzvláště v odlehlejších oblastech byl problém naplánovat delší cesty tak, aby vám nedošla šťáva. To se ale rychle mění a pokrytí je ve městech a na hlavních tazích více než slušné.
Proč jsou „auta na baterky“ v Norsku tak populární? Je to především díky daňovým a dalším výhodám, resp. díky výraznému zdanění aut se spalovacími motory a fosilních paliv. Princip „znečišťovatel platí“ se zkrátka Norské vládě a občanům v tomto případě vyplatil. Jak ale v rozhovoru přiznává Christina Bu, generální tajemnice norského svazu elektromobility, je to recept, který bude v jiných zemích těžko replikovatelný.
I bohaté Norsko už se připravuje na to, že subvence a výhody jednoho dne skončí. Ukazuje však, že když se trh nastartuje, elektromobily se stanou něčím „normálním“ – ať už cenou, nebo, a to především, v hlavách lidí.
Český trh: hlavní je pořizovací cena a prolomení trhu s ojetinami
Když se podíváme na počty elektromobilů na českých silnicích, nevypadá to zatím na nějaký velký boom, ten teprve přijde. Zatím se pohybujeme někde na začátku exponenciály (dalo by se to přirovnat k počtu mobilních telefonů: ještě před pár lety byly drahé a neohrabané a moc toho neuměly, dnes už si jej s sebou bereme úplně všude a zvládnou elektronické bankovnictví, filmy i hry).Český automobilový trh je navíc specifický tím, že převládají ojeté vozy, a těch je v bateriové divizi zatím málo. Nové elektromobily jsou zatím o významný kus dražší než jejich fosilní ekvivalenty, to se ale brzy s největší pravděpodobností změní. Obzvláště pokud bude pokračovat současný trend snižování výrobní ceny baterií a investic do vývoje nových technologií, které by již třeba nepotřebovaly vzácné kovy.
Tři ze čtyř nových aut v Česku pořizují firmy, rozvoji trhu s elektromobily – včetně těch ojetých – by tak mohly pomoci další pobídky a výhody, třeba rychlejší odpisy. Elektromobily jsou také ideální například pro veřejnou správu, tedy třeba pro obce. Tyto vozy jsou ideální do městského provozu, protože produkují méně lokálních emisí, a s nabíječkou před radnicí může obec ještě ušetřit na provozních nákladech.
Pro typického Čecha, který najede v průměru 32 km za den, může být výhodou elektro ojetiny kolem však například to, že díky absenci spalovacího motoru a spousty dalších součástek, které se mohou pokazit, je jeho provoz dlouhodobě o dost levnější.
Investice do infrastruktury jsou základ
Jedním z hlavních argumentů odpůrců elektromobilů je fakt, že nabíjení trvá oproti natankování celkem dlouho a síť rychlých i pomalých nabíječek u nás zatím není tak hustá, jak by si všichni představovali. I tady se ale blýská na lepší časy. Výstavba nabíjecích stanic bude podporována například v programu Nová zelená úsporám, s infrastrukturou pro alternativní pohony se počítá také v Modernizačním fondu. Balíček Fit For 55, který nedávno představila Evropská komise, počítá například s masivními investicemi do sítě rychlých nabíjecích stanic na hlavních evropských tazích, činí se i samotní výrobci.Příkladem mohou být superrychlé nabíječky Ionity, které jsou provozovány skupinou automobilek (BMW, Ford, Daimler, Volkswagen a Hyundai). Zatím jsou u nás jenom čtyři, dá se ale předpokládat, že s rostoucími prodeji a širším portfoliem elektromobilů právě těchto značek přibude i nabíjecích stanic. Pozadu není ani Tesla se svými sedmi superchargery a musím zmínit také síť sice pomalejších, ale stále dostatečných nabíječek od ČEZu, E.On či PRE.
V příštím roce bychom se také mohli dočkat zatím nejrychlejších nabíjecích stanic od ABB, které zvládnou dobít auto na 100 km dojezd za 3 minuty.
Ve výhodě jsou samozřejmě motoristé, kteří mají možnost dát si na vlastní střechu solární panely. Nabíjení elektromobilu se tak stává ještě výhodnějším a dlouhodobé úspory výraznějšími. Ani ve městě si ale nemusíte zoufat – díky zjednodušení legislativy je nyní možné zbudovat běžné nabíjecí stanice například u sloupů veřejného osvětlení.
Pokud vás zajímá, jak je to se sítí stanic v Česku, mrkněte třeba tady na udržovanou mapu nabíječek od všech poskytovatelů.
Zvládneme vyrobit tolik elektřiny?
Řekněme si nejprve jednu věc: pokud vezmeme průměrný nájezd a spotřebu běžného auta na fosilní paliva, jak uvádí server oenergetice.cz, ušetřili bychom již při pouhém 20 % podílu elektromobilů na českých silnicích cca 1,4 miliardy litrů pohonných hmot ročně. A to je fakt hodně emisí CO2.Celková spotřeba všech těchto aut by tak představovala přibližně jeden blok jaderné elektrárny Dukovany. Vzhledem k tomu, že velkou část elektřiny, kterou vyrobíme, vyvážíme (vloni to podle dat Energetického regulačního úřadu bylo 10,2 TWh), máme i pro prudký vzestup počtu elektromobilů ještě dostatečnou rezervu.
Bez čeho se ale dlouhodobě neobejdeme, je rozvoj obnovitelných zdrojů energie a také způsobů ukládání energie. Potenciál větrné energie v ČR je až 28 % současné spotřeby (AV ČR), potenciál solární energie dalších 27 % (EGÚ Brno), ty zatím zdaleka nevyužíváme tak, jak by bylo možné.
I z reálného modelu, který vytvořila společnost McKinsey pro německou síť, vyplývá, že elektromobilitu a domácí nabíjení síť celkem hravě zvládne. Obzvlášť, pokud se na ni připravíme předem, například zavedením levnějších tarifů během dne nebo v noci, kdy je celkový odběr elektřiny menší.
Automobilky jsou připraveny, co my?
Automobilový průmysl se mění. Ať už je to tlakem států a regionů na snižování emisí, nebo rostoucí poptávkou zákazníků, počet elektromobilů na našich cestách již jen poroste. Velké automobilky jsou na tuto změnu připraveny a je jen na nás politicích, abychom se postarali o to, že bude elektrozměna co nejhladší.
Další zdroje:
Global EV Outlook 2021.
Statistika počtu elektrických a hybridních aut v Norsku.
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (276)
Pavel Hanzl
26.11.2021 08:47A kdyby jen emisí, taky 49 miliard korun. Elektřina taky není zadarmo, ale za sítě třeba za desetinu, z vlastní fve skoro zadara.
Karel Tejkal
26.11.2021 18:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 17:03 Reaguje na Karel TejkalJaroslav Řezáč
2.12.2021 08:42 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.12.2021 18:33 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
2.12.2021 08:37 Reaguje na Karel TejkalPetr Blažek
26.11.2021 09:31Nejdříve musí být čisté zdroje energie a pak teprve bude čistá mobilita. Všechny výpočty tzv. čistého provozu elektroaut se opírají o energetický mix, ale to není pravda. Každý takový velký spotřebič je napájen z toho nejhoršího zdroje co máme uhelné elektrárny. A ty se kvůli těmto autům budou odstavovat řádově o desítky let déle.
A další fabulace , že si pořídíte fotovoltaiku. Za prvé si musíte vybrat jestli si pomocí ní snížíte účet za elektřinu nebo budete napájet automobil a za druhé si musíte v obou případech pořídit stacionární akumulátor, který ovšem bude stárnout stejně jako to auto. Takže si ho rovnou můžete přičíst k ceně automobilu.
O ekologické stránce výroby a recyklace nových akumulátorů se autor raději nezmiňuje. On by totiž musel napsat že staré olověné akumulátory jsou z hlediska výroby a recyklace proti těm novým- úplným ekologickým zázrakem.
Jaroslav Studnička
26.11.2021 09:34 Reaguje na Petr BlažekVa Shek
26.11.2021 10:32 Reaguje na Petr BlažekPavel Hanzl
26.11.2021 11:06 Reaguje na Va ShekPetr Blažek
26.11.2021 17:09 Reaguje na Va ShekPavel Hanzl
26.11.2021 17:35 Reaguje na Petr BlažekA to počítám, že se stále dobíjí ze sítě, ne z domácí fve.
Va Shek
26.11.2021 19:18 Reaguje na Petr BlažekEmil Novák
26.11.2021 19:25 Reaguje na Va ShekVa Shek
26.11.2021 19:33 Reaguje na Emil NovákUdává to kromě jiných zdrojů pan profesor Macek. Známý odpůrce ev.
Emil Novák
27.11.2021 09:06 Reaguje na Va ShekVa Shek
27.11.2021 09:21 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
27.11.2021 10:00 Reaguje na Va ShekVa Shek
27.11.2021 12:05 Reaguje na Emil Novákje to někde rozděleno?
Emil Novák
27.11.2021 14:20 Reaguje na Va ShekVa Shek
27.11.2021 14:31 Reaguje na Emil NovákKralupy -"Kralupská rafinérie je výrobcem leteckého petroleje JET A1"
Emil Novák
27.11.2021 16:45 Reaguje na Va Shekhttps://dspace.vsb.cz/bitstream/handle/10084/115288/SEI0047_HGF_B2102_2102R001_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Va Shek
29.11.2021 08:42 Reaguje na Emil NovákPetr Blažek
27.11.2021 06:27 Reaguje na Va ShekA za druhé já osobně s autem jezdím převážně ve dne takže dobíjení by probíhalo převážně v noci, kdy moc energie navíc z OZE neseženete.
Va Shek
27.11.2021 07:22 Reaguje na Petr BlažekOsobní auto hlavně v průměru naprostou drtivou většinu času někde stojí.
Opravdu se o tomto nechci hádat, ale podívejte se reálné kolik času běžné osobní auto stojí a kolik je v provozu.
Petr Blažek
27.11.2021 08:41 Reaguje na Va ShekNemám nic proti využití elektropohonu tam kde to má smysl. Což je tam kde se dá snadno a často dobíjet akumulátory, aby nemusely být moc velké. To znamená akumulátorové trolejbusy, vozy taxislužby, dodávkové vozy na krátké vzdálenosti, malé příměstské auta typu nákupní tašky. Ale cpát baterie do velkých aut určených na jízdu na velké vzdálenosti je alespoň momentálně ekologický nesmysl, protože hmotnost baterií a elektromotorů se pomalu rovná hmotnosti zbytku auta.
Více by se mělo investovat do výroby nějakých druhů syntetických paliv, které umožní, jako dnešní nafta, akumulaci většího množství energie na jednotku hmoty.
Va Shek
27.11.2021 08:51 Reaguje na Petr BlažekPůvodní smysl mého příspěvků byl o tom že i na výrobu paliv spotřebujeme energii.
Ani ev při klidu prakticky nepotřebovala energii, proč to zmiňujete? Ale ev se v tom klidu může nabíjet a nebo ještě lépe. Může sloužit jako úložiště elektřiny z OZE.
Syntetické paliva je otázka. Proč marit elektřinu na jejich výrobu, když nabít rovnou ev je o hodně efektivnější?
Velká auta jako ev jsou z důvodu ceny. Teprve po zaplnění tohoto top segmentu začne ev propadat níže.
Jaroslav Bobr
27.11.2021 09:54 Reaguje na Va ShekA ted se přesuneme do zimy, OZE jsou málo efektivní, spotřeba energií stoupá, budeme na to připraveni? Já pochybuji.
Jiří Svoboda
27.11.2021 11:01 Reaguje na Jaroslav BobrJe samozřejmě otázkou, zda to kvůli padesátikoruně za den budu dělat a snižovat navíc kapacitu své baterie.
Va Shek
27.11.2021 12:08 Reaguje na Jaroslav BobrJiří Svoboda
27.11.2021 21:03 Reaguje na Va ShekVa Shek
27.11.2021 08:51 Reaguje na Petr BlažekPůvodní smysl mého příspěvků byl o tom že i na výrobu paliv spotřebujeme energii.
Ani ev při klidu prakticky nepotřebovala energii, proč to zmiňujete? Ale ev se v tom klidu může nabíjet a nebo ještě lépe. Může sloužit jako úložiště elektřiny z OZE.
Syntetické paliva je otázka. Proč marit elektřinu na jejich výrobu, když nabít rovnou ev je o hodně efektivnější?
Velká auta jako ev jsou z důvodu ceny. Teprve po zaplnění tohoto top segmentu začne ev propadat níže.
Pavel Hanzl
26.11.2021 10:41 Reaguje na Petr BlažekZa druhé můžete z fve živit auto i domácnost (nebo dílnu, firmu, obchod, i velký obchodní komplex), to je jen otázka dimenzování.
Každý rodinný domek má každopádně k fve akumulátor na pokrytí nočního provozu, používají se standardně olověné. Ale výhodnější je, když nabíjíte auto přes den, záleží na struktuře používání.
Ekologie výroby a recyklace baterií se velmi rychle vyvíjí, je to ale poměrně drahá technologie.
Ovšem s rostoucí cenou fosilních paliv a s rozvojem se recyklace stává stále dostupnější a s ní se snižuje zátěž na těžbu surovin.
Prostě je to dnešní výzva a moderní trend, který povede ke zbohatnutí těch, kteří do toho půjdou. Tak to v historii bylo vždycky a dnes je to ložený. Fosilní uhlí u nás stejně za chvíli dojde, což ropák nepochopí nikdy.
Jaroslav Studnička
26.11.2021 11:57 Reaguje na Pavel HanzlLukas Spitzer
26.11.2021 13:30 Reaguje na Pavel HanzlKe zbohatnutí to povede u lidí, kteří už bohatí jsou a mohou na tomto štěrře dotovaném poli operovat. Jsem chudák, nejsem mezi nimi. Já budu rád, když si zuby nehty i na cenu masivního přizpůsobení se udržím živbotní úroveň.
A za poslední - zatím nikdy nedošel zdroj, který byl nahrazen. Pazourky taky nedošly když přišly kovy. Nebo víte o nějakém zdroji, na kterém byly civilizace závislé, a který by došel (mimo vody, ketrá dochází a objevuje se v průběhu staletí kdekoli...).
Pavel Hanzl
26.11.2021 13:43 Reaguje na Lukas SpitzerPokud je ve státě na dobré úrovni hi-tech průmysl, zbohatnou všichni. U nás mít problémy skutečně budeme mít všichni, protože zaostalé země jsou vždycky chudé.
Doba kamenná neskončila proto, že by došlo kamení, doba ropná a uhelná taky neskonší s jejich vyčerpáním. Jen ropáčci si to přejí....
Jiří Svoboda
26.11.2021 20:40 Reaguje na Pavel HanzlJenže vy takový systém nechcete a zastáváte se těch, co jej bojkotují a hrají velmi drahé divadlo na ochranu klimatu!
Pavel Hanzl
27.11.2021 08:29 Reaguje na Jiří Svobodapavel hek
28.11.2021 17:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.12.2021 18:36 Reaguje na pavel hekJiří Svoboda
26.11.2021 20:37 Reaguje na Lukas SpitzerU fosilních paliv je to složitější. Tam není problémem limit jejich množství, nýbrž limit produktu jejich spalování, jehož vypouštění do globální atmosféry bylo po staletí považováno za "beztrestný" samozřejmý čin.
Michal Ukropec
26.11.2021 22:06 Reaguje na Petr Blažek
Miroslav Vinkler
26.11.2021 10:41Naše realita ,pane Pekso je následující :
Cenový horor na energetických burzách pokračuje. Elektřina, plyn i povolenky dál zdražují. Elektřina v základním pásmu na příští rok na pražské PXE dnes znovu překonala hranici 140 eur za megawatthodinu a blíží se maximálním hodnotám z první poloviny října. Výrazně zdražují také emisní povolenky a zemní plyn.
V době, kdy jste doslova svlékli z kůže statisíce českých i unijních domácností krachy desítek obchodníků s elektřinou, pouze a jenom v důsledku neexistence solidní evropské energetické strategie, přicházíte ze strakami na vrbě - elektromobilitou.
Hranici 140 eur/MWh ve čtvrtek překonala také elektřina v základním ročním pásmu 2022 na hlavním trhu v regionu – na německé burze EEX. Není je ještě to nejhorší číslo, například měsíční kontrakt únor 2022 vyjde na bezmála 230 eur/MWh (pro srovnání: před rokem se pohybovala okolo 50 eur/MWh).
Cena emisní povolenky v systému EU ETS dnes dosáhla rekordních 74 eur za tunu oxidu uhličitého.
Protože v Německu je hotovou věcí vládní koalice SPD-FDP-Zelení a její program , šlus uhelným i jaderným elektrárnám as soon as possible , lze s jistotou očekávat další razantní navyšování cen energií i zde, v 17té spolkové republice, de iure neexistující, de facto německé montovně v České kotlině.
Další razantní tlak na dekerbonizaci a její přidružené sektory vč. e-mobility nás přivedou s 90% pravděpodobností do stavu sociální nouze. Chápu , že z výšin bruselského europarlamentu a s odpovídajícími příjmy, se pro vás jedná doslova o marginální záležitost, zcela podle přísloví sytý hladovému nevěří.
Pavel Hanzl
26.11.2021 10:57 Reaguje na Miroslav VinklerPíšu to stále, náš neschopný uhelistán musí počítat s velmi drahými energiemi, prostě zaspali jsme minimálně celou dekádu.
Nádherný a zcela typický příklad je náš invalidní parapresident, který už skoro DVA MĚSÍCE není schopen ani jmenovat nového premiéra.
Potom se nikdo nediví, že 10 let vypisujeme tendr na dostavbu JEDNOHO bloku a ani tendr, ani premiér nejsou.
Jaroslav Studnička
26.11.2021 11:01 Reaguje na Pavel HanzlTo je problém celé Evropy, nikoliv ČR.
Tak tu nekydejte lži.
Pavel Hanzl
26.11.2021 11:04 Reaguje na Jaroslav StudničkaDalibor Motl
26.11.2021 11:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.11.2021 12:03 Reaguje na Dalibor MotlDaleko horší chybou bude, až my si vypíšeme referendum o vystoupení z EU.
Emil Novák
26.11.2021 11:51 Reaguje na Pavel HanzlOdstaveny před koncem životnosti byly i elektrárny ve Švédsku, ve Francii, podmínka vstupu do EU byla uzavření jaderných elektráren před koncem životnosti na Slovensku, v Bulharsku a v Litvě.
Pavel Hanzl
26.11.2021 14:23 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
26.11.2021 14:41 Reaguje na Pavel Hanzl"Další dva reaktory typu VVER-440/230 se označují souhrnně jako elektrárna V1. Jejich výstavba začala v srpnu 1972 a do komerčního provozu byly uvedeny v letech 1980 a 1981. První z nich byl odstaven 31. prosince 2006, druhý 31. prosince 2008, jako jedna z podmínek vstupu Slovenska do Evropské unie.[2] Na počátku roku 2009 však vláda odsouhlasila jeho opětovné dočasné spuštění v souvislosti se zastavením dodávek zemního plynu z Ruska,[3] ale Evropská komise varovala, že obnovením provozu bloku V1 by Slovensko porušilo evropské právo."
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A1_elektr%C3%A1rna_Jaslovsk%C3%A9_Bohunice
Pavel Hanzl
26.11.2021 17:44 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
26.11.2021 19:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 08:32 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
27.11.2021 09:09 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
27.11.2021 17:18 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 22:15 Reaguje na Emil NovákPolitický důvod tam není, tak jaký??
Emil Novák
27.11.2021 22:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2021 10:35 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
28.11.2021 13:44 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Pobeha
29.11.2021 17:40 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
26.11.2021 11:54 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.11.2021 14:22 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
26.11.2021 14:37 Reaguje na Pavel HanzlPřečtěte si příspěvek Emila Nováka. Jaderné elektrárny se neodstavují z ekonomických důvodů.
Ty jaderné elektrárny klidně ještě minimálně 10 let mohli vyrábět levnou a bezemisní el. energii.
Skutečnost je opačná. Elektřina je drahá a výrobu zachraňuje uhlí a plyn.
Emil Novák
26.11.2021 15:44 Reaguje na Pavel HanzlZ ekonomických důvodů se odstavují hlavně tam, kde platí jaderné elektrárny takové daně, aby se jejich provoz nevyplatil a provozovatel je odstavil "z ekonomických důvodů". To je příklad třeba Španělska, kde daně, jaké musí platit jaderné elektrárny, dohromady dělají 22,4 €/MWh, což bylo loni na jaře dokonce víc, než za kolik se elektřina prodávala: http://www.energiaysociedad.es/boletin/la-energia-nuclear-sufre-un-exceso-de-carga-fiscal-sin-parangon-con-otros-paises/
A elektrárny, které se "z ekonomických důvodů" neodstavily při cenách pod 50 €/MWh, se při cenách vysoko přes 100 €/MWh odstaví z ekonomických důvodů dost těžko.
Emil Novák
26.11.2021 19:24 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 08:34 Reaguje na Emil NovákFaktem ale je, že tam má ekonomické problémy snad třetina jaderek...
Jaroslav Studnička
27.11.2021 08:39 Reaguje na Pavel HanzlVlákno je o EU a odstavování JE před ukončením životnosti, což má za následek vyšší ceny elektřiny a vyšší emise.
Emil Novák
27.11.2021 09:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 10:15 Reaguje na Emil NovákAmeričani mají obrovskou zemi a ten tlak prostě nevidí tak intenzivně, jak Evropa. I když se tam taky snaží a OZE tam jedou na plný pecky, ale vysoká životní úroveň je pro ně Pánbíček, přes kterého nejede vlak.
A já si myslím, že klíčová otázka dneška zní: dá se udržet (nebo i zvýšit) životní úroveň lidí v civilizovaných zemích a přitom nerabovat Zemi??
Umožnit dotažení rozvojových zemí na přibližně naši úroveň bez rabování Země??
Nějakých pár procent někde na nějaké komoditě mě skutečně nezajímá.....
Emil Novák
27.11.2021 10:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 17:07 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
27.11.2021 17:19 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 22:11 Reaguje na Emil NovákMě zajímá o co tam jde.
Pan Saint de Exupéry tomu říkal "tíhnutí", prostě každá společnost má nějakou vlastní gravitaci. Voda každou škvírou z nádrže teče vždy dolů, k zemi. A ten směr mě zajímá a hlavně PROČ.
Vy budete počítat ty škvíry a měřit jejich šířku atd. atd. atd.
Emil Novák
27.11.2021 22:20 Reaguje na Pavel Hanzl"již při pouhém 20 % podílu elektromobilů na českých silnicích..."
"Auto na naftu je čistší, ale láme se to někde na 50%"
"Slovensko má přece přes 80% elektřiny z jádra."
"Přes 50% je naše vysněná a nedosažitelná meta"
"Normální auto stojí 95% své životnosti na parkovišti"
A ušetřete mě laskavě vašich "hlubokých" filozofických úvah.
Pavel Hanzl
28.11.2021 10:37 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
28.11.2021 13:48 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 22:13 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
27.11.2021 22:23 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2021 10:38 Reaguje na Emil NovákTo není dobré na nervy....
Emil Novák
28.11.2021 13:49 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Pobeha
29.11.2021 17:10 Reaguje na Jaroslav PobehaLukas Spitzer
26.11.2021 13:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.11.2021 18:09 Reaguje na Lukas SpitzerZajímavé je, že Poláci se snad loni rozhodli, že postaví 6 velkých jaderných bloků, už mají dodavatele a za chvíli to poběží.
(A bude mura, pan Novák na mě číhá jak had a okamžitě mě sepsuje)
Emil Novák
26.11.2021 21:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 08:35 Reaguje na Emil NovákPokud vím, tak to má stavět Westighouse, ale asi nastala změna....
Jaroslav Studnička
27.11.2021 08:40 Reaguje na Pavel HanzlMůžete si za to sám.
Pavel Hanzl
27.11.2021 10:16 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
27.11.2021 11:38 Reaguje na Pavel HanzlTo nemá s nějakou seriózní diskuzí nic společného.
Pavel Hanzl
27.11.2021 17:08 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
27.11.2021 22:06 Reaguje na Jaroslav StudničkaEmil Novák
27.11.2021 09:23 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 10:17 Reaguje na Emil NovákDnešní přeinformovaná doba je nacypa.
Emil Novák
27.11.2021 10:27 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 22:07 Reaguje na Emil NovákVa Shek
26.11.2021 11:47 Reaguje na Miroslav VinklerDošlo k odstavení tak výrazného počtu elektráren?

Miroslav Vinkler
26.11.2021 12:20 Reaguje na Va ShekZjednodušeně : vyvážená páka,nabídka -poptávka .
Stačí nevýznamně upravit hmotnost jedné strany a celá soustava přepadne do nerovnovážného stavu, zde poptávka převyšuje nabídku.
Jinak -- celá transformace energetiky v rámci EU je ukázkovým příkladem, jak se to dělat nemá.
Va Shek
26.11.2021 12:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
Miroslav Vinkler
26.11.2021 12:51 Reaguje na Va ShekDvě věty a pravdu máte nahou na stole.
Va Shek
26.11.2021 12:57 Reaguje na Miroslav VinklerDává to logiku?
Neshoduje se datum nárůstu cen s nějakou události?

Miroslav Vinkler
26.11.2021 13:34 Reaguje na Va Shekmechanismy budou fungovat i v regulovaném prostředí , které EK sama vytvořila.
Což z podstaty věci možné není.
EK se podařilo vytvořit doslova hru s neznámými pravidly a děj podle toho taky tak vypadá.
Že se tak stalo v srpnu je zcela irelevantní , mohlo to být i v červnu nebo listopadu, nevýznamné.
Va Shek
26.11.2021 13:39 Reaguje na Miroslav VinklerProč zrovna konec srpna a začátek září? Nemůže to mít nějakou souvislost?
Pavel Hanzl
26.11.2021 14:29 Reaguje na Va ShekVyšší cena emisní povolenky (byla drahá už loni, ale určitý vliv to má).
Méně foukalo (pár procent ale i tak).
Hlavní je konjunktura po koronáči, fabriky doháněly loňské zpoždění, poptávka po energiích výrazně stoupla. A hlavně soudruh Vladimirovič to mistrně využil a zavřel kohouty. Teda dodával jen z loňska nízko nasmlouvané množství a dál ani ťok.
To vyhnalo cenu dost vysoko, ovšem v Asii je ještě vyšší, takže s EU to nemá prakticky nic společného.
Jaroslav Studnička
26.11.2021 14:45 Reaguje na Pavel HanzlLoňský rok končila emisní povolenka na hodnotě cca 32 EUR. Oproti aktuálním cenám tak byla loni za hubičku...
Va Shek
26.11.2021 14:59 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
26.11.2021 17:48 Reaguje na Va ShekJaroslav Studnička
26.11.2021 20:07 Reaguje na Va ShekJen jsem reagoval na nesmyslný komentář p. Hanzla.
Jinak je také zajímavý vývoj ceny plynu.
Petr Pekařík
27.11.2021 12:16 Reaguje na Pavel HanzlVa Shek
27.11.2021 12:27 Reaguje na Petr PekaříkKde je na tom vina EU?
Jaroslav Bobr
27.11.2021 18:52 Reaguje na Va ShekPokud to tak opravdu je tak to považuji za nebetyčnou blbost a příklad toho jak to dopadne když stát rezignuje nad kontrolou energetiky.Na jedné straně diktát výrobcům, na straně druhé často nesmyslné dotace a neschopnost nařídit dostatečné zásoby.
V září také byly v Německu volby ve kterých se opět prosadili zelení -to bude také důvod.
Pavel Hanzl
27.11.2021 22:03 Reaguje na Petr PekaříkA teď by nám měk stavět jaderku, děsivá představa!!!
Vaclav Sobr
28.11.2021 11:44 Reaguje na Pavel Hanzlnelíbí se jim obchodní podmínky které po nich Evropsdké státy chtějí tak prostě Evropě neprodávají.
to je celé... (a ano rusové do ceny faktorují i politiku... ale to dělá i Asie)
Evropa má prostě blbé to že nemá takovou ekonomickou vyjímečnost že rusové snadno můžou prodat plyn komukoliv jinému.
Rusko vážně není povinno držet Evropské sny o tom jak má být obchod regulován a její energetiku v klidu.
Nikdo na planetě nějak není povinnen sloužit v tomhle EU.
Pavel Hanzl
26.11.2021 14:41 Reaguje na Va ShekBřetislav Machaček
26.11.2021 10:53kritériem pro jejich rozmach. Napomáhat tomu uměle dotacemi a naopak
zdaněním konkurence spalovacích motorů má své mantinely a pokud se to
přežene jako v Norsku, tak vznikne pokřivený trh s vozidly. Násilný
tlak do elektromobility je dalším z nesmyslů a výhodnost toho či onoho
má řešit nedeformovaný trh a vhodnost pohonu pro jednotlivé druhy
použití. Už vidím v Norsku za třeskutých mrazů dopravní zácpu a v ní
mrznoucí řidiče polemizující zatopit a nebo dojet k nabíječce? A co
teprve ten promrzlý vehikl po ránu zahřát alespoň na teplotu, kdy
vevnitř řidič nezmrzne. U spalováku je teplo odpadem a u elektromobilu
cíleně použitou energií. Dobíjet v zimě z OZE? To snad lidé spadli na
hlavu a dobíjet z elektráren na plyn, tak to ho rovnou použít k pohonu
beze ztrát při výrobě, přenosu, transformaci a akumulaci elektřiny.
Při započtení všech těchto ztrát je účinnost mizerná a tudíž je tato alternativa i neekologická. Technicky vzdělaní lidé to chápou a i
ekonom to má sečteno, ale ekolog je ideolog popírající ekonomiku
i techniku.
Pavel Hanzl
26.11.2021 11:02 Reaguje na Břetislav MachačekObává se pouze jednoho: až na to přijde víc lidí, bude u nabíječek tlačenice, dne dobíjí jen on.

Miroslav Vinkler
26.11.2021 12:59 Reaguje na Pavel Hanzl------------------------------------
A teď trochu reality :
Volkswagen e-Golf, 2017 , nájezd 36 tkm, se prodává za 400 tis. Kč s touto referencí :
Velmi zachovalý a atraktivní vůz s čistě elektrickým pohonem kupován jako nový v ČR po pečlivém majiteli. Dojezd 190Km.
--------------------
Kdo má auto ví, o čem mluvím. Od pana Hanzla uslyšíme jen chvalozpěvy na e-mobilitu,
Pavel Hanzl
26.11.2021 13:50 Reaguje na Miroslav VinklerPokud byste najel 50 tisíc ročně, zaplatíte jen za naftu 180 tisíc, tj. za nějakách 6 let to dělá milión.
Břetislav Machaček
26.11.2021 14:01 Reaguje na Pavel Hanzlsolárů že? Za šest let chci vidět tu baterii, pokud
bude vozidlo takto zatěžováno i s těmi nabíjecími
cykly den co den a pak to bude půl mega navíc..
Pavel Hanzl
26.11.2021 14:32 Reaguje na Břetislav MachačekEmil Novák
26.11.2021 21:51 Reaguje na Pavel HanzlModel S, Model X - 8 let nebo 240 000 km, podle toho, co nastane dříve, se zachováním alespoň 70 % kapacity akumulátoru po dobu trvání záruky.
Model 3 s pohonem zadních kol - 8 let nebo 160 000 km, podle toho, co nastane dříve, se zachováním alespoň 70 % kapacity akumulátoru po dobu trvání záruky.
Model 3 Long Range, Model 3 Performance, Model Y Long Range, Model Y Performance - 8 let nebo 192 000 km, podle toho, co nastane dříve, se zachováním alespoň 70 % kapacity akumulátoru po dobu trvání záruky.
https://www.tesla.com/cs_CZ/support/vehicle-warranty
Jeden tip pro Hanzla: trvá kratší dobu (asi deset vteřin) najít na googlu že píšete nesmysly, než ty nesmysly skutečně napsat.
Va Shek
27.11.2021 07:18 Reaguje na Emil NovákSpalovací motor má záruku většinou daleko kratší a stejně nepočítáte ani vy ani výrobce s tím, že je to jeho životnost.
Emil Novák
27.11.2021 08:53 Reaguje na Va ShekVa Shek
27.11.2021 11:52 Reaguje na Emil NovákJste tu jako bojovník a nebo diskutér?
Emil Novák
27.11.2021 16:49 Reaguje na Va ShekBřetislav Machaček
27.11.2021 17:55 Reaguje na Emil Nováknesmysly stejně jako vy.
Ono to už není "válka"
argumentů, ale nenávist
vůči kritikům nesmyslů,
kteří je nachytali na
"hruškách".
Va Shek
29.11.2021 09:04 Reaguje na Emil NovákMůj dojem zde z většiny diskutujících je, že odpor proti ev je založen hlavně na pocitech a ne na faktech.
Emil Novák
29.11.2021 09:28 Reaguje na Va ShekVám vadí, že odpor proti ev je založen na pocitech a ne na faktech, ovšem je to jen váš pocit a ne fakta. :-D
Va Shek
29.11.2021 09:55 Reaguje na Emil NovákK vaší druhé poznámce.
Zkuste si projít diskuzi zde a zamyslet se kolik iracionální kritiky na ev zde je...
Emil Novák
29.11.2021 11:59 Reaguje na Va ShekSlovy klasika: vy všichni, jak jste tady, tomu rozumíte?
Va Shek
29.11.2021 12:34 Reaguje na Emil NovákJak sam v této diskuzi vidíte, je tu mnoho nezodpovezenych otázek od mé osoby na kritiky ev.
Zajímavý je také vás výběr příspěvků na které reagujete. Některé naprosto špatně příspěvky necháváte být. Ale je to samozřejmě vaše svobodná volba, jen to o něčem vypovídá.
Je tu dokonce člověk který spočítal do posledního detailu dapad ev na ekologii. Vyšel mu opak všech studií, ale zveřejnit to nechce... Prý to nemá to cenu..
Va Shek
29.11.2021 12:42 Reaguje na Emil NovákVas příspěvek může vlastně být chápán jako kritika, že Tesla nemá záruku milion, ale jen 240000km a 8let.
Ale podívejte se na běžné záruky na spalovací vozy a nebo jejich komponenty.
Emil Novák
29.11.2021 13:00 Reaguje na Va Shek2) Podívejte se, kolik času už jste strávil nekonečnými reakcemi na jeden racionální argument. Místo toho jste ten čas mohl věnovat těm "iracionálním". Takto to totiž vypadá, že žádné důkazy, že jde o iracionální argumenty, nemáte, a že si to tedy jen myslíte.
3) Kladením otázek neprokážete, že jde o iracionální argument, zkuste tedy místo kladení otázek klást fakta, která ty "iracionální" argumenty vyvrátí.
4) Já reaguji na příspěvky, na které jsem schopen dokázat, že se jejich autor mýlí. Na příspěvky, u kterých toho schopen nejsem, nebo si o nich něco jen myslím, se snažím nereagovat. O čem to tedy podle vás něco vypovídá?
5) A co já mám podle vás dělat s tím, že "Je tu dokonce člověk který spočítal do posledního detailu dapad ev na ekologii. Vyšel mu opak všech studií, ale zveřejnit to nechce"? Vy znáte všechny studie o dopadech ev na ekologii, že si dovolíte něco takového tvrdit? Já tedy ne, o dopad ev na ekologii se nijak zvlášť nezajímám, tak nevím proč bych na takového člověka měl reagovat, když nemám informace, kterými bych mohl jeho tvrzení vyvrátit. A nějaké svoje dojmy, jako to dělá Hanzl a podobní, rozhodně trousit nebudu.
6) Můj příspěvek žádná kritika, že Tesla nemá záruku milion, není. Můj příspěvek je kritika Hanzla, že opět plácá nesmysly. Jestli si někdo jako vy můj příspěvek špatně vyloží, s tím opravdu nic nenadělám, a rozhodně to nebude důvod, abych ho nenapsal, protože by si to mohl někdo špatně vyložit.
7) A nevidím vůbec žádný důvod, proč bych se měl dívat na běžné záruky na spalovací vozy, to je argument ve stylu "ale vy zase bijete černochy", tj. whataboutismus.
Va Shek
29.11.2021 14:24 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
29.11.2021 14:35 Reaguje na Va ShekVa Shek
29.11.2021 14:59 Reaguje na Emil NovákJistě můžeme se dlouho bavit jestli je racionální tvrzení "Každý takový velký spotřebič je napájen z toho nejhoršího zdroje" atd, ale má to cenu?
Původ mého příspěvku byla kritika EV a toho jak bude vypadat jeho baterie po 6 letech.
OK, vy jste reagoval na pana Hanzla, ale primární a hlavní věc podstata toho příspěvku je jinde, a to že už ten základ je iracionální. Kritizovat věc se zárukou 8 let když obdobný spalovák ma max 5 a ještě při nižším nájezdu?
Emil Novák
29.11.2021 15:23 Reaguje na Va Shek2) Hlavní podstata toho příspěvku je vyvracení nepravdivého argumentu, nikde jinde ta podstat není. Tak mi laskavě nepodsouvejte, co jsem chtěl napsat.
3) Já jsem žádnou věc se zárukou 8 let nekritizoval, tak nevím proč to opět píšete mně! Jediné, co jsem kritizoval, byl Hanzl a jeho výmysly.
4) To mi jako chcete tvrdit, že když tu někdo bájí o garanci milion kilometrů, tak se nesmí dát odkaz na oficiální stránky Tesly, kde je ta skutečná garance uvedená, protože spalovák má tu garanci nižší? Vypůjčím si vaše slova: "Jste tu jako bojovník a nebo diskutér?"
Va Shek
29.11.2021 15:53 Reaguje na Emil NovákNa co já upozorňuji ( a ne konkrétně vás) je, že mnohdy je kritika EV založena na iracionalitě viz tento případ s baterkou po 6 letech a 8 letou zárukou.
Emil Novák
29.11.2021 16:03 Reaguje na Va ShekV diskusi je už 267 příspěvků, opravdu nevím kdo a jak vás tak rozlítil s nějakými 6 lety, a je mi to i celkem jedno. Já nic o 6 letech nepsal, tak svou kritiku směřujte na autora toho výroku a ne na mě. Děkuji.
Pavel Hanzl
27.11.2021 08:41 Reaguje na Emil Novákhttps://fdrive.cz/clanky/lexus-poskytne-u-sveho-prvniho-elektromobilu-zaruku-milion-kilometru-na-baterii-5355
https://fdrive.cz/clanky/bezkobaltove-baterie-tesla-by-mohly-zasadit-smrtici-uder-fosilnim-palivum-5372
Emil Novák
27.11.2021 08:57 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 10:21 Reaguje na Emil NovákAle řeč byla o tom, kolik vydrží současná baterie a ne o tom, jestli má Tesla na stránce 324 údaj xyz.
Vy se v těch detailech utopíte.
Emil Novák
27.11.2021 10:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 10:41 Reaguje na Emil NovákVývoj baterií je jeden z nejintenzivnějších na světě a ti vývojáři nejsou hloupí strýčci ropáčci, nebojte.
Emil Novák
27.11.2021 14:16 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
27.11.2021 17:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 18:04 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
28.11.2021 10:42 Reaguje na Emil NovákTo vaše zaryté hnidopišství je někdy fakt čurinovní.....
Emil Novák
28.11.2021 13:54 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
26.11.2021 16:15 Reaguje na Pavel HanzlJinak teda Tesel jsem už viděl hodně, ale s koulí a vozejkem ještě ani jednu. A fakt by mne zajímalo, co ten plaťák, byť by byl jen na jedno auto, udělá s dojezdem.
Pavel Hanzl
26.11.2021 17:52 Reaguje na Svatá ProstotoAle poježdění je v tom prý naprosto úžasné, akcelerace atd. prostě paráda.
Pavel Hanzl
27.11.2021 08:43 Reaguje na Jaroslav BobrBřetislav Machaček
27.11.2021 09:00 Reaguje na Pavel HanzlJPP(jedna paní povídala) a zvláště pak
u piva. Jinak se divím, že se s vámi
někdo u piva vůbec baví, když máte ve
všem pravdu pouze vy a nikdo jiný. U
nás by vás posadili do kouta, nařídili
mlčet, dopít pivo a odchod!
Pavel Hanzl
27.11.2021 10:25 Reaguje na Břetislav MachačekAle ten vozík je fakt, to je realita na rozdíl od názorů. Tohle je nutno přísně rozlišovat.
Petr Pekařík
27.11.2021 12:20 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Bobr
26.11.2021 23:54 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
27.11.2021 08:48 Reaguje na Jaroslav BobrIdeální by bylo dobíjet v zaměstnání.....tam to stojí celý den a nad parkovištěm může být výkonná fve.
Na dobití malého elauta na 100km jízdy stačí parkovací místo s komunikací (asi 30m2 panelů) a jeden průměrný den.
Jaroslav Bobr
27.11.2021 10:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 10:29 Reaguje na Jaroslav BobrPetr Pekařík
27.11.2021 12:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 17:16 Reaguje na Petr PekaříkJaroslav Bobr
27.11.2021 19:03 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
27.11.2021 20:38 Reaguje na Jaroslav BobrJaroslav Bobr
27.11.2021 19:01 Reaguje na Pavel HanzlElekrokára je pro mě nevýhodná(dnes).
Pavel Hanzl
29.11.2021 08:54 Reaguje na Jaroslav BobrJarda Bobr
29.11.2021 11:32 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.11.2021 18:25 Reaguje na Jarda BobrMusíte mít na to střechu a nějaké peníze (dotace nejsou vůbec zanedbatelné) ale hlavně vůli.
Petr Pekařík
27.11.2021 12:23 Reaguje na Jaroslav BobrJaroslav Bobr
27.11.2021 19:06 Reaguje na Petr PekaříkLukas Spitzer
26.11.2021 13:25a) že zvládneme vyrobit proud, který bychom nemuseli vyvážet nic neznamená, protože napřed je vyvezena pak znovu koupen. Nebo p. Peksa čeká, že se napřed uspokojí domácí zákaznk a pak se zbytek vyveze? A přebytky v uhlácích nevyrobíme, protože je ČR nepotřebuje? Co na to němci a jednotný trh EU?
b) trh s ojetinami existuje proto, že lidé nemají tolik peněz na nová auta. Průěmrná cena ojetiny je kolem 250k. Což jsou z pohledu zatím nepředaněného ropáku ceny na cca 50 % ceny nového auta. Při nákupu Češi stále počítají s udržitelností této investice více než 5 let, spíše déle. Jak by tento propočet vyšel při otáčení elektromobilů do druhé ruky? Nechci ani spekulovat, ale šlo by to podobně jako v Norsku vyřešit pořádným zdražením ropáků.
c) jsme na startu rozvoje elektromobility, nikdo radši neříká, kde stát vezme chybějící prachy ze spotřebních daní na fosilní paliva. Že by z elektřiny? Která tak rázem dále zdraží pro všechny?
d) úspora emisí je zatím díky našemu energetickému mixu díky nespálení benzínu iluzorní. Dokud nebude mít kdekdo na střeše elektrárnu s úložištěm, tak je i nesmyslná. Poporad střešních solárů je cesta, ale ta razantně, a to víte, zdraží zbytkový udržovací proud v síti - viz před páry lety boj o platby za jističe. To se bude periodicky opakovat.
za další) elektromobily současné "přijatelné" cenové hladiny jsou tak do města, což kvituju, ať jich ve městě jezdí hodně. Do vesnického terénu už hůře a jako vesničtí/kutilsští pracanti nepoužitelné (víte, kolik modelů je vybaveno tažným zařízením a dokážou utáhnout aspoň 750 kg vozík)?
za další) už teď na cestách pozoruju rozpad systému dopravy. Ti progresivnější by řekli "zklidnění". Na dálnici se perou o pozici suverénně nejpomalějších aut staré trabanty a nové elektromoobily. Což o toh, je tam víc pruhů, ale při běžném provozu při šeření baterie jezdí elektromibily opačně - z kopce pomalu (rekuperujou) a do kopce normálně. Ve výsledku tvoří nezvyklou jízdou kolony... Toho jste si už určitě i při těch málo autech všimli.
za další) pokud do pár (pěti? sedmi?) let vyrobí adekvátní náhrady za funkční spalováky, super, boží. Teď jsou to jen náročné hračky.
Pavel Hanzl
26.11.2021 14:38 Reaguje na Lukas SpitzerAle na dálnici jsem trabanta neviděl hodně let (a to jezdím teď více) a elauto nepoznám, ale všichni jedou 130 prakticky pořád. Tak nevím.
Ale eluto není stavěné na delší štreky, stejně jak s kamiónem nebudete jezdit pro rohlíky.
Ovšem veškerý městský a příměstský provoz by mohl jezdit na elektriku, což je snad většina.
Jaroslav Bobr
27.11.2021 00:00 Reaguje na Pavel HanzlPetr Pekařík
27.11.2021 12:27 Reaguje na Jaroslav BobrPavel Hanzl
29.11.2021 08:51 Reaguje na Petr Pekařík
Miroslav Vinkler
26.11.2021 16:24(až na pana Hanzla,ten tomu tleská)
"Jestliže na jaře ceny výrazněji neklesnou, tak je třeba počítat s tím, že zejména zase příští rok na podzim a po novém roce dojde k citelnému zdražování," řekl ekonom Lukáš Kovanda. /převzato/
Snad si eurohujeři nemyslí, že si to lidé napříč Evropou nechají líbit , vidím to na horký rok 2022.
Va Shek
26.11.2021 16:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
Miroslav Vinkler
26.11.2021 17:01 Reaguje na Va ShekVa Shek
26.11.2021 17:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Miroslav Vinkler
26.11.2021 17:18 Reaguje na Va Shek
Karel Zvářal
26.11.2021 17:31 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
26.11.2021 17:56 Reaguje na Karel Zvářal
Karel Zvářal
26.11.2021 18:07 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.11.2021 18:47 Reaguje na Karel ZvářalTo, že vladimir Vladimirovič zavřel kohouty nikoho nazajímá, může za to Unie. Aspoň víme, odkud vítr vane.

Karel Zvářal
26.11.2021 18:51 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 10:31 Reaguje na Karel ZvářalPetr Pekařík
27.11.2021 12:29 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 17:18 Reaguje na Petr PekaříkVa Shek
26.11.2021 17:59 Reaguje na Miroslav VinklerOtázka je proč děláte, že to nevíte?
Není divné, že se v ten moment neskončil asi žádný velký zdroj, nebyla žádná změna předpisů atd, ale jedná věc se stala.

Karel Zvářal
26.11.2021 18:20 Reaguje na Va ShekPavel Hanzl
27.11.2021 10:32 Reaguje na Karel ZvářalPetr Pekařík
27.11.2021 12:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 17:19 Reaguje na Petr PekaříkSvatá Prostoto
26.11.2021 16:25https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cena-elektromobil-zlevneni.A210521_110012_automoto_fdv
Jinak k těm ojetinám, s ohledem na degradaci baterky v čase a na její cenu, bude její výměna ekonomický nesmysl, a bez ní bude z 10 let starého auta jen čistě poskakovadlo okolo baráku.
Lze tedy očekávat, že propad cen ojetých vozů oproti cenám nových bude výrazně vyšší, což samozřejmě zvýší celkové průměrné náklady na provoz vozidla.
Pro upřesnění, to není nic proti e-mobilům, ale zase bych si ty světlé zítřky zatím tak nemaloval. A hlavně, kdyby se to nechalo na přirozením vývoji, tak to není třeba nějak řešit či komentovat, prostě počkáme a uvidíme, ale s ohledem na to křížové tažení za elektromobily ... a proti všemu ostatnímu ... je ta perspektiva pro běžného člověka fakt neradostná.
Svatá Prostoto
26.11.2021 16:27 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
26.11.2021 18:05 Reaguje na Svatá ProstotoPetr Pekařík
27.11.2021 12:33 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 17:20 Reaguje na Petr PekaříkVaclav Sobr
28.11.2021 11:51 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.11.2021 08:49 Reaguje na Vaclav Sobr
Jan Knap
26.11.2021 19:43
Karel Zvářal
27.11.2021 06:44 Reaguje na Jan KnapPavel Hanzl
27.11.2021 09:02 Reaguje na Karel ZvářalA hlavně POŘÁD, KAŽDÝ ROK O NĚCO VÍCE.
Těžba surovin pro baterie taky neí nijak kouzelná, ovšem proběhne to jen jednou a pak se už točí dokola.
Kolikrát se u nás otočí měď, hliník, zinek i levné železo?? Nikde šrot už nevidíte, recykluje se prakticky vše. A to nepočítám stříbro nebo zlato....když píšete o vzácných kovech...
Petr Pekařík
27.11.2021 12:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 17:21 Reaguje na Petr PekaříkVa Shek
27.11.2021 07:28 Reaguje na Jan KnapKolik tun ropy spali v GB za jeden rok na osobní dopravu?
Jinak výrobci jak baterek tak pohonu se snaží, a celkem úspěšně, těmto materiálům vyhnout. Druhá dobrá zpráva je, že některé jde z baterií recyklovat.
Petr Pekařík
27.11.2021 12:35 Reaguje na Va ShekVa Shek
27.11.2021 13:04 Reaguje na Petr PekaříkPavel Hanzl
27.11.2021 21:58 Reaguje na Petr PekaříkTo by se taky dalo využít, ale nikde jsem o tom nečetl.
Pavel Hanzl
27.11.2021 08:56 Reaguje na Jan KnapOvšem jediný malý spalovák, který najede sotva 15 tisíc ročně, spotřebuje TISÍC litrů benzínu, což je možná přes 2 tuny CO2.
Elauto nula.
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/chemicky-gigant-basf-postavi-nemecku-pilotni-zavod-recyklaci-baterii
Břetislav Machaček
27.11.2021 09:24 Reaguje na Pavel Hanzldvě složky ze zpracování ropy a co s nimi, když budou
pouze elektroauta a vy potřebujete i ty zbývající složky
jako oleje a hlavně asfalt na zpevnění povrchu silnic i pro ty elektromobily? Jakpak budete budovat a opravovat silnice, když nebudete mít tu poslední těžkou frakci ze zpracování
ropy? Doučte se učivo 8.třídy ZŠ, co vše se z ropy vyrábí
a co s jednotlivými frakcemi, když pro ně nebude využití?
Vše se vším souvisí a nelze vytrhovat z kontextu pouze
něco. Chabé znalosti z mnoha oborů lidské činnosti jsou
živnou půdou populistů, kteří tak mohou snadno oblbnout
nedouky a některé jako vy navíc zfanatizovat.
Pavel Hanzl
27.11.2021 10:37 Reaguje na Břetislav MachačekTo jste sám tak nejistý, že musíte pořád urážet??
Nikdy jsem netvrdil, že se nemá vůbec těžit ropa, ale je potřeba přestat ji těžit pro energetické účely. Z ropy se dělají taky plasty a vagón dalších, potřebných věcí a pálit ji je samo o sobě prasárna. A mazutová elektrárna spálí i ty vaše živičné úžasnosti....
Břetislav Machaček
27.11.2021 11:41 Reaguje na Pavel Hanzldíky tomu, že zpracováváme ropu i na paliva.
Pokud tu nebude potřeba paliv, tak nebude důvod
ropu zpracovávat a bude scházet ten asfalt. Vy
to převracíte v tom smyslu, že se nyní spaluje
stejně jako těžké oleje(mazut), ale to není
až na výjimky pravda. Celosvětová poptávka po
asfaltu překračuje možnosti zpracovatelů ropy
a proto se jde už i cestou omezených recyklací
(frézování a opětovné použití s přídavkem nové
čisté suroviny). Při dalším poklesu spotřeby paliv nastane pokles těžby(paliva jsou nejlukrativnější
frakcí ropy) a tím i nedostatek asfaltu. Pak už
nebudou mít po čem jezdit ani ty elektromobily.
Já vás neurážím, ale pouze vám doporučuji se doučit to učivo 8. třídy a hlavně si to srovnat v hlavě
podobně, jak vám to tu polopaticky opakovaně vysvětluji. Prostě a jasně. Vše se vším souvisí
a vytrhnout pouze něco, tak se hroutí celek.
Pokud doučení studia frakování ropy považujete za urážku, tak budiž a omlouvám se za to, že to sice víte, ale neberete to z ideologických důvodů jako fakta. Možná ale víte jak z ropy vyrobit pouze plasty a asfalt a zbývající frakce ponechat
v ložiscích ropy budoucím generacím. Prosím tedy
o doučení naopak mne a věřte mi, že já se na
rozdíl od vás neurazím odkazem na zdroj informací.
Děkuji.
Va Shek
27.11.2021 11:56 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
27.11.2021 12:09 Reaguje na Va Shekv ropě částečně měnit, ale hlavně ve
prospěch lehkých frakcí na úkor těch
těžkých. Tudíž ne naopak a prosím tedy
o poučení, kde brát ten asfalt, když
nebudu ropu zpracovávat i na paliva.
Nic víc a nic míň po nikom z vás nechci.
Va Shek
27.11.2021 12:33 Reaguje na Břetislav MachačekKaždopádně i v naprosto teoretickém případě, že se od dnešního dne budou prodávat v evropě pouze EV by trvala kompletní výměna vozového parku několik desetiletí.
Ropu budeme muset využívat ještě hodně dlouho.
Petr Pekařík
27.11.2021 12:39 Reaguje na Va ShekVa Shek
27.11.2021 13:05 Reaguje na Petr PekaříkAno, není to tak jednoduché ani černobílé, ale jde o to hledat řešení.
Pavel Hanzl
27.11.2021 17:27 Reaguje na Petr PekaříkBřetislav Machaček
27.11.2021 12:45 Reaguje na Va Shekasi muset ten asfalt už asi
brzo dovážet od "ropáků".
No a beton (cement) vypálí
z vápence jak? Asi ho taky dovezou a zaplatí ropou,
kterou těží a vyvážejí.
No není to pokrytecké?
Pavel Hanzl
27.11.2021 17:25 Reaguje na Břetislav MachačekJaroslav Studnička
27.11.2021 17:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2021 18:09 Reaguje na Jaroslav StudničkaNa Jihu je mívají běžně, protože asfalt teplem trpí.
Vaclav Sobr
28.11.2021 11:54 Reaguje na Pavel HanzlObecně - beton měl být způsob jak ušetřit ale ukazuje se že to bude dražší a nebezpečná katastrofa. Zejména pokud by se mělo ještě víc oteplovat.
Asfalt se ukazuje, ve správném mixu, trvanlivější a snadněji opravitelný a udržovatelný.
Vaclav Sobr
28.11.2021 11:55 Reaguje na Vaclav SobrPavel Hanzl
28.11.2021 22:13 Reaguje na Vaclav SobrV asfaltu se vyjedou koleje, není zatím technologie, která by tomu zabránila. Proto se dálnice snad už všude staví betonové.
Vaclav Sobr
28.11.2021 11:53 Reaguje na Pavel HanzlJoska Malý
27.11.2021 11:13Pokud ono zda navedeni, nebo hloupí. Oboje je smutné a asi i platí oboje zároveň.
Osobní autodoprava to nevytrhne. Jsou horší odvětví, ale to nikoho nezajímá. Proč?
Va Shek
27.11.2021 11:58 Reaguje na Joska MalýPan profesor Macek je asi nejznámější odpůrce EV. Mnohokrát už své argumenty musel opravovat na základě vývoje EV.
Pavel Hanzl
28.11.2021 10:53 Reaguje na Joska MalýJenže je tam zakamuflovaný zcela zásadní podraz v grafu emisí.
Počítá s tím, že elauto se nabíjí fosilní elektřinou (myslím, že alespoň z půlky), navíc se bude měnit baterie.
Tohle samozřejmě posune elauto do nesmyslné roviny a není nutno sepisovat k tomu celé ciráty.
Proč tam nedali graf, jak by to vypadalo, když by byl nabíjen z OZE? To by vypadalo naprosto opačně, než bylo záměrné vyznění článku. A to nepovažuji za seriózní.
Pavel Hanzl
28.11.2021 10:56 Reaguje na Joska MalýVa Shek
27.11.2021 12:29 Reaguje naNehcete si na každý z těch argumentů nejdříve sám odpovědět?
Břetislav Machaček
27.11.2021 12:39 Reaguje na Va ShekA prosím fakta a nikoliv nějaká všeobecná hesla a pouhé nerealizované projekty. Sen ještě neznamená, že je to
skutečně realizovatelné. A taky mi o tom asfaltu výše
dlužíte odpověď.
Břetislav Machaček
27.11.2021 12:52 Reaguje na Břetislav Machačekpoužít už na stávající živičné povrchy. Pod
beton musí být zcela jiný podklad, než pod
asfalt. To znamená komplet rozbagrovat a začít
od začátku. To je v tom množství silnic holá
fantasmagorie se kterou "gryndýl" nepočítal.
Komplexní myšlení, ekonomické a technické
vzdělání je ekologistům cizí a jsou to pro ně
sprostá slova, která nahrazují slovy dotace
a NĚJAK to dopadne. Ano dopadne, ale tragicky.
Va Shek
27.11.2021 13:03 Reaguje na Břetislav MachačekAle můžeme- bod 1 "Elelktroauta se prodávají všude jen díky dotacím" - je to pravda? Ne. EV se prodávají i na trzích bez dotací. Stejně tak i s dotací jde stále o dražší auta.
A druhá strana dotací je, že jde o podporu automotiv a udržení jeho konkurenceschopnosti.
A takové zamyšlení nakonec. přišla dotace a podpora automobilek až s EV?
Břetislav Machaček
27.11.2021 16:00 Reaguje na Va Shekho nalákat k sobě se jmenuje pobídka, která se
ale nakonec bohatě vrátí na daních. Dotace je naopak žumpa, kam se sype bez očekávaní návratu investic. Toť ve zkratce učivo ekonomie pro začátečníky, ale ekonomika a ani technika není parketou ekologistů. Ti žijí sny a často zcela
postavených na "vodě"( nyní mantře CO2). Ona
ta uhlíková stopa elektromobility se zapomíná
počítat od "Adama" a počítá se až od zásuvky.
To taky mohu stejně počítat cokoliv jiného
a říci například, že do biopaliv nebudeme
počítat výrobu umělých hnojiv, obdělání půdy,
sklizeň, dopravu, investici do bioplynek a
s připočtenou dotací tak propaguji efektivitu
tohoto "obnovitelného" zdroje a jeho "nulovou"
uhlíkovou stopu. Opak je pravdou, ale co, účelová
lež světí prostředky. A tak je to pomalu se vším,
co se ekologistům snažíme my ostatní zkritizovat.
Bohužel slepota nedouků se nedá léčit jinak, než
hořkou zkušeností nás všech.
Karel Ploranský
27.11.2021 15:01 Reaguje na Va ShekA napište prosím KONKRÉTNĚ, který z jeho argumentů je "fake news"!
Já například MÁM od září na střeše FV. 18 panelů po 450 Wp + akumulátory 11,4 kWh. A přesto se děsím chvíle, kdy mi doslouží mé staré dobré auto, nebo mi ho znechutí nějakou nesmyslnou daní, nebo absurdní cenou nafty, nebo rovnou zakážou - a budu si muset pořídit ten elektrický nesmysl...
Protože na rozdíl od vás vycházím z REALITY.
A to prosím patřím k těm, kteří při vší té bídě mají podstatnou výhodu: Já na rozdíl od většiny mám svou střechu, na které mohu mít tu svou FVE...
Běda těm, kteří bydlí v paneláku...
Pokud nechápete, že ani ta FV na vlastním domě ani mně, ani nikomu jinému provoz elektroauta zdaleka nemůže vyřešit, tak jste prostě zaslepenec, který NECHCE vidět fakta. Ani ta fakta, která ho do zavřených očí přímo mlátí.
Va Shek
27.11.2021 15:13 Reaguje na Karel PloranskýAle na vašem příspěvků je nejdůležitější to slovo "děsím", vy máte strach. Strach z toho co MOZNA bude.
Zatím je situace taková, že spalovací auta nikdo nezakazuje. Cena paliv stoupá hlavně na základě stoupající ceny ropy která je přímo závislá na legálním kartelu.
A všechny automobilky světa investují do elektrických aut. Všude na světě a ne jen v Evropě. Dá se říct že Evropa je v EV vlastně zaostala.
Břetislav Machaček
27.11.2021 16:32 Reaguje na Va Sheknákladů na zpracování, dopravu (stoupají) a
z DPH a SPD. Poslední dvě položky jsou zdrojem
dotací i do elektromobility. Likvidací těchto
zdrojů nebude na dotace a zbude nedotovaná
monopolní eletromobilita. Toto není trh, ale
pouze cílená uspěchaná cesta do pekel. Když je
něco ekonomicky a technicky konkurenceschopné,
tak nepotřebuje dotaci a prosadí se samo. Ale
s dotací obor stagnuje bez potřeby se zdokonalit
a být konkurenceschopný. Je to medvědí služba
elektromobilitě samotné. Jsou země, kde nemají
systém dotací a jdou cestou vývoje, ale EU a
zvláště Norsko jde cestou , která se spokojila
s dosavadním stavem a který pokládá za dokonalý.
Bohužel k dokonalosti to má stejně, jako už
kdysi vymyšlené elektromobily z doby před 100
léty. Ty "dojely" na baterie stejně jako se
zadrhly i ty současné. Ty stovky tun vzácných
zemin na výrobu jedné baterie budou znamenat
pro nahrazení dosavadních spalovacích aut těmi
elektromobily rozkopání celé zeměkoule a tak
velkou spotřebu energie na jejich dosavadní
způsob těžby, zpracování a dopravy, kterou
nikdy efekt samotných baterií nenahradí. Proto
je ta těžba v rozvojových zemích za otrockých
podmínek, abychom se honosili "čistou" energií
z baterií. Hnus a pouhé pokračování kolonizace
jako v minulosti. Oni pěšky a my v EKO autě.
Va Shek
27.11.2021 16:37 Reaguje na Břetislav MachačekDotuje Čína ev a jejich vývoj?

Va Shek
27.11.2021 18:38 Reaguje na Karel ZvářalPodívejte se na ceny ev v Číně. Až sem přivezou auto velikosti Fabie s dojezdem 250 za 250 000kc bude opravdu tolik věrných zákazníků co to nekoupí?


Karel Zvářal
27.11.2021 17:14 Reaguje na Va ShekBřetislav Machaček
27.11.2021 18:08 Reaguje na Karel Zvářalbaterie a suroviny na auta, když
nám mohou dodávat auta kompletní.
Po krachu tuzemských továren to
už nebudou nejlevnější auta na
trhu, ale jediná auta na trhu,
stejně jako už u jiného zboží.
To je přesně ten ekonomický
slabikář, na který se v EU jaksi
v zápalu o "gryndýl" zapomnělo.
Břetislav Machaček
27.11.2021 12:33 Reaguje navýsostně nesnášejí a nejlépe jim je v těch snech a lžích.
Karel Ploranský
27.11.2021 12:52Ale ani ta nejlepší nabíječka není k ničemu, když k ní neumíte přivést potřebný elektrický výkon. I velmi hustá síť veřejných stanic může zájemce o její služby trpce zklamat, když v dané lokalitě zrovna v tu chvíli nebude dost výkonu; a provoz těch nabíječek může velmi snadno přispět k tomu, že dokonce nastane lokální blackout.
Takže pane Pekso:
Než se opět oddáte těm vlhkým snům, měl byste se nejdříve začít zabývat tím, co je potřebné udělat s naší elektrorozvodnou sítí. Jak velké investice bude nutné vložit do jejího posílení. A jak velký úkol to je i z hlediska objemu prací a kapacity firem, které to musejí udělat.
Asi zažijete šok...
A ten základní problém dobře vyjádřil o kousek výše pan Petr Blažek.
Dovolím si ho citovat:
"Nejdříve musí být čisté zdroje energie a pak teprve bude čistá mobilita. Všechny výpočty tzv. čistého provozu elektroaut se opírají o energetický mix, ale to není pravda. Každý takový velký spotřebič je napájen z toho nejhoršího zdroje co máme uhelné elektrárny. A ty se kvůli těmto autům budou odstavovat řádově o desítky let déle."
A já k tomu doplním:
Elektroauto funguje s nějakou účinností. Skvělou účinnost má elektromotor a hnací trakt, v tom na něj klasické auto nemá. Ale nějakou účinnost má také proces nabíjení/vybíjení, a tam už to žádná sláva není. Co hůře, účinnost toho procesu u baterií s časem velmi rychle klesá. Drasticky rychle, pokud někdo bude často používat rychlonabíjení.
Nějakou účinnost má nabíječ. a nějakou účinnost má rozvodná síť, která přivádí elektřinu k nabíječi. Nějakou účinnost má elektrárna (ještě dlouho převážně uhelná).
Když všechny ty účinnosti mezi sebou vynásobíte (nikoliv sečtete - účinnosti v řetězci se NÁSOBÍ), dostanete se docela výrazně pod účinnost běžného auta poháněného spalovacím motorem.
Neškodilo by podívat se občas do učebnice fyziky pro základní školy...
Břetislav Machaček
27.11.2021 12:59 Reaguje na Karel Ploranský"čistou" energií primárně určenou pouze k pohonu. V některých
ročních obdobích a zemích to bude podstatný díl celkové spotřeby.
Va Shek
27.11.2021 13:08 Reaguje na Břetislav MachačekVětšina EV dostává tepelná čerpadla a podíl spotřeby na topení klesá.
Karel Ploranský
27.11.2021 13:14 Reaguje na Va ShekMiniaturní TČ v autě sotva bude mít nějaký zázračně dobrý topný faktor. Pochybuji, že dosahuje hodnotu 3.
Va Shek
27.11.2021 13:09 Reaguje na Karel PloranskýEV dopadá v drtivé většině výpočtů lépe než spalovák.
Karel Ploranský
27.11.2021 13:20 Reaguje na Va ShekJá jsem si dal opravdu velkou práci s tím, abych si pro výpočet opatřil věrohodné zdroje dat, která jsem si pečlivě ověřoval křížovým porovnáváním. A mám pro to i odpovídající technické vzdělání, abych ten výpočet uměl udělat správně a mohl si za něj ručit.
Takže té "drtivé většině výpočtů" dohledatelných na Internetu se mohu leda vysmát. Přesněji ne těm výpočtům - těm, kteří se jimi nechají oblbnout.
Va Shek
27.11.2021 13:28 Reaguje na Karel PloranskýTřeba máte pravdu a ostatní co toto počítají dělají chybu. Jistě Vám to přinese nejenom uznání mezi odborníky.
Karel Ploranský
27.11.2021 15:12 Reaguje na Va ShekOpakovat to nebudu, protože by to nepřineslo NIC.
Na názory, které jdou proti mainstreamu, totiž nikdo nebere zřetel - a naprosto vůbec nezáleží na tom, jak dobře jsou či nejsou podložené fakty.
Do kanceláří, ve kterých se ROZHODUJE, takové názory buď vůbec neproniknou, nebo je lidé, kteří tam sedí, rázně smetou se stolu. Protože by mohly uškodit jejich zájmům.
No, a odborná veřejnost to nepotřebuje; odborníci (ti skuteční, z praxe) to vědí i beze mne...
Va Shek
27.11.2021 15:16 Reaguje na Karel PloranskýMůžete mě a panu Novákovi alespoň pomoc v diskuzi na téma energetické náročnosti výroby benzínu?
Jaký údaj máte vy ve svém výpočtu a z jakého zdroje?
Karel Ploranský
27.11.2021 13:11 Reaguje na Karel PloranskýJe nesmysl argumentovat tím, že si budeme elektroauta nabíjet z FVE. Je to tak velký nesmysl, že to musí vědět i úplný pitomec - takže kdo to tvrdí, je nestoudný LHÁŘ.
Že mi FVE dodává nějakou energii ve dne, to mi je prd platné, protože to jsem s autem někde mimo domov!..
Abych mohl energií z FVE nabíjet v noci, bezpodmínečně musí být jeho součástí akumulátory.
Takže jedněmi drahými baterkami (s krátkou a nejistou životností) budu nabíjet jiné drahé baterky (s krátkou a nejistou životností) v autě. Ke klesající účinnosti cyklu nabíjení/vybíjení baterek v autě se přidá klesající účinnost cyklu nabíjení/vybíjení ve stacionárních bateriích, takže nějakých 30 % energie mi zbytečně zahřeje garáž. A těch 30 %, to může (snad) platit, když jsou oboje baterky NOVÉ. Ta ztráta s dobou provozu rychle poroste. A stále nižší dosažitelná kapacita těch baterek časem přestane stačit k tomu, abych vůbec mohl jezdit.
Za jak dlouho začnete být nespokojen s tím, jak vám "drží" baterie ve vašem mobilu, pane Pekso?
Takže po nějaké době - protože jsem optimista, tak si troufnu říci po 5 až 7 letech - budu kupovat DVOJE nové baterie. Drahé baterie.
A někdo bude muset DVOJE nové baterie vyrobit a DVOJE staré baterie zlikvidovat, v lepším případě jakž takž zrecyklovat.
To je panečku ekologie!
Jestli takovéhle bludy obhajujete v Europarlamentu, pane Pekso, tak nám pomoz Pánbůh...
Va Shek
27.11.2021 13:25 Reaguje na Karel PloranskýNebylo by lepší se zeptat na řešení?
Proč bych ve nemohl nabíjet ze své FVE když jsem připojený k nabíječce např v práci? Ano, nejsou to "ty samé" elektrony, ale v principu propojených sítí je to uplně jedno a možná ještě lépe.
A pak nemusím mít ani doma ty baterie, protože tu elektřinu z auta můžu použít doma pro napájení domu přes noc.
Karel Ploranský
27.11.2021 15:20 Reaguje na Va ShekElektroauto není mobil nebo notebook a k nabíjení potřebuje trochu víc všeho. Místa, příkonu...
Přeji vám, aby vám váš zaměstnavatel umožnil nabíjení elektroauta během pracovní doby.
Nebo aby v okolí vašeho pracoviště bylo nejen dost parkovacích míst, ale aby na nich byly i zásuvky.
Ale že to tak bude, tomu jistě nevěříte ani vy sám.

Karel Zvářal
27.11.2021 15:30 Reaguje na Karel PloranskýPavel Hanzl
27.11.2021 17:34 Reaguje na Karel PloranskýJarda Bobr
28.11.2021 21:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2021 22:08 Reaguje na Jarda BobrPavel Hanzl
27.11.2021 17:31 Reaguje na Karel PloranskýA kolikrát najezdíte za život milión kilomerů proboha.
https://fdrive.cz/clanky/lexus-poskytne-u-sveho-prvniho-elektromobilu-zaruku-milion-kilometru-na-baterii-5355

Miroslav Vinkler
29.11.2021 06:18Hned 79 procent respondentů v něm uvedlo, že s užíváním syntetických paliv by neměli sebemenší problém.
Pokud by se pak Němci měli rozhodnout mezi spalovacím vozem, který by poháněla „zelená” paliva, a elektromobilem, volilo by 58 procent lidí první možnost.
Mimo to 64 procent populace odmítá, aby byl ve střednědobém či dlouhodobém horizontu zakázán prodej spalovacích aut.
A konečně, 88 procent lidí zastává názor, že spolková vláda má podporovat veškerá řešení vedoucí k ochraně klimatu, ne jen a pouze elektromobilitu.
Jak se přitom zdá, z euforie se začínají probírat i němečtí politici. Kandidát na ministra dopravy Volker Wissing pak rovnou vdechl většině motoristů novou naději na návrat zdravého rozumu. Uvedl totiž, že „mobilita musí zůstat dostupná, nesmí se stát luxusem“. Tím poukázal na dosavadní vývoj, který zatím nepřinesl nic jiného než utrácení velkého množství peněz daňových poplatníků dost pochybným způsobem.