https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-bobek-gorilka-na-prodej.zachranime-ji
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Bobek: Gorilka na prodej. Zachráníme ji?

26.8.2024
Zdroj | Zoo Praha
Asi rok staré gorilí mládě, které se vyděšeně krčí v malé, z prken stlučené kleci. Ta fotografie vhání slzy do očí. A to ještě není nejhorší z těch, které nám od středečního odpoledne přicházejí…
 
Od středy se v Kamerunu hraje o život tohoto gorilího mláděte – a jistou roli v tom máme i my v Zoo Praha.

Jeden z obyvatel východokamerunského města Lomié nabídl ve středu tuto malou gorilku pracovníkovi našeho projektu Toulavý autobus. Jména ani další detaily zatím nemohu zveřejňovat, nicméně dotyčný ji údajně našel v lese chycenou do pasti. Od našeho pracovníka pak očekával, že za ni dostane slušně zaplaceno. To se mýlil. Mládě bylo orgány ochrany přírody obratem zabaveno.

Bohužel nemá smysl se pokoušet vrátit toto mládě zpět do přírody. Když pominu naprostou nepřehlednost terénu, absenci odborných kapacit a nebezpečí pytláků, je velmi pravděpodobné, že matka mláděte již nežije… Historce o jeho náhodném nalezení se nikomu znalému místních poměrů nechce věřit.

Je proto jediná možnost, a to záchranné centrum pro primáty. Od pátečního večera je gorilí mládě již v jednom z nich. Pokud je nám známo, přijímá potravu a má jen drobná poranění v oblasti pasu, což je v podobných případech obvyklé. Snad by tedy mohlo být v pořádku.

O příběhu „naší” gorilky z Lomié budu samozřejmě dál informovat. Navzdory veškerému úsilí mnoha lidí však bezvýhradný happy end nečekejte. Když všechno dobře dopadne (a to ještě není zdaleka jisté), nejspíš prožije celý svůj život v záchranné stanici. Pozdější návrat goril ze záchranných center do přírody je totiž prakticky nemožný a vývoz z Afriky do zoologických zahrad na jiných světadílech z více důvodů vyloučený. To však nic nemění na skutečnosti, že umístění upytlačeného mláděte do záchranného centra je to nejlepší možné řešení a že zodpovědnost za jeho osud nese pytlák, který ho připravil o svobodu a patrně také o matku…

Dívám se na fotografii osiřelé gorilky… Je k pláči – a k vzteku zároveň.

28. září vyjde knížka Snídaně s Její Excelencí, jejímž autorem je Miroslav Bobek. Předobjednat si ji můžete už dnes, na webu Luxoru je 20% sleva.

A co se ve Snídani dočtete? Například o tajemství olgoje chorchoje i příšery hafgufy, transportech goril i koní, nejskvělejších mláďatech i smrti legendy, fotografování v zoo i pod vodou…


reklama

 
foto - Bobek Miroslav
Miroslav Bobek
Autor je ředitelem Zoo Praha a autor řady knih, například knihy Ryšavý knihovník či Snídaně s Její Excelencí.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pa

pavel

26.8.2024 10:24

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Pe

Petr

26.8.2024 11:03
"který ho připravil o svobodu..."
Kdežto gorily v zoo mají svobody spoustu.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.8.2024 12:16 Reaguje na Petr
Protože jsou gorily v zoologických zahradách "týrány", dožívají se mnohem vyššího věku než v přírodě.
Odpovědět
Pe

Petr

26.8.2024 13:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ale jistě. Pokud vás zavřu do proskleného obludária s několika dalšími podobnými, budu vás denně krmit a eliminuju veškeré rizikové faktory, tak se taky dožijete mnohem vyššího věku než domorodci z pralesa. Chtěl byste to?
Na netu se dá dohledat mnoho experimentů o chování lidí v izolované skupině uzavřené na malém prostoru. Výsledky jsou víc než zajímavé, tedy kromě zúčastněných, těm to až tak zábavné nepřišlo.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ponorkov%C3%A1_nemoc
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.8.2024 13:12 Reaguje na Petr
Mistr v hledání problémů, kde nejsou. Sestavení skupiny je odborná práce, je to jako větší rodina, harém. Rozmíšky jsou všude, ale samec svůj harém chrání, jsou tam v bezpečí. Zvenku jsou příchozí obou pohlaví, silverback samce většinou odrazí, samice vítá, ale nová je poslední v hierarchii. Ale zvykne si, tak jako všechny před ní. Žádná hrůza, normální život. Ponorka je úplně o něčem jiném.
Odpovědět
Pe

Petr

26.8.2024 13:24 Reaguje na Karel Zvářal
Že něco nevidíte neznamená že to neexistuje, jen že je to mimo vaše rozlišovací schopnosti.
Když něco uděláme "odborně", tak můžeme dělat cokoliv?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.8.2024 17:40 Reaguje na Petr
Velká teritoria v přírodě jsou pro zvěř nezbytnost kvůli zajišťování potravy. 95% pohybu zvěř vykoná proto, aby se nakrmila nebo napojila. Dávejte lvovi na savaně pwermanentně krmení na jedno místo a klidně se deset let nehne z fleku a více než dvacet hodin denně prochrápe.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.8.2024 18:22 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
V podstatě ano, jen něco doplním. To by nesměl mít žádné sousedy, kvůli kterým pravidelně obchází a značkuje své území. Dávku na jeden den, aby to okamžitě zhltli, v případě celého kusu na několik dní by se dostavily hyeny a lvy jsou schopné zahnat. Podle mýho se lvi právě proto sdružují do tlup, aby byli schopni odolávat hyenám, které by jednotlivce snadno okradly a zabily. Levhart jim většinou uteče na strom a čítah, ač rychlý a úspěšný, na svou křehkost málem dolatil- 2x hrdlo lahve (téměř vyhuben)...

Ti dva neumí nic jiného, než Provokovat a trolit (Blábolit a žvanit), v tom jsou nepřekonatelní.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.8.2024 09:09 Reaguje na Karel Zvářal
Jen trolí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2024 16:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Hlupáci se najdou všude. Pan Bobek srozumitelně vysvětlil, proč gorilku nelze vrátit do přírody. Ale v ZOO by mohla posloužit pro záchranu druhu.
Odpovědět
Anyr

Anyr

26.8.2024 15:22 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Další hvězda, pro kterého je dlouhý život roven kvalitnímu, naplněnému životu.

Jak smutné dědictví socialismu!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

26.8.2024 17:55 Reaguje na Anyr
Jasně, když vidím vás mladé, jak máte naplněný život a nad čím vším se hroutíte, musím se smát.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.8.2024 18:27 Reaguje na pavel peregrin
1* Život naplněný tlemením do mobilu - opravdu "ideál"...

Jinak zooparky nejsou produkt socialismu, jak si děti Mileny Jálové malují.

https://cs.history-hub.com/nejstarsi-zoologicke-zahrady-ve-spojenych-statech
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.8.2024 09:15 Reaguje na pavel peregrin
Podle výzkumu spokojenosti (Kohosi) se změnil pohled mladých v posledních asi 10 letech. Dlříve byla spokojenost (pocit štěstí) dle věku tvaru U. A nyní je spíše jen rostoucí. Mlydí jsou velice nešťastní. Asi podlehli strašení a klimatickému žalu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.8.2024 09:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Historie praví, že vyděšená populace se snadno ovládá. Pokud se naprosto neziracionalizuje, pak je občanská válka.
Odpovědět
Sl

Slovan

27.8.2024 10:16 Reaguje na Anyr
Cože? A jak jako chcete nahradit ZOO? Je to jediná instituce, navíc ekonomicky reálně životaschopná, která je schopna tisícům a tisícům druhů zvířat zajistit existenci i v případě, že se v jejich přirozeném prostředí všechno pose*e a ony vyhynou. Díky ZOO je pak můžete navrátit. Těch příkladů není málo. Někteří se snaží být papežštější než papež.. naprostí idealisté, kteří ale žijí v naprosto nedokonalém světě. Navíc dnešní ZOO mají většinou velké i přirozeně vypadající výběhy. Není to volná příroda, ale že by tam ta zvířata trpěla? To řekne jen někdo, kdo do ZOO nechodí…
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.8.2024 14:40 Reaguje na Slovan
ono s těmi zoo nelze paušalizovat. zoo je pro různé živočišné druhy různě snesitelné a stresující. a v různých zoo jsou různé podmínky. na jedné straně slon uvázaný u žlabu na půlmetrovém řetězu za zadní nohu a druhém půlmetrovém řetězu za přední nohu, a na druhé straně skupina slonů ve vícehektarovém výběhu. a pak tady máme zvířata, která jsou víceméně hojná a v zoo jsou jen proto, aby tam chodili děti na mědvědy a žirafy (a zoo nevědí co s nima když se rozmnoží) a na druhou stranu jsou tady převaláci a bizoni (a určitě nějací další ne tak populární živáčci) co se díky pár zoo podařilo tak nějak zvednout ze dna a daří se je vracet do přírody, a pak tady mámě nějaké ty "vopice", co jsou v přírodě na hranici vymizení a v zoo se množí a nějaký jejich návrat zpátky do pralesa nepřipadá do úvahy...
Odpovědět
Sl

Slovan

27.8.2024 15:32 Reaguje na Lukas B.
Ukažte mi ZOO, kde jsou sloni uvázáni na řetězu. Pochybuji, že takovou najdete…
ZOO samozřejmě slouží i jako vzdělávací instituce, proto se chovají i relativně běžná evropská zvířata. Ale u té žirafy jste se tedy opravdu sekl. Neexistuje jeden druh, ale několik poddruhů a většina ZOO chová ty skutečně ohrožené. Takové zvíře se navíc dá navrátit do přírody podobně jako nosorožci ze Dvorské ZOO.
Stejně tak jdou samozřejmě navrátit i opice a lidoopové včetně goril. Popravdě nevím, proč pan Bobek tvrdí že je to u goril téměř nemožné. Fakt je ten, že je to nesmírně složité ve srovnání s jinými druhy, ale jde to. Např. organizace Aspinall foundation již takto navrátila 75 goril do volné přírody.

https://www.aspinallfoundation.org/gabon/
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.8.2024 20:52 Reaguje na Slovan
tuhle proběhla zpráva o porážkách samců žiraf (nevím z hlavy jakého konkrétního druhu)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.8.2024 20:59 Reaguje na Lukas B.
Jo, šlo to, ale to jsou extrémy, podobně jako rysi, o které není zájem a do volnosti jsou ztracení. Podobně spor o hradní medvědy, rozpočet seškrtaný, šetří se všude, ale "lidi je chtěj". Nežijeme v dokonalém světě, ale na hraně možného.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.8.2024 09:04 Reaguje na Lukas B.
Vy tomu nějak nerozumíte. V zoo chybí přírodní výběr. Ve volnosti se samci perou o samice, velice tvrdě, poražený je často zraněný a sežerou ho lvi. V zoo mohou mít jen jednoho býka u stádečka samic, neb by se neustále rvali a taky by nebylo jasné, kdo je otec. Co s těmi býky, co nemají stádo? Takže s těmi mladými co nevyhovují do chovu hlavně s hlediska příbuzenské plemenitby a taky starými samci krmí lvy (taky jak v přírodě). No a?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2024 16:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
No, pokud se zadaří, vznikne někde, i u nás, dostatečně velká rezervace, kde i velká zvířata mají téměř přirozené podmínky. Musím říci že mě příjemně překvapila informace, že k bizonům v Milovicích můžete i na návštěvu, jen se k nim nemáte přibližovat pod 50 m.
A je fantastické, co jsem zažil na Novém Zélandě, že tam sice je upozornění nepřibližovat se k lachtanům pod 10 m, ale oni sami reagovali až když lidé přišli na 2,5 m. A samice, i když měly mláďata, snesly i 1,5 m. A mláďátka, batolící se metr od vás, jsou přímo kouzelná. Když pak čtu, jak různí "zelení" vyvádějí, když na Radouči v Mladé Boleslavi syslové lezou lidem přes nohy a do tašek pro oříšky, nebo v Japonsku, jak se lidé mazlí s jelínky, nebo video, jak kdesi v Alpách svišťové žebroní o mrkev, tak to jsou přece krásné příklady ideálu z Knihy džunglí: "Jsme jedné krve, ty i já."
Odpovědět
Sl

Slovan

28.8.2024 09:30 Reaguje na Lukas B.
V roce 2014 se stal jeden případ v Kodaňské ZOO. Stalo se tak i přes to, že o to zvíře projevila zájem jedna ZOO v Británii a jedna v Holandsku. Jedná se tedy o naprosto výjimečný případ. O jiném sem neslyšel.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.8.2024 09:06 Reaguje na Slovan
Myslím, že pan Bobek je poněkud znalejší než vy.
Odpovědět
Sl

Slovan

28.8.2024 09:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pan Bobek je výrazně znalejší než já. To ani nezpochybňuji a vím to.
Pouze jsem chtěl upozornit na to, že i gorilu z umělého chovu lze do volné přírody navrátit, že to minimálně 1 organizace i dělá, jen se jedná o nesmírně složitý proces. U goril jsme ale naštěstí stále v situaci, kdy jich ve volné přírodě žije stále dostatečně velký počet, takže se lze primárně soustředit na jejich ochranu v jejich přirozeném prostředí. To ale samozřejmě neznamená, že je špatně mít záložní populace v ZOO.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2024 16:43 Reaguje na Anyr
Mnozí lidé, kdyby nebylo socialismu, by si ho snad museli vymyslet!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2024 16:25
Je to smutný příběh. Africká země asi není schopna se o gorilku náležitě postarat a přesto nedovolí její vývoz do ZOO, kde by se mohla i množit. Připomíná mně to osud západního poddruhu antilopy Derbyho. Senegal není schopen jej účinně chránit před pytláky, ale nepovolí vývoz do záchranných chovů v bohatých zemích.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2024 16:27 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Musím dodat: Kdybych měl tu moc, tvrdě bych těm africkým státům řekl: "Nebudete účinně spolupracovat při ochraně zvířat? Nebudete dostávat žádnou pomoc a nedovolíme vašim občanům migrovat do našich zemí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist