Petra Kolínská: Nový stavební zákon zásadním způsobem zhoršuje systém ochrany životního prostředí
28.7.2021
Dříve zde stávala sklárna. Teď je tu národní park. Ale to by bylo, aby tu nebyly apartmány.
Orgány specializované na ochranu lesů, zemědělské půdy či zeleně ve městech již nebudou moci vetovat nevhodné stavební záměry, respektive nebudou moci nasměrovat stavebníka na úpravu projektu svými připomínkami před vydáním svého závazného stanoviska.
Podle nového stavebního zákona bude o všech podstatných otázkách vlivu stavebního záměru na životní prostředí rozhodovat stavební úřad. Někdy sám, někdy po poradě se specializovanými orgány. Ty totiž nezanikají, ale dramaticky se jim osekávají pravomoci.
Radikální změny v kompetencích a pravomocech úřadů budou mít nepochybně vliv i na obsah budoucích rozhodnutí. Ostatně tato myšlenka je v DNA celého reformy stavebního práva. Tvůrci i podporovatelé nového zákona opakovaně argumentovali, že dojde k zázračnému zlepšení podmínek pro stavebníky, když o stavbě nebude rozhodovat zaměstnanec obecního úřadu, ale zaměstnanec státní. Byť bude muset mít stejnou profesní kvalifikaci a věcná kritéria, která bude muset posoudit, se téměř nemění. Hlavní problém spočívá v tom, že odborníci na životní prostředí coby zaměstnanci stavebního úřadu budou mít jasné zadání od svého nadřízeného, kterým bude vedoucí stavebního úřadu.
Rizika pro ochranu jednotlivých oblastí životního prostředí jsou zjevné. Zvlášť, když stavební úřad bude vystupovat jako orgán ochrany přírody i v národních parcích. Ano, čtete správně. Prostavební lobby prosadila, že stavební úřad bude suverénem i v zastavěném území a v zastavitelných plochách zvláště chráněných územích, pokud je pro dané území zpracován tzv. regulační plán nebo územní plán s prvky regulace.
Aby se přímý dohled ministerstva životního prostředí nad ochranou veřejných zájmů oslabil ještě více, prosadili poslanci v rámci pozměňovacích návrhů zrušení možnosti ministerstva podat žalobu na stavební povolení, pokud má za to, že rozhodnutí stavebního úřad je z pohledu jím chráněných veřejných zájmů nezákonné.
V zákoně je i pár drobných min, které mohou spustit lavinu excesů, ale které bude zároveň jednoduché ze zákona časem vypustit. Za všechny jmenujme možnost stavět bez povolení v historických zahradách a parcích drobné stavby o zastavěné ploše až 50 m2 a do 5 m výšky, pokud budou plnit funkci veřejných toalet.
V zákoně je i pár změn pro životní prostředí příznivých. Zejména zařazení zelené infrastruktury do seznamu veřejné infrastruktury pomůže zrovnoprávnit postavení inženýrských sítí a modrozelených ploch. Celkové negativní vyznění zákona pro životní prostředí bude však již brzy měřitelným faktem.
reklama
Další informace |Text vznikl v rámci projektu Měníme klima v legislativě, který podpořila Nadace OSF prostřednictvím programu Active Citizens Fund. Program je financován z Fondů EHP a Norska.
Petra KolínskáAutorka je ředitelkou Zeleného kruhu, asociace ekologických nevládních organizací.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Tento zákon bude třeba co nejdříve zrušit.... je to opravdu "dílo ďáblovo"...
Odpovědět
zákon nic nezhoršuje, je to papír,
zhoršují to lidé , jejich chování, bezohledná hamižnost a sestavení hodnot ve společnosti,
lidé se už nechovají podle vlastního svědomí a rozumu ,musí mít papír a potom i špatné skutky jsou dle papíru dobré
Odpovědět
i přesto, že z toho člověk není odvázaný, tak možnosti jsou pro všechny stejné. Teď ty " organizace" si zkrátka ustelou před tím super stavebním úřadem v Ostravě a nemusí bivakovat před 77 městskými úřady.
Odpovědět
Proč to proboha neopíšou ze zemí, kde to dávno funguje?
Odpovědět
Protože mají jiné záměry než jaké oficiálně prezentují...
Odpovědět
Taky se obávám. Ten zákon je skutečně šitý pro totalitní vedení země, nejlépe pod Ruskem.
Odpovědět
Tento paskvil, tato parodie na kvalitní zákon odpovědné společnosti, bude doufám ještě v listopadu tohoto roku zrušen. Chápu, že změna je potřeba. Nicméně není přeci možné aby zákony psali developeři-velice dobře vědí co dělají při stavbách za prasárny, ale proč to řešit- mohou si vykoupit svědomí třebas sponzorováním Člověka v tísni. Je mi fyzicky zle z toho kam se posouvá naše společné vědomí. Musela bych být vulgární kdybych chtěla trefně popsat to, co je dnes společenskou normou.
Odpovědět
Pokud lid obecný běžně toleruje lži a krádeže i v nejvyšším patře politiky, nemá šanci na budoucnost.
Odpovědět
Za to, že ten zákon vznikl mohl jediný faktor - už tu bylo příliš mnoho přísavek nalepených na stavební řízení. Tu se muselo něco šoupnout úředníkům, tam zase nějaké to výpalné ekoteroristické organizaci. Když se tohle stane v nějaké organizaci, jediná možnost je ji rozpustit a začít znova, jinak. Tohle ten zákon dělá a to mu nevyčítám. Jestli jsou v něm chyby a s jakými důsledky, to, nejsa právník ani věštec, neposoudím. Ale dívám se na to obecně z této perspektivy.
Odpovědět
To šoupání se pouze znásobí a pošle do vyšších sfér....
Odpovědět
Centralizovat se musí, předně úplatky
Odpovědět
Viníkem jsou v tomto případě jednoznačně ti které tento zákon vyřadil ze hry. Běžný stavebník příliš často čelil jejich aroganci moci pro každou stavební úpravu, tak přes velké riziko které tento zákon znamená pro přírodu prošel a asi ani nebylo potřeba njak extra lobbovat.
Ale každý raději vidí spiknutí celého světa než aby hledal chyby u sebe.
Odpovědět
Třeba já. Stavěl jsem (=nechal jsem si postavit, ale papírování mě neminulo) několik budov (rodinný dům a nějaké firemní stavby, vše pro vlastní potřebu, nejsem developer ani landlord). Jednání s úřady bylo šílené, nevědí co chtějí ale nedají pokoj dokud to nedostanou, chtějí desítky naprosto zbytečných papírů, bojí se samostatně rozhodnout, trvá jim to, mají na všechno dost času a jsou upřímně překvapení, když jim řeknu, že půl rok je pro mě příliš dlouhá doba, řekli si o všimné, ...
Odpovědět
Asi záleží jak to kdo vidí🤷♀ Stavěli jsme taky- v Chko, RD + oprava roubenky s PO, studnu, stožár na kvůli internetu, ohradníky. Papírování si tedy představit umím. Chko a památkáři uplně v klidu, ale koordinované stanovisko mazec- taky nechápu proč se mi ke stavbě má vyjadřovat poskytovatel plynu a třeba O2- nejbližší jsou 8 km od nás. To už mi jako úchylárna příjde, ale za to rozhodně nemůže nikdo kvůli ochraně žp. A jestli se tohle bude vydávat někde na kraji tak bude ještě hůř🤷♀ Dobrého na tom zákoně není prostě nic
Odpovědět
No, třeba to vyjádření správců sítí, to se mělo už dávno zrušit. Není smlouva, není potrubí. Za těch třicet let si to mohli dát do pořádku a nespoléhat, že zákon ochrání trubky a kabely vedené přes cizí pozemky nebo svým ochranným pásmem zasahující do cizích práv.
Odpovědět
už jste někdy viděl, jak pracuje úředník?
Odpovědět
Ještě jsem úředníka neviděl pracovat, zatím jsem jen viděl jak chodí po chodbě se složkou papírů v ruce aby vypadal vytíženě :D
Odpovědět
Babiš ven už konečně !..přání otcem myšlenky, nezmění se nic po volbách
Odpovědět
Ten zákon skutečně není dobrý. Snad se po volbách zruší nebo novelizuje tak, aby ochrana ŽP nebyla jen prázdným heslem.
Odpovědět
Pokud ovšem vyhrají ty proekologické a proevropské politická strany, které tak nenávidíte.
Odpovědět
|
|