Petr Orel: Otevřený dopis ministru Karlu Havlíčkovi ve věci vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe
V roce 2019, kdy Váš rezort „vyrukoval“ se Studií proveditelnosti, jsem byl v Senátu společně s kolegyní, senátorkou Jitkou Seitlovou, iniciátorem Veřejného slyšení „Potřebuje Česká republika vodní koridor Dunaj – Odra – Labe?“. Snažili jsme se tehdy o velmi vyvážené a objektivní zastoupení řečníků. Na základě toho, co na tomto jednání zaznělo, ale také v návaznosti na celou řadu do Senátu doručených písemných vyjádření od municipalit, odborných institucí, profesních sdružení a nevládních organizací, jsme vypracovali závěrečné shrnutí, které se následně odrazilo v usnesení Senátu ze dne 14. srpna 2019. Toto usnesení horní komory parlamentu bylo samozřejmě doručeno na Vládu ČR a všem dotčeným rezortům. Je v něm mimo jiné konstatováno, že studie proveditelnosti zcela nedostatečně vyhodnocuje environmentální rizika Dunaj – Odra – Labe a nebyl tak naplněn úkol z Politiky územního rozvoje, který Ministerstvu dopravy stanovil shrnout a vyhodnotit podklady k realizovatelnosti tohoto investičního záměru. Dále Senát žádal, aby rozhodnutí vlády o přípravě v navrhované extrémně náročné investici z veřejných zdrojů předcházela řádná oponentura výsledků studie provedená nestrannými zahraničními experty. Nestalo se tak.
Je mimořádně zvláštní, že se během jednoho roku vytratila negativní stanoviska Ministerstva životního prostředí, mimochodem velmi precizně odborně vypracovaná, ale také negativní stanovisko Ministerstva financí.
Pominu-li celou řadu negativních vyjádření a stanovisek, např. Akademie věd ČR, pak mě velmi překvapilo, že Váš rezort zřejmě vůbec nevzal do úvahy názory těch ekonomů a dopravních expertů, kteří ve studii proveditelnosti shledali závažné nedostatky ve východiscích a metodologii, které pravděpodobně výrazně zkreslily ekonomické analýzy. Autory předmětné studie nelze – nejen dle mého názoru – považovat za nestranné.
K napsání tohoto otevřeného dopisu mě však vedlo Vaše vystoupení po jednání vlády dne 5.10. t.r., kdy jste se vyjádřil, cituji: „Asi nejvíce sledovaným usnesením dnešního dne z oblasti hospodářství a investic je přijetí usnesení, které dává zelenou v přípravě kanálu Koźle–Ostrava. Je to ta severní část tzv. Oderské větve, která umožní poměrně významným způsobem podporu v oblasti ekonomického charakteru, v oblasti energetiky, v oblasti rekreace, v oblasti dopravy samozřejmě, turismu a obecně bude to velký signál pro další podporu celého Moravskoslezského kraje, který na tuto investici velmi čeká… Pomůže to regionu, pomůže to i v oblasti zaměstnanosti, protože je třeba si uvědomit, že region je náročný a velmi citlivý zejména na velké společnosti, velké firmy, které se mohou dostat i s ohledem na ekologické ambice Evropy, na ceny emisních povolenek do určitých problémů. To znamená, je třeba do toho regionu investovat, je třeba tam připravovat zajímavé ekonomické příležitosti a toto je nepochybně jedna z nich, která je tím regionem velmi vítána. Pochopitelně nebylo by to jen o ekonomice, energetice, hospodářství, ale i o vodním hospodářství. Řeší zadržování vody a podobně.“
Já jsem se v tomto regionu narodil, jsem patriot, a proto vůbec nechápu, jak jste mohl dospět k takovému závěru. Zvláště vaše prohlášení, že tento záměr je to, co tomuto kraji prospěje, a že na tuto investici kraj čeká, považuji vysloveně za drzost. Možná jste si nestihl všimnout, že se struktura průmyslu v MSK za posledních 30 let výrazně změnila, že nás čeká uzavření OKD, že již nežijeme tak úplně těžkým průmyslem. Potřebujeme se zbavit obrovských ekologických zátěží, za 30 let nemáme dořešené ani hodně medializované ostravské laguny, a to jde skutečně o obrovskou ekologickou zátěž.
Pane ministře, máme v kraji cca 1200 ha brownfieldů, a jen 47% z nich je připraveno k investičnímu využití. Připravit tyto plochy pro další využití by bylo velmi záslužné a navíc bychom eliminovali tlak na zástavbu vysoce kvalitní zemědělské půdy. Jinak řečeno, nestačí proklamativně hovořit o tom, že vodní kanál prospěje tomuto regionu. Je potřeba to podložit analýzou, které firmy a v jaké míře by vodní dopravu využívaly. Vámi zmiňované rekreační hledisko je vzhledem k devastujícímu zásahu do krajiny zcela nepodstatné, i v návaznosti na 15 miliardovou investici. Co se týká protipovodňové ochrany, kterou také často propagátoři koridoru zmiňují, tak bych rád upozornil na mezinárodní evropskou dohodu o hlavních vnitrozemských cestách (AGN), která odvádění povodňových vod kanálem výslovně nedoporučuje. Její tvůrci vědí proč, mají s tím letité zkušenosti. Co se týká proklamovaného zadržování vody kanálem a zavlažování polí, tak místo na ministerstvu zemědělství, se běžte zeptat zemědělců v našem dotčeném regionu. Víte co uslyšíte? Že je to nesmysl, že jde o „Potěmkinovu vesnici“.
Vážený pane místopředsedo vlády, pevně doufám, že jste zaregistroval různé reakce z Moravskoslezského kraje na zmíněné usnesení Vlády ČR, a že je budete brát v úvahu. Na rozdíl od nás tady nežijete. Se skromností sobě vlastní si Vám dovoluji doporučit více úcty, pokory a respektu k přírodě. Když budete mít volnou chvilku, tak se prosím podívejte na poslední dokument sira Davida Attenborougha Život na naší planetě. Je varováním.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (57)
Jan Šimůnek
26.10.2020 17:08V. Kolar
26.10.2020 17:26 Reaguje na Jan ŠimůnekStanislav Hrouzek
26.10.2020 17:49 Reaguje na Jan ŠimůnekI australské uhlí je v Evropě dlouhodobě levnější než to naše...
Zbyněk Šeděnka
27.10.2020 08:56 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
27.10.2020 09:19 Reaguje na Zbyněk Šeděnkarýpal lesní
27.10.2020 09:33 Reaguje na Jan Šimůnek<rýpal lesní>
Zbyněk Šeděnka
27.10.2020 09:41 Reaguje na rýpal lesníJan Šimůnek
28.10.2020 08:06 Reaguje na rýpal lesníZbyněk Šeděnka
28.10.2020 12:21 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.10.2020 08:37 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaMiroslav Vinkler
26.10.2020 17:32Bohuslav Rosendorf
26.10.2020 19:57Sally Tetička
27.10.2020 10:21 Reaguje na Bohuslav RosendorfBohuslav Rosendorf
31.10.2020 08:20 Reaguje na Sally TetičkaBřetislav Machaček
26.10.2020 20:14se ptám, jak si autor představuje budoucnost Ostravska. On to nebude
pouze útlum těžby uhlí a s ním i hutnictví a navazujícího průmyslu.
Čím bude nahrazeno tuzemské uhlí v teplárenství, které je zde postaveno
na spalování podřadných uhelných odpadů(proplastek) a nebo se zde vytápí
odpadním teplem z černouhelných elektráren(EDĚ, Třebovice).Dovoz bude
značně dopravně náročný a navíc budou muset přibýt skladovací prostory,
protože dosud byly provozy plynule zásobovány z místních zdrojů. Plyn
asi teplárenství nespasí díky nízké kapacitě plynovodu a jinou alternativu tady nevidím. No a jak chce přesvědčit investory, aby stavěli na těch
brownfieldech, když jim jinde nabízejí k výstavbě "zelené" louky a bez
staré průmyslové zátěže v podloží. Oni jsou opatrní na to, kam budou
investovat a berou v úvahu i dopravní možnosti. Můžete jim lokalitu
sebelépe připravit a pokud vázne dopravní napojení, tak zeje prázdnotou.
Těch prázdných, nebo pouze z části zaplněných průmyslových zón je stát
plný. Pak je tu ještě možnost udělat z Ostravska skanzen průmyslu
a pomalu ho nechat vylidnit. To se děje už od roku 1989 a bohužel
odcházejí mladí a vzdělaní lidé, protože jim tu chybí perspektiva.
Takže budiž, kanál je zapuzen, tak vzhůru pane senátore vyřešit ty
mnou nastíněné problémy. Voličům nestačí sliby, ale čekají činy.
Jsem zvědav kolik investorů sem nalákáte a na co. Bohužel tu schází
domácí investoři a ti cizí mají třeba požadavky, které souvisí i
s tím kanálem.
Pavel Hanzl
28.10.2020 09:12 Reaguje na Břetislav MachačekBýt první znamená šlapat hluboký sníh a někdy i bloudit, ale nebýt schopen ani po vyšlapané cestě jít, je přece úplný idiotismus.
Lukáš Kašpárek
26.10.2020 21:46Pavel Hanzl
28.10.2020 09:18 Reaguje na Lukáš KašpárekZbyněk Šeděnka
28.10.2020 12:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.10.2020 17:29 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaTenhle blbistán je něco příšernýho, kam jsme se to dostali?
Zbyněk Šeděnka
31.10.2020 00:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.10.2020 08:46 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaBavíme se o tom, že DOL je tisíckrát horší tunel, než celá Bémova olympiáda.
Václav Kain
26.10.2020 22:21Jaroslav Štemberk
27.10.2020 00:18Pavel Hanzl
27.10.2020 09:25 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkCelou trasu z výchozích přístavů loď projede za asi 21 dní, když to vezme kolem přes Gibraltar a Bosporem, tak jede TŘI dny.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
rýpal lesní
27.10.2020 09:42 Reaguje na Jaroslav Štemberk<rl>
Martin Vlk
27.10.2020 08:52Jde o energeticky nejúspornější způsob dopravy a to asi 9x vůči železnici a asi 75x vůči silnici. Kapacita železnice je již dávno vyčerpána a pokud by měla pojmout to, co je na silnici, musela by se ztrojnásobit. Už nad tím "ekologové" přemýšleli? Asi ne. Místo toho, aby se do projektu zapojili a pomohli vodní cesty vybudovat tak, aby byly nejenom funkční pro dopravu, ale i pro přírodu, tak jen neustále jakékoliv snahy podkopávají a ničí. Bohužel musím konstatovat, že u našich "ekologů" žádný tvůrčí přístup nevidím. Mám z nich pocit, že si asi myslí, že se to tak nějak vyřeší samo. Ano, vyřeší se to, ale nebude se to líbit ani lidem a ani přírodě (jen asi našim ekologům ano). Je mi za naše ekology hanba!
Zbyněk Šeděnka
27.10.2020 09:12 Reaguje na Martin VlkBřetislav Machaček
27.10.2020 10:08 Reaguje na Zbyněk Šeděnkanejen ty sypké hmoty, ale i kontejnery s různými polotovary
i finálními výrobky, můžou to být cisternové lodě pro
tekuté a plynné produkty, můžou to být třeba ty kolejnice
na rychlostní železnice o takových délkách, které nelze
přepravovat ani po železnici. Mohou to být stavební a taky
izolační materiály a vy tu pouze mluvíte o uhlí, rudě
a železu. Máte poněkud zúžený pohled na přepravní možnosti
toho kousíčku z Polska do Ostravy. Po kompletním utlumení
těžby uhlí může dojít i na něho a může to být třeba uhlí
z Austrálie. Komplet bez uhlí se hospodářství nikdy
neobejde ani ve vysněné zelené energetice. Ale vidím, že
je zbytečné obhajovat něco, z čeho už nic nebudu mít
a mladá generace o to nestojí. Oni nejsou vlastenci
a patrioti, jsou to již světoobčané a ti půjdou v klidu
za prací jinam a zaletí si jinam i za přírodou. Jejich
pohled je zúžen na teď a já. S tím si ale bohužel
nevystačí navěky. Naši předci nebudovali silnice, železnice
a i ty kanály pouze na teď a pro sebe, ale i pro nás
do budoucna. Nebýt toho, tak tu jezdíme na oslech po
stezkách vyšlapaných zvěří a známe maximálně vedlejší
vesnici. Tak nějak žijí lidé tam, kde se to nestavělo
a zamrzli doslova v pravěku.
Jaroslav Kořínek
27.10.2020 10:17 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJen prosím pana Hanzla, aby mi tady nezačal oponovat bez uhlíkovou výrobou oceli a vodíkem. Děkuji.
Jan Šimůnek
28.10.2020 08:09 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaBřetislav Machaček
27.10.2020 09:49 Reaguje na Martin Vlkale o zpolitizování skutečné ekologie. Řešení veškeré žádné a když
tak utopické a nebo zcestné. Vše prověří budoucnost a bude už ale
pozdě to dohánět. Ten systém pokus-omyl- nový pokus je možný
v laboratoři, ale nesmí být tou laboratoří příroda. Příkladem
mohou být lány energetických plodin, pole dotovaných solárů,
ochrana kormoránů a nyní placení zástřelného za přemnožený druh.
Nechci vyjmenovávat všechny ty kopance a ani ty, které se ještě
chystají. Zaobalí se vše líbivými hesly a prosadí přivázaním
ke stromům a šplháním po komínech. Bohužel stále jde pouze o
protesty bez toho řešení problémů a stydím se, že mne okolí
hází s nimi do jednoho pytle.
Sally Tetička
27.10.2020 10:29 Reaguje na Martin VlkBřetislav Machaček
27.10.2020 16:20 Reaguje na Sally Tetičkastlačený zemní plyn nebo třeba na elektropohon? Když můžou
být normy EURO na automobilovou dopravu, tak proč ne pro
lodě. Vždyť EU nemusí ani pouštět do svých přístavů ty
mazutové lodě a nebo je nechat plout pod svojí vlajkou?
Co ji v tom brání, já vám povím co. Kšeft a žádná eko-
politika. Mimochodem vidím další stydlivku se postavit
za svůj názor pod vlastním jménem. Tomu říkám odvaha!
Jan Šimůnek
28.10.2020 08:10 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
28.10.2020 10:52 Reaguje na Jan Šimůnekstádiu chaosu a naprostého diletantismu. Jde v mnoha věcech po špatné cestě a podléhá lobbistům.
Netlačí na ekologizaci dopravy na pravých místech
a preferuje regulace pod tlakem automobilek. Ty
tlačí na ekologii automobilů, aby se obměnily
co nejdřív stará vozidla za nové výrobky a přitom
jim nevadí ty čadící lodě a letadla. Prostě
ekologie je zástupným důvodem pro regulaci trhu
s vozidly a kdo si co prosadí, se i schválí
a vyžaduje. Ostatní je stranou zájmu a taktně
se o tom mlčí. To je zcela pokrytecký přístup
k řešení těchto problémů a je mi smutno z té
bezmoci to změnit. Lidé jsou denně masírováni
oficiální propagandou a tak tomu i věří, že
se s nimi hraje čistá hra. Opak je pravdou.
Jan Šimůnek
28.10.2020 12:16 Reaguje na Břetislav MachačekZbyněk Šeděnka
28.10.2020 12:26 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
28.10.2020 16:40 Reaguje na Zbyněk Šeděnkavyužívající nízkých spádů i v tom kanále. Ano
"výfuk" mají uhelky, paroplynovky, potažmo
i elektrárny spalující bioplyn. Každopádně je
to reálný druh dopravy pro lodě, které ho budou
potřebovat hlavně při plavbě proti proudu.
V opačném směru lze použít i rekuperaci
a možnost nabíjení baterií v noci z přebytků
v síti, nebo naopak ve dne z těch slavných FWE.
A u lodí ani tak nesejde na velikosti a typu
baterií, protože pro stabilitu lodi je důležité
zatížení v podpalubí. Úsporou váhy spalovacího motoru a jeho paliva tak mohou nahradit i těžké
typy baterií s delší životností, než lehčí v
elektromobilech. Koukněte se na různá výletní
plavidla, kde už to je praktikováno a proč by to
bylo u nákladních nerealizovatelné?
Tomáš Habada
28.10.2020 17:01 Reaguje na Sally TetičkaVím to protože pracuji na lodi už 7 let a jezdím v Rotterdamu dolů k moři do velkého přístavu kam připlouvají největší kontajnerové lodě na světě.
Proto vím že zboží po světě se dává do nich. Začíná to šrotem a končí léčivi.
Prostě vše už se vozí v kontajnerech. Kromě plodin, uhlí.
Ale tento projekt není jen o těch třech kanálech, ale i o splavnění Labe mezi Ústí nad Labem - Střekov až Německo.
A když jsem tento rok dělal kapitánské zkoušky v Přerově tak jsem tam viděl fotokopii listiny kde se už za CK Mocnářství dožadovali zplavnění řeky Moravy až do Dunaje všichni průmyslníci a obchodníci z Moravy.
Takže tato stavba asi má smysl.
Viktor Šedivý
28.10.2020 20:27 Reaguje na Tomáš HabadaJindřich Duras
28.10.2020 16:37 Reaguje na Martin VlkPíšu kvůli už desetkrát vyvráceném argumentu, že lodní doprava je nejekologičtější a nejúspornější a tak. Určitě - ale pouze, pokud nezapočítáte výstavbu kanálu, přístavů, skladů, marín, údržbu toho všeho, čerpání vody tam a sem, energetiku provozu a třeba také to, že každá další infrastruktura okolo bude muset vzít ten kanál v potaz = bude po čertech prodražená. Všimněte si, ekologické škody jsem ani nezmínil, abych vás darmo nerozčiloval. Ani je zmiňovat netřeba, dost toho, co jsem uvedl.
Mimochodem, pokud do věci Rakousko nepůjde - a Maďarska se pro jistotu ještě nikdo ani nezeptal (Dunaj a čerpání vody odtud do kanálu) - je to celé už úplně mimo, nemyslíte?
Pavel Hanzl
28.10.2020 17:34 Reaguje na Jindřich DurasZbyněk Šeděnka
27.10.2020 09:06rýpal lesní
27.10.2020 09:28https://cs.wikipedia.org/wiki/Klasifikace_evropsk%C3%BDch_vnitrozemsk%C3%BDch_vodn%C3%ADch_cest
A ti diletanti, zastávající názory šíbrů mne opravdu již nezajímají.
<rl<
Břetislav Machaček
28.10.2020 17:48 Reaguje na rýpal lesníVy z fotky zjistíte šířku kanálu? Tak to jste pašák! Je lépe si
zajet tam i tam a porovnat to, než něco takového napíšete. Už
i z té fotky při šířce lodě např. 5 metrů vychází odhadem
šířka kanálu přes 20 metrů . Přesné údaje si najděte sám, ať se
něco dozvíte jiného než pouze z Wikipedie a z JPP. A ty lodě tu
u nás už kdysi v Bohumíně- Kopytově byly a to dokonce propluly
těmi meandry i s nákladem ocelových profilů, trubek a Tatrovek.
Podle vás by na lodičky z Baťova kanálu Tatrovka vlezla taky ?
Jste opravdu pouze Rýpal, ale pochybuji, že lesní, spíše
kavárenský.
rýpal lesní
30.10.2020 23:55 Reaguje na Břetislav MachačekProstě by jste to nebyl vy, kdyby jste neprskal.
Měřit to tam kvůli vám nepůjdu. Pokud by mne to zajímalo, měl bych k dispozici i výkresy.
A stran Baťova kanálu si zase pro změnu parametry zjistěte vy. Ano, vlezla, a ano, dokonce i T815.
<rl>
rýpal lesní
31.10.2020 00:00 Reaguje na rýpal lesníBřetislav Machaček
31.10.2020 19:16 Reaguje na rýpal lesníza mé otitulování trotlem. Jste mimo, nejsem
Macháček, ale Machaček a nejsem ani z Hradišča.
Břetislav Machaček
31.10.2020 19:11 Reaguje na rýpal lesní39 m ( ve Wikipedii ho nehledejte jako Gliwický,
ale Hlivický). Při minimální hloubce 8O cm na Baťově kanálu(třída O) a šířce plavebních komor do 5 metrů tak mohou plout nyní maximálně rekreační lodičky
a ty Tatru 815 na 100% neunesou, ale vám to je
asi jedno. Hlavně si kopnout.