https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vaclav-skoblik-vyhody-gigafactory-v-cr-prevazuji-nad-riziky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Václav Skoblík: Výhody gigafactory v ČR převažují nad riziky

23.11.2023
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Koncern Volkswagen v Česku továrnu na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory, nepostaví. Uvažovalo se o lokalitě v Líních u Plzně. Důvodem je podle Volkswagenu pomalejší rozvoj elektromobility v Evropě.
 
V případě pokračující podpory e-mobility ze strany EU není vysoká závislost Evropy na dodávkách baterií z jiných částí světa uspokojivá. I proto Volkswagen dvě místa v Evropě pro výstavbu už vybral, jedná se o španělskou Valencii a Salzgitter v Něměcku. K tomu plánuje výstavbu gigafactory v St. Thomas v Kanadě. Jejich výrobní potenciál se podle společnosti pohybuje kolem až dvě stě gigawatthodin ročně.

Délka období rozvoje e-mobility je samozřejmě závislá na rozvoji technologií jak výroby baterií, tak i alternativních řešení postavených například na vodíku. Musíme si uvědomit, že rozšíření vodíku jako paliva pro osobní automobily je zároveň jedním z významných rizik celého projektu.

Je nutné doplnit, že baterie jsou využitelné nejen pro autoprůmysl, ale i pro další aplikace včetně zajištění spolehlivého provozu elektrizační soustavy, eliminaci lokálních výpadků i mikro výpadků dodávek elektřiny i optimalizaci provozu jiných výrobních zdrojů elektřiny včetně fotovoltaických elektráren.

Při úvahách o výrobě baterií v ČR je nutné posuzovat také vstupy výrobního procesu. Ten je vysoce energeticky náročný a vyžaduje stabilní, spolehlivé a v evropském kontextu konkurenceschopné dodávky energií, tedy i elektřiny. Při jejich zhotovování, ale ani při vlastním nabíjení elektroaut, se nelze spoléhat pouze na obnovitelné zdroje elektřiny. Dodávky energií by měl zajistit klasický výrobní zdroj se stabilní celoroční výrobou elektřiny. Dosavadní strategický odklon většiny evropských zemí od uhelných a částečně i jaderných elektráren znamená zapojení zejména zdrojů postavených na bázi elektrárny spalující zemní plyn umožňující flexibilitu dodávek elektřiny. Podle mého názoru ale potencionální výhody gigafactory v ČR převažuje nad riziky.

Nedávno zveřejněný návrh Energetického regulačního úřadu (ERÚ) o zvýšení cen distribuce rozhodně rozhodování investorů o umístění nových průmyslových výrob nepřispívá.


reklama

 
foto - Skoblík Václav
Václav Skoblík
Autor je odborník na novou energetiku a obchodní ředitel energetické skupiny UCED.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

23.11.2023 06:32
A není to jedno, kde taková fabrika bude? Dle Pekarové vyhrajeme, i když bude fabrika jinde, alespoň tak zhodnotila to, že taiwanská továrna na čipy bude v Německu a ne u nás. Proto se radujme, že v Maďarsku se realizuje největší zahraniční investice do baterkárny od firmy CATL a že Maďarsko se v e-mobilitě stává evropskou velmocí.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-catl-build-new-756-bln-battery-plant-hungary-2022-08-12/
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.11.2023 18:58 Reaguje na Richard Vacek
věřím tomu, že jednoho dne budem mít dost elektřiny, ale v krátkodobém výhledu bude deficitní.
Pekarová blekotá nesmysli, ale to není novinka...
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.11.2023 20:11 Reaguje na Richard Vacek
Není to jedno. Nejblbější montovny tu snad mít nemusíme.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

23.11.2023 20:17 Reaguje na Richard Vacek
Celá elektromobilita je dle vašich dlouhodobých vyjádření na ho.no, tak co včil kňučíte?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.11.2023 16:42 Reaguje na Jakub Graňák
A není?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

24.11.2023 18:07 Reaguje na Jiří Svoboda
Je, ale o to nejde... jde o to, že kolega Vacek se točí jako korouhvička - tak trochu jako Babiš, Machaček a jiní, kteří dokážou v jedné větě popřít to, co hlásali jako neotřesitelnou pravdu ve větě předchozí
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.11.2023 11:17 Reaguje na Richard Vacek
CATL jsou Číňané.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.11.2023 18:53
nemusíme stavět každou blbost. Prodeje elektro aut v Německu klesá, dá se odhadnout i další vývoj. Bez mohutných dotací je elektomobilita nesmyslem, který ekonomicky ani moc velký smysl nedává, jen si někteří na dotacích namastí kapsy a pak se to prohlásí za slepou cestu.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

23.11.2023 19:32
České ekonomice se vytýká, že je montovna s velkým energetickým zatížením. Gigafaktory by to nezměnila ba právě naopak. K tomu ještě vybrali absolutně nevhodnou lokalitu. Výroba akumulátorů představuje obrovský přesun těžkých materiálů. Vybraná lokalita není ani na dálnici, ani tam nevede vhodná železnice. Navíc do plzeňského kraje se již dnes dováží pracovníci z celého světa.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

23.11.2023 20:38
Prý jste "odborník na novou energetiku a obchodní ředitel energetické skupiny".

To mnohé vysvětluje...
Odpovědět
pk

pepa knotek

24.11.2023 07:43
K čemu gigafactory, v Horní Suché se staví továrna na baterii "jakou svět neviděl", každý rok je o tom článek v novinách.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

24.11.2023 12:03
Gigafactory Líně – to zní světově - název pro velkou montovnu, v majetku německé automobilky, kde by za malý peníz nekvalifikovaní lidé z přivezených válečků (Li-Ion článků) skládali baterie pro auta, vyráběná v Německu. Jen manuální práce, pod dohledem místních drábů, s mizivou přidanou hodnotou. Využití lidských zdrojů, životního prostředí, technické a dopravní infrastruktury za hubičku a zisk vyvážený a realizovaný v Německu.
A tomu bychom měli tleskat a té automobilce za postavení dalších „krabic“ v Čechách líbat ruce? To, snad, ať nám raději ta automobilka políbí arsch...
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.11.2023 12:15
Odklon od UE a JE, o kterém autor píše, není strategický, nýbrž hloupý a likvidující. Dát území cizí firmě pro gigamontovnu také, protože firma si bude rozhodovat o tom, co bude vyrábět pro svou potřebu, co je na tom strategického. Negativa pro životní prostředí převládají. Jaká je vlastně ta výhoda? Mnohem více výhod a žádná rizika by měla vlastní výroba léků, např. acylpyrin, penicilin, isoprinosin pro trh V4, a hlavně nerušit těžbu uhlí.

Baterkárna - společný podnik Číny a SRN (VW), jak jinak, bude na levnějším Slovensku. Nezávidím ji jim ani jejich přírodě.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-na-slovensku-vyroste-tovarna-na-baterie-40451747
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.11.2023 13:21 Reaguje na Jarka O.
A nezapomínat na ivermektin! Odčervovadla pro koně není nikdy dost! ;)
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.11.2023 14:14 Reaguje na Petr Eliáš
Ano, není, souhlasím, vhodné i pro lidi. A gigafaktory na nutelu by byla fajn.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.11.2023 15:14 Reaguje na Jarka O.
Jaja, každý správný vlastenec baští chleba s odčervovadlem a zapijí to koloidním stříbrem. ;)
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.11.2023 15:31 Reaguje na Petr Eliáš
JÓ?? A koloidním,jo? Nutela s koloidama by odčervovala zase jiné osoby.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

24.11.2023 18:10 Reaguje na Jarka O.
Jarko, už to není vtipné, někdo holt musí ten bordel po Vašem gurouvi napravit.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.11.2023 22:06 Reaguje na Jakub Graňák
Jakube, vtipné nevtipné, nutely dobře ví, že to jde za těmi, kteří jiné lidi nazývají koblihami, nácky atd. Na závěr jste mě dojal, gurua nemám, a prý napravit ... já na to nemám pozorovací talent asi.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.11.2023 17:38
Pláč, že tu fabriku VW staví jinde než v Plzni? A ví vláda vůbec PROČ?

1. Plzeň je z levné pracovní síly již zcela vyčerpána a museli by
zaměstnat pouze cizince a ty někde ubytovat.
2. Schází tam potřebný zdroj vody a přivaděč z Berounky bude hotov kdy?
3. Naše republika má jedny z nejdražších energií a prognóza je, že ještě
díky vládní energetické politice více podraží.
4. Odpor části místních obyvatel a nájemců letiště je komplikací, kterou
jinde nemají.
5. Po této vládě tu může být za 2 roky veta a nová vláda už nemusí být
tak vstřícná k VW, jako ta nynější.

Výsledkem je továrna jinde, kde ty problémy nejsou a nebudou ani ty
budoucí. Prostě špatná nabídka, kterou odmítli a našli si jinou a lepší.
Například Severní Čechy , či Severní Morava mají prostory po těžbě uhlí,
nezaměstnané schopné takovou práci vykonávat, dostatek užitkové vody,
kterou doposud využívaly doly a hutě a poměrně dobrou dopravní dostupnost.
Pročpak nenabídli třeba takové oblasti? Asi to byl něčí lobbing, který nevyšel a proto ten pláč! Takový Hyundai naplnil volná místa místními
nezaměstnanými, bez potřeby navážet cizince a ti místní nepotřebují ani
ubytovny, protože tu dlouhodobě žijí. Při nemožnosti přesídlit lidi
k továrnám je moudřejší nové továrny stavět tam, kde je volná pracovní
síla. Navíc montovna nepotřebuje nijak zvlášť kvalifikované zaměstnance,
ale i ti se po ztrátě zaměstnání neradi stěhují za prací a raději se
nechají zaměstnat i o řád v horší pozici v místě bydliště, než jinde.
Ono dojíždění něco stojí a ubytování mimo bydliště taky, což moudřejší
chápou a stavějí tam, kde mají dostatek volné pracovní síly a vhodné
podmínky pro podnikání.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.11.2023 18:29 Reaguje na Břetislav Machaček
asi Němci nemají nejlepší karty....mrzet nás to asi nebude....Švédské revoluční baterie míří na trh. Mohly by odstranit závislost na Číně
26. listopadu 2023 12:00
Levnější, udržitelnější a bez závislosti na Číně. Právě taková by měla být nová bezlithiová sodíko-iontová baterie, za kterou stojí švédská společnost Northvolt. Odborníci ji prozatím navrhli pouze pro skladování elektrické energie, do budoucna by ale mohla najít použití i v elektromobilech nebo elektrických skútrech.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/northvolt-baterie-lithium-nikl-sodik-udrzitelnost-cina.A231122_111356_eko-zahranicni_jla
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.11.2023 18:31 Reaguje na Jaroslav Řezáč
i tak věřím spíš v syntetická paliva a vodík...nádrž je nádrž, je to daleko jednodušší, než vyměnit třetinu auta...a navíc nemusí se budovat infrastruktura nabíječek...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.11.2023 10:57 Reaguje na Jaroslav Řezáč
U každé baterie k pohonu vozidel je důležitý poměr hmotnosti
vůči kapacitě, bezpečnost, cena, množství nabíjecích cyklů a
taky dostupnost použitých materiálů. Některé baterie nejsou
pro vozidla vhodné kvůli otřesům a změnám teplot, kterým jsou vystaveny a nebo i délkou nabíjení a průběžného dobíjení. Baterie, které nelze průběžně dobíjet nemají dnes
třeba význam, když se snažíme využít energii vzniklou při
brždění(rekuperace) a taky ty, které trpí tkzv. pamětí a u kterých dochází k rapidnímu poklesu kapacity s množstvím nabíjecích cyklů. Elektromobilitu bych považoval za ideální ve spojení s JE, která by ve dne dodávala elektřinu do sítě a v noci do baterií elektromobilů. FVE jsou v tom případě k ničemu, protože převážná část dopravy je nutná ve dne,
kdy je nemožné využít fotovoltaiku k dobíjení elektromobilů. Hnát to do dalších baterií a z nich v noci do aut už je
ekonomická a technická fantasmagorie. Máte pravdu s těmi
syntetickými palivy, ale jsme stejně jako u vodíku u ceny
a ta je podstatná pro ekonomiku provozu. Protlačit to jak
elektromobilitu pouze pomocí dotací a zákazů klasických
spalováků je opět zelená ideologie, která pouze přemísťuje
zisky od konkurenceschopných k neschopným konkurence. To
se už vymstilo a je to začátkem konce konkurenceschopnosti ekonomiky EU a vybudováním skanzenu bývalého průmyslu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist