Václav Skoblík: Výhody gigafactory v ČR převažují nad riziky
Délka období rozvoje e-mobility je samozřejmě závislá na rozvoji technologií jak výroby baterií, tak i alternativních řešení postavených například na vodíku. Musíme si uvědomit, že rozšíření vodíku jako paliva pro osobní automobily je zároveň jedním z významných rizik celého projektu.
Je nutné doplnit, že baterie jsou využitelné nejen pro autoprůmysl, ale i pro další aplikace včetně zajištění spolehlivého provozu elektrizační soustavy, eliminaci lokálních výpadků i mikro výpadků dodávek elektřiny i optimalizaci provozu jiných výrobních zdrojů elektřiny včetně fotovoltaických elektráren.
Při úvahách o výrobě baterií v ČR je nutné posuzovat také vstupy výrobního procesu. Ten je vysoce energeticky náročný a vyžaduje stabilní, spolehlivé a v evropském kontextu konkurenceschopné dodávky energií, tedy i elektřiny. Při jejich zhotovování, ale ani při vlastním nabíjení elektroaut, se nelze spoléhat pouze na obnovitelné zdroje elektřiny. Dodávky energií by měl zajistit klasický výrobní zdroj se stabilní celoroční výrobou elektřiny. Dosavadní strategický odklon většiny evropských zemí od uhelných a částečně i jaderných elektráren znamená zapojení zejména zdrojů postavených na bázi elektrárny spalující zemní plyn umožňující flexibilitu dodávek elektřiny. Podle mého názoru ale potencionální výhody gigafactory v ČR převažuje nad riziky.
Nedávno zveřejněný návrh Energetického regulačního úřadu (ERÚ) o zvýšení cen distribuce rozhodně rozhodování investorů o umístění nových průmyslových výrob nepřispívá.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (23)
Richard Vacek
23.11.2023 06:32https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-catl-build-new-756-bln-battery-plant-hungary-2022-08-12/
Jaroslav Řezáč
23.11.2023 18:58 Reaguje na Richard VacekPekarová blekotá nesmysli, ale to není novinka...
Viktor Šedivý
23.11.2023 20:11 Reaguje na Richard VacekJakub Graňák
23.11.2023 20:17 Reaguje na Richard VacekJakub Graňák
24.11.2023 18:07 Reaguje na Jiří SvobodaJaroslav Řezáč
23.11.2023 18:53Petr Blažek
23.11.2023 19:32Jiří Kvítek
23.11.2023 20:38To mnohé vysvětluje...
pepa knotek
24.11.2023 07:43Tonda Selektoda
24.11.2023 12:03A tomu bychom měli tleskat a té automobilce za postavení dalších „krabic“ v Čechách líbat ruce? To, snad, ať nám raději ta automobilka políbí arsch...
Jarka O.
24.11.2023 12:15Baterkárna - společný podnik Číny a SRN (VW), jak jinak, bude na levnějším Slovensku. Nezávidím ji jim ani jejich přírodě.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-na-slovensku-vyroste-tovarna-na-baterie-40451747
Petr Eliáš
24.11.2023 13:21 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
24.11.2023 14:14 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
24.11.2023 15:14 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
24.11.2023 15:31 Reaguje na Petr EliášJakub Graňák
24.11.2023 18:10 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
25.11.2023 22:06 Reaguje na Jakub GraňákBřetislav Machaček
26.11.2023 17:381. Plzeň je z levné pracovní síly již zcela vyčerpána a museli by
zaměstnat pouze cizince a ty někde ubytovat.
2. Schází tam potřebný zdroj vody a přivaděč z Berounky bude hotov kdy?
3. Naše republika má jedny z nejdražších energií a prognóza je, že ještě
díky vládní energetické politice více podraží.
4. Odpor části místních obyvatel a nájemců letiště je komplikací, kterou
jinde nemají.
5. Po této vládě tu může být za 2 roky veta a nová vláda už nemusí být
tak vstřícná k VW, jako ta nynější.
Výsledkem je továrna jinde, kde ty problémy nejsou a nebudou ani ty
budoucí. Prostě špatná nabídka, kterou odmítli a našli si jinou a lepší.
Například Severní Čechy , či Severní Morava mají prostory po těžbě uhlí,
nezaměstnané schopné takovou práci vykonávat, dostatek užitkové vody,
kterou doposud využívaly doly a hutě a poměrně dobrou dopravní dostupnost.
Pročpak nenabídli třeba takové oblasti? Asi to byl něčí lobbing, který nevyšel a proto ten pláč! Takový Hyundai naplnil volná místa místními
nezaměstnanými, bez potřeby navážet cizince a ti místní nepotřebují ani
ubytovny, protože tu dlouhodobě žijí. Při nemožnosti přesídlit lidi
k továrnám je moudřejší nové továrny stavět tam, kde je volná pracovní
síla. Navíc montovna nepotřebuje nijak zvlášť kvalifikované zaměstnance,
ale i ti se po ztrátě zaměstnání neradi stěhují za prací a raději se
nechají zaměstnat i o řád v horší pozici v místě bydliště, než jinde.
Ono dojíždění něco stojí a ubytování mimo bydliště taky, což moudřejší
chápou a stavějí tam, kde mají dostatek volné pracovní síly a vhodné
podmínky pro podnikání.
Jaroslav Řezáč
26.11.2023 18:29 Reaguje na Břetislav Machaček26. listopadu 2023 12:00
Levnější, udržitelnější a bez závislosti na Číně. Právě taková by měla být nová bezlithiová sodíko-iontová baterie, za kterou stojí švédská společnost Northvolt. Odborníci ji prozatím navrhli pouze pro skladování elektrické energie, do budoucna by ale mohla najít použití i v elektromobilech nebo elektrických skútrech.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/northvolt-baterie-lithium-nikl-sodik-udrzitelnost-cina.A231122_111356_eko-zahranicni_jla
Jaroslav Řezáč
26.11.2023 18:31 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
27.11.2023 10:57 Reaguje na Jaroslav Řezáčvůči kapacitě, bezpečnost, cena, množství nabíjecích cyklů a
taky dostupnost použitých materiálů. Některé baterie nejsou
pro vozidla vhodné kvůli otřesům a změnám teplot, kterým jsou vystaveny a nebo i délkou nabíjení a průběžného dobíjení. Baterie, které nelze průběžně dobíjet nemají dnes
třeba význam, když se snažíme využít energii vzniklou při
brždění(rekuperace) a taky ty, které trpí tkzv. pamětí a u kterých dochází k rapidnímu poklesu kapacity s množstvím nabíjecích cyklů. Elektromobilitu bych považoval za ideální ve spojení s JE, která by ve dne dodávala elektřinu do sítě a v noci do baterií elektromobilů. FVE jsou v tom případě k ničemu, protože převážná část dopravy je nutná ve dne,
kdy je nemožné využít fotovoltaiku k dobíjení elektromobilů. Hnát to do dalších baterií a z nich v noci do aut už je
ekonomická a technická fantasmagorie. Máte pravdu s těmi
syntetickými palivy, ale jsme stejně jako u vodíku u ceny
a ta je podstatná pro ekonomiku provozu. Protlačit to jak
elektromobilitu pouze pomocí dotací a zákazů klasických
spalováků je opět zelená ideologie, která pouze přemísťuje
zisky od konkurenceschopných k neschopným konkurence. To
se už vymstilo a je to začátkem konce konkurenceschopnosti ekonomiky EU a vybudováním skanzenu bývalého průmyslu.