Vít Masare: Odkud se bere protežování soukromých aerolinek v Česku?

Polemika s názory experta EY Petra Kováče publikovanými na iDnes.cz v sobotu 18.4.
Za situace, kdy je vláda kritizována za záměr prioritně finančně podpořit soukromé aerolinky česko-čínské skupiny Smartwings, je neobhajitelné, že ani “expert EY” Petr Kováč kromě přitakání, že se pomoc aerolinkám hodí, nenabízí žádný kontext dnešního fungování letecké dopravy. Nezmiňuje dřívější kritické reakce na vládní záměry se Smartwings/ČSA od ČSSD i “zprava” a vlastního kritického náhledu se zříká také. Kdyby byl tázán třeba nějaký fotbalový expert EY, jestli má nyní stát prioritně zachraňovat fotbal, také by řekl jen “samozřejmě, že ano” a to bez jakéhokoli vysvětlení?
O přežití nyní bojujeme všichni, a to včetně řadových zaměstnanců v letecké dopravě. Na jejich důstojné mzdy a pracovní podmínky bychom jistě neměli zapomínat ani teď, ani jindy, ani když by se nás někdo jako pana Kováče z EY bezmála dvacet minut vyptával na současnou situaci v letecké dopravě.
Jenže aerolinky, podobně jako třeba letiště nebo jakákoliv jiná lidská činnost, nefungují v akváriu, nýbrž v kontextu okolního světa a ten bojuje nejen s pandemií, ale také s klimatickou změnou.
Do pandemie neustále rostoucí objem letecké dopravy a na ni navázaného globálního turismu není slučitelný s plněním klimatických cílů obsažených v Pařížské klimatické dohodě. Mimochodem, česká vláda Pařížskou klimatickou dohodu neplní.

Letecká doprava je sektor, který je dlouhodobě protežován oproti ostatním druhům dopravy nebo podnikání nedaněním leteckého paliva a absencí DPH na mezinárodní letenky. Tato zvýhodnění umožňují letecké dopravě vykazovat dosavadní zisky a růst. Pomáhat pak z peněz daňových poplatníků prioritně sektoru, který by byl i nadále neférově daňově zvýhodňován, zavání dvojitým zvýhodňováním.
V českém kontextu neobstojí ani argument tzv. strategičnosti, který bývá někdy mylně užíván v souvislosti s ČSA a jejich údajným významem pro český stát. Pan Kováč nezmínil bohužel ani tento lapsus, o němž píše ve své o 3 dny starší analýze Jaroslav Spurný z týdeníku Respekt. V ní se mimo jiné dočteme o tom, že “České aerolinie jsou dnes, od chvíle, kdy jim naprosto neprofesionálně a zmateně šéfoval Jaroslav Tvrdík (nynější zástupce čínského spolumajitele) téměř bezvýznamnou firmou v rukou českých soukromníků a čínské firmy CITIC (nástupce CEFC), kterým krachuje byznys a finanční injekce za prodej části majetku by jim velmi pomohla. Současná velikost někdejších národních aerolinií je však v žádném případě neřadí mezi strategické podniky, které by musel bezpodmínečně zachraňovat.”
S ohledem na zmíněnou debatu o vstupování veřejného kapitálu do aerolinek bez podmínek přitom vznikla před několika dny mezinárodní online petice Save People Not Planes, kterou v tuto chvíli podepsalo již přes 69 000 lidí. Petice má nově již i svou českou mutaci, jejímuž vzniku jsme dopomohli s iniciativou 55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?. Ta pro změnu upozorňuje na nesmyslnost vládního záměru investovat 55 miliard do dalšího růstu objemu letecké dopravy přes Prahu.
Cíle petice Save People Not Planes jsou tři a v civilizované společnosti by s nimi neměli mít problém ani v rámci plnění klimatické strategie EY. Prvním cílem je pomáhat přednostně zaměstnancům, nikoli managementu, druhým cílem je přechod na cestování, které nezatěžuje planetu, a třetím cílem je nepodporovat záchrannými balíčky subjekty, které neplatí férové daně.
Letadla jsou nyní na zemi a my máme výjimečnou možnost dát jim tak říkajíc nový směr. To znamená podporovat letecký průmysl způsobem, který dává smysl. To znamená podporu, která odpovídá našim prioritám. Které to jsou? Na jedné misce vah je profit aerolinek, na druhé vše ostatní. Ochrana životního prostředí, úleva přeturizovaným destinacícm, férové danění a z toho plynoucí férová redistribuce podpory společností. Využijme stávající klidové období k vyřešení, nikoliv prohlubování dosavadních problémů s leteckou dopravou.
reklama

Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Svatá Prostoto
25.4.2020 11:49Řešit na ekolistu globální problém celého sektoru letecké dopravy mi přijde ... no, buďme hodní:-) ... úsměvné.
Ale v článku není jediný konkrétní návrh autora jak by si tu transformaci ČSA, protože o nich má cenu se tady dejme tomu bavit, představoval.
Zase takové fráze ... mělo by se, je potřeba a to navíc v souvislosti ze zcela nekonkrétními a obecnými kroky. To je jak RP kdysi před sjezdem.
Jan Šimůnek
25.4.2020 12:04 Reaguje na Svatá ProstotoIdeálem zelených jsou samostatné vesnické komuny, které si prakticky vše vyrobí samy, prakticky s ničím neobchodují a lidé jsou uvázáni v katastru svého bydliště jako pes u boudy. Jak to bylo v Evropě za nevolnictví. Kvalitní, rychlá a levná doprava na velké vzdálenosti jim proto logicky musí vadit.

Vít Masare
25.4.2020 15:50 Reaguje na Svatá ProstotoJinak o výzvě transformaci nějaké relativně bezvýznamné soukromé (kdysi státní) firmy ČSA zdecimované za panování pana Tvrdíka, kdy zařila i masivní propouštění a rozprodej, po kterém zbylo málo co text zdaleka není. Když už, tak o vyvracení představy, že to je nějaký strategický podnik. Bejvávalo...
Schválně si rozklikněte ten link na mezinárodní petici: https://www.change.org/p/vl%C3%A1d%C4%9B-%C4%8Desk%C3%A9-republiky-savepeoplenotplanes-z%C3%A1kladn%C3%AD-podm%C3%ADnky-obnovy-leteck%C3%A9ho-pr%C5%AFmyslu
Pozor, i tam je nejdřív stručné shrnutí a detaily rozepsány až níže. S pozdravem VM
Svatá Prostoto
25.4.2020 18:29 Reaguje na Vít MasareCo se zbytku týče, ať si v každé zemi dělají co chtějí, je to jejich věc, jejich daně, co já jim do toho mám kecat.
Problému máme dost a dost, abychom se z nedostatku domácích témat a problémů museli/měli realizovat raděním jiným. Navíc bych nějaké rady ještě chápal, kdybychom byli nějaké hvězdy a ostatní k nám mohli s obdivem vzhlížet ... ale to se týká tak možná Zimbabwe.

Katka Pazderů
26.4.2020 06:12 Reaguje na Svatá ProstotoKdo odevzdává svoje práva nadnárodním korporacím, není svobodný.
Milan G
26.4.2020 12:05 Reaguje na Katka PazderůSvatá Prostoto
26.4.2020 12:43 Reaguje na Katka PazderůTakže vaším slovníkem ... to se nám to názorově vymezuje, když ani nečteme co vlastně kdo napsal a řekl, že?