Vladimír F. Mana: Zrychlení povolování plechových velkoskladů na louce za vaším domem
3.2.2020
Stavba továrny rychle. Hned zítra u vašeho domu. Licence | Volné dílo (public domain) Foto | Böda
Pravděpodobně byste nenašli člověka, který by na sugestivně položenou otázku, zda chce, aby bylo povolování staveb co nejjednodušší, odpověděl záporně. Zcela přirozeně bude také souhlasit s idealistickou představou, že elektronicky pošle na “superúřad” jednoduchou žádost společně s jednoduchou projektovou dokumentací a do 30 dnů mu přijde stavební povolení. Bude-li muset v rámci stavby vykácet několik stromů, zatrubnit kus potoka a zabetonovat kousek pole, vyřeší to za něj stavební “superúřad”. Bude totiž úkolem “superúředníků”, aby vymysleli nebo prostě nějak “zašmoulili” argumenty pro vydání stavebního povolení. A nestihnou-li to do 30 dnů, vydá to elektronický systém úřadu sám a úředník bude potrestán za pomalou práci. No řekněte, kdo by nechtěl žít v tak ideálním světě?
Každá mince má ale dvě strany. V takovém ideálním světě se totiž budete muset smířit rovněž se skutečností, že stejně rychle jako vaši stavbu rodinného domu bude úřad povolovat i stavbu továrny nebo větrných elektráren na louce vedle vašeho domu. A podobně, jako tomu bude ve vašem případě, tak i v případě továrny úředník stavebního “superúřadu” upřednostní soukromý ekonomický zájem podnikatele před veřejným zájmem chránit přírodu. Jako běžný občan přitom nebudete mít možnost do řízení o povolení továren nebo větrných či jiných elektráren jakkoliv mluvit.
Tak ve stručnosti vypadá návrh nového stavebního zákona z dílny Hospodářské komory, který Ministerstvo pro místní rozvoj poslalo do legislativního procesu. Hlavním a často opakovaným argumentem pro nezbytnost nového zákona je přitom nelichotivé 157. místo na světě v rychlosti povolování plechových velkoskladů na polích v okolí Prahy. Čtete dobře - plechových velkoskladů - nikoli rodinných domů a dalších staveb v celé České republice. Světová banka ve své analýze, jejíž výsledky propagátoři nového stavebního zákona tak rádi používají, totiž nic jiného, než délku přípravy výstavby obchodních velkoskladů nehodnotila. Jsem si jist, že pokud by Ministerstvo pro místní rozvoj udělalo poctivou analýzu délky stavebních řízení v ČR, tak bychom zjistili, že více jak 80 % stavebních řízení probíhá v řádných lhůtách. Proto také tvrdím, že dnes velmi populární kritika fungování stavebních úřadů neříká nic o chybném nastavení celého systému stavebních úřadů, ale ukazuje pouze jednotlivá pochybení konkrétních úředníků.
Nepřipravená a nedomyšlená změna systému nikoli pouze stavebních úřadů, ale významné části státní správy, jejímž úkolem je ochrana kulturního dědictví, přírody, zdraví a dalších společenských hodnot, je nezodpovědný hazard. V oblasti ochrany životního prostředí se přitom nabízí daleko vhodnější cesty pro zjednodušení a zrychlení povolování všech staveb. Ministerstvo životního prostředí již víc jak rok nabízí Ministerstvu pro místní rozvoj možnost zavedení Jednotného environmentálního povolení, které by zrychlilo a zjednodušilo stavební řízení bez rizika, že dojde k systematickému upřednostňování ekonomických zájmů jednotlivců před ochranou životního prostředí a tím i ke zhoršení kvality života našich občanů. Ministerstvo pro místní rozvoj tuto rozumnou cestu bohužel odmítá a raději dal prosazuje nedomyšlený experiment, který může na dlouhé roky rozvrátit systém státní správy v ČR a zkomplikovat tak život všem jejím občanům.
reklama
Vladimír F. ManaAutor vystudoval Lesnickou fakultu Vysoké školy zemědělské v Brně. V oboru ekologie, ochrana dřevin a ochrana přírody a krajiny pracuje od roku 1992.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Tento podnikatelský záměr, jak bych nazval přípravu tohoto stavebního zákona je trestuhodný a věřím, že se to během legislativních příprav ukáže samo.... je neuvěřitelné jak troufalé a nezodpovědné zákony je Babiš a jeho vláda schopen generovat....
Lhala nám tu dlouhé roky ČSSD, lhala nám ODS, ale žádný z nich neměl takovou chuť po moci, aby předkládal takto hovadské zákony a lhal lidem do očí, že jim chce dobře...
Babiš je prostě obchodník se lží, který se neštítí čehokoliv..... to ho asi naučili v STB.....
Odpovědět
Zjednodušení a zruchlení stavebního řízení je samozřejmě potřeba. A nevím, proč by úředník upřednostnil (ekonomický) zájem jednotlivce nad ostatními zájmy. Snad rozhodne na základě nějakých pravidel.
Odpovědět
Právě jste vyhrál soutěž o "VTIP DNE"...
Odpovědět
my jsme s těma halama opravdu nemocný.
Odpovědět
Haly jsou potřeba. Kdybych měl pár hektarů u D8, hned tam postavím halu :-) A bude pronajatá ještě dřív, než bych ji dokončil.
Odpovědět
Dosud nechápu k čemu je územní a pak ještě stavební řízení. Jedna stavba se tak povoluje dvakrát. I když v některých případech je už možné společné povolení nebo územní souhlas stále to není běžnou věcí. A i tyto formy povelní nejsou tak rychlé jak by se mohlo zdát. Stávající stavební zákon je tak chaotický a nedotažený, že se v něm nikdo nevyzná a tím pádem nemůže fungovat. Každý úřad si zákon vykládá po svém. Tyto novely připravované narychlo jen usnadní developerům lépe prosazovat své zájmy, oslabí pozici ochrany přírody a občanovi ulehčení nepřinesou. Kdysi lidé chodili pěšky, pak jezdili na koních, pak používali kočáry, později auta, dnes máme letadla a lítáme do kosmu. V řadě oblastí je vývoj k dokonalejším systémům se stavebním zákonem to jde přesně naopak.
Odpovědět
kolik zelených louk se zastavělo od roku 1990, stále je to málo, jak daleko tento prospěšný rozvoj půjde ?až bude vše zastavěno , domy v centrech většiny měst jsou prázdné,co s tím nikdo neví a raději se staví na zelené louce, jakou šanci má malý úředník nebo úřednice proti developerovi ? když odmítne schálit stavbu? každý úředník má nadřízeného, objeví se pojem veřejný zájem ,potřeba rozvoje atd.atd. a když někdo doloží, že to přinese peníze ,schválí se vše,zájem přírody nikdo neřeší ,možná nějaký snílek ,ale ten brzy narazí. Dám příklad ,lokalita na svahu kolem les, přijde developer ,že postaví byty ,domky ,luxusní bydlení,nabídne obci peníze za pozemky,krásná lokalita na bydlení souhlasím, ale je třeba pokácet les, poruší se historický ráz protože je blízko je hrad,trochu problém ,ale vše se dá zařídit, kdo vyhraje je jasné předem
Odpovědět
Domy v centrech bývají prázdné, protože si lidi sami na sebe vymysleli (a prostřednictvím volených zastupitelů to prosazují), že v centrech má být obtížné a drahé parkování, že kdejaká barabizna je pod památkovou ochranou a i kdyby nebyla, je velmi obtížné získat povolení ji zbourat a postavit lepší. Za těchto okolností je jediné co se dá s bytem v centru rozumně podnikat jej pronajímat přes airbnb :-) Ale lidi sami někde bydlet potřebují, tak staví nové domy na zelené louce. Pro majitele té louky je samozřejmě mnohem výhodnější ji rozdělit na stavební parcely a rozprodat, než na ní pást kozy, takže výsledek je předem dán :-)
Odpovědět
Je mi líto, ta plechová hala přináší peníze a různými cestami zvyšuje kvalitu života obyvatel (tedy i mého). Přináší i pracovní místa.
Na rozdíl od fotovoltaické elektrárny, která zabere plochu daleko větší a musí se po celou dobu své existence dotovat a stát finálně vytáhne z mé kapsy peníze i na její likvidaci.
Odpovědět
Ta hala kvalitu vašeho života rozhodně nezvyšuje, zastavěná plocha zvyšuje ohřev okolního prostředí akumulací tepla a snižuje objem vody vsakované do spodních vod. Pracovní místa přináší spíš námezdné pracovní síle z ciziny a udržuje ekonomiku ve stádiu montoven s nízkou přidanou hodnotou práce.
Odpovědět
|
|